اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كنت سأحصل على لقب مرحوم اليوم بسبب السياسة

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

بعض الردود السريعة كده عشان نازل, وإن شاء الله لما أرجع أبقى أكمل.

الأخ عادل أبو عمر:

يعنى هو الشيخ يقعد ساعة يقول كلام غلط ويعمل دعاية خاصة بحزبه فى صلاة تخص المسلمين جميعاً, واللى يقوم ويقول كده غلط يبقى هو اللى غلطان ويستاهل؟

لو كان كل من يريد الإصلاح فكر بالطريقة دى يبقى مفيش حاجة حتتصلح على الإطلاق.

أنا جربت قبل كده النصيحة فى السر ومش بتجيب نتيجة, للأسف بيسيبك تقول الكلمتين اللى تاعبينك ويعمل اللى هو عايزه عادى.

اﻷستاذ تامر حسن محمد:

صدقنى لو كنت أقدر أصور اللى حصل كنت صورته عشان ماتبقاش مبالغة, بس اعذرنى كنت مشغول بالرد على أكثر من 20 واحد منهم اللى بيشدنى يمين واللى بيشدنى شمال ومنهم اللى بيزقنى بره الجامع, فمكانش حينفع أسيب ده كله وأقف أصور, المرة الجاية إن شاء الله أوعدك إنى أصور عشان ماتبقاش مبالغة.

شكراً لاهتمامكما

تحياتى

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

اولا حمدا لله على سلامتك

طبيعى ما حدث اليوم

لان لو رأيت ما يفعله الاخوان لكى يحصدوا مكاسب كنت عذرت اولئك السلفيين و لكن ليس معنى ذلك انى اؤيد اى احد يستخدم صلوات الله فى الدعاية لاى من كان

لكن ما يحدث الان على الساحة نتاج 60 سنة حكم غير ادمى فعادى ما نرى من تخبط

فافضل كلمة سمعتها فى الايام الماضية تعليقا على توليفة مجلس الشعب ان تلك النسب المكونة هى نجاح للدين و ليس للافراد فضل فيه

فطبيعى الناس تجنح ناحية الاسلاميين متوهمين ان جميعهم على الحق فلن يشجعوا السرقات او المحسوبيات او .... بعدما رأوا من النظام السابق

ايضا بعدما راينا على شاشة التلفزيون كيف يريد الاخوان السيطرة على لجان مجلس الشعب و كيف اجلوا ذلك ليتفاوضوا من تحت التربيزة مما اثار حفيظة الاحزاب الاخرى و منهم بالطبع السلفيين

لكن كل اصلاح لابد ان يأخذ وقت و قريبا سنكتشف من هو على الحق و من على الباطل و شيئا فشيئا تتعدل الاوضاع و تتكشف الحقائق لكنى اخشى ان تنكشف عيوب الذين إلتحفوا بالدين و يسير الناس فى الاتجاة العكسى ....

تحياتى

لا تعليق و أفكر سيادتك بموضوع ( لو الاخوان مسكوكي يا مصر هسيبك و أمشي ) ..

الموضوع ما زال موجود باسم حضرتك .. ع أي حال دا رأيك يُحترم بالطبع :)

و حمد الله ع السلامة يا فندم :give_rose:

عموما انا غير متفائلة من حكم الاخوان لكن اللى مطمنى شوية وجود السلفيين

و اتمنى انهم يكونوا صادقين المرة دى و على حق لان الخاسر فى حالة فشلهم نحن و بلدنا

و عموما فشلهم الحالى فى نقابة المهندسين ينبئ بالكثير من نقيب ذات تصريحات مستفذة و من وراءه بداية تقسيم التورتة

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

اﻷستاذ تامر حسن محمد:

صدقنى لو كنت أقدر أصور اللى حصل كنت صورته عشان ماتبقاش مبالغة, بس اعذرنى كنت مشغول بالرد على أكثر من 20 واحد منهم اللى بيشدنى يمين واللى بيشدنى شمال ومنهم اللى بيزقنى بره الجامع, فمكانش حينفع أسيب ده كله وأقف أصور, المرة الجاية إن شاء الله أوعدك إنى أصور عشان ماتبقاش مبالغة.

شكراً لاهتمامكما

تحياتى

أكرر دعواتي لك بالسلامة والعافية ، ونسأل الله أن يؤلّف بين قلوبنا وأن يجمعنا دوماً على ما يحبّه ويرضاه .

:give_rose:

رابط هذا التعليق

عموما انا غير متفائلة من حكم الاخوان لكن اللى مطمنى شوية وجود السلفيين

وأنا أدعو الجميع للتفاؤل والاستبشار بزوال عقود من الطغيان والاستبداد وبداية عهد جديد من استراد الشعب المصري لارادته ومشاركته في تقرير مصيره .

تحياتي .

رابط هذا التعليق

و هل من حق اي شخص اعتلاء المنبر و القاء الخطب؟

اليس هناك اي نوع من الرقابة او التصاريح؟ و كيف سمح له امام المسجد المعين بأن يحل محله؟

عموما معظم السلفيين اللي انا شفتهم في مصر لا يعترفون بمبدأ الأمر بالمعروف و كل من يخالفهم الرأي يعتبر عدوهم ولا يحترمون القوانين المدنية الا اذا كانت في صاحهم فقط

رابط هذا التعليق

بعض الردود السريعة كده عشان نازل, وإن شاء الله لما أرجع أبقى أكمل.

الأخ عادل أبو عمر:

يعنى هو الشيخ يقعد ساعة يقول كلام غلط ويعمل دعاية خاصة بحزبه فى صلاة تخص المسلمين جميعاً, واللى يقوم ويقول كده غلط يبقى هو اللى غلطان ويستاهل؟

لو كان كل من يريد الإصلاح فكر بالطريقة دى يبقى مفيش حاجة حتتصلح على الإطلاق.

أنا جربت قبل كده النصيحة فى السر ومش بتجيب نتيجة, للأسف بيسيبك تقول الكلمتين اللى تاعبينك ويعمل اللى هو عايزه عادى.

أخي محمد

أنا مش بتناقش طبعا في إن اللي حصل معاك كان غلط من الناس دي و لا بتناقش في إن الخطبة بالشكل اللي وصفته بالتأكيد خطأ .. يعني حضرتك مش غلطان في أنك تريد الإصلاح .. اللي بقوله إن النصيحة العلنية في المسجد يكون أول من يهاجمك هو من يجلس بجوارك و من حولك و ليس الخطيب نفسه ثم يتحول المسجد لساحة للجدال .. كنت اتمنى أن تقوم ثم تقعد في مواجهة الإمام و تقول له ما تريد .. مرة و اتنين و تلاتة حتى يقتنع بإذن الله ..

بوجه عام رأيي إن الوضع كله غلط .... أقصد الخطاب الديني كله محتاج تقويم و أنا مستبشر بإذن الله بوجود الدكتور أحمد الطيب لتفعيل دور الأزهر ليقوم بدوره في تأهيل أئمة المساجد بشكل يتوافق مع وسطية الأزهر و مكانته و بحيث لا تكون المساجد منابر سياسية لأي طرف ..

تعلم غلاوتك عندي لوجود عامل مشترك غالي علينا احنا الاتنين و تأكد أخي أن ما يسؤك يسؤني .

تحياتي و احترامي

رابط هذا التعليق

أنا عرفت اليوم إن الخطيب كان هو نفسه مرشح حزب النور لمجلس الشورى, إبراهيم رجب عبد المجيد

لا وكان فى أخ بيقول لى هو انت سمعته قال حزب النور عشان تقول دى دعاية انتخابية؟!

أكتر حاجة تغيظ إن مرشح للبرلمان الذى يشرع ويسن القوانين هو أول من يخالف القوانين.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

اولا .. المنطقة اللى انت فيها مليانة على ابوها اعراب بدو يعنى ..ودول للاسف الشديد اما بتجتمع فيهم الصفات البدوية الجافة مع التشدد الدينى بيطلعو خليط غريب ..فبيكون دفاعه عن افكارهم بطريقة غبية جدا .وسهل ان جدا ان يقادوا من قبل اى شخص عنده شوية ذكاء ..زى الامام المخالف لقانون وضعه ولى امره الحاكم والذى كان يخطب ويعمل دعايا فى نفس الوقت لنفسه وحزبه .

ثانيا .. انت انسان شجاع جدا ولا يهمك ..هم الخاسرون اخلاقيا وانا متأكد انه كان فى كثيرين مؤيدين لكلامك بس جبنهم منعهم انهم يؤيدوك ..!!

ثالثا ...على فكرة السلفيين على قدر تشددهم وشطط تصرفاتهم واراءهم الا انه يعجبنى فيهم صراحتهم يعنى صارحوك مباشرة بكرهم لما فعلته انت ورد فعلهم كان سريعا ..الاخوان اساتذة فى الكيد وعقاب من يقف ضدهم ويخالفهم فى منهجهم ومعتقدهم .. انا اتحدث عن المستوى الفردى والشخصى .. وليس المستوى الجمعى

knowledge is power

رابط هذا التعليق

ساترك لكم الشتيمة والنفخ فى النار ضد كل ماهو اسلامى وايضآ لا أؤ يد اى متشنج او متعصب او متصيد للفرص او من يفعل كما يفعل الثعالب فى مستنقع الفساد بجمهورية مصر العربية

وجهة نظرى المتواضعة .. ان لم يجد هذا الشيخ السلفى او الاخوان كما يحلو للجميع ان يجمع بين الاثنين او يكيل الشتيمة المحترمة الممزوجة بالتشفى .. ان لم يجد هذان الصنفان من الناس السيئة الذين ضحكو على العامة وخدروهم بالحشيش والكاس المسكر وجعلوهم مفتونين بهم ويؤيدونهم فى الانتخابات لان شعب مصر غير متعلم وجاهل فرضآ كما يحلو للمتعلمين من اصحاب الشهادات العليا ومن يريدون ان تكون مصر مدنية وكأن الاسلام دين عنصرى كأديان حكمت بالعنصرية ولازلات تحتكم لها مع المسلمين

لو وجدو ما يعرضون غلية وجهة نظرهم وكان هناك حقآ مناصفة وعدل فى اعلامنا وكل فروعة ومنابرة تتميز بالعدل وتضع الجميع فى تساوى محترم ولا تنحاز او تقصى لما راينا شيخ منهم يقف على منبر ويستأثر بالناس ياسادة لا بد ان نسأل انفسنا اين العدل الذى تتكلمون عنة اليست مصر واعلامها بكل منابرة ملك للمصريين اليس من الاجدى ان نبحث عن سبب الفعلة وليس عن الفاعل ايها الزملاء اليست محاوراتنا تبحث عن كمال المواقف وتنبش فى الافكار لكلآ منا لنخرج بنتيجة تنفعنا وتنير طريق عقولنا فى ظلام الفساد الذى استشرى بمصر اين العدل ولماذا نعيب على هذا الشيخ لمجرد انة يخاطب الناس فى المسجد اليس التلفاز ممنوع منة الأسلاميين فى كل العصور السابقة اين العدل اذآ الم يصدعنا اصحاب المباديء من النخب الساقطة على شاشات التلفاز الحكومى والخاص وجرائدهم وجرائد الدولة ثم لفظهم الشعب اليس هذا ما يحدث

سامحونى على تدخلى السافر فى حديثكم لكنى لا أرضى بالظلم فلو اتيحت منابر الاعلام للجميع فى تساوى لما وجدنا هذا الشيخ يفعل فعلتة النكراء هذة ولا شاهدنا امثالة يفعلون ولم نجد شعب يغرر بة اعلام طيلة 70 سنة شوهو صورة الاسلام فيها ووصموة بابشع الاوصاف والمعانى القذرة وهذا لغياب العدل والمساواة بين البشر الواحد قاطنى الدولة الواحدة لم نسمع هذا يحدث مع من يغير ثقافتة الى اى ثقافة او ملة الا المسلمين الذين يتخذون من الاسلام عقيدة او منهج يسلط عليهم الاعلام من يشوههم ويبطش بهم وجاءت ساعة الحساب وسقطت دولة الخوف ومع زوالها تمسك المنافقين فيها بمعداتهم فحرم الاسلاميين من الاعلام فذهبو الى المساجد فلاتلمون الا انفسكم وانتم تشاهدون ذلك سنين ولا تحركو ساكنآ او تحتجون علية فلم يجد ذلك الشيخ الا الميكريفون فى المسجد والناس فى يوم الجمع حتى يعرب لهم عن برنامجه وبرنامج حزبة الذى اشاهد ونشاهد مدى الهجمة الشرسة علية بالاعلام بكل منابرة ايها الزملاء فلنبحث عن الخطأ قبل ان نبحث عن العقاب

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

ساترك لكم الشتيمة والنفخ فى النار ضد كل ماهو اسلامى وايضآ لا أؤ يد اى متشنج او متعصب او متصيد للفرص او من يفعل كما يفعل الثعالب فى مستنقع الفساد بجمهورية مصر العربية

وجهة نظرى المتواضعة .. ان لم يجد هذا الشيخ السلفى او الاخوان كما يحلو للجميع ان يجمع بين الاثنين او يكيل الشتيمة المحترمة الممزوجة بالتشفى .. ان لم يجد هذان الصنفان من الناس السيئة الذين ضحكو على العامة وخدروهم بالحشيش والكاس المسكر وجعلوهم مفتونين بهم ويؤيدونهم فى الانتخابات لان شعب مصر غير متعلم وجاهل فرضآ كما يحلو للمتعلمين من اصحاب الشهادات العليا ومن يريدون ان تكون مصر مدنية وكأن الاسلام دين عنصرى كأديان حكمت بالعنصرية ولازلات تحتكم لها مع المسلمين

لو وجدو ما يعرضون غلية وجهة نظرهم وكان هناك حقآ مناصفة وعدل فى اعلامنا وكل فروعة ومنابرة تتميز بالعدل وتضع الجميع فى تساوى محترم ولا تنحاز او تقصى لما راينا شيخ منهم يقف على منبر ويستأثر بالناس ياسادة لا بد ان نسأل انفسنا اين العدل الذى تتكلمون عنة اليست مصر واعلامها بكل منابرة ملك للمصريين اليس من الاجدى ان نبحث عن سبب الفعلة وليس عن الفاعل ايها الزملاء اليست محاوراتنا تبحث عن كمال المواقف وتنبش فى الافكار لكلآ منا لنخرج بنتيجة تنفعنا وتنير طريق عقولنا فى ظلام الفساد الذى استشرى بمصر اين العدل ولماذا نعيب على هذا الشيخ لمجرد انة يخاطب الناس فى المسجد اليس التلفاز ممنوع منة الأسلاميين فى كل العصور السابقة اين العدل اذآ الم يصدعنا اصحاب المباديء من النخب الساقطة على شاشات التلفاز الحكومى والخاص وجرائدهم وجرائد الدولة ثم لفظهم الشعب اليس هذا ما يحدث

سامحونى على تدخلى السافر فى حديثكم لكنى لا أرضى بالظلم فلو اتيحت منابر الاعلام للجميع فى تساوى لما وجدنا هذا الشيخ يفعل فعلتة النكراء هذة ولا شاهدنا امثالة يفعلون ولم نجد شعب يغرر بة اعلام طيلة 70 سنة شوهو صورة الاسلام فيها ووصموة بابشع الاوصاف والمعانى القذرة وهذا لغياب العدل والمساواة بين البشر الواحد قاطنى الدولة الواحدة لم نسمع هذا يحدث مع من يغير ثقافتة الى اى ثقافة او ملة الا المسلمين الذين يتخذون من الاسلام عقيدة او منهج يسلط عليهم الاعلام من يشوههم ويبطش بهم وجاءت ساعة الحساب وسقطت دولة الخوف ومع زوالها تمسك المنافقين فيها بمعداتهم فحرم الاسلاميين من الاعلام فذهبو الى المساجد فلاتلمون الا انفسكم وانتم تشاهدون ذلك سنين ولا تحركو ساكنآ او تحتجون علية فلم يجد ذلك الشيخ الا الميكريفون فى المسجد والناس فى يوم الجمع حتى يعرب لهم عن برنامجه وبرنامج حزبة الذى اشاهد ونشاهد مدى الهجمة الشرسة علية بالاعلام بكل منابرة ايها الزملاء فلنبحث عن الخطأ قبل ان نبحث عن العقاب

كل ما ذكرته فى مداخلتك الطويلة دى لا يبرر أبداً ما قام به المرشح وأنصاره, وإذا كنا مش عاوزين نقول على الخطأ خطأ ونحاربه يبقى بلاش منها الثورة, إذا كان كل خطأ سيصدر ممن أؤيدهم سأجد له مبررات كثيرة كما تفعل.

مين قال إنهم مش لاقيين غير المسجد وخطبة الجمعة؟ حضرتك مش عايش معانا فى مصر ولا إيه؟ هل ما يقدروش يعملوا شوادر وينظموا مؤتمرات انتخابية فى الشوارع؟ هو مش شوراع البلد مليانة ملصقات دعاية لهم؟

هما مش عندهم قنوات دينية بيشاهدها الملايين من الناس؟ هما مش بيطلعوا فى مناظرات مع المنافسين بتوعهم فى القنوات الليبرالية؟

مش فاهم يعنى هل المفروض يمنع غيرهم من الظهور فى الإعلام وهم فقط اللى يظهروا عشان حضرتك تقتنع إنهم مش مضطرين لمخالفة القانون وإثارة المشاكل فى المساجد بهذا الشكل؟

مش فاهم يعنى هو حضرتك عاوزهم يعرضوا نفسهم على الناس بالعافية؟ اللى أفهمه إنهم يعلنوا عن أماكن تواجدهم ومؤتمراتهم واللى عايزهم يروح لهم, إنما مش أفرض نفسى بالعافية فى خطبة الجمعة عشان أنا مش لاقى مكان أظهر عليه؟

أى منطق هذا

{يا أيها الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهداء بالقسط ولا يجرمنكم شنآن قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى واتقوا الله إن الله خبير بما تعملون}

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...