اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تلك هي أفكارهم و اساليبهم لحكم مصر و ال .. مصريين ..

Scorpion

Recommended Posts

لا يا استاذ اسلام انا ف نظري مرسي كذب والفريق شفيق كذب

ماهو احنا قاعدين لكل واحد ع الكلمة الل اعرفه لما تطلع تعمل عمرة بتروح السعودية تعلها وتيجي طب هتقعد للحج ماشي انما معرفش ان العمرة والحج ف دبي ؟؟؟؟واروح اصلي مع شيوخ واولياء العهود تحت حراسة

انا ف راي كلهم كذابين

وان شاء الله بعد 4 سنوات ابقى انتخب حد مش كذاب يا استاذ اسلام

الديموقراطة بتقول كده الانتخابات الجاية هتنتخب حد غير اللي فشل ف وعوده

------------

رابط هذا التعليق

لا يا استاذ اسلام انا ف نظري مرسي كذب والفريق شفيق كذب

ماهو احنا قاعدين لكل واحد ع الكلمة الل اعرفه لما تطلع تعمل عمرة بتروح السعودية تعلها وتيجي طب هتقعد للحج ماشي انما معرفش ان العمرة والحج ف دبي ؟؟؟؟واروح اصلي مع شيوخ واولياء العهود تحت حراسة

انا ف راي كلهم كذابين

وان شاء الله بعد 4 سنوات ابقى انتخب حد مش كذاب يا استاذ اسلام

الديموقراطة بتقول كده الانتخابات الجاية هتنتخب حد غير اللي فشل ف وعوده

------------

اذتاذ هيؤو فى احد المواضيع الا كنت بتكل فيها عن البرادعى زعلت وابتدت تشك فى تعليمك وتقول الموضوع عن ابرادعى ايه دخل حازم فى الموضوع

الان الموضوع عن فصيل سياسى بيستخدم الكدب والخداع لتحقيق اهدافه ايه دخل شفيق فى الموضوع

اليست هذه ازدواجية فى المعايير

ثم هل الكذب والخداع حلال طالما يقوم به منافسى فمن حقى ان اكذب واخدع وانافق حتى اصل لاهدافى

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

لا والله يا استاذ ايجابتاوي اللي دخل أحمد شفق اننا دخلنا موضوع نتجه الانتخابات والكلام اللي قاله مرسي ف الدعايا الانتاخابية رغم اننا عدينا الفروض رحلة النتخابات لكن لسه فه ناس مش مقتنعه لازم النتيجه بتاعت الانتخابات تبقى ع مزاجها بالظبط

وبالتالي اقحمت موضوع الفريق شفيق

وانا كلامي واضح الدكتور محمد مرسي كذاب اوك والفريق أحمد شفيق كذلك

لان انا طول عمري اعرف ان العمرة ف السعودية اول مرة اعرف انها ف دبي واول مرة اعرف اني اعل حزب واسسه وانا ف الخارج واناضل سياسيا وانا ف الخارج

عشان ابقى واضح انا قولت كل النخبة ف نظري كذبوا

الدكتور مرسي والفريق شفيق والشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل ده راي الشخصي

ومازلت بقول ان الموضوع اللي كان بيتكلم عن الدكتور البرادعي مكنش المفروض ندخل الشيخ حازم فيه لان الراجل اتعمل له مواضيع تبين كذبه من صدقه كثير جدا

السياسة ه فن الممكن ولم يقل أحد انها صدق والطهارة بل ان السياسة كلها كذب وخداع

وده سبب اعتراض ع الصاق الدين بالسياسة لان السياسي لازم يكون مخادع واللي ف نظرنا هو كذب

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

أثناء حملته الأنتخابية .. و في ال C.V اللي قدمه للناس علشان ينتخبوه .. نفخ صدره و كر 100 حاجة من ضمنهم :

" و عملت كمستشار لمؤسسة ناسا الأمريكية في اطار محركات سفن الفضاء "

شاهد الدقيقة 1,16

قشطة ... بقالنا ريس شغال حتة نعرفها بس من خلال افلام الخيال العلمي .. حاجة تشرف بجد ..

و بقي رئيس ...

تمر الأيام و بتوع ناسا يقولوا و لا نعرفه .. و كونه لبسكم العمة دي مشكلتكم انتم .. لأن القانون لا يحمي المغفلين .. اللي هما احنا يعني .. يقوم هو يعمل ايه .. يروح يقول .. مين اللي قال اني اشتغلت مع ناسا .. اناعمري ماقلت كده .. انا كنت بذاكر و بكتب ابحاث بالعربي عشان الانجليزي بتاعي بعافية شوية .. عن الفضاء الحلزوني لما كنت بدرس في امريكا .. لأن المدرس بتاعي "حينئذ" كان مشهور قوي و شغال معاهم ..

كذاب .. كذاب ... 100 مرة كذاب ..

بس العيب مش عليه .. ده سلو جماعته و عشيرته ..

العيب علي اللي مستنيين الخير من الأخوان ..

ازاي الكذب و الخداع .. ازاى الأستغلال و الأستهبال .. ازاي النفاق و الغرور .. ازاي حيكونوا الطريق اللي حيجيب الخير أبدآ

عايز توكلنا الأونطة

يا واكل ناسا ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

الخلاصة:

أيمن الصياد لمحمود سعد: انت تريد ان تسألني اذا كان الرئيس يأخذ قراره بنفسه ام يأتيه من المقطم.. هذا لا يعنينا ما يعنينا هو القرارات هي خاطئة

ابراهيم عيسي اثبت في ربع ساعة ان مرسي كذاب وان الاخوان جماعة ارهابية وان مكي متحول كذاب - برافو ابراهيم وكله بالادلة والاثباتات الواضحة!!!!

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

بالفيديو..الصياد:خلال فترة عملى بالرئاسة لم أعرف من يحكم ..ولانهضة بطاعة بل بـ"لا"

http://www.youtube.com/watch?v=OMyRRroeD74

تم تعديل بواسطة أبو محمد

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

اريت الفريق شفيق كان كسب وريحنا لما كنا نشوف اكلام والتعليقات كانت هتبقى ازا

عمالين نتناقش ف قضية منهية اللي انتخب الدكتور مرسي مقتنع باختياره واختاره وهو كذاب وهو بياخد كلامه من المرشد وهو راجل فيه كل العبر والعيوب ومشروع النهضة زي الفنكوش وراجل فلاح وراجل مش بيجمع والدكتوراة اللي معاه ف ورق الكلينيكس ومش مهندس أصلا ماشي بس اللي اختاره راضي وقال رأيه

واللي اختار الفريق شفيق اختاره وهو مقتنع انه اللي بنى مطار مصر وان مطار القاهرة احسن مطار ف العالم وانه هرجع الامن ف 24 ساعة وان العمرة ف دبي والحج ف أبوظبي وانه راجل زي الفل وممتاز ولا يتطق عن الهوى وكلامه منزل

وفقيه دستوري واداري ممتاز وراجل ممتاز واكسلانس وبيلبس ساعه رادو

اللي أقصده كل واحد حر ف اختياره السياسي وهي الديموقراطية كدة ,

هنفضل قاعدين طول ال4 سنوات نتناقش ف ان كل طرف عمال يطلع عيوب ف الاختيار بتاع الطرف الاخر

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

لا والله يا استاذ ايجابتاوي اللي دخل أحمد شفق اننا دخلنا موضوع نتجه الانتخابات والكلام اللي قاله مرسي ف الدعايا الانتاخابية رغم اننا عدينا الفروض رحلة النتخابات لكن لسه فه ناس مش مقتنعه لازم النتيجه بتاعت الانتخابات تبقى ع مزاجها بالظبط

وبالتالي اقحمت موضوع الفريق شفيق

وانا كلامي واضح الدكتور محمد مرسي كذاب اوك والفريق أحمد شفيق كذلك

لان انا طول عمري اعرف ان العمرة ف السعودية اول مرة اعرف انها ف دبي واول مرة اعرف اني اعل حزب واسسه وانا ف الخارج واناضل سياسيا وانا ف الخارج

عشان ابقى واضح انا قولت كل النخبة ف نظري كذبوا

الدكتور مرسي والفريق شفيق والشيخ حازم صلاح ابو اسماعيل ده راي الشخصي

ومازلت بقول ان الموضوع اللي كان بيتكلم عن الدكتور البرادعي مكنش المفروض ندخل الشيخ حازم فيه لان الراجل اتعمل له مواضيع تبين كذبه من صدقه كثير جدا

السياسة ه فن الممكن ولم يقل أحد انها صدق والطهارة بل ان السياسة كلها كذب وخداع

وده سبب اعتراض ع الصاق الدين بالسياسة لان السياسي لازم يكون مخادع واللي ف نظرنا هو كذب

ما شاء الله , ما شاء الله ,

حضرتك أصبحت من المؤمنيين بـ عدم إستغلال و إستخدام الدين فى السياسة بسرعة كدا emoticons.png

عامتاً حضرتك فاهم قذارة السياسة غلط , لأن قذارة السياسة تكون مع الشعوب الأخرى , و ليس مع شعبك

تم تعديل بواسطة ناصر الملك و الملكية

بدون توقيع مؤقتاً

رابط هذا التعليق

اه والله يا استاذ ناص الملك والملكية انا من زماااااااااااان ومعترض ع تدخل اي جل دين ف السياسة عشان ده بيحط من شأنه وبالتالي اي دعايا سياسية ع أساس ديني انا مش معاها لكن رجل الدين اللي بيلعب سياسة يستحمل بقى انما ماينفعش انه يلعب سياسة وعاوزني اعامله باحترام رجل الدين

فالقصه عندي بسيطة بتلعب سياسة يبقى استحملوزي ماقولت انا ف نظي حضرتك

موضوع الدكتو محمد مرسي وناسا انا ماسمعتش تفاصيله لانه مايفرقش معايا لكن عشان اريح الكل انا ف نظري هو كذاب وف نظريأيضا ان اللي يطلع يعمل عمرة والاقيه يروح دبي وابوظبي فهو كاذب واللي يقول ان امي مصرية ولا امريكية ويدخلنا ف متاهات وتضييع وقت هو كذب أيضا

رابط هذا التعليق

لا أرى مانع في دخول رجل الدين للسياسة

ولكن بشرط أن يؤثر هو كعالم دين في البيئة السياسية سلوكيا لا أنا يتأثر بها

أي ينقل للبيئة السياسية تعاليم الدين الحنيف في التعامل ( طهارة اليد واللسان , الوفاء بالعهد , أمانة الكلمة , ......... إلخ ) فيكون بذلك دخوله لهذه البيئة إرتقاء لها من جهة أخلاقيات التعامل فيتأثر به الباقيين تدريجيا حتى نصل لبيئة سياسية سليمة قدر الإمكان

أما في حالة أن يدخل عالم الدين السياسة ويمارس نفس السلوكيات الموجودة في هذه البيئة من مراوغة وحنث بالوعد وخداع ووو إلخ تحت مبرر أن ( هي دي السياسة ) وتحت مبرر الحكمة والحنكة , إذن ما الذي أضافه عالم الدين للسياسة في هذه الحالة ؟؟ هنا نقول لا لدخول عالم الدين للسياسة

هذا رأي

تحياتي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...