اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تلك هي أفكارهم و اساليبهم لحكم مصر و ال .. مصريين ..

Scorpion

Recommended Posts

تم تعديل بواسطة أبو محمد

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

المرشد السابق .. فقط للتذكرة

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

المرشد الحالي و رئيس جمهورية مصر الإخوانية الفعلي

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

نائب رئيس الجمهورية الفعلي ... بص العصفورة .. مافيش فنكوش ... هييييه و ضحكنا عليكم

و القانون كما تعلمون لا يحمي مييين ؟؟؟

للذكري و التاريخ هذا هو مشروع الفنكوش ايام الدعايات الكاذبة طائر النهضة ليه ديل و زلموكة

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

هناك أيضآ منهم اشخاص تتواجد امثلتها في اي مكان بالعالم و يطلق عليهم الطفيليات .. و هم من يعيشون بالنفاق .. و الكذب و التصنع وراء ابتسامة لزجة وصوت كفحيح الثعابين .. و هؤلاء دورهم لا يعدو ان يكون أكثر التلميع و التهييج .. و صاحبنا الذي يقوم بهذا الدور مع تلك العصبة يدعي حجازي ..و هو المشهور بالأغنية الخالدة ..عالقدس رايحين .. ننفخ بلالين .. و بكره سبارتكوس حيحرر العبيد..

عالعموم هناك اثنين احب اتفرج عليهم زي ما كنت بحب اتفرج علي اسطفان روستي كد ..هو و التاني بتاع سنحيا مش عارف ايه علشان محدش يزعل ..

لكن فيه حديث ليه لفت نظري بشدة و خلاني افهم ليه التمسك الشديد و المريض بالسلطة و انهم عمرهم ما حيسيبوها و "دون ذلك الرقاب" .. فهمت بجد ليه ..

و زي ما بيقول الأمريكان اهاليهم و اصحابهم و اللي ساندينهم حاليآ :

Ladies and Gentelmen the Name of the Game is

مش حنرجع للسجون تاني

كده وضحت ... يبقي عندهم حق طبعآ يعملوا كده و أكتر ... علشان ما يرجعوش للسجن لازم يفضلوا مجرمين ...

تم تعديل بواسطة أبو محمد

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

يا عم سكوربيون انت جايب لنا معلم من سوق السمك

ده منظر واحد بيوجه الرأي العام

ده اخره يوجه ...

ولا بلاش

تم تعديل بواسطة أبو محمد

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

استراحة مؤقتة نبعد بها عن اعضاء العصبة الحاكمة لنتكلم عن ...

إعلام الجماعة ... و هنا سنورد هجومهم لمن هو المفروض منضمآ الي نفس خندقهم .. فما بالك كيف بكون اختلافهم مع خندق المختلفين معهم .. و ان كان سيتم ايراد ذلك لاحقآ ..

اليكم الشيخ المبجل عف اللسان خالد عبدالله و هو يأتي بذكر الشيخ المبجل ابو اسماعيل

و اهو بالمرة نجيب شهادة من اهلهم ..

تم تعديل بواسطة أبو محمد

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

اتضح ان الرئيس لم يخرج علينا باعلانه الدستوري والتحصين وسرعة الاستفتاء على هذا النحو

الا لأنه مسكين تعرض للاختطاف على يد خلية خليجية زراعها حمدين والبرادعي وعمرو موسى

سبحان الله

http://www.youtube.com/watch?v=_UFHIQzbE48

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

في ناس متخصصة لافساد كل شيء جميل

واحد زي الاخ اللي في الفيديو ده بقاله 25 سنة في السجن مسجون جنائي بعد ان قتل او تسبب في قتل العشرات في مصر وقام الرئيس المبجل باخراجه من محبسه لكي يفسد علينا حياتنا

ناس بتأبن واحد وطني مش عاجبك ايه اللي يوديك هناك عشان تقول البؤ الحمضان ده ليه

ما انتم هاريين البلد مليونيات روح اعملك مليونية من دول وأبن جماعتك

كل اللي اخذته التهزيء والطرد

معذرة انت واخد على كدة ومش جديد عليك ده

بالفيديو والصور.. احد المتهمين في قتل السادات واقتحام مديرية أمن أسيوط يفشل حفل تأبين الحسينى بسوهاج بعد التعرض للإخوان.. ويؤكد: التيارات الإسلامية قدمت 8 شهداء ولم يتكلم عنهم أحد

استمرار للمناوشات التى تزعمها "همام عبد الرحمن البرباوى" أحد أعضاء الجماعة الإسلامية والذى اعتقل فى أحداث مقتل السادات فى سنة 81 واقتحام مديرية أمن أسيوط وحكم عليه بـ 25 عاما، كما اعتقل مع الشيخ المحلاوى والشيخ عمر عبد الرحمن وعبود الزمر وطارق الزمر، واعترض همام على اتهام الإخوان والتيار الإسلامى، فى مقتل الحسينى، كما أشار "همام" إلى التعتيم الإعلامى والشعبى المتعمد –على حد قوله- حيال استشهاد 8 من التيار الإسلامى فى نفس الأحداث أمام الاتحادية.

الأمر الذى أحدث حالة من الهياج داخل القاعة وقيام الحاضرين من الصحفيين والتيارات السياسية بالتصدى له ومحاولة إخراجه لأنه غير مرغوب فيه داخل حفل التأبين.

جاء ذلك خلال حفل التأبين الذى دعت إليه الائتلافات الإعلامية بسوهاج وأسيوط لشهيد الصحافة الثائر الحسينى أبو ضيف، وذلك بمقر نادى المعلمين بطما شمال سوهاج تحت رعاية نقابة الصحفيين ورابطة الصحفيين بسوهاج وائتلاف شباب الصحفيين بأسيوط.

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

في ناس متخصصة لافساد كل شيء جميل

واحد زي الاخ اللي في الفيديو ده بقاله 25 سنة في السجن مسجون جنائي بعد ان قتل او تسبب في قتل العشرات في مصر وقام الرئيس المبجل باخراجه من محبسه لكي يفسد علينا حياتنا

ناس بتأبن واحد وطني مش عاجبك ايه اللي يوديك هناك عشان تقول البؤ الحمضان ده ليه

ما انتم هاريين البلد مليونيات روح اعملك مليونية من دول وأبن جماعتك

كل اللي اخذته التهزيء والطرد

معذرة انت واخد على كدة ومش جديد عليك ده

بالفيديو والصور.. احد المتهمين في قتل السادات واقتحام مديرية أمن أسيوط يفشل حفل تأبين الحسينى بسوهاج بعد التعرض للإخوان.. ويؤكد: التيارات الإسلامية قدمت 8 شهداء ولم يتكلم عنهم أحد

استمرار للمناوشات التى تزعمها "همام عبد الرحمن البرباوى" أحد أعضاء الجماعة الإسلامية والذى اعتقل فى أحداث مقتل السادات فى سنة 81 واقتحام مديرية أمن أسيوط وحكم عليه بـ 25 عاما، كما اعتقل مع الشيخ المحلاوى والشيخ عمر عبد الرحمن وعبود الزمر وطارق الزمر، واعترض همام على اتهام الإخوان والتيار الإسلامى، فى مقتل الحسينى، كما أشار "همام" إلى التعتيم الإعلامى والشعبى المتعمد –على حد قوله- حيال استشهاد 8 من التيار الإسلامى فى نفس الأحداث أمام الاتحادية.

الأمر الذى أحدث حالة من الهياج داخل القاعة وقيام الحاضرين من الصحفيين والتيارات السياسية بالتصدى له ومحاولة إخراجه لأنه غير مرغوب فيه داخل حفل التأبين.

جاء ذلك خلال حفل التأبين الذى دعت إليه الائتلافات الإعلامية بسوهاج وأسيوط لشهيد الصحافة الثائر الحسينى أبو ضيف، وذلك بمقر نادى المعلمين بطما شمال سوهاج تحت رعاية نقابة الصحفيين ورابطة الصحفيين بسوهاج وائتلاف شباب الصحفيين بأسيوط.

بعد قيام الرئيس "المنتخب" بدعوة من اشتركوا في قتل السادات في احتفال 6 أكتوبر (ذكرى إغتيال السادات) في نظرهم، وليس نصر أكتوبر كما هو في نظرنا، ماذا تنتظر من أمثال هؤلاء؟

هل تتوقع منهم شيئا غير الإرهاب؟

إنهم يمارسون الإرهاب الفكري والمعنوي واللفظي والبدني، واحداث الاتحادية والدستورية وغيرها شاهدة عليهم

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أثناء حملته الأنتخابية .. و في ال C.V اللي قدمه للناس علشان ينتخبوه .. نفخ صدره و كر 100 حاجة من ضمنهم :

" و عملت كمستشار لمؤسسة ناسا الأمريكية في اطار محركات سفن الفضاء "

شاهد الدقيقة 1.18

قشطة ... بقالنا ريس شغال حتة نعرفها بس من خلال افلام الخيال العلمي .. حاجة تشرف بجد ..

و بقي رئيس ...

تمر الأيام و بتوع ناسا يقولوا و لا نعرفه .. و كونه لبسكم العمة دي مشكلتكم انتم .. لأن القانون لا يحمي المغفلين .. اللي هما احنا يعني .. يقوم هو يعمل ايه .. يروح يقول .. مين اللي قال اني اشتغلت مع ناسا .. اناعمري ماقلت كده .. انا كنت بذاكر و بكتب ابحاث بالعربي عشان الانجليزي بتاعي بعافية شوية .. عن الفضاء الحلزوني لما كنت بدرس في امريكا .. لأن المدرس بتاعي "حينئذ" كان مشهور قوي و شغال معاهم ..

كذاب .. كذاب ... 100 مرة كذاب ..

بس العيب مش عليه .. ده سلو جماعته و عشيرته ..

العيب علي اللي مستنيين الخير من الأخوان ..

ازاي الكذب و الخداع .. ازاى الأستغلال و الأستهبال .. ازاي النفاق و الغرور .. ازاي حيكونوا الطريق اللي حيجيب الخير أبدآ

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عادي زي ما الشعب كان بيقولك أحمد شفيق اللي بنى المطار وحمدين صباحي هيلغي كامب ديفيد وعمرو موسى هيرجع الاستثمارات بالتليفون واحمد شفيق هيرجع الامن ف 24 ساعة

ايه الجديد يعني

رابط هذا التعليق

جايز انه عادي بالنسبة لحضرتك يا أستاذherohero .. لكن اعتقد يعني اللي حصل علي وظيفة ما بالغش و الكذب .. فرفده شيء طبيعي و مافيش حد يقدر يدافع عنه ..

فما بالك لو كانت الوظيفة دي رئيس دولة .. و من واحد من المفروض انه بيقدم نفسه في عباءة دينية صرفة .. برضه عادي ؟؟!!

عالعموم انا ما لمتوش هو .. انا قلت ده سلو جماعته و عشيرته .. لمت ناس تانية ..

تحياتي

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ياعزيزي الامور عادية جدا حضرتك معتبر ان نتيجه الانتخابات زورة تمام حق حضرتك القضاء موجووووووووووود

وأكيد حضرتك ان انا كمواطن وسياسي جرئ وشجاع اقعد انظر واحاضر واقول هسترجع الحكم وانا قاعد بعمل عمرة ف دبي

يعني لم نسمع ان رومن قال الانتخابات مزورة او غيره مش معقولة كل انتخابات نقول مزورة هي الديموقراطية معناها اذ لم تكن النتيجه ع رغبتي يبقى فيه تزوير

-----------

نتيجه انتخابات الرئاسة ف مصر طبيعية واللي انتخبوا الفريق شفيق معروفين بوظائفهم يعني انا وظائف معينة لو الفريق شفيق كان سئ برده هينتخبوه والعكس مع محم مرسي فالطبيعي اللي حصل هو اللي وقع الفريق شفيق اللي عصروا ليمون ع نفسهم وانا منهم لكرهنا لحكم العسكريين للمدنين

ولو حضرتك اشتغلت مع العسكريين ف الادارات المدنية كهرباء او مطار او اي جهة كنت تعرف نظام شغلهم

رابط هذا التعليق

يا سيدي الفاضل لما كل هذه الجولة الطويلة ..

سأوجه لحضرتك سؤال بسيط اتمني ان تكتفي في ردك عليه بنعم او لا ..

هل كذب مرسي ام لا ؟

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

عادي زي ما الشعب كان بيقولك أحمد شفيق اللي بنى المطار وحمدين صباحي هيلغي كامب ديفيد وعمرو موسى هيرجع الاستثمارات بالتليفون واحمد شفيق هيرجع الامن ف 24 ساعة

ايه الجديد يعني

لا يا استاذ هيرو

الكذب مش عادي خالص ويجرم في الدول المحترمة

ده حتى كلينتون لما كانت له علاقة بمونيكا ثم اصدر بيان قبل الحكم عليه وقال فيه انه يقر بعلاقته بمونيكا الشعب الامريكي غفر له زلته واعاد انتخابه دورة اخرى لماذا ؟ لانه لم يكذب

بالك لو كذب ما كانوش سمه عليه رغم ان جريمته جريمة اخلاقية لكنه اعترف بها امام الشعب ولذلك غفر له الشعب لانه صدق معه

الكذب مش عادي وواضح ان مرسي عنده حاجة في الذاكرة يمكن عنده زهايمر لانه قال ان له علاقة بناسا ورجع نسى اللي قاله

المفروض حد يصحيه من غفاواته المتتالية

رابط هذا التعليق

الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية

كذب ف ايه ؟؟؟

عشان اقدر أرد باللي أعرفه

موضوع ناسا ؟؟ انا لايهمني بكبير او صغير لان مثلا الفريق أحمد شفق قال انه مش هيرشح نفسه للرئاسة وانه عاوز يرتاح

هل كدة الفريق شفيق كذب ولا اوعد فخلف

يعني هو احنا كل يومين نطلع لنا بقصه

طب تمام الفريق أحمد شفيق كان مسافر يعمل عمرة ومارجعش ؟؟؟ايه كفلة مش راضي ينزله

تم تعديل بواسطة herohero
رابط هذا التعليق

الدكتور محمد مرسي رئيس الجمهورية

كذب ف ايه ؟؟؟

عشان اقدر أرد باللي أعرفه

موضوع ناسا ؟؟ انا لايهمني بكبير او صغير لان مثلا الفريق أحمد شفق قال انه مش هيرشح نفسه للرئاسة وانه عاوز يرتاح

هل كدة الفريق شفيق كذب ولا اوعد فخلف

يعني هو احنا كل يومين نطلع لنا بقصه

طب تمام الفريق أحمد شفيق كان مسافر يعمل عمرة ومارجعش ؟؟؟ايه كفلة مش راضي ينزله

الموقفان مختلفان

شفيق غير رأيه

مرسي كذب

وهناك فرق كبير

يعني انا كنت بشجع الاسماعيلي وبعد كده اكتشفت ان الاسماعيلي فريق ما يستهلش اني اشجعه رحت مغير رأيي وبقيت اشجع الزمالك

كده انا ما كدبتش انا غيرت موقفي

لكن لما اقول انا بشجع الزمالك ويتضح بعد كده اني بشجع الاهلي كده ابقى كداب

رابط هذا التعليق

مافيش فايدة

لا فيه فايدة الدكتور محمد مرسي كذب

الفرييق شفيق كذب لما قال انه طالع للعمرة وقعد للحج ولسه

وكافة النخبة كذبت لما قالت انها بتشتغل لمصلحه مصر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...