اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

http://www.cga-ontario.org/contentfiles/be...on_process.aspx

حيخدوا 300 لحلوح كندى و يبعتولك تقييم للمؤهل و لما تقدم هذا التقييم فى Interview حيعملك credit جامد لأنك علشان تشتغل كمحاسب فى كندا مفروض يبقى معاك CGA هما هيقيموك فى Grade 3 يعنى يبقى باقى ليك حوالى 9 Subjects من أصل 21 و تخلص CGA

الاستاذ نصر تحية طيبة وبعد

انا انهيت دراسة MBA من الاكاديمية العربية فى مصر بعد انهاء بكالوريوس تجارة من جامعة عين شمس هل ده يعمل credit فى CGA و هل انت فعلا متاكد من معلومة ان بعد التقييم ببكالوريوس حيبقى باقلى 9 مواد فقط .

وهل MBA لوحدها كيفيه لعمل محاسب او رئيس حاسبات بعد ما اعدلها فى كندا ولا مالهاش لازمه

استاذ نصر واضح انك خلفيه عن المحاسبين والمعلومة بتاعت CGA مهمة جدا جدا جدا ز فارجو ان تساعدنى و تفيدتنى بمعلومات عن مهنة المحاسبين فى كندا و هل استطيع بعد ان اصل كندا ان ابدء بمحاسب مساعد او Book keeper

و انا فى انتظر الرد وشكرا لسيادتكم

اسامة

اعتقد ان MBA دي شهادة علمية معترف بيها في كل العالم لانه هي الشاهدة اللي مع المؤسوف على عمره جورج دبليو سي بوش

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

بالتأكيد فيه مواد درستها فى MBA أكتر من المواد اللى فى بكالوريوس التجاره

تم تعديل بواسطة نصر

الحمد لله رب العالمين و لا حول ولا قوه إلا بالله

رابط هذا التعليق

وعلى فكره MBA من الشهادات المحترمه والمطلوبه جداً جداً فى كندا - تكلفتها حوالى 30000 دولار كندى :sad: بس مش ل Book keeper لوظيفه أعلى يعنى ممكن تبقى Over Qualified

عزيزى نصر شكرا جدا جدا

و لكن هناك سوالين :

1- هل سيعترف بها من اول يوم ولا سوف اعدلها ؟

2- تعتقد ماهى الوظيفة التى يمكن ان ابدا بها هناك بهذة الخبرة (10 سنين محاسبة ) و شهادتى ( بكالوريوس عين شمس +MBA) ؟

و كل عام وانتم بخير

رابط هذا التعليق

شكرا الاخت جيهان على الرد الرائع والسريع

ولكن تكملة سؤالى

هناك مقاطعات عدد سكانها صغير بالمقارنة باونتاريو او الكيبيك

مثل مانيتوبا او البرتا او برنس ادوارد او نوفاسكوتا عل المحيط

هل هى افضل نسبيا من اوتاريو

او مميزات ان يكون عرب ومسلمين اكثر دى ميزة كويسة

انا عارف ان دة نسبى ولكن يهمنا رايكم كندا كبيرة جدا

كمان ما فى احد اتكلم على الطقس هناك واحسن فصول السنة والناس بتعمل اية فى برد الشتاء القارص

والف شكر للجميع

ورمضان كريم

موضوع اختيار المقاطعة دة صعب

بما انى عايشة في مونتريال وباروح اونتاريو من وقت لاخر ممكن اقولك رايى فيهم لكن باقى المقاطعات لللاسف مقدرش افتى فيهم

فية معلومات عن الجاليات الاسلامية المختلفة على http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Canada

او http://www.islam.ca/

http://www.cciq.org/newsite/index.php

اما بالنسبة لرايى الشخصى اعتقد ان المهاجر لما بيوصل فى بلدة الجديدة بيبقى تاية شوية -- يعني انت جاهز حتى قبل ما توصل---- :blink:

وجودة فى مقاطعة فيها ناس من دينة او من بلدة بيسهل الامور وبيعطية احساس ولو بسيط بالامان لانة بيقلل احساسة بالغربة و بيخلية يشارك ناس حوالية في عاداتة

يعنى مثلا فى مونتريال او تورونتو تلاقي بسهولة جامع تصلى فية وفي رمضان تلاقي قطايف وكنافة واللذى منة

دة مش معناة انك تعيش بس مع العرب او المسلمين بالعكس لازم تتاقلم مع الناس وتشاركهم

امابالنسبة للجو اكبر ميزة هنا انك بتشوف حقيقى اربع فصول فى السنة يعنىالخريف الجو بيبرد وورق الشجر بيتلون بالوان راءعة وبعدين يقع و في الشتا سقعة وتلج والزرع كلة بيختفى وبعدين الربيع ييجى وسبحان اللة الطبيعة بتصحى والزرع اللى كان ناشف يحيا من جديد و يخضر و في الصيف الجو يدفا والورد يملا الجناين والبلكونات في البيوت

اطول فصل هو الشتا وبيبدا من نوفمبر او ديسمبر لغاية ابريل درجة الحرارة بتبقى تحت الصفر طبعا وبتوصل اوقات -30 لكن بما ان البيوت والعربيات وكل الاماكن العامة مكيفة الواحد مش بيعانى من البرد كتير اصعب شئ فى الشتا هو قلة الشمس

انا كنت في مصر في يناير وعانيت من البرد اكتر بكتير من كندا لان الدنيا ساقعة طول الوقت ومافيش تكييف سخن في البيوت

طبعا فية ناس بتحب الشتا لانهم بيمارسوا الزحلقة على التلج ski, skate..etc وفية ناس فى اجازاتهم بيسافروا للجنوب فى كوبا والمكسيك عشان يصيفوا على شواطءهم وينسواالتلج وفية طبعا مهرجانات التلج للعاءلات وخصوصا الاطفال اللي بيحبوا يلعبوا ويتزحلقوا في التلج

لو عايز تتابع درجات الحرارة هنا روح http://www.theweathernetwork.com/

بما ان كندا كبيرة جدا الفرق في درجات الحرارة بين المقاطعات كمان كبير عموما كل ما تنزل للجنوب الجو بيبقى ادفا

تورونتو بينزل فيها تلج اقل من مونتريال ودة بيعتبر ميزة للى مش بيحب التلج و عيب للى بيحبة

انا عارفة انى مش باديك رائ محدد لكن الحقيقة ان كل حاجة مسالة نسبية حسب انت عايز اية

احسن حاجة طبعا ان الواحدلو يقدر على مصاريف الرحلة ييجى زيارة كام اسبوع قبل ما يقرر يعيش فين عشان يشوف بنفسة

سلام

رابط هذا التعليق

شكرا شكرا شكرا الاخت جيهان على الرد

احنا عاوزين نرسلك لوحة مفاتيح عربى علشان تكتبى كل يوم

خلاص نعتمد اونتاريو باذن الله سبحانه وتعالى

انا اريد ان اسأل عن اسعال المأكولات الأساسية مثل اللحوم والفراخ وبتكون طازجة ام مجمدة

والاجبان والحليب والخضار والفاكهة

ممكن ادبح فراخ وارانب بالبيت وبتدبحوا اذاى خروف العيد

فية خبز مصرى ولبنانى ولا توست وبس

وكم سعر لتر البنزين هل فعلا غالى هنا بربع دولار اللتر

ومصروف اسرة مصرية من اب وام وثلاثة اطفال واخدين على الاكل والبغددة بالخليج ولاكل بالزيادة

وهل هناك اختلاف فى قدرات المدارس الحكومية بمعنى انا عاوز اسكن بجوار مدارس الاولاد

فهل فية مدرسة احسن من اخرى

وهل كل الاطفال حتى 18 سنة بيأخذوا المساعدة الحكومية وهل هى ثابتة ام بتختلف بالمقاطعات

مع جزيل الشكر للجميع

وكل عام وانتم بخير

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق

:rolleyes: :unsure: :blink: ولاد عمى وحبايبى ا/ هادى ا/ ايهاب ا/زهيرى ا/ حلاوه بك سابقا

وحشتونى كتير وكل عام وانتم بخير

انا افتقدكم كثيرا الايام الماضية ولكن ظروف الرجاء الدعاء

ولادعمى عايز اعرف كل حاجه عن موضوع الالتس (مواقع مجانية للاختيارات تحديد المستوى - علشان انا روحت السفارة البريطانية بجده لقيت اسعار خيالية وانا عاوز ابد مع نفسى تقيم +كتب اومواقع لممارسة الامتحان او كتب تعليمية )

المهم انا فى ورطه عايز اقل تكلفة واسرع وسيلة

افيدونى ياولاد عمى

اخوكم الصعيدى :blink: :blink: :sad:

رابط هذا التعليق

صباح الخير وشكرا على المنتدى والموضوع الرائع جدا جدا جدا

وشكرا لكل من ساهم بمعلومات تفيدنا بالهجرة لكندا

وانا عندي سؤال اتمنى اجد اجابه له عندكم

هل ممكن أقدم على طلب هجرة وأنا الان طالبة بدرس بكندا ؟ اعمل ايه وازاي ؟ ياريت تساعدوني

و رمضان كريم

تم تعديل بواسطة Leena
رابط هذا التعليق

شكرا شكرا شكرا الاخت جيهان على الرد

احنا عاوزين نرسلك لوحة مفاتيح عربى علشان تكتبى كل يوم

خلاص نعتمد اونتاريو باذن الله سبحانه وتعالى

انا اريد ان اسأل عن اسعال المأكولات الأساسية مثل اللحوم والفراخ وبتكون طازجة ام مجمدة

والاجبان والحليب والخضار والفاكهة

ممكن ادبح فراخ وارانب بالبيت وبتدبحوا اذاى خروف العيد

فية خبز مصرى ولبنانى ولا توست وبس

وكم سعر لتر البنزين هل فعلا غالى هنا بربع دولار اللتر

ومصروف اسرة مصرية من اب وام وثلاثة اطفال واخدين على الاكل والبغددة بالخليج ولاكل بالزيادة

وهل هناك اختلاف فى قدرات المدارس الحكومية بمعنى انا عاوز اسكن بجوار مدارس الاولاد

فهل فية مدرسة احسن من اخرى

وهل كل الاطفال حتى 18 سنة بيأخذوا المساعدة الحكومية وهل هى ثابتة ام بتختلف بالمقاطعات

مع جزيل الشكر للجميع

وكل عام وانتم بخير

والله يا اخ تاية انت عايزلك قاعدة عشان الرد علي الاسءلة دى

حابدا بالسهل وابقي اكمل في الايام الجاية

طبعا انا حارد من وجهة نظر اللى عايش في بلد زي مونتريال او تورونتو

بالنسبة للاكل فكل شى موجود مجمد وطازج ومن كل مكان في العالم طبعا التمن بيختلف حسب الموسم وممكن تاخد فكرة عن الاسعار علي

http://www.metro.ca/en/accueil.html

عندنا توست وعيش بلدى بكل انواعة مصرى ولبناني الخ الخ وجبنة بيضة ورومي وحلوم وصفايح الخ الخ

اما موضوع الدبح في البيت فما ينفعش هنا لكن فية محلات لبيع اللحمة والطيور مدبوحة بالطريقة الاسلامية يعنى حلال وممكن تطلب منهم خروف العيد

البنزين هنا غالي نسبيا و سعرة بيتراوح بين 85 و120 centsاللتر

اكمل بكرة ان شاء االلة

السلام عليكم

رابط هذا التعليق

موضوع اكثر من رائع و مجهود اروع من كل الاعضاء

رغم اني لسة كمان بتاع 5 سنين بالقليل اوي علي الهجرة عشان انا لسة طالب في الثانوية العامة المصرية :closedeyes: ..... الا ان احد اهدافي ان شاء الله بعد اما اخلص الهجرة الي كندا

كان ليا سؤال للأخوة هنا..... بالنسبة لمجال الشغل فهل بتفرق معاهم هناك انا خريج جامعة خاصة ام حكومية مع العلم ان الجامعة الخاصة هيكون معترف بيها من المجلس الاعلي للجامعات المصري ؟...

وهل مجال Management Information Systems مطلوب هناك ؟

ولو دعمتة بدورة اوراكل هيفيدني اكتر

ارجوا الافادة من الاخوة

وجزاكم الله خيرا علي الموضوع الهائل دة والذي يعد ثروة لكل من يبحث عن الهجرة الي كندا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في البداية اود ان اشكر جميع الاعضاء على المعلومات القيمة عن كندا وبالذات الاخت جيهان شكر خااااااص لك لانك فتحتي نفسي على الهجرة برغم اني كنت قلقانة جدا.

انا عملت المقابلة واتقبلت وان شاء الله قدامي 9 اشهر بالكتير يارب واجي كندا وكان عندي مشاكل كتير في موضوع الهجرة اهمها ان عندي بنتين ( 4 سنين وسنة ) وانا خايفة عليهم جدا عشان العادات والتقاليد الغربية غير عندنا وكمان عشان الدين, بس فعلا احنا اللي نقدر نزرع التربية الصح في اولادنا ونعلمهم دينهم كويس ( طبعا منقدرش ننكر تاثير المجتمع اللي حولهم بس برده تاثيرنا اكيد هيكون اكبر لو احنا ركزنا معاهم اكتر ) دي اول مشاركة ليا معاكم واكيد هنتواصل مع بعض كتير .

عندي سؤال لجيهان : انتي بتشتغلي ايه وازاي قادرة توفقي بين البيت والشغل ( يعني قصدي تربية الاولاد طبعا في المقام الاول ) دي حاجة تهمني جدا عشان انا لازم اشتغل وخايفة على بناتي هسيبهم فين وهعمل ايه معاهم .

IF you can not measeure it you can not manage it

رابط هذا التعليق

الاخ الصعيدى

فيه سيديهات تعليم ILETS

حوالي 5

بيتباعوا الواحده ب 7 جنيه

يعني ب 35 جنيه

اعتقد مفيش ارخص من كده

لو انت في مصر قولي وانا اديلك عنوان المكتبه تروح تجيبهم

سلام

رابط هذا التعليق

اشكرك يا دكتور ويريت تقولى عنوان المكتبة ايه علشان اشتريهم وياريت تقولى رايك فى هذه الاسطونات وهل هى كافية ان شاء الله ومتنساش العنوان ضرورى

مع خالص شكرى وتقديرى

اخوك الصعيدى

رابط هذا التعليق

الاخ الصعيدى

فيه سيديهات تعليم ILETS

حوالي 5

بيتباعوا الواحده ب 7 جنيه

يعني ب 35 جنيه

اعتقد مفيش ارخص من كده

لو انت في مصر قولي وانا اديلك عنوان المكتبه تروح تجيبهم

سلام

ودي نلاقيها في السعودية ؟؟

كمان هل يا ترى في موقع محايد رسمي ممكن نوجه له أسئلة عن الهجرة لا أقصد بموقع رسمي محايد موقع محامي او وكالة هجرة لان دول كل همه الفلوس

يعني مثلاً مواقع منظمات رسمية لمساعدة المهاجرين الجدد لان في اسئلة كتيرة قوي المفروض نحدد اجابتها قبل اتخاذ قرار الهجرة ؟؟

زي موضوع الخبرة المهنية هل هي مرتبطة بالتعليم ولا مش لازم في ناس تقول لازم وفي ناس تقول لا مش لازم واحنا اتقبلنا على الاساس ده .. وزي اللغة الاجنبية الثالثة هل لها تأثير يعني مثلا لو كان واحد معاه لغة ألمانية وهي لغة ملهاش استخدام في كندا لكن ممكن تفيده وتديله POINTS زيادة .. كده يعني

تم تعديل بواسطة الحازم حسن

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

اكمل ردودى بقي

الاخ التايه

المدارس الحكومية عامة مستواها معقول لكن حسب انت ساكن فين يعنى فية احياء افقر من غيرها وبالطبع مستوى المدارس بيبقى في الغالب اقل في الحالة دي

انا كان حظى حلو والمدرستين الابتداءية والثانوية ---لان مافيش اعدادى هنا----- في الحى اللى انا ساكنة فية مستواهم عالى جدا وابنى دلوقتى فى مدرسة حكومة لكن بتدى بروجرام عالمى International

طبعا المدارس الخاصة فيها امكانيات اكتر واثمانها معقولة بالمقارنة بجنون المدارس في مصر يعنى حوالى 4000 ل 6000 دولار في السنة في مونتريال و ضواحيها

لكن الميزة الكبيرة فى الحالتين ان مافيش محسوبية او رشاوى والذى منة كل حاجة بنظام والدروس الخصوصية تقريبا منعدمة لان معظم الناس عندها ضمير

يعنى قبل ما تقرر تسكن فين لازم تسال عن مستوى مدرسة الحى

بالنسبةللمساعدات الحكومية فدى بتختلف من مقاطعة للتانية وبتتحسب على عدد افراد الاسرة ودخلهم

الى الاخت نانسى

مبروك عليكى قبول الهجرة ويللا شدى حيلك وتعالى نورى كندا

انا يا ستى وضعى مختلف شوية لانى من 3 سنين فتحت شركة اسيراد مصنوعات مصرية وبعد ما اترستءت سبت الوظيفة اللى كنت فيها بقالى 11 سنة

وابنى عندة 12 سنة يعنى مش زى اطفال في سن صغير

لكن ممكن اقولك انى لما كنت باشتغل كنت باودية الحضانة او daycare بعد المدرسة لغاية ما اروح اخدة

عموما شغل المكتب هنا مابين 8 الصبح و5 بعد الظهر

الحكومة فى كيبيك هنا مدعمة daycare يعنى تدفعى 7 دولار فى اليوم للطفل

طبعا لو عندك حد من الاهل يبقى احسن

فية كمان امهات بتفضل تقعد فى البيت لغاية الولاد ما يدخلوا المدرسة لان لو المرتب مش عالى كفاية وتدفعى منة daycare ومواصلات و لزومة مش بيفضل حاجة يعنى قلتة احسن

فيه كمان نقطة مهمة جدا الواحد وبالذات اللى عندة عاءلة لازم يعرفها وهي ان الضرايب هنا بتتحسب على دخل الاسرة وكل ما الدخل يعلى شريحة الضرايب ونسبتها تعلى وطبعا عدد افراد الاسرة بيفرق برضة

فكل عيلة لازم تحسبها و تشوف ايةاحسن وضع لها

تحياتى

رابط هذا التعليق

صباح الخير وشكرا على المنتدى والموضوع الرائع جدا جدا جدا

وشكرا لكل من ساهم بمعلومات تفيدنا بالهجرة لكندا

وانا عندي سؤال اتمنى اجد اجابه له عندكم

هل ممكن أقدم على طلب هجرة وأنا الان طالبه بدرس بكندا ؟ اعمل ايه وازاي ؟ ياريت تساعدوني

و رمضان كريم

تم تعديل بواسطة Leena
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...