اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المنهج العلمى لرفض التراث و قبول القرآن؟


محاور

Recommended Posts

أخى الكريم... انا مش عارف بناءا على اساس ايه بتستشهد بكلام بتقول ان الرسول قاله, الا و هو : صلوا كما رأيتمونى اصلى.

مش عارف ما هو سبب تأكدك ان الرسول قال كده؟ اما لو مش متأكد ان الرسول قال كده, فايه اللى يمنع ان التواتر يكون عمل مشكلة, خصوصا ان العرب مش شاطرين فى التواتر وفقا لكلامك... و خصوصا ان الدولة الاسلامية كبرت و كبرت و دخل فيها غير العرب....

اما عن المصحف, فوفقا لمنهجك فى مسألة عدم وجود كتاب, فالمصحف اللى موجود الآن هو مصحف عثمان و موجود فى ازبكستان... لكن معندناش دليل ان القرآن تم كتابته بالكامل قبل سيدنا عثمان - باستثناء الكتابة و التواتر اللى انت بنفسك رافضهم.

عموما اللى قدرت افهمه من كلامك, هو وجود صورة ذهنية عندك ان القرآن محفوظ بالتواتر علشان الناس بتصلى كل يوم - رغم ان ناس كتير جدا بتصلى بسورة قصيرة او آيات معدودة و غالبا نفس الآيات كل يوم, و معنى كده ان فيه امكانية لنسيان اجزاء من القرآن...

لكن بالنسبة للحديث فانت صورتك الذهنية انهم بيقولوا الحديث مرة واحدة و بينسوه بعدها... او انهم مثلا بيكتبوه على جلد او حجر و بعدين ينسوه و مش بيرددوه بينهم و بين بعض, و مش بيعلموه للمسلمين الكتير اللى بيدخلوا كل يوم فى الاسلام فى دولة بتتوسع بشكل غير عادى و انضمام الآلاف من المسلمين الجدد اللى محتاجين يعرفوا الرسول قال ايه...

صورتك الذهنية دى عن الحديث - ده لو انا فهمتك صح - هى صورة غير سليمة بالمرة و محتاجة مراجعة, لإن زى ما قلت لك... كانت السيدة عائشة مثلا تعلم الناس... و مع توسع الدولة كان فيه ناس تتعلم الحديث و تردده و تروح تعلم المسلمين الجدد.... يعنى هما مش سمعوا الحديث مرة ولا مرتين و مش بيرددوه زى ما انت متخيل... ده لو انا فهمتك صح يعنى؟

ولا ايه؟

ومن قال لك انني استشهد انا قلت كل ما ورد عن الرسول كذا يعني هما ماقدروش او ما حولوش يدورو على حديث منسوب للرسول يقول فيه شكل وعدد الصلاوات لانهم مش محتاجينه عشان بيمارسو الصلاة على مدار اليوم وبعدين الحديث ده مش مزعلني خالص عشان كده انا بستحسنه ولا اجد ما يتعارض مع كتاب الله اللي هو مرجع لي ولكافة المسلمين وبردو ما قلتش قال رسول الله كذا وكذا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 389
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ومن قال لك انني استشهد انا قلت كل ما ورد عن الرسول كذا يعني هما ماقدروش او ما حولوش يدورو على حديث منسوب للرسول يقول فيه شكل وعدد الصلاوات لانهم مش محتاجينه عشان بيمارسو الصلاة على مدار اليوم وبعدين الحديث ده مش مزعلني خالص عشان كده انا بستحسنه ولا اجد ما يتعارض مع كتاب الله اللي هو مرجع لي ولكافة المسلمين وبردو ما قلتش قال رسول الله كذا وكذا

أخى الكريم... يعنى انت الحديث بتحكم عليه بناءا على اساس انه مزعلك او لأ, لكنه فى النهاية يظل موضع شك.

لكن شايف ان المبدأ عند كل من دونوا احاديث انهم تقولوا على رسول الله علشان يثبتوا حاجات معينة هما عايزين يثبتوها, و لما لقوا انهم مش مضطرين يثبتوا الصلاة, فلقوا ان مفيش ضرورة انهم يكتبوا حديث يقول شكل الصلاة ايه...

يعنى انت شايف انهم كانوا بيدوروا على الحاجات اللى تعجبهم و بيتجاهلوا الحاجات اللى مبتعجبهمش...

و فى نفس الوقت انت معترض عالبخارى بسبب الفجوة الزمنية, لكن لو جبت لك حاجة مفيهاش فجوة زمنية, هتقول لى انك بترفضها لانها مش متراجعة..

يعنى اللى انا فهمته عن صورتك الذهنية عن الحديث صح...

انت بتتكلم من منطلق انهم مكانوش بيرددوا الحديث زى ترديدهم للقرآن, و كإنهم كانوا بيتجاهلوا كلام رسول الله, اللى المفروض وفقا لكلامهم انه كلام نبوى لا يجوز تجاهله و يجب العمل به كالقرآن... ده وفقا لكلامهم هما...

لكن انا بقول لك ان صورتك الذهنية دى غلط... لان السيدة عائشة كان ليها دور كبير جدا فى ترديد الاحاديث بعد رسول الله و الحفاظ على تواترها, خصوصا انها توفت سنة 58 هجريا... و كان فيه ناس بتتعلم الاحاديث و تروح تنشرها فى الاراضى الجديدة اللى المسلمين بيدخلوها... زى ما كان بيحصل مع القرآن...

ولا انت شايف ان لغاية 58 هجريا سنة وفاة ام المؤمنين محدش كتب اى كلام نقلته عن رسول الله؟ و ان كتابة الاحاديث ظهرت بعد وفاتها؟

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

المشكلة اني في الشغل ومش عارف ارد عليك هاجل الرد لما ارجع للبيت ان شاء الله

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

اخ محاور

اديني رجعت واتغديت شربت الشاي وفضيتلك

هارد على جزئية جزئية

أخى الكريم... يعنى انت الحديث بتحكم عليه بناءا على اساس انه مزعلك او لأ, لكنه فى النهاية يظل موضع شك.

انا بحكم على الحديث بناء على توافقه مع كتاب الله اللي انا مقتنع بنسبة 100% انه سليم وشرحت لك اسباب اقتناعي

اما ان الحديث يظل في النهاية موضع شك احب اقولك انه في البداية اه بيكون موضع شك حتى يثبت صحته او عدم صحته وعندما اطمئن لصحته اعتمده لحالي ومابلزمش حد برأيي وبرفض الحديث اللي انا شايف انه لا يتطابق مع كتاب الله وبدافع عن رأيي الا اذا جاء واحد وقدم لي ادلة دامغة انه متطابق مع كتاب الله ساعتها لا اتحرج من الرجوع عن رأيي

لكن شايف ان المبدأ عند كل من دونوا احاديث انهم تقولوا على رسول الله علشان يثبتوا حاجات معينة هما عايزين يثبتوها, و لما لقوا انهم مش مضطرين يثبتوا الصلاة, فلقوا ان مفيش ضرورة انهم يكتبوا حديث يقول شكل الصلاة ايه...

لا طبعا فيه احاديث صيحة لكنها اختلطت بغير الصحيح ودورنا ودور كل واحد مسلم وليس دور المتخصصين انهم يدلو بدلوهم وكل واحد يقدم حججه يمكن تطلع احسن من حجج المتخصصين

يعنى انت شايف انهم كانوا بيدوروا على الحاجات اللى تعجبهم و بيتجاهلوا الحاجات اللى مبتعجبهمش...

مش نفس الصورة لكن من كلام البخاري في فتح الباري اشار ابن حجر لشيء مشابه لهذا وهو ان البخاري دون احاديث وترك احاديث كان يرى انها صحيحة حتى لا يصاب مؤلفه بطول الكتابة فده مؤر لانهم كتبو كلم وتركو كلاماخر

و فى نفس الوقت انت معترض عالبخارى بسبب الفجوة الزمنية, لكن لو جبت لك حاجة مفيهاش فجوة زمنية, هتقول لى انك بترفضها لانها مش متراجعة..

ماحنا قلنا ان حتى صحيح البخاري ليس له اصل وهو احدث من غيره

يعني من الاخر مافيش اصول لتلك الكتب موجودة على ظهر الارض يبقى هاتجيبلي اقدم ازاي وطالما الاصل مش موجود يبقى احتمال انه يكون متحرف انا باقول احتمال مش اكيد

انت بتتكلم من منطلق انهم مكانوش بيرددوا الحديث زى ترديدهم للقرآن, و كإنهم كانوا بيتجاهلوا كلام رسول الله, اللى المفروض وفقا لكلامهم انه كلام نبوى لا يجوز تجاهله و يجب العمل به كالقرآن... ده وفقا لكلامهم هما...

هما كانو بيختلفو عننا هما كانو بيقلدو الرسول عملا وليس قولا بيعبدو ربنا زي ما عبده الرسول وكانو بيعاملو الناس زي ما كان الرسول بيعامل الناس هما ما كانوش محتاجين لروايات اصلا

ولا انت شايف ان لغاية 58 هجريا سنة وفاة ام المؤمنين محدش كتب اى كلام نقلته عن رسول الله؟ و ان كتابة الاحاديث ظهرت بعد وفاتها؟

بردو تاني

طب يا عم ولا تزعل هاصدقك انهم كانو بيدونو الاحاديث بس عشان يطمئن قلبي ممكن تقولي هي فين الكتابات دي عشان اروح اراجعها واتأكد انها فعلا كتبتها السيدة عائشة

بس خلاص

استنا اما انشف عرقي عشان عرقت في عز البرد ههههههه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

هما كانو بيختلفو عننا هما كانو بيقلدو الرسول عملا وليس قولا بيعبدو ربنا زي ما عبده الرسول وكانو بيعاملو الناس زي ما كان الرسول بيعامل الناس هما ما كانوش محتاجين لروايات اصلا

ردك كله اثار اسئلة كتير عندى, لكنى توقفت طويلا امام الجملة دى.

و ده اسمه ايه؟ يعنى الجملة اللى انت كاتبها دى لو حبينا نحطها فى كلمة واحدة... نقول ايه... ملايكة مثلا؟ ولا مقدسين و ليسوا بشر؟ ولا اكبر من انهم يغلطوا؟ ولا اكبر من التذكرة بكلام رسول الله؟

طيب انا هسيبك تنقى و تختار وصف للجملة اللى انت كاتبها بنفسك... عقبال ما اروح اعمل حاجة و ارجع ارد على بقية كلامك.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

هو احنا يا حاج محاور هانقضيها برنامج انت تسأل واسلام يجيب ولا نفتح مجال الحوار وانا ابتدي اسأل لان عمال اجاوب كأني في امتحان الهيئة

طب سؤال مني ومن نفسي

انت ايه رأيك في احاديث رضاع الكبير واحاديث الذبح والحرق واكل البني ادمين واحاديث التجسس على الرسول والخوض في خصوصياته والزواج من الاطفال

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

هو احنا يا حاج محاور هانقضيها برنامج انت تسأل واسلام يجيب ولا نفتح مجال الحوار وانا ابتدي اسأل لان عمال اجاوب كأني في امتحان الهيئة

طب سؤال مني ومن نفسي

انت ايه رأيك في احاديث رضاع الكبير واحاديث الذبح والحرق واكل البني ادمين واحاديث التجسس على الرسول والخوض في خصوصياته والزواج من الاطفال

ايه ده هو انا سألتك اصلا؟ انا كل اللى بعمله انى باخد من كلامك و برد عليك... لا سألتك ولا يحزنون... انا لسه هسألك.

يا أخى الكريم انت - مع كامل احترامى و تقديرى لشخصك الكريم - بتقول كلام متضارب مع بعضه, و يتنافى مع العقل و المنطق.

يعنى يا أخى الكريم... مرة تقول ان الصحابة كانوا بشر... و مرة تقول انهم مكانوش محتاجين كلام رسول الله لانهم كانوا بينفذوه عملى, اى انهم كانوا لا يحتاجون لاى تذكرة لانهم فوق البشر و مبيغلطوش و مبينسوش.

و بعدين ترجع تقول لا اصلهم كانوا بينسوا كلام الرسول و كانوا بيكتبوه على وريقات من غير اى مراجعة, و بعدين تنكر ان فيه اى وريقات او كلام مدون او مكتوب و تتحجج بالفجوة الزمنية, و تتعامل و كإن البخارى اول كتاب - لأ و كمان متجاهل كتاب صحيح مسلم تماما و مش عارف انت ليه بتهاجم البخارى و مش بتهاجم مسلم؟ ولا انت شايف ان لو صحيح البخارى وقع, صحيح مسلم هيقع لوحده؟ :)

انا فعلا مش قادر اشوف اى خط واضح لكلامك, لانه كلام متضارب بشكل فج...

يعنى لو انت يا اخى الكريم كتبت كلامك ده فى كتاب, محدش هيقراه... لإنه كلام متضارب مع بعضه... كلامك ليس قائم على اساس, بل قائم على التضارب... يعنى كلامك بيهد نفسه بنفسه من غير ما حد يشكك فى كلامك...

طب سؤال مني ومن نفسي

انت ايه رأيك في احاديث رضاع الكبير واحاديث الذبح والحرق واكل البني ادمين واحاديث التجسس على الرسول والخوض في خصوصياته والزواج من الاطفال

اما سؤالك ده معناه انك نسيت الغرض من الموضوع؟ و هو ايجاد منهج علمى واضح علشان نقدر ننقى الاحاديث على اساسه.

يعنى علشان ننقى الكلام ده, هننقيه ازاى من غير منهج؟ هو ده الهدف من الموضوع.... و لذلك سؤالك ليس له اى محل من الاعراب, لإنى اصلا بدور على منهج علمى سليم اقدر انقى بيه الاحاديث دى.

لكن لو مشينا على منهجك, احنا مش هنوصل لحاجة, لإن اصلا مش هيكون فيه ولا حديث ننقيه..

يعنى اذا كان منهجك بيضرب الاحاديث من اساسها؟ هننقى ايه؟

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

اه يعني مش هاتجاوب على سؤالي

فهمت

عشان كده انا مش هارد على مداخلتك الاخيرة وهاكتفي بتقديم وردة جميلة وريحتها حلوة ولو اني لسه جاي من عند بول البعير لكن الورده هاتغطي على الروايح التانية

اتفضل يا سيدي الوردة الجميلة

:flr1:

طب بلاش سؤالي اللي فات

الاخ ابو عمر قدم مداخلة كانت نقطة انطلاق في الصباح وهو تقييم المنهج السائد في تصحيح وتضعيف الروايات هاعيده تاني هنا يمكن مالفتش نظرك

و أنا من إيدك دى لإيدك دى ..و ابتدى معاك من الأول ..

ما قرأته و فهمته بخصوص الطريقه العلميه فى تقييم الروايات او قل يتم الحكم على صحه الحديث على النحو التالى من خلال الضوابط الآتيه :

- السند المتصل

- عداله الرواه

- ضبط و تحرير المصطلحات و الأقوال

- عدم الشذوذ فى السند و المتن أيضا

- عدم العله ( اى ما يقدح ) فى السند و المتن ايضا

هذه رؤوس أقلام اخى الحبيب ..هل نتفق عليها لننتقل الى بيانها و لو بشكل مختصر ..و لك كل الفضل

ايه رأيك في المنهج ده

اظن ده في صلب الموضوع ومش عايزين هروب المرة دي يا محاور يا خويا

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

وماتنساش عندك سؤال http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=164259&page=3#entry938757 يا ريت بردو تخطف رجلك وتلحقنا برد

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

واضح انك فاكرنى بتهرب من الاجابة... مع انى زيك والله بدور على اجابة.

و لكن انا مش بدور على اى اجابة تريحنى و خلاص, و الا كنت مشيت على منهج العشوائية و الانتقائية اللى اثبتت انه منهج هدام, و فى نفس الوقت مقدرش اقبل كل الاحاديث كده زى ما هى.

مرة اخرى... انا لا استطيع ان اقبل او ارفض كل الاحاديث المنسوبة للرسول... لانى معنديش منهج ارفض او اقبل على اساسه...

اما المنهج اللى اخترته و هو منهج الفاضل ابا عمر, فأنت اصلا ضربته... يعنى اذا كنت اصلا مش متأكد من ولا حديث, يبقى ازاى هتنقى الحديث ده؟

طيب انا مقتنع بمنهج البخارى و عايز اكمل من البخارى كنقطة للإنطلاق, لكن انت رافض منهج البخارى نفسه, يعنى انت رافض كل الاحاديث اللى ذكرها البخارى, ولا انت مش واخد بالك؟

و ده معناه يا اخى الكريم انك معندكش حاجة تنقيها... هتنقى الاحاديث ازاى و انت اصلا بتشكك فى البخارى و بترفض فكرة ان الاحاديث تم كتابتها الا من اول وقت البخارى... اللى انت بتشكك فى منهجه و اختياراته.... يعنى بالصلاة عالحبيب احنا كده هنفضل طول عمرنا من غير منهج... و اى حد هيرفض الاذان و حركات الصلاة هيبقى حقه, لإنه مفيش اى اثبات على ان الرسول قالهم و اعتمدهم.... ده وفقا لمنهجك.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

. بلاش سؤالي اللي فات

الاخ ابو عمر قدم مداخلة كانت نقطة انطلاق في الصباح وهو تقييم المنهج السائد في تصحيح وتضعيف الروايات هاعيده تاني هنا يمكن مالفتش نظرك

ايه رأيك في المنهج ده

اظن ده في صلب الموضوع ومش عايزين هروب المرة دي يا محاور يا خويا

يا ريت يا أخويا يا إسلام تفلح في إيجاد أجوبة من الأخ محاور .....

لأننا كنا مرتكزين على منهج أوضحناه مرارا وأنت تعلمه .....

ولكن الأخ محاور لم يكن يرتكز على منهج .....

يمكننا أن نبدأ الحوار إذا أعلن موافقته عن منهج أبو عمر القديم الجديد كما دعوته في المشاركة 250 ...

وانتظرت .... والآن وصلنا للمشاركة 270 ولسه لم يقل رأيه

ولم يختر منهجا

لا يمكن يكون محاورا أو يكون هناك حوارا بين صاحب منهج وعديم المنهج

وبين سائل على طول الخط ومجيبون على طول الخط .....

الحوار يجب أن يكون تفاعلي حتى يكون مختلفا عن التحقيق والمساءلة

هو أعلن خلاص إن منهجنا هدام

فما هو منهجه ؟

أو ما رأيه في منهج أبو عمر هل هو بناء وليس في الإمكان أفضل مما كان

أم هو رافض له أيضا

إذا تهرب من الإجابة هذه المرة أيضا فلا داعي للنقاش لأنه سيكون

بمثابة النفخ في قربة مخرومة

أو حرث في بحر

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

واضح انك فاكرنى بتهرب من الاجابة... مع انى زيك والله بدور على اجابة.

و لكن انا مش بدور على اى اجابة تريحنى و خلاص, و الا كنت مشيت على منهج العشوائية و الانتقائية اللى اثبتت انه منهج هدام, و فى نفس الوقت مقدرش اقبل كل الاحاديث كده زى ما هى.

مرة اخرى... انا لا استطيع ان اقبل او ارفض كل الاحاديث المنسوبة للرسول... لانى معنديش منهج ارفض او اقبل على اساسه...

اما المنهج اللى اخترته و هو منهج الفاضل ابا عمر, فأنت اصلا ضربته... يعنى اذا كنت اصلا مش متأكد من ولا حديث, يبقى ازاى هتنقى الحديث ده؟

طيب انا مقتنع بمنهج البخارى و عايز اكمل من البخارى كنقطة للإنطلاق, لكن انت رافض منهج البخارى نفسه, يعنى انت رافض كل الاحاديث اللى ذكرها البخارى, ولا انت مش واخد بالك؟

و ده معناه يا اخى الكريم انك معندكش حاجة تنقيها... هتنقى الاحاديث ازاى و انت اصلا بتشكك فى البخارى و بترفض فكرة ان الاحاديث تم كتابتها الا من اول وقت البخارى... اللى انت بتشكك فى منهجه و اختياراته.... يعنى بالصلاة عالحبيب احنا كده هنفضل طول عمرنا من غير منهج... و اى حد هيرفض الاذان و حركات الصلاة هيبقى حقه, لإنه مفيش اى اثبات على ان الرسول قالهم و اعتمدهم.... ده وفقا لمنهجك.

تاني هاتجيب سيرة الاذان والصلاة ماحنا ردينا بما فيه الكفاية

يا استاذ محاور ملخص الموضوع

فيه منهج قديم ياما نتفق على انه منهج كويس وابن حلال ياما نتفق على انه منهج فاسد او فاشل او مش فاشل اوي ويحتاج بعض التعديل ومالكش دعوة بيا وماتقولش تاني اني بنكر كل الاحاديث او بشكك فيها لاني رديت عليك بدال المرة تلاتة انا مش بشكك في الاحاديث كلها ولكني مش بشكك مابقبلش اصلا الاحاديث اللي لا تتفق مع القرأن حتى لو كانت مذكورة في ادق الكتب وهو صحيح البخاري

مش عايزك تتعرض للنقطة دي تاني عشان ماغيرش فكرتي الحلوة عنك

اتفضل حضرتك

قول لنا ما رأيك في المنهج المتبع

المايك معاك

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم اسلام...

انت ازاى معتبر كتاب البخارى اصح الكتب, و بعدين ترجع تشكك اصلا ان كتاب البخارى اتكتب فى وقته...

انا مبقولش انك بتشكك فى الاحاديث... انت بتشكك فى الطريقة... يعنى انا مستوعب انك بتشكك فى المنهج و الكتاب و الكاتب, مش بتشكك فى الحديث نفسه... انا فاهم ده.

لكن انا مش فاهم انت ازاى بتشكك فى كتاب البخارى, و فى نفس الوقت عايزنا نستخدمه؟ ما احنا كده مش هينفع نستخدم كتاب البخارى اصلا... و لو انت اعتمدت على كتاب البخارى, هتبقى بتناقض نفسك...

فانا فعلا عايز افهم... انت هتعتمد على كتاب البخارى؟ طيب ازاى و انت بتشكك فى المنهج و الكتاب و الكاتب؟ يبقى اعتمادك عليه فاسد و غير منطقى.

اما مسألة انى معنديش منهج يا أخى الكريم طارق و اخى الكريم اسلام.... هو يعنى لإما اعتمد على منهج فاسد و هدام, لإما ابقى غلطان؟

برضه واضح انكم مش واخدين بالكم من الهدف من الموضوع... و هو انى اشوف منهج سليم و استخدم البخارى كنقطة انطلاق.

لكن واضح وفقا لكلام الاخ الكريم اسلام انى مقدرش استخدم البخارى كمان ولا اى كتاب اتكتب ولا اى وريقات اتنقلت عن الرسول... يبقى انتم هتعملوا منهج ليه اساسا؟!!!!!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

ماتقولش تاني اني بنكر كل الاحاديث او بشكك فيها لاني رديت عليك بدال المرة تلاتة انا مش بشكك في الاحاديث كلها ولكني مش بشكك مابقبلش اصلا الاحاديث اللي لا تتفق مع القرأن حتى لو كانت مذكورة في ادق الكتب وهو صحيح البخاري

مش عايزك تتعرض للنقطة دي تاني عشان ماغيرش فكرتي الحلوة عنك

اتفضل حضرتك

قول لنا ما رأيك في المنهج المتبع

المايك معاك

طيب انا فهمت انك بتشكك فى بعض الاحاديث.... صح كده؟ و كمان مبتقبلش اصلا احاديث لا تتفق مع القرآن...

طيب لكنك بتقبل الحديث المتعلق بالآذان... رغم انه لا يتفق مع القرآن... و هترجع تقول لى تواتر... اللى انت اصلا بترفضه...

انا بدأت اتوه. :)

اما منهج عرض الحديث عالقرآن... هقول لك فاسد ليه.... غير موضوع الاذان اللى مش مذكور فى القرآن و مع ذلك انت تقبله.

منهج العرض على القرآن فقط لا غير, هو منهج فاسد لإنك ممكن تعرض اسرائيليات على القرآن و هتلاقيها بتتفق معاه على فكرة...

يعنى معنى كده اننا ممكن نلاقى اسرائيليات و اقوال بشرية عادية, نعرضها القرآن فنقبلها, رغم انها اسرائيليات او اقوال بشرية عادية... بس هنقبل ان الرسول قالها لمجرد انها تتفق مع القرآن...

عرفت بقى ليه البخارى اعتمد على السند بشكل رئيسى؟ لإن فيه اسرائيليات كتير جدا بتتفق مع القرآن, لكنك هتقبلها و هتقبل ان الرسول قالها لمجرد اتفاقها مع القرآن... ينفع؟

عرفت بقى ليه العرض على القرآن و بس منهج فاسد؟ ولا اوضح اكتر؟

تم تعديل بواسطة محاور

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

طيب طالما من وجهة نظرك إننا نسفنا السنة كلها .....


ودا طبعا كعادتك تضع الكلام على لساننا ولا تكف عن ذلك


إحنا يا أخي نسفناها


طيب بتناقشنا فيها ليه


أنت مرتكز عليها ومش مرتكز عليها


معاها ومش معاها


مالكش رأي فيها


وعايزها موجودة زي ما هي


ومش مؤيدها زي أبو عمر


حتى منهج أبو عمر اللي أنت متفق معاه


خايف توافق عليه


يا أخي كلمنا وأنت كاشف وشك


ولا تحدثنا وأنت مستخبي


هنتكلم مع أشباح


خايف ترد


وعايز ردود على طول الخط


سألت عن منهج


وبعد نقاش فيه 270 مشاركة


لم تصل إلى منهج


إحنا مش فاضيين نقعد معاك إلى ما لا نهاية


أو للمشاركة


2700000


حتى تعثر على منهج


تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم طارق...

لو قرأت كلامى بشكل مجرد, بعيدا عن اى صور ذهنية مسبقة, اعتقد هتقدر تستوعب هدفى الحقيقى, و اللى انا عمال اعيد و ازيد فيه و محدش مصدق.

اما الاخ الكريم اسلام, فحسب ما فهمت... انه بيشكك فى كتاب البخارى و بيقول ان اول نسخة موجودة هى نسخة بعد وفاة البخارى ب168 سنة... الكلام ده معناه بشكل صريح ان الراجل مش مقتنع بكتاب البخارى و شايف ان فيه حد تانى ألفه... ولا انا فاهم غلط؟

يعنى على كلامه, مانقدرش نعتمد على كتاب البخارى اصلا... والا هنبقى متناقضين مع نفسنا..

اخى الكريم طارق... هقول لك هدفى لآخر مرة... و عايزك تاخد كلامى كده زى ما هو بدون اى زيادة او نقصان.

انا مش قادر اقبل الاحاديث كلها... لكن فى نفس الوقت مقدرش استخدم الانتقائية و العشوائية فى الاختيار.

طيب اعمل ايه؟ ادور على منهج... لكن انا مقتنع بالبخارى و مسلم كنقطة للإنطلاق... لإنى شايفهم عملوا نصف المهمة... اما الفاضل اسلام فالراجل مش مقتنع بكتاب البخارى اصلا, و مش عارف هو هيعتمد عليه على اساس ايه؟

يعنى انا دلوقتى مهمتى انى ادور على منهج انقى بيه الاحاديث... لكن منهج سليم علشان لما حد يقول لى انت اخترت على اساس ايه, اقول له على اساس كذا و كذا و كذا.

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا (61)


فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (62)

أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُل لَّهُمْ فِي أَنفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا (63)


صدق الله العظيم



مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا (80)



وَيَقُولُونَ طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِندِكَ بَيَّتَ طَائِفَةٌ مِّنْهُمْ غَيْرَ الَّذِي تَقُولُ ۖ وَاللَّهُ يَكْتُبُ مَا يُبَيِّتُونَ ۖ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (81)


صدق الله العظيم



رابط هذا التعليق
شارك

طيب طالما من وجهة نظرك إننا نسفنا السنة كلها .....

ودا طبعا كعادتك تضع الكلام على لساننا ولا تكف عن ذلك

إحنا يا أخي نسفناها

طيب بتناقشنا فيها ليه

أنت مرتكز عليها ومش مرتكز عليها

معاها ومش معاها

مالكش رأي فيها

وعايزها موجودة زي ما هي

ومش مؤيدها زي أبو عمر

حتى منهج أبو عمر اللي أنت متفق معاه

خايف توافق عليه

يا أخي كلمنا وأنت كاشف وشك

ولا تحدثنا وأنت مستخبي

هنتكلم مع أشباح

خايف ترد

وعايز ردود على طول الخط

سألت عن منهج

وبعد نقاش فيه 270 مشاركة

لم تصل إلى منهج

إحنا مش فاضيين نقعد معاك إلى ما لا نهاية

أو للمشاركة

2700000

حتى تعثر على منهج

لا يا طارق مش كده

الاخ محاور واضح انه انسان طيب جدا وعايز يعرف وبيفكر ويشغل عقله كتير واضح ان دماغه مغلباه

هما كده الناس اللي بتفكرو كتير

هو ملتبس عليه الامر مش اكتر لكنه مش ماكر او بيحاول يرسم علينا انه مش فاهم وبعد كده نكتشف انه فاهم وبيلعب بينا

لا تسيء الظن به فنحسبه باحث عن الحقيقة بنية صافية دون خبث او دهاء

ربنا يوفقك يا محاور الى ما فيه الصواب

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

عرفت بقى ليه العرض على القرآن و بس منهج فاسد؟ ولا اوضح اكتر؟

كده إنكار للسنة ...... لأن السنة هي اللي قالت كده في أحاديث كثيرة

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

يعنى انا دلوقتى مهمتى انى ادور على منهج انقى بيه الاحاديث... لكن منهج سليم علشان لما حد يقول لى انت اخترت على اساس ايه, اقول له على اساس كذا و كذا و كذا.

طيب ماشي يعني منهجنا ومنهج أبو عمر للآن مرفوضان عندك ولا يصلحان كمنطلق ......

طيب ليه بتعتبر إن منهج العرض على القرآن ( وهو موافق للسنة ) سيهدم السنة كلها .....

هل تعتقد أن كل السنة تتعارض مع القرآن حتى يهدمها ....... أنا لا أعتقد ذلك

أنت موافق على التنقية ودا شيء جيد

ولكن مش موافق على العرض على القرآن

إعلم أنه لا يوجد يقين أقوى من القرآن لتعرض عليه السنة

دي مجرد مساعدة لك وتنشيط حتى تعثر على منهجك

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

أخى الكريم طارق...

لو قرأت كلامى بشكل مجرد, بعيدا عن اى صور ذهنية مسبقة, اعتقد هتقدر تستوعب هدفى الحقيقى, و اللى انا عمال اعيد و ازيد فيه و محدش مصدق.

اما الاخ الكريم اسلام, فحسب ما فهمت... انه بيشكك فى كتاب البخارى و بيقول ان اول نسخة موجودة هى نسخة بعد وفاة البخارى ب168 سنة... الكلام ده معناه بشكل صريح ان الراجل مش مقتنع بكتاب البخارى و شايف ان فيه حد تانى ألفه... ولا انا فاهم غلط؟

يعنى على كلامه, مانقدرش نعتمد على كتاب البخارى اصلا... والا هنبقى متناقضين مع نفسنا..

اخى الكريم طارق... هقول لك هدفى لآخر مرة... و عايزك تاخد كلامى كده زى ما هو بدون اى زيادة او نقصان.

انا مش قادر اقبل الاحاديث كلها... لكن فى نفس الوقت مقدرش استخدم الانتقائية و العشوائية فى الاختيار.

طيب اعمل ايه؟ ادور على منهج... لكن انا مقتنع بالبخارى و مسلم كنقطة للإنطلاق... لإنى شايفهم عملوا نصف المهمة... اما الفاضل اسلام فالراجل مش مقتنع بكتاب البخارى اصلا, و مش عارف هو هيعتمد عليه على اساس ايه؟

يعنى انا دلوقتى مهمتى انى ادور على منهج انقى بيه الاحاديث... لكن منهج سليم علشان لما حد يقول لى انت اخترت على اساس ايه, اقول له على اساس كذا و كذا و كذا.

ايه هو الضرر ان الحديث يوافق كتاب الله

مش ده الطبيعي يعني طالما الاثنين من نبع واحد

من المؤكد انهم متطابقين

مش كده

قولي اه وانا هاريحك من التفكير

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )



رابط هذا التعليق
شارك

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...