اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايه اللى بيحصل قدام ماسبيرو هل دول فعلا ثوار

أبو العز

Recommended Posts

smk: أنا البيجر عندي مش مضبوط على رنة التسخين ... عن طريق النكش

------------------------

للأسف أنا ما كنتش مع الإعتصام ... لكن اجد انه من المروءة الآن ان اقف بجوار المعتصمين

ما يحدث بسيط ولكن صعب الإستيعاب ... ولكن لتعرف يجب ان تجيب على الأسئلة التالية ... بضمير

-----------------

أهالى بولاق أبو العلا ينفون مشاركتهم في الإعتداء على المتظاهرين ... موقع الإبراشي .. إذا من هم المعتدين؟

هل توافق على ان تتفق مع بلطجي ليشتبك معك لتصور ذلك وتنشره على النت ... لا تنسى انت ستدفع فلوس من أجل ان تضرب وقد تفقد حياتك وقد تفقأ عينك ... بالطبع الجرسه للنظام اهم؟

البلطجية والمواطنون الشرفاء لثلاثة أيام متتالية ليس لهم أثر ... أين اختفوا؟ ولماذا لم يعتدوا على المسيرات التى طافت ارجاء البلد؟ ومن يتحكم في ظهورهم من وجهة نظرك؟ إذا علمت انهم تعرضوا فقط للمسيرات في موقعين العباسية قبل وزراة الدفاع وعند ماسبيرو؟

عند ما تم القبض على أفراد التحريات العسكرية في ميدان التحرير الجمعة الماضية وتم تسجيل اعتراف احدهم ؟ لأية جهة كان ينبغي تسليمهم؟

وأحيراً .. هل ترى علاقة بين الصورة بأسفل والوضع في مصر منذ ما يقرب من عام؟

سؤال على جنب أهل احمد دومة لم يعثروا عليه فى أي سجن .. وحتى في سجن طره .... ترى أين أختفى بعد القبض عليه ، وهل لذلك علاقة بما تم إستنتاجه بأعلى؟

لو اجبت على كل الأسئلة فتوجه للسجن الحربى للحصول على جائزتك صاعق كهربائي كان يستخدم في المتحف المصري لتعذيب المتظاهرين ولا تنسى قبل الخروج المرور على غرفة الضابط لعمل كشف العذرية .. ويستحسن ان ترتدي زوجتك عباية بسوسته .. علشان فيه ناس الكابسين بتجيبلها ارتيكاريا

نسيت سؤال

يا ترى الإنســــان اللى بيضرب بالجزمة في الصورة دي ... مسلم ولا مسيحي ، أخواني ولا ليبرالي ولا علماني ولا سلفي ؟؟

اصلى شايف ده بيحصل للكل

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

• الردود 112
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

نسيت سؤال

يا ترى الإنســــان اللى بيضرب بالجزمة في الصورة دي ... مسلم ولا مسيحي ، أخواني ولا ليبرالي ولا علماني ولا سلفي ؟؟

اصلى شايف ده بيحصل للكل

ليس إخواني وليس سلفي

مصــــــــــــــــري

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الأخ الفاضل أبو العز يسأل : هل المتواجدين أمام ماسبيرو ثوار ؟

نعم ثوار أخي , وهناك من يزعجه سلميتهم , فيقوم بإرسال ( المواطنين الشرفاء) لإستفزاهم ومن ثم يقوم بتشويه صورتهم أمام الشعب , وحتى يتم تبرير خطوة مستقبلية ضدهم والله أعلم

أعتقد نهج أصبح معروف ولا يغيب عن أحد

تحياتي

الأخ الكريم ابراهيم

هل حضرتك مؤمن بهؤلاء من يقوموا بسب الدين والشتائم بأقذع الألفاظ انا شخصيا غير مقتنع بأن هؤلاء ثوار

لأن الثوار شرفاء محترمين لم اسمع منهم لفظ بذئ كالذى تسمعه فى الفيديو حتى فى عز ايام الثورة

أرجو الا نخرج بالموضوع عن محتواه الاصلى

أنا لست من الفلول ولا ضد الثورة ولا اى من كل الاتهامات المعدة مسبقا انا مواطن عادى سمعت اناسا يسبون ويشتمون ولا اعرف ماهى مطالبهم بل والأصعب ان اراهم يسبوا جندى مصرى يقف خدمة فى محل عمله

أنا لا اتكلم عن تسليم سلطة او فساد اعلام او اخوان كل ما أرجوه ان كان هناك فعلا ثوار شرفاء ان يقوموا بتطهير هؤلاء المندسين وسطهم والذين قاموا بتشويه صورتهم امام العالم

تقبلوا تحياتى

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

لمرهفي الاحساس اللي ما سمعناش حسهم لما كنا بننضرب بالنار والغازات المحرمه دوليا امام مجلس الوزراء ومحمد محمود

علاء عبد الفتاح بيوضح ملابسات الموقف

http://videohat.masrawy.com/view_video.php?viewkey=2f6ff26b9c4dfe46e6c2

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

نعم ثوار أخي , وهناك من يزعجه سلميتهم , فيقوم بإرسال ( المواطنين الشرفاء) لإستفزاهم ومن ثم يقوم بتشويه صورتهم أمام الشعب , وحتى يتم تبرير خطوة مستقبلية ضدهم والله أعلم

تحياتي

الأخ الكريم ابراهيم

هل حضرتك مؤمن بهؤلاء من يقوموا بسب الدين والشتائم بأقذع الألفاظ انا شخصيا غير مقتنع بأن هؤلاء ثوار

لأن الثوار شرفاء محترمين لم اسمع منهم لفظ بذئ كالذى تسمعه فى الفيديو حتى فى عز ايام الثورة

تقبلوا تحياتى

من قال أخي أبو العز أنه مؤمن بالسب والشتم بأقذع الألفاظ كما قلت ؟؟

ومن قال أنه يؤيد شتم جنود هم إخواننا ؟

أخي : جاوبتك على سؤالك بكلام واضح ومباشر

المتواجدين أمام ماسبيرو ثوار

من يفعل هذه التصرفات من شتم وسب هم مجموعة( الموطنين الشرفاء ) الذين يظهرون عادة في مثل هذه المواقف , يتم أرسالهم للإعتداء على المعتصمين لإجبارهم على الرد عليهم ومن ثم تصوير المعتصمين أنهم بلطجية وتشويه هدفه إعتصامهم

هذا رأي كررته مرة أخرى بصورة لعلها تكون أوضح لك

تحياتي

رابط هذا التعليق

من يفعل هذه التصرفات من شتم وسب هم مجموعة( الموطنين الشرفاء ) الذين يظهرون عادة في مثل هذه المواقف , يتم أرسالهم للإعتداء على المعتصمين لإجبارهم على الرد عليهم ومن ثم تصوير المعتصمين أنهم بلطجية وتشويه هدفه إعتصامهم

تحياتي

معلش مش فاهم

مين اللي بيعتدي على مين..انا مش شايف اعتداء في الفيديو انا شايف اعداد كبيرة تقف لتسب الجيش

يعني هم لا يسبوا المعتدين الذي تتكلم عنهم ولا يوجد في الفيديو اي اشتباك

- هتقول لي الناس اللي في الفيديو همه البلطجية اللي بيشوهوا الثوار...هاقول لك يبقى الناس زعلانه ليه طالما بنستنكر افعالهم القذرة..

- ولو اللي في الفيديو بلطجية النظام...طيب فين الثوار..ممكن اعرف

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

تحياتي

الأخ الكريم ابراهيم

تقبلوا تحياتى

من قال أخي أبو العز أنه مؤمن بالسب والشتم بأقذع الألفاظ كما قلت ؟؟

ومن قال أنه يؤيد شتم جنود هم إخواننا ؟

أخي : جاوبتك على سؤالك بكلام واضح ومباشر

تحياتي

كلامك واضح اخى الفاضل

اذا انا لدى عتاب على الثوار لماذا لايقوموا بطرد هؤلاء من بينهم حتى لاتتشوه صورتهم

يعلم الله انى لا أخون احدا ولا اتهم احد ولا انا ضد 6 ابريل ولا ضد شباب الثورة ولكن اريد لثورتنا ان تظل نظيفة وسلمية وحتى لايسخر مننا العالم وان لانفقد احترام العالم لنا الأن بعد ما اشادوا بنا أيام الثورة الاولى

رؤساء دول عظمي أشاد بالشباب المصرى وطلب ان يقتدى مواطنيهم بنا ماذا لوا رأوا تلك المشاهد الان

ان التاريخ يسجل مايحدث الآن وسيشاهده أبناؤنا وأحفادنا فلندع التاريخ يتحدث عن عظمة وأخلاق شعبنا

أرجو ان تكون وصلت رسالتى

بالتوفيق للجميع

تم تعديل بواسطة أبو العز

اللهم اني اعوذ بك من الهم والحزن ، واعوذ بك من العجز والكسل ، واعوذ بك من الجبن والبخل ، واعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

اللهم اني اعوذ بك من الكفر والفقر، واعوذ بك من فتنة المحيا والممات ، واعوذ بك من عذاب القبر

اللهم عافني في بدني وعافني في سمعي وعافني في بصري

رابط هذا التعليق

انا مستغربة جدا من حاجتين

ان بعض المؤيدين للثوار مش قادرين يقولوا حتي كلمة حق ان التصرفات دي غلط ، ايه هو الثوار دول اصبحوا ملايكة ما بيغلطوش ؟

افراد الجيش المرة دي واقفين يأدوا عملهم و ما اتعرضوش لحد منهم ، ازاي يبقي مقبول تصرفات زي كدة من الثوار

هل اللي في الفيديو دول ممكن يكونوا نشطاء ، المفروض 6 ابريل وائتلاف الثورة يطردوا الناس دول من وسطهم

وبعدين هو كلامي ده او كلام اللي متضايقين من التصرفات دي رد فعل فردي مننا ؟ انتوا حد منكم بص علي تعليقات الناس عاملة ازاي ،

دول كرهوا الناس في الثوار اكتر من كرههم للمجلس العسكري ،

يا حضرات اللي بيدافع عن المدسوسين دول ويقول عليهم ثوار يبقي بيلصق التصرفات القبيحة دي بكل الثوار ،

والقوي السياسية لما تسيب الناس دي في وسطها تبقي هي اللي بتضيع سمعتها وثقة الناس فيها بنفسها

........................

الحاجة التانية الغريبة هي كلام اوتلميحات اكتر من واحد في المحاورات ان اللي بيعترض علي الثوار يبقي فلول و لازم يبطل السموم اللي بيقولها !!!

انا مثلا مش عاجبني التصرفات والالفاظ البذيئة دي ، ومش عاجبني من قبل كدة ان المعتصمين يصروا علي الاعتصام باعداد بسيطة وهما عارفين ان نفس القصة

حتتنفذ كل مرة وكأن ربنا ما خلقلناش عقل نفكر بيه،

ومش عاجبني استغلال الاعتصام علشان فرض اشخاص علينا لحكم الفترة الانتقالية ماوافقناش عليهم ،

انا كدة بقيت فلول خلاص ؟

طب حد يفهمني ايه الحد الفاصل في انتقاد الثوار اللي يخليني ادخل تحت طائلة الفلول

بالطريقة دي احنا قربنا من مرحلة ان يتعمل قوانين زي قوانين معاداة السامية نسميها قوانين معاداة الثورية

اي حد يعترض علي الثوار مهما عملوا واللا غلطوا يدخل تحت طائلة القانون زي اللي يعترض علي الهولوكوست كدة!!!

تم تعديل بواسطة ام سلمي

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

بس علشان نهدي الجو شوية انا فتحت موضوع ( رابطه بالاسفل ) الغرض منه انه يمكن نفهم ان احيانا الواحد بيقول حاجة ويبقى مقتنع بها

ولما غيره يقولها يتم اتهامه باشياء لا تصح

نشوف كده الفاضل سين سين قال ايه وهو نفس الكلام الذي نردده الان

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=132199

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

أعلم إنك غير قادر علي مواجهتي والنظر إلي .. أعلم ان لوءات المجلس العسكري هم من وضعو هذا الجدار وهذه الاسلاك بينا وبينكم أعلم إنكم تنفذون الاوامر العسكريه ولكن لابد أن تعلمو انكم اخواننا واننا ليس بعدوكم فالعدو هو من فرق بيننا العدو هو من اصدر اوامره بقتل اخوانكم وسحلهم العدو هو من يتبرص بالبلد علي حدودها وليس ابناء وطنك الذين يطالبون بالحق والقصاص والعدل والقانون متي ستقدر علي مواجهتي؟؟متي سنزيل هذه الأسلاك ونقف جمبا الي جمب ضد الاعداء كما كنا وكما تربينا

Engy Hamdy

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

ان بعض المؤيدين للثوار مش قادرين يقولوا حتي كلمة حق ان التصرفات دي غلط ، ايه هو الثوار دول اصبحوا ملايكة ما بيغلطوش ؟

افراد الجيش المرة دي واقفين يأدوا عملهم و ما اتعرضوش لحد منهم ، ازاي يبقي مقبول تصرفات زي كدة من الثوار

هل اللي في الفيديو دول ممكن يكونوا نشطاء ، المفروض 6 ابريل وائتلاف الثورة يطردوا الناس دول من وسطهم

وبعدين هو كلامي ده او كلام اللي متضايقين من التصرفات دي رد فعل فردي مننا ؟ انتوا حد منكم بص علي تعليقات الناس عاملة ازاي ،

يا حضرات اللي بيدافع عن المدسوسين دول ويقول عليهم ثوار يبقي بيلصق التصرفات القبيحة دي بكل الثوار ،

والقوي السياسية لما تسيب الناس دي في وسطها تبقي هي اللي بتضيع سمعتها وثقة الناس فيها بنفسها

........................

الحاجة التانية الغريبة هي كلام اكتر من واحد في المحاورات ان اللي بيعترض علي الثوار يبقي فلول و لازم يبطل السموم اللي بيقولها !!!

انا مثلا مش عاجبني التصرفات والالفاظ البذيئة دي ، ومش عاجبني من قبل كدة ان المعتصمين يصروا علي الاعتصام باعداد بسيطة وهما عارفين ان نفس القصة

ومش عاجبني استغلال الاعتصام علشان فرض اشخاص علينا لحكم الفترة الانتقالية ماوافقناش عليهم ،

انا كدة بقيت فلول خلاص ؟

بالطريقة دي احنا قربنا من مرحلة ان يتعمل قوانين زي قوانين معاداة السامية نسميها قوانين معاداة الثورية

اي حد يعترض علي الثوار مهما عملوا واللا غلطوا يدخل تحت طائلة القانون زي اللي يعترض علي الهولوكوست كدة!!!

ياستي الغلط ان احنا نجيب ناس قليلي الأدب ونوصفهم انهم هم الثوار

لو اللي في الفيديو دول هم الثوار، طيب اللي كانوا موجودين قبل كده في نفس المكان ماعملوش كده ليه وماكنوش قليلي الأدب ليه؟ وإسمعنا النهاردة لما نزلوا شرفاء الأمة زي مابيسموهم يحدفوا طوب ويقولوا عليهم دول الأهالي المتضررين؟

ليه مش عايزي نحلل اللي بنشوفه؟ وليه ما اخدناش بالنا ان ان في ناس محترمة لم تشتم أو تسب وان اللي بيقولوا كلام خارج مجموعة شكلهم عارفين بعض، ولما واحدة ست هتفت يسقط يسقط حكم العسكر لم يردد أحد وراءها هذا الهتاف وقال لها البعض ماحدش حايسمعك، وردت هي عليهم انتوا بتعرفوا تشتموا بس وبعدين سابتهم ومشيت بعيد.

محدش دافع عن قلة الأدب لأنها تؤذي وتجرح مشاعرنا وأسماعنا وليس السلطة ، لكن الدفاع عن محاولة الصاق تهمة قلة الأدب بالثوار هو ما نحاول ان ننفيه عن الثورة والثوار.

طيب شفتي الفيديو وشفتي اللي مصور الفيديو كان فين؟ موجود في وسط الشتيمة، وشفتي الأعلان اللي موجود في الفيديو بيقول ايه؟ بيقول حملة جمع مليون توقيع لدعم المجلس العسكري، وطبعا الثوار ضد المجلس العسكري ، ومعروف مين اللي بيجمعوا مليون توقيع للمجلس العسكري.

وكلمة أخيرة ، عمر الهتافات حتى لو كانت خارجة ماتكون سبب لإستخدام العنف أو إطلاق النار على المتظاهرين، هذا لو كانت تلك الهتافات من الثوار وليس من ابناء مبارك والمشير.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

........................

الحاجة التانية الغريبة هي كلام اكتر من واحد في المحاورات ان اللي بيعترض علي الثوار يبقي فلول و لازم يبطل السموم اللي بيقولها !!!

انا كدة بقيت فلول خلاص ؟

ياستي الغلط ان احنا نجيب ناس قليلي الأدب ونوصفهم انهم هم الثوار

لو اللي في الفيديو دول هم الثوار، طيب اللي كانوا موجودين قبل كده في نفس المكان ماعملوش كده ليه وماكنوش قليلي الأدب ليه؟ وإسمعنا النهاردة لما نزلوا شرفاء الأمة زي مابيسموهم يحدفوا طوب ويقولوا عليهم دول الأهالي المتضررين؟

ليه مش عايزي نحلل اللي بنشوفه؟ وليه ما اخدناش بالنا ان ان في ناس محترمة لم تشتم أو تسب وان اللي بيقولوا كلام خارج مجموعة شكلهم عارفين بعض، ولما واحدة ست هتفت يسقط يسقط حكم العسكر لم يردد أحد وراءها هذا الهتاف وقال لها البعض ماحدش حايسمعك، وردت هي عليهم انتوا بتعرفوا تشتموا بس وبعدين سابتهم ومشيت بعيد.

محدش دافع عن قلة الأدب لأنها تؤذي وتجرح مشاعرنا وأسماعنا وليس السلطة ، لكن الدفاع عن محاولة الصاق تهمة قلة الأدب بالثوار هو ما نحاول ان ننفيه عن الثورة والثوار.

طيب شفتي الفيديو وشفتي اللي مصور الفيديو كان فين؟ موجود في وسط الشتيمة، وشفتي الأعلان اللي موجود في الفيديو بيقول ايه؟ بيقول حملة جمع مليون توقيع لدعم المجلس العسكري، وطبعا الثوار ضد المجلس العسكري ، ومعروف مين اللي بيجمعوا مليون توقيع للمجلس العسكري.

وكلمة أخيرة ، عمر الهتافات حتى لو كانت خارجة ماتكون سبب لإستخدام العنف أو إطلاق النار على المتظاهرين، هذا لو كانت تلك الهتافات من الثوار وليس من ابناء مبارك والمشير.

الاستاذ الفاضل محمد

شكرا لرد حضرتك ، والحقيقة هو ده الرد اللي كنت عايزة اسمعه،

المشكلة المداخلات اللي قبل كدة من بعض المؤيدين للثوار خرجت منها انهم معتبرين الناس المدسوسة دي هما الثوار

وبيبرروا تصرفاتهم .

وطبعا اتفق مع حضرتك ان الاستفزاز او حتي الشتايم مش المفروض تتقابل من ناحية الجيش بالعنف او الضرب

الشئ اللي الثوار المعتصمين المفروض دلوقتي يعملوه انهم لو شافوا المدسوسين دول يمنعوهم ويطردوهم من مكان الاعتصام،

والمفروض كمان 6 ابريل وائتلاف الثورة واي قوي سياسية معتصمة معاهم ينفوا صلاتهم بالناس دول .

وتحياتي لحضرتك

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

........................

الحاجة التانية الغريبة هي كلام اوتلميحات اكتر من واحد في المحاورات ان اللي بيعترض علي الثوار يبقي فلول و لازم يبطل السموم اللي بيقولها !!!

انا كدة بقيت فلول خلاص ؟

للأسف يا أختى أم سلمى نفد رصيدى من التقيمات , فبالتاكيد تلك المداخلة الرائعة

تستحق الكثير منها ..

الآن أصبح الثوار فوق النقد وأصبح هذا النقد تشويها لهم و للثورة ..

ومن يفعل ذلك يتهم بأنه لجنة إليكترونية او فلول و يجب ان يتق الله وينقطنا بسكاته

و يتوقف عن بث سمومه!

يا سادة ..هما احتمالان لاثالث لهما..

إما هؤلاء بلطجية مدسوسين و بالتالى لا يستحقون منا أقل من الضرب بالنعال ..

وإما ثوار ملوا من الإعتصام وبدءوا في استفزاز الجنود الذين يؤدون عملهم وليس لهم ذنب

فيما اقترفه المجلس العسكرى من آثام و في هذه الحالة الأجدر بنا جميعا مؤيدين و معارضين

أن ننتقدهم ونقول لهم كلمة حق أن هذا الصنيع منهم يضر الثورة و لاينفعها وبالتالى هم من يشوهها

وليس نحن ...

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

رأي شخصي ... قد يتغير بعد اتضاح الرؤية

حد جرب ينفخ بالونه لحد آخرها ... الصوت بيبقى عامل ازاي لو انفجرت ... بيسد ودنه صح وبيتخض ... مش كده ... سد ودنك عن سماع الشتائم والسباب لأنها ناتجة عن عدم الإستماع لمطالب الملايين وترك البالونة حتى تنفجر ... بل ارسل لها من يثقبها لتنفجر أسرع

الغريب ان قائد الهكسوس المحتل كان يسمع من الدلتا فرس النهر وهو يصيح في الصعيد ... لدرجة اقلقت نومه ، والملايين التى خرجت تجوب الشوارع لم تسمع أحد من حكام مصر المصريين الحاليين بالرغم من وطنيتهم

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

يا ريت ترجعوا تشوفوا الفيديو تانى كويس فى اخر ثانية, شباب الثورة انكروا على الناس الى بتشتم وقالوا بصوت عالى مش هنشتم,

دة هيوضح ان الى بيشتموا مجوعة مع بعضها مندسه ومتخصصة فى الشتيمة بس

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

اللواء أحمد أنيس يعين المذيعة معتزة مهابة نائبة لرئيس قناة «النيل للأخبار»، وهى أحد مؤسسى صفحة (نكسة 25 يناير) على «فيسبوك» كما أنها مشتركة فى صفحة (بنات التحرير عاهرات). طيب قل لى أنت بالله عليك ماذا تنتظر من قناة المفترض بها نقل الأحداث والأخبار بموضوعية ومهنية فى لحظة تاريخية ثورية ثم تكون إحدى أبرز قياداتها ضد الثورة

شكرا

رابط هذا التعليق

تحياتي

معلش مش فاهم

مين اللي بيعتدي على مين..انا مش شايف اعتداء في الفيديو انا شايف اعداد كبيرة تقف لتسب الجيش

يعني هم لا يسبوا المعتدين الذي تتكلم عنهم ولا يوجد في الفيديو اي اشتباك

- هتقول لي الناس اللي في الفيديو همه البلطجية اللي بيشوهوا الثوار...هاقول لك يبقى الناس زعلانه ليه طالما بنستنكر افعالهم القذرة..

- ولو اللي في الفيديو بلطجية النظام...طيب فين الثوار..ممكن اعرف

قلنا يا أبو ريم مرارا وتكرار لا يوجد أحد يوافق على هذه الألفاظ

ووالله أنا لم أكمل مشاهدة الفيديو بسبب الألفاظ البذيئة الموجودة فيه , فلا فائدة من سماعه

الإعتراض على التعميم أخي

بمنتهى السهولة نعمم على كل المتواجدين في ماسببيرو أنهم بلطجية لأن هناك عدد منهم يشتم بهذه الألفاظ

في الوقت الذي فيه يتم التبرير بألف تبرير وتبرير لإنتهاكات تحدث ضدهم بمقولة أنها أحداث فردية من أفراد الأمن ولم تكن متعمدة

طيب جميل جدا

لماذا لا نقول الأن عن القلة التي تسب في هذا الفيديو ( مع فرض أنهم ثوار وليسوا مندسين ) أنهم يقومون بذلك بشكل فردي وغير ممنهج ؟

لماذا يتم تصيد الأخطاء للثوار ( لو كان من الفيديو فعلا ثوار ) ونعتهم بأقذع السباب , وفي المقابل يتم إختلاق التبريرات عندما تحدث الإعتداءت ضدهم حتى وصل الأمر بأحد الاخوة لأن يقول ( لا مشكلة في قتلهم وسحلهم وتعريتهم , فوقت التهديد الأمني لا تسألني عن حقوق الإنسان ) ؟

الإعتراض يا أبو ريم على إلقاء تهمة البلطجة على جمع كامل لمجرد خروج أفراد منهم عن النص , ومن يسبون لا أحد يملك دليلا إن كانوا من الثوار أم مندسين

تحياتي

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

لو الهتافات بقت بالشكل ده أنا مش نازل مظاهرات تانى

نظرا لان البعض يعتبر هتافات الثوار بها نوع من التطاول قررنا ننزل بهتفات جديدة

عايزين ظباط من الصين...ظباطنا دول وحشين

لا سليمان ولا بلوفر..إمشوا بسرعة كده بقى أوفر

هنروح و نقول لمين .. ضباطنا مش حلوين"

يا مشير يا مشير..إخص عليك والنبى دا كتير

يا عنان يا عنان مخاصمينك انت كمان

المحاكمه المحاكمه .. ماما سوزى لسه حاكمه

ولا مشير و لا عتمان اوعى تشتم حد يا مان

مش هنخاف مش هنطاطي سيب السلطة بقى وحياتي

أي أي أي يا طنطاوي دورك جاي

يا طنطاوى قول لعنان ... احنا شباب حلو جنان

يا مشير يا مشير فين الاكل والعصير

يا طنطاوي قالك ايه اونكل حسني اسم الله عليه

اه ياشرطه عسكريه .. انتو لطاف زى الداخليه

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...