اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لا خاب من استشار

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا اود ان اشكر الصدفة البحته التي قادتني الى هذا المنتدى االكبير والذي يعد شرف لي الانضمام اليه لما بكم من حسن معاملة وكرم اخلاق

اعذروني ان اطلت عليكم ولكنني فعلا في حاجة لمشورتكم

اسمي محمود وعمري 22 سنة

ليسانس اداب لغة انجليزية وحقل عملي هو الترجمة من الانجليزية للعربية والعكس

لدي شهادة دبلومة من الجامعة الامريكية في مصر في الترجمة سعيت اليها بعد تخرجي 2007

بحثت عن عمل في مصر في مجال تخصصي حتى ولكن اكتشفت مدى صغر حجم الترجمة في مصر واعتماد مكاتب الترجمة على الاعمال الخارجية "اوروبا والخليج ".

لدي قريب يعمل في المملكة العربية السعودية في الرياض في مركز للطباعة والترجمة "لحسن حظي" وهو رجل خير محل للثقة وكرم الاخلاق.

قررت السفر وكانت الخطوات التالية

يجب دفع 13000 ريال ثمن لفيزة قد تكون عامل او ربما نستطيع الحصول عليها بمهنة مترجم هذه الفيزا حرة او بعد اطلاعي على شرحكم الوافي لمعني الفيزه الحرة انها ستتيح لي حرية العمل مع وجود بعض الصعوبات "كالعاده"

ساعمل مع قريبي "مدير المركز" مترجم وقد اعلمني ان متوسط دخلي ما بين 3000 الى 6000 ريال شهريا ومصاريف سكني وسفري وكل شي على نفقتي الخاصة

اعتذر كل الاعتذار عن الاطالة

ولكن بحكم خبرتكم

هل سيكون هناك تعاقد بيني وبين المركز ام ستكون المسالة "حلاواني"

هل استطيع توفير هذا المبلغ من عمل الترجمة فعلا ام انها سوق راكدة مثل ما اكتشفت في مصر

هل استطيع الانتقال الى دول الخليج الاخرى بعد فترة زمنية محددة

اخيرا وليس اخرا استأذنكم في الاستفادة من خبرتكم كيف احفظ حقوقي واحقق هدفي "تكوين مستقبل "في المملكة بشهاداتي هذه

اعتذر مرة اخرى وارجو المساعدة " احسن انا خاايف "

رابط هذا التعليق

خايفليه يا عم ......روق كده ... استلم بقى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا اود ان اشكر الصدفة البحته التي قادتني الى هذا المنتدى االكبير والذي يعد شرف لي الانضمام اليه لما بكم من حسن معاملة وكرم اخلاق

اعذروني ان اطلت عليكم ولكنني فعلا في حاجة لمشورتكم

اسمي محمود وعمري 22 سنة

ليسانس اداب لغة انجليزية وحقل عملي هو الترجمة من الانجليزية للعربية والعكس

لدي شهادة دبلومة من الجامعة الامريكية في مصر في الترجمة سعيت اليها بعد تخرجي 2007

بحثت عن عمل في مصر في مجال تخصصي حتى ولكن اكتشفت مدى صغر حجم الترجمة في مصر واعتماد مكاتب الترجمة على الاعمال الخارجية "اوروبا والخليج ".

لدي قريب يعمل في المملكة العربية السعودية في الرياض في مركز للطباعة والترجمة "لحسن حظي" وهو رجل خير محل للثقة وكرم الاخلاق.

قررت السفر وكانت الخطوات التالية

يجب دفع 13000 ريال ثمن لفيزة قد تكون عامل او ربما نستطيع الحصول عليها بمهنة مترجم هذه الفيزا حرة او بعد اطلاعي على شرحكم الوافي لمعني الفيزه الحرة انها ستتيح لي حرية العمل مع وجود بعض الصعوبات "كالعاده"

ساعمل مع قريبي "مدير المركز" مترجم وقد اعلمني ان متوسط دخلي ما بين 3000 الى 6000 ريال شهريا ومصاريف سكني وسفري وكل شي على نفقتي الخاصة

اعتذر كل الاعتذار عن الاطالة

ولكن بحكم خبرتكم

هل سيكون هناك تعاقد بيني وبين المركز ام ستكون المسالة "حلاواني"

شوف الكفيل ممكن يعمل لك نقل كفالة على المكتب ولا لا .. واسئل قريبك برده فى مانع انى انقل كفالة عليكم..

هل استطيع توفير هذا المبلغ من عمل الترجمة فعلا ام انها سوق راكدة مثل ما اكتشفت في مصر

مش فاهم .. المرتب من 3000-6000 ده مرتب ولا انت وحظك

هل استطيع الانتقال الى دول الخليج الاخرى بعد فترة زمنية محددة

يعنى ايه برده .. انت غامض ليه كده

عالعموم بعض المهن بالتاشيرة والاقامة تسمح لحاملها بدخول دول التعاون الخريجة وبتاخد الفيزا فى المطار بس دخول لمدة معينة شهر ولا اتنين . انما تدخل تشتغل لا

اخيرا وليس اخرا استأذنكم في الاستفادة من خبرتكم كيف احفظ حقوقي واحقق هدفي "تكوين مستقبل "في المملكة بشهاداتي هذه

انت ونصيبك بس خد بالاسباب ..[/b

]

اعتذر مرة اخرى وارجو المساعدة " احسن انا خاايف "

سلام يا عم الغامض

انا باهزر معاك...اوعى تزعل

رابط هذا التعليق

أعتقد أن مهنة مترجم (وأقصد هنا ترجمة المستندات وليست الترجمة الفورية) بالذات من المهن التي لا تحتاج تواجد شخصي في البلد بمعنى أنه يمكن لمن يرغب أن يترجم مستند معين أن يرسله بالبريد الإلكتروني الى المترجم ثم يحصل على النسخة المترجمة بنفس الطريقة.

لذا أقترح أن تجرب مراسلة مكاتب الترجمة ودور النشر والشركات الكبرى والبنوك في الخليج وتعرض عليهم خدماتك ونماذج من أعمالك قبل أن تدفع ال 13000 ريال من أجل فيزا عامل وتتلطم في الغربة بدون جدوى، ممكن تشتغل وانت في بلدك (وفي بيتك كمان) معزز مكرم.

ممكن قريبك ده يوصي صاحب المؤسسة يتفق معاك على ترجمة المستندات المطلوبة مقابل مبلغ محدد للورقة مثلا أو مبلغ مقطوع، بدون التزام منه باستقدامك الى السعودية، وفي نفس الوقت إنت ممكن تشتغل معاه ومع غيره في مصر والخليج وحتى في أوروبا.

عموما إذا كنت غاوي موضوع الترجمة ومتمكن منه فيمكنك أن تشغل وقت فراغك بترجمة كتاب كويس وإرساله الى إما:

1- مؤسسة محمد بن راشد آل مكتوم بدبي

أو

2- المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب بالكويت

منها تستفيد ماديا وتعملك سيرة مهنية ومنها تتدرب وتاخذ خبرة :unsure:

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

خد عندك الموقع ده كمان ممكن تلاقى فيه فرصة عمل ليك.

http://www.proz.com/

موضوع الشغل من البيت ده أصبح عادى جداً دلوقتى ماتقلقش منه, أنا عن نفسى باشتغل مبرمج من البيت بقى لى أكتر من سنة دلوقتى والحمد لله.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

الف الف شكر للسادة الاعضاء الذين قاموا بالرد على استفساري

لكن يا استاذ كابتشينو انا مش عارف اذا كان هايبقى فيه تعاقد بيني وبين المركز ولاا لأ علشان كده قلت ان الدخل هايكون ما بين 3000 الى 6000 ريال على اساس المجهود وانتاج عدد ورقات المترجمة

وما تقلقش انا مصري من الزاوية الحمراء يعني لا فيه زعل ولا كلام من ده وبشكرك مرة تانية

الاستاذansaif كلام حضرتك عن اني ممكن اعمل شغل للخليج من مصر وانا قاعد مكاني صحيح جدا جدا لكن

انا معنديش خبرة لاني خريج 2007 + ان انا فرد لوحدي واقل المشاريع الترجمية تحتاج من 3 الى 10 مترجمين لان انتاجي انا لوحدي في اليوم بالكامل لن يزيد عن 15 ورقة مترجمة .

هي دي وجهة نظري واسباب بحثي عن السفر الحر

جزيل الشكر لردودكم ووقتكم.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      السلام عليكم ورحمة الله رمضان كريم تقبل الله صيامكم وقيامكم  الاخوة في الحقيقة دي اول مشاركة لي واريد مشورتكم ونصحكم . انا مهندس ميكانيكا  ايهما  افضل ان اسافر بمهندس عام او بمهندس ميكانيكا  عام . وكل عام وانتم بخير
    • 3
      لى صديق يا جماعة عنده مشكلة غريبة جدا ومعقدة وبعد تفكير طويل لم استطيع ان اعطيه رأى فيها قبل مشورتكم لأنى متاكد اننى سوف احصل على ردود شافية وقاطعة لهذه المشكلة المشكلة كالتالى : صديقى شغال محاسب فى شركة كبيرة فى مصر ليها فرع فى الدلتا والمركز الرئيسى فى القاهرة وفروع تانية خارج مصر المهم هو شغال فيها من 5 سنين وكان فيه وعود فى المقابلة الشخصية ان الفرع هايكبر وهاتكون فيه فرصة للترقيات بس ماحصلش كده خالص والشركة دى فيها ميزة وعيب فى نفس الوقت الميزة انها شركة كبيرة بس المشكلة انها بتهتم ب
    • 7
      بسم الله الرحمن الرحيم اخوكم عبداللطيف محاسب كنت شغال فى السعودية قعدت سنتين ورجعت عودة وكنت عازم النية ان ما ارجعش لظروف كتيرة وحشة فى الشغل المهم ان كسرت التاشيرة واقامتى انتهت . بدور دلوقتى على فرصة جديدة للسفر ومعظم اللى بلاقيه بيكون فى السعودية رايكم اقول فى المقابلات ان ليا خبرة سابقة فى السعودية واستفاد من الافضلية ده ولا ماقولش وامسح من تاريخى ان كنت هناك ولو قولت اقول ان فعلا كنت راجع عودة ولا اكدب واقول كنت نهائى . ياريت اسمع رايكم
    • 7
      انا جديده في الرياض لي صديقه عزيزه عليه ......هيه مش صديقه من زمان .انا اتعرفت عليها من شهرين تقريبا عملت عمليه صغيره كده .وعاوزه اروح ازورها . مش عارفه اخد معايا ايه ؟ وايه النظام هنا . في مصر بيبقى يا فاكهه يا حلويات .يا فلوس اللي عرفته من صديقه تالته لينا .(مشتركه يعني ) ان جالها كميه حلويات كتير وبما ان انا دايما تفكيري بيبقى عملي ..... وعارفه ان لو اخدت تورتايه وله شوكولاته هاتتحط جنب اخواتها .ومش بعيد تتنسى وماحدش ...يبص لها اصلا فقلت اخد راْيكم ممكن اخد ايه معايه....؟
  • أضف...