اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا اهل اسكندرية ........... حان الوقت وانا اولكم !

Recommended Posts

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

احيان كثيره كنت اندهش حين اتحدث مع بعض الزميلاء فاجد البعض يخبرنى ان فلان اجداده اتراك !! بكل تفاخر !! او ربما ليبرر عصبيته الغير مبرره او احساسه الغير مفهوم بالتميز عن الغير

اعتقد يا فيروز ان التفاخر بالاصول التركيه ده بيصدر عن انسان حاسس بالنقص فا بيعوضه بحاجه فاكر ان الناس هتحترمه عليها او انه showoff بيحب يطنطط علي خلق الله

مين في مصر كلها مالوش اصول غير مصرييه???

كلنا

لكن اوضع مع المدينه الي اتولدتي فيها او الحي بيبقي مختلف كلنا بنفضل الحي الي اتربنا فيه ولعبنا في الشارع بتاعه كذلك مدينتناو بعد كده بلدنا و ده تسلسل منطقي لانتمائنا بس برده انا عند راي اسكندريه ليها وضع خاص

ايمي ايه الكلام الكبير ده

ايوة كده ما يجيبها الا حريمها 

emmyyy

gsm::

yasovinas, amir

Merciiii

cr((:

بس بجد انا فعلا بحس بكده

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق

احيان كثيره كنت اندهش حين اتحدث مع بعض الزميلاء فاجد البعض يخبرنى ان فلان اجداده اتراك !! بكل تفاخر !! او ربما ليبرر عصبيته الغير مبرره او احساسه الغير مفهوم بالتميز عن الغير

اعتقد يا فيروز ان التفاخر بالاصول التركيه ده بيصدر عن انسان حاسس بالنقص فا بيعوضه بحاجه فاكر ان الناس هتحترمه عليها او انه showoff بيحب يطنطط علي خلق الله

مين في مصر كلها مالوش اصول غير مصرييه???

كلنا

لكن اوضع مع المدينه الي اتولدتي فيها او الحي بيبقي مختلف كلنا بنفضل الحي الي اتربنا فيه ولعبنا في الشارع بتاعه كذلك مدينتناو بعد كده بلدنا و ده تسلسل منطقي لانتمائنا بس برده انا عند راي اسكندريه ليها وضع خاص

يا إيمى انا لم اقصد المقارنه لكن الشئ بالشئ يذكر

افهم جيدا ان يحب الانسان وطنه لاسباب ققد لا يستطيع هو شخصيا شرحها .. كما اتفهم تماما حبه لمدينته او حيه الى آخره .. لكن ما لا افهمه هو التفاخر باصول اخرى رغم انه لو فكر قليلا لما وجد فيها ما يدعو للافتخار اصلا !!

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

على فكرة لو متابع مداخلاتى تعرف إنى من عشاق اسكندرية... بس فعلا بتضايقنى أوى الحكاية دى

انا مش بس متابع مدخلاتك

انا من المعجبين جدا بارائك وافكارك بس اعمل ايه اسكندراني وبحب اسكندرية

حصل خير gsm:: cr((: cl:

أشكرك على مجاملتك اللطيفة اللى طبيعى تطلع من أهل اسكندرية.... :P

ربنا يديم المعروف دائما بين الشعبين الشقيقين حكومة و شعبا shn:: wst::

kis)- :lol:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

ربنا يديم المعروف دائما بين الشعبين الشقيقين حكومة و شعبا  cl:  :P

gsm::  cr((:

شعباً ايوة

بس حكومة الله يكرمكم ابعدو حكومتكم عن عمنا المحجوب الشهير بالمحبوب ربنا يبعد عنه اولاد الحلال اللي عندكم

رابط هذا التعليق

ربنا يديم المعروف دائما بين الشعبين الشقيقين حكومة و شعبا  :) :P

sbx:  mfb:

شعباً ايوة

بس حكومة الله يكرمكم ابعدو حكومتكم عن عمنا المحجوب الشهير بالمحبوب ربنا يبعد عنه اولاد الحلال اللي عندكم

احلف بسماها وبترابها وان المحجوب الي خربها

ابوزيد الاسكندراني

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

اعتقد يا فيروز ان التفاخر بالاصول التركيه ده بيصدر عن انسان حاسس بالنقص فا بيعوضه بحاجه فاكر ان الناس هتحترمه عليها

حسب ...

يعنى ساعات بتبقى تقرير للواقع بمعنى ان فعلا الاصول تركية ... زى ما تلاقى واحد اصوله شامية او مغربية او ارمنية ... دى تختلف عن الادعاء باصول مش فى الواحد هنا تبقى عقدة نقص ...

بس احنا عندنا stereotypes تجاه بعض وساعات بتبقى حاجات جد وبنصدق فيها فعلا ... يعنى الصعايدة الناس عارفة انه تهريج ...

بس خد عندك الامثال التى تطلق على اهل المنوفية مثلا .... الناس عندها انطباع سئ غير مبرر عن المنوفية ...

حالة ازدواج معايير من النوع المتميز ...

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

معرفتش اعتر على اغنية محمد قنديل "يا اهل اسكندرية يا غاليين عليا" فجبت بدالها اغنية الحجار ....
مع تحياتى لحبايبنا الاسكندرانية ...

يا لجنة الحكام ... الاهلى بيدفع كام ? ...(من اقوال جماهير الدراويش الماثورة)

رابط هذا التعليق

احلف بسماها وبترابها وان المحجوب الي خربها

ابوزيد الاسكندراني

طيب خربها في ايه يمكن في حاجات مش عارفينها

نورني ياابو زيد يا خويا ده نسب مش لعب عيال(حتة من الخطايا فاخر فاخر وعماد حمدي)

رابط هذا التعليق

ياابو زايد الراجل بيعمل اللى عليه

اكيد اللى خربها واحد تانى .... .... ..... مش كدة ولايه !!

رابط هذا التعليق

أخى العزيز الطيب...

أسفة جدا لأنى أول مرة أشوف مداخلتك دى...

وأنا أشكر لك رقة أسلوبك و أحترم حبك الشديد لمدينتك... :P

إسمحلى بس أصلح حاجات بسيطة فى مداخلة حضرتك.. :blink:

سيدتى كليو

ابعث اليكى باجدع سلام اسكندرانى .

واحب اقولك انى كل الاسكندرانية بيحبوا مدن وقرى ونجوع و وكل حبة من تراب مصر ولا نفرق بينهم ولكن تاتى المحبة الخاصة للاسكندرية بحكم مولدنا بها

وذكرياتنا الجميلة . واقسم انى اعيش سنيين فى المانيا ولكنى اشعر بحالة من الحزن لفراق ثغرنا واتمنى ان اعود ولكن عندى ثلاثة اولاد فى المدارس الالمانية , ولكن

يوما ما سوف حتى لو لوحدى لاموت وادفن فى التراب الزعفران .

واكيد انتى ياكليو انتى كمان بتحب مدينتك وده شىء جميل ..ومش معناه انك انفصالىة

وعلى العموم كلنا بنحب مصر ويلا نعمر بلدنا ونزرع ونعلم ونحب كما ن وكمان ....وشوفى لى عروسه من مصر ................... اخوكى الطيب

أختك كليو

مصراوية و خاطبة :P

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

اكيد اللى خربها واحد تانى  ....  .... .....  مش كدة ولايه !!

بالظبط بيعمل الى عليه في الخراب

شوف كدا ميامي بتاعة البشوات زمان حولها الى حي شبرا وكل من هب ودب ودفع عمله عمارة 16 دور مخالفة ومنع الشمس والهواء

زي متهد الشماسي الى يختارلك مكان امام البحر الصبح بدري وبعد شوية مع انحصار المد يبعد البحر شوية تلاقي اربع صفوف من الشماسي قدامك ومش عارف تكلم مراتك من مرات جارك في الشمسية الى جنبك

منك للله يا محجوب

غير سهرات الديسكو على الشواطى والشاي والقهوة ابو 12 جنية وسلملي على ترام الرمل

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

اختى كليو انا اسف على الخطاء الغير مقصود

امسحيها فيا ,وعلى فكرة انا فعلا ضعيف جدا فى الكتابة يمكن لانى منذ زمن طويل لااكتب باللغة العربية .

رابط هذا التعليق

اختى كليو انا اسف على الخطاء الغير مقصود

امسحيها فيا ,وعلى فكرة انا فعلا ضعيف جدا فى الكتابة يمكن لانى منذ زمن طويل لااكتب باللغة العربية .

ولا تشيل هم... المهم مواصفا العروسة ايه؟؟؟ و أوعى تقوللى تكون اسكندرانية... :)

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

اكيد اللى خربها واحد تانى ....  .... ..... مش كدة ولايه !!

بالظبط بيعمل الى عليه في الخراب

شوف كدا ميامي بتاعة البشوات زمان حولها الى حي شبرا وكل من هب ودب ودفع عمله عمارة 16 دور مخالفة ومنع الشمس والهواء

زي متهد الشماسي الى يختارلك مكان امام البحر الصبح بدري وبعد شوية مع انحصار المد يبعد البحر شوية تلاقي اربع صفوف من الشماسي قدامك ومش عارف تكلم مراتك من مرات جارك في الشمسية الى جنبك

منك للله يا محجوب

غير سهرات الديسكو على الشواطى والشاي والقهوة ابو 12 جنية وسلملي على ترام الرمل

ياخى انا لاادافع عنه ,لكن ان عمل شىء جميل نعطى له حقه واكيد وراء هذا المجهود مجموعة من المخلصين ,

والمحجوب احسن من ثلاثة محافظين سابقين .

وبعدين هى ميامى رحمة من الاخطاء الاخرى القاتلة ,مثلا كوبرى استانلى الذى لاارى له اى فائدة غير انه هدم لنا زكريات الطفولة على شاطىء استنانلى الرائع

الذى ليس له وجود الان بعد بناء الكوبر التعبان لعله معماريا جميل ولكن عمليا فهو فعلا عمل بليد جدا ,ويجب ان نتدخل لحماية المدينة من التخريب المعمارى ,الذى

ويجب ان نحافظ على الشكل العام للاسكندرية القديمة واى توسيع يحدث يكون لصالح الشاة وليس للسيارات ,واتمنى ان يلغى المرور بالسيارات على طريق البحر من من المنتزة حتى الانفوشى ويكون السير فقط للناس والخيول ,وايجاد طريق جديد

بديل.

رابط هذا التعليق

لاانا بهزر ياكليو واوعى مراتى تسمعك لانها المانية واللهى اصعب من هتلر

واكبر منى بسنتن وبتغير . لكن فى يوم من الايام يمكن اعمل انتفاضة وساعتها حتجوز مصرية حتى لو من المنصورة .

رابط هذا التعليق

حسب ...

يعنى ساعات بتبقى تقرير للواقع بمعنى ان فعلا الاصول تركية ... زى ما تلاقى واحد اصوله شامية او مغربية او ارمنية ... دى تختلف عن الادعاء باصول مش فى الواحد هنا تبقى عقدة نقص ...

بس احنا عندنا stereotypes تجاه بعض وساعات بتبقى حاجات جد وبنصدق فيها فعلا ... يعنى الصعايدة الناس عارفة انه تهريج ...

بس خد عندك الامثال التى تطلق على اهل المنوفية مثلا .... الناس عندها انطباع سئ غير مبرر عن المنوفية ...

حالة ازدواج معايير من النوع المتميز ...

تقرير الواقع لا يمكن لاحد ان يعترض عليه طبعا يا افيونه

لكن انا ذكرت مواقف يتم فيها تبرير سلوكيات مرفوضه بان فلان عنده عرق تركى !! وبالتالى مفروض نتحمل عصبيته او تعاليه الغير مقبول عشان العرق ده !! رغم انى لا اعتقد ان جميع الاتراك مثلا كانوا نبلاء حتى يصبح التفاخر بهذا الامر شائعا الى هذه الدرجه !! :lol: مش يمكن كان تركى على اد حاله يعنى mfb:

بخصوص موضوع الصعايده .. انا شخصيا مقتنعه تماما انه تهريج .. واعتز جدا باصولى الصعيديه mfb: اينعم انا لا اسير بيافطه مكتوب عليها "خلف اليافطه توجد واحده صعيديه" :D لكن لو سئلت عن اصولى باقولها عادى جدا cl: بيقولوا ايه بقى على بتوع المنوفيه ;)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا عينى البنت كليو دى والله بتصعب عليا ys):

تيجى يا عينى تدلو بدلوها فى موضوع من دول بكل حسن نية .. هوب تبص تلاقيها "اتعكت" فيه لوحدها .. mfb:

وتحس (إنت يعنى) إن الدنيا كلها عليها .. وهى مبتسمة وسعيدة ;)

بس ده إن دل على شيء .. دى شهادة حق .. لله وللتاريخ ..

دليل على إنها فى الأصل ..

رغاية مووووت mfb: cl: :D

متأسف للخروج عن الموضوع .. لكن أنا قولت أشارك يعنى :lol:

(بلاش ضرب على رأى ناس)

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

بيقولوا ايه بقى على بتوع المنوفيه  ;)

فيروز فيروز فيروز فيروز فيروز :D

ممكن اقول :lol:

ممكن اقول ممكن اقول

انت بس قولي قول وانا هقول بس لو مش هتقولي قول مش هقول

بس ياريت ياريت ياريت cl:

تقولي لي قول علشان اقول

اصلي بصراحة بصراحه بصراحه

نفسي اقول mfb:

اقوووووووووووووووول mfb:

رابط هذا التعليق

بيقولوا ايه بقى على بتوع المنوفيه  lo::

فيروز فيروز فيروز فيروز فيروز ;)

ممكن اقول :lol:

ممكن اقول ممكن اقول

انت بس قولي قول وانا هقول بس لو مش هتقولي قول مش هقول

بس ياريت ياريت ياريت :D

تقولي لي قول علشان اقول

اصلي بصراحة بصراحه بصراحه

نفسي اقول cl:

اقوووووووووووووووول mfb:

ينفع طيب اقول لك زيع lo:: شفت الخبث عشان وقت الجد اقول لك وانا مالى يا عم انا قلت زيع ماقلتش قول mfb:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...