اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رحله الى الصين

ماجد

Recommended Posts

The New China

Guangzhou, China 2002

بصراحة الصورة دي أقوى من أي كلام ، أنا كنت فاكر إن الصين اللي حضرتك حكيت عنها و رسمتلها صور و شوارع في خيالي غير كده تماما ، اللي أنا شايفه ده - حتى و لو كان في نص المدينة بس - يبقى مستوى جامد.

و بعدين الأبراج عندهم مش بلكّات زي عندنا ، شوف الأشكال الجمالية و التضليعات في المباني ، و بعدين حتى عواميد الإنارة واخدة طابع خاص.

شكرا يا أستاذ ماجد ع الصور ، و لو في تاني ياريت تبعتهم.

مافيش معاك صور لهونج كونج ؟. و صور للجزء الشعبي من جوانج زو ؟

قد لا يُرزقُ المرء من فضل حيلتهِ و يُصرفُ الرزقُ عن ذي الحيلةِ الداهي

ما نــالني من غنىً يومــاً و لا عـــدمٌ إلا لــقولـــــــي عليه ... الحـــمـــد للهِ

---------------------------------------------------------

"يعجبني الفأل قالوا وما الفأل قال كلمة طيبة" حديث شريف

رابط هذا التعليق

• الردود 160
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت اريد ان اتأكد من معلومه...............

هل صحيح ان المحكوم عليهم بالسجن فى الصين يعملون بقوه القانون فى المصانع بل وياخذون راتب رمزى طوال فتره العقوبه؟؟؟؟؟؟؟؟

إن ربا كفاك بالأمس ما كان.... يكفيك فى الغد ما سوف يكون

رابط هذا التعليق

الأخت فــيــروز

طبعا انا أقصد نصف المدينه اللى تم تطويره و تحديثه . مش وسط البلد عموما . وزى ما قلت فى يوميات الرحله

ايضا من ركوبى للأتوبيس و انا فى طريقى من و الى المعرض أو التاكسى لاحظت ملاحظه غريبه . المدينه تكاد تكون منقسمه لقسمين متلاصقين و فى بعض الأحيان متداخلين احدهما مثل بولاق الدكرور او بولاق ابوالعلا من جوه أوى بمحلاته و مجاريه و الآخر مثل الشانزليزيه او اكسفورد بس أرقى شويه جناين و مولات و مراجيح فى الشارع و ناطحات سحاب. هذه الملاحظه كانت هاتجننى.
و عن كون المدينه عباره عن نصين فأجاب :

ان المدينه الأصليه هى الأحياء الفقيره اللى شفتها و التى يقيم بها العمال . و لأن المدينه بعد التحولات الأقتصاديه التى تمر بها الصين تحولت لأحدى واجهات الصين فيتم تقسم المدينه الى بلوكات و يتم بناء عمارات للسكان و العمال المقيمين بها بداخل المدن الصناعيه التى يعملون بها ثم يتم ترحيل هؤلاء السكان للعمارات الجديده و بعدها يتم هدم الأحياء القديمه و انشاء احياء جديده يتم فيها تسكين من تحتم ظروفهم الأقامه بالمدينه لتعاملهم مع الأجانب كمديرو الشركات و القائمين على المبيعات و التعاقدات و المترجمين و خلافه .

عاوزين ناس صاحيه معانا ... :P

عمنا se_ Elsyedما الناس شايفه كل حاجه . طيب البس النضاره كده fty::

العسكرى الهارب yasovinas

اسد علّى و فى المعارك نعامة .

مش كفايه هربت فى نص المعركه و سبت ضهرى مكشوف.

اخونا sad_swing2000

من العين و العين دى eey:: سوف ابحث لك عن صور هونج كونج و الجزء القديم من جوانجزو.

عمنا ابن مصر

الحقيقه ليس عندى معلومات بخصوص سؤالك . و بالتالى فأى معلومه سوف تكون صحفيه لا أكثر و لا أقل.

رابط هذا التعليق

صوره من النت ( مش انا اللى فى الصوره ) تظهر جزء قديم مع مبنى حديث فى الخلفيه

رابط هذا التعليق

الأخت فــيــروز

طبعا انا أقصد نصف المدينه اللى تم تطويره و تحديثه . مش وسط البلد عموما . وزى ما قلت فى يوميات الرحله

ايضا من ركوبى للأتوبيس و انا فى طريقى من و الى المعرض أو التاكسى لاحظت ملاحظه غريبه . المدينه تكاد تكون منقسمه لقسمين متلاصقين و فى بعض الأحيان متداخلين احدهما مثل بولاق الدكرور او بولاق ابوالعلا من جوه أوى بمحلاته و مجاريه و الآخر مثل الشانزليزيه او اكسفورد بس أرقى شويه جناين و مولات و مراجيح فى الشارع و ناطحات سحاب. هذه الملاحظه كانت هاتجننى.
و عن كون المدينه عباره عن نصين فأجاب :

ان المدينه الأصليه هى الأحياء الفقيره اللى شفتها و التى يقيم بها العمال . و لأن المدينه بعد التحولات الأقتصاديه التى تمر بها الصين تحولت لأحدى واجهات الصين فيتم تقسم المدينه الى بلوكات و يتم بناء عمارات للسكان و العمال المقيمين بها بداخل المدن الصناعيه التى يعملون بها ثم يتم ترحيل هؤلاء السكان للعمارات الجديده و بعدها يتم هدم الأحياء القديمه و انشاء احياء جديده يتم فيها تسكين من تحتم ظروفهم الأقامه بالمدينه لتعاملهم مع الأجانب كمديرو الشركات و القائمين على المبيعات و التعاقدات و المترجمين و خلافه .

طيب مانا قلت كده ngh:

حتى شوف

بس خدى بالك يا أخت فــيــروز

ده النص الحلو ....

النص الوحش بقه .... أجارك الله ....

النص الوحش ده مقصود به الاجزاء الفقيره من البلد؟ fty::

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

مجموعة الصور رائعه .. بس هوه دول تصويرك يااستاذ ماجد؟؟

لو تصويرك يبقى تصوير هايل و لو مش تصوريك ياريت تزودنا بصورك اللي انت اخدتها بنفسك .. ده اكيد هيثبت الصوره اللي انت رسمتهالنا عن الرحله اكتر

fty::

رابط هذا التعليق

الصور دى من النت بس انا اخترت الصور اقرب ما تكون لما شاهدته و استبعدت ما لم أراه بنفسى .

اما عن صورى الشخصيه فده يستدعى شوية بحث عنهم لأنى مش عارف هما فين فى الشغل أو فى البيت و عموما انا مش حريف تصوير .

رابط هذا التعليق

صورة شارع فى وسط هونج كونج نهارا

تم تعديل بواسطة ماجد
رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

تسلم يا باشمهندس ياسر و الله .. بشكرك بعنف :lol: .. و طبعا شكر غير محدود للأستاذ ماجد على الرحلة الممتعة

قضيت سهرة لذيذة بصراحة :lol:

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

اى خدمة يا نجم

بس بلاش عنف احسن بقلق اوى

و ياريت اخوانا اللى عندهم خبرات زى دى يضيفوهالنا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

حقيقة استمتعت بموضوع اديب الرحلات الجديد السيد ماجد بموضوعه القديم جدا عن الصين وهنك كنج و نفسي فعلا ازورها يوما ما بسبب موضوعه هذا

فعلا المصريين معلمين في الادب وبصراحة الاستاذ ماجد ما يفرق كثير عن الاستاذ انيس منصور في كتب رحلاته بس ناقص البعد الفلفسي والسياسي احيانا

حقيقة اكرر شكري للاستاذ ماجد اينما يكون

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...
  • بعد 2 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...