اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاسرار بين الزوجين ...متى و كيف؟؟؟

itsme_1666

Recommended Posts

بالعكس يا ابن مصر

المراة الذكية هي الوحيدة القادرة على ان تكون سيعدة في بيتها

طبعا دا رايي الشحصي

لأني شفت العقل وشفت القلب

ما بيوكلوش عيش ولا بيحموا بيت

انما الدهااااااااء

دهاء = ذكاء+حكمة+فطنة+فراسة

هما دول بس اللي ممكن يعمروا بيت زوجي صح

فكر فيها كدا

:angry2:

اما موضوع الماضي

برضه صوابعك مش زي بعض

فرضا

هيا كانت مقرية فاتحتها على ق ريب لها

واتفركشت

وزوجها الأن غيووووور جدا

تقوله ليه؟

عشان تبقى حريقة

شيء ومات

يبقى اندفن

بالعكس لو قالتله ممكن يفتكر انها لسا بتفكر فيه

موضوع ذو حدين وصعب جدا فعلا

:dozingoff:  ???

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا شعنعن..

مازلت اقول .. منحق الرجل ان يترك له حريه الخيار فى قبول او رفض الماضى .... كما للمرأه نفس الحق وبنفس القوه ......

اخفاء الحقيقه مهما حاولنا ان نعطيه من مبررات براقه هو خطأ.....

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  :angry2:

الاخ KWA

فى الحقيقة مداخلة حضرتك تشمل العديد من النقاط الهامة و التى تستحق الوقوف عند   كل منها بتركيز  :lookaround:

اولا حضرتك بتسألنى فين الصدق و الثقة المتبادلة بين الطرفين  ...طبعا  لو سألنا الزوج هيقول موجود و ميه ميه  بس ده إحتياطات امنية   :th:   يقصد يعنى  انه تدخله فى كل صغيرة و كبيرة فى شئون زوجته ما هو الا لحمايتها لانه يثق فيها ثقة عمياء و لكن لا يثق في من تتعامل معهم من خلال العمل او الحياة الاجتماعية بصفة عامة و لذلك وجب عليه معرفة كل شىء عنها  وليس بالضرورة انها تعرف كل شىء عنه لانه بيعرف يحمى نفسه كويس قوى  :sneaky2:

عدم مصارحة الزوجة بأشياء لا تخص الزوج  من قريب او بعيد   زى ما قالت الست امينة الى رجعت لنا بألف سلامة من تونس (منورة ياست امينة  والله وحمدلله على السلامة ولونها جت متأخرة شوية و عقبال الحج  إن شاء الله

:D )عدم مصارحتها له  فى بعض الموضوعات  الغير متعارضة دينيا ولا اخلاقيا مع معتقداتنا وتقاليدنا ,هو ده هامش الحرية الى إحنا بنتكلم عنه  والى لا يتقبله الرجل برده و ساعات يعلل ده ان  صعب تحديد مساحة هامش الحرية لانه يضيق كثيرا  بسبب رباط الزوجية  والصغير التافه فى نظر الزوجة ممكن إعتباره مصيبة كبيرة عند الزوج..و بكده نفهم رفض الزوج بلباقة موضوع الخصوصية و بأى معنى وبأى حد  :sneaky2:

حكاية انفصال الزوجين فى غرفتين  زى ما قال الدكتور النفسانى فى مقالته اعتقد ان فيه بعض الناس مقتنعة برأيه بسبب ان هذا يكون افضل للزوجين حتى  يستطيعان الاحتفاظ بمظهر جميل و منسق  فى الشكل العام  وده يتيح للزوجة ان تحتفظ بخطوات اهتمامها بنفسها  فى درجة من الخصوصية و تظهر على الزوج فجأة الصبح بدرى  زى البدر المنور و هو ما يبقاش  عارف يروح فين من السعادة و من الاستغراب  و التساؤل فى نفس الوقت    إذا ما كانت ده زوجته والا بنت الجيران  :D

الاخ إبن مصر و الاخت شعنونة بيتناقشوا فى  ماضى ما قبل الزواج و ده قضية  تانية  عايزالها صفحات ..اكيد انتم الاتنين لسة ما إتجوزتوشششش ...انا هأدعى عليكم   تتجوزوا علشان اعرف  رأيكم فى الخصوصيات و الاسرار ما بعد الزواج

:sneaky2:

رابط هذا التعليق

ايوا يا فندم

معلش اسفين اننا خرجنا شوية بره الموضوع

بس فكرة الغرفتين دول انا من اشد المؤيدييييييييييييييين لها

لأنه ها يرحمهم من حاجات كتيييييييير

صوت موسيقي طول الليل وهما نايمين او تهدئة في حالات الغضب

يوحشوا بعض في الطبيعي

مش كاتمين على نفس بعض ليل ونهار حتى لما ينااااموا!!!!!!!

???  :nervous:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

يا شعنعن..

مازلت اقول .. منحق الرجل ان يترك له حريه الخيار فى قبول او رفض الماضى .... كما للمرأه نفس الحق وبنفس القوه ......

اخفاء الحقيقه مهما حاولنا ان نعطيه من مبررات براقه هو خطأ.....

أرى أن الماضي لا يدخل تحت بند "الحقيقة" طالما هو ماضي وانتهى فعلا، الماضي من حق الانسان وحده وليس أي شخص آخر وأنا لست من قائلي ان المستقبل امتداد للماضي

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  :angry2: عدم مصارحة الزوجة بأشياء لا تخص الزوج  من قريب او بعيد   زى ما قالت الست امينة الى رجعت لنا بألف سلامة من تونس (منورة ياست امينة  والله وحمدلله على السلامة ولونها جت متأخرة شوية و عقبال الحج  إن شاء الله  

:D )

الله يسلم قلبك ياأختي العزيزة وربنا يقبل منك الدعاء بالحج ونكون سوا ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته  :blush:  

الاخ KWA

فى الحقيقة مداخلة حضرتك تشمل العديد من النقاط الهامة و التى تستحق الوقوف عند   كل منها بتركيز  :lookaround:  

اولا حضرتك بتسألنى فين الصدق و الثقة المتبادلة بين الطرفين  ...طبعا  لو سألنا الزوج هيقول موجود و ميه ميه  بس ده إحتياطات امنية   :th:   يقصد يعنى  انه تدخله فى كل صغيرة و كبيرة فى شئون زوجته ما هو الا لحمايتها لانه يثق فيها ثقة عمياء و لكن لا يثق في من تتعامل معهم من خلال العمل او الحياة الاجتماعية بصفة عامة و لذلك وجب عليه معرفة كل شىء عنها  وليس بالضرورة انها تعرف كل شىء عنه لانه بيعرف يحمى نفسه كويس قوى  :sneaky2:

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخت أتس مي ....مع أحترامي لمداخلتك  رأيك الشخصي مازلت أؤمن ان الصدق  و الصراحه هما أساس الثقه بين الطرفين...و تصرفات الزوج ...خصوصا الزوج ...في التدخل في بعض خصوصيات الزوجه...نابع من سلوك  و تصرفات الزوجه... و يتحجج الزوج بأنه يحمي الزوجه من الأخرين ....لأن ما يراه من تصرفات و ربما بعض التغيرات ما يدفعه في التلصص علي الزوجه ...ربما ما تفعله الزوجه تراه عاديا ...و بالتالي وجد الشك و عدم الثقه طريقه وبدأت مشكله..كان من السهل تجنبيها من خلال المناقشه البسيطه بينهم عما يدور في عقل كل منهما....و صدقيني في نوعيه من الزوجات يحبوا مناوشه الزوج و أسئلته و تدخله في الكبيرهو الصغيره للآستحواذ علي أهتمامه و تفكيره دائما.....و هناك مقوله تقول....اذا فهم الرجل زوجته جيدا فعليه عدم أظهار ذلك لزوجته لأن المرأه لا تحب من يفهمها....خصوصا الزوج.....

:)  :D  :withstupid:  :withstupid:  :D  :D

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

حكاية انفصال الزوجين فى غرفتين  زى ما قال الدكتور النفسانى فى مقالته اعتقد ان فيه بعض الناس مقتنعة برأيه بسبب ان هذا يكون افضل للزوجين حتى  يستطيعان الاحتفاظ بمظهر جميل و منسق  فى الشكل

صدقيني الدكتور    النفساني ده  ...دكتور مريض نفسيا ....و لا أقتنع بفكره الغرف المنفصله ....و تلاقيه كتب هذه المقاله في لحظه غضب...لعنه الله عليه

رابط هذا التعليق

أرى أن الماضي لا يدخل تحت بند "الحقيقة" طالما هو ماضي وانتهى فعلا، الماضي من حق الانسان وحده وليس أي شخص آخر وأنا لست من قائلي ان المستقبل امتداد للماضي

أؤيدك يا سيدتي الفاضله في هذا الرأي ......

رابط هذا التعليق

لم

استكمل قراءة جميع الآراء

ولكنى أعتقد أن الزوجة يجب أن تكون كتاب مفتوح لزوجها

ولا أوافق

على نوم الزوج والزوجة فى حجرات منفصلين ويمكن الاستعانة بسرير عريض وعرضه مترين أو مترين ونصف حتى لا يكبسوا على نفس بعض كما تقول شعنونة

واذا كانوا منفصلين فى النوم كيف يتم الهجر الذى أمرنا به الدين الاسلامى عند اللزوم

أما أن الزوجة لا تريد أن يراها زوجها على حالتها بدون مكياج أو توضيب فهو يجب أن يراها على جميع الأحوال اذا كان الزواج عن قبول واقتناع

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

يا ست شعنونة !!

لم تردي على سؤالي (في صفحة 2)  ???

{ فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا * يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا * وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا }

رابط هذا التعليق

السلام عليكم!

الحقيقة ماكنتش عاوز أتكلم... أصلي من الناس اللي لم يسبق لهم الزواج حتى الآن. (عنست  :(  :) ) ومش عاوز كلامي يكون كلام إنشا...

الأول حرد على موضوع إن الماضي ماضي والأفضل إنها تخبي أي حب قديم أو خطوبة على زوجها. نعم أكيد هناك كثير من الرجال لن يتقبلوا شئ كهذا، لكن هل على الإنسان أن يفعل ما يراه صحيحاً أم يكذب ليحافظ على شئ غير مبني على أساس صحيح؟

يا شعنونة ثقي تماماً إن الإنسان الذي يفضل الكذب على المصارحة ويغضب من إنه مش الحب الأول في حياة زوجته إنه لا يستحق. الصدق فيه النجاة ولو رأيتي فيه الهلاك، وقد تكون هذه النجاة أنه يتركها وتجد من هو أفضل منه.

بل بالعكس يا شعنونة، انا شخصياً لا أطلب من الإنسانة التي أريد الإرتباط بها أي شئ غير الصراحة، فإن غابت الصراحة ضاعت الثقة، وغالباً تفشل الحياة الزوجية. أكيد مش حطلب مصارحتي بكل شئ من أول يوم، فالثقة تحتاج لبعض الوقت.

واحد صاحبي أحب إنسانة لأكثر من عامين، وهي قد تركته بلا سبب واضح أو مفهوم له بعد نصف عام وهو كان يعيش على أمل أن عندها ظروف لا تريد الإفصاح عنها، ثم إكتشف أنها كانت تحب شخصاُ آخر قبله وتركها، وبعد أن عرف بحب صديقي لها بجنون أراد أن يعود لها، فتركت صديقي من أجل حبها القديم. ولم يعرف صديقي عن وجود حب آخر في حياتها رغم أنه أكد لها إنها تستطيع إخباره بأي شئ وكان سألها فقالت له لا، فأخذ كلامها كلام ثقة ولم يشك فيه لحظة. ولأن الكدبة تجر ورائها الكثير من الكذب لم تستطع أن تصارحه بعودتها لحبها الأول بعد ذلك، ولم تبالي لعذابه وأمنيته أن بفهم سر هذا التحول، وهي تعرف يقيناً صدق حبه لها. لماذا؟ علشان منظرها مايكونش وحش؟؟؟

بصارحة الإنسانة المخادعة لا تستحق أي شئ، وانا شخصياً على إستعداد إني أخلي دماغي كبيرة في حاجات كتيرة، لكن مش في موضوع الكدب ده. يعني طبيعي إن كل إنسان بيحب ونادراً ما ربنا بيوفق من أول مرة. لكن لا يوجد مبرر أبداً للكذب، فبإمكانها أن تقول إنها ستخبرني بكل شئ في الوقت المناسب أو أي شئ من هذا القبيل إن كانت لا تستطيع مصارحتي لعدم وجود ثقة كافية بعد. هناك حلول كثيرة...

بخصوص إن كل واحد يكون له حجرة منفصلة... حرام عليكوا! عاوزين شقة أكبر كمان؟ ويبقى بقى إقتراحي بإن كل واحد يتجوز من منازلهم ويبقوا يتقابلوا كل أسبوع أحسن علشان الشوق حيكون أكبر!!!

مش كاتمين على نفس بعض ليل ونهار حتى لما ينااااموا

طيب انا بقى عاوز اللي يكتم على نفسي!!!  :D  :D والقرآن بيقول:لتسكونوا اليها... وانا بفترض إن كلام القرآن صح، مش كلام اللي بيقولوا:كاتمين على نفس بعض!

:D  سوري يا شنشن! ولو كلامك صح يبقى أكيد العيب فينا إحنا، وبكرة حنشوف إن شاء الله!

أتفق مع كلام إبن مصر وKWA، والكلام للزوجة وللزوج على السواء، فإن كانت الزوجة تهتم بمعرفة الماضي كله فلها ما تريد!  :blush:  ليه يعني مانحكيش لبعض القصص القديمة كما يفعل الأصدقاء؟ مافيش حد سعيد يبحث عن حبه القديم... أو على الأقل مفيش إنسان سوي يفعل ذلك. وإن كان الحب الأول يختلف عن أي شئ آخر!  :(

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ

فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ

فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ

رابط هذا التعليق

احتفاظ أحد الزوجين بسر ما لنفسه وعدم رغبته البوح به ليس كذب، يعني لا الزوج ولا الزوجة مضطرين لتأليف قصص بديلة عن السر الراغبين في عدم البوح به، دي خصوصيات لا تهم الطرف الآخر وقد يجلب الكلام فيها مشاكل هما في غنى عنها.

رابط هذا التعليق

أصلي من الناس اللي لم يسبق لهم الزواج حتى الآن. (عنست  

يابختك

حظوظ

ناس تتولد في مقابر وناس تتولد في قصور

ناس تاخد تابيدة ، وناس تعنس  :blush:

رابط هذا التعليق

حكاية الغرف المنفصلة هذه حكاية لها مزاياها

المهم انها ماتكونش منفصلة أوى :D  :D  :D

اذا كان رفضا حب آل محمد(ص)

فليعلم الثقلان أني رافض

رابط هذا التعليق

احتفاظ أحد الزوجين بسر ما لنفسه وعدم رغبته البوح به ليس كذب، يعني لا الزوج ولا الزوجة مضطرين لتأليف قصص بديلة عن السر الراغبين في عدم البوح به، دي خصوصيات لا تهم الطرف الآخر وقد يجلب الكلام فيها مشاكل هما في غنى عنها.

يعني إيه سر لا تريد أن تبوح به؟

لو إستطاعت أن تبوح بهذا السر لصديقه لها فهي تستطيع أن تبوح به لزوجها وكذلك العكس صحيح. وهناك أشياء لا يستطيع المرء البوح لأحد وإن كان أفضل صديق، وهذه الأشياء لا ضرر من كتمانها، بل على العكس. وانا أتكلم هنا مثلاً عن عيوب أو أمراض أو شئ من هذا القبيل تهز صورة الشخص، مثل التبول اللاإرادي حتى سن كبيرة نسبياً مثلاً، أو أشياء آخرى كريهة. وأكيد هذه أسرار من حق كل إنسان الإحتفاظ بها لنفسه بل من واجبه أيضاً أن يفعل ذلك.

لكن مش من حقها إنها تخبي حب قديم أو خطوبة قديمة، فالكلام عن الماضي بصراحة دليل على التغلب عليه ونسيانه، أمّا كتمانه فيكون عادة لأسباب قد تكون مريبة، أو لخوف...

والرجل يتجه فكره للتفسير الأول... فليه نخبي؟؟؟ انا أقصد المصارحة من الأول، يعني خلال أول سنة من الخطوبة مثلاً، لكن لو متجوزين من خمس سنين أو عشرة أو عشرين سنة، وهناك موضوع قديم بقي سراً فلا داعي للمصارحة به لإن المصارحة في هذه الحالة ستضر.

وَنَادَى فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِن تَحْتِي أَفَلَا تُبْصِرُونَ

فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ

رابط هذا التعليق

صباح الخير عليكم  :D

يا جماعة  انا لم اركز  فى موضوعى على  عدم بوح الزوجة لاشياء معينة انها تكون بالضرورة اسرار تخجل من البوح بها لزوجها ولا تخجل من البوح بها لصديقتها يا اخ زيزو ..انا اقصد انها تكون اشياء خاصة بها او بعائلتها او بصديقاتها او بزميلاتها لا علاقة للزوج بها  ..مكن تكون  أحاديث نسائية مثلا او  مواقف محرجة  لاحد الافراد و التى من الافضل ان لا تتكلم عليها لاحد حتى لو كان الزوج ..و ليس بالضرورة ان تكون  مواقف  او مواضيع لا اخلاقية  :sneaky2:

الموضوع ان الزوج عاوز زوجته كتاب مفتوح حتى فى الموضوعات الى انا اشرت ليها لكن هو بيكون كتاب مسوجر :th:

الاخ رجب  و الاخ زيزو و الاخrfii والاخ هشام والاخ متسائل

dimage ,KWA  الاخوة  الى اهتموا بالرد على الموضوع د

لما تكون الزوجة فى بداية حياتها الزوجية كتاب مفتوح مثلا و بتحكى كل شىء  ولا تخفى اى شىء من تفاصيل عملها او إجتماعياتها(والى إحنا متفقين جميعا انها تفاصيل اخلاقية فى حدود عاداتنا وتقاليدنا و دينا) و تفاجىء ان الحكاوى ده بتجيب وجع الدماغ من جوزها ..زى مثلا انتى كان مفروض تعملى كده و ماتعمليش كده .او تقولى  ده و ما تقوليش ده ..او ان تصرفك ده مش ذكى و كان مفروض تعملى  غير كده  فتشعر بأنها زى اللعبة ام زمبلك الى لازم  الزوج  يملى مفتاحه  قبل ما تنزل من البيت  :sneaky2:

يبقى الافضل لها يكون لها هامش من الخصوصية والا لأ؟؟

يا جماعة  بمناسبة المفاتيح بقة فمفتاح شخصية المرأة الوحيد لا يملكه الا رجل حكيم يهتم بالبحث عن أقصر طريق لكسب قلبهاا و ثقتها  ووجدانها و عقلها  الذي يعطي بلا حدود حين يجد من يفهمه

:th:

فالمرأة الطموحة مفتاحها الدعم والتشجيع والمرأة الذكية مفتاحها الحوار والتفاهم والمرأة الجميلة مفتاحها الاحتواء اللغوي اما المرأة الواعية فهي التي تضم مختلف انواع الشخصيات

فالمفروض ان لاتقابل المرأة الطموح بالتصدى و إخماد طموحها  ولا الجميلة بالغيرة الشديدة القاتلة و لا الذكية بالإستهانة بذكاءها ..و اعتقد ان ده هيخلق  جو كبير من التفاهم و يقلل الكثير من التصادمات التى تقود الى عدم إحترام إنسانية  كل من الزوجة و الزوج  بكل ما تشمل من  معنى :D

رابط هذا التعليق

الاخ إبن مصر و الاخت شعنونة بيتناقشوا فى  ماضى ما قبل الزواج و ده قضية  تانية  عايزالها صفحات ..اكيد انتم الاتنين لسة ما إتجوزتوشششش ...انا هأدعى عليكم   تتجوزوا علشان اعرف  رأيكم فى الخصوصيات و الاسرار ما بعد الزواج  

:sneaky2:

الاخت العزيزه ..

الحمد لله متزوج .. وعندى عروستين زى القمر هما حياتى ...وزوجتى وانا اتفقنا على شىء واحد ....

اسرار العمل غير قابله للتداول او النقاش واخفائها ليس خطيئه...

الاسرار الشخصيه للاصدقاء والتى طلب اصحابها عدم ذكرها ( استأمنونا عليها) غير قابله للنقاش او التداول ..

الباب مفتوح دائما لأخذ النصيحه فى ما يخص العمل او الاصدقاء وليست نصيحه ملزمه مادام عدم تنفيذها لا يعرض اى احد لاى خطر ..ز

الاخت العزيزه ( والتى اتمنى ان يجعل الله بناتى فى مئل عقلك ورجاحتك واندفاع الخت شعنونه وكياسه ست امينه ) :inlove: :

ان الاسرار كلمه قويه...والحياه مع الاسرار ...حياه مميته.

وعلى فكره ما ادعو اليه نفذته وادام الله عليا حياتى مع زوجتى الحبيبح والتة قريبا سوف تشترك معنا هنا ايضا ....

ابن مصر

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

اتس مي انت موفقة جدا في شرحك السابق ولكن سؤالي: ما هو الاحتواء اللغوي؟

أما أخي ابن مصر فدعواتي له بدوام السعادة يارب

رابط هذا التعليق

أصلي من الناس اللي لم يسبق لهم الزواج حتى الآن. (عنست  

يابختك

حظوظ

ناس تتولد في مقابر وناس تتولد في قصور

ناس تاخد تابيدة ، وناس تعنس  :blush:

ده حسد ده؟؟؟  :(

عموماً انا ماعنستش قوي يعني... لسه عندي 23 سنة.  :cool:

وعموماً كل مرحلة من العمر فيها حلوها ومرها، والأفضل أن نستمتع بها بدلاُ من تمني العودة للوراء... عموماً مش عاوز أخرج برة الموضوع   :cool:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منذ فترة طويلة وقضية الطلاق وتفكك الأسر المصرية هى الشغل الشاغل للدولةومؤسساتها حيثتشير الإحصائيات الرسميعرض المقال كاملاً
    • 2
      الرباط الخاص بي
    • 31
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هناك تساؤلات كثيره تدور فى عقول الرجال :lol: ومنها هو انا ازاى وقعت في حبها :lol: ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طب امتى مبقتش قادر استغنى عنها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :lol: ياترى هى عملت ايه علشان تجذبنى اليها بهذا الشكل هل كان صوتها ام نظرات عينيها ام باهتمامها بي ام بثقافتها واسلوبها فى الحديث هل هو ذكائها وفكرها هل هو ............................ اشياء كثيره ولكن ما لم تعرفوه ايها الرجال ان هناك اسرار خفيه لتوقيع الرجاله الشقيه واليكم بعضها مين قال هيشاركنا ويساع
    • 123
      طبيب و طبيبه من نفس العمر و الخبرات الحياتيه و يعملان و يتقاضيان دخلا متساوي و يقوما بالإنفاق على البيت بالتساوي كيف تكون القوامة في هذه الحاله و كيف نعرفها؟
    • 0
      التقوى بين الزوجين  بسم الله الرحمن الرحيم، والحمد لله رب العالمين. أتعتقدون أن التقوى من الممكن أن تحل كل المشاكل والمصائب الكبيرة في بيوتنا؟ أنا أقول نعم، لقد تكلمنا طوال الشهر عن قواعد وأمور نقوم بها كي نعيد الترابط الأسري، وقد كلمنا الكثيرُ من الناس يقولون: أنت لا تعرف المشكلة التي أمر بها؛ أنا في مصيبة، إن الموضوع أصعب مما تتخيل لقد أصبحت الدنيا معقدة جدا. انظروا للآية الجميلة: "أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَى تَقْوَى مِنْ اللَّهِ وَرِضْوَانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيَانَهُ عَلَ
  • أضف...