اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ودائعنا فى البنوك

ahmos1

Recommended Posts

• الردود 321
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ربنا يستر ويحفظ مصر

ادعوا لمصر ياجماعة فهى فى امس الحاجة لدعائنا

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الصحف العالمية ترصد الوضع المتردي لاقتصاد مصر وتصفه بـ«الطريق الوعر»: رصدت مجموعة من الصحف العالمية، الوضع الاقت... http://t.co/3780Evhg

رابط هذا التعليق

إدعوا لمصر

نحتاج في مصر إلى العمل بجانب الدعاء

ونحتاج في مصر إلى قيادة وإدارة رشيدة للأزمة الحالية

الأزمة الحالية التي تمر بها مصر .. كانت متوقعة

ولكن يصعبها وعقدها سوء الإدارة

إدعوا لهم بالهداية وسلوك الطريق الصحيح

وأن يهديهم الصواب

للأسف حركة هبوط سعر صرف الجنيه مزعجة جداً ... أكثر مما توقعت للأسف الشديد

اللهم سترك يارب ... اللهم سترك سترك

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

كنت قد قررت ان اغض النظر عن الانتقاد الدائم لسياسة الاخون الى ان تهدء الامور

والان بعد ان وصلنا للهاوية الاقتصادية والسياسة وتكون اول القوانين هى قانون التظاهر يبقى ده جماعة لا مكان لها اىلا صندوق الزبالة

انا و كنت منحاز للمجلس العسكري و للتهدئة و ترميم البلد .. و لكن فيه فرق بين المجلس العسكري و الرئاسة الآن .. فرق فعلا .. بيستفز المتابع للأحداث .. اولهم ان المجلس العسكري كان يعمل في كل الظروف و اسوءها .. و لم يكن يعلق اداؤه على شماعة المعارضين .. ثانيا .. انه فيه رغبة حقيقة .. و واضحة جدا .. لمن يحكم اليوم .. بإسم الاستقرار .. و باسم طلب الامن للشارع .. ان يتغول و يستحوذ على الدولة لصالح فصيله .. ليصبح من الصعب .. او من المستحيل .. نزعه عن كرسي الحكم مستقبلا .. يبدوا .. ان لقمة الاستقرار .. يقابلها حرية المواطن !

وعشان كده لن اسمح لكم ايها الاخوان بسرقة بلدى وساقف امامكم

رابط هذا التعليق

المشكلة ان دفاع الاخوانجيه و المتأسلمين عن الوضع الاقتصادي في مصر اصبح دفاع هستيري اعمى

لدرجة انه هناك من حاول ان يعطي بارقة امل تنعش الاقتصاد و ترفع الجنيه و ترخرخ الدنيا بمجرد وصول النص مليار بتوع قطر...اللي هم قرض و سلف...مش ناتج صناعه او زراعه او تجاره او اي مجهود داخلي او انتاجي

وصل العمى لتصور ان السلف ممكن يخلي امورك الاقتصاديه تبقى تمام التمام

السلف و القروض جربناها كتييييير و العاقل فهم و استوعب انها مجرد اسبرينه ضعيفه تقلل العرض و لا تقضي على المرض

خلونا نعترف بالمشكلة علشان نعرف نواجهها

عايزين تنكروها ربنا معاكم و يغنيكم كمان و كمان

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المشكلة ان دفاع الاخوانجيه و المتأسلمين عن الوضع الاقتصادي في مصر اصبح دفاع هستيري اعمى

لدرجة انه هناك من حاول ان يعطي بارقة امل تنعش الاقتصاد و ترفع الجنيه و ترخرخ الدنيا بمجرد وصول النص مليار بتوع قطر...اللي هم قرض و سلف...مش ناتج صناعه او زراعه او تجاره او اي مجهود داخلي او انتاجي

وصل العمى لتصور ان السلف ممكن يخلي امورك الاقتصاديه تبقى تمام التمام

السلف و القروض جربناها كتييييير و العاقل فهم و استوعب انها مجرد اسبرينه ضعيفه تقلل العرض و لا تقضي على المرض

خلونا نعترف بالمشكلة علشان نعرف نواجهها

عايزين تنكروها ربنا معاكم و يغنيكم كمان و كمان

اهدى بس يازهيرى خيرت وبديع فاهمين كل حاجة ده اعراض النهضة

ياخيرت كفاية نهضة بقى عايزين شوية فساد من بتوع مبارك

يا شبابنا الحلوين فات الكتير وباقى القليل باذن الله وان شاء الله اللى جى فى الطريق خير كبير وكتير بأذن الله وكمان سنه بالكتير وهتلاقوا البلد بقت فى وضع أحسن بكتير من دلوقتى ان شاء الله وما علينا غير الصبر شوية صغيرين كمان ...

6 ''أكاذيب اقتصادية'' في خطاب تاريخي للرئيس

http://www.masrawy.com/news/Egypt/Economy/2012/December/30/5475057.aspx

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

بالنسبة لقانون تنظيم التظاهر تعالوا كدة جربوا يبقى لك مشوار ف مصر الجديدة وتلاقي فيه اعتصام مفتوح وتروح مدينة نصر تلاقي الدنيا هناك شرحه وياسلام لما تلاقي قلابين رمل يقلبوهم ف نفق العروبة

هل المعترضين ع قانون التظاهر يرضيهم هذا الوضع نفضل الى أن يشاء الله نتظاهر بدون نظام ونقول عاوزين الاقتصاد يتحرك جربت تبقى رايح مشوار مهم وتتعطل عشان المعتصمين لاسباب ف كثير منها مش وقتها

شوفتوا حضراتكم اضراب المضيفين او المراقبة الجوية ف أي بلد محترمة بيكون هناك اعلان مسبق عن أي اضراب

اتعجب اننا نبقى عاوزين كل حاجه زي الفل طب ماتشوفوا عشان يبقى فيه نجاح اقتصادي مش محتاج عمل وشغل ودارة ونظام شوفوا بريطانيا لما حصل مظاهرات ومشاكل شوفوا الداخليه اتصرفت ازاي واليونان واسبانيا واي دولة للاسف احنا بنتعامل بمبدأ (ما يشوفش أمه )

واتمنى ان الاخوة هنا يكونوا عارفين مبدأ "مايشوفش أمه

رابط هذا التعليق

بالنسبة لقانون تنظيم التظاهر تعالوا كدة جربوا يبقى لك مشوار ف مصر الجديدة وتلاقي فيه اعتصام مفتوح وتروح مدينة نصر تلاقي الدنيا هناك شرحه وياسلام لما تلاقي قلابين رمل يقلبوهم ف نفق العروبة

هل المعترضين ع قانون التظاهر يرضيهم هذا الوضع نفضل الى أن يشاء الله نتظاهر بدون نظام ونقول عاوزين الاقتصاد يتحرك جربت تبقى رايح مشوار مهم وتتعطل عشان المعتصمين لاسباب ف كثير منها مش وقتها

شوفتوا حضراتكم اضراب المضيفين او المراقبة الجوية ف أي بلد محترمة بيكون هناك اعلان مسبق عن أي اضراب

اتعجب اننا نبقى عاوزين كل حاجه زي الفل طب ماتشوفوا عشان يبقى فيه نجاح اقتصادي مش محتاج عمل وشغل ودارة ونظام شوفوا بريطانيا لما حصل مظاهرات ومشاكل شوفوا الداخليه اتصرفت ازاي واليونان واسبانيا واي دولة للاسف احنا بنتعامل بمبدأ (ما يشوفش أمه )

واتمنى ان الاخوة هنا يكونوا عارفين مبدأ "مايشوفش أمه

يافندم ما تقوليس اليونان واسبانيا وبريطانيا

عشان دول دول موسسات محترمة مبنية على اسس ديمقراطية

مش بيحكمها جماعة فاشية مستبدة تعمل على تكريس وتثبيت اقدامها فى الحكم بغض النظر عن مصلحة البلد

لو رايناهم يعملون لصالح مصر لصمتنا

لو رايناهم ينهضون بمصر لغضضنا الطرف

ولكنهم يفككون اقدم دولة مركزية فى التاريخ

وبيضيعوا البلد او الا كانت بلد

فلن نسكت ابدا ولن نرضخ لهم بحجة الاستقرار

فهل الشعار الجديد اما الاخوان وا اما الجوع ان كان كذللك فمبارك كان اولى منهم هو وشعاره اما مبارك او الفوضى

رابط هذا التعليق

ابراهيم عيسى جايب موكب مرسى اثناء الخروج من مجلس الشورى

عدد سيارات الموكب 37 عربية

هل هذا موكب حراسة لرئيس جمهورية بلد اصبحت على حافة الانهيار الاقتصادى

لا خير فينا ان اطعناكم ولا خير فينا ان رضخنا لكم

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي اللي ع الشط عوام

لما تنزل مصر وتلاقي نفق العروبة مقلوب فيه قلابين رمل وتلاقي مدينة نصر مقفولة وتلاقي وسط البلد واقفه وتلاقي نفسك مش عارف تتحرك

ساعتها ابقى قولي التظاهر هل محتاج يبقى له قانون ولا نقضيها تظاهرات واعتصامات بدون أي تنظيم

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي اللي ع الشط عوام

لما تنزل مصر وتلاقي نفق العروبة مقلوب فيه قلابين رمل وتلاقي مدينة نصر مقفولة وتلاقي وسط البلد واقفه وتلاقي نفسك مش عارف تتحرك

ساعتها ابقى قولي التظاهر هل محتاج يبقى له قانون ولا نقضيها تظاهرات واعتصامات بدون أي تنظيم

لا يافندم انا نزلت مصر وعارف ولو حضرتك دورت فى مواضيعى كنت هتلاقينى بارفض المظاهرات على الفاضى وعلى المليان

لكن مع الاخوان لا اثق فيهم ولا فى سياستهم وهو عندى متهمين الى ان يثبت العكس

لانى الى الان لم ارى اى تغيير على ارض الواقع

فى أية أتغير فالبلد؟؟!!

ولا أى حااااااااااااااجة والأمثلة كتيييييييييييييييييييييير أوى ....

الأقتصاد, القمامة, المرور , المواصلات, حوادث القطارات, الصحة, التعليم ...الخ

عارف أن مرسى بقالة 5 شهور و ملحقش يعمل حاجة بس على الأقل يبدأ بأى حاجة ....

يعنى بعد حادثة قطار أسيوط اللى مات فيها 50 طفل ... حد سمع أن مرسى وحكومتة عملوا أى حاجة لتطوير مرفق السكة الحديد؟؟!!

ولا الهوا ....

ومادام فى ناس مصرة أنها تطبل لة هيفضل الوضع على ما هو علية وعلى المتضرر أنة يشوف لة بلد تانية ....[/QUO

لا لا لا مش معاك مرسي عمل كتير اوي والبلد والشعب والبورصة في الطالع

ايوه وهثبتلك

=شوف البورصة خسرت كام لحد الان

=شوف الحاجة غليت او لسه هتغلي (مرسي الي هيرخص الحاجة مش ده الي كانت بيتقال

=شوف في المظاهرات كام واحد مات (ايه الفرق بين مرسي ومبارك هتقولو الاخوان كانت بتموت برده هقلك في 25يناير الشرطة والشعب كان بيموت منهم

=مرسي هيخلي الشعب يقلك مبارك ارحم

عرفت مرسي عمل ايه

كله هدفه السلطة

الناس ايام الانتخبات يقلك الرئيس الي هيمسك لو معملش الي الشعب عايزة هننزل التحرير وحنا عرفنا السكة ودلوقتى مرسى عايز يمنع الناس حقوقها لتثبيت حكم الاخوان

لا يافندم لا خير فينا ان رضخنا لهذه الديكتاتورية ومن ورائها

رابط هذا التعليق

استاذي الفاضل انا بقول اعتصم وتظاهر لكن بنظام دون حدوث الفوضى والمسخرة اللي بتحصل يعني راي حضرتك ان انا عشان احي ذكري محمد محمود 2011 اروح اعمل محمد محمود 2012 وان شاء الله محمد محمود 2013 ومن ثم 2014 ؟؟هل ده منطق ان الفوضى بقت شغلنا الشاغل تظاهر واعتصم لكن بدون اضرار يا اخي الفاضل ومازلت بقول لحضرتك جرب كده تكون رايح تعمل مصلحه وتلاقي الدنيا واقفه ياترى هيكون رأيك ايه وطبعا ياسلام لو انت مستثمر جاي تعمل شغل ف مصر هل ده شئ هيرضيك

والله لو حضرتك شايف ان فيه تطور اقتصادي ممكن يحصل مع فوضى التظاهر والاعتصامات فأكيد ده شئ جديد ويعتبر تميز

أي كان نختلف ف السياسة مفيش مشكلة بس بلاش مبدا "مايشوفش امه"

ع فكرة ده بدا اتكلم عليه الدكتور معتزعبد الفتاح يا عزيزي انا عاوز الناس تختلف وتتناقش لكن دون ان نقضي وقتنا كله ف السياسة واكيد دول الخليج والدول كلها عندها قوانين للتظاهر بل ان دول الخليج ده شئ ممنوووووووووووع

وشوف تجربة ماليزيا ومهاتير محمد اللي كانوا بيقولوا عليه ديكتاتور عادل ،انا عاوز الناس تنتج وتشتغل وبالليل يطلعوا يتظاهروا وبلاش هعمل زي الفريق احمد شفيق ماكان بيتكلم نعمل زي هايد بارك ونوزع عليهم بونبون بس وحياة اغلى حاجه عندهم نشتغل شوية

لان ياعزيزي لو جيت مثلا تجيب بورسلان كليوبترا مش هتلاقي ف معارض العاشر من رمضان لان العمال ع طول بيضربوا فالراجل بيفكر يقفل المصنع بتاعه ده نموذج انا لسه شايفه من 3 اسابيع وكثير من الاماكن كده فكده شاييف ان الاقتصاد هيتطور

رابط هذا التعليق

استاذ ايجابتاوي نسيت أوضح بالنسبة لمرفق السكة الحديد من ايام المهندس محمد لطفي منصور وده راجل ممتاز بدأ خطوات للتطوير بس كالمعتاد أي مشكلة تحصل يكون الوزير كبش فداء عموما عاوز تطور هات موارد ماليه وانا هكون سعيد لان انا بشوف تذكرة القطار مثلا من القاهرة للقناطر الخيرية 1جنيه فلو أمكن ان المبلغ الكبير ده يعمل تطوير انا موافق طبعا لاتنسى الناس اللي بتسطح ع القطار واللي بتزوغ من الكمسري ،بلاش الاتوبيس النهري انا ركبته من القناطر الخيرية للتحرير ب1جنيه هل حضرتك شايف ان ده مبالغ كافية للتطوير ؟؟؟؟هتيجي ترفع السعر الناس هتشتكي

لو لقيت لها حل قولي ازاي نعمل الحلول لمرفق النقل والاجرة زي ما انت شايفها

رابط هذا التعليق

شكرا ياستاذ هيرو وان شاء الله خير

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

تبلغ قيمة تحويلات المصريين بالخارج لمصر حوالي 18 مليار دولار سنويا ( حوالي مليار و نصف شهريا)

فكرة مساعدة الاقتصاد المصري في عثرته الحالية بتحويل مبالغ دولارية من خلال حملة ستظل فكرة مؤقته و بسيطه و تلقائية و حسنة النية لكنها لا و لن تعالج العطب في رأيي

ليه؟

لأن البلد تستنزف مليار و نصف مليار دولار من مخزونها الدولاري الحالي في ظل تحويلات المصريين البالغة مليار و نصف المليار ايضا

يعني ببساطه لو عايزين المشكله تتحل فعلا يبقى لازم المصريين يحولوا 3 مليار شهريا بدلا من مليار و نصف....و بدون توقف

يعني اللي بيحول الف دولار في الشهر لازم يحول الفين دولار على طول

لغاية ما تلاقي الحكومه مورد دخل (غير القروض و الاستدانه) لتسد به العجز الشهري المقدر بمليار دولار و نصف

نفس طريقة تفكير الشيخ محمد حسان لتعويض الإعانة الامريكية المستديمة بتبرعات داخلية مؤقته...فكرة مليئة بالنوايا الحسنة و عديمة القيمة

عموما ارجوا تقبل وجهات النظر الأخرى بصدر ارحب و اوسع

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

بجد تصريحات مسقفزة وكان اصحاب القرارا يتحدثون عن بلد اخرى غير مصر

الكارثة الحقيقة هى العند والكبر وعدم الاعتراف بالمشكلة

مرسى: تراجع الجنيه لا يقلقنا ولا يخيفنا والعملة ستتوازن قريبا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...