اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............... أكيد أولا لازم أشكر صاحب الموضووع والناس الي افادتنا بعلوماتهم ان شاء الله يكون في ميزان حساناتهم .

يا جماعه انا عايز أسأل عن وضع الصيدلي في كندا ؟

أنا في بكالريوس صيدله السنادي جامعة المنصوره وبدأت الوقتي في دراسة المعادله الكنديه بس لسه تايه شويه ومش مستريح هل وضع الصيدلي في كندا كويس ولا بعد ما اعمل المعادله اروح هناك هتبهدل .

ده غير اني كنت عايز اعرف هل في طريقه تخليني أقدر أروح كندا وأبدأ حياتي هناك بالمعادله دون انتظار الهجره والحجات دي حتى لو كان بتقديمي على ماستر في جامعه هناك ولو في تكاليف في البدايه مش مشكله بس ده بعد ما أكون مستريح نفسيا إن وضعي كصيدلي هيكون كويس هناك

ياريت يا جماعه أي حد يقولي افكر ازاي في الموضوع ده لأني بزاكر بجد في المعادله الكنديه الوقتي

وشكرا : )

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اشكرك ياكانو على ردك لي

سؤال اخير لو سمحت اذا احنا قدمنا الان على الهجرة يعني سنة 2011 يلا تطلع لنا , مافي طريقة نقدر نسرع فيها الهجرة ؟

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا سمعت ان الضرائب علي الدخل في كندا قد تصل الي 52 % فهل هذا صحيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا لكم

المهندسين المهاجرين الي الولايات المتحدة وكندا أرجو مساعدتي في اجراءات الهجرة

رابط هذا التعليق

الاخ احمد فوزي اللي اعرفه انه انتاريو بيها ضرائب كثيرة لكن بقية المقاطعات اشوية اقل واللي اعرفه انه 15%

اما البرتا فتصل نسبة الضرائب الى 7% لانه فيها نفط وكمان سمعت انه كندا كلها راح تخفض الضرائب

رابط هذا التعليق

أخونا وحبيبنا إيهاب سالم

ندعو الله لكم وللعائلة الكريمة بالتوفيق والسداد في هذه التجربة الجريئة

ولا أخفيك سراً بأنني كنت من المهتمين بمتابعة كل الخطوات التي قمت بها في هذا الموضوع

والسبب هو إعجابي بالطريقة التي عالجت بها موضوع الهجرة وكذلك بحثك العميق والزيارة الأولية ثم اتخاذك القرار بالاستقرار في كندا

أتمنى أن لا تحرمنا تواصلك الدائم معنا

كما أرجو منك التكرم بإسداء أية نصائح مفيدة وأن تحكي لنا عن تجاربك الإيجابية والسلبية وأية مواقف تمر بها ويمكن أن تضيف لرصيدنا معلومات قيمة عن الحياة في كندا مثل الشعور الأولي بالغربة والمعاملة التي تجدها من أهل البلد والمسئولين وبحثك عن منزل والعمل الذي تعمل به حالياً والوضع الاقتصادي والاجتماعي في البلد والمصروف اليومي للحياة العادية كمعدل متوسط ووسيلة التنقل المناسبة التي تقضي بها مشاويرك والمبلغ الذي تكلفته حتى الآن منذ دخولك إلى كندا

وإذا كانت لديك أية معلومة إضافية عن موضوع معادلة الشهادة الجامعية حيث إنني أحمل شهادة البكالوريوس في التسويق وإدارة الإنتاج من كلية العلوم الإدارية في جامعة العلوم والتكنولوجيا اليمنية وهل أنا بحاجة لمعادلة الشهادة سواء لإكمال الماجستير أو للعمل بهذه الشهادة مثلها مثل شهادات الطب والصيدلة وغيرها

أرجو من الله أن يسدد خطاكم وأن يحقق أمانيكم

وسامحني على الإطالة

أخوك/ بريد المحبة

تم تعديل بواسطة بريد المحبة
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ............... أكيد أولا لازم أشكر صاحب الموضووع والناس الي افادتنا بعلوماتهم ان شاء الله يكون في ميزان حساناتهم .

يا جماعه انا عايز أسأل عن وضع الصيدلي في كندا ؟

أنا في بكالريوس صيدله السنادي جامعة المنصوره وبدأت الوقتي في دراسة المعادله الكنديه بس لسه تايه شويه ومش مستريح هل وضع الصيدلي في كندا كويس ولا بعد ما اعمل المعادله اروح هناك هتبهدل .

ده غير اني كنت عايز اعرف هل في طريقه تخليني أقدر أروح كندا وأبدأ حياتي هناك بالمعادله دون انتظار الهجره والحجات دي حتى لو كان بتقديمي على ماستر في جامعه هناك ولو في تكاليف في البدايه مش مشكله بس ده بعد ما أكون مستريح نفسيا إن وضعي كصيدلي هيكون كويس هناك

ياريت يا جماعه أي حد يقولي افكر ازاي في الموضوع ده لأني بزاكر بجد في المعادله الكنديه الوقتي

وشكرا : )

رابط هذا التعليق

اشكرك ياكانو على ردك لي

سؤال اخير لو سمحت اذا احنا قدمنا الان على الهجرة يعني سنة 2011 يلا تطلع لنا , مافي طريقة نقدر نسرع فيها الهجرة ؟

أسف للتأخر في الرد

وأسف مرة ثانية لعدم توفرمعلومات دقيقة وبإنتظار خبراء الهجرة إلى كندا

لكن أسمع من زملاء لي أنه الأن ولكثرة الطلبات فالمدة اللازمة هي 36-48 شهر من تاريخ تقديم الطلب, هذا على حد قول أحد زملائي ممن قدم سابقاً عن طريق مكتب (نبيل الصاحب في كندا)

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

الاخ كانو مشكور على ردودك لية وعارفة اني طولتها اشوية

الاخ دكتور هاني drhany كيف انت بتعادل شهادتك بالشهادة الكندية وانت مازلت في وطنك في عندكم طريقة لمعادلة الشهادة والا كيف خبرنا علشان احنا كمان نعادل شهاداتنا ونكسب وقت لما نروح لكندا

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا سمعت ان الضرائب علي الدخل في كندا قد تصل الي 52 % فهل هذا صحيح ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شكرا لكم

انا لسه من 4 ايام عملة انترفيو مع كنديين وقالونا الضرايب على حسب المقاطعة

وخصت بالذكر انتريو الضرايب فيها تصل الى 40 % حد اقصي

والبرتا تعتبر اقلهم فى الضرايب وكانت 33%

واى شغل اضافى بتشتغلة الحكومة بتاخد منه ضرايب

فى مقابل انك بتتعامل زيك زى الكنديين ومرنبك بيبقي زيهم فيبقي لازم تدفع ضرايب زييهم

بس اللى عجبنى فى الموضوع انك على حسب عدد ولادك بيدوك زى منحة مادية واولادك بيتعلموا مجانا لغاية جراد 12

يعنى اللى عاوز يعوض موضوع الضرايب دا يخلف عيال على قد مايقدر :rolleyes:

A liberal is a man or a woman or a child who looks forward to a better day, a more tranquil night,and a bright, infinite future

.

رابط هذا التعليق

الف شكر اخونا mzohairy

بس اية تعليقك علي الي قالو الفاروق؟ و زي منا قولت .. الكورسات الي بناخدها ليها ارقام دولية معروفة .. يعني مثلا 453 دة بكون علي مستوي العالم كورس واحد و كتاب واحد و انا واخد كورسات اكتر من الي بياخدوها في كندا(دة علي اساس مواقع الجامعات الي انا شوفتها ) دة في كورسات مش موجودة عندهم اصلا

احب بردو اسال بمناسبة المعادلة... هي بالظبط عبارة عن اية؟ امتحان ولا اية؟ و لو امتحان . هيمتحنوني في كل الي انا درستو؟

الف شكر يا جماعة علي وقتكم و مجهودكم

اخوكم احمد

سوال اضافي لو سمحتو .. هل لو انا قدمت للهجرة و اترفضت.. هل في مدة زمنية بعد الرفض مقدرش اقدم فيها ... مثلا يقلي مينفعش اقدم تاني الي يعد مرور 3 سنين؟؟

المدد يا كنادوة :rolleyes:

trust I seek and I find in you

every day for us something new

open mind for a different view

and nothing else matters

never cared for what they do

never cared for what they know

but I know

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاخوة الاعزاء

حقيقتا وجدت في هذا المنتدي الطيب ما اصب الية من معلومات فهذا ليس بغريب على احفاد الفراعنة وابناء ام الدنياء من حلاوة المعشر ودماسة الاخلاق فهذه الحوارات نبراس يهتدي بها التاية في ظلام الهجرة وكسر لهاجس الاغتراب فالاخوان هادي وايهاب سالم وجيهان ووجدي وبقية العقد الفريد اجادو وافاضو فجزاءهم الله خير الجزاء حقيقتا قراءات كل المداخلات والمشاركات وشجعتني بان اسرد تجربتي الذاتية حتى تعم الفائدة فانا قدمت للهجرة من مكتب لندن في فبراير 2005 بعد ان بداءت في ملئ الطلبات . العملية في اولها كانت بالنسبة لى معقدة لكن من كثرة الاطلاع على الموقع الرسمي للهجرة بداءت افهم كيفية التقديم وماهي الاوراق المطلوبة فالعملية لا تحتاج لمحامي ولا استشاري فقط ذاكر كويس في موقع الهجرة واعرف كل كبيرة وصغيرة لدي بعض النصايح اسديها لكل راغب للهجرة قبل ان تقدم للهجرة قيم نفسك وكن صادق مع نفسك وقبل ان تبداء باي اجراء سجل لامتحان ايلتس IELTS في أي مجلس ثقافي بريطاني الامتحان غير مكلف 200 دولار قيمة الامتحان. الامتحان بالغ الصعوبة وغير سهل كما يتوقع البعض فحصولك على 7 من9 ليس بالشي الهين حتى لا تتفاجاء بعد التقديم بان شهادة ايلتس مطلوبة فهذه الخطوة ستوفر على نفسك اموال طائلة فرسوم التقديم للهجرة ومصروفات لم الاوراق وترجمتها ومصروفات اخرى هي الاف الدولارات انت في حوجة لها فلا تهدرها بسبب عقبة امتحان ايلتس

كن مستعد بجميع الاوراق المطلوبة قبل وقت كافي لانه بعد عامان تقريبا من وصول رقم الملف سيطلب منك جميع الاوراق المطلوبة وسيمنحك فترة زمنية مقدارها 90 يوما لتقديم هذه الاوراق فكن مستعد قبل ان تطلب منك وبان جميع اوراقك مكتملة حتى لا تتسبب في تاخير معالجة طلبك او يتم الغاء معالجة طلبك ملحوظة هناك جدول يبين متى سيتم البت في طلبك بالقبول او الرفض راجع الرابط الاتي

http://www.cic.gc.ca/english/information/t...skilled-fed.asp

والتقيكم مرة اخرى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

mfb:

أصدقائى الأعزاء

واسمحوا لى أقول أصدقائى بالفوم المليان حتى ولم تعرفونى بعد ولكن انا عشت معاكم كام يوم ممتعين وانا بقرأ محاوراتكم الشيقة فى 69 صفحة

وشكرا جزيلا على الإفادة التى حصل عليها عدد لا يستهان به من المهتمين بالهجرة وخاصة الى كندا

واحب ان اخص بالسلام الأخوة والأخوات :

أ) هادى : وأرجوا ان تتابع اخوانك فى المنتدى حتى ولو من مصر وعود حميد لبلدك الأم

أ) ايهاب : حمد لله على السلامة أخيرا فى كندا ولأسرتك الكريمة

أ) جيهان : اشكرك على ردودك الممتعة والرائعة واتمنى ان اتعرف عليك بصفة شخصية

أ) وجدى : معلوماتك المفصلة اكثر من رائعةوارجوا ان تقبلونى (زبونة) قصدى عضوة فى الرابطة المصرية

أ) وليد : شكرا على اهتمامك وردودك السريعة

أ) نانسى وأ) اسامة : ارجوا ان تكون عودتهم الى مصر للخير ان شاء الله

وابعث بكثير السلام للأخوة والأخوات :

( أ - الرفعى - أ - زوهيرى - أ سيندريلا - أ مهاجر سورى أ- بدرية مكاوى - أ فادى - أ المصرى )

وكل من شارك فى هذا المنتدى سواء بالمعلومات أو الاستفسار

وأخيرا احب ان اعرفكم بنفسى

انا اختكم فى الله دعاء

من مصر متزوجة ولدى 3 بنات

مقدمين اوراقنا للهجرة الى كيبيك واجتزنا المقابلة الشخصية الحمد لله 21 \ 6 \ 2007

ونحن الآن فى انتظار الكشف الطبى وارجو ان تنعموا علينا بالدعاء الفترة القادمة حتى تتم باقى الإجراءات على خير ونصل الى كندا بلد البداية الجديدة والموفقة بإذن الله

وانا مستعدة للإجابة على اى استفسار بخصوص تجربتى الشخصية

وشكرا لكم جزيل الشكر وارجوا ان تقبلوا بى كعضوة جديدة فى منتداكم الشيق

:unsure:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

mfb:

أصدقائى الأعزاء

واسمحوا لى أقول أصدقائى بالفوم المليان حتى ولم تعرفونى بعد ولكن انا عشت معاكم كام يوم ممتعين وانا بقرأ محاوراتكم الشيقة فى 69 صفحة

وشكرا جزيلا على الإفادة التى حصل عليها عدد لا يستهان به من المهتمين بالهجرة وخاصة الى كندا

واحب ان اخص بالسلام الأخوة والأخوات :

أ) هادى : وأرجوا ان تتابع اخوانك فى المنتدى حتى ولو من مصر وعود حميد لبلدك الأم

أ) ايهاب : حمد لله على السلامة أخيرا فى كندا ولأسرتك الكريمة

أ) جيهان : اشكرك على ردودك الممتعة والرائعة واتمنى ان اتعرف عليك بصفة شخصية

أ) وجدى : معلوماتك المفصلة اكثر من رائعةوارجوا ان تقبلونى (زبونة) قصدى عضوة فى الرابطة المصرية

أ) وليد : شكرا على اهتمامك وردودك السريعة

أ) نانسى وأ) اسامة : ارجوا ان تكون عودتهم الى مصر للخير ان شاء الله

وابعث بكثير السلام للأخوة والأخوات :

( أ - الرفعى - أ - زوهيرى - أ سيندريلا - أ مهاجر سورى أ- بدرية مكاوى - أ فادى - أ المصرى )

وكل من شارك فى هذا المنتدى سواء بالمعلومات أو الاستفسار

وأخيرا احب ان اعرفكم بنفسى

انا اختكم فى الله دعاء

من مصر متزوجة ولدى 3 بنات

مقدمين اوراقنا للهجرة الى كيبيك واجتزنا المقابلة الشخصية الحمد لله 21 \ 6 \ 2007

ونحن الآن فى انتظار الكشف الطبى وارجو ان تنعموا علينا بالدعاء الفترة القادمة حتى تتم باقى الإجراءات على خير ونصل الى كندا بلد البداية الجديدة والموفقة بإذن الله

وانا مستعدة للإجابة على اى استفسار بخصوص تجربتى الشخصية

وشكرا لكم جزيل الشكر وارجوا ان تقبلوا بى كعضوة جديدة فى منتداكم الشيق

:unsure:

الاخت الفاضلة دعاء

اهلا بك فى محاورات كل ماتريد معرفته عن كندا ولى استفسار بما انك اجريتى المقابلة الشخصية حيث اننى مقدم طلب للهجرة لكيبك منذ عامان ونصف وتم اخبارى منذ حوالى عام انتظار المقابلة الشخصية خلال عام وانا بالفعل فى انتظار خطاب بميعاد المقابلة لانى بالفعل وجدت على موقع الهجرة الخاص بكيبك انهم يرسلون هذه الايام بمواعيد المقابلة لمن تقدم بطلبه قبل اكتوبر 2005 وانا تقدمت بطلبى فى يونيو 2005 فاستفسارى عن الفارق فى المدة الزمنية بين ارسال خطاب بميعاد المقابلة وميعاد المقابلة نفسها وهل من الممكن تغيير مكان المقابلة ام يجب الالتزام بالمكان المحدد فى خطابهم لانى مغترب فى الكويت ولاجراء المقابلة لابد من النزول لمصر وايضا استفسر عما حدث معكى اثناء المقابلة الشخصية وماهى الاسئلة الشائعة فيها وهل كانت كلها باللغة الفرنسية لانى اعرف فى اللغة الفرنسية ولكن ليس بقوة حيث اننى درست منذ حوالى 3 سنوات دورات فى المركز الثقافى الفرنسى (حتى المستوى الخامس) ولذلك ارغب فى معرفة الفارق بين المدة الزمنية بين موعد ارسال الخطاب وموعد المقابلة الشخصية حتى يتسنى لى اخذ دورة تنشيطية فى اللغة الفرنسية قبل ميعاد المقابلة بوقت كاف وهل يمكن التحدث بالانجليزية ام لا وايضا ماهى متتطلباتهم فى المقابلة الشخصية.

واخيرا اسف على الاطالة وجزاك الله خيرا ,واسأل الله التوفيق لك فى المرحلة القادمة

تم تعديل بواسطة ahmed el hady
رابط هذا التعليق

:aslam:

:bro: الأستاذ : احمد الهادى

بالنسبة لتجربتى الشخصية فقد ابلغونا بميعاد فى شهر 3 \ 2007 والمقابلة كانت فى شهر 6 - 2007

والمدة الزمنية عادة تكون من شهرين الى 3 شهور .

اما بالنسبة لموضوع تغيير المكان فهذا لا يصلح فاذا كانت المقابلة فى مصر فيجب عليك السفر الى مصر

أما المقابلة : فهى غالبا ما تكون باللغة الفرنسية ولكن هناك سؤال او اتنين بالانجليزى

وتدور حول عملك وما هو تخصصك ووصف له - لماذا تريد الهجرة وترك بلدك - ولماذا اخترت كيبيك بالتحديد - وماذا تعرف عن كيبيك - وما هى خططك فى بداية وصولك الى كيبيك وما الذى ممكن ان تفعله للحصول على عمل وهكذا .

ونصيحتى هى اجادة اللغة الفرنسية جيدا علشان تفهم الأسئلة وتحاول الأجابة عليها بدون طلب اعادة السؤال

حضرتك بتقول انك وصلت للمستوى الخامس وده كويس جدا وخاصة انه من المركز الثقافى الفرنسى لأنهم فى السفارة بيعترفوا جدا بشاهدته وهيطلبوا منك شهادة من المركز توضح المستوى اللى حضرتك وصلت له

فأرجوا ان حضرتك تكمل دراسة الفرنسى حتى ميعاد المقابلة

ارجوا ان اكون اجبت على استفسارات حضرتك وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل اعضاء منتدى ( كل ما تريد معرفته عن كندا )

عندى استفسار بخصوص معادلة الشهادة وارجوا من السادة الأفاضل المقيمين فى كندا مشكورين بالرد على هذا الاستفسار

انا سمعت ان المدة المطلوبة لمعادلة الشهادة بتختلف من مقاطعة لأخرى فمثلا هذا يتطلب سنة فى تورونتو و 3 سنوات فى مونتريال فهل هذه المعلومة صحيحة ام لا ؟؟؟

وارجوا الرد للأهمية من فضلكم

علما بأنى حاصلة على ليسانس الآداب فى المكتبات ووظيفتى هى : اخصائية مكتبات أو امينة مكتبة

بالإنجليزية : librarian

و بالفرنسية : bibliotecaire

اما زوجى فحاصل على بكالوريوس تربية قسم رياضيات وهو يعمل مدرس رياضيات

,وما هى فرص تخصصاتنا هناك هل هى مطلوبة فى سوق العمل ام لا ؟؟؟

:bro:

وشكرا

فى انتظار الرد

رابط هذا التعليق

:bro: الأستاذ : احمد الهادى

بالنسبة لتجربتى الشخصية فقد ابلغونا بميعاد فى شهر 3 \ 2007 والمقابلة كانت فى شهر 6 - 2007

والمدة الزمنية عادة تكون من شهرين الى 3 شهور .

اما بالنسبة لموضوع تغيير المكان فهذا لا يصلح فاذا كانت المقابلة فى مصر فيجب عليك السفر الى مصر

أما المقابلة : فهى غالبا ما تكون باللغة الفرنسية ولكن هناك سؤال او اتنين بالانجليزى

وتدور حول عملك وما هو تخصصك ووصف له - لماذا تريد الهجرة وترك بلدك - ولماذا اخترت كيبيك بالتحديد - وماذا تعرف عن كيبيك - وما هى خططك فى بداية وصولك الى كيبيك وما الذى ممكن ان تفعله للحصول على عمل وهكذا .

ونصيحتى هى اجادة اللغة الفرنسية جيدا علشان تفهم الأسئلة وتحاول الأجابة عليها بدون طلب اعادة السؤال

حضرتك بتقول انك وصلت للمستوى الخامس وده كويس جدا وخاصة انه من المركز الثقافى الفرنسى لأنهم فى السفارة بيعترفوا جدا بشاهدته وهيطلبوا منك شهادة من المركز توضح المستوى اللى حضرتك وصلت له

فأرجوا ان حضرتك تكمل دراسة الفرنسى حتى ميعاد المقابلة

ارجوا ان اكون اجبت على استفسارات حضرتك وبالتوفيق ان شاء الله

الاخت الفاضلة دعاء

شاكر لكى على سرعة ردك واتمنى لك ولاسرتك ان شاء الله التوفيق وبخاصة فى موضوع الهجرة وجزاكى الله خيرا على نصيحتك

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل اعضاء منتدى ( كل ما تريد معرفته عن كندا )

عندى استفسار بخصوص معادلة الشهادة وارجوا من السادة الأفاضل المقيمين فى كندا مشكورين بالرد على هذا الاستفسار

انا سمعت ان المدة المطلوبة لمعادلة الشهادة بتختلف من مقاطعة لأخرى فمثلا هذا يتطلب سنة فى تورونتو و 3 سنوات فى مونتريال فهل هذه المعلومة صحيحة ام لا ؟؟؟

وارجوا الرد للأهمية من فضلكم

علما بأنى حاصلة على ليسانس الآداب فى المكتبات ووظيفتى هى : اخصائية مكتبات أو امينة مكتبة

بالإنجليزية : librarian

و بالفرنسية : bibliotecaire

اما زوجى فحاصل على بكالوريوس تربية قسم رياضيات وهو يعمل مدرس رياضيات

,وما هى فرص تخصصاتنا هناك هل هى مطلوبة فى سوق العمل ام لا ؟؟؟

نداء عاجل من القاهرة

نداء الى كل السادة والسيدات أعضاء المنتدى و المقيمين فى كندا و خاصة مدينتى مونتريال و تورونتو

ما زالت اختكم فى الله دعاء فى انتظار الرد من حضراتكم

وشكرا مقدما على التعاون

:roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا عضو جديد في المنتدى وبصراحة شفت مواضيع كتيرة

وأعجبني حبكو لبعض واهتمامكم الواضح من خلال الاجابات الدقيقة الصريحة :D

وانا باحييكم من كل قلبي عن جد انتو ناس رائعين

انا عندي استفسار ياريت من ذوي الخبرة انو يردو علي :D

انا صيدلي وبشتغل بالسعودية من سنة ونصف

وعاوز اطلع كندا :roseop:

اقدم الطلب فين ؟؟

وهل الصيادلة لهم حظ في القبول ؟ :D

انا متزوج وعندي ولد

اقدم الطلب الان وبس يجي الرد بيكون صار عندي 4 سنوات خبرة ولا لأ ؟؟؟

واتمنى للكل التوفيق

رابط هذا التعليق

:lol:

اعضاء المنتدى الكرام

اخباركم ايه ليه اختفيتوا كده - ياريت ترجعوا تانى علشان نعرف اخباركم وتفيدونا بخبراتكم

انا عارفة ان دوامة الحياة قاسية ولكن صعبان عليا ان الحوارات الأخوية الرائعة تتوقف

لعل المانع خير ان شاء الله ويارب نسمع عنكم قريبا اخبار كويسة

انا عندى استفسار تانى بخصوص الكشف الطبى :

كنت عايزة اعرف ايه التحاليل او الفحوصات المطلوبة لعمل الكشف الطبى الخاص بالهجرة الى كندا

ارجوا ان تنعموا عليه بالرد هذه المرة

وشكرا لتعاونكم

:lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته,

لا اسكت الله لمنتداكم مداخلات ابدا، لقد سعدت كثيرا بمتابعة المنتدى، لدرجة انه حفزني على الاشتراك لأول مرة بحياتي في منتدى.

انا اعيش بالسعودية حاليا، و زوجي قدم على الهجرة لكندا من 39 شهرا.

اود ان استعين بخبراتكم في حالتنا:

لقد ارسلوا لنا خطاب يطلبوا فيه Landing fees و ايضا تجديد للصحيفة الحالة الجنائية لكل من مصر و السعودية لي و زوجي، و FBI clearance لزوجي حيث انه حصل على درجة الماجستير من امريكا.

قمنا بتقديم كل ما سبق عدا FBI لان الأحوال الجنائية ترفض اخد البصمات دون خطاب من السفارة الكندية التي ترفض اصدار خطاب بهذا الشأن ، طلبنا منهم الافادة و لم يرد الرد.

هل طلبهم للLanding fee يعنى أخر خطوة في الاجراءات؟

و هل يمكن لموضوع طلب الFBI الذي لم نستطيع تقديمة في المهلة المحدده ان يؤثر سلبا على الهجرة :closedeyes: .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...