اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ماذا لو !؟ (ماذا لو لم يقتل الرئيس انور السادات؟)

الشبح الغاضب

Recommended Posts

ماذا لو لم يقتل الرئيس محمد انور السادات ؟

ماذا لو كان مازال يعيش و يعاصر كل هذه الاحداث و التطورات التي حدثت في المنطقة العربية خصوصا في العشر سنوات الآخيرة !!؟

ماذا سوف يكون حال مصر الان ؟؟

ماذا سوف يكون حال الشعب الان ؟

و كيف سوف تكون علاقتنا بالدول العربية الان خصوصا بالدول التي اتهمتنا بالعمالة لي امريكا !!! لمجرد ان السادات قرر فتح صفحة جديدة مع الولايات المتحدة

و هذه الدول الآن منها من هم اصبحوا شبة محتلين من امريكا و منهم من احتل فعلا !!

قذفوا مصر وقتها بأقذر الشتائم و الآلفاظ ...و لم يكتفوا بل قطعوا كل العلاقات مع مصر!

و عندما قتل السادات رحمة الله عليه بعضهم جعل من هذا فرحا و مناسبة للاحتفال !!! :lol: !!

كانوا يشماتون في الموت و سبحان الله ...هؤلاء لم نري منهم غير خراب الآمة و كانت نهايتهم مذلة و خسيسة و سوف تكون عبرة لي اجيال بعيدة قادمة ..!

الخلاصة ما هو وجه التغير الذي كانت سوف تكون عليه مصر الاقتصادية و السياسية و الدولية........... الآن؟؟؟

حسبي الله و نعم الوكيل

رابط هذا التعليق

انا ساداتي النزعه :lol: اي بحب السادات جداً ، وببساطه شديده انا اتحدى اي فرد في العالم انه يكون شاف فيلم ايام السادات اكثر مني. بدون مبالغه انا شفت او سمعت الفيلم اكثر من 100 مره ............(عادي)

وبالرغم من ذلك اقول السادات مات وارتاح ورجوعه من الاستحاله ونحن اولاد اليوم.

" من اقوال الصحابه.............وعذرا لو حدث خطأ في الصياغه"

من كان يعبد محمدا فإن محمدا قد مات، ومن كان يعبد الله فإن الله حي لا يموت.

سقراط

تم تعديل بواسطة عصام شوقى

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

يا سيدي ربنا يرحم الرئيس الشهيد انور السادات ..

ولكن نحن نفترض ....نتخيل .... نحلم

فقط لا غير !! :lol:

حرام يعني ولا حرام ولا يمكن حرام يعني ..!! :blush:

شكرا لك :D

حسبي الله و نعم الوكيل

رابط هذا التعليق

العزيز سقراط

حته على جنب بعد إذن الشيخ الغاضب

"من كان يعبد محمدا فإن محمدا قد مات و من كان يعبد الله فإن الله حي لا يموت"

قالها سيدنا أبو بكر رضي الله عنه بعد وفاة الرسول صلى الله عليه و سلم.

اعتراضي بس على "خالد" فلا يجوز وصف الله عز و جل إلا بما وصف به نفسه و لم يصف رب العزة نفسه بأنه خالد.

و على فكرة أنا كمان بحب السادات :lol:

أشكرك جدا على سعة الصدر

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

بصراحه ......

انا بحب السادات جدا جدا جدا ومن اشد المعجبين بشخصية السادات

وانا مش قادر اعبر عن شعورى اتجاة السادات عندما اشاهد فيلم السادات الذى قام بدور البطولة فيه الفنان الكبيييير جدا جدا رحمة الله عليه احمد زكى

وعندما اشاهد حادث المنصة ومشاهدة مدى شجاعة السادات في الوقوف في وجة من قتلوه ومدى المزيج الغريب بين الشجاعة وبين عدم التصديق من ان شعبه الذى بذل كل مافى وسعه لتحقيق الامن له والامان

وانا اسف انى طولت عليكم

رابط هذا التعليق

انا شايف انكم كلكم بتحبوا السادات..... انا بقى ما بحبوش ولا باكرهه على العموم هو بين يدى الله الان الله يرحمه.

ماذا  سوف يكون  حال مصر الان ؟؟

ماذا سوف يكون  حال الشعب الان ؟

لمجرد ان السادات قرر فتح صفحة جديدة مع الولايات المتحدة

هو السادات فتح صفحة بس ده ارتمى بالكامل فى احضان امريكا. انت تقصد العراق ودول الخليج البلاد العربية عموما الاوضاع فيها مقلوبة لان بيحكمها قلة لا يبغون الا مصالحهم الشخصية ام الشعب فهو مقهور

من يهن يسهل الهوان عليه مـا لجرح بميـت إيـلام
رابط هذا التعليق

يا اخي ... يا اخي بجد :D احنا حنعيدوه تاني !!!

ماهو كان وقتها يتكون معهم يا ضدهم !!

معاهم يكون لازم تفتح العلاقات الاقتصادية و السياسة و الفنية و الانسانية و كل شيء معهم !!

و مش معاهم يكون لازم تقطع علاقتك بيهم و ده مش رأينا ده فكرهم هما ...الامريكان

يعني يا ابيض يا اسود مينفعش الرمادي

الكلام ده بالنسبة للدول التعبانة اللي زينا كده و طبعا الكلام ده مش علي روسيا و الصين و الدول العظمة ديه و اذا كان في بعض التحفظات و برضوة فيه سياسة معاهم و مع امريكا

السادات كان عنده بعض نظر

الكل كان بيلعب علي ورقة الآتحاد السوفيتي

لكن السادات تأكد له ان الاتحاد السوفيتي سوف يسقط قريبا و ذلك للخلافات الرهيبة و الانفصالات داخله مثل الدول الصغيرة افغانستان و الشيشان و هكذا و عندها سوف يبقي قطب قوي واحد في العالم و طبعا حيبرطع براحته في العالم بعد سقوط القطب القوي الاخر

يا جماعة مصر ام الدنيا و ام العالم و ام الحضارة و الريادة و الفخامة و الخ الخ الخ و لكن الكلام ده من 2500 سنة !!!!!

دلوقتي مصر دولة في ظروف صعبة اوي اوي تكاد تكون من اشد دول العالم فقرا و انتشار الامية و الفساد و عدم الخدمات الانسانية

و انتشار الامراض و دخل للفرد شبة معدم و حاجات كتيير صعبة اوي ....منجيش نقول احنا احنا ..... نعترف بمشاكلنا الاول و نحاول نطهر النفوس و الافكار و العادات و بعد كده نفكر نعمل بلد بجد و بعد كده نتكلم عن امريكا و احضان امريكا و عيون امريكا !!!

مش بلد بتاخد اكلها و السلاح و الدواء و المعونة و الاعلام و الفن و العلم و الثقافة من امريكا و نقول بعد كده احنا ازاي بنترمي في احضانها .....اومال احنا كنا بنعمل ايه قبل كده .... كان عندنا مصانع و معامل و علماء فحرقنا المصانع و كثرنا المعامل و قتلنا العلماء و اترمنا في احضان امريكا

و اذا كانت بلد وحشة اوي كده في حل جميل اوي و سهل

نقطع العلاقات السياسية و الدبلوماسية و الاقتصادية و الاجتماعية و الفنية و العليمة و العسكرية مع امريكا و نعمل احنا والله يوم السعد و الهنا !!

و نصنع السلاح احنا و الدواء و الاجهزة الطبية و نزرع القمح و نكفي نفسنا و كل شيء

احنا لحد دلوقتي مش عرفين نعمل باكو بسكويت مصري 100% محترم !!!

اذا فعلا البشر هنا عايزة تكون معتمدة علي نفسها فيجب تغير طريقة التفكير فورا و تطهير النفوس حالا

السلام عليكم

حسبي الله و نعم الوكيل

رابط هذا التعليق

طلما العملية ظلمة قوى زى ما انت ما بتقول .ليه بنعيب على حسنى مبارك التبعية الكاملة لامريكة وبنتهجم عليه ونقول كوندليزا ريس قالت له وما قالتلوش!!!!!!!!!!!

يا سيدى هل كتب الله علينا ان نعيش عبيد القوى الاولى فى العالم هل اصبح الذل هو الحل الوحيد...ومن غيره لا نستطيع ان نأكل.

طبعا حتقول لى انى بأقول كلام انشاء طب قول لى انت ايه الحل نفضل كدة على طول قرارنا يتحكم فيه الجالسون فى البيت الابيض ولو منعوا عننا المعونة فى يوم نموت من الجوع؟؟؟؟؟؟

من يهن يسهل الهوان عليه مـا لجرح بميـت إيـلام
رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

كان سيغير افكاره منها علي الاقل تقبله للاخوان المسلمين باعتبارهم ابناءه وسيرى حقيقة اوضاع كثيرة كانت غائبة عنه ، انا احب انجازات السادات لكن المشكلة ان السادات وصل لمرحلة انه لم يكن يرى سوى نفسه ويرفض اي رأي اخر من اي جهة ومن اي كائن لذا كانت هذه النهاية ، فقد جمع في المعتقل في اواخر عهده كل رؤساء وقطاعات الشعب المختلفة والاحزاب ولم يتبقي له احد واعتقد ان قرار اعتقاله لصفوة المجتمع كانت المسمار الاخير في نعشه ورحمة الله عليه فهو بشر له ما لهم وعليه ما عليهم

رابط هذا التعليق

ماذا لو لم يقتل الرئيس محمد انور السادات ؟

ماذا لو كان مازال يعيش و يعاصر كل هذه الاحداث و التطورات التي حدثت في المنطقة العربية خصوصا في العشر سنوات الآخيرة !!؟

ماذا سوف يكون حال مصر الان ؟؟

ماذا سوف يكون حال الشعب الان ؟

و كيف سوف تكون علاقتنا بالدول العربية الان خصوصا بالدول التي اتهمتنا بالعمالة لي امريكا !!! لمجرد ان السادات قرر فتح صفحة جديدة مع الولايات المتحدة

قذفوا مصر وقتها بأقذر الشتائم و الآلفاظ ...و لم يكتفوا بل قطعوا كل العلاقات مع مصر!

و عندما قتل السادات رحمة الله عليه بعضهم جعل من هذا فرحا و مناسبة للاحتفال !!! blink.gif !!

كانوا يشماتون في الموت و سبحان الله ...هؤلاء لم نري منهم غير خراب الآمة و كانت نهايتهم مذلة و خسيسة و سوف تكون عبرة لي اجيال بعيدة قادمة ..!

الخلاصة ما هو وجه التغير الذي كانت سوف تكون عليه مصر الاقتصادية و السياسية و الدولية........... الآن؟؟؟

الحقيقة إن تلك الأسئلة من تلك الطابع "الماضاوي" إن كن هذا التعبير صحيح

لاتقدم ولا تؤخر

الحقيقة اننا نود ان تكون طابع اسئلتنا دائما استشرافية مستقبلية Prospective بدلا من اسئلتنا ال "ماضوية" Retrospective

تحياتي

تم تعديل بواسطة KANE

"نحن شعب ينتحر -بمزاجه- إنتحاراً جماعياً ببطء كين

~~~~~

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : "انها ستكون سنون خداعات .. يخون فيها الأمين ويؤتمن فيها الخائن .. ويكذب فيها الصادق .. ويصدق فيها الكاذب .. وينطق فيها الرويبضة .. قالوا وما الرويبضة يا رسول الله ؟ قال : الرجل التافه يتكلم فى أمر العامة

~~~~~

فكيف إذا جئنا من كل أمة بشهيد وجئنا بك على هؤلاء شهيدا (41) يومئذ يود الذين كفروا وعصوا الرسول لو تسوى بهم الأرض ولا يكتمون الله حديثا (42){النساء}

رابط هذا التعليق

عامة ......من اكثر من اثار الناس والمحللين عن حياتهم السياسية قبل الثورة وبعدها ..بل حتى الان ..هو الرئيس السادات رحمه الله.....وهذا دليل على ثراء حياته السياسية ......وعلى نبوغه السياسى المبكر ....عامة الرجل بين يداى الله سبحانه وتعالى..ولا يسعنا الا نترحم عليه ..وندعو له بالمغفرة ....أما عن انجازاته ...وايجابياته ...فانا ارى انها تغطى سلبياته ..واخطاءه.....اما كلام العرب على دولتنا ..فعامة العرب ..لا قيمة لارائهم ..لانها لا تودى ولا تجيب..ودائما الاقزام يحاولون ان يجعلوا من انفسهم شىء مهم بالتطاول على من هم افضل منهم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السؤال صعب جدا لكن أعتقد أن التراجع بدأ من نهاية عصر السادات لكن يمكن و الله أعلم كان الوضع الإقتصادي يكون أفضل إلى حد ما

بس توريث لأ ماعتقدش

الله أعلم

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدًا

رابط هذا التعليق

كان سيغير افكاره منها علي الاقل تقبله للاخوان المسلمين باعتبارهم ابناءه وسيرى حقيقة اوضاع كثيرة كانت غائبة عنه ، انا احب انجازات السادات لكن المشكلة ان السادات وصل لمرحلة انه لم يكن يرى سوى نفسه ويرفض اي رأي اخر من اي جهة ومن اي كائن لذا كانت هذه النهاية ، فقد جمع في المعتقل في اواخر عهده كل رؤساء وقطاعات الشعب المختلفة والاحزاب ولم يتبقي له احد واعتقد ان قرار اعتقاله لصفوة المجتمع كانت المسمار الاخير في نعشه ورحمة الله عليه فهو بشر له ما لهم وعليه ما عليهم

انا معك فى بعض النقاط فالسادات رحمه الله له أخطاء وعيوب كأى بشر وبالتأكيد محاولة الاخوان لاغتياله كان سيغير من رأيه فيهم

كما أنه له مميزات وحسنات لازال الكثيرون يترحمون عليه من أجلها حتى من اعدائه

أما عن اعتقال السادات لرؤساء الاحزاب وغيرهم فعلى الرغم مما تبدو عليه من فرض للسلطة ولكنها كانت فترة وقتية فمصر وقتها حقا كانت تمر بفترة عصيبة ولم تكن لتحتمل محاولات البعض لاثارة الرأى العام أكثر مما كان الوضع عليه بالفعل

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بالرغم من ان لو تفتح عمل الشيطان الا اننى مشدودا لادلى برائي .

كنت ستجد اليوم السادات فى الذكرى الثامنه و الثلاثين لحكمه يجهز جمال (برضه )السادات من خلال لجنه سياسات الحزب لتولى الحكم فور موته للحفاظ على مصالح الحاشيه التى تحكم لان الناس مش واخده بالها ان السادات (و غيره )ليس شخص و انما مجموعه ذات مصالح مترابطه مصلحتها فى بقاء الوضع على ما هو عليه و على المتضرر يشرب من البحر الاحمر و لو مش عاجبه يشرب من كيعانه (ازاى مش عارف ) انا باسمعها كده .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

سبحان الله

اعتقد ان وجود السادات مكنش هيغير الوضع كتير لان ببساطه الفكر اللى ماشى دلوقتى هو اللى كان ماشى فى عصر السادات مع اختلاف الحقبة طبعا فبتختلف الوسائل والكمية

بس انا متفائل جدا الفترة اللى جاية

عارف ان المستقبل لمصر والعرب

عارف ان هييجى يوم ويتوحد العرب

عارف ان هييجى يوم ومحدش هيستهزأ بينا

عارف اننا هنتعامل باحترام

وعارف ان كل ده قرب جدا جدا جدا

عربى جدا جدا جدا جدا

تم تعديل بواسطة عمرو القاضى
رابط هذا التعليق

مش هقول ان لو تفتح عمل الشيطان هنا او لا

لان ببساطة انا مش جهة فتوى ولا حتى عارفة لو في نفس

قائلها تعني ايه عشان أحدد اذا كانت على سبيل الاعتراض او التحسر

او حتى تمني ولا حتى دالة على خير

ترجع لنفس قائلها و مستخدمها في الاجابة ..وكله ياخد باله بقى

انما مش هقول لو كان السادات عايش كان بقى ايه الحال

عشان عندي يقين انه لو كان في وجوده خير ماكانش توفاه الله

ماكان فضل موجود و لاكانش جه غيره يخربها

اعتقد ان في وفاته خيرا له وخيرا لنا

لان كل قضاء يقضيه لنا المولى

انما هو خير و احنا ما نعرفوش او نحسبه شر

جايز لو كان السادات لازال رئيس مصر كانت الامور بقت أسوأ

وجايز كانت بقت أحسن مما هي عليه الان

العلم عند الله

في مقولتين بيقولوا

لو اطلعتم على الغيب لاخترتم الواقع

و مقولة تانية بتقول

لو اطلعتم على الغيب لوجدتم ان ما يفعل ربكم الا خيرا

يارحمن يا رحيم

اكفيني زحمة كتبي

و الحق اعمل سين و جيم

و أبطل أخبط في ركبي

يا جراحة يا جراحة

بالراحة عليّ بالراحة

يا نسا يا نسا

فيكي انا متحوسة

يا ولادة يا ولادة

بزيادة كدة بزيادة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

الله يرحم السادات كان ونعم الرجاله

بس انا شايف بعد اذنكم يعنى اننا نتكلم فى اللى جاى احسن

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

هو السادات مات

السادات حى يرزق فى كل خطوه بيخطوها النظام من اول قانون 76 لما الحزب الوطنى و الامن المركزى و امن الدوله

بعدين اللى خلف ما متش و الملايين تتحدث

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...