اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ودائعنا فى البنوك

ahmos1

Recommended Posts

تعرفوا احنا ممكن نعمل حاجة كمان زى ما احنا خايفين على فلوسنا ممكن نعمل حاجة تانية

وهى الدعاء عند كل صلاة لمصر أن يزيح الله عزوجل هذه الغمة عن البلد وأنا انشاءالله متفائل

خير بإذن الله تعالى

ربنا سبحانه وتعالى ذكر مصر فى القران تقريبا 6-7 مرات

اكيد الله سبحانه وتعالى مش هيسيب مصر تقع باذن الله

مصرى بيحب بلده لدرجة الجنون

مصرى حزين

رابط هذا التعليق

• الردود 321
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا أبو ريم

الله يكرمك ياشيخ

حتى دي فيها كده ....

دي واضحة للأعمى والضرير .. واللي مايشوفش من الغربال يبقى أعمى

مش معقول كل حاجة فيها مبالغة .. وفيها كذب .. وفيها رغبة في تدمير البلد والاخوان

وافشالهم

الحقيقة أن كلامكم في الموضوعات الجادة بيظهر معدنكم الصحيح...

يعني كلامك واضح وموجه ليه ولمن مثلي ممن تسمونهم المبررين

وانت ترى اننا مخطئين عندما نقول ان من يدعو المصريين لاستبدال ودائعهم التي بالجنيه الى دولار بانه يساعد في تدمير البلد

طيب تقدر تقول لي حضرتك ماذا سيحدث عندما يسارع كل من لديه مدخرات بعمل ذلك ؟؟؟ كان نفسي اعرف رايك ورؤيتك لو فعلا حدث ذلك ؟؟؟ واظن رد الافاضل محمود البصيلي. وابراهيم عبد العزيز توضح تاثير هذا الفعل بوضوح

- اما عبارتك الاخيرة عن معدنا الذي يظهر وقت الجد ،، فصراحة لا اعرف بماذا اسميها ان لم تكن شخصنة

- على العموم لا تشغل بالك بالشخصنة ولا بحذف بعض مداخلاتنا ، ولا باي شيء

- فانا يكفيني فقط ان اقول واشرح وجهة نظري بما يمليه عليه ضميري واترك الحرية للقارئ ان يقتنع بما يشاء

ولن انزعج اذا تلقيت كلمة من هناوكلمة من هناك... او تلميح من هنا او من هناك...فهذا وقت الترفع عن النفس .. والاهتمام بمصر التي هي اهم من حب الذات

تحياتي

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : egyptawy

الأمر الأن لا يتعلق برئيس مصر سواء أكان س أو ص

الأمر يتعلق بتهويل وإشاعات تضر الإقتصاد المصري نفسه

أخي : طالما البلاد نفسها بخير فسيأتي رئيس لا تحبه ويحبه الأخرون ويرحل , ويأتي مكانه أخر تحبه ولا يحبه الأخرون ويرحل وهكذا طالما ظل النظام الديموقراطي قائما

الشائعات كفيلة بهز إقتصادات كبرى راسخة , فما بالك بإقتصادنا المليء بالإختلالات الهيكلية أصلا ؟

الحديث يأتي بدافع إقتصادي بحت

كل ما هو مطلوب أن نُدقق قبل الأخذ بأي معلومة تخص الإقتصاد

من حق المواطنين أن ينتقدوا المسئولين عندما يروا خللا ما , لكن دعوة الناس لتحويل مدخراتهم إلى الدولار أو تجميد أموالهم في عقارات أو ذهب هل يندرج ضمن النقد ؟

أتحدث بشكل عام طبعا ولا أقصدك أنت أو الأخ الفاضل صاحب الموضوع

تحياتي

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل : egyptawy

الأمر الأن لا يتعلق برئيس مصر سواء أكان س أو ص

الأمر يتعلق بتهويل وإشاعات تضر الإقتصاد المصري نفسه

أخي : طالما البلاد نفسها بخير فسيأتي رئيس لا تحبه ويحبه الأخرون ويرحل , ويأتي مكانه أخر تحبه ولا يحبه الأخرون ويرحل وهكذا طالما ظل النظام الديموقراطي قائما

الشائعات كفيلة بهز إقتصادات كبرى راسخة , فما بالك بإقتصادنا المليء بالإختلالات الهيكلية أصلا ؟

الحديث يأتي بدافع إقتصادي بحت

كل ما هو مطلوب أن نُدقق قبل الأخذ بأي معلومة تخص الإقتصاد

من حق المواطنين أن ينتقدوا المسئولين عندما يروا خللا ما , لكن دعوة الناس لتحويل مدخراتهم إلى الدولار أو تجميد أموالهم في عقارات أو ذهب هل يندرج ضمن النقد ؟

أتحدث بشكل عام طبعا ولا أقصدك أنت أو الأخ الفاضل صاحب الموضوع

تحياتي

شكرا للك اخى الكريم وادعو الله ان يحفظ مصر ويوصلها لبر الامان

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

مصر لم تكن فى يوم من الأيام – ولن تكون إن شاء الله - بلدا مفلسا

وليس معنى أن الاقتصاد المصرى "نهيبة" أن مصر على وشك الإفلاس

ولا يصدق دعاية إن الأخوان استلموا بلدا منهارا إلا ساذج أو جاهل

والله ، والله ، والله .. لو مصر كانت منهارة ما كنا رأينا هذا الشبق الإخوانى للاستيلاء عليها

ولكانوا "ملصوا" كعادتهم كلما يجد الجد

وما كانوا خدعوا باقى القوى الوطنية بشعار "مشاركة لا مغالبة" .. الذى تحول إلى أن

كل من ينتقدهم إما كافر أو خائن للوطن

الاقتصاد المصرى يحتاج فقط إلى رجال وطنيين .. وليس إلى شلة منتفعين

اقتصاد مصر أيام مبارك كان يحقق معدلات تنمية كبيرة بالمقاييس العالمية

ولكن سياسات مبارك وحكوماته أبقت ثمرة التنمية فى أعلى الهرم لتنتفع بها طبقة الحكام أصحاب المصلحة

ولم يتغير شئ فى سياسات مرسى وجماعته .. كل ما فى الأمر أنه تم استبدال طبقة منتفعين بأخرى

تغيرت الوجوه التى وضعت السياسيات لينتفعوا هم فقط بها من عز / المغربى إخوان

إلى الشاطر / مالك إخوان

هل حدث تغيير- بعد ستة أشهر - فى السياسات التى جعلت الاقتصاد "نهيبة" ؟

إن كانت الإجابة "نعم" فما هو هذا التغيير ؟

هل حدث تغيير لسياسة دعم طبقة الرأسمالية ودعم الأجانب وطحن الطبقات الفقيرة والمتوسطة ؟

إن كان قد حدث فما هو ؟

من يريد أن يقتنع بأن مرسى هو عمر بن الخطاب وسيدنا يوسف فليقتنع

ولكن صعب عليه جدا .. أن يقنع من لا عيب عندهم فى الإبصار

سواء كان الغربال أمامهم أو تحت أقدامهم

مرة أخرى .. لو كانت مصر منهارة فى أى لحظة .. ما أقدم الأخوان على تحمل مسؤوليتها

فضلا عن سعارهم نحو الاستيلاء على كل ما فيها

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

يعني لو الدولار بقى بعشره جنيه هيبقى ضميركم مستريح قدام ربنا في الناس اللي كان عندها ألف جنيه و اصبحوا 600 بسبب انخفاض قيمة العملة؟

أنتو أحرار

و الجميع حر

دي مجرد نصيحه و اللي شاكك في مصداقيتها يستحمل مخاطرة شكوكه

وممكن العكس يحصل يا مان .. فى كلتا الحالتين فيه مخاطره .. لكن مصلحة الدوله تيجى قبل مصلحة الافراد عشان كده المخاطره الامثل اننا نسيب الفلوس فى البنوك ومنسحبهاش او نغيرها دولارات .. ريح انت نفسك بس ومتشكرين على النصيحه يا مان

عكس ايه اللي يحصل يا محمود؟

الجنيه يبقى بعشره دولار يعني؟ happy.gif

هاتلي مره في حياتك شوفت الجنيه بيعلى و الدولار بيوطى ....ممكن الجنيه يثبت او يطلع كام قرش

انما يعلى علو دراماتيكي ماحصلش ابدا و مش هيحصل بكل تأكيد في الوضع الزباله اللي مصر فيه حاليا (اقتصاديا)

يا جدعان لو الموضوع الاقتصادي صعب عليكم بلاش تفتوا و اسئلوا حد تثقوا فيه بس نصيحتي مايبقاش اخوانجي عشان ميوله ماتخليهوش يكذب عليكم غصب عنه

الدولار حاليا بسته جنيه و 18 قرش تقريبا

الاحتمالات اتنين...........

يا يفضل الوضع كما هو و الجنيه ما ينزلش و يفضل ماسك نفسه...و يبقى التغيير لدولار في الحاله دي لم يضر صاحب الفلوس

او الجنيه يتهاوى امام الدولار و يبقى كده اللي معاه مبلغ ما حافظ على قيمته بالتغيير للدولار

تقدر تفهمني عكس ايه اللي هيحصل؟

ماكنتش متخيل ان موضوع بسيط شارح نفسه بنفسه زي ده محتاج جدال و تخوين

عموما انا مستني افهم موضوع العكس ده و على الله تطلع فكره ليها معنى

يا مان .. فك الودائع اولا حيكون بخساره ..

لا مقارنة بين خسارتك من انهيار الجنيه و خسارة فك الوديعه

ثانيا تغيير الجنيه للدولار حيكون بسعر مرتفع ..

لا مقارنة بين خسارتك من انهيار الجنيه و خسارة ارتفاع سعر التبديل

ثالثا الناس اللى بتعيش من ريع الودايع حتضطر تصرف من المبلغ الاصلى

المشكله انك بتتكلم بلغه ليس لها علاقه بعلم الاقتصاد يا فنان

خسارة اصل المبلغ يا محمود هو اهم نقطه في هذا الموقف ...محدش عاقل ابدا يضحي بالأم علشان المولود يعيش !!

. رابعا انت حتضر الاقتصاد المصرى اساسا بسحبك الفلوس من البنوك .. لانك حتقلل حجم الفلوس اللى بتستخدم فى المشاريع الاستثماريه ..

انقذ نفسي الاول و بعدين ابقى انقذ اقتصاد البلد

لأني انا لو انقذت الاقتصاد بتصرفي البطولي الوهمي ده و غرقت ...الوطن مش هينقذني.....انا مستغرب اننا بنتناقش في بديهيات زي دي !!

يعنى سحب الفلوس خساره من كافة النواحى .. وخساره مستمره

خساره لسمعة الإخوان معاك حق انما مش خساره لصحب الفلوس بكل تأكيد

.. وفعلا الدولار نزل من 7 جنيه وكسور فى 2003 ووصل ل5 وكسور .. والجنيه الاسترلينى وصل ايضا فى نفس الوقت ل 12 جنيه وكسور .. وايام الازمه الاقتصاديه 2008 نزل ل 8 وكسور .. انا السنه دى على فكره سنة 2008 خسرت حوالى 20 الف جنيه مصرى لانى كان معايا مبلغ ما استرلينى ولم افكه للمصرى على امل ارتفاع الجنيه الاسترلينى .. ولكن حدث العكس .. وخسرت زى ما قلت 20 الف جنيه مصرى بين يوم وليله

اي احداث عارضه لا يمكن القياس عليها

اي انسان عادي فاهم جدا وضع الاقتصاد المصري المتدهور

بلاش نتناقش في حقائق من فضلكم

العملة بتاعة مصر معرضه للهبوط السريع

اللي عايز يلحق فلوسه يلحقها

اللي عايز يعيش في دور مصطفى كامل هو حر لغاية ما يلاقي نفسه على الحديده في حب الوطن فرض عليا....و يبقى حلال فيه

عامة ربنا يسترها ان شاء ومتشكرين تانى على نصيحتك انت والاخوه الافاضل ... وعن نفسى مش حسحب ولا مليم ان شاء الله .. ومستعوض ربنا مقدما .. والله جاب الله خد الله عليه العوض

كده متفقين مع تعديل بسيط

الله جاب

انت اهملت و ضيعت

الله مش هيعوض من القى بنفسه الى التهلكة

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

الاخ زهيرى جزاك الله خير على مساعدتك واارائك

ممن لو سنحت تقولى احول الفلوس ازاى لدولارات ومافيش بنوك او شركات صرافة بتبيع دلوقتى

ياريت لو عندك طريقة تقولنا

شكرا

رابط هذا التعليق

مش مقتنع بكلامك يا زوهيرى الصراحه .. وكلامك حتى لم يثر فى نفسى أى خلجة قلق .. كلها مجرد تكهنات وظنون و ((إن بعض الظن إثم)) يعنى تركى لفلوسى فى البنك مش إلقاء فى التهلكه ولا حاجه .. فقط أنا أعقلتها وتوكلت ..و لن أسير وراء ظنون غير مؤكده .. متشكر مره تانيه يا مان على النصيحه

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

مش مقتنع بكلامك يا زوهيرى الصراحه .. وكلامك حتى لم يثر فى نفسى أى خلجة قلق .. كلها مجرد تكهنات وظنون و ((إن بعض الظن إثم)) يعنى تركى لفلوسى فى البنك مش إلقاء فى التهلكه ولا حاجه .. فقط أنا أعقلتها وتوكلت ..و لن أسير وراء ظنون غير مؤكده .. متشكر مره تانيه يا مان على النصيحه

يا لهوي على فكر الاخوان و سنينه السودا

يا عم انا مش بقنعك

انا برد عليك

هو انا هستفيد ايه في انك تسحب فلوسك او تخليها ؟

انت حر يا بويا...و اللي يحب الدح ما يقولش أح و اللي مايشوفش من الغربال يبقى اعمى

الا اذا كنت متوقع عمك خيرت يساعدك بقرشين بعد الفاس ما تقع في الراس closedeyes.gif

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

ممن لو سنحت تقولى احول الفلوس ازاى لدولارات ومافيش بنوك او شركات صرافة بتبيع دلوقتى

شكرا

انا معرفش اماكن وجود الدولار لأني مش عايش في مصر

بس لو مكانك مش هسيب فرصه للاحتمالات زي ما شرحت قبل كده

و هعمل المستحيل لتغيير المصري الى دولار او دهب او عقار او اعمل خلطه على حسب امكانياتي و ظروفي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

البنك المركزي يعلن في بيان عن أن الاحتياطي النقدي الأجنبي وصل إلى الحد الأدنى والحرج الذي يجب المحافظة عليه حفاظا على سمعة مصر في الأسواق الخارجية وتغطية السلع الاستهلاكية والمنتجات البترولية التي تستهلكها مصر. ويطالب البنك كافة المصريين بتشجيع الصناعات المحلية وترشيد استخدام العملات الأجنبية والابتعاد عن أي مضاربات من شأنها الاضرار بالاقتصاد القومي.

معناه ايه الكلام ده وهل لسة فسه حد هيبرر

انا بيتهيالى لو مرسى قال الدنيا حر كده ليه الاخوان هيقولوا فعلا الشتا السنة دى حر قوى

احترموا عقولنا يرحمكم الله

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

شكرا

و هعمل المستحيل لتغيير المصري الى دولار او دهب او عقار او اعمل خلطه على حسب امكانياتي و ظروفي

معلش عشان انا مش بافهم فى الاقتصاد هل لازم الدولار ولا ممكن التحويل لاى عملة تانية زى الريال السعودى مثلا

رابط هذا التعليق

خسارة اصل المبلغ يا محمود هو اهم نقطه في هذا الموقف ...محدش عاقل ابدا يضحي بالأم علشان المولود يعيش !!

اتمنى ان يقوم كل كارهي الاخوان يتحويل اموالهم الى دولار

بناءا على نصيحة السيد زوهيري...وتخميناته بان الجنيه سينهار....

اتمنى ذلك..

وسنرى بدأ من غدا وحتى نهاية شهر يناير..سنرى كيف سينهار الجنيه المصري

- مع العلم ان قطر سترسل لمصر 500 مليون دولار..وتركيا ايضا سترسل 500 مليون دولار...وسيتم استخدام هذه المبالغ او جزء منها في معالجة سعر الجنية امام الدولار...

- سعر الدولار الان 6.20 وسارفع هذا الموضوع بعد شهر لنرى اين وصل سعر الدولار..

لكي ندعي ل زوهيري...ولاصدقائه بطول العمر....

- مع ملاحظة ان مشتري الدولار الان..لابد ان يضع في اعتباره انه عندما يبيع او يشتري فانه يدفع ايضا عمولة للبنك او الصرافة وهي الفرق بين سعر البيع والشراء...يعني لو هبط الدولار واراد حائزي الدولار الرجوع للجنية المصري مرة اخرى للاستفادة من الارباح التي تعطى للودائع سيضطر للبيع بخسارة...مرة لهبوط سعر الدولار ومرة لفارق سعر البيع عن الشراء وهو ما يسمى بالعمولة ,,,

مع تمنياتي لمن سيحول امواله للدولار بالثراء السريع :cheer:

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

شكرا

معلش عشان انا مش بافهم فى الاقتصاد هل لازم الدولار ولا ممكن التحويل لاى عملة تانية زى الريال السعودى مثلا

هأقولك نصيحة لوجه الله لو فعلا عاوز تحول اموالك لعملات اخرى

افضل شيء انك تحولها الى دولار....( يعني افضل من ال ريال ) ولو عندك قلق من هبوط سعر الدولار...فمن الممكن ان تقسم المبلغ الذي معك الى جزئين الى دولار والى عملة اخرى كاليورو او الاسترليني...فكلاهما من المتوقع ارتفاعهما امام الدولار الفترة القادمة

وانا في رأيي ان الاسترليني هو من سيحقق ارتفاع الفترة القادمة

لذلك دولار واسترليني...او دولار ويورو هو الخيار الامثل

وهناك صرافات عديدة في ميدان الاوبرا من الممكن الشراء منها

تم تعديل بواسطة Abu Reem

رابط هذا التعليق

اتمنى ان يقوم كل كارهي الاخوان يتحويل اموالهم الى دولار

بناءا على نصيحة السيد زوهيري...وتخميناته بان الجنيه سينهار....

اتمنى ذلك..

وسنرى بدأ من غدا وحتى نهاية شهر يناير..سنرى كيف سينهار الجنيه المصري

- مع العلم ان قطر سترسل لمصر 500 مليون دولار..وتركيا ايضا سترسل 500 مليون دولار...وسيتم استخدام هذه المبالغ او جزء منها في معالجة سعر الجنية امام الدولار...

- سعر الدولار الان 6.20 وسارفع هذا الموضوع بعد شهر لنرى اين وصل سعر الدولار..

لكي ندعي ل زوهيري...ولاصدقائه بطول العمر....

- مع ملاحظة ان مشتري الدولار الان..لابد ان يضع في اعتباره انه عندما يبيع او يشتري فانه يدفع ايضا عمولة للبنك او الصرافة وهي الفرق بين سعر البيع والشراء...يعني لو هبط الدولار واراد حائزي الدولار الرجوع للجنية المصري مرة اخرى للاستفادة من الارباح التي تعطى للودائع سيضطر للبيع بخسارة...مرة لهبوط سعر الدولار ومرة لفارق سعر البيع عن الشراء وهو ما يسمى بالعمولة ,,,

مع تمنياتي لمن سيحول امواله للدولار بالثراء السريع :cheer:

يا سيد بطل الغل اللي انت فيه ده give_rose.gif

قولت 100 مره

دي توقعات ناس بتوع بنوك و اصدقاء مخلصين

قد تصدق و قد لا تصدق

لو صدقت تبقى انت الكسبان

و لو لم تصدق تبقى خسرت حاجه بسيطه جدا (في عملية البييع و الشراء) لا يقارن بخسارة انهيار سعر الجنيه

قلوبكم شديدة السواد و الله و ربنا يهديكم

اسلام ايه ده بس ؟؟؟ unsure.gif

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شكرا

هأقولك نصيحة لوجه الله لو فعلا عاوز تحول اموالك لعملات اخرى

افضل شيء انك تحولها الى دولار....( يعني افضل من ال ريال ) ولو عندك قلق من هبوط سعر الدولار...فمن الممكن ان تقسم المبلغ الذي معك الى جزئين الى دولار والى عملة اخرى كاليورو او الاسترليني...فكلاهما من المتوقع ارتفاعهما امام الدولار الفترة القادمة

وانا في رأيي ان الاسترليني هو من سيحقق ارتفاع الفترة القادمة

لذلك دولار واسترليني...او دولار ويورو هو الخيار الامثل

وهناك صرافات عديدة في ميدان الاوبرا من الممكن الشراء منها

بصراحة يابو ريم رغم اختلافى معك فكريا انت وكتير زيك لكنى بصراحة مش قلقان خالص

عشان عارف انى وقت الخطر بجد كلنا هنمسك ايدينا فى ايد بعض وهنحارب ضد عدونا الحقيقى واحنا واقفين فى خندق واحد انا احارب وانت تحمى ظهرى

وهو ده المعدن المصرى الاصيل الا هيظهر فى وقت الشدة

تحياتى

رابط هذا التعليق

'المركزي'' يعلن عن آلية جديدة لشراء وبيع الدولار..ويطالب بترشيد استخدام النقد الأجنبي

كتب - مصطفى عيد:

أعلن البنك المركزي اليوم السبت، عن تدشين آلية جديدة لشراء أو بيع الدولار الأمريكي تستهدف الحفاظ على احتياطي النقد الأجنبي وترشيد استخدامه.

وتتضمن الآلية قيام البنك المركزي بطرح عطاءات دورية لعملية شراء وبيع الدولار تسمى'' FX Auctions''، حيث تتقدم إليها البنوك بعروضها، مشيراً إلى أن الآلية معمول بها في العديد من الدول.

وأوضح البنك، أنه سيتم العمل بالآلية من يوم الأحد المقبل من الشهر الجاري، لافتاً إلى أن الآلية لن تؤثر على نظام الإنتربنك الدولاري، ولكنها تعد مكملة ومساندة له وسيعملان جنباً إلى جنب.

من ناحية أخرى، أكد المركزي على التزامه بسداد أقساط وفوائد المديونية الخارجية، فضلاً عن ضمان تحويل ناتج تعاملات المستثمرين الأجانب في سوق الأوراق المالية في مصر وفقاً لآلية المستثمرين الأجانب ( صندوق الاستثمارات الأجنبية )، لتحقيق المرونة الكاملة لهم في تعاملاتهم في سوق الأوراق المالية بيعاً و شراءً.

وأضاف البنك '' ونؤكد على قوة و سلامة المركز المالي للقطاع المصرفي المصري والتزامه بضمان كافة حقوق المودعين لدى الجهاز المصرفي بالعملة المحلية والعملات الأجنبية''، مشيراً إلى متابعته للتطورات الاقتصادية والمالية والنقدية واتخاذه لكافة التدابير والقرارات والاجراءات اللازمة للتعامل مع التطورات أولا بأول.

كما ناشد البنك المركزي كافة فئات الشعب المصري وقطاعاته الاقتصادية، بالعمل على ترشيد استخدامات النقد الأجنبي وتشجيع الصناعات الوطنية، تغليباً للمصالح العليا للوطن و عدم اللجوء لآي نوع من أنواع المضاربات التى ستؤثر سلباً على الاقتصاد و تضر بمصالح المواطنين.

معناه ايه ده

رابط هذا التعليق

شكرا اخي ايجيبتاوي

وان شاء الله الاوضاع ستتحسن ...وانا عندي ثقة كبيرة في الله...انه سيقف مع هذا الشعب الذي غالبيته فقيرة وذاقت الظلم والفقر لسنوات...ومع ذلك متمسكين بدينهم وتدينهم...ولك ان تلاحظ ذلك في ازدياد عدد رواد المساجد وفي رمضان ايضا...وفي ازدياد عدد المحجبات...0 حتى لو حجاب موضة )

المهم بس نبعد كافراد عن المهاترات التي تزودها وتغزيها فضائيات مبارك..ونترك الرئيس ورجاله يعملون ويأخذون الفرصة..

وفي النهاية هم لهم عندنا اربع سنوات...وثق ان الشعب لن يتحمل مزيدا من الانهيار او الفساد...سواء من مرسي او من غيره...

تفاءل وثق في الله...ولا تصدق كل ما تسمعه ولا تصدق ايضا نصف ماتراه...فنحن في مرحلة فتن كبيرة....

وكما انت ذكرت ان في وقت المحن بيظهر معدن المصري الاصيل...وأنا واثق في أنك منهم رغم حدتك الفترة الماضية...ولكن هذا مفهوم لان هذه الحدة اصابتنا جميعا..وليس انت وحدك

وباذن الله قريبا في ظرف سنة او اثنين اتوقع ان تستقر الاوضاع ونتذكر ما اصابنا هذه الفترة..ونضحك على ما كنا نفعله ......ادعوا الله من قلبك ان ينصر الحق...وان يخزل المتآمرين ودع الامر على الله فهو القادر على حماية هذا البلد

تحياتي لك...

رابط هذا التعليق

'المركزي'' يعلن عن آلية جديدة لشراء وبيع الدولار..ويطالب بترشيد استخدام النقد الأجنبي

كتب - مصطفى عيد:

أعلن البنك المركزي اليوم السبت، عن تدشين آلية جديدة لشراء أو بيع الدولار الأمريكي تستهدف الحفاظ على احتياطي النقد الأجنبي وترشيد استخدامه.

وتتضمن الآلية قيام البنك المركزي بطرح عطاءات دورية لعملية شراء وبيع الدولار تسمى'' FX Auctions''، حيث تتقدم إليها البنوك بعروضها، مشيراً إلى أن الآلية معمول بها في العديد من الدول.

وأوضح البنك، أنه سيتم العمل بالآلية من يوم الأحد المقبل من الشهر الجاري، لافتاً إلى أن الآلية لن تؤثر على نظام الإنتربنك الدولاري، ولكنها تعد مكملة ومساندة له وسيعملان جنباً إلى جنب.

من ناحية أخرى، أكد المركزي على التزامه بسداد أقساط وفوائد المديونية الخارجية، فضلاً عن ضمان تحويل ناتج تعاملات المستثمرين الأجانب في سوق الأوراق المالية في مصر وفقاً لآلية المستثمرين الأجانب ( صندوق الاستثمارات الأجنبية )، لتحقيق المرونة الكاملة لهم في تعاملاتهم في سوق الأوراق المالية بيعاً و شراءً.

وأضاف البنك '' ونؤكد على قوة و سلامة المركز المالي للقطاع المصرفي المصري والتزامه بضمان كافة حقوق المودعين لدى الجهاز المصرفي بالعملة المحلية والعملات الأجنبية''، مشيراً إلى متابعته للتطورات الاقتصادية والمالية والنقدية واتخاذه لكافة التدابير والقرارات والاجراءات اللازمة للتعامل مع التطورات أولا بأول.

كما ناشد البنك المركزي كافة فئات الشعب المصري وقطاعاته الاقتصادية، بالعمل على ترشيد استخدامات النقد الأجنبي وتشجيع الصناعات الوطنية، تغليباً للمصالح العليا للوطن و عدم اللجوء لآي نوع من أنواع المضاربات التى ستؤثر سلباً على الاقتصاد و تضر بمصالح المواطنين.

معناه ايه ده

خد الموضوع ببساطه و بدون مصطلحات

انت في مركب اسمها الجنيه

لو حاسس انها قويه و الامواج هاديه و الشمس طالعه و كله تمام خليك عليها و خلي جنيهك في بنكك

و لو حسيت بالعكس غير المركب اضمن حتى لو هتخسر خساره بسيطه نتيجة التغيير مقابل الحفاظ على حياتك

و القرار قرارك و كلها توقعات ...و في ظل التوقعات المختلفة بناخد اكثر الطرق امنا

بمعنى

ان لو عندك 100 الف جنيه مثلا في البنك

و خسرت في تغييرهم 5 الاف جنيه و بقوا ما يعادل 95 الف

افضل ما تخليهم 100 الف جنيه و الجنيه يخسر مثلا 40% من قيمته فيبقى انت خسرت 40 الف جنيه

خسارة 5 الاف افضل من خسارة 30 او 40 الف

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

والله ماقاصد أي شئ لاي حد من الاخوة الافاضل اللي وارد جدا اكون انا اصغر منهم بس والله العظيم الدولار وصل ايام عاطف بيه عبيد 7.13 وانا زميلي كان شاريه ف الهوجة 6.30واتحايل عليا ووالدي قبلها بشهرين وقتها كان بدله 4.08

ياترى انتوا كنتوا معاصرين المرحلة ده ؟؟؟؟؟؟؟انا عندي 34 سنة أكيد حضراتكم حاضرين الكلام ده

طب حضر سنة 2006 الريال السعودي كان بكام ؟؟؟والله العظيم انا شاريه من الصرافه لان البنك قالي اخرك 2000ريال وايه رايكم لما سافرت وقبضت بالسعودي بقى 1.50 بالعافية بعدها

انا عارف ان كلامي مش عاجب كثير هنا بس والله العظيم انا بتكلم عن واقع حصل بل ماضي شوفناه وتاكيدا لكلام الاستاذ البصيلي الاسترليني كان مولع ساعتها 2003 لان كنت بمتحن امتحانات للاسف بالاسترليني

خلاصة القول بعيدا عن اللي مع مرسي او ضده او كان عاصر ليمونة او مش بالع الرئيس مرسي

اللي عاوز ينزل يفك وديعته انزل فكها وشوف بقى هتحط الفلوس فين ف السعودية ؟؟؟اللي ناقص تقول لنا من اين لك هذا ؟؟والكل عارف ان الدولار لازم هيزيد سعره ف كل الحالات لكن بكرر بلاش اننا نسود الدنيا ف كثير من الاحيان الواحد بيضطر يقول حالي زي حال غيري

-----------------

انا ف مصر حاليا والناس قوى شرائية فظيعه والله هايبر وان ضرب نار واشيك عربيات وسلع يعني مش مصر مفيهاش الا عشوائيات وبنشحت بطاطين من الامارات

زي ما في ناس عاوزة تخلي ده صورتنا ف الخارج وكلنا عارفين ان مرتبها ف شهر يحل أزمات لناس بسيطة

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...