اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كنت سأحصل على لقب مرحوم اليوم بسبب السياسة

محمد عبدالعزيز

Recommended Posts

بداية ياريت مفيش حد يطلب منى الدليل لأن الواقعة دى حدثت معى شخصياً, فمن لا يصدقنى هو حر فى رأيه.

ما حدث أننى تعرضت للسباب والشد والجذب وكدت أن أضرب اليوم من سلفيين حولوا خطبة الجمعة فى مسجد التقوى -وهو تابع للأوقاف- إلى دعاية لانتخابات مجلس الشورى.

فبعد خطبة لمدة تقارب الساعة, نصفها كان عبارة عن دعاية انتخابية وهجوم على الخصوم السياسيين وما أن انتهت الصلاة قمت وقلت: صلاة الجمعة للمسلمين جميعاً وليست للسلفيين أو الإخوان فقط, فلا يجب أن تتحول لدعاية انتخابية, من يريد عمل دعاية انتخابية فليقم بها بعد الصلاة...

وعينك ماتشوف الا النورbsh:)... تجمع حولى العشرات من السلفيين منهم من يسبنى ويقول أن أخلاقى سيئة وأننى أحقد عليهم ومنهم من يحاول جذبى من ملابسى والإحاطة بى لضربى, وقام بعضهم بطردى من المسجد!

ولما اعترضت على ذلك وقلت: ده بيت ربنا مش بيتك عشان تطردنى منه, تجمعوا حولى ودفعونى للخارج بطريقة مهينة ولولا ستر الله ووجود بعض الأفراد الذين أنقذونى من بينهم أنا وابنى ذو ال 4 أعوام لكانوا قد فتكوا بنا.

أعرف أن كل السلفيين ليسوا على شاكلة واحدة, ولكن لم أتوقع أن يقابل اختلافى معهم فى الرأى بهذه الطريقة. , ولن أسامح كل من أهاننى وتعدى على بالقول وروع ابنى وطردنى من بيت الله, وسنقتص منهم يوم القيامة.

حسبى الله ونعم الوكيل

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

اتمنى تديني اسم المسجد والعنوان وتسمح لي انشر القصه على مباشر عشان افضح السفله دول ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

وتحيتي لرجولتك يا استاذ محمد واكيد ابنك حيطلع راجل زي ابوه

والحمد لله انك سليم وبخير ,,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حمدلله علي سلامة حضرتك

مكنتش احب المواجهة تحصل بالطريقة دي و لا في التوقيت ده

و تحصل كمان في الجامع

طب معلشي انا مش بحرض حضرتك

بس اعتقد المفروض ترجع لامام الجامع و تبلغه غضبك او اعتراضك من اللي حصل دوت

يعني ايه بقي

مش هينفع هتصلي في الجامع دوت غير لما تبقي موافق علي كل كلمة تتقال فيه

مش من حق حد

و مش من حق حد يعمل الجامع ( و لا الكنيسة)منبر للسياسة

و لو اخدت الخطيب الحماسة السياسية كمواطن مصري و ابتدي يتكلم في السياسة يبقي معلشي بقي ينزل من ع المنبر و نعمل حلقة نقاش بعد الصلاة

عندي نفس المشكلة مع خطيب المسجد المقابل للبيت

و مشكلتي طبعا متضاعفة كوني بنت

بس بفكر جديا اني احاول ااقابله و اقوله رايي بصراحة...و مش عارفة ممكن رد الفعل يكون ايه؟؟؟

بس هتفاءل خيرا باذن الله

رابط هذا التعليق

الحمد لله على سلامة حضرتك و ابنك

مؤكد ما نقدرش نعمم الواقعة دي على كل السلفيين

بس لازم حضرتك تشتكي و تفضحهم باسم المسجد و عنوانه

زي ما قال تيمور

عشان ما يروحش العاطل مع الباطل

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

اتمنى تديني اسم المسجد والعنوان وتسمح لي انشر القصه على مباشر عشان افضح السفله دول ,,

:protest:

ظللت لحضرتك اللفظ باللون الشفاف

انشر واقعة

اعرضها

بس من غير ما تجرح حد

دي وجهة نظر

رابط هذا التعليق

علي فكرة دي مصيبة !!!

دلوقتي مع الحرية بعد الثورة

و زوال التضييق الأمني علي السلفيين و الأخوان

خلاص مش هتلاقي مساجد إلا و مسيطر عليه من الأخوان أو السلفيين

دي كارثة الفكر الديني في مصر مهدد

و ده مش أقل أهمية من أي بند في مصر

يا ريت تكتب نوت علي الفيس و نشير وراك

رابط هذا التعليق

أنا أصدقك بالطبع يا أستاذ محمد , وما حدث معك سلوك مرفوض شكلا وموضوعا

وأرجو أن تتقدم بشكوى أو بلاغ في وزارة الأوقاف ..

وحمدا لله على سلامتك..

وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

رابط هذا التعليق

م تيمور وأستاذة لماضة ومدام عبير...

أشكركم على الاهتمام والحمد لله عدت على خير.

أنا بس باستجمع قوايا وأشوف ممكن أعمل إيه

إمام المسجد المعين مش هو اللى كان بيخطب, ده كان شيخ من شيوخ السلفيين, وأعتقد هو ده اللى استفز أتباعه -أغلبهم من العرب على فكرة- لأنهم زى ما يكونوا مش متخيلين إن فى حد ممكن يتناقش مع الشيخ ويعارضه.

بس إن شاء الله لازم أكلم إمام المسجد وأبلغه اعتراضى.

المسجد هو مسجد التقوى (أو مساكن ال 800) فى برج العرب الجديدة اسكندرية

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ألف سلامة لحضرتك يا أ.محمد عبد العزيز

زمان لما كنت أكلم حد عن أن زوال الحزب الوطني مش حل سحري لمشكلات مصر، كان يقول لي يا محمد انت مش واخد بالك وأي حد غير الحزب الوطني ح يكون كويس ومؤدب

كانت وجهة نظري عن تجاوزات الحزب الوطني هي أن جزء كبيرا منها نابع من طبيعة مجتمعية (موظف لجنة انتخابية يسود بطاقات انتخابية لصالح مرشح قريبه)

أو مسؤول حكومي يحابي أقاربه ومعارفه دونا عن غيرهم

الآن انقلبت الآية وأصبحت مخالفة الصمت الانتخابي مثلا تتم من أحزاب "إسلامية" بحجة مثلا أن الأمر بالمعروف والنهي عن المنكر لا يجوز إيقافه وأحدهم قال: هات من الكتاب والسنة إن الصمت الانتخابي ده حلال.

ما تعرضت له حضرتك هو أمر طبيعي جدا بالمناسبة، بس أنا مستغرب محدش من المتواجدين حاول الفض بينكم أو ردع الصبيان المتجاوزين ضد حضرتك.

وكان ردة الإمام ايه خصوصا كما فهمت أنه من الشيوخ الكبار وليس مجرد إمام عادي؟

كنت أفضل إن حضرتك تخاطب إمام المسجد بينك وبينه لأن ناس كتير بتشوف تصرف الخطيب عادي (وما تنساش إن بنسبة الانتخابات ح تلاقي 60% من المصلين مؤيدين للإمام:)).

أنا عموما شايف المشكلة في تصرف الناس تجاه حضرتك هي مشكلة ثقافية في كيفية التعامل مع الرأي الآخر.

تم تعديل بواسطة abdulmuttaleb

يا رب عفوك ورضاك

رابط هذا التعليق

ألف سلامة على حضرتك

و حضرتك عملت الصح انك انتظرت بعد الصلاة و اوضحت وجهة نظرك

من اعترضوا بهذه الطريقة التي لا يقبلها أحد .. كنت اتمنى ان يذكروا موقف الرسول صلى الله عليه و سلم مع من قاموا بما اعتبره الكل اعتداء على حرمة المسجد

لا زال الطريق طوييييلا

رابط هذا التعليق

حمد الله علي السلامة يا أستاذ محمد ، و الحمد لله إنها جت سليمة

المهم ان حضرتك بخير ..

تحيــــــــاتي :give_rose: ،،

رابط هذا التعليق

علي فكرة دي مصيبة !!!

دلوقتي مع الحرية بعد الثورة

و زوال التضييق الأمني علي السلفيين و الأخوان

خلاص مش هتلاقي مساجد إلا و مسيطر عليه من الأخوان أو السلفيين

دي كارثة الفكر الديني في مصر مهدد

و ده مش أقل أهمية من أي بند في مصر

يا ريت تكتب نوت علي الفيس و نشير وراك

أنا كتبت على الفيسبوك ما حدث باختصار زى المكتوب هنا. بس بإذن الله ناوى أكتب ماحدث بالتفصيل لتحرى الأمانة والموضوعية فى نقل ماحدث.

وسأضع الرابط هنا لمن يريد أن ينشره

shawshank

رابط هذا التعليق

أنا أصدقك بالطبع يا أستاذ محمد , وما حدث معك سلوك مرفوض شكلا وموضوعا

وأرجو أن تتقدم بشكوى أو بلاغ في وزارة الأوقاف ..

وحمدا لله على سلامتك..

أشكرك يا دكتور ياسر على اهتمامك ورفضك لما حدث معى.

بالنسبة لتقديم بلاغ لوزارة الأوقاف, أخشى أن يتضرر منه إمام المسجد وهو رجل أحبه وأقدره, سوف أتناقش معه فيما حدث لأنى لم أره ولا أعرف رأيه فيما حدث حتى الآن.

تحياتى لك

shawshank

رابط هذا التعليق

ومحمد عبد العزيز ايه اللي وداه هناك ! :closedeyes:

رابط هذا التعليق

ألف سلامة لك يا أستاذ محمد

يبدو أن إدارة الدولة لها رغبة في حدوث ذلك ( الدعاية داخل دور العبادة ) على الرغم من انها ممنوعة بحكم القانون ويتم تطبيقها على السياسيين ولكنها تغض الطرف عندما يتعلق الأمربالسلفيين والإخوان.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

احييك اخي الفاضل على شجاعتك

انت صح وهما غلط

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

المشكله ثقافيه اكثر منها دينيه او سياسيه

حدث نفس الموقق معايا لم كنا فى دعوة لاعضاء مجلس الشعب

ولاسف تاخرو عن الميعاد اكثر من ثلاث ساعات

رابط هذا التعليق

حمدا لله على سلامتك أخي محمد عبد العزيز

وتصرف خاطىء تماما ممن فعلوا معك هكذا

وكل الإحترام لك على إيجابيتك , وجهرك بالحق

تحياتي

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...