اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ايه اكتر تمثليه بتحبها?

emmyyy

Recommended Posts

انا زمان كنت مدمنه تلفزيون :rolleyes: (دلوقتي مقدرش اتفرج عليه اكتر من ساعه :) )وكنت بحب التمثليات جدا المهم النهارده لقيت نفسي بغني التر بتاع تمثلية بابا عبده قولت لنفسي ياه اكيد في ناس كتيره برده لسه فكراه وقلت اسالكم ايه هو مسلسلكم المفضل او الي اثر فيكم

ان لم أكن أخلصت في طاعتك****فانني أطمع في رحمتك

وانما يشفع لي أنني*******قد عشت لا اشرك في وحدتك

رابط هذا التعليق

• الردود 81
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

البرادعى :)

صوت ضحكه عفاريتى بقى :rolleyes: :D

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انا هبتدي في مسلسلات كتيره بحبها لكن اكتر واحد اثر في هو حديث الصباح والمساء كان بيفكرني بحكايات جدتي الله يرحمها عن اهلها وازاي كانوا عايشين زمان ده غير اني كنت بحس انه قريب اوي للبيحصل في الحقيقه خصوصا لما كان حد بيموت اكتر مشهد اثر في لما دلال عبد العزيز ماتت و عبله كامل كنت بتكلمها :rolleyes:

رابط هذا التعليق

بجد أحلى مسلسل شفته لحد دلوقتى هو المسلسل السورى اللى لسة خلصان النهاردة...

ليالى الصالحية..

الديكورات فظيعة... الممثلين كويسين أوى أوى و مقنعين جدا..

أكتر حاجة عاجبانى إن الشخصيا محبوكة أوى وواقعية جدا... يعنى مش واحد شرير و قتال قتله أول ما تعمل معاه موقف جدعنة ضميره يصحى ويبقى من أولياء الله الصالحين... لأ..

أتفرج عليه من بكرة بأة....!!!! cbyb:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

كان فيه مسلسلات كتيرة كويسة قبل شيوع سياسة المط والتطويل في المسلسلات المصرية وتجاوز المسلسل حاجز 45 حلقة mfb:

اعجبني جدا مسلسل التغريبة الفلسطينية ومن شدة واقعيته وحبكته الدرامية والتصوير الرائع اشعر ان ابطاله يتحركون حولي .

احساس غريب فعلا اول مرة احسه تجاه مسلسل عربي

طبعا قبل كده كنت باحب جدا مسلسل لااله الا الله

بجميع اجزائه

مسلسل تاريخي ديني مكتوب بعبقرية غير عادية

حتى الاغنية الجميلة التي كان يغنيها محمد رشدي اتذكرها حتى الآن

فين ايام المسلسلات المحترمة

non::

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

بجميع اجزائه

فعلا كان مسلسل رائع...

لكن مشكلته إن الكاتبة - الله يرحمها - كانت بتحاول تلوى ذراع التاريخ وتثبت من غير دليل إن سيدنا فلان ظهر فى عصر الملك فلان... ودى كلها مسائل لا زال التخصصين فى التاريخ لم يحسموها بعد... كما أنها كانت مليئة بسقطات تاريخية شنيعة... مثل أن سيدنا يوسف عليه السلام ظهر فى عصر تحوتمس الثالث...!!!!! non:: وأن العلاقة بين تحوتمس الثالث و زوجته الملكة حتشبسوت كانت مليئة بالحب و الهيام مع إن التاريخ بيقول عكس كدة تماما..

أما أكثر غلطة لا تغتفر هى أقرارها بأن رمسيس الثانى هو فرعون الخروج، و هو ما يروج له اليهود للإساءة لأعظم فرعون مصرى وكذلك ربما ادعوا أحقيتهم فى أمجاده بل و فى مومياءه.. فالتوراة تحدثت عن "رمسيس" وهناك فى التاريخ المصرى أكثر من تسعة ملوك كلهم اسمهم رمسيس...!! فأيهم رمسيس الخروج؟؟

ألذ حاجة حاجة لما كان يطلع طفل فرعونى بياكل فاكهة فى طبق بلاستيك... gt:

بس أحلى جزء بجد... وده اللى خبراء التاريخ ما هاجموهوش كتير كان الجزء الخاص بأخناتون...

بالنسبة للأغنية أنا بعشقها جدااااا.... و دلوقتى سامى يوسف بيغنيها أنجلوأراب.. mfb:

وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

مؤخرا لم يعد هناك مسلسلات تجذب المشاهد لمتابعتها

لكن من اعوام قليله اعجبنى جدا مسلسل "لن اعيش فى جلباب ابى" قصة احسان عبد القدوس و من تمثيل نور الشريف .. كان فعلا مسلسل فى غاية الروعه .. يمكن لان قصص الكفاح المحترمه تجذبنى بشكل خاص .. كذلك قبلها باعوام قليله كان لنور الشريف مسلسلى "عمر بن عبد العزيز" و "الامير المجهول" الذى كان يحكى حياة الخليفه هارون الرشيد .. يااااااااااااااااااه على هذا المسلسل .. رغم انى اجد بعض الصعوبه فى تذوق الشعر لكن فى هذا المسلسل كان فعلا الشعر يلقى على السنة المشاركين ببساطه وعذوبه وسلاسه تجعل اى متابع يصفق من الاعجاب لهذه الروعه خاصة براعة وذكاء الشعر الذى اتى على لسان ابى العتاهيه .. والله العرب كانوا كويسين يا ميت خساره علينا non::

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

بجميع اجزائه

بس أحلى جزء بجد... وده اللى خبراء التاريخ ما هاجموهوش كتير كان الجزء الخاص بأخناتون...

فعلا

اكثر جزء اعجبنى فى مسلسل "لا اله الا الله" كان الجزء الرابع اللى فيه اخناتون و نفرتيتى

يمكن عشان كان فيه قصة حب non::

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

الزير سالم من اكتر التمثليات السوري الي شدتني لانها بتتكلم عن فتره في الجزيره العربيه مكنتش اعرف عنها حاجه non::

الشهد و الدموع من اول مسلسلات اسامه انور عكاشه الي شفتها و شدتني كئيبه موت بس mfb:

رابط هذا التعليق

الزينى بركات

بحبه موووووووووووووت

مع ذلك كل مرة يتعرض يادوب أشوف منه كام حلقة منطورين فمش قادرة أفهم بيتكلم عن إيه... non::

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

الشهد و الدموع بيعجبني جدا لأن إيقاعه سريع ، و أغنية التتر فيه جميلة جدا لعلي الحجار و عمار الشريعي

الزيني بركات بيعجبني عشان مليان مقالب من الزيني (أحمد بدير) و كبير البصاصين (نبيل الحلفاوي).

بس أنا ملاحظ إن مسلسلات اليومين دول مابتشدنيش زي بتوع زمان ، يمكن عشان التطويل و المط !!!!!!

قد لا يُرزقُ المرء من فضل حيلتهِ و يُصرفُ الرزقُ عن ذي الحيلةِ الداهي

ما نــالني من غنىً يومــاً و لا عـــدمٌ إلا لــقولـــــــي عليه ... الحـــمـــد للهِ

---------------------------------------------------------

"يعجبني الفأل قالوا وما الفأل قال كلمة طيبة" حديث شريف

رابط هذا التعليق

الزيني بركات بيعجبني عشان مليان مقالب من الزيني (أحمد بدير) و كبير البصاصين (نبيل الحلفاوي).

اكتر مسلسل فيه مقالب كان بيعجبنى مسلسل على الزيبق

خصوصا الشخصيات اللى كان بيمثلها وعلى راسها شخصية زعبوللا العبيط mfb:

كمان مسلسل رحلة المليون الجزء الاول كان فعلا ظريف يمكن عشان كان لسه صبحى لم يشتهر بعد non::

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

في مسلسل شفته زمان قوي كان اسمه (وقال البحر) بطولة عزت العلايلي و فردوس عبد الحميد .. حد شافه او فاكره?

كان بيحكي عن قرية صيادين اسمها بئر (عدنان) علشان فيها كنز في بير و ازاي واحد من اهل البلد غطس و طلع الكنز بس بخل بيه على اهله وراح لل (اجانب) اللي نصبوا عليه .. حد فاكره ?

ابناءي الاعزاء .... شكرا

اولاد ادم

المال و البنون

ولو أنا إذا متنا تركنا .... لكان الموت غاية كل حي

و لكنا إذا متنا بعثنا .... ونسأل بعدها عن كل شى

رابط هذا التعليق

في مسلسل شفته زمان قوي كان اسمه (<span style='font-size:13pt;line-height:100%'>وقال البحر) بطولة عزت العلايلي و فردوس عبد الحميد .. حد شافه او فاكره?

كان بيحكي عن قرية صيادين اسمها بئر (عدنان) علشان فيها كنز في بير و ازاي واحد من اهل البلد غطس و طلع الكنز بس بخل بيه على اهله وراح لل (اجانب) اللي نصبوا عليه .. حد فاكره ?

</span>

ابناءي الاعزاء .... شكرا

اولاد ادم

المال و البنون

طب عشان خاطرى متنكدش على أخواتك بالليل كدة وقلناعلى مسلسل كوميدى واحد عجبك mfb:

إيه يا أرابيسك...!!! ليه كدة..!!! ليه تخسر زمايلك...!!! إيه مستودعات النكد اللى انت كاتبها فوق دى...!!!

gt: rs:

طب إيه رأيك فى ترويض الشرسة بتاع أثار الحكيم؟؟؟ non::

المائدة - 51

الأحزاب - 23

رابط هذا التعليق

مسلسل ابو العلا البشرى الجزء الاول mf(

رغم انه حاليا حين يعاد و اسمع الانتقاد الذى يوجهه البطل لتصرفات اقاربه الشباب و الحاجات التى يعتبرها عيب او خارجه عن الاصول افتكر افلام حسين صدقى اللى كان بيستاذن البطله قبل ان يقبلها وافضل اضحك non:: mfb: gt: .. مش عشان دى حاجه عاديه يعنى او مقبوله بس الواحد بيقول ياااااااااااه .. هو احنا مشينا كل هذا المشوار بعيدا عن الصواب !! rs:

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

من كام يوم جاء على بالى مسلسل من بطولة ورده

افتكر كان اسمه "اوراق الورد" .. كان مسلسل نكد جدا وكل ما اشوفه افضل اعيط على الولد اللى ابوه الظالم حرم امه منه cbyb: بس كان فيه اغانى لذيذه لورده mfb: هيييييييييه دنيا non::

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

ولسه بحلم بيوم

الوسيه

وَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَأَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا يُرِيدُ اللّهُ أَن يُعَذِّبَهُم بِهَا فِي الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ

لقد کفر الذين قالوا إن الله ثالث ثلاثه

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 6
      كلنا لينا اكلات بنحبها و بنفضلها على سائر الانواع التانية .. و اكيد كتير مننا بيعملها بنفسه .. الاكلة ممكن تكون اختراع غير متداول .. و مذاقها قد يعجب الاخرين .. شاركنا بشئ  بتفضله و بتحب تطبخه .. تحياتى..
    • 81
      انا بصراحة مش عارفة ليه طالبة معايا اغاني وطنى اليومين دول مع ان 6 اكتوبر عدت والعاشر من رمضان وعيد الثورة لكن مش عارفة ليه عاوزة وحابة اسمع اغاني وطنية كل واحد يسمعنى على زوقه اغنية وطنية تكون غالية عليه
    • 5
      السلام عليكم ..... انا جوازى ف القنصلية من يوم ١٤-١٢ ولحد دلوقتى مفيش اى اخبار عن التاشيرة وكل ماكلم المكتب يقولى بكرة او الاسبوع ده ومش عارف هتطلع امتى المشكلة انى كنت هناك من سنة ونص وواخد نهائى هل دى مشكلة ولا ايه والمكتب كان قالى ان شهادة التخرج مش هتحتاج تتوثق من الملحق لانها كانت متوثقة من ٤ سنين .... ياريت اللى يعرف ده عادى ولا لا اصلى قلقان جداااا وكل مادخل على موقع انجاز يقولى خطأ ف البيانات لحد مازهقت
    • 0
      السلام عليكم كنت عايزة اعرف تفاصيل اكتر عن اراضى اﻻندلس فى التجمع الخامس ﻻنى عندى قطعتين هناك واخبار التراخيص اية و البناياريت جيرانا يعرفونا اكتر ونكون على تواصل
    • 5
      السلام عليكم و رحمه الله و بركاته زوجي جاله عقد في السعوديه بتاشيره مهندس كهربائى و المؤهل بكالوريوس تعليم صناعي قسم كهرباء و هذا ايضا مسمي الباسبور المكتب ادخل الباسبور القنصليه من اكتر من شهر و التحليل تمام و علي موقع انجاز يكتب الطلب تحت الاجراء من 27/12 و لما نكلم المكتب يقول بيعمل محاولات عشان عايزيين كارنيه النقابه احنا دلوقتى مش عارفيين نعمل ايه لو التاشيره اترفضت لو حد يعرف يساعدنا جزاه الله خير الجزاء
  • أضف...