اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

انا محتار خالص

Recommended Posts

سلام عليكم

انا مصري عايش في الخليج, الحمد لله جاتلي فرصة اعمل دكتوراة في مونتريال في مجال تخصصي, الفكرة بقى انهم عايزني اخد كورسات فرنساوي و مواد على حسابي لمده سنة تقريبا هتكلفني حوالي 30 الف دولار (هستلف جزء منهم) و بعدها ادرس 3 سنين, هقبض في الشهر عن الأبحاث اللي هعملها حوالي 1500 دولار.

انا اسرتي عبارة عني انا و مراتي و البيبي اللي هيتولد في ابريل/ مايو ان شاء الله و خايف اني بعد ما اقعد و اصرف كل الفلوس دي الحالة تبقى ضنك و معرفش اجيب فلوس تاني

مش عارف انا صح و لا ده قلق زياده عن اللزوم؟

هل هقدر أأمن على مراتي صحيا اول ما اوصل؟ هل التأمين هيغطي مصاريف الولادة اللي المفروض هتكون بعد وصولنا ب 3 او 4 شهور ؟!

تم تعديل بواسطة Gimie
رابط هذا التعليق

طبعا قلقك في محله

انا مش عايش في كندا ولا اعرف النظام هناك بس حاسس باللى انت بتفكر فيها انك عندك فرصة عمل كويسة ومستريح فيه وبتكسب كويس طيب ايه اللى يخليني اروح اصرف مبالغ كتيرة في بلد مجهول

وجهة نظر محترمة طبعا وخصوصا انك راجل متجوز وعندك اسرة

بس خلي بالك الدكتوراة من كندا ليها تمن ووزن وخصوصا في الخليج سعر تاني خالص على حد علمي اذا رجعت تاني وان شاء الله الدكتوراة هاتعوض مصاريفها بس يمكن على المدى البعيد

لو تعرف تحافظ على اقامتك في الخليج وتخلص الدكتوراة من كندا دا هايكون حل مثالي وتكون متطمن انك ممكن تعرف تعوض المصاريف دي

ومن ناحية تانية دي فرصة مثالية لطفلك انه ياخد جنسية كندية كدا ببساطة - الجنسية اللى الناس بتحفى علشان تاخدها- واظن دا ممكن يسهلهالك لو حبيت تاخدها بعدين

طيب دي فرصة تتفوت؟؟؟

انا شايف ان المخاطر مقابل الفوائد ترجح انك تستخير وتتكل على الله وتروح تشوف مستقبلك في كندا والخليج يتعوض ان شاء الله لما ترجع وانت دكتور له وضعه

وبالتوفيق

سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلأَ انْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتْوبُ إِلَيْكَ

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

سلام عليكم

انا مصري عايش في الخليج, الحمد لله جاتلي فرصة اعمل دكتوراة في مونتريال في مجال تخصصي, الفكرة بقى انهم عايزني اخد كورسات فرنساوي و مواد على حسابي لمده سنة تقريبا هتكلفني حوالي 30 الف دولار (هستلف جزء منهم) و بعدها ادرس 3 سنين, هقبض في الشهر عن الأبحاث اللي هعملها حوالي 1500 دولار.

انا اسرتي عبارة عني انا و مراتي و البيبي اللي هيتولد في ابريل/ مايو ان شاء الله و خايف اني بعد ما اقعد و اصرف كل الفلوس دي الحالة تبقى ضنك و معرفش اجيب فلوس تاني

مش عارف انا صح و لا ده قلق زياده عن اللزوم؟

هل هقدر أأمن على مراتي صحيا اول ما اوصل؟ هل التأمين هيغطي مصاريف الولادة اللي المفروض هتكون بعد وصولنا ب 3 او 4 شهور ؟!

90% الولاده على حساب الدوله ...انا مش متأكد لأن مونتريال و كيبيك قوانينهم مختلفه

انما بشكل عام غالبا على حساب الدوله

و التأمين غالبا مافيهوش مشاكل

المشكله في نظري هي مبلغ ال 1500 شهريا ده

مش عارف هتعيشوا بيه ازاي

لو قولنا شقه معقوله ب 1000 دولار شهريا

و حوالي 1500 دولار مابين مصروف شهري و فواتير التليفون و التليفزيون و الكهربا و الهيتر و المواصلات وووووووووو

يعني محتاج حوالي 2500 في الشهر

و يبقى كده عندك عجز شهري قيمته 1000 دولار

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الموضوع ماشاء الله فرصة

بصراحة مينفعش تتساب

يعني الحاجات اللي زي دي مش بنشوف ظروفنا ايه معاها

لا .. بنوفق احنا ظروفنا وأوضاعنا عليها

شوف حضرتك أي وضع جديد في اوله بيكون صعب لحد ما نتكيف معاه

استخير

مش عشان اه ولا

عشان ربنا ييسر لك الخير يارب

ان شاء الله تكتب لنا من كيبك قريبا

:)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest En:Bahgat
      1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة  انا طالب فى كليه الهندسة وخلصت اعدادى على خير الحمدللة  ودلوقتى المفروض اختار التخصص الى هدخلة ومحتار اوى  مع العلم ان التخصصات المتااحة  {هندسة بترول وعمارة وتخطيط وميكانيكا ومدنى ونظم وكهرباء } فياريت لو حد يعرف يفدنى  وجزاكم الله كل خير
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكن عنوان الموضوع غريب شوية ولكن بالتفاصيل ممكن عرفوا سبب حيرتي انا مهندس مدني متخرج من سنوات .. اعمل فترة قصيرة و اقعد سنة كاملة و هكذا و فرص العمل في مصر في الحضيض .. شاء القدر ان فرص العمل في الخليج للمهندس المدني تنحدر و تتدهور خصوصا في السعودية واصبح اللي هناك يحذر من في مصر من السفر لتأخر الرواتب لمدد تصل ل 5 شهور و اكثر. خروجا من مأزق البطالة و العطالة و قلة الرزق قررت دراسة اللغة الالمانية في البداية للعمل ككول سنتر بمرتب كويس ( اغير الكاري
    • 0
      علمت «اليوم السابع» أن رئاسة الجمهورية تدرس حاليا استقدام خبراء أجانب متخصصين فى فن البروتوكول والإتيكيت، من أجل مساعدة الرئيس الدكتور محمد مرسى للتغلب على العقبات التى تواجهه خلال تعامله مع الرؤساء والمسؤولين بدول العالم، خاصة الغربية منها، بعدما ثبت مؤخرا ضعف إمكانيات الرئيس فى التحدث باللغة الإنجليزية أوالألمانية بطلاقة، وافتقاره إلى العديد من القواعد المهمة فى المراسم والبروتوكولات الدولية المهمة التى يجب أن تتوافر فى كبار المسؤولين على الصعيد الدولى. وكشفت مصادر برئاسة الجمهورية أن ديوان ا
    • 3
      صباح الفل على عيون شباب احلى منتدى انا جايلى عرض فى جده منطقة البلد - عمارة الملكة فى شركة نجارة وعقارات محاسب ب 2500 ريال شامل البدلات والتأشيرة محاسب فكنت عاوز اعرف اية رأيكم فى العرض ولما قعدت مع الكفيل قال ان فى زيادة بعد 3 شهور انا بصراحة قولت هدخر الف ريال شهريا والباقى هقسمة بمعنى 500 ريال سكن و 800 أكل وشرب الشركة اللى كنت شغال فيها بتصفى وكل الشغل اللى جاى بمرتبات ضعيفة علم ان عندى خبرة كويسه بالمحاسبه
  • أضف...