اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مواقف وطرائف - لكل منا مواقف لا ينساها

Ragaai

Recommended Posts

لا يا سى السيد ما يصحش كده ...... الله الراجل زى كل الرجاله وانا اولهم .. الاختلاف انى باستنى فى العربيع واديها الفلوس باقصر الطريق يعنى ..

انا اجدع منكوا بقى

هي بتسوق و تاخد العربية و تروح تشتري اللي هي عاوزاه!

و لا انزل اشتري، و لا استنى في عربية

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

( وش بيبربش فى ذهول )

فكره عظيمه بس يا تر ى قابله للتنفيذ عندنا ؟

( وش بيفكر فى تبعيات سواقه بنت مصر للعربيه )

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

سي السيد كتب :

يا سلام قد أيه بافرح لما بأحس أن فيه ناس تانية بتعاني من اللى بأعاني منه ... دلوقتي أقدر أقول هــــــــــــــــــــــــــــــــــيه للتعبير عن الفرح

ألله يا سي السيد... ده أنت طلعت من نادي الأزواج المطيعين من أمثالنا... أمال سي السيد سي السيد... و السوارس يا سي السيد.. و الشنبات اللي يقف عليهم الصقر راحوا فين... بس فالح تسخن فيّّ علي الولية الغلبانة ... لا يا عم... ما تنفعش...

أبن مصر كتب :

سكوربيون ليا موضوع هايعجبك قوى فى باب الادب اقراه هايساعدك زى ما ساعدنى انا وسى السيد ..

يا نهار أسود... باب الأدب ايه يا مولانا.. ده باب الجريمة و العقاب...بقي يا رجل علشان كام كيس تُقال عايزني أقتل مراتي أم ولي العهد ... شريكة حياتي الحاجة الحلوة اللي مهونة عليا غربتي و مستحملاني من 12 سنة ( حتة مسح جوخ يا عم ).. الحمد لله أنها ما تعرفش تقرأ عربي ولا زماني كنت بايت الليلة في البانيو...المصيبة أني لازم أشرحلها دلوقتي أنا عمال أضحك ليه... ألله يسامحكم...

لانشلوت كتب :

من غير تريقة .... ترولي ...

الله يفتح عليك يا جدع... و الله يا أخي أنت اللي فيهم...واد راسي كده و عاقل...

بس علي أيامنا يا أخي التروللي كان زي الترماي... يعني بسنجة...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

تذكرت موقف حدث لى منذ عشر سنوات ...بعد انتهاء امتحانات الثانويةة قررت الاسرة السفر للمصيف فى احدى القرى و طلبت من ابى ان اذهب مع صديقاتى لحضور حفل غنائى بالقرية...وافق ابى دون اعتراض...اما جدى العزيز(رحمه الله) فالامر بالنسبة له عار و مجرد تجرؤى لطلب امر كهذا شىء لا يغتفر.... وظل يصرخ و يتوعد طوال اليوم....و لم نهتم كثيرا لتهديداته ....و جاءنى الرد من الحاضرين.:متزعليش...سيبك منه...ماهو بينام بدرى ...مش هياخد باله...

و بالفعل تسللت مع صديقاتى الى الحفل ... و كما حدث لسندريلا فقد دقت الساعة ... وبدلا من ان اقابل الشاطر حسن ...اذا بجدى حبيب قلبى الذى اشتهر بشياكته و اهتمامه المبالغ فيه بمظهر ه يقف فى احد الاركان والعفاريت بتتنطط فى وشه...مرتديا بيجامته و الطرطور الصوف و المانتوفلى !!!!!!!....يتفحص وجوه الحاضرين ....

و زى سندريلا تمام.... الله يسامحها ..... جريت طيران عالبيت ....و فقدت فردة حذائى انا ايضا على السلم ولكن بدلا من ان يتبعنى بها الشاطر حسن....تبعنى بها جدى و قدمها لى بمنتهى الرقة و اسمعنى احلى الكلام!!!!! :)

بحبك يا جدو ....

عجبت لمن استهان بصغيرة و الجبال من الحصى ....

لا تجعلن اهون الناظرين اليك هو الله ....

رابط هذا التعليق

سكوربيون كتب

ألله يا سي السيد... ده أنت طلعت من نادي الأزواج المطيعين من أمثالنا... أمال سي السيد سي السيد... و السوارس يا سي السيد.. و الشنبات اللي يقف عليهم الصقر راحوا فين... بس فالح تسخن فيّّ علي الولية الغلبانة ... لا يا عم... ما تنفعش...

ما انت مش واخد بالك .. أنا سي السيد موديل 2003 يعني رويش ، وباحاول من وقت للتاني لما يكون البيت فاضي أقف قدام المرايا وأقعد أقول بصوت عالي .. أنا حلو .. أنا جامد .. أنا سي السيد .. أنا عتريس .. كده يعني

لانشلوت
لأ بجد دي حلوه منك يا سكوربيون أنا أول ما قرأت الأسم ده أفتكرت اللنشون على طول ( وش واقع على الأرض من الضحك وفرحان بالأسم الجديد بتاع لانسلوت ... سلامات يا لانش )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

تذكرت موقف حدث لى منذ عشر سنوات ...بعد انتهاء امتحانات الثانويةة قررت الاسرة السفر للمصيف فى احدى القرى و طلبت من ابى ان اذهب مع صديقاتى لحضور حفل غنائى بالقرية...وافق ابى دون اعتراض...اما جدى العزيز(رحمه الله) فالامر بالنسبة له عار و مجرد تجرؤى لطلب امر كهذا شىء لا يغتفر.... وظل يصرخ و يتوعد طوال اليوم....و لم نهتم كثيرا لتهديداته ....و جاءنى الرد من الحاضرين.:متزعليش...سيبك منه...ماهو بينام بدرى ...مش هياخد باله...

و بالفعل تسللت مع صديقاتى الى الحفل ... و كما حدث لسندريلا فقد دقت الساعة ... وبدلا من ان اقابل الشاطر حسن ...اذا بجدى حبيب قلبى الذى اشتهر بشياكته و اهتمامه المبالغ فيه بمظهر ه يقف فى احد الاركان والعفاريت بتتنطط فى وشه...مرتديا بيجامته و الطرطور الصوف و المانتوفلى !!!!!!!....يتفحص وجوه الحاضرين ....

و زى سندريلا تمام.... الله يسامحها .....  جريت طيران عالبيت ....و فقدت فردة حذائى انا ايضا على السلم ولكن بدلا من ان يتبعنى بها الشاطر حسن....تبعنى بها جدى و قدمها لى بمنتهى الرقة و اسمعنى احلى الكلام!!!!!  :) 

بحبك يا جدو ....

أهم حاجة يا فراشة ومن الأخر ، كان في ضرب ... ؟ ( وش واحد شرير عايز يعرف نفسه لفراشة المنتدى الجديدة )

رابط هذا التعليق

الحقيقة يا سى السيد انا مش فاكرة اى حاجة غير ان الدنيا اسودت بعدها لمدة 3 ايام بس :roll:

رابط هذا التعليق

لانشلوت

لأ بجد دي حلوه منك يا سكوربيون أنا أول ما قرأت الأسم ده أفتكرت اللنشون على طول ( وش واقع على الأرض من الضحك وفرحان بالأسم الجديد بتاع لانسلوت ... سلامات يا لانش )

"وش واحد راكب لانش و بيجري في البحار السبع يدور علي س س" ...

"وش واحد تاني واقف ورا الأولاني و ماسك ترسانة أسلحة إستعدادا للمواجهة" .....

قال لانشون قال ... طب إختار محشي ورق عنب ... فراخ محمرة ... كباب ... حاجتة تملي العين .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

الحقيقة يا سى السيد انا مش فاكرة اى حاجة غير ان الدنيا اسودت بعدها لمدة 3 ايام بس :roll:

يبقى كان فيه .... ولا يهمك ضرب الحبيب زي أكل الزبيب .

بس أستنس صحيح ، إنت خدتينا فى دوكة لا رحبنا بيكي ولا قدمنالك حاجة تشربيها ... على العموم مرحبتين يا أستاذه فراشة وشرفتي المنتدى .. أسمك حلو بيفكرني بالبالية بتاع " مدام بترفلاي "

على فكره .. أكن فيه عندنا فراشة فى المنتدى جت اليومين وبعدين أختفت .. أيه الحكاية ؟ أنتوا بتتعمدوا تختار الأسم اللى بيتناسب مع العمر .. لأن الفراشة على قد مابتكون جميلة ورقيقة لكن عمرها بيبقى قصير ... نتمنى تكوني فراشه من فصيلة السلاحف .. يعني معمره معانا .

رابط هذا التعليق

الف شكر ليك يا فندم كلك ذوق والله يا سى السيد..... هو كان فيه فراشة تانية غيرى؟؟؟؟ و كمان اختفت؟؟؟ انا كدة هاخاف على نفسى..... :oops:

وايه حكاية الباليه دة يا ترى؟

رابط هذا التعليق

الف شكر ليك يا فندم كلك ذوق والله يا سى السيد..... هو كان فيه فراشة تانية غيرى؟؟؟؟  و كمان اختفت؟؟؟ انا كدة هاخاف على نفسى..... :oops: 

وايه حكاية الباليه دة يا ترى؟

حضرتك أكيد سمعتي عن بالية " بحيرة البجع " و" كسارة البندق " أهو فيه باليه تاني مشهور أسمه " مدام بترفلاي "

والبالية ده سيادتك عبارة عن عرض موسيقي راقص الناس فيه بيقعدوا يمشوا على طراطيف صوابعهم ( علشان مايصحوش المتفرجين ) وبعدين طول العرض تلاقيهم بيشيلوا فى بعض .. وذلك لتحقيق مبدأ أن الناس لازم تشيل بعضها وكل واحد يقف جنب التاني فى أزمتة.

رابط هذا التعليق

سي السيد كتب :

ما انت مش واخد بالك .. أنا سي السيد موديل 2003 يعني رويش ، وباحاول من وقت للتاني لما يكون البيت فاضي أقف قدام المرايا وأقعد أقول بصوت عالي .. أنا حلو .. أنا جامد .. أنا سي السيد .. أنا عتريس .. كده يعني

بجد زي العسل يابو السيد

يا عم انت عمال توقع بيني و بين الناس ليه؟ أمبارح مع المدام و عدت علي خير... النهارده مع الجدع أبن الحلال.. معلهش يا لانسلوت الخطأ كان غير مقصود و ده يرجع لنطق الحروف بالأيطالية.. فحرف الCبالأيطالية ينطق ش.. و أنا يا أخويا عايش في وسطهم بقالي عُمر.. ده انا حتي ساعات بأحلم بالطلياني ( بس فيه الترجمة تحت بالعربي ).. و لولا مداخلة سي السيد كان أسمك حيكون بالنسبة لي دايمآ لانشلوت...

والبالية ده سيادتك عبارة عن عرض موسيقي راقص الناس فيه بيقعدوا يمشوا على طراطيف صوابعهم ( علشان مايصحوش المتفرجين )

أنا كنت فاكرهم بيمشوا علي طراطيف صوابعهم علشان كلهم قصيرينو ما بيطلعوش في الصورة

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ده انا حتي ساعات بأحلم بالطلياني ( بس فيه الترجمة تحت بالعربي )..

سكربيون ... إنت دمك زي العسل و الله .... حلوة أوي موضوع الترجمة ده ... ده لسه ما نزلش مصر تقريبا .... "وش بيضحك" "وش نايم و بيحلم بحلم مترجم و بصوت دولبي كمان" ....

لانس

إسمي أهوه لكل الناس .. طلياني ... ألماني .. ياباني ... و حتي اللي مهاجرين المريخ ....

__

رابط هذا التعليق

ده انا حتي ساعات بأحلم بالطلياني ( بس فيه الترجمة تحت بالعربي )..

سكربيون ... إنت دمك زي العسل و الله .... حلوة أوي موضوع الترجمة ده ... ده لسه ما نزلش مصر تقريبا .... "وش بيضحك" "وش نايم و بيحلم بحلم مترجم و بصوت دولبي كمان" ....

لا مش جديدة

زمان قريت نكتة في جرنان او مجلة مصري

و احد راح للدكتور و بيقول له

قبل ما بيبتدي يحلم، بيشوف اعلانات و افلام كرتون

و انا كنت باضحك مع ولادي زمان و هم صغيرين و اقول لهم انتوا بتحلموا بالالوان و الا ابيض و اسود؟

رابط هذا التعليق

و لما كنت تزهق من الحلم.. تتقلب علي الجنب التاني تلاقي حلم أجنبي شغال.....

أنت طفشان فين بالظبط... هاجيبك يعني هاجيبك...عايز أطفش انا راخر...

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

و لما كنت تزهق من الحلم.. تتقلب علي الجنب التاني تلاقي حلم أجنبي شغال.....

يمكن

مش فاكر قوي

أنت طفشان فين بالظبط... هاجيبك يعني هاجيبك...عايز أطفش انا راخر...

انت طفشان بالفعل

في ايطاليا

و انا طفشان في امريكا

رابط هذا التعليق

ييييييه عاجبكوا كده اهو بسببكوا نمت امبارح متأخر لاقيت الحلم ابتدا ويادوب لحقت نصه الاخرانى

( وش واحد هايطق )

ابن مصر

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

ييييييه عاجبكوا كده اهو بسببكوا نمت امبارح متأخر لاقيت الحلم ابتدا ويادوب لحقت نصه الاخرانى 

( وش واحد هايطق )

ابن مصر

ليه

انت ماعندكش الفيديو اللي تضبطه يسجل الاحلام في ميعاد نومك؟

لو ماعندكش، ممكن تبعت لي رقم الكريديت كارد بتاعك

و شكرة طفشانكو سكوربيونكو العالمية حتبعت لك واحد!

(وش واحد بيعد الغلة بطمع!)

رابط هذا التعليق

إسمي أهوه لكل الناس .. طلياني ... ألماني .. ياباني ... و حتي اللي مهاجرين المريخ ....

على فكرة يا فندم (لانسيلوت) هو اسم اشجع و اقوى فارس فى بلاط الملك ارثر و حصل على لقب فارس لشجاعته و مهارته الحربية ....ايه مابتتفرجوش على افلام واللا ايه؟؟؟

اما يا سى السيد بالنسبة للباليه فطبعا انا عارفة هما بيعماوا ايه ...و ان عجزت عن فهم السر العجيب لحالة المتفرج الذى يصبح فى قمة الاسترخاء و الهدوء النفسى عند مشاهدته للعارضين وهما بيتنططوا فى حالة تشنج لجميع الاطراف!!!

رابط هذا التعليق

على فكرة يا فندم (لانسيلوت) هو اسم اشجع و اقوى فارس فى بلاط الملك ارثر و حصل على لقب فارس لشجاعته و مهارته الحربية ....ايه مابتتفرجوش على افلام واللا ايه؟؟؟

علي فكرة أنا واخد الإسم ده من فيلم (الفارس الأول) ...

و بعدين إيه "مابتتفرجوش علي افلام و اللا ايه" ديه ....

لانسلوت

رئيس جمعية مجانيين السينما ...

__

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...