اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هل أنت مع أم ضد "تقنين" بيوت الدعارة؟


عبير يونس

  

9 اصوات

  1. 1. هل انت مع أم ضد تقنين بيوت الدعارة؟

    • ضد التقنين بلا نقاش
      5
    • مع التقنين مع ضرورة ايجاد علاج نفسي و اجتماعي
      0
    • ضد النقاش اصلا
      3
    • مع مناقشة الفكرة
      3
  2. 2. هل لديك مقترحات للتعامل مع راغبي المتعة الحرام؟

    • الملاحقة بلا تهاون مع تغليظ العقوبة للرجال
      4
    • المشكلة في تأخر سن الزواج
      0
    • المشكلة في غلاء متطلبات الزواج
      1
    • هو مرض نفسي فحتى الاغنياء و المتزوجون يبحثون عن متعة حرام
      4


Recommended Posts

و بالنسبة لحل (البوي فرند و القيرل فرند) فلا شك انه وسيلة ﻹنحلال المجتمع ولها يرضاها اي حر شريف ...لكن يمكن ان يسمح بالمراهقين ان (يتزوجا بحضور الولي و الشاهدين بالنسبة للمسلمين)وﻻ مانع ان تكون الفتاة في بيتها و الفتى كذلك ومن ثم يتم اللقاء-الشرعي (في حالة تعذر ايجاد السكن ) ومع الحرص على عدم الحمل (ان كان سيؤدي لمشكلات و اعباء ﻻ يستطيع تحملها احد)....

الزواج على ايام الرسول صلى الله عليه وسلم وعلى ايام الصحابه والمسلمين الاوائل كان سهل وميسر وفيه تعدد والناس كانت مبسوطه وهايصه ... لا كان عندها كبت جنسى او ميول تحرشيه ... والزواج كان بلا اى تعقيدات او شكليات او عادات وتقاليد ما انزل الله بها من سلطان زى عصرنا الحالى .. انا طبعا لا أدعو لانحلال جنسى .. انا اجزت فى مداخلاتى ها هنا حل البوى والجيرل فيرند ((((((((((((بضوابط شرعيه)))))))))) اللى هى أكيد الزواج اللى هو محتاج قبول واشهار ورضا وسماح و((وعدم تعسف)) من ولى الامر

ليه يتم تقنين العلاقه الجنسيه المحرمه أو تركها تتم فى الخفاء او الظلام .. لما ممكن تتم عبر الحريه الجنسيه(((((((((((((((((((((((((((((((((المضبوطه شرعا))))))))))))))))))))))))))))))) وجعلها تتم فى العلن والنور .. ليه نقنن الحرام .. لما ممكن نيسر الحلال!!!!!!!!!!!؟

اجنا بجد فى مصر محتاجين (((ثوره))) جنسيه .. شبيهه بثورة 25 يناير او ثوره ((او انقلاب)) 30 يونيه .. عشان نغير فيها المفاهيم العقيمه ونحطم كل الافكار المتخلفه الصدئه المحشوه بها العقول حول الجنس

تم تعديل بواسطة التونسى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 61
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طبعًا كلام حضرتك وبعض السادة شرقي جدًا و فيه مغالطات كبيرة
إعتبرتوا الجنس مطلب للرجل فقط وهنا بداية المشكلة و العقدة اللي عند مجتمعنا بدايتها الفكرة دي

البنات كمان بتحب الجنس وبتمارسه لرغباتها وإحتياجاتها و بلا مقابل ولنفس الأسباب
بس الفرق إن البنات بتحتاج تكون مطمئنة إنها مع شخص مش هيسيء لها بعد كدا
و مش كل اللي بيمارسوا الجنس من البنات خارج إطار الزواج مومسات أو عاهرات وإلا دا هيكون في المقابل توصيف مناسب للرجل
كتير بتمارس الجنس مع صديقها أو زميلها جنس للجنس مش أكتر أو أقل
و ممارسة الجنس بين الجنسين غير المتزوجين قصة لا يحاسب عليها القانون المصري أساسًا طالما الغرض منها ممارسة شيء ( طبيعي ) مش تجارة
ودا منتشر : )

لكن الإغتصاب و تعرية الضحية وسكب عليها ماء ساخن و سحلها دي أفعال ميعملهاش واحد عنده رغبة جنسية ولا فيها أي نوع من أنواع المتعة
الرغبة الجنسية مبتخليش الإنسان يتصرف بالشكل دا
دول مجرمين ومعظم اللي بيتصرفوا كدا ضعاف جنسيًا أساسًا

كل الحلول اللي بتقولوها صيام و رياضة مش بتعمل أي حاجة الشهوة مش بيوديها إلا ممارستها

و بتكون جريمة لو أحد الأطراف متزوج وفي الحالة دي لازم يتم تشديد العقوبة لأقصاها ويتساوى الجنسين في العقوبة المشددة

لكن لو هما الإتنين سنجل والموضوع مفهوش أي نوع من الإستغلال أو التجارة لأي طرف أو من أي طرف خلاص هما حرين
لكن الدعارة ويكون فيه نسوان بتبيع نفسها عشان الفلوس و إستغلال وإنتهاك للجسد دا شيء مرفوض و مقرف زيه زي الإغتصاب

رابط هذا التعليق
شارك

بمناسبة التعدد دا لا يعطي أي ميزة جنسية زيادة

بل على العكس مفهوش أي نوع من الإخلاص بين الزوجين والأهم مفهوش أي شروط

يعني لو واحد زهق من مراته وحس إن رغبته إبتدت تتلاشى بيروح يتزوج عليها ويمارس مع التانية الجنس ويهمل الأولى

ونفس الموال بيتكرر مع التانية لحد مايكتشف إن فعلًا المشكلة عنده

ثم إن اللي عنده رغبة يمارس كل يوم فدا متاح له مع زوجته يعني مش هيلف على 4 نسوان في ليلة وحدة : )

مش شايف أي أسباب مقنعة للتعدد متعلقة بالجنس بالعكس فيه إنتهاك صارخ للزوجة

وإقلب الآية لو الزوجة زوجها لا يكفيها والحالات دي أكتر من العكس لإن حتى لو المرأة مش عندها الرغبة لكن عندها القدرة لكن العكس مش صحيح

الراجل ممكن تكون عنده الرغبة و مش عنده القدرة أو عنده القدرة ضعيفة بحيث إنها لا تكفي إحتياج الزوجة لكن المشكلة دي مش متوفرة عند المرأة بشكل عملي

غير كدا أساسًا لا يوجد أي شروط تفرض على الرجل إعفاف زوجاته الـ4 من الناحية الجنسية ولا حتى فيه شروط لقدرته لا الجسدية ولا المادية وبعدين ليه الزوجة أساسًا تقعد 4 أيام بلا جنس أو مشاعر معنوية بينها وبين زوجها

بينما الطرف الآخر يتاح له دا

ومش بس التعدد دا كمان فيه جواري متاح بأي عدد والقصة مش مرتبطة بالرغبة الجنسية زي ماهي مرتبطة بإمتهان شديد للمرأة والتعامل معها كشيء لا رغبة ولا مشاعر ولا أي شيء إلا وحدة بتخلف وبنصرف عليها

رابط هذا التعليق
شارك

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخي الكريم

هم لديهم زواج المتعة و نحن لدينا المسيار و العرفي

ما اسخم من سيدي الا ستي :)

هو زواج المسيار زي المتعة ؟؟؟؟؟

حضرتك بتناقشي الموضوع بصورة ثانية خالص الفكرة هي الدعاره حلال ولا حرام ماهو لو هنتعامل بالمنطق ده يبقى نسامح اللي بيسرق لان عنده اضطراب نفسي ومرض السرقة مثلا ولمرتشي وكل حاجه

انا شايف ان مش المنع والتقييد هو الحل ولا تقنين حاجه غلط هو الحل

رابط هذا التعليق
شارك

طبعًا كلام حضرتك وبعض السادة شرقي جدًا و فيه مغالطات كبيرة

إعتبرتوا الجنس مطلب للرجل فقط وهنا بداية المشكلة و العقدة اللي عند مجتمعنا بدايتها الفكرة دي

البنات كمان بتحب الجنس وبتمارسه لرغباتها وإحتياجاتها و بلا مقابل ولنفس الأسباب

بس الفرق إن البنات بتحتاج تكون مطمئنة إنها مع شخص مش هيسيء لها بعد كدا

و مش كل اللي بيمارسوا الجنس من البنات خارج إطار الزواج مومسات أو عاهرات وإلا دا هيكون في المقابل توصيف مناسب للرجل

كتير بتمارس الجنس مع صديقها أو زميلها جنس للجنس مش أكتر أو أقل

و ممارسة الجنس بين الجنسين غير المتزوجين قصة لا يحاسب عليها القانون المصري أساسًا طالما الغرض منها ممارسة شيء ( طبيعي ) مش تجارة

ودا منتشر : )

لكن الإغتصاب و تعرية الضحية وسكب عليها ماء ساخن و سحلها دي أفعال ميعملهاش واحد عنده رغبة جنسية ولا فيها أي نوع من أنواع المتعة

الرغبة الجنسية مبتخليش الإنسان يتصرف بالشكل دا

دول مجرمين ومعظم اللي بيتصرفوا كدا ضعاف جنسيًا أساسًا

كل الحلول اللي بتقولوها صيام و رياضة مش بتعمل أي حاجة الشهوة مش بيوديها إلا ممارستها

و بتكون جريمة لو أحد الأطراف متزوج وفي الحالة دي لازم يتم تشديد العقوبة لأقصاها ويتساوى الجنسين في العقوبة المشددة

لكن لو هما الإتنين سنجل والموضوع مفهوش أي نوع من الإستغلال أو التجارة لأي طرف أو من أي طرف خلاص هما حرين

لكن الدعارة ويكون فيه نسوان بتبيع نفسها عشان الفلوس و إستغلال وإنتهاك للجسد دا شيء مرفوض و مقرف زيه زي الإغتصاب

و لذلك -التعدد (بالمنظور الديني وفي حالتنا الإسلامي)...هو الحل الأوحد الذي يضمن (الإحترام للمرأة و كل من يمت لها بصله)...اما المجتمعات الغربية (و الملحدة التي لا تؤمن بوجود اله)فلا يشكل الجنس لهم (معضلة اخلاقية او قيمية)بل قانونية -احيانا....فالجنس بين بني البشر مثله مثل الجنس بين القردة و سائر الثديات-نتاج الطبيعة و للطبيعة تعود- فلا معنى للشرف او الحمل الشرعي و غيره (طالما لا اله في الكون)و كذلك بيع الجسد يصبح سلعه لها مريديها و مقدريها (فيقنع الشيطان بعض المغررات بان لا مانع من الاستمتاع زائدا المكسب المادي)...ولذلك وصلت البشرية لإباحة زواج مثليي الجنس و مستقبلا زواج الإنس بالحيوانات و الجمادات و شخصيات الكارتون (وهذه الأنواع موجودة لكن بشكل غير مقنن)!!!!!!

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

 

 

رابط هذا التعليق
شارك

و لذلك -التعدد (بالمنظور الديني وفي حالتنا الإسلامي)...هو الحل الأوحد الذي يضمن (الإحترام للمرأة و كل من يمت لها بصله)...اما المجتمعات الغربية (و الملحدة التي لا تؤمن بوجود اله)فلا يشكل الجنس لهم (معضلة اخلاقية او قيمية)بل قانونية -احيانا....فالجنس بين بني البشر مثله مثل الجنس بين القردة و سائر الثديات-نتاج الطبيعة و للطبيعة تعود- فلا معنى للشرف او الحمل الشرعي و غيره (طالما لا اله في الكون)و كذلك بيع الجسد يصبح سلعه لها مريديها و مقدريها (فيقنع الشيطان بعض المغررات بان لا مانع من الاستمتاع زائدا المكسب المادي)...ولذلك وصلت البشرية لإباحة زواج مثليي الجنس و مستقبلا زواج الإنس بالحيوانات و الجمادات و شخصيات الكارتون (وهذه الأنواع موجودة لكن بشكل غير مقنن)!!!!!!

نعم لا يوجد معظلة أخلاقية متعلقة بالجنس

المجتمعات الملحدة أشرف من تلك التي تبيح الإستمتاع بالطفلة ذات الـ 9 أعوام أو سبي إمرأة أو جمع فريق كورة من النساء

وتجعل المعظلات تتعلق برقبة النساء

*******************

*******************

وماذا عن الشاب أليس له شرف في عرفكم

الملحدون أنقى وبكثير من تلك المجتمعات البهيمية

وبمناسبة التعدد الذي يحفظ النسل فإجعلوا المحرومات الراغبات بالتعدد ممارسته وأحفظوا النسب بالـ DNA ماالمشكلة الآن ؟ فالنسب محفوظ

فإن رضيت الإهانة وسحق الكرامة على إنسان فقبلها عليه بنوعيه

ثم أن أخلاق الملحدين ترفض الإتجار بالنساء حتى تحت رغباتها , فلو قال لك محتاج أضربني و أعطني المال وضربته ستعاقب ويعاقب

فالجسد لا يمتهن في عرف البشر الآن ( خط أحمر )

هل تقارن هؤلاء بالقواد الذي يعرضهن للبيع ( إكراهًا ) في سوق للنخاسة ويتفحص أجسادهن قبل الشراء

آخر من يتحدث عن كرامة المرأة هو من يهينها بتلك الطرق المخزية

تم تعديل بواسطة أبو محمد
حذف عبارات مخالفة
رابط هذا التعليق
شارك

سؤال أوجهه لأي امرأة .. أولا .. وقبل الدخول في مناقشة الموضوع ..

هل تقبل المرأة أن يتزوج عليها زوجها .. من امرأة ثانية من أجل إشباع رغبته ..

أم أنها تقبل أن يذهب لإشباع هذه الرغبة في بيت من بيوت الدعارة ؟

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق
شارك

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته اخي الكريم

هم لديهم زواج المتعة و نحن لدينا المسيار و العرفي

ما اسخم من سيدي الا ستي :)

السلام عليكم

اختى الفاضله عبير جزيتى خيرا

كلمه زواج فى الاسلام تعنى عقد له ضوابط و شروط إذا تم استيفائها صارت ..زواج.. بالمعنى الذى تعنيه الكلمه فى الشرع الاسلامى

لو اختلت الشروط و لم تستوفى لا تكون ..زواج .. بالمعنى الشرعى و تصير اى شئ اخر ..اى شئ اخر يا عبير

بناء عليه المتعه الموجوده لدى الشيعه ليست زواجا و ما هى الا قناع باهت للعلاقات الجنسيه الغير منضبطه

و ينطبق ذلك ايضا على ما يسميه البعض الزواج العرفى و لا علاقه له بالزواج الشرعى الاسلامى

اما المسيار فعلى حد علمى هو عقد زواج شرعى مكتمل الاركان تتنازل فيه المرأه عن بعض حقوقها كالسكن و النفقه .

و بناء عليه يا عبير لا يمكن المقارنه بين ذلك العبث لدى الشيعه تحت مسمى المتعه و بين ما هو شرعى مضبوط لدى السنه

و لا يصح وضعهم على نفس المستوى فشتان ما بين الحلال و الحرام .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

طبعًا كلام حضرتك وبعض السادة شرقي جدًا و فيه مغالطات كبيرة

إعتبرتوا الجنس مطلب للرجل فقط وهنا بداية المشكلة و العقدة اللي عند مجتمعنا بدايتها الفكرة دي

البنات كمان بتحب الجنس وبتمارسه لرغباتها وإحتياجاتها و بلا مقابل ولنفس الأسباب

بس الفرق إن البنات بتحتاج تكون مطمئنة إنها مع شخص مش هيسيء لها بعد كدا

و مش كل اللي بيمارسوا الجنس من البنات خارج إطار الزواج مومسات أو عاهرات وإلا دا هيكون في المقابل توصيف مناسب للرجل

كتير بتمارس الجنس مع صديقها أو زميلها جنس للجنس مش أكتر أو أقل

و ممارسة الجنس بين الجنسين غير المتزوجين قصة لا يحاسب عليها القانون المصري أساسًا طالما الغرض منها ممارسة شيء ( طبيعي ) مش تجارة

ودا منتشر : )

لكن الإغتصاب و تعرية الضحية وسكب عليها ماء ساخن و سحلها دي أفعال ميعملهاش واحد عنده رغبة جنسية ولا فيها أي نوع من أنواع المتعة

الرغبة الجنسية مبتخليش الإنسان يتصرف بالشكل دا

دول مجرمين ومعظم اللي بيتصرفوا كدا ضعاف جنسيًا أساسًا

كل الحلول اللي بتقولوها صيام و رياضة مش بتعمل أي حاجة الشهوة مش بيوديها إلا ممارستها

و بتكون جريمة لو أحد الأطراف متزوج وفي الحالة دي لازم يتم تشديد العقوبة لأقصاها ويتساوى الجنسين في العقوبة المشددة

لكن لو هما الإتنين سنجل والموضوع مفهوش أي نوع من الإستغلال أو التجارة لأي طرف أو من أي طرف خلاص هما حرين

لكن الدعارة ويكون فيه نسوان بتبيع نفسها عشان الفلوس و إستغلال وإنتهاك للجسد دا شيء مرفوض و مقرف زيه زي الإغتصاب

بمناسبة التعدد دا لا يعطي أي ميزة جنسية زيادة

بل على العكس مفهوش أي نوع من الإخلاص بين الزوجين والأهم مفهوش أي شروط

يعني لو واحد زهق من مراته وحس إن رغبته إبتدت تتلاشى بيروح يتزوج عليها ويمارس مع التانية الجنس ويهمل الأولى

ونفس الموال بيتكرر مع التانية لحد مايكتشف إن فعلًا المشكلة عنده

ثم إن اللي عنده رغبة يمارس كل يوم فدا متاح له مع زوجته يعني مش هيلف على 4 نسوان في ليلة وحدة : )

مش شايف أي أسباب مقنعة للتعدد متعلقة بالجنس بالعكس فيه إنتهاك صارخ للزوجة

وإقلب الآية لو الزوجة زوجها لا يكفيها والحالات دي أكتر من العكس لإن حتى لو المرأة مش عندها الرغبة لكن عندها القدرة لكن العكس مش صحيح

الراجل ممكن تكون عنده الرغبة و مش عنده القدرة أو عنده القدرة ضعيفة بحيث إنها لا تكفي إحتياج الزوجة لكن المشكلة دي مش متوفرة عند المرأة بشكل عملي

غير كدا أساسًا لا يوجد أي شروط تفرض على الرجل إعفاف زوجاته الـ4 من الناحية الجنسية ولا حتى فيه شروط لقدرته لا الجسدية ولا المادية وبعدين ليه الزوجة أساسًا تقعد 4 أيام بلا جنس أو مشاعر معنوية بينها وبين زوجها

بينما الطرف الآخر يتاح له دا

ومش بس التعدد دا كمان فيه جواري متاح بأي عدد والقصة مش مرتبطة بالرغبة الجنسية زي ماهي مرتبطة بإمتهان شديد للمرأة والتعامل معها كشيء لا رغبة ولا مشاعر ولا أي شيء إلا وحدة بتخلف وبنصرف عليها

أهلا بك اخي عيسوي

الاخطاء مجتمعية بنظري

الأديان منها براء

الناس همة اللي بيطبقوا اللي على مزاجهم و يسيبوا اللي على مزاجهم

أخطاء التطبيق لا تعيب الكتالوج أو ال user manual

المصاحب للمنتج

حتى الضمان بيكون على أخطاء الصناعة مش على سوء الاستخدام

عموما انا طبعا لم اغفل حاجات المرأة الجسدية

و في ردي على الفاضل التونسي قلت أن الحرية الجنسية في علاقات بالتراضي موجودة بالفعل و مش مستخبية

بعض الطبقات بتقبلها أو تغض الطرف عنها إنما موجودة

و التجريم عمره ما كان موجود في القانون المصري أو غيره اللهم اذا كانت الفتاة قاصرا

فبيعتبروه abusing

أو استغلال جنسي لها ممن مارس معها

و الحقيقة معرفش ايه الوضع القانوني لو همة الاتنين قصر

العقاب مجتمعي

يتحدد على أن المرأة هي المجرمة دوما و تستحق القتل

غسلا للعار

لكن...

الموضوع كما عنوانه

لا بيتكلم عن العلاقات الجنسية خارج إطار الزواج و لا بيتكلم عن التعدد و لا لها علاقة به لا من قريب و لا من بعيد

الموضوع تحديدا يتحدث عن الجنس بأجر

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

هو زواج المسيار زي المتعة ؟؟؟؟؟

حضرتك بتناقشي الموضوع بصورة ثانية خالص الفكرة هي الدعاره حلال ولا حرام ماهو لو هنتعامل بالمنطق ده يبقى نسامح اللي بيسرق لان عنده اضطراب نفسي ومرض السرقة مثلا ولمرتشي وكل حاجه

انا شايف ان مش المنع والتقييد هو الحل ولا تقنين حاجه غلط هو الحل

فقط كنت أرد على الفاضل أستاذ أبو عمر

في أن الكل لديهم أخطاء في تطبيق الشريعة

و بالطبع الموضوع لا يناقش حلية أو حرمة الأمر!

و لا ورد على لساني حكاية نسامحهم لأن اكيد ده حق اللي خلقهم بس انه يسامحهم كاشخاص

لكن تبقى أخطاؤهم في حق المجتمع

و هدفي كما قلت في أكثر من مداخلة هو حصرهم عشان نقدر نعالجهم بعيد عن العقوبة اللي غالبا ما بولد عندهم حالة من اللامبالاة

و اكيد مش بتقنعهم انهم استحقوها عشان عملوا حاجة غلط

أغلب المجرمين لا يشعرون اصلا انهم بيعملوا حاجة غلط

و لو قالوها بيبقى بعدم اقتناع

أغلبهم شايف ان اللي بيعمله من حقه

و أنه ما غلطش

الهدف علاج الامر بالراحة من غير تخويف

احتواء يعني

و بما أن حضرتك قلت

انا شايف ان مش المنع والتقييد هو الحل ولا تقنين حاجه غلط هو الحل

طيب ايه اقتراحاتك؟

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

سؤال أوجهه لأي امرأة .. أولا .. وقبل الدخول في مناقشة الموضوع ..

هل تقبل المرأة أن يتزوج عليها زوجها .. من امرأة ثانية من أجل إشباع رغبته ..

أم أنها تقبل أن يذهب لإشباع هذه الرغبة في بيت من بيوت الدعارة ؟

السلام عليكم

اختى الفاضله عبير جزيتى خيرا

كلمه زواج فى الاسلام تعنى عقد له ضوابط و شروط إذا تم استيفائها صارت ..زواج.. بالمعنى الذى تعنيه الكلمه فى الشرع الاسلامى

لو اختلت الشروط و لم تستوفى لا تكون ..زواج .. بالمعنى الشرعى و تصير اى شئ اخر ..اى شئ اخر يا عبير

بناء عليه المتعه الموجوده لدى الشيعه ليست زواجا و ما هى الا قناع باهت للعلاقات الجنسيه الغير منضبطه

و ينطبق ذلك ايضا على ما يسميه البعض الزواج العرفى و لا علاقه له بالزواج الشرعى الاسلامى

اما المسيار فعلى حد علمى هو عقد زواج شرعى مكتمل الاركان تتنازل فيه المرأه عن بعض حقوقها كالسكن و النفقه .

و بناء عليه يا عبير لا يمكن المقارنه بين ذلك العبث لدى الشيعه تحت مسمى المتعه و بين ما هو شرعى مضبوط لدى السنه

و لا يصح وضعهم على نفس المستوى فشتان ما بين الحلال و الحرام .

إخواني الاعزاء

اشكر حرصكم على النقاش

و التعدد كما تعلمون له أهداف نبيلة كالابقاء على زوجة كبيرة أو مريضة أو لا عائل لها غير الزوج أو لتربي أولادها في كنف أبيهم حتى و إن انقطع بينها وبين الزوج ما كان من علاقة و الأكيد أن يكون ذلك بالتراضي بينهما

أن تكون هي تريد ذلك

و الا فلتذهب لحال سبيلها تسريح بإحسان

هذا ما أراه في التعدد

انه يقدم حلولا لحالات متعددة و موجودة

و أرفض تماما أن يكون بديلا عن ارتياد الرجل بيوت الدعارة!!!

المسار ليس واحدا ابدا

و الزوجة الجديدة ليست مجرد تقضية شهوة مثلها مثل المومس!!

بل اذا نوى الزواج بأخرى وجب عليه أن تكون نيته السكن و المودة و الرحمة و بناء أسرة

و شتان بين هذه النية و نية من يذهب لبغي ليقضي حاجة جنسية

مواقعة مومس يعلم انها يواقعها العشرات غيره هو انحراف يحتاج علاج و يختلف عن الزواج بحرة

أما عن زواج المسيار فله حديث آخر في موضوع آخر

ما رأيك بموضوع الفاضل طارق حسن

تعدد الأزواج

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=157325&hl=

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

هو زواج المسيار زي المتعة ؟؟؟؟؟

حضرتك بتناقشي الموضوع بصورة ثانية خالص الفكرة هي الدعاره حلال ولا حرام ماهو لو هنتعامل بالمنطق ده يبقى نسامح اللي بيسرق لان عنده اضطراب نفسي ومرض السرقة مثلا ولمرتشي وكل حاجه

انا شايف ان مش المنع والتقييد هو الحل ولا تقنين حاجه غلط هو الحل

إذن ماهو الحل في نظرك؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

أنا شايف ياجماعة بدلا من حدة النقاش حول الدعارة ام التعدد وتبادل الاتهامات،

على كل رجل يرغب في هذا الامر أن يبتعد عن عن بائعات الجسد، وأن يكتفي بما لديه من زوجات وان اراد المزيد فليشتري ماشاء من ملكات اليمين.

وياريت الفاضلة عبير تضع شراء امرأة من ضمن الاختيارات.

هي ايه آخر أسعار النساء في السوق عندكوا دلوقتي؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

الكرام الافاضل جميعا اهلا بكم

اذكركم و نفسي ان هناك شئ اسمه الشريعه الاسلاميه و هو نظام حياه كامل متكامل صالح للتطبيق فى كل زمان و مكان قادر على حل كل المشاكل التى تعرض لبنى البشر بما فيه موضوعنا و بناء على ذلك ردا على الاخ محمد و تساؤل عبير

إذن ماهو الحل في نظرك؟

تطبيق الشريعه الاسلاميه ففيها الحل

هذا من ناحيه المبدأ و هى ملزمه للمسلمين و ليست ترفا او محل تفاضل .

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُّبِينًا 36 الاحزاب

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

احضرت لكم القول الفصل في كفر من لا يحب التعدد

147- حكم من كره تعدد الزوجات
س: يقول السائل: هناك بعض النساء يفضلن بعض العادات الاجتماعية في أوربا أو في الغرب عموما، أو في البلاد غير الإسلامية، ويقلن في ذلك إن تعدد الزوجات ممنوع، وهنا مثلا في الحكم الشرعي يباح تعدد الزوجات، فما الحكم في إلصاق هذه التهمة بالإسلام؟
(الجزء رقم : 21، الصفحة رقم: 337)
ج: من كره تعدد الزوجات، وزعم أن عدم التعدد أفضل فهو كافر، مرتد عن الإسلام؛ لأنه نعوذ بالله منكر لحكم الله، وكاره لما شرع الله، والله يقول: ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْـزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ فمن كره ما أنزل الله حبط عمله، فالذي يكره تعدد الزوجات، ويرى أن الشريعة قد ظلمت، أو أن حكم الله في هذا ناقص، أو ما هو بطيب، أو أن ما يفعلون في بلاد النصارى من الاقتصار على الواحدة، أن هذا أولى وأفضل، فهذا كله ردة عن الإسلام، نعوذ بالله وكذلك من يقول: إن فرض الصلاة ليس مناسبا، لو ترك الناس بدون صلاة، كان أحسن، أو دون صيام أحسن، أو بدون زكاة، من قال هذا، فهو كافر، من قال إن عدم الصلاة أولى، أو عدم الصيام أولى، أو عدم الزكاة أولى، أو عدم الحج أولى، كان كافرا، وهكذا لو قال: لا بأس أن يحكم بغير الشريعة، بل يجوز، ولو كان حكم الشريعة أفضل، لكن إذا قال: إن الحكم بغير ما أنزل الله جائز، أو إنه حسن، كل هذا ردة عن الإسلام- نعوذ بالله- الحاصل أن من كره ما أنزل الله، أو ما شرعه الله فهو مرتد، وهكذا من أحب ورضي بما حرم الله، وقال: إنه طيب، وإنه مناسب كالزنى والسرقة يكون كافرا أيضا.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

ما تتعبوش نفسكم أكتر من كده


العلاقات المحرمة لن تمنعها الإباحة ولن يمنعها القمع


ولن يمنعها اللف والدوران باسم الدين والتدين "القشرى"


بزواج متعة أو بملك يمين أو بزواج مسيار أو بزواج مصياف أو بزواج مهياص


تخبرنا كتب التراث "المقدس" أن تلك العلاقات المحرمة كانت موجودة فى عصر النبوة


يمكن - فقط - تقليلها إلى أدنى حد بجهد ومثابرة الأهل فى التربية على الأخلاق والمعرفة


فى إطار من الدين والتدين "الحقيقى" الذى يؤدى إلى مكارم الأخلاق


التى بُعث رسول الله عليه الصلاة والسلام ليتممها

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
*********************************
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق
شارك

عزيزتي / عبير

بالإضافة إلى ما تفضلت بذكره من حكم لمسألة تعدد الزوجات ..

فإن من أهم هذه الحكم .. هو أن من الرجال من لا تكفيهم امرأة واحدة لكف شهوتهم .. فهذه من أهم الحكم لمسألة التعدد .. ولعل كثير من الرجال كذلك ..

ومن أهم أهداف الزواج بالإضافة طبعا إلى ما تفضلت بذكره .. هو إشباع الرغبة الجنسية بطريقة حلال ومشروعة ..

وكان الشيخ الشعراوي يقول ..

( في يوم الفرح انت بتدي بنتك لراجل انت عارف هو هيعمل معاها ايه بالظبط .. - يقصد الممارسة الجنسية - .. ومع ذلك بتكون فرحان وعامل هيصة وعازم الناس كلهم على جواز بنتك .. نفس الفعل ده اللي هو الممارسة الجنسية ممكن واحد يعمله مع بنتك بس في الحرام - في بيت دعارة مثلا - أو حتى ممكن يكون عايش معاها بس من غير جواز .. شوف انت ساعتها بتكون شايل العار ازاي ومش قادر تقول لأي حد .. وممكن تقتل بنتك أو تتبرى منها ... يعني الفعل في الحالتين واحد .. بس رد الفعل اختلف تماما .. ليه عشان هو ده الفرق بين الحلال والحرام ) ..

ومن ناحية أخرى .. لا يوجد في الشرع ما تفضلت بذكره .. من اشتراط رضا الزوجة بالزواج الثاني .. أو اشتراط علمها .. فحق التعدد أعطاه الحق تعالى للرجل مشروطا بأمر واحد .. هو الاطمئنان إلى العدل في المعاملة بين الزوجتين .. لم يشترط الشرع ولا الشارع رضا الزوجة الأولى أو الأهل أو الجيران أو المجتمع ..

المهم .. انا ليه بدأت النقاش بالموضوع ده ...

عشان أوضح حاجة مهمة جدا .. إن المسألة الجنسية لها حلول وضعها الإسلام مش مسألة عويصة لكن احنا بأفكارنا اللي بنقفل باب الحلول دي .. بزعم الحفاظ على كرامة المرأة وعدم اعتبار الزواج بديل للزنى .. سبحان الله .. ما في اوربا والدول المتقدمة بيكونوا عايشين مع بعض راجل وست في بيت واحد معيشة الأزواج بدون جواز .. بينهم مودة وسكن ورحمة وعلاقة جنسية لكن مفيش بينهم جواز وممكن في أي لحظة يسيبوا بعض عادي جدا .. زي الطلاق بالظبط .. ايه الفرق بقى بين الجواز وبين العلاقة دي ..

هل نحلل العلاقة دي ونسمح بيها عشانها فيها سكن ومودة ؟؟

سبحان الله .. الزواج مش بديل عن الزنى .. أمال الزواج بديل عن ايه .. أمال حديث " من استطاع منكم الباءة " بيوضح ايه ؟؟

الزواج هو البديل شرعي عن الزنى .. البديل الذي يحفظ كرامة المرأة .. شتان الفارق بين العلاقة الجنسية التي تكون في ظل بيت الزوجية والعلاقة الجنسية التي تكون في بيت الدعارة .. فالأولى فيها حفاظ على المرأة وضمان لحقها من زوجها إذا تركها وطلقها .. بل إن الزواج أفضل .. لأن هنا الزواج بيحط قيود على الراجل .. فمش هيخليه يفكر - أو بمعنى أدق مش هيخلي عنده وقت إنه يفكر - إنه كل يوم يروح بيت دعارة عشان يقضي ليلة مع واحدة شكل كل يوم..

فمن هنا نعرف أن المشكلة لم تكن أبدا في القيود والضوابط الشرعية .. وإنما المشكلة في الأفكار العقلية .. التي تكره الحلال الذي يصون المرأة ويصون المجتمع .. وتتعامل مع الحرام على أنه أمر عادي جدا ( وماله يا جماعة نعمل بيوت دعارة ايه المشكلة يعني ) .. لكن الراجل يتجوز واحدة تانية عشان يشبع رغبته الجنسية ... ازاي ده كده بيمتهن كرامة المرأة ..

ومن هنا يصبح بيت الدعارة هو الحافظ لكرامة المرأة .. بينما بيت الزوجية أو فراش الزوجية هو الممتهن لكرامة المرأة ..

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق
شارك

من هذا الأمر ما هو صريح ومنه ما هو مقتنع ومغلف .....


ومنه ما يكون بسبب ظروف اجتماعية وبيئية صعبة ومنه ما هو ناتج عن ترف وتنعم .....


ومنه ما يكون عن جهل ومنه ما يكون عن علم .....


لا يستوون


مسألة إننا نرجع للدين علشان تتحل المشكلة ...


نعم المرأة والرجل والمجتمع والعادات والتقاليد كلها لازم تنتظم في سياق واحد من أجل حل المشكلة .....


بعض رجال الدين لم يقدموا القدوة والمثل ولكنهم أظهروا الجشع والاستغلال لصالح أنفسهم في كل موقف حتى في الحروب


فهذا الشيخ يفتخر بأنه تزوج تسع زوجات في الفضائيات وآخر يتكلم كثيرا عن الزهد وهو دائما يجمع بين أربع زوجات ..


رأيت أحدهم تدخل لحل مشكلة امرأة وصرف الناس ليتولى الأمر ثم فوجيء الناس بضمها إلى زوجاته الثلاث حتى صاروا بها أربعا


من يفكر في الشباب والشابات .....لا أحد ولا نجد إلا الشعارات


خطب كثيرة ذكر فيها حديث اتخذ ولو خاتما من حديد .....


من منهم ضرب المثل العملي لما يقوله ......


هل قام وزوج ابنته على ذلك ليرفع الحرج عن بقية الناس في تيسير سبل الزواج إن كانت المشكلة مادية بالدرجة الأولى


وإذا خطب البعض عما فعله الأنصار للمهاجرين فهل تنازل أحدهم عن إحدى زوجاته الأربع وحصن بها مسلم أو اكتفى بثلاث وزوج رجلا مسلما وأمرأة مسلمة


طبعا مش مطلوب منه ....


ولكن ما أقصده أننا لسنا جادين ..... وأن البعض فعلا يمارس النفاق والرياء

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

 

رابط هذا التعليق
شارك

عزيزتي / عبير

بالإضافة إلى ما تفضلت بذكره من حكم لمسألة تعدد الزوجات ..

فإن من أهم هذه الحكم .. هو أن من الرجال من لا تكفيهم امرأة واحدة لكف شهوتهم .. فهذه من أهم الحكم لمسألة التعدد .. ولعل كثير من الرجال كذلك ..

ومن أهم أهداف الزواج بالإضافة طبعا إلى ما تفضلت بذكره .. هو إشباع الرغبة الجنسية بطريقة حلال ومشروعة ..

وكان الشيخ الشعراوي يقول ..

( في يوم الفرح انت بتدي بنتك لراجل انت عارف هو هيعمل معاها ايه بالظبط .. - يقصد الممارسة الجنسية - .. ومع ذلك بتكون فرحان وعامل هيصة وعازم الناس كلهم على جواز بنتك .. نفس الفعل ده اللي هو الممارسة الجنسية ممكن واحد يعمله مع بنتك بس في الحرام - في بيت دعارة مثلا - أو حتى ممكن يكون عايش معاها بس من غير جواز .. شوف انت ساعتها بتكون شايل العار ازاي ومش قادر تقول لأي حد .. وممكن تقتل بنتك أو تتبرى منها ... يعني الفعل في الحالتين واحد .. بس رد الفعل اختلف تماما .. ليه عشان هو ده الفرق بين الحلال والحرام ) ..

ومن ناحية أخرى .. لا يوجد في الشرع ما تفضلت بذكره .. من اشتراط رضا الزوجة بالزواج الثاني .. أو اشتراط علمها .. فحق التعدد أعطاه الحق تعالى للرجل مشروطا بأمر واحد .. هو الاطمئنان إلى العدل في المعاملة بين الزوجتين .. لم يشترط الشرع ولا الشارع رضا الزوجة الأولى أو الأهل أو الجيران أو المجتمع ..

المهم .. انا ليه بدأت النقاش بالموضوع ده ...

عشان أوضح حاجة مهمة جدا .. إن المسألة الجنسية لها حلول وضعها الإسلام مش مسألة عويصة لكن احنا بأفكارنا اللي بنقفل باب الحلول دي .. بزعم الحفاظ على كرامة المرأة وعدم اعتبار الزواج بديل للزنى .. سبحان الله .. ما في اوربا والدول المتقدمة بيكونوا عايشين مع بعض راجل وست في بيت واحد معيشة الأزواج بدون جواز .. بينهم مودة وسكن ورحمة وعلاقة جنسية لكن مفيش بينهم جواز وممكن في أي لحظة يسيبوا بعض عادي جدا .. زي الطلاق بالظبط .. ايه الفرق بقى بين الجواز وبين العلاقة دي ..

هل نحلل العلاقة دي ونسمح بيها عشانها فيها سكن ومودة ؟؟

سبحان الله .. الزواج مش بديل عن الزنى .. أمال الزواج بديل عن ايه .. أمال حديث " من استطاع منكم الباءة " بيوضح ايه ؟؟

الزواج هو البديل شرعي عن الزنى .. البديل الذي يحفظ كرامة المرأة .. شتان الفارق بين العلاقة الجنسية التي تكون في ظل بيت الزوجية والعلاقة الجنسية التي تكون في بيت الدعارة .. فالأولى فيها حفاظ على المرأة وضمان لحقها من زوجها إذا تركها وطلقها .. بل إن الزواج أفضل .. لأن هنا الزواج بيحط قيود على الراجل .. فمش هيخليه يفكر - أو بمعنى أدق مش هيخلي عنده وقت إنه يفكر - إنه كل يوم يروح بيت دعارة عشان يقضي ليلة مع واحدة شكل كل يوم..

فمن هنا نعرف أن المشكلة لم تكن أبدا في القيود والضوابط الشرعية .. وإنما المشكلة في الأفكار العقلية .. التي تكره الحلال الذي يصون المرأة ويصون المجتمع .. وتتعامل مع الحرام على أنه أمر عادي جدا ( وماله يا جماعة نعمل بيوت دعارة ايه المشكلة يعني ) .. لكن الراجل يتجوز واحدة تانية عشان يشبع رغبته الجنسية ... ازاي ده كده بيمتهن كرامة المرأة ..

ومن هنا يصبح بيت الدعارة هو الحافظ لكرامة المرأة .. بينما بيت الزوجية أو فراش الزوجية هو الممتهن لكرامة المرأة ..

اهلا بك اخي الفاضل

اسمح لي اعلق بثلاث نقاط

اولا

حضرتك خلطت العلاقات خارج اطار الزواج ببيوت الدعارة اللي بتبيع الجنس بالفلوس للعديد من الرجال

ثانيا

محدش قال هنا في الموضوع و ماله يا جماعة ما نعمل بيوت دعارة عادي :)

بيوت الدعارة موجودة بالفعل

و الرجال همة القوادين اللي بيشغلوها

و همة الزباين اللي بيدفعوا فيها

ثالثا

حضرتك قلت ان التعدد مباح للرجل بهدف المتعة الجنسية

اذا ده الحلال

طب و الزوجة الغير مكتفية حلالها ايه؟

و ارجو متكونش الاجابة ان الست شهوتها اقل من الرجل دي

و الا مكناش شفنا خيانات زوجية لو كان ده صحيح

التعدد موجود من قبل الاسلام

لان المرأة كانت كم مهمل و زيها زي اي من املاك الرجال

لم تكن تعامل على انها انسان مستقل

ما فعله الاسلام هو تهذيب تلك العادة و تحجيمها الى اربعة فقط بحد اقصى بعد ان كانت بلا حدود و باقرانها بالعدل كشرط

ثم ختمت الايات بعبارة و لن تستطيعوا أن تعدلوا

وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا

و برضه الموضوع عن بيوت الدعارة مش عن اي حاجة تانية

و بكل اسف مش حلها التعدد

ع الاقل بالنسبة للمسيحيين مثلا

ده على فرض

ان كل المسلمين شافوه الحل الناجع للمشكلة

تم تعديل بواسطة عبير الشرقاوي
تصحيح خطأ في آية قرآنية

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق
شارك

ظريفه جدا حكاية ان الشريعه حلت المشكله

مضحكه جدا العباره دي...خصوصا لما مانعرفش حلتها ازاي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...