اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا الحساب يوم الحساب ؟


أبو محمد

Recommended Posts

لو على ابن تيمية .. يبقى مفيش حساب يوم الحساب


ليه بقى ؟


لأن كل اللى حيتقتلوا حيدخلوا النار


وكل اللى قتلوا واللى حرضوهم واللى وافقوهم حيدخلوا الجنة


شوفتوا الدين بسيط ازاى ؟


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

أستاذى الكريم أبو محمد...

المناقشة معك ممتعة بحق, حيث انك تتمتع بخبرة كبيرة فى التحاور و استخدام الالفاظ بدقة, تمتعنى و تشبع نهمى فى المعرفة و اكتشاف الآخر و فكره و افكاره...

فتاوى بن تيمية كانت لعصره, و الحكم ثابت و الفتوى متغيرة...

فلماذا لا تقوموا بكتابة فتاوى جديدة تناسب عصرنا هذا؟ هل هناك من منع اسلام بحيرى من وضع مذهب جديد و فتاوى جديدة؟

إن كنتم تقفون امام هذه الفتاوى, فلماذا لا تفتونا انتم بما هو صحيح؟

اما فى مسألة الحساب بإنه يوم الحساب... فالأولى إذن ان نسقط كل القوانين و الدساتير و ان يتصرف كل منا كما يشاء...

لماذا يحاسب المجتمع القاتل و السارق و كل من يقترف جريمة اقرها القانون و حدد شكلها و ابعادها و صورها؟

لماذا لا نترك الحساب ليوم الحساب؟ فيه مانع؟

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

لو على ابن تيمية .. يبقى مفيش حساب يوم الحساب

ليه بقى ؟

لأن كل اللى حيتقتلوا حيدخلوا النار

وكل اللى قتلوا واللى حرضوهم واللى وافقوهم حيدخلوا الجنة

شوفتوا الدين بسيط ازاى ؟

كده الآخرة هتبقى تحصيل حاصل

الناس دي فعلا بتتعب علشانا

يقدمون الناس للحساب .... ويحكمون فيهم ..... وبينفذون الجزاء الفوري

ومن استحق القتل قتل

ومن استحق التغريق غرق

ومن استحق الحرق في النار حرق

رحمة للعاملين

ماذا بقي لله ؟

هم قضوا

هم حكموا

لهم جنتهم يدخلون فيها وذويهم ويتمتعون فيها بالسبايا وبالحور

ولهم نارهم يقذقون فيها أعداءهم ومخالفيهم وغير الخاضعين لهم

وغير المؤمنين بهم وبشريعتهم

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

من كتاب "الفتاوى الكبرى" لابن تيمية

===================
1- فيمن يجهرون بالنية أثناء الصلاة

"من ادعي أن ذلك من دين الله وأنه واجب فإنه يجب تعريفه الشريعة واستتابته من هذا القول فإن أصر علي ذلك قُـــتــل"

(وإلى اللقاء فى قتل آخر)

ياترى إيه علاقة القتل على الجهر بالنية بعصر ابن تيمية ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

ماذا بقي لله ؟

هم قضوا

هم حكموا

لهم جنتهم يدخلون فيها وذويهم ويتمتعون فيها بالسبايا وبالحور

ولهم نارهم يقذقون فيها أعداءهم ومخالفيهم وغير الخاضعين لهم

وغير المؤمنين بهم وبشريعتهم

حتى تلقـِّى توبة التائبين وقبولها أو رفضها .. نازعوا فيها الله سبحانه وتعالى

بعد أن اخترعوا ما يسمونه "الاستتابة"

غَافِرِ الذَّنبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِي الطَّوْلِ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

2- فيمن أخر صلاة الليل إلى النهار أو أخر صلاة النهار إلى الليل لشغل أو لصناعة



"من أخر الصلاة لصناعة حتي تغيب الشمس وجب عقوبته، بل يجب قـتــلـه عند جمهور العلماء بعد أن يستتاب"


(وإلى اللقاء فى قتل آخر)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

3 - فيمن يرفض رخصة إفطار الصائم فى السفر أو ما شابه



"من قال إن الفطر لا يجوز إلا لمن عجز عن الصيام فإنه يستتاب فإن تاب وإلا قُــتــــل"



(وإلى اللقاء فى قتل آخر)


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

الاستتابة هى فرصة لمن يدعى على الله كذبا بأن يتراجع عن كذبه و ادعائاته و افترائاته...

عموما اى استدعاء لفتاوى ابن تيمية هو محض عبث لا قيمة له سوى اتخاذه مدخلا للهجوم على الاسلام من قبل اصحاب القلوب المريضة.

بالمناسبة... كل من يروج الاشاعات او يهدد السلم العام فى المجتمع, يمكن ان يصل الحكم لإعدامه وفقا للقانون المصرى...

فالمسألة متعلقة بترويج الاشاعات و تهديد السلم العام للمجتمع المسلم و تهديد كيانه... و هذا هو سبب حكم حد الردة بالمناسبة, فكل انسان له الحرية فى الارتداد عن الاسلام إن اراد... على ان لا يهاجم الاسلام و لا يروج الاشاعات ولا يهدد السلم العام بترويج الاكاذيب او دعوة المسلمين الى الخروج عن الاسلام...

فمتى لعب المرتد هذا الدور الخطير بمحاولة زلزلة و تهديد المجتمع بالاكاذيب و تشجيع المسلمين على الخروج من دينهم, فالمجتمع نفسه له الحق فى إقرار العقوبة التى يستحقها, حتى و إن وصل للاعدام...

يعنى اللى عايز يرتد, مع الف سلامة... لكن لا يهاجم الاسلام و لا يهز وحدة و سلامة و امن المجتمع المسلم بإثارة القلاقل...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

4 - فيمن قال أنه على كل مسافر ألا يقصر الأربع إلى اثنتين



"من قال إنه يجب علي كل مسافر أن يصلي أربعا فهو بمنزلة من قال إنه يجب علي المسافر أن يصوم شهر رمضان


وكلاهما مخالف لإجماع المسلمين.. يستتاب قائله فإن تاب وإلا قـتـــل"



(وإلى اللقاء فى قتل آخر)


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

ها .. فيه حد لسه ما اتقتلش ؟

:)

آه صحيح .. مداخلة الأستاذ "محاور" دى .. فكرتنى بنمرة 5 .. ودى بقى زغلولة كبيرة

الاستتابة هى فرصة لمن يدعى على الله كذبا بأن يتراجع عن كذبه و ادعائاته و افترائاته...

عموما اى استدعاء لفتاوى ابن تيمية هو محض عبث لا قيمة له سوى اتخاذه مدخلا للهجوم على الاسلام من قبل اصحاب القلوب المريضة.

بالمناسبة... كل من يروج الاشاعات او يهدد السلم العام فى المجتمع, يمكن ان يصل الحكم لإعدامه وفقا للقانون المصرى...

فالمسألة متعلقة بترويج الاشاعات و تهديد السلم العام للمجتمع المسلم و تهديد كيانه... و هذا هو سبب حكم حد الردة بالمناسبة, فكل انسان له الحرية فى الارتداد عن الاسلام إن اراد... على ان لا يهاجم الاسلام و لا يروج الاشاعات ولا يهدد السلم العام بترويج الاكاذيب او دعوة المسلمين الى الخروج عن الاسلام...

فمتى لعب المرتد هذا الدور الخطير بمحاولة زلزلة و تهديد المجتمع بالاكاذيب و تشجيع المسلمين على الخروج من دينهم, فالمجتمع نفسه له الحق فى إقرار العقوبة التى يستحقها, حتى و إن وصل للاعدام...

يعنى اللى عايز يرتد, مع الف سلامة... لكن لا يهاجم الاسلام و لا يهز وحدة و سلامة و امن المجتمع المسلم بإثارة القلاقل...

ده كلام جميل .. اللى عايز يرتد فإلى حيث ألقت (قلناها وكررناها ألف مرة)

بشرط ألا يحارب الإسلام والمسلمين بعد ارتداده

نيجى بقى للزغلول الكبير بتاع مولانا وتاج راسنا ابن تيمية

لأنها مش مجرد افتئات على الله سبحانه وتعالى فى الاستتابة وقبول التوب

لأ دى افتئات على علمه بالسرائر

يعنى اللى عاوز يرتد يتقتل

واللى بينه وبين نفسه عايز يرتد بس خايف من القتل .. برضه يتقتل

:)

ده بقى مالهوش مفر .. حتى لو تاب

5 - "أما قتل من أظهر الإسلام وأبطن كفراً منه وهو المنافق الذي يسميه الفقهاء الزنديق فأكثر الفقهاء علي أنه يقتل وإن تاب"

(وإلى اللقاء فى قتل آخر)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

ها .. فيه حد لسه ما اتقتلش ؟

:)

آه

5 - "أما قتل من أظهر الإسلام وأبطن كفراً منه وهو المنافق الذي يسميه الفقهاء الزنديق فأكثر الفقهاء علي أنه يقتل وإن تاب"

(وإلى اللقاء فى قتل آخر)

يا نهار أبيض

دا كله قتل

مفيش شتيمة

ولا ضرب

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

للذكري

واضح ان حضرتك باحث متمكن.. فقرائة كتب ابن تيمية ليست مسألة سهلة, لان اسلوب الكتابة صعب جدا..

على الهامش.. نفس المشكلة واجهتنى فى قرائة كتب ابن خلدون و علماء كتير قدماء.. اسلوبهم فى الكتابة صعب جدا و لازم اقرا الكتاب عدة مرات علشان اقدر افهم المقصود.

بس بجد اتمنى اعرف ازاى حضرتك قدرت تقرا كتب ابن تيمية بسهولة؟ ام ان فيه صعوبة واجهتك؟

اجابة حضرتك هتساعدنا كتير فى فهم داعش لابن تيمية, لان واضح ان حضرتك ربما تكون عملت بحث او رسالة ماجستير عن القصور فى الفهم اللى ظاهر فى كتب ابن تيمية و ابن كثير, و ازاى كلامهم بيفرز جماعات ارهابية

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

بصوا بقى .. إللى أوله شرط آخره نور


الفيديو اللى جاى ده مش القصد منه نرجع نتكلم هنا عن إسلام بحيرى


الفيديو عن ابن تيمية وعن المدافعين عن ابن تيمية


فى أواخر الفيديو دخل خالد الجندى يكدب إسلام بحيرى


فى موضوع قتل الذى يجهر بالنية ويصر على أنها من الدين


وهذا غريب جدا من شيخ معمم مشهور على كل القنوات


لأن هذه الفتوى من أشهر فتاوى ابن تيمية .. ده حتى أنا - الجاهل - عارفها


وعلشان نقطع الشك باليقين


إلى حضراتكم هذا المصدر .. فاقرأوا دام فضلكم المسألة رقم 143 - / 59



إخص عليك يا شيخ خالد .. منظرك وحش أوى وانت مش مذاكر وبتدافع بالحق وبالباطل


وآدى الفيديو



http://www.youtube.com/watch?v=XEVZUhS9ofk


نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

للذكري

ايه ده... ده انت طلعت بتقرأ مشاركاتى اهو.... يا خراشى... و عمال تكتب انك لا تقرأ و كدهون... ماشى يا عم...

بس اه فعلا الكلام ده انا كتبته لك... و مش فاهم انت ايه اللى مزعلك؟ :)

بالمناسبة كلكم ماسكين فى كتاب الفتاوى و سايبين الكتب التانية, و انت نفسك قلت لى انه لا يهمك الكتب الاخرى لابن تيمية!!

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ها .. فيه حد لسه ما اتقتلش ؟

:)

آه صحيح .. مداخلة الأستاذ "محاور" دى .. فكرتنى بنمرة 5 .. ودى بقى زغلولة كبيرة

ده كلام جميل .. اللى عايز يرتد فإلى حيث ألقت (قلناها وكررناها ألف مرة)

بشرط ألا يحارب الإسلام والمسلمين بعد ارتداده

أستاذى الكريم أبو محمد...

يعنى انت موافق على الشرط ده؟ انه لا يحارب الإسلام و المسلمين و يشجع الناس على الالحاد بأى وسيلة كانت؟

طيب ليه حضرتك ضد قتل فرج فودة؟ :) ما انت طلعت موافق على قتل فرج فودة اهو....

فرج فودة كان سبب فى إلحاد شباب كتير جدا, و ارجوك لا تنكر, لان كتابات فرج فودة هى مرجع الشباب الملحدين - و انا هنا اقصد من كانوا مواليد السبعينات و حتى اوائل الثمانينات...

اما لو حضرتك تنكر ان كتابات فرج فودة كانت سبب فى الحاد شباب كتير, فدى مسألة انا مش هتكلم فيها لانى بتكلم عن تجارب شخصية...

اما لو حضرتك لا تنكر ان كتابات فرج فودة طلعت لنا موجة من الملحدين... فلماذا انت ضد قتله؟

و انا بتكلم عن الحاد يعنى الحاد... يعنى خروج علنى واضح من الاسلام يقولوه بأفواههم, و ليس تخمينات...

ولا انت شايف ان تحريض الشباب على الالحاد لا يعتبر محاربة للإسلام و المسلمين؟ :)

منتظر اجابتك اللى واثق انها ستبهرنى..

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُم بِاتِّخَاذِكُمُ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَىٰ بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ. صدق الله العظيم

يعنى ربنا سبحانه و تعالى أقر قتل النفس كنوع من التوبة فى شريعة التوراه...

غريبة... اومال ربنا عمل يوم حساب ليه؟ انا مش فاهم و شايف تناقض رهيب... و التناقض ده مصدره إما عنوان هذا الموضوع او مصدره القرآن... فأنا محتاج توضيح و تفسير للآية دى... لإنى كده إما ان اقبل هذه الآية او اقبل عنوان الموضوع... و لكنى لا استطيع ان اقبلهما سويا, لان فيه تضارب و تناقض فج...

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ده كلام جميل .. اللى عايز يرتد فإلى حيث ألقت (قلناها وكررناها ألف مرة)

بشرط ألا يحارب الإسلام والمسلمين بعد ارتداده
مع احترامي ليك أستاذي الفاضل
عن نفسي مش شايف أي جمال في الكلام ,إلا لو كان لك إستدراك آخر..
إلى حيث ألقت..؟؟!!
دا إحنا بجد بجد نحمد ربنا إن الرسالة قد انزلت على خير البشر سيدنا محمد عليه افضل الصلاة والسلام..
يا سيدي الفاضل دا احنا لو جاز لنا القول ان الإسلام يعاني لقلنا انه يعاني ممن يمثلونه ويدعون شرف حمله وتبليغه للناس..
تخيل ان واحد يقابل شوية تـنحه جايبين أحاديث من تحت السلم ..
وللا رابطين آيات في سلسلة ومجرجرنها وراهم و بيقولوله الإسلام مش جلبية و لما تفكر تقلعها هتموت .. ودي من الأقوال المأثورة لوجدي غنيم بالمناسبة..
يبقى واحد زي داه نقوله إلى حيث ألقت...؟!!
داحنا لو مشيلناش الطين على دماغنا وحسينا بالذنب على ماوصلنا إليه من تدني وإنحطاط بالرسالة الإلهية يبقى مانستحقهاش بالأساس..

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق
شارك

داحنا لو مشيلناش الطين على دماغنا وحسينا بالذنب على ماوصلنا إليه من تدني وإنحطاط بالرسالة الإلهية يبقى مانستحقهاش بالأساس..

انحطاط الرسالة الالهية؟ ايه الكلام الجميل ده... ليك حق فعلا تشيل الطين...

بس هو انت احسن من النبى؟ :) ولا انت بتنتقد نفس الفعل الذى تقوم به انت؟

يعنى إذا كان سيدنا محمد ترك الكافرين يقولون ما يقولوا و يفعلوا ما يفعلوا... و مشالش الطين ولا حس بالذنب... فإنت هتحس بالذنب ليه؟

كل انسان الزمه الله طائره فى عنقه... فخليك انت الكويس و عرفنا ايه هو الدين... اطرح رؤيتك محدش بيمنعك ولا بيقول لك انت بتعمل ايه...

لكن اخطائنا و اخطاؤك و اخطاء اى انسان ليس لها علاقة بالرسالة الإلهية ولا تسىء للرسالة الإلهية فى شىء...

ربنا اراد لنا ان نكون مختلفين... و اراد ان يكون هناك منافقين و مشركين و كافرين و مستشرقين و ملحدين... و القائمة طويلة

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

الزميل محاور
ماعنديش مشاكل انك تناقش كلامي زي ما قلته ..
لكن ماعنديش وقت ارد على إخراجك لكلامي بهذا الأسلوب الرديئ..
لإن الفعل اللي حضرتك إقتبسته من كلامي واضح تماما على من يعود ووضحت أسبابه في أول المشاركة ..ودا موضوع منتهي
بالنسبة لما قلته سأحترم ما قلته بالنص وأرد عليه كما هوه دون تدليس او تحوير
لكن اخطائنا و اخطاؤك و اخطاء اى انسان ليس لها علاقة بالرسالة الإلهية ولا تسىء للرسالة الإلهية فى شىء...
بالنسبالي دا كلام إنشائي وغير عادل بالمناسبة ...
عندما تساوي بين أخطاءنا وذنوبنا الحياتية العادية التي لاننكرها
وبين أخطاء بشر يتاجرون بدين الله ويسترزقون على حسابه ويدعون ما لا تصدقها أفعالهم وأقوالهم..
وعندما ننظر إلى صورة الإسلام ومن يرتدون عبائته ليشوهوه أمام انظار العالم فليس لنا سوى ان نشعر بالذنب
وليس لنا سوى ان نضع الطين على رؤوسنا..
ونطلب من الله ان يسخر لنا من يكون سببا في هداية الناس سواء كانوا مسلمين او غير مسلمين لدينه وليس في تطفيشهم منه...
تم تعديل بواسطة الترجمـان

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق
شارك

استاذى الكريم الترجمان...

ما هما كمان بيقولوا ان الرأى اللى انت متبنيه بيشوه الاسلام امام انظار العالم, و انكم ترتدون عباءته...

فهل هما كمان المفروض يشعروا بالذنب اتجاهكم؟

طيب مين الحكم؟ يعنى انا اصدقك ولا اصدقهم؟ انتو الاتنين بتقولوا على بعض نفس الكلام و نفس الاتهامات... انا بقى راجل عادى لا ليا فى التور ولا فى الطحين... اصدق مين فيكم؟

بلاش انا... واحد كافر ملحد من بلاد الفرنجة, يبص عليكم و انتم تتبادلوا الاتهامات... هيصدق مين فيكم؟ المفروض انه لو عايز يبقى مسلم, أى رأى يجب ان يتبناه؟

بالنسبة للإجابة على هذا السؤال... فى رأيى الشخصى, ان الحكم هو القرآن, لإن القرآن محفوظ من التحريف... و زى ما حضرتك لك الحرية فى فهمه كما تشاء و رفض اى رأى آخر بل و اعتبار الرأى الاخر تشويها للإسلام... فالاخر له نفس القدر من الحرية...

فأنا مثلا لو جى من برة و ماليش علاقة بهذا الخصام الجدلى الأزلى... هسأل انتم بتحتكموا لإيه؟ للقرآن؟ طيب يبقى انا شخصيا - اللى جى من برة - هرجع للقرآن و هسيبكم فى اختصاماتكم مع بعض تبقوا تحلوها او لا تحلوها مش قضيتى...

يعنى اللى عايز اقوله... ان اى خصام او جدال او اختلاف فى الاراء و المذاهب هو اختلاف على المستوى الشخصى... لإن القرآن لا يزال بيننا محفوظ و الحمدلله... و اى حد عايز يرجع للمنبع هيرجع له و هو حر يفهمه بالطريقة اللى هو عايزها..

و الكلام ده على مستوى التطبيق الفردى بدون فرض رأى...

لكن لو أغلبية المجتمع اتفقوا على الاخذ بأمور معينة مثل الحدود, و اتفقوا على طريقة محددة لتنفيذها و كيفية تنفيذها... و اتفقوا على طريقة معينة لجمع اموال الزكاة و صرفها... و اتفقوا على طريقة معينة لاداء صلاة الجمعة و الصلوات الاخرى و تنظيمها... فده اتفاق مجتمعى زيه بالظبط زى الاتفاق عالدستور و القوانين... لإنه نابع من المجتمع...

يعنى زى ما فيه استفتاء بيحصل عالدستور... ممكن ان اغلبية المجتمع - يعنى 51% - يتفقوا انهم يعملوا استفتاء على وضع دستور جديد يشمل الحدود... و لو اغلبية المجتمع وافقوا بنزاهة على هذا الاستفتاء... فإيه المانع؟

و فى تصورى الشخصى ان تطبيق الحدود و تطبيق الشريعة الاسلامية سيحدث وفق التصور اللى انا بكتبه فوق ده...

ان الاغلبية من الشعب هى اللى توافق على كده... زى بالظبط ما حصل فى الدستور... و ساعتها اللى مش موافق يجب ان يحترم رأى الاغلبية... ولا ايه؟

ولا انت شايف ان الموضوع مرفوض من أساسه, حتى لو أغلبية المجتمع وافقت على كده؟ و انا هنا بتكلم عن موافقة صادقة و نزيهة و ليس على سبيل فرضها بالقوة... يعنى تكون نابعة من المجتمع فعلا..

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...