اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ودائعنا فى البنوك

ahmos1

Recommended Posts

شفت يا احمد .. شفت بنفسك أد إيه فيه ناس عماها تعصبها.. وغلف عقولها وقلوبها جدار سميك من الصلف والقسوه

أنا شايف .. شايف جدا قوى خالص

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

• الردود 321
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

للاسف و من واقع ما حولى و بناء على عدم وضوح الرؤيه و سياسه التطنيش هناكالعديد منمن سيتوقف عن ارسال تحويلات ليس للاضرار بأقتصاد مصر لا قدر الله و لكن قلق شديد من الوضع

رابط هذا التعليق

وهو المطلوب اشاعه حاله من الذعر والخوف لكبح أي شخص ف الخارج من تحويل مدخراته الشخصية

يا سادة الي ف مصر يقدر يشوف اد ايه ف ناس متضررة من أي تغيير ف الوجوه وكل مشكلتها التغيير وبتبذل كل غالي ونفيس ن اجل افشال ماحدث ف 25 يناير ولا انكر ان غباء الكثيرين ممن ف السلطة بيساعدهم

رابط هذا التعليق

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انا انصح اي مدخر تحويل اي ادخار بالجنيه إلى دولار او ذهب او عقار

الجنيه سينخفض الفتره القادمة حسب نصيحة بعض الأصدقاء العاملين في البنوك المصرية

يمكنكم التأكد بسؤال اي خبير بنكي غير اخواني حتى يكون محايدا و لا تغلب عاطفته و حبه للإخوان قوله للحقيقة

و الله اعلم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يمكنكم التأكد بسؤال اي خبير بنكي غير اخواني حتى يكون محايدا و لا تغلب عاطفته و حبه للإخوان قوله للحقيقة

و الله اعلم

خليك محضر خير يا فنان .. الاخوان وغيرهم مش دايميين واللى حتفضل هى مصر .. متبقاش معول من معاول هدم البلد عشان خاطر الخلاص من مرسى .. يعنى ايه نحول الجنيه دولار .. ما نلغيه احسن ونخللى الدولار هو العمله الرسميه ,, وبعدين تجميد الفلوس فى العقار والدهب حيوقع البلد اقتصاديا .. لان الفلوس حتبقى راكده ومش حتشتغل فى مشاريع تعود بالنفع على الجميع .. وبعدين لما انت حتجمد فلوسك فى دهب او عقار واحتجتها بعد كده .. ((ودا اكيد انك حتحتاجها لان البلد حتنهار اقتصاديا)) .. وحتضطر ساعتها تبيع الدهب او العقار بخساره لان حيكون فيه ركود بالنسبه لحالة الشراء نظرا لقلة السيوله وكثرة المعروض .. يعنى الحل الامثل والاحوط هو ترك الفلوس فى البنك زى ما هى .. هو ده أأمن تصرف من كافة النواحى ..والافيد لكافة الاطراف دولة وشعب .. وبعد كده اللى رايده ربنا هو اللى حيكون

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

و الله اعلم

خليك محضر خير يا فنان .. الاخوان وغيرهم مش دايميين واللى حتفضل هى مصر .. متبقاش معول من معاول هدم البلد عشان خاطر الخلاص من مرسى .. يعنى ايه نحول الجنيه دولار .. ما نلغيه احسن ونخللى الدولار هو العمله الرسميه ,, وبعدين تجميد الفلوس فى العقار والدهب حيوقع البلد اقتصاديا .. لان الفلوس حتبقى راكده ومش حتشتغل فى مشاريع تعود بالنفع على الجميع .. وبعدين لما انت حتجمد فلوسك فى دهب او عقار واحتجتها بعد كده .. ((ودا اكيد انك حتحتاجها لان البلد حتنهار اقتصاديا)) .. وحتضطر ساعتها تبيع الدهب او العقار بخساره لان حيكون فيه ركود بالنسبه لحالة الشراء نظرا لقلة السيوله وكثرة المعروض .. يعنى الحل الامثل والاحوط هو ترك الفلوس فى البنك زى ما هى .. هو ده أأمن تصرف من كافة النواحى ..والافيد لكافة الاطراف دولة وشعب .. وبعد كده اللى رايده ربنا هو اللى حيكون

تعرف اني ماكنتش متخيلك شرير بهذا الشكل يا شاعر؟

الخبر اللي انا بقوله لو طلع صح و الناس سمعت كلامك هيروحوا في ستين داهيه

تقدر تتحمل ذنبهم قدام ربنا ؟

انا عن نفسي مستعد اتحمل اي شيئ امام ربنا لأن مصادر معلوماتي من ناس بتشتغل في بنوك من زمان و خبراتهم كبيره و اصدقاء مخلصين

انت بتحاول تنفي و خلاص علشان ميولك العاطفية للإخوان

مستعد تتحمل الذنب قدام ربنا لو الناس سمعت كلامك و فلوسهم طارت في الهوا بسببك؟

يا ريت لو حابب ترد رد من غير هزار...مستعد تتحمل الذنب؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و الله اعلم

تعرف اني ماكنتش متخيلك شرير بهذا الشكل يا شاعر؟

انا عن نفسي مستعد اتحمل اي شيئ امام ربنا لأن مصادر معلوماتي من ناس بتشتغل في بنوك من زمان و خبراتهم كبيره و اصدقاء مخلصين

تأكد يا مان انى اخر واحد يتأثر بميوله العاطفيه عند الاختيار او اتخاذ قرار .. الكلام ده كان زمان .. الواحد نضج بما فيه الكفايه .. والعيشه مع الانجليز 9 سنين تعتبر فتره كافيه للنضوج .. ده على اساس انى فعلا بميل عاطفيا للاخوان كما تفترض .. وهو افتراض عارى تماما من الصحه يامان for sure انا فقط احترمهم .. ولكنى احب مرسى حبا صرف ليس لكونه اخوانى .. ولكن لانه الرئيس الطيب الذى تحمل ما لا يطاق من اساءات سواء بحق او بباطل .. ومازال يتحمل بشجاعه مسئولياته فى جلد وصبر ومثابره وعزيمه لم تلين .. ولن تلين ان شاء الله .. حتى تستقيم الامور بمصر

انا مستعد اتحمل الذنب لانى ببساطه مش مقتنع ان ممكن الفلوس اللى فى البنوك تطير فى الهوا تحت اى ظرف .. وحتى لو ده حصل حاكون اول واحد اخسر بشكل درامى .. لان 95% من مدخراتى مودوعه بالبنوك المختلفه بمصر .. وانا نويت مسحبش اى فلوس نهائى مهما حصل وقلبى مطمئن تمام الاطمئنان لذلك .. ومش حسحبهم الا لو فيه مشروع استثمارى معين ممكن اشغل به الفلوس وافيد نفسى وبلدى .. لكن اسحبهم واحولهم دولار او اشترى دهب او عقار .. وبعد كده ابيع بخساره .. يبقى ده هو الجنون وسوء التصرف بعينه .. وخساره ليا وللبلد كمان

الدنيا لسه بخير يا مان .. واللى رايده ربنا حيكون

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

طيب لو البنك المركزي ضخ 500 مليون دولار او مليار...دولار...كما كان يحدث سابقا في ازمات مماثلة بل اكثر قوة....ماذا سيحدث...ألن ينخفض سعر الدولار.....ويروح برضه الناس اللي انت بتنصحهم دول في ستين داهية....ده غير ان ممكن جدا بعد شهرين وبعد ان تتنتهي انتخابات مجلس النواب ان تستقر الاوضاع ....ويطمئن المستثمرين...ويبدأ ضخ الاموال..وينخفض الدولار اكثر...وتصبح الخسارة اكبر لمن حول امواله الى دولار بناءا على نصيحتك

- هذا غير ان مرسي يلقى قبول معظم دول العالم باستثناء دولتين خليجيتين معروفتين..ولكنه في نفس الوقت يلقى دعما كبيرا من دول خليجية اخرى وايضا يلقى دعما هائلا من تركيا ومنذ ايام كانت هناك اتفاقات على مشاريع مع تركيا...مما سيعود بالنفع على الاقتصاد المصري من هذه الجهات جميعا

- وكما قلت سابقا..ان الاستقرار المتوقع بعد انتهاء انتخابات البرلمان...سيهبط كثيرا بسعر الدولار والذي يعتبر سعر شراؤه الان لمن لا يمكله من قبل مخاطرة كبيرة لانه سيشتري بسعر عالي جدا...وبالتالي الشراء في قمة الازمة وفي قمة الارتفاع يعتبر مخاطرة...

- فقط استطيع ان اؤيد انه من يملك دولارات الان ..فمن الممكن ان يحتفظ بها حتى تتضح الرؤية...اما الشراء الان لمن لا يملك الدولار فهو مخاطرة كبيرة..وقد تكون نصيحتك مؤذية على عكس ما تتوقع..

وفي النهاية كل واحد عقله في راسه..ومن يريد المخاطرة بالشراء الان في ظل هذ الارتفاع الان..فهو بالتأكيد مخاطر ...خاصة لو نظرنا ان الامور بدأت وتتجه الان الى الهدوء والاستقرار وستزيد استقرارا باذن الله بعد عودة البرلمان

تحياتي

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

اعتقد انه وجهتى النظر موجودين و لكل شخص كامل الحريه فى اتباع احداها او العمل بنسبه 50% دولار و 50% جنيه مثلا

رابط هذا التعليق

بمناسبة الكلام والذعر الاقتصادي ياترى الناس العواجيز ف الغربة فاكرين موضوع بنك فيصل واشاعة افلاسه ف الثمانينات ؟؟؟انا فاكرها كويس لان ابويا كنا ف الكويت وكل الناس راحت تسحب الفلوس وكان الهدف هو ضرب البنك وكان اللي بيروجها كبارات العاملين ف البنوك المصرية لانه كان بنك اسلامي وكانت فكرة الصيرفة الاسلامية تنتشر واللي هاجم برده شركات توظيف الاموال

يعني محدش يقنع نفسه ان ما يذاع ف قنوات معينة كلنا عارفين توجهاتها مش بيحصل بحسن نية

عموما هو الدولار هيزداد الطلب عليه ف كل الاحوال لكن ما اراه ف القنوات اياها هدفه ضرب اقتصاد البلد عشان اللي بالي بالك يفشل ف حكمه للبلد

وبيتعاملوا بمنطق " ما يشوفش أمه

رابط هذا التعليق

ما تئلئش يازهيرى الاخوان فاهمين كل حاجة وعندهم خبراء اققتصاديين اذهلوا العالم بخبراتهم

وطائر النهضة قرب ينزل فى كل بيت مصرى ويمس كل مصرى شخصيا

والشاطر والمعلم بتاعه فاهمين كل حاجة وشكلهم كده هيجيبوا دورفها قريب

وساعتها كل اخوانى هيتم دهسه فى الشارع عشان ثورة الجياع مش هاترحمهم

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

الاخوه الاحباب تفائله بالخير تجده اولا اللى خايف من الافلاس او الاقتصاد ينهار ينسي تماما ان يحدث عوامل كتيره جدا موجوده فقتصاد مصرم تمنعه من الانهيار ويطول شرحها لكن اللى احب اطمنكم بيه ان مصر عندما خرجت عظماء الطب والاقتصاد والعندسه في العالم قد استفدت منهم الان ان الخطط الاقصاديه الموضوعه في حالة بدء الانهيار قد حتى لايستوعبها الامريكان والغرب اقسم بالله وانا قد هذا القسم لن تسقط او تفلس مصر ابدا وعلى سبيل المثال فى حالة نقص المعروض في الدولاراو العمله الصعبه سوف يتم الاحتفاظ بالاحتياطى الدولارى و البدء في خطط اخرى زى الغز مقابل الغذاء النفط مقابل الغذاء التصدير مقابل الغذا مع الفائض الدفع بسلة عملات مختلفه فيلمزكبير صعب لكن ناموا ارتحوا تماما علماء مصر وثروتها العلميه قد حضروا لما وجدت النيه للنهوض بالنسبه لكيفية التعامل مع المبالغ المدخره برجاء انتظار الصكوك الاسلاميه دراستها جيدا وان شا الله التنفيذ فيها النهوض قادم بمرسي بغير مرسي ان شا الله قادم وان كنت ارى ان الرئيس مرسي يرغب فى نهوض البلد لوجه الله تعالى وان كنا كلنا متشككين ليس علينا الا الدعاء اللهم انصر عبدك محمد مرسي ان كان يريد بهذه البلاد خيرا اللهم شتت تفكيره واجعل كيده في نحره اذاكان يريد ببلادنا سوء فقط واترك على الله السبيل. محدش يقلق تماما اه انا خبير مالى لاحد اكبر الموسسات الماليه خارج مصر واشتغلت الفتره اللى فاتت مع الحكومه في مصر

رابط هذا التعليق

الاخوه الاحباب تفائله بالخير تجده اولا اللى خايف من الافلاس او الاقتصاد ينهار ينسي تماما ان يحدث عوامل كتيره جدا موجوده فقتصاد مصرم تمنعه من الانهيار ويطول شرحها لكن اللى احب اطمنكم بيه ان مصر عندما خرجت عظماء الطب والاقتصاد والعندسه في العالم قد استفدت منهم الان ان الخطط الاقصاديه الموضوعه في حالة بدء الانهيار قد حتى لايستوعبها الامريكان والغرب اقسم بالله وانا قد هذا القسم لن تسقط او تفلس مصر ابدا وعلى سبيل المثال فى حالة نقص المعروض في الدولاراو العمله الصعبه سوف يتم الاحتفاظ بالاحتياطى الدولارى و البدء في خطط اخرى زى الغز مقابل الغذاء النفط مقابل الغذاء التصدير مقابل الغذا مع الفائض الدفع بسلة عملات مختلفه فيلمزكبير صعب لكن ناموا ارتحوا تماما علماء مصر وثروتها العلميه قد حضروا لما وجدت النيه للنهوض بالنسبه لكيفية التعامل مع المبالغ المدخره برجاء انتظار الصكوك الاسلاميه دراستها جيدا وان شا الله التنفيذ فيها النهوض قادم بمرسي بغير مرسي ان شا الله قادم وان كنت ارى ان الرئيس مرسي يرغب فى نهوض البلد لوجه الله تعالى وان كنا كلنا متشككين ليس علينا الا الدعاء اللهم انصر عبدك محمد مرسي ان كان يريد بهذه البلاد خيرا اللهم شتت تفكيره واجعل كيده في نحره اذاكان يريد ببلادنا سوء فقط واترك على الله السبيل. محدش يقلق تماما اه انا خبير مالى لاحد اكبر الموسسات الماليه خارج مصر واشتغلت الفتره اللى فاتت مع الحكومه في مصر

ربنا يطمنك ويريح قلبك يا استاذ احمد .. ربنا يستر ومحدش يتهمك الاتهام الجاهر من انك من الكتائب الالكترونيه للاخوان هههههههههههههههه

اعداء البلد دى احتاروا يعملوا معاها ايه ويوقعوها ازاى .. لكن ان شاء الله سينقلب السحر على الساحر .

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يافندم طبعا نتمنى الا يحدث ذلك وندعو الله ان يحفظ مصر

ولكن للاسف طالما اننا غير معترفين بالفشل يبقى اكيد البلد فى طريق الهاوية

حضرتك عايز تقنعنى انى جهابزة الاقتصاد بتوعنا حاطين خطط لا يستوعبها الامريكان والغرب

طيب باامارة ايه

مش شايفين اى تغيير ملموس على ارض الواقع

تقدر تقولى مرسى عنده كام مستشار اقتصادى

تقدر تقولى ايه الخطوات العلمية المدروسة وملامح المشروع الاقتصادى لمرسى

وعلى فكرة قبل النكسة كان عبد الناصر ييقول هنرمى اسرائيل فى البحار

نحن نتمنى الخير لمصر وفيه فرق بين اننا ندفن راسنا فى الرمل وبي اننا نولع اللبة الحمرا عشان الحكومة تفوء

وفى النهاية شكرا لرسالة حضرتك التطمنية وادعو الله ان يحفظ مصر من اعدائها

تم تعديل بواسطة egyptawy

رابط هذا التعليق

يعني لو الدولار بقى بعشره جنيه هيبقى ضميركم مستريح قدام ربنا في الناس اللي كان عندها ألف جنيه و اصبحوا 600 بسبب انخفاض قيمة العملة؟

أنتو أحرار

و الجميع حر

دي مجرد نصيحه و اللي شاكك في مصداقيتها يستحمل مخاطرة شكوكه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يعني لو الدولار بقى بعشره جنيه هيبقى ضميركم مستريح قدام ربنا في الناس اللي كان عندها ألف جنيه و اصبحوا 600 بسبب انخفاض قيمة العملة؟

أنتو أحرار

و الجميع حر

وممكن العكس يحصل يا مان .. فى كلتا الحالتين فيه مخاطره .. لكن مصلحة الدوله تيجى قبل مصلحة الافراد عشان كده المخاطره الامثل اننا نسيب الفلوس فى البنوك ومنسحبهاش او نغيرها دولارات .. ريح انت نفسك بس ومتشكرين على النصيحه يا مان

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

أنتو أحرار

و الجميع حر

ما تئلش كده يازهيرى

انت نسيت اننا معنا مشروع النهضة وهيطبقه الشاطر وبديع

ده بكرة الدولار يبقى ب 20 قرش بس

اتقوا الله بقى وكفاية افترا ومؤمرات على البلد

رابط هذا التعليق

أنتو أحرار

و الجميع حر

ما تئلش كده يازهيرى

مين دول اللي يتقوا الله ويبطلوا مؤمرات علي البلد...

...،.....،.

يعني في موضوع اخر ...بتقول الغلط مفيش اسهل منه...

وبعدين هنا ترمي غيرك بالتهم....!!!؟؟

رغم ان اللي بيخالفوا رأيك ...بيتكلموا من وجهة نظر صحيحة. لان تغيير الجنيه بالدولار. بطريقة عشوائية. تعتمد على الافتراضات هو امر يسبب كارثة. للبلد

- ياريت تقول رايك وتحذر زي ما انت عايز بس لا تتهم غيرك في ضميره او في افكاره. دون دليل ودون داعي اساسا

لان. المسارعة بالخطأ. والقاء التهم هو اسلوب ضعاف الحجة

تحياتي

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

أنتو أحرار

و الجميع حر

ما تئلش كده يازهيرى

مين دول اللي يتقوا الله ويبطلوا مؤمرات علي البلد...

...،.....،.

يعني في موضوع اخر ...بتقول الغلط مفيش اسهل منه...

وبعدين هنا ترمي غيرك بالتهم....!!!؟؟

رغم ان اللي بيخالفوا رأيك ...بيتكلموا من وجهة نظر صحيحة. لان تغيير الجنيه بالدولار. بطريقة عشوائية. تعتمد على الافتراضات هو امر يسبب كارثة. للبلد

- ياريت تقول رايك وتحذر زي ما انت عايز بس لا تتهم غيرك في ضميره او في افكاره. دون دليل ودون داعي اساسا

لان. المسارعة بالخطأ. والقاء التهم هو اسلوب ضعاف الحجة

تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...