اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

الأخت سوزان بارك الله فيك وشكرا على ردك السريع.

المشكلة انى لا اعرف أحد فى كندا ممكن يعطينى عنوان و كمان أنا حافضل بعد ال landing لمدة 12 يوم فقط وحارجع تانى حتى اتدبر امورى قبل الهجرة النهائية فاعتقد انى ما عنديش حل غير المحامى وان كنت شايف ان المبلغ كبير شوية.

أنا مازلت فى انتظار اجابات شافية من كل اخوانى المشاركين فى المنتدى (الحقيقة كلمة اخوات شوية على الروح الرائعة التى لمستها من خلال محاوراتكم).

وشكرا مقدما للجميع

أنا معرفش حد فى إونتريو، بس لو حضرتك حتجز فى فندق ممكن تحجز أول ليله من على النت وتديهم عنوان الفندق، عن تجربتى الشخصية لما رحت كوبا إديتهم فى المطار عنوان فندق أنا أصلا محجزتش فيه، محدش سأل، بس معرفش فى كندا لو حيسألوا.

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

الاخت ياسمين انا كنت بقول نفس الكلام ده انا اية الى يخلينى اسيب شغلى اناوجوزى فى الخليج بدخل كويس وأولادنا فى مدارس انجليزية ومستوى جيد علشان البداية من الصفر لدرجة ان احنا كل ما المحامى يتصل بينا علشان نحضر بعض الاوراق نأخرها بحجة ان محدش ح يعرف يعملنا الورق ده من مصر ولازم نستنى لما ننزل فى الاجازة لاننا كنا مترددين المهم خلصنا وعملنا اللاندنج فى شهر 5 الى فات عايزة اقول لك من المعامله فى المطار لسواق التاكسى للنظافة... كل ده وبردوا قلت عادى لحد ما رحنا احنا والاولاد المتحف شفت ان التعليم اللى بيعلموه للاولاد غير..... دخلنا قاعة لقينا حوض كبير مليان رمل واعطوا الاولاد نظاره وفرشه زى بتاعة الدهان لية علشان يدوروا على الحفريات الولاد مش قدرة اقول لك اول مره يعملوا حاجه زى دى ......شوية على الميكرسكوبات ....وشافوا قاعة تانية الحيونات الى بتعيش فى الكهوف والا ماكن الى تحت الارض وعاملين كهف وعيون الحيونات بالليل بتبقى عاملة ازاى وقاعة الطيور وغيرها وغيرها,....... اما المتحف العلمى دى حكاية تانية...... حسيت ان البداية من جديد تستاهل علشان خاطرهم مهما اقول مش بتتحس الا لما تشوفيها وتحسيها....... انا عيزة اقول لك انى قعدت اسبوعين ولولا ظروف العمل كنت فضلت هناك.... وبعد ماكنا مقررين ان احنا بعد اللاندج نرجع ونقعد 3 سنين وبعدين نرجع كندا تانى قررنا ان احنا نرجع نخلص أمورنا وهننزل كندا :happy: فى خلال شهور وللحديث بقيه

رابط هذا التعليق

الاخوه........ خاصه الى بيتكلم من كندا معلش عندى سوال مباشر ... هل موضوع الهجره والانتقال من البلد الام مصر بكل ما فيها من ايجابيات ومفيش سلبيات :happy: يحتاج كل هذا التعب والعناء والانتظار اكتر من 3 سنين للانتهاء من الموضوع ؟؟؟ خاصه اعتقد ان كل الذين يقدمون على هذه الخطوه بيكونوا مستقرين الى جد كبير فى حياتهم سواء عمليا او ماديا ارجو الافاده؟

مدام ياسمين

جدوى الهجرة من عدم جدواها بتتوقف على عدة عوامل اهمها من وجهة نظري هو حاجتين:

- اولا: الهدف من الهجرة وده بيختلف من شخص لاخر. في ناس بتهاجر عشان مستوى تعليمي افضل للاولاد او مستوى معيشي افضل عامة في الحياه ودول بيكونو اكتر استقرارا لانهم عادة بيخططوا وبيبذلوا جهد وعرق ووقت ومال عشان يوصلوا لهدفهم ومع توفيق ربنا دول عادة بينجحوا في تحقيق هدفهم. وفي ناس بتهاجر عشان جواز السفر وده بتلاقيه في غالبية العرب المهاجرين من الخليج ودول في الغالب بييجوا يقضوا الثلاث سنوات بتوع الجنسية وكانهم في حبس وعادة ما بيرجعش كندا الا عشان يجدد كارت الرعايا الصحية. وفي ناس بتهاجر عشان لقيت ناس حواليها كتير هاجرت فبيعملو زيهم بس ما بيكونش عندهم هدف اساسا ودول في الغالب بيكون مصيرهم الفشل. وفي ناس بتيجي تاخد جواز السفر الكندي عشان ترجع امريكا ودول بالذات اللي اشتغلوا او درسوا قبل كده في امريكا. وفي ناس بتيجي تعمل فلوس زي بعض مهاجرين المغرب العربي ودول بييجوا ياخدوا اعانات الحكومة ويشتغل (تحت الطرابيزة) يعني ما بيدفعش ضرايب وبالتالي بيكون اجمالي دخلو في السنة اد اي واحد تاني بيشتغل بشكل قانوني حوالي تلت اربع مرات ويقعدوا الاربع سنين لغاية ما ياخد الجواز ويرجع يعملوا مشروع في بلده بالفلوس دي. واكيد طبعا في اهداف اخرى بس انا بتكلم على ناس شفتها بالفعل. في النهاية اقصد اقول لحضرتك انه لو سألتي السؤال لناس عايشة هنا فكل واحد حيدي لحضرتك اجابة مختلفة طبقا لظروفه وتوفيق ربنا اولا واخيرا لتجربته.

- ثانيا: امكانيات البني ادم نفسه سؤاء الذهنية او المادية وايضا مدى صبره وقدرة تحمله للضغوط النفسية في بداية طريق الهجرة. وكذلك الطرق والوسائل اللي بيستخدمها الواحد لتحقيقي هدفه. بمعنى انه في واحد بيبقى مقرر انه يجي يستقر بحثا عن حياه افضل وعشان يعمل كده بيكون مضطر انه يذاكر عشان يعادل شهادته ولو اللغة عنده مش كويسة يبقى مضطر مكان يبذل مجهود اضافي للغة ولكن في بعض الناس بعد ما بتيجي وتبدأ المشوار ما بتقدرش تكمل وبلاقي اللي بيقولك "ياعم انا مخي صدا انا مش قادر اركز" وده لان هو امكانياته كده وفي واحد بيكون مخه كويس بس مش صبور ويقلك " ياه انا لسه حقعود ادرس سنتين تلاتة... ده كتير" في النهاية هي قدرات وامكانيات بتختلف من شخص لاخر ودي طبعا حاجة بتاعة ربنا.

انا عارف انه حضرتك سألتي سؤال مباشر وانا رديت باجابة غير مباشرة لاني لا اعتقد انه في اجابة واحدة مباشرة عامه لكل الناس لهذا السؤال.

ولكن بشكل شخصي توجد اجابة واحدة مباشرة وفي حالتي انا الشخصية بقول ايوة موضوع الهجرة بالنسبة ليا يستاهل التعب النفسي والجهد والمال المبذول لتحقيقه. وبالتوفيق.

رابط هذا التعليق

الأخت سوزان بارك الله فيك وشكرا على ردك السريع.

المشكلة انى لا اعرف أحد فى كندا ممكن يعطينى عنوان و كمان أنا حافضل بعد ال landing لمدة 12 يوم فقط وحارجع تانى حتى اتدبر امورى قبل الهجرة النهائية فاعتقد انى ما عنديش حل غير المحامى وان كنت شايف ان المبلغ كبير شوية.

أنا مازلت فى انتظار اجابات شافية من كل اخوانى المشاركين فى المنتدى (الحقيقة كلمة اخوات شوية على الروح الرائعة التى لمستها من خلال محاوراتكم).

وشكرا مقدما للجميع

دكتور الشامي

12 يوم غير كافيين بالمرة لاستلام كارت الاقامة واللي هو في غاية الاهمية لانك ماتقدرش ترجع كندا تاني الا بيه لان تاشيرة الهجرة اللي حضرتك بتاخدها دي صالحة للدخول مرة واحدة فقط. دي حاجة اما الحاجة التانية هي كارت SIN ودا بياخد حوال شهر وكارت الرعايا الصحية وده بياخد 3 شهور. فانا اعتقد انه بجملة المصاربف وتكمل مع المحامي علشان يبعتلك كل الاوراق اللي تلزمك اول باول او اذا كنت تقدر تاجل اللاندينج لغاية ظروفك ما تسمح يبقى افضل. موضوع صندوق البريد اللي قال عليه ديمك ممكن بس برضو مين حبيعتلك الاوراق للسعودية؟

بالنسبة لوضوع الرخصة فحضرتك تقدر تسوق بالرخصة المصرية لمدة 90 يوم اما بالنسبة للرخصة الكندية فحضرتك مش حتقدر تعملها الا لما يكون معاك كارت الرعاية الصحية بالتالي فالمشكلة مش في الكتاب ولا غيره المشكلة انك لازم يكون معاك اوراقك اولا والويب سايت ده بيديلك كل المعلومات اللي عايز تعرفها عن الرخصة والوراق المطلوبة وامثلة للتدريب على الامتحان النظري وكمان تقدر تاخد ميعاد للامتحان اذا كنت حضرتك حتعملها في كيبيك وبالتوفيق.

http://www.saaq.gouv.qc.ca/saaqclic/en/pub...grv/class5.html

تم تعديل بواسطة walidsm
رابط هذا التعليق

اشكرك يا استاذ وليد، طبعا حضرتك الاسئلة ما بتخلص بس انا حسيب غيري يسأل شوية.

لا شكر على واجب واللي عنده اي اسأله انا تحت امره اذا كان عندي اجابة ان شاء الله. يا جماعة انا عندي وقت اليومين دول استغلوهم بليز واسألوا زي ما انتو عايزين. انا عارف اد ايه قرار الهجرة صعب و الاصعب لما توصل فعلا كندا لذا فاتمنى التوفيق للجميع واللي يقدر يساعد ولو حتى بالمعلومة فان شاء الله ربنا يجعلها في ميزان حسناتو. وبالتوفيق جميعا.

رابط هذا التعليق

please I have some questions,

- I am a SW engineer with 30 months of experience. I have been recruited as an officer in the army and I worked as an English teacher for 16 months. Can I claim this army experience and get points for it.

- Assuming I claimed some points now. At the time of processing (say 5 years from now) they refused these points. In the same time I can get another points (e.g. for the new years of experience). How they shall treat the application in that case.

- Do you have any experience about the shortcut ways like Provincial Nominee Program (PNP) or getting a temporary job visa . In most cases I should get a job offer in Canada. I need your advice, should I give it a try or it is a long process for the employers and it shall be a waste of time for me to try.

I really appreciate any replies.

sorry for writing in English, I just do not have an Arabic keyboard

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عندى ليكو شوية اسئلة و عيزاكوا تردوا عليا ارجوكوا لانى مش عارفة اعمل ايه

انا كنت قلت انى رحت لمحامى مشهور

هنا فى مصر عشان الهجرة عن طريق كيبك بس عايزة اقول انى ندمت فعلا الراجل اسلوبه غبى جدا و بيتكلم مع الناس كانهم والله بيشحتوا منه و كل الى عايزة فلوس و بس و بعدين المشوار لسة طويل جدا و التعامل معاه هيكون ضرورى بس انا و زوجى خلاص ذهقنا من طريقته و مش عارفين نتعامل معاه

فى واحدة معرفة غير مباشرة كانت مهاجرة عن طريقه لسة نازلة اسبوعين اجازة قلنا نسال عملت ايه معاه و كان الرد طبعا انه طبعا طلع عينها عقبال ما قدم الملف و سافرت كيبك فى حوالى 4 سنين و نصف و قعد يقولها الملف كان غير مقبول و شويه هبل عشان ياخد فلو س تانى و ندمت طبعا لانه لو كانت قدمت عن طريق السفارة كان اسهل

السؤال بقى انا دلوقتى عايزة اروح و اسحب الالف دولار الى دفعتهم و اقدم انا عن طريق السفارة على العلم احنا لسة معملناش اى اجراء و لا حتى ملينا الملف و الورق الى اخدناه منه عشان نملاه لسة عندى و المفروض نقدمه له اخر الشهر يعنى مفيش اى حاجة اتعملت غير انه احنا دفعنا الفلوس وبس

هل ممكن يرجع الفلوس و لا خلاص راحت علينا انا فعلا مش هقدر اكمل معاه

الى عنده اى اقتراح او اى مشورة يرد عليا

هل فعلا فى ملفات كتير بتترفض ولا هو بيقول كدة عشان يعزز نفسه

و لا اروح لمحامى تانى

ارجوكوا افيدونى و جزاكم الله الف خير انا عارفة انكم مش هتنسونى

رابط هذا التعليق

please I have some questions,

- I am a SW engineer with 30 months of experience. I have been recruited as an officer in the army and I worked as an English teacher for 16 months. Can I claim this army experience and get points for it.

- Assuming I claimed some points now. At the time of processing (say 5 years from now) they refused these points. In the same time I can get another points (e.g. for the new years of experience). How they shall treat the application in that case.

- Do you have any experience about the shortcut ways like Provincial Nominee Program (PNP) or getting a temporary job visa . In most cases I should get a job offer in Canada. I need your advice, should I give it a try or it is a long process for the employers and it shall be a waste of time for me to try.

I really appreciate any replies.

sorry for writing in English, I just do not have an Arabic keyboard

مينا

- اذا قدرت تجيب شهادة خبرة من الجيش بتقول انك اشتغلت في مهنتك فاي مدة في الشهادة حتكون مفيدة طالما ليها علاقة بمهنتك الاصلية.

- بالنسبة لانك تقدم دلوقتي وبعدين تضيف مدة خبرتك واللي هيا اثناء دراسة الملف فده انا الحقيقة معنديش اجابه عليه بس ممكن تروح تسأل في السفارة الكندية نفسها.

- بالنسبة لل PNP فانت بكل الاحوال لازم تتعاقد الاول مع شركة وبعدين ساعتها تقدر تقدم على الهجرة. ورأيي انه مفيش مانع انك تحاول تدور فان مكسبتش مش حتخسر وانصحك تدور في البرتا وده الويب سايت بتاع برنامج ال PNP عامة في كل كندا وفيه كل المعلومات الخاصه ببرنامج ال PNP في كل مقاطعة من مقاطعات كندا. بالتوفيق.

http://www.cic.gc.ca/EnGLIsh/immigrate/provincial/index.asp

http://www.cic.gc.ca/EnGLIsh/immigrate/pro...l/apply-who.asp

تم تعديل بواسطة walidsm
رابط هذا التعليق

و لا اروح لمحامى تانى

مدام المصرية

- موضوع ترجيع الفلوس ده حيرجع لاتفاقك معاه.

- المحامي مفيش في ايدو انه يخلي ملف مرفوض انه يتقبل. ده كله اكل عيش على الناس واونطة واستغلال لاحلامهم. التقييم كده كده بيتم بادخال بياناتك في في برنامج عندهم واذا قال اوكي يبقى اوكي واذا قال لأ يبقى مرفوض. اللي بياخد وقت هو دراسة الملف امنيا وده هو ملوش يد فيه برضو. كل اللي ممكن يعملوا المحامي حضرتك تقدري تعمليه المهم بس انه اللغة تكون كويسة. وموقع وزارة الهجرة الكندية مش حيخليكي عايزة حاجة من اي حد وفيه كل المعلومات حتى الخاصة بالحياه في كندا والشغل وكلو. وفيه لينكات لكل المعلموات اللي ممكن تحتاجيها للوصول لاي معلومة في كندا وانا شخصيا باستعمله حتى بعد لما جيت كندا. على فكرة انا هاجرت من غير محامي وعملت كل ورقي بنفسي واغلب اللي اعرفهم من كل الدول العربية "ما عدا اللي جايين من الخليج" جايين من غير محاميين. بالتوفيق.

تم تعديل بواسطة walidsm
رابط هذا التعليق

أتفق تماما مع وليد فى هذه النقطة،بل أن عدم وجود محامى بيعطى صورة أفضل لأنه يعنى أنك متمكن من اللغة وواثق من نفسك وتستطيع التعامل مع النظام مباشرة، وعشان كده هما حاطين كل تفاصيل موضوع الهجرة على ويب وزارة الهجرة. أنا برضه خلصت كل أوراقى بنفسى.

رابط هذا التعليق

الأخوة الأحباء ....المصرى....وليد....شكرا جزيلا..... أنا اقتنعت بكلامكم بخصوص الاستمرار مع المحامى بعد ال landing ولى سؤالين كمان ودى فرصة عظيمة لاستغلال الأخ وليد ( انت اللى قلت):

هل يمكن ايجار سيارة من مونتريال وتسليمها فى تورونتو ؟ وهل ممكن ان يكون فى السيارة نافيجاتور ؟ وكم السعر التقريبى لايجار السيارة المينى فان ؟

اخبار درجة الحرارة ايه فى الفترة من 14 وحتى 27 مارس فى كل من : مونتريال - تورونتو - شلالات نياجرا - لندن خصوصا ان معى اطفال ؟

وتفضلوا بقبول خالص تقديرى.

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

على فكرة انا هاجرت من غير محامي وعملت كل ورقي بنفسي واغلب اللي اعرفهم من كل الدول العربية "ما عدا اللي جايين من الخليج" جايين من غير محاميين. بالتوفيق.

اولاً اعبر عن سعادتي بهذا الحشد الرائع من المداخلات البناءة و المفيدة و التي تعبر عن شخصيات تعمل باخلاص لرضى الله اولاً ثم مراعاة لحال اخوانهم و الذي مروا به فهم من سبقوا و نحن ان شاء الله من سيلحق بهم على خير و توفيق من الله .

اخي وليدزم عبارة "ما عدا اللي جايين من الخليج" جايين من غير محاميين هل لها معنى انه الخليج ينظر اليه من قبل الهيئة الملكية بلندن بنظرة فحص و تدقيق اكبر من غيرها من الدول و بالتالي تحتاج لمحامي ليلبي كافة الاحتمالات و يغطي استفسارات غير عادية منهم ارجو التوضيح !!و جزاك الله خير انت و كل المشاركين بهذا الموضوع الهام لاغلب المصريين في وقتنا هذا .

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندى سؤال عن شهادة الجامعة الاصليه 00 انت عارفين انهم طلبوها مننا الاسبوع اللى فات و عايزة اتاكد لازم تكون الشهادة الكرتونه و لا ممكن شهادة مؤقته اصليه لانى مش عارفة اعمل الكرتونة الان من جامعة اسكندريه0000 يا ريت حد من الاساتذة الكبار يرد على و يطمنى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم عندى سؤال عن شهادة الجامعة الاصليه 00 انت عارفين انهم طلبوها مننا الاسبوع اللى فات و عايزة اتاكد لازم تكون الشهادة الكرتونه و لا ممكن شهادة مؤقته اصليه لانى مش عارفة اعمل الكرتونة الان من جامعة اسكندريه0000 يا ريت حد من الاساتذة الكبار يرد على و يطمنى

اختى ياسمين

بالنسبة للشهادة الجامعية مش لازم الكرتون انا قدمت الشهادة المؤقتة الاصلية وحتى فى المقابلة الشخصية قدمتها

اتوكلى على اللة وابعتى المؤقتة الاصلية على فكرة انا كانت مقابلتى الشخصية يوم 17 اكتوبر 2007 يعنى لسة قريب

تمنياتى لكى بالتوفيق

يارب

إذا أعطيتني مَالاً فلا تأخذ سَعادتي

وإذا أعَطيتني قوّة فلا تأخذ عّقليْ

وإذا أعَطيتني نجَاحاً فلا تأخذ تَواضعْي

وإذا أعطيتني تواضعاً فلا تأخذ اعتزازي بِكرامتي

يارب

عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي

وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ

وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة

وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ.

يارب

لا تدعني أصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَلا باليأس إذا فْشلت

بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجَاح.

يارب

إذا جَرَّدتني مِن المال فاتركْ لي الأمل

وَإذا جَرّدتني مِنَ النجَّاح فاترك لي قوّة العِنَاد حَتّى أتغلب عَلى الفَشل

وَإذا جَرّدتني مَن نعْمة الصَّحة فاترك لي نعمة الإيمان

يارب

إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الاعتذار

وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ

وإذا نَسيْتك يَارَبّ أرجو أن لا تنسَـاني مَنْ عَفوِك وَحْلمك

فأنت العَظيْم القَـهّار القَادِرْ عَـلى كُـلّ شيء..

رابط هذا التعليق

اكيد استاذ وليد كان بيقصد ان اللي من الخليج بيكون لديه القدرة المادية لتكلفة المحامي ،بس انا لا اعتقد ان العملية مرتبطة بان المستعين بمحامي بيكون من الخليج او من حته تانية، على ما اتذكر نانسي و اسامة مثلا كانو من مصر و استعانوا بمحامي. اللى بيعتمد على نفسه لازم يكون قلبه جامد و مغامر ، و زي ما الكل ما بيقول لازم الواحد يدرس الويب سيت بتاع الهجرة كويس ، احنا خفنا ان مهما درسناه كويس تفتنا حته و حبناش نغامر بتكملة الملف لوحدنا علشان ميكونش ناقص فيترفض. في النهاية كله نصيب، الواحد يتوكل على الله و يسيب الباقي على ربنا.

رابط هذا التعليق

الأخوة الأحباء ....المصرى....وليد....شكرا جزيلا..... أنا اقتنعت بكلامكم بخصوص الاستمرار مع المحامى بعد ال landing ولى سؤالين كمان ودى فرصة عظيمة لاستغلال الأخ وليد ( انت اللى قلت):

هل يمكن ايجار سيارة من مونتريال وتسليمها فى تورونتو ؟ وهل ممكن ان يكون فى السيارة نافيجاتور ؟ وكم السعر التقريبى لايجار السيارة المينى فان ؟

اخبار درجة الحرارة ايه فى الفترة من 14 وحتى 27 مارس فى كل من : مونتريال - تورونتو - شلالات نياجرا - لندن خصوصا ان معى اطفال ؟

Yes you can rent a car in Montreal and leave it in drop it off in Toronto but it will at least 300.00 dollars.

Car rental prices change all the time depending on the season but you can always check the rates or reserve online

.A full size car can go from 45 to over a hundred dollars but the weekly rate is cheaper

I would advise to taking the bus from Montreal to Toronto and then rent a car when yo arrive.

The temperature in march is generally cold, at night below zero and about 7 during the day.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

عندى ليكو شوية اسئلة و عيزاكوا تردوا عليا ارجوكوا لانى مش عارفة اعمل ايه

انا كنت قلت انى رحت لمحامى مشهور

هنا فى مصر عشان الهجرة عن طريق كيبك بس عايزة اقول انى ندمت فعلا الراجل اسلوبه غبى جدا و بيتكلم مع الناس كانهم والله بيشحتوا منه و كل الى عايزة فلوس و بس و بعدين المشوار لسة طويل جدا و التعامل معاه هيكون ضرورى بس انا و زوجى خلاص ذهقنا من طريقته و مش عارفين نتعامل معاه

فى واحدة معرفة غير مباشرة كانت مهاجرة عن طريقه لسة نازلة اسبوعين اجازة قلنا نسال عملت ايه معاه و كان الرد طبعا انه طبعا طلع عينها عقبال ما قدم الملف و سافرت كيبك فى حوالى 4 سنين و نصف و قعد يقولها الملف كان غير مقبول و شويه هبل عشان ياخد فلو س تانى و ندمت طبعا لانه لو كانت قدمت عن طريق السفارة كان اسهل

السؤال بقى انا دلوقتى عايزة اروح و اسحب الالف دولار الى دفعتهم و اقدم انا عن طريق السفارة على العلم احنا لسة معملناش اى اجراء و لا حتى ملينا الملف و الورق الى اخدناه منه عشان نملاه لسة عندى و المفروض نقدمه له اخر الشهر يعنى مفيش اى حاجة اتعملت غير انه احنا دفعنا الفلوس وبس

و لا اروح لمحامى تانى

Yes there a large number of the applications get returned for inaccuracies or missing documentations and these are the only issues a Lawyer can help you with. His job is to make sure you you provide the required documentations and to properly fill out the application. If you are confident you can do that by yourself, then you don't need a Lawyer.

رابط هذا التعليق

أتفق تماما مع وليد فى هذه النقطة،بل أن عدم وجود محامى بيعطى صورة أفضل لأنه يعنى أنك متمكن من اللغة وواثق من نفسك وتستطيع التعامل مع النظام مباشرة، وعشان كده هما حاطين كل تفاصيل موضوع الهجرة على ويب وزارة الهجرة. أنا برضه خلصت كل أوراقى بنفسى.

I doubt that having a Lawyer or not has any effect on their decision. Do they have a way of knowing that the papers were handled by a Lawyer?

رابط هذا التعليق

دكتور الشامي

اولا انا تحت امرك. بالنسبة للسيارة انا عادة بأجر من الشركة دي لانها بتدي احسن اسعار وده الويب سايت بتاعها وتقدر تحجز منه:

http://www.enterpriserentacar.ca/car_rental/home.do

كمان تقدر تأجر منهم نافيجيتور ب 9 دولار في اليوم وسعر الميني فان في الوقت اللي حضرتك جي فيه بيكون 300 دولار في الاسبوع وبالضرائب والمصاريف الادارية بيكون 405 دولار في الاسبوع وفي تأمين وده اختياري في حالة الحوادث لا قدر الله 20 دولار في اليوم. ممكن طبعا تسلم العربية في تورونتو بس طبعا بتدفع رسوم بس الحقيقة مش عارف كام.

بالنسبة لدرجات الحرارة فاللينكين دول بيدولك درجات الجرارة في مونتريال وتورونتو خلال السنة اللي فاتت من موقع وزارة البيئة الكندية وانا مختار اظهار البيانات شهري بس حضرتك تقدي تغيرها بانه يظهرلك بيانات تغير درجة الحرارة لغاية كل ساعة:

لمونتريال

http://www.climate.weatheroffice.ec.gc.ca/...th=12&Day=2

لتورونتو

http://www.climate.weatheroffice.ec.gc.ca/...th=12&Day=2

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...