اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لا أتركه قط حتى أذوق الموت

Alshiekh

Recommended Posts

حسبى الله و نعم الوكيل فى نظام مبارك الذى شوه كل جميل فى مصر

فاكرين جهاز المخابرات المصرية اللى كان حائط صد امام الكيان الصهوينى و كثيرا ما ابكاهم و المهم؟

ماذا اصبح فى عهد مبارك ؟ اصبح مدير الجهاز عميلا للكيان الصهيونى و قائما باعمال التعذيب و الملفات القذرة

ما الغريب ان يكون المجلس العسكرى كذلك و هو الذى خدم مبارك و نظامه و لم يغضب عليهم مثلما حدث للشاذلى

و ابو غزالة و غيرهم من الشرفاء الذين حاولوا العمل لمصر بحق .

رابط هذا التعليق

• الردود 65
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الى كل من يتهم المجلس العسكرى بالفساد وكل الالفاظ الشديده اقول له

واخص الاستاذ احمد بتاع الرياض

تخيل نفسك كنت رئيس جمهوريه ونجحت من اول مره وحصلت على 80 فى المائه من الاصوات

هيتبقى 20 فى المائه من الاصوات

تخيل ان مليون وقفوا فى الميدان وقالوا مش هنمشى غير اما حضرتك تتنحى

وعطلوا الشوارع

اعلنوا عن جمعة رحيل لحضرتك وتوجهوا الى القصر الرئاسى

ساعتها هيكون موقفك ايه وانت منتخب ومكتسح

البلد فى فوضى ولازم الشده

والشده كانت لازم من اول يوم مسك فيه المجلس العسكرى

لكن التراخى والطبطبه هى من اوصلتنا الى هذه الحال

سوف تكون هناك مواجهه داميه بين الدوله وبين مايسمى بالثوار بغض النظر من هو الرئيس سواء ليبرالى او علمانى او يهودى او مسلم

لن يكون هناك دوله وتحرير سويا

اما الدوله واما التحرير

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

من قرأتي للمداخلات كلها.....هناك اسئلة منطقية طرحها..سي السيد ، خاصة عندما يتعلق الامر بسيطرة قيادات الجيش على كل المناصب الهامة في مصر من اول المحافظات الى حد رئاسة الاندية الرياضية

رجال الجيش مع احترامنا لهم ، ومع اقرارنا بأهمية ان يعيشوا حياة كريمة تغنيهم عن الحاجة...ولكنهم يتمتعوا بخيرات اكثر من اللازم واكثر مما يتناسب مع وضع مصر

- كل الاراضي المميزه يحصلوا عليها برخض التراب..السيارات بالتقسيط المريح جدا ، الشقق ، النوادي الفاخرة ، الشاليهات ، الخ...في حين ان هناك ملايين لا يجدون قوت يومهم...امتيازات لدرجة الاستفزاز..في حين اننا في سلام منذ عشرات السنين...( يعني اكل ومرعة ) اللهم لا حسد

- لذلك فجيشنا على العين والراس طالما كان اهتمامه هو الأعمال العسكرية وحماية مصر من الخارج ومن الداخل.....اما استمراره في العمل السياسي والذي تحملناه منذ عام 52 فاظن انه لم يعد امرا مقبولا.

- الان الخلاصة هي امر واحد فقط...بيننا وبين المجلس العسكري والجيش...هو تسليم السلطة الى رئيس مدني منتخب بنزاهة دون اي شبهة تزوير او تلاعب.....وذلك بحد اقصى 30 يونيو

سنعتبر كل ما حدث السنة الماضية..هي شكوك واوهام..كانت في عقولنا وسنعتبر كل احداث العنف التي حدثت واسلوب التعامل معها هي ( ضرورة ) من ضرورات المرحلة لكي لا يفلت الزمام....وسنعتبر كل القسوة في التعامل مع التظاهرات او الاعتصامات...شيء لابد منه....

لكن أن نرى بعد ذلك....حكم عسكري مرة اخرى..او حكم اي شخص من النظام السابق..فهذا سيقطع الشك باليقين لدي..ان مجلسنا العسكري كان يتلاعب بنا ..رغم استبعادي لذلك...

- فوز عمرو موسى في رأي هو الذي سيؤكد شكوكي ناحية المجلس العسكري..رغم انني اعلم انه سيحصل على اصوات عديدة دون تزوير......لكن ليس لدرجة ان يفوز بالرئاسة في المرحلة الثانية

لذلك الحل الان هو الانتظار حتى نهاية الانتخابات...ليس هناك حل اخر...وعلى الجميع تحمل الايام القليلة القادمة مهما حدث فيها من امور تثير الشكوك.....لان اتهام العسكر والتفكير في مواجهته ولو سلميا لا يجب ان يتم عن طريق الشكوك

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

من قرأتي للمداخلات كلها.....هناك اسئلة منطقية طرحها..سي السيد ، خاصة عندما يتعلق الامر بسيطرة قيادات الجيش على كل المناصب الهامة في مصر من اول المحافظات الى حد رئاسة الاندية الرياضية

رجال الجيش مع احترامنا لهم ، ومع اقرارنا بأهمية ان يعيشوا حياة كريمة تغنيهم عن الحاجة...ولكنهم يتمتعوا بخيرات اكثر من اللازم واكثر مما يتناسب مع وضع مصر

- كل الاراضي المميزه يحصلوا عليها برخض التراب..السيارات بالتقسيط المريح جدا ، الشقق ، النوادي الفاخرة ، الشاليهات ، الخ...في حين ان هناك ملايين لا يجدون قوت يومهم...امتيازات لدرجة الاستفزاز..في حين اننا في سلام منذ عشرات السنين...( يعني اكل ومرعة ) اللهم لا حسد

- لذلك فجيشنا على العين والراس طالما كان اهتمامه هو الأعمال العسكرية وحماية مصر من الخارج ومن الداخل.....اما استمراره في العمل السياسي والذي تحملناه منذ عام 52 فاظن انه لم يعد امرا مقبولا.

- الان الخلاصة هي امر واحد فقط...بيننا وبين المجلس العسكري والجيش...هو تسليم السلطة الى رئيس مدني منتخب بنزاهة دون اي شبهة تزوير او تلاعب.....وذلك بحد اقصى 30 يونيو

سنعتبر كل ما حدث السنة الماضية..هي شكوك واوهام..كانت في عقولنا وسنعتبر كل احداث العنف التي حدثت واسلوب التعامل معها هي ( ضرورة ) من ضرورات المرحلة لكي لا يفلت الزمام....وسنعتبر كل القسوة في التعامل مع التظاهرات او الاعتصامات...شيء لابد منه....

لكن أن نرى بعد ذلك....حكم عسكري مرة اخرى..او حكم اي شخص من النظام السابق..فهذا سيقطع الشك باليقين لدي..ان مجلسنا العسكري كان يتلاعب بنا ..رغم استبعادي لذلك...

- فوز عمرو موسى في رأي هو الذي سيؤكد شكوكي ناحية المجلس العسكري..رغم انني اعلم انه سيحصل على اصوات عديدة دون تزوير......لكن ليس لدرجة ان يفوز بالرئاسة في المرحلة الثانية

لذلك الحل الان هو الانتظار حتى نهاية الانتخابات...ليس هناك حل اخر...وعلى الجميع تحمل الايام القليلة القادمة مهما حدث فيها من امور تثير الشكوك.....لان اتهام العسكر والتفكير في مواجهته ولو سلميا لا يجب ان يتم عن طريق الشكوك

أستاذ أبو ريم

نستلم البيت الأول وبعدين نشوف ايه اللي احنا عايزين نغيره او نجدده

نستلم البيت الاول وبعدين ننظفه ونحط العفش الجديد على نضافة

لكن مايحدث هو محاولة لتعطيل تسليم وتسلم البيت لان في الوقت الحالي سهل انك تقف امام المجلس العسكري على اعتبار انه غير منتخب

لكن بعد الانتخابات حيبقى في حاجة اسمها ريس منتخب، يعني لازم توافق على سياسة ادارته وهذا مالا يريده المتضررين من وجود رئيس منتخب حتى لو جاء على نفس طريقة صعود الاخوان والسلفيين إلى السلطة

أو الراغبين في هدم العملية هو ابو اسماعيل وانصاره لانهم يتخيلون انهم باستطاعتهم هدم الادارة الحالية المؤقتة وتنصيبا أميرا للبلاد.

هذه هي رؤيتي لما يجري الآن.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

لو الموضوع : نستلم البيت الاول وبعدين نشوف هنعمل فيه إيه ونصلح ايه

يبقى مفيش داعي لاظهار المجلس العسكري وكأنهم مجموعة أتقياء من أولياء الله الصالحين

والحقيقة ان ابليس بياخدوا عندهم درس خصوصي ومجموعات تقوية

والحقيقة التانية انهم عاوزين يحرقوا البيت على دماغ صحابه ويجيبوه ع المحاره

هنستلم ايه ساعتها .. الاطلال

أما حكاية انه لايجوز التفرقة بين الجيش وبين قادته لان ذلك رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه

فلم أجدها في كتب الفقه

الفقه هو إعمال العقل

شكرا

http://www.youtube.com/watch?v=dBMOiq4m8-M&feature=youtu.be

رابط هذا التعليق

ق

هب أنك شاب، أكملت دراستك الجامعية او المتوسطة أو لم تنل حظك من التعليم وبلغت سنا يخضع فيه الجميع لإجراء واحد يتساوى فيه الجميع

...........................ز

.

حيكون كل تركيزي وقتها هو امساك الشباب وتثبيتهم تمهيدا لتقديمهم الى جهات التحقيق مش اني ارفع العصاه ( بعد ماتم القبض عليهم ) وانزل بها باقصى مالدي من قوة عليهم لكي اكسر عظامهم !!

ايه الفرق بين الامن المركزي ايام مبارك وبين ميليشيات طنطاوي

حيكون كل تركيزي اني ما روحش اخطف ناشط من على السور واسحله وانزل ضرب فيه عشان استفز المتظاهرين خلف الاسوار و انا كنت حطيت الفيديو لحضرتك لكنك تجاهلته

حكون تركيزي وقتها اني استرجع كلام دكتور برادعي ( وحضرتك من اخلص اتباعه ) لما قال للمجلس العسكري يوميها ( مصر تنهار على ايديكم )

واتعجب الان اشد العجب انك بقيت ضد مرجعيتك التي كنت تؤمن بها وانتقلت للمعسكر المضاد الذي يضم عكاشه وسبايدار و مصطفى بكري وخالد عبد الله واشباههم من الاقلام الموتوره هنا في المحاورات وخارجها !!!

اتمنى حضرتك تراجع موقفك وانت اكتر العارفين بحجم الفساد الذي يلطخ ايد المجلس العسكري وزبانيته والصناديق الخاصة ومقدرات الدولة التي ما زالت حتى هذه اللحظة تنتهك على ايديهم بله الدماء والحقوق ....

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

ق

هب أنك شاب، أكملت دراستك الجامعية او المتوسطة أو لم تنل حظك من التعليم وبلغت سنا يخضع فيه الجميع لإجراء واحد يتساوى فيه الجميع

.

حيكون كل تركيزي وقتها هو امساك الشباب وتثبيتهم تمهيدا لتقديمهم الى جهات التحقيق مش اني ارفع العصاه ( بعد ماتم القبض عليهم ) وانزل بها باقصى مالدي من قوة عليهم لكي اكسر عظامهم !!

حيكون كل تركيزي اني ما روحش اخطف ناشط من على السور واسحله وانزل ضرب فيه عشان استفز المتظاهرين خلف الاسوار و انا كنت حطيت الفيديو لحضرتك لكنك تجاهلته

حكون تركيزي وقتها اني استرجع كلام دكتور برادعي ( وحضرتك من اخلص اتباعه ) لما قال للمجلس العسكري يوميها ( مصر تنهار على ايديكم )

هل يعني كلامك انك انت المصري والعسكريين الذين رأيناهم والذين تهاجمونهم من دولة أخرى أو من كوكب آخر؟

اليس هؤلاء هم ابناؤنا الذين يؤدون الخدمة العسكرية وهم اخوتك الصغار ؟

التنظير من وراء الكيبورد ومن داخل الغرف المكيفة يختلف عن التطبيق على أرض الميدان.

العسكريين اللي كلنا شفناهم في مشاهد الفيديو جميعهم مصريين وليسوا من دول معادية وليسوا مخلوقات غريبة هبطت علينا من السماء.

ماحدث في العباسية واتخاذ وزارة الدفاع هدف ليس لها سوى معنى واحد، هو التخلص من الجيش المصري وليس المجلس العسكري وأن تنقلب الدنيا إلى فوضي ويستولي على السلطة من يستطيع حشد الانصار.

واتعجب الان اشد العجب انك بقيت ضد مرجعيتك التي كنت تؤمن بها وانتقلت للمعسكر المضاد الذي يضم عكاشه وسبايدار و مصطفى بكري وخالد عبد الله واشباههم من الاقلام الموتوره هنا في المحاورات وخارجها !!!

اتمنى حضرتك تراجع موقفك وانت اكتر العارفين بحجم الفساد الذي يلطخ ايد المجلس العسكري وزبانيته والصناديق الخاصة ومقدرات الدولة التي ما زالت حتى هذه اللحظة تنتهك على ايديهم بله الدماء والحقوق ....

هذه هي مشكلة الشباب، لايرى سوى جزء صغير من زاوية واحدة ويعتبرون من يرى الـ 360 درجة منقلب على المبادئ وانتقل لمعسكر الاعداء.

عندما أراك مخطئا فيجب ان تتقبل نقدي ولا تعتبره انتقال للجانب الآخر،

المجلس العسكري يرتكب أخطاءا منذ مارس العام الماضي، وعندما اقتربنا من نقطة النهاية نجد الداعين للإنقلاب على ذلك والدعوة لقلبها فوضي وحمامات دم.

فوقوا يرحمكم الله

وعلى فكرة البرادعي الذي لازلت اؤيده لم يشجع الثوار للذهاب الى العباسية ومهاجمة وزارة الدفاع، وهو من المؤيدين او الداعين لتخلي العسكر عن السلطة ولكن ان يتم تسليم السلطة لرئيس او مجلس رئاسي مؤقت، ولم يدعو مطلقا لاسقاط العسكر.

بلاش خلط للأوراق

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

الى كل من يتهم المجلس العسكرى بالفساد وكل الالفاظ الشديده اقول له

واخص الاستاذ احمد بتاع الرياض

تخيل نفسك كنت رئيس جمهوريه ونجحت من اول مره وحصلت على 80 فى المائه من الاصوات

هيتبقى 20 فى المائه من الاصوات

تخيل ان مليون وقفوا فى الميدان وقالوا مش هنمشى غير اما حضرتك تتنحى

وعطلوا الشوارع

اعلنوا عن جمعة رحيل لحضرتك وتوجهوا الى القصر الرئاسى

ساعتها هيكون موقفك ايه وانت منتخب ومكتسح

البلد فى فوضى ولازم الشده

والشده كانت لازم من اول يوم مسك فيه المجلس العسكرى

لكن التراخى والطبطبه هى من اوصلتنا الى هذه الحال

سوف تكون هناك مواجهه داميه بين الدوله وبين مايسمى بالثوار بغض النظر من هو الرئيس سواء ليبرالى او علمانى او يهودى او مسلم

لن يكون هناك دوله وتحرير سويا

اما الدوله واما التحرير

لأ أنا مش فاهم هاضع نفسي في الموقف ده إزاي وهو ما حصلش ولا هايحصل ؟

يعني انا تايه دلوقت ... قصد حضرتك إننا أفترينا على مبارك ؟

ولا أفترينا على المجلس العسكري ؟

قول لي حضرتك الإيجابيبات اللي عملها المجلس العسكري وإحنا كشعب نمرود إتبطرنا عليها ؟

وكذلك مبارك بالمناسبة ؟

وبرضوا مش فاهم المثال ده ..

يعني هافترض إني رئيس وكسبان بـ 80 % في إنتخابات حره نزيهة ... قصدك تنزل مظاهرات تاني يوم من غير حتى ما أقول للشعب صباح الخير ؟

ولا الناس دي نزلت بعد سنتين تلاته فساد ؟

ولا نزلوا بعد سنتين تلاته البلد إتحولت فيه لبلد محترم ودول نزلوا غلاسة كده ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ق

.

هل يعني كلامك انك انت المصري والعسكريين الذين رأيناهم والذين تهاجمونهم من دولة أخرى أو من كوكب آخر؟

اليس هؤلاء هم ابناؤنا الذين يؤدون الخدمة العسكرية وهم اخوتك الصغار ؟

التنظير من وراء الكيبورد ومن داخل الغرف المكيفة يختلف عن التطبيق على أرض الميدان.

العسكريين اللي كلنا شفناهم في مشاهد الفيديو جميعهم مصريين وليسوا من دول معادية وليسوا مخلوقات غريبة هبطت علينا من السماء.

ماحدث في العباسية واتخاذ وزارة الدفاع هدف ليس لها سوى معنى واحد، هو التخلص من الجيش المصري وليس المجلس العسكري وأن تنقلب الدنيا إلى فوضي ويستولي على السلطة من يستطيع حشد الانصار.

هذه هي مشكلة الشباب، لايرى سوى جزء صغير من زاوية واحدة ويعتبرون من يرى الـ 360 درجة منقلب على المبادئ وانتقل لمعسكر الاعداء.

عندما أراك مخطئا فيجب ان تتقبل نقدي ولا تعتبره انتقال للجانب الآخر،

المجلس العسكري يرتكب أخطاءا منذ مارس العام الماضي، وعندما اقتربنا من نقطة النهاية نجد الداعين للإنقلاب على ذلك والدعوة لقلبها فوضي وحمامات دم.

فوقوا يرحمكم الله

وعلى فكرة البرادعي الذي لازلت اؤيده لم يشجع الثوار للذهاب الى العباسية ومهاجمة وزارة الدفاع، وهو من المؤيدين او الداعين لتخلي العسكر عن السلطة ولكن ان يتم تسليم السلطة لرئيس او مجلس رئاسي مؤقت، ولم يدعو مطلقا لاسقاط العسكر.

بلاش خلط للأوراق

حضرتك وضفتني باني سني صغير وانا عندي 40 سنه

وقلت عليا اني باقوم بالتنظير من وراء الكيبورد وانا احد صانعي القرار ...

ماعلينا ..

وصف افراد مليشيات طنطاوي بصفات البراءة والطهارة بل والرجوله يتنافى مع المنطق لان كل المصابين والقتلى والمسحولين و المعتقلين هم من الجانب ( الاعزل ) الاخر ...

مش من الرجوله اني بعد ماقبضت على ناشط سياسي كل همه في الدنيا ان الجاهل اللي بيضربه بعزم مافيه وهو اعزل يلاقي حياه نضيفة ودوله غنية ومحترمة يعيش فيها هو وولاده

الجندي الجاهل بيكسر عظام اللي بيضحي بحياته ومستقبله عشان كرامته وحريته

اكتر ناس في مصر عارفه وساخة المجلس العسكري هم افراد وجنود القوات المسلحة وعارفين المرتبات اللي بالملايين والصناديق الخاصة اللي بالمليارات والارباح اللي مش بتدخل خزينة الدولة و بدلات الوفاء اللي بتتوزع على كبار القادة من اموال الشعب وكل الفساد اللي ضارب اكبر مؤسسة في الدولة وفاحت رائحتها الكريهة واللي يقول انهم ملايكه من السماء يا اما مش فاهم حاجه يا اما مكابر وجاحد ..

التظاهر والاعتصام حق مكفول في جميع دول العالم ( المتحضرة ) ومن واجب الامن انه يحمي المتظاهرين مش يرسل لهم بلطجية ويتفق معاهم انهم يدبحوا الولاد بالسيوف والسكاكين ويضربوهم بالخرطوش !!!

لو مليشيات طنطاوي فعلا رجال ماكانوش حطوا ايديهم في ايد المسجلين الخطر والمعروفين بالاسم وكانوا طهروا البلد منهم مش يقبضوا على اشرف ناس في مصر وسايبين بلطجيتهم على الشعب بيلموا غنيمة التعاون القذر ده

لو ميليشيات طنطاوي فعلا رجال ماكانوش رقصوا زي الحريم في ميدان العباسية عشان قتلوا وضربوا شباب اعزل وبنات وسيدات هم بالتأكيد ارجل واشرف منهم بمراحل ..

عشان ما اطولش الفيدوهات اللي بتوثق كل كلمه قولتها نزلت في اماكن كتير هنا وعموما الجاحد والمكابر مش حينفع معاه ولا الف فيديو فمش فارقه لكن

الفارق بالتاكيد ان شباب مصر و ثوراها والله رجاله ومش حيسكتوا بس مستنيين لحظة التنوير واللي حتكون قبل 30 يونيو ان شاء الله عشان نطهر مصر ونحررها من كل مجرم وقاتل

الحق بين والباطل بين وتاكد ان الشريف حيقتل الحرامي في الاخر ..

تحيتي واسف على الاطالة ....

رابط هذا التعليق

حضرتك وضفتني باني سني صغير وانا عندي 40 سنه

وقلت عليا اني باقوم بالتنظير من وراء الكيبورد وانا احد صانعي القرار ...

ماعلينا ..

وصف افراد مليشيات طنطاوي بصفات البراءة والطهارة بل والرجوله يتنافى مع المنطق لان كل المصابين والقتلى والمسحولين و المعتقلين هم من الجانب ( الاعزل ) الاخر ...

مش من الرجوله اني بعد ماقبضت على ناشط سياسي كل همه في الدنيا ان الجاهل اللي بيضربه بعزم مافيه وهو اعزل يلاقي حياه نضيفة ودوله غنية ومحترمة يعيش فيها هو وولاده

الجندي الجاهل بيكسر عظام اللي بيضحي بحياته ومستقبله عشان كرامته وحريته

اكتر ناس في مصر عارفه وساخة المجلس العسكري هم افراد وجنود القوات المسلحة وعارفين المرتبات اللي بالملايين والصناديق الخاصة اللي بالمليارات والارباح اللي مش بتدخل خزينة الدولة و بدلات الوفاء اللي بتتوزع على كبار القادة من اموال الشعب وكل الفساد اللي ضارب اكبر مؤسسة في الدولة وفاحت رائحتها الكريهة واللي يقول انهم ملايكه من السماء يا اما مش فاهم حاجه يا اما مكابر وجاحد ..

التظاهر والاعتصام حق مكفول في جميع دول العالم ( المتحضرة ) ومن واجب الامن انه يحمي المتظاهرين مش يرسل لهم بلطجية ويتفق معاهم انهم يدبحوا الولاد بالسيوف والسكاكين ويضربوهم بالخرطوش !!!

لو مليشيات طنطاوي فعلا رجال ماكانوش حطوا ايديهم في ايد المسجلين الخطر والمعروفين بالاسم وكانوا طهروا البلد منهم مش يقبضوا على اشرف ناس في مصر وسايبين بلطجيتهم على الشعب بيلموا غنيمة التعاون القذر ده

لو ميليشيات طنطاوي فعلا رجال ماكانوش رقصوا زي الحريم في ميدان العباسية عشان قتلوا وضربوا شباب اعزل وبنات وسيدات هم بالتأكيد ارجل واشرف منهم بمراحل ..

عشان ما اطولش الفيدوهات اللي بتوثق كل كلمه قولتها نزلت في اماكن كتير هنا وعموما الجاحد والمكابر مش حينفع معاه ولا الف فيديو فمش فارقه لكن

الفارق بالتاكيد ان شباب مصر و ثوراها والله رجاله ومش حيسكتوا بس مستنيين لحظة التنوير واللي حتكون قبل 30 يونيو ان شاء الله عشان نطهر مصر ونحررها من كل مجرم وقاتل

الحق بين والباطل بين وتاكد ان الشريف حيقتل الحرامي في الاخر ..

تحيتي واسف على الاطالة ....

أعذرني أني لم أستطع أن أستمر في قراءة باقي مداخلتك بعد قرائتي للسطر الملون بالاحمر.

طنطاوي هذا لايزال هو وزير الدفاع المصري

والميليشيات الذين تحدث عنهم هم جنود وضباط صف وضباط من القوات المسلحة المصرية من أسلحتها المختلفة.

طنطاوي ليس المرشد وليس آية الله أبو إسماعيل، وافراد القوات المسلحة ليسوا ميليشيات أحد وانتماؤهم لمصر فقط، ولاء وانتماء من تصفهم بميليشيات طنطاوي ليس لتنظيم ولا لزعيم ولا لشيخ ولا لمرشد، ولائهم لمصر وقسمهم لحماية مصر وامن مصر واستعدادهم للتضحية بأرواحهم في سبيل الوطن.

عيب عليك يا استاذ ياصانع القرارات، وصدقني لست أدري قرارات ايه التي تصنعها من ارض النقط من خلف الكيبورد داخل الغرف المكيفة والثوار يعانون الحر والعطش في ميادين مصر، او يمكن تكون عامل زي ابو اسماعيل اللي قاعد في البيت علشان رجله فيها واوا ومش لاقي حد يبوس له الواوا، اصل كله دلوقتي بيصنع قرارات.

ويا استاذ ياصانع القرار لو كان هذا هو رأيك في المؤسسة العسكرية وأفرادها، فلتصنع قراراتك انت ومن يؤيدك بعيدا عن مصر، يكفي مصر أنها عملت منكم أشخاص لهم حيثية على حساب فقراء مصر ومليشيات طنطاوي اللي مش عاجبينك.

--

رابط

رابط هذا التعليق

رجعنا تاني لنغمة ده ابونا اللي خيره علينا وعيب عليكم ده قتل واتقتل قبل كده ....

عموما يا باشا حقك عليا طنطاوي ده ميا ميا و راجل طاهر وحيفضل طول عمره طاهر :happy:

اما بالنسبة للافراد البيئة اللي رقصوا بلدي وهزوا وسطهم ليلة الجمعه اللي فاتت عشان اتشطروا على شباب اعزل وهما بيتروقوا على الحدود قدام اسرائيل

فحتى لفظ ميليشيات ده كتير عليهم واحتراما للآنسات والسيدات والجمع الكريم اللي هنا فمش حقول الوصف الشعبي الآخر اللي بيوصفهم بمنتهى الدقة ..

تحيتي ....

رابط هذا التعليق

عاوز تكلمني عن الجيش المصري !

ده نموذج محترم لظابط شريف ...

النقيب طيار عبد المنعم المراغي وهو يتسلم نوط الشجاعه من الرئيس السادات لادائة البطولي في معركة ( مذبحة الهليكوبتر ) التي استشهد فيها زملاؤه الخمسون ماعدا ثلاثه منهم عبد المنعم المراغي وعبد الرحمن سنبل

في الصورة الفريق اول محمد حسني مبارك والرئيس السوداني جعفر نميري ..

رابط هذا التعليق

النقيب طيار عبد المنعم المراغي وهو يتسلم نوط الشجاعه من الرئيس السادات لادائة البطولي في معركة ( مذبحة الهليكوبتر ) التي استشهد فيها زملاؤه الخمسون ماعدا ثلاثه منهم عبد المنعم المراغي وعبد الرحمن سنبل

النقيب طيار عبد المنعم المراغي كان بطلا ويستحق منا كل تقدير

انت ايه بطولاتك بقى؟ بس أوعى تقول لي إنك واخد ميدالية في الـ " Flight Simulator "

--

رابط

رابط هذا التعليق

النقيب طيار عبد المنعم المراغي كان بطلا ويستحق منا كل تقدير

انت ايه بطولاتك بقى؟ بس أوعى تقول لي إنك واخد ميدالية في الـ " Flight Simulator "

اولا اسجل شكري لحضرتك لكلمة التقدير لوالدي ودي عندي ثمنها غالي لاقصى مدى يمكن تخيله ...

على الجانب السياسي العبد الله احد الاعضاء التسعة عشر للجنة البحوث والتطوير التي تضم قادة وكوادر حركة شباب 6 ابريل والمنوط بها حصريا تحليل كل مايدور على الساحة السياسية داخليا وخارجيا ووضع التصورات والبدائل والخطوط الرئيسية العريضة

على الجانب المهني فانا مدير قسم AS Built لكافة مشاريع مجموعة بن لادن السعودية ...

تحيتي ....

رابط هذا التعليق

وزعلتوا مني لما قلت ميليشيات طنطاوي ....

http://www.youtube.com/watch?v=c90QjNC9jOA

رابط هذا التعليق

معلهش يا تيمور يا خويا لو كانت لهم مصلحه عند العباسيه او كان البرادعى هناك كانو دلوقتى نازلين شتيمه من الغاليه على راس طنطاوى

كنت سابقآ اقف بجوار المجلس وميلشياته أملآ فى الخلاص القادم و ظننت انهم اصحاب عهود اما الان وقد اتضح زيف وعودهم اقسمت ان أكون جندى فى الميدان ضد من يسرقون حقنا فى الحياه الكريمه التى حرمنا منها العسكر منذ انقلاب يوليو

لم يعد الان مكان لهم داخل قلوبنا بعدما نفذ الرصيد

انتهى شهر العسل بيننا كشعب محترم اعطاهم الفرصه وأظهرو انهم عسكر مصاصين دماء وحرميه

انتهى ولم يعد هناك وقت للتفكير ثانيآ فى اعطائهم وعود او قبول وجوةدهم على رأس السلطه

العسكر لعبو على كل الحبال قسمو الشعب واتحدو مع اعداء الثوره والان يريدون ان يسلمو الدوله الى تابع لهم ..

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

المشكلة هي أزمة ثقة بين الجميع ،

كل طرف يرى الأطراف الأخرى خائنة ومتأمرة في حين أن الحقيقة أن كل طرف يعمل لمصلحة مصر من وجهة نظره ، نعم قد تتداخل بعض المصالح الخاصة لدى البعض ولكن يبقى سؤ النية وعدم فهم دوافع الأخرين هو ما يسبب هذا الإضطراب والفوضى ، وقطعا يلام فيه الطرف الأقوى الذي يمسك بزمام الأمور وهو المجلس العسكري ولكنهم ليسوا بهذا السؤ الي يصوره بهم البعض ، أنا أرى فقط أنهم مش فاهمين وليسوا خونة او قتلة.

كلام جميل

يعني لما أشوف قدام عيني مئات القتلى اللي سقطوا برصاصة وعنفهم بطريقة مباشرة او غير مباشرة .. أكذب نفسي وأقول دي ازمة ثقة ومافيش حد مات ؟

لأ طبعاً فيه حد مات ولسه فيه هيموت أكتر وأكتر والبلد هترجع لورا أكتر نتيجة أزمة الثقة والتخوين المتبادل وثقة كل طرف أنه على صواب وأنه مخلص لمصر والباقيين خونة أو قابضين ، لو كل طرف وقف يفكر شوية في إحتمالية أن الأخر فقط مختلف معه في رؤيته للأمور وحصل نوع من التحاور المجتمعي الكامل والعميق عبر كل المؤسسات سيختفى عندها التخوين وتظهر وجهات نظر متبلورة تحتوى رؤية الجميع ، ولكن البقاء في حالة صراع والتطرف الذي يمارسه كل طرف بقسوة تجاة نظرته للأخرين لن يحقق أي شئ , أنا شخصياً لا أرى إلا متطرفون غير مستعدون لسماع الأخرين سواء الثوار أو المجلس العسكري أو الإخوان ، ولا أظن أنه من الذكاء أن يؤيد أحد هذا الوضع لأن في أستمراره أسوأ انواع الغباء الذي لن يبني مصر ، مصر لن يبنيها ما يحدث الأن أو ما يترتب عليه. لابديل الأن عن أن تفرز مصر رؤية حكيمة تستوعب ما يحدث بواسطة العقلاء من أبناءها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...