اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محتار بين المانيا و مصر

Cobra

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يمكن عنوان الموضوع غريب شوية ولكن بالتفاصيل ممكن عرفوا سبب حيرتي

انا مهندس مدني متخرج من سنوات .. اعمل فترة قصيرة و اقعد سنة كاملة و هكذا و فرص العمل في مصر في الحضيض .. شاء القدر ان فرص العمل في الخليج للمهندس المدني تنحدر و تتدهور خصوصا في السعودية واصبح اللي هناك يحذر من في مصر من السفر لتأخر الرواتب لمدد تصل ل 5 شهور و اكثر.

خروجا من مأزق البطالة و العطالة و قلة الرزق قررت دراسة اللغة الالمانية في البداية للعمل ككول سنتر بمرتب كويس ( اغير الكاريير بتاعي ) .. بمرور الوقت واثناء الدراسة قدرت احصل على فلوس دراسة اول سنة وهي الحساب المغلق في المانيا 8000 يورو لدراسة الماستر هناك .. تدرجّت في الخطوات الى حد الحصول على تأشيرة الدراسة والحمدلله.

بسبب ازمة حصلت لي - ازمة السكن وقتها في المدينة اللي حروحها - حصلت جوايا قلق و توتر وخلتني اكتشفت كوارث عملتها في طريقي وانا مش واخد بالي :

اولا : انا ابن وحيد لاب على المعاش مصاب بعدة امراض مزمنة و ام مصابة بامراض في العظام بالاضافة الى ضغط مزمن .. لي اخت صعب تواجدها بصفة مستمرة لزواجها و انجابها.

ثانيا : اعتماد اهلي اعتماد كلي علي في البيت من اعمال منزلية وشراء و حتى وجودي معهم كراجل البيت في اي مشكلة

كانوا بيشجعوني للسفر خارج مصر لعلمهم اليقين بسوء حالي و قلة رزقي في مجالي هنا ولكن تغاضوا عن اني انا سندهم الوحيد ( لا يمكن الاعتماد اطلاقا على الاقارب ونحوه )

نتيجة لذلك قررت الغاء التأشيرة بدون سفر و استعوضت ربنا في الموضوع لان مش متخيل ان يحصلهم حاجة وانا في الغربة .. اكون انا فرحان و هما مش عارفين يعيشوا 

من حيرتي وتعب قلبي ضغطي كان عالي جدا .. قررت اروح اعمل عُمرة .. الحمدلله سافرت و عملت عمرة ورجعت من هناك منشرح الصدر الحمدلله .. لما شوفت الحياة نضيفة و افضل بمراحل من في مصر .. قررت بداية مشواري مرة اخرى لالمانيا بمراسلة الجامعات و خلافه ولكن مازالت العراقيل السابقة باقية.

الحقائق في الموضوع كالاتي :

1. شغلي في مجالي في مصر صعب جدا و بملاليم وبدون عقود

2. الى الان لم استرد ال 8000 يورو من المانيا ( ممكن ان شاء الله استردادهم )

3. خوفي من الغربة كان في البداية قد يكون خوفا على اهلي او خوفا على نفسي من الغربة ..  لكن بعد عمل العمرة الحمدلله تيقنت اني استطيع العيش وحيدا بدون مشاكل.

4. العمل المتوافر في مصر باللغة الالمانية هو خدمة عملاء في شركات الاتصالات و نحوه و شروطه افضل بمراحل من العمل كمهندس في مصر في مجالي

5. فلوس الدراسة اللي اخدتها من اهلي هي اخر فلوس حيلتهم تقريبا ولن يستطيعوا صرف مليم اخر علي.

مخاوفي :

1. الغربة و الاستمتاع بحياتي في حين ان اهلي هنا بدون سند او معونة من احد خصوصا لان العائلة غير متعاونة اطلاقا والخوف من حصول متاعب لهم في غيابي او الوفاة لاقدر الله.

2. الخوف من ضياع حلمي في الحصول على مستقبل محترم في بلد جيدة جدا .. خصوصا ان اصحابي في دراسة اللغة بدأوا يسافروا لهناك .. طبعا مع اختلاف ظروفهم عن ظروفي بمراحل.

اسئلتي :

1. ايه رأيكم ؟ رأي بيقول اللي ربنا عايزه حيكون والله اعلم ممكن انتظر كام سنة ؟ و رأي  اخر يقول سافر و جرب حتى لو تفشل .. والفشل هنا حيكون صعب جدا بالنسبة لي. مع العلم ان بعد مارجعت من العمرة كنت محبط جدا من مستوى المعيشة في مصر رغم المدة القصيرة اللي قضيتها في العمرة.

2. هل حكون مقصر في حق ابويا و امي عليا لو سبتهم وسافرت عشان مصلحتي ؟ هل لو قعدت جنبهم حكون مقصر في حق نفسي ؟ هل الفرصة حتضيع مني ولا ينفع في يوم من الايام اكررها من جديد ؟

3. انا محتاج اتجوز و بفكر اتجوز المانية مسلمة او عربية المانية .. هل في رأيكم دا شيء ممكن يخليني استقر اكتر ويعينني في غربتي ؟ حد يعرف ازاي اتجوز مسلمة المانية او عربية في المانيا لو روحت هناك ان شاء الله ؟ هل العائلات العربية في المانيا بتيسر الزواج من المسلمين في المانيا ولا نفس التعقيدات و الماديات و المشاكل في مصر ؟ لأن الواحد فعلا مش قادر يتجوز من مصر من كتر المشاكل اللي بيسمعها.

رابط هذا التعليق

بلإختصار المفيد  الحياة في أوروبا و ألمانيا بالذات ليست وردية  و الزواج من ألمانية  مسألة شخصية بحته تماما كالزواج من مصرية أو سورية

ما سبق كان إستهلالا لابد منه

حضرتك تقول أنك مهندس مدني  و ظروف العمل في مصر ضئيلة ، و أختلف معك جذريا في هذه المعلومة أكيد قرأت عن مشروع الأسمرات الذي تم الإنتهاء منه أمس و هو بناء 11000 و بالحروف إحدى عشر ألف وحدة سكنية و سيبدأون في مشروع الأسمرات 3 و هو 140 عمارة كل منها أرضي و تسعة أدوار ....   هذا غير العاصمة الإدارية و غيرها

أكيد هذا الحجم من الإنشاءات يمكن أن يكون لك مكان فيه.

إذهب و إلتقي بالمسئولين عن مشروع الأسمرات في المقطم  و أطلب عمل و أكيد ستجد  ....

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest بسيوني
      9
      انا حبيت اعمل الموضوع ده علشان اتعرف على المصريين في المانيا وفي الشرق تحديدا. انا معنديش معلومات للدكاترة والصيادلة والكلام ده بس لو عندك سؤال عن حاجة تانية، إسأل يمكن اعرف اجاوبك. انا اسمي بسيوني. طبعا ده اللقب، بس بحبه 🙂   من المواضيع اللي بتناقش دائماً موضوع المصريين في الغربة وهل هم بيساعدوا بعض ولا لا. انا هتكلم عن نفسي. انا بحاول اساعد اي حد بس لما بحس ان الشخص ده بيستغلني طبعا بابعد عنه او انه بيحاول يعرفني علشان مصلحة. الامور دي بتبقي باينة من الأول. ايه أراءكم في الموضوع ده في الب
    • Guest En:Bahgat
      1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة  انا طالب فى كليه الهندسة وخلصت اعدادى على خير الحمدللة  ودلوقتى المفروض اختار التخصص الى هدخلة ومحتار اوى  مع العلم ان التخصصات المتااحة  {هندسة بترول وعمارة وتخطيط وميكانيكا ومدنى ونظم وكهرباء } فياريت لو حد يعرف يفدنى  وجزاكم الله كل خير
    • 39
      محدش يعني بيتكلم من مصريين المانيا خالص يعني وكان مالهومش وجود , انتو فين في الخلق اللي موجودة هنا بس انا قصدي المصريين الجدعان مش النص الكم اللي بيقول لو شفت مصري اعمل نفسك مش مصري , انا اسف غير مرحب بيكم هنا انا بتكلم علي ولاد بلدي حبايب قلبي اللي والله احسن ناس فعلا انتو فين لا احنا مش متجمعين لااحنا مش معا بعض ,النص كم ياريت مايتكلمش منعا للاحراج اخوكماالمهندس احمد
    • 0
      لو سمحتو كنت عايزه اعرف حاجه وياريت الرد سريعا ..انا عايزه اسافر المانيا سياحه بس لوحدى وعندى 19 سنه ف عايزه اعرف الاوراق المطلوبه واعمل اى بالظبط ..ولو فى حد هناك انا عرفاه بس مش قريبى ينفع يبعتلى زيااره ولو مش هينفع الموضوع دا يكلفنى اد اى؟؟..بليز محتاجه رد سريعا  
    • 0
      السلام عليكم و رحمه الله و بركاته هل من الممكن تحويل تاشيره المانيا السياحيه إلى تاشيره لغه و ماهى أطول مده زمنيه ممكن اقعد بيها هناك ؟ و انزل على اى مدينه و اسجل فى اى معهد و محتاج معايا فلوس اد ايه ؟ وشكراً
  • أضف...