اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سيناريو تكسير عظام مصر

Recommended Posts

أكتشفت اليوم ان الموضوع تم نقله لمنتدى اخر بدون مراعاة الاشارة للمصدر أو حتى كتابة كلمة منقول

المدهش ان اجد رداً واحداً وحيداً هناك من مين ؟

من لاعب العرائس الخفى بنفسه ... هههههههههههه ..

لا لا عفواً ...

من الأستاذ زعبلة

والله ضحكت ضحك على رده

هو تم توزيعه هنا كمان

ده واضح انه منشور ولجنه السياسات بتوزعه بدقه

الموضوع اتملى فى المنتديات بشكل هايل يعنى

ولسه رادد عليه حالا

وطبعا مش هعيد الكلام

الله يمسيك بالخير ياتامر يابتع غمرة

ههههههههههه .. يا أستاذ زعبله ارجو التنويه فى المنتدى الاخر ان المصدر محاورات المصريين .. هاتوفر عليا وقت الاشتراك عندهم

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

قابل يا وديع

54 حزبًا وحركة تدعو للتظاهر في 25 يناير لنقل سلطات «العسكري» إلى «الشعب»

أصدر 54 حزباً وحركة سياسية بياناً للدعوة لمظاهرات 25 يناير المقبل، للمطالبة بـ«تسليم السلطة إلى رئيس منتخب فى موعد أقصاه أبريل المقبل، وتحديد جدول زمني قبل 25 يناير للانتخابات الرئاسية، والإفراج عن جميع المعتقلين، ووقف المحاكمات العسكرية للمدنيين، واعتماد الحد الأدني والأقصي للأجور».

شدد البيان على «ضرورة تحقيق كل أهداف الثورة، وعدم الاكتفاء برحيل رأس النظام وسقوط نظرية التوريث»، محددا أهم مطالبهم بـ«نقل السلطة والصلاحيات التشريعية والرقابية، والمتعلقة أيضا بالموازنة العامة للدولة من المجلس العسكري إلى مجلس الشعب، بمجرد الإعلان عن النتائج النهائية للانتخابات، وفقا للإعلان الدستوري، ونقل السلطة التنفيذية وصلاحياتها كاملة إلى رئيس الدولة بمجرد انتخابه، وإجراء الانتخابات الرئاسية في موعد أقصاه أبريل 2012، والإعلان عن الجدول الزمني الخاص بانتخاب الرئيس رسمياً قبل يوم 25 يناير 2012».

http://www.almasryalyoum.com/node/591866

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ده تعليق مكتوب تحت الخبر :

هو ابريل مش شهر 4 يعني الكلام ده كله عشان شهرين طيب ده طلب تعجيزي ولا ايه

طيب لما المجلس يعمل ده كله طيب الرئيس القادم هيعمل ايه

طيب انا عايزه يسلم البلد لسلطة مدنية والله بس اللي خلانا نصبر 30 سنة خلاص يعني جات على الشهرين دول

كفاية كده منهدش المعبد علينا خلاص هانت.

رابط هذا التعليق

ده تعليق مكتوب تحت الخبر :

هو ابريل مش شهر 4 يعني الكلام ده كله عشان شهرين طيب ده طلب تعجيزي ولا ايه

طيب لما المجلس يعمل ده كله طيب الرئيس القادم هيعمل ايه

طيب انا عايزه يسلم البلد لسلطة مدنية والله بس اللي خلانا نصبر 30 سنة خلاص يعني جات على الشهرين دول

كفاية كده منهدش المعبد علينا خلاص هانت.

للأسف السي في بتاعة المجلس العسكري خلال عام كامل الا قليلا ... لا تشفع له للبقاء لشهر يونيو ... وعل فكره مش إبريل

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

لا اتوقع اكثر من 30-40-50 الف شخص والايام بيننا

كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن الله

والله مع الصابرين ,,

لو حصل ان العدد بقي قليل كدة ، يبقي اكيد ما ينفعش اعتصامات لان نهايتها ممكن تبقي مأساة جديدة

مش عايزين نكرر الماسي كل مرة ، لو مش حتعرفوا تقنعوا الناس ينزلوا يبقي تصبروا علي المجلس الكام شهر الباقيين لما نشوف ايه اخرتهامعاه

شوفوا كلام نوارة نجم بعد فض اعتصام 9 مارس ،

لأني مش عايزة الجيش يقبض على حد تاني ولا يعذب حد تاني، ويبدو ان اقناعه بأي حاجة من دي صعبه بالنسبة لهم المليون ده الشعب، حيبوسوه ويحضنوه وينططوه على الدبابة ويشيلوا عياله ويسيبوه يتصور جنبهم اقل من مليون لحد ميت الف، ده العيال بتوع الفيس بوك، وما عرفوش يقنعوا الشعب بكلامهم اقل من ميت الف لحد عشرتلاف، دول المجانين اللي مش عارفين هم عايشين ليه اقل من عشرتلاف دول القلة المندسة والبلطجية واللي عندهم اجندات وبياخدوا 50 يورو او بيشتغلوا لحساب امن الدولة او عملاء للخارج او الداخل او اي حاجة.. المهم ان دول حينضربوا ويتعذبوا ويتاخدوا في محاكم عسكرية ويتعمل فيهم اللي ما اتعملش.. واللي حيتقبض عليه من وسطهم يبقى بلطجي، امال كان نازل في اقل من عشرتلاف ليه؟ فأنا شخصيا مش حانزل غير مع الشعب بعد كده...

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

رابط هذا التعليق

كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن الله

والله مع الصابرين ,,

لو حصل ان العدد بقي قليل كدة ، يبقي اكيد ما ينفعش اعتصامات لان نهايتها ممكن تبقي مأساة جديدة

مش عايزين نكرر الماسي كل مرة ، لو مش حتعرفوا تقنعوا الناس ينزلوا يبقي تصبروا علي المجلس الكام شهر الباقيين لما نشوف ايه اخرتهامعاه

شوفوا كلام نوارة نجم بعد فض اعتصام 9 مارس ،

لأني مش عايزة الجيش يقبض على حد تاني ولا يعذب حد تاني، ويبدو ان اقناعه بأي حاجة من دي صعبه بالنسبة لهم المليون ده الشعب، حيبوسوه ويحضنوه وينططوه على الدبابة ويشيلوا عياله ويسيبوه يتصور جنبهم اقل من مليون لحد ميت الف، ده العيال بتوع الفيس بوك، وما عرفوش يقنعوا الشعب بكلامهم اقل من ميت الف لحد عشرتلاف، دول المجانين اللي مش عارفين هم عايشين ليه اقل من عشرتلاف دول القلة المندسة والبلطجية واللي عندهم اجندات وبياخدوا 50 يورو او بيشتغلوا لحساب امن الدولة او عملاء للخارج او الداخل او اي حاجة.. المهم ان دول حينضربوا ويتعذبوا ويتاخدوا في محاكم عسكرية ويتعمل فيهم اللي ما اتعملش.. واللي حيتقبض عليه من وسطهم يبقى بلطجي، امال كان نازل في اقل من عشرتلاف ليه؟ فأنا شخصيا مش حانزل غير مع الشعب بعد كده...

انا اتفق معك ولكن اليوم اعلن 54 حزباً المشاركة وكثير من اصحاب الفكر والرأي مشاركين ... اعتقد ان العدد مش حيبقى قليل أبداً

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

إذا نزل هذا العدد إلى الشارع في أي دولة محترمة ، فيجب على المسئولين النزول اليهم والتحدث إليهم ومعرفة مطالبهم.

يظهر ان في مصر بنطبق مثل " العدد في الليمون "

مطالبهم معروفة واعلنوها

لكني قول لي من فضلك لما يكون هناك على الوجه الاخر 30 مليون او اكثر اعلنوا رغبتهم بالموافقة على الجدول الزمني الحالي..وموافقتهم على الانتظار الى نهاية يونيو بعد وضع الدستور وانتخاب رئيس منتخب

يبقى ساعتها المجلس يخضع لرأي مين..ال 50 الف أم ال 30 مليون..

- وسؤالي الثاني لو لم يعجب ال 50 الف استجابة المجلس العسكري لرغبات ال 30 او الاربعين مليون يبقى تفتكر الحل ايه بالنسبة لهم...الخضوع للامر الواقع أم اللجوء للعنف...

هات لنا الاجابة من امريكا بلاش مصر اللي بتطبق سياسة العدد في الليمون

يا أخي الكريم حضرتك لما تقارن متظاهرين التحرير مع عدد الناخبين يبقى حضرتك بتقارن مقارنة غير عادلة لإن الثوار اللي فالتحرير راحوا إنتخبوا برضو ولإننا لازم كلنا ننتخب الناس اللي إحنا شايفين إنهم الأفضل حتى لو كانوا أفضل السيئين ولكن كمان مش معقولة هينزل التحرير 30 مليون واحد فيوم واحد ومكان واحد وعلى هدف واحد

لإنهم إنتخبوا على أيام ومراحل وفي مناطقهم وكانوا آمنين دا أبدًا لا يقارن بدا

أحداث التنكيل بالثوار اللي حصلت في التحرير أيام الإنتخابات رغم إن مكنش ليها أي مبرر فقط عشان يحطوا الناس بين المطرقة والسندن

يعني يخليني أروح أنتخب ويعمل فيا كل البدع قتل وتنكيل ويقولي أنا ضربتك بس خليتك تنتخب

ولو مش هتسيبني أضربك يبقى إنتا كدا للي مش عايز إنتقال سلسل للسلطة ومش عايز تحقق أهداف الثورة

وبعدين كمان خلي بالك أنا هضربك وهنتهك عرضك مقابل إني أديك فرصة تدي صوتك لحد يمثلك وبعد ما أخلص همشي بكل آمان وجزمتي فوق رقبتك

تقدر تقولي حضرتك هل إنتا راضي عن اللي حصل للثوار ولإقتصاد البلد و راضي عن خط سير المحاكمات وتواطئ الداخلية و المخابراات ؟

هل حضرتك راضي عن كل اللي بيحصلنا ؟

عايز الوضع دا يستنى كمان لحد مايسلمواالسلطة ؟!

طيب لو نزل التحرير مليون شخص هل العدد دا كافي بالنسبالك عشان يتبصلهم ويتسمع صوتهم ولا خلاص ملهمش صوت ؟

أصل طالما فيه ناس نازلة تتكلم في الميادين يعني المجلس دا مش بيمثلهم وهيا دي الطريقة الوحيدة لتوصيل صوتهم

معظم الشعب مش راضي عن المجلس العسكري هوا هوا الشعب اللي إنتخب وهينتخب

طيب لو كل الأمور مشت على ماهي عليه لحين تسليم السلطة وفعلًا دا تم هل حضرتك شايف إن المجلس العسكري دا يمشي كدا بكل بساطة بعد اللي عمله ؟!

اسمحي لي اخي الكريم ابدي اعجابي باسلوبك في الحوار وبقدرتك الجيدة في ترتيب افكارك وعرضها في صيغة تساؤلات

اسئلتك جيدة ومنطقية

ولكن نظرا لاضطراي للذهاب للنوم الان....فاسمحي لي ان ارد على مداخلتك غدا باذن الله

وتقبل شكري وتقديري لك اخي العزيز

دا من ذوقك أخي الفاضل ربنا يخليك

في إنتظار التوضيح

رابط هذا التعليق

يا أُستاذي الكريم الفاضل أنا لما قلت الثوار والشعب لإن فيه ثوار موجودين حاليًا اللي الشعب كرههم لإن كل شيء بيشوهم ومصورينهم إنهم أصحاب أجندات خارجية

وهما اللي عاملين كل المصايب رغم إن المجلس العسكري هوا دائمًا المتسبب في التظاهرات وهوا دائمًا الباديء في العنف وسبب في تجمع الشباب وتجمهرهم

ومش كل الشعب ثائر أنا بس مش عايز أدخل في نقطة مين الثوار ومين لاء لإننا تخطينا المرحلة دي ولكن الأطراف اللي حضرتك أشرت إليها هيا داخلية ولها إمتداد خارجي مش العكس

وهنا المصيبة إن فيه ناس من جوا البلد ومصريين وقيادات ولهم أهداف وأجندات وبيطبقوها بشكل علني ومش خايفين من حد

وبيلعبوا على كل الحبال

وننتظر ونشوف عمومًا كل الناس مترقبة محدش بيستعجل ولا بيستبق الأحداث لإن أصلًا في مصر بين يوم وليلة بتحصل تقلبات سريعة و مفيش حاجة بتستخبى !

بس أنا عايز أعرف من سيادتك إيه هوا الهدف الواضح اللي إسرائيل بتسعى اليه ؟! وإزاي هتستخدم شباب مصري وطني لتنفيذه طالما كلام حضرتك وسيناريوهاتك مش على الثوار؟!

الهدف الواضح هو فرق تسد . . السيادة وتحقيق هدف [ ليس حلما أو وهما ] حاخاماتهم [ مرجعيتهم الدينية]

الهدف الواضح هو القضاء على مصر قبل أن يتزايد احتمال إقامة خلافة راشدة كما صرح المرشد العام وهم يعلمون هذا السيناريو من كلام حسن البنا رحمه الله

أدهشنى حقيقة المعرفة الواسعة للأمريكان ورواد صفحة CNN بهذه الحقائق التى لا يعلمها الكثيرون الا الان . . ولقد جادلونى فيما أكتب هناك دفاعا عن الثورة فى ايامها الاولى تحت هذا البند . . وكان دفاعى مستميتا عن الثورة حينها حتى تغير رأى العديديين منهم وأيدوا الثورة ولم يستخدموا كلمة chaos بل وغيروا صورة البروفايل . . المدهش لى انهم كانوا يخبرونى باغلاق البنوك وبنقص المواد الغذائية وبالصدامات قبل ان تحدث وكنت احذر اخوانى [ أشقائى ] فى ميدان التحرير حينها

لقد تبين لى بعد ان انتصرت الثورة وعاد أشقائى من الميدان ان هناك فصيلا وجد نفسه تائها بلا حزب أو منظمة او مؤسسة او اى كيان قانونى وبلا تاريخ . . ففضل أن يصنع تاريخه النضالى بنفسه على حساب باقى الشعب الثائر فامتهنوا الثورة وتفرغوا لها تماما . . يقودون جيشا من الطلبة او العاطلين عن العمل أو الالتراس . . وهؤلاء بطبيعتهم كانوا جاهزين نفسيا لوضعهم فى اى خطة للتفرقة وكان أداة اولى لتنفيذ مخطط محكم وهم لا يعلمون . . وهذه براعة التخطيط . . ان اجعلك تفعل ما تفعل وانت مقتنع تماما بنزاهتك ونزاهة فعلك ثم تفاجأ بالنتيجة فى غير مصلحتك. . بل وبالا عليك وعلى البلد.

واسرائيل تلعب على المتناقضات والالتباسات وتستغل الاستعداد لعدم فهمها ولو للحظة للتفرقة وكان هذا اسلوبهم مع الفلسطينين حتى انتهت الانتفاضة وانتهى تهديدهم لها تماما وجعلتهم يلهثون خلف حلم الدولة وفقط ولكنهم لا يستطيعون الدخول فى مراحل اخرى من بناء هيكلهم وبجوارهم دولة قوية تستعد للاستيقاظ من النوم بعد 30 سنة وخلافة ترسى دعائمها من خلال وصول الاسلاميين للحكم فى معظم دول الجوار

تركيا ومصر وتونس ولبنان . . وهو مزيج مرعب حقا ولن يكتمل بدون مصر

عليك نور يبقى كدا إحنا صح الصح

اللي بينفذ المخطط هوا المجلس العسكري ( الموضوع دا مش عايزله تفكير )

واللي بيقاومه هما الثورا لو مش عايز مقاومة يبقى حضرتك كدا بتفتح الطريق للشخص الخطأ

مفيش حد بينكر إن إسرائيل لا تنام ولها أيدي بتلعب في إستقرار البلد إحنا بنقطع الأيدي دي عشان كدا بنتحارب من كل الأيدي ! ( الصراخ على قدر الألم )

عايزنا نسيبهم يطبقوا فينا كل الخطط ؟!

ولا ( إيه العبارة ؟ )

http://www.youtube.com/watch?v=U3tcgXMHYq0

تم تعديل بواسطة EsoWay
رابط هذا التعليق

انا اتفق معك ولكن اليوم اعلن 54 حزباً المشاركة وكثير من اصحاب الفكر والرأي مشاركين ... اعتقد ان العدد مش حيبقى قليل أبداً

استاذ احمد 54 حزب كارتون لم يحصلوا حتى على تايد 10% من الشعب

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

انا اعرف حزب الوفد ، التجمع ، الكتلة المصرية ، والمصريين الاحرار ، الحرية والعدالة ، والنور

ويكن حزبين ثلاثة كمان باتلخبط في اسماءهم

انما 54 حزب مرة واحدة...دول فين بالضبط

على العموم 54 في عدد 2 نفر يبقة 108

ومعانا الخمستاشر يبقة 223

همتكم يارجالة عاوزين نكمل الالف..... :cheer:

- على العموم اللي عاوز يعمل حاجة يعملها هو حر

احنا علينا نقول نصايحنا باخلاص للناس...وربنا يوفق الجميع ويدي كل واحد على قد نيته...

وربنا يحفظ الجميع

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

إذا نزل هذا العدد إلى الشارع في أي دولة محترمة ، فيجب على المسئولين النزول اليهم والتحدث إليهم ومعرفة مطالبهم.

يظهر ان في مصر بنطبق مثل " العدد في الليمون "

مطالبهم معروفة واعلنوها

لكني قول لي من فضلك لما يكون هناك على الوجه الاخر 30 مليون او اكثر اعلنوا رغبتهم بالموافقة على الجدول الزمني الحالي..وموافقتهم على الانتظار الى نهاية يونيو بعد وضع الدستور وانتخاب رئيس منتخب

يبقى ساعتها المجلس يخضع لرأي مين..ال 50 الف أم ال 30 مليون..

- وسؤالي الثاني لو لم يعجب ال 50 الف استجابة المجلس العسكري لرغبات ال 30 او الاربعين مليون يبقى تفتكر الحل ايه بالنسبة لهم...الخضوع للامر الواقع أم اللجوء للعنف...

هات لنا الاجابة من امريكا بلاش مصر اللي بتطبق سياسة العدد في الليمون

يا أخي الكريم حضرتك لما تقارن متظاهرين التحرير مع عدد الناخبين يبقى حضرتك بتقارن مقارنة غير عادلة لإن الثوار اللي فالتحرير راحوا إنتخبوا برضو ولإننا لازم كلنا ننتخب الناس اللي إحنا شايفين إنهم الأفضل حتى لو كانوا أفضل السيئين ولكن كمان مش معقولة هينزل التحرير 30 مليون واحد فيوم واحد ومكان واحد وعلى هدف واحد

لإنهم إنتخبوا على أيام ومراحل وفي مناطقهم وكانوا آمنين دا أبدًا لا يقارن بدا

أحداث التنكيل بالثوار اللي حصلت في التحرير أيام الإنتخابات رغم إن مكنش ليها أي مبرر فقط عشان يحطوا الناس بين المطرقة والسندن

يعني يخليني أروح أنتخب ويعمل فيا كل البدع قتل وتنكيل ويقولي أنا ضربتك بس خليتك تنتخب

ولو مش هتسيبني أضربك يبقى إنتا كدا للي مش عايز إنتقال سلسل للسلطة ومش عايز تحقق أهداف الثورة

وبعدين كمان خلي بالك أنا هضربك وهنتهك عرضك مقابل إني أديك فرصة تدي صوتك لحد يمثلك وبعد ما أخلص همشي بكل آمان وجزمتي فوق رقبتك

تقدر تقولي حضرتك هل إنتا راضي عن اللي حصل للثوار ولإقتصاد البلد و راضي عن خط سير المحاكمات وتواطئ الداخلية و المخابراات ؟

هل حضرتك راضي عن كل اللي بيحصلنا ؟

عايز الوضع دا يستنى كمان لحد مايسلمواالسلطة ؟!

طيب لو نزل التحرير مليون شخص هل العدد دا كافي بالنسبالك عشان يتبصلهم ويتسمع صوتهم ولا خلاص ملهمش صوت ؟

أصل طالما فيه ناس نازلة تتكلم في الميادين يعني المجلس دا مش بيمثلهم وهيا دي الطريقة الوحيدة لتوصيل صوتهم

معظم الشعب مش راضي عن المجلس العسكري هوا هوا الشعب اللي إنتخب وهينتخب

طيب لو كل الأمور مشت على ماهي عليه لحين تسليم السلطة وفعلًا دا تم هل حضرتك شايف إن المجلس العسكري دا يمشي كدا بكل بساطة بعد اللي عمله ؟!

اسمحي لي اخي الكريم ابدي اعجابي باسلوبك في الحوار وبقدرتك الجيدة في ترتيب افكارك وعرضها في صيغة تساؤلات

اسئلتك جيدة ومنطقية

ولكن نظرا لاضطراي للذهاب للنوم الان....فاسمحي لي ان ارد على مداخلتك غدا باذن الله

وتقبل شكري وتقديري لك اخي العزيز

دا من ذوقك أخي الفاضل ربنا يخليك

في إنتظار التوضيح

اسف على التأخير اخي الحبيب

طبعا اتفق معك في ان من في التحرير ذهبوا لينتخبوا ايضا ولكن المحصلة ان من كان في التحرير بضع الاف جزء منهم انتخب...ولكن في النهاية الغالبية العظمى لم تنزل التحرير...وكانت مع الانتظار لانتهاء شهر يونيو كما وعد المجلس العسكري

- وانا معك وكل المعترضين معك في ان للمجلس اخطاء وحادث التنكيل بالمعتصمين الذي حدث في نوفمبر كان خطاء وبه خديعة حدثت ضد المجلس العسكري ، وله تفاصيل لم تعلن...والمجلس اقال الحكومة بعدها وعلى رأسها وزير الداخلية..واخد بالك....وزير الداخلية

- المهم خلاصة ما اريد ان اوصله لك سادرجه في هذا الاقتباس الذي كتبته في موضوع اخر اليومارد به على الاخ الفاضل " محمد عبد العزيز " اتمنى ان تقرأه بتمعن ويهمني ان اسمع رأيك في كتبت

السياسة يا اخي محمد هي فن الممكن

واذا كان لك عدو لا تستطيع ان تقهره بسهولة فيجب على الاقل ان تصاحبه حتى تأخذ منه ما تريد...وهذا ما فعله السادات ونجح فيه بامتياز ومع مين مع اسرائيل...فيبقى استخدام نفس الاسلوب مع جيشنا حرام ؟؟

السادات لما كان يملك قوة....ضرب ضربة سريعة حققت له اهداف سياسية بعد ذلك

وهو كان من الذكاء انه لم يكرر الحرب مرة اخرى على اسرائيل بعد انتصاره في 73 مستغلا نشوة النصر والغرور الذي يصاحب النصر كما يريد ان يفعل الثوار الان..بل ادرك ان خصمه احتاط للامر وعرف نقاط قوتك وضعفك ولو كان حاول مفاجأة اسرائيل بحرب اخرى لكان فشل...لان العالم وقتها تأثر بقطع البترول وكان سيقف ضده واسرائيل طبعا كانت انتبهت لك واستعدت لك جيدا وكانت في انتظارك

- ورغم استمرار جزء كبير من سيناء تحت سيطرة اسرائيل إلا انه اكمل بالسلم ما لم يكمله بالحرب...واستطاع استعادة سيناء دون قطرة دماء

- هتقول لي بس السيادة منقوصة على سيناء بعد معاهدة السلام..

اقول لك الرجل اخذ الخطوات الصحيحة المتاحة ذلك الوقت وفي ظل الظروف المتاحة ذلك الوقت...والان اصبح لدينا امكانية ان نعدل هذه الاتفاقية او الغاؤها...يعني طريق الالف ميل بيبدء بخطوة.....بس لازم تكون خطوة مدروسة

- الثوار الان فاكرين الثورة لعبة...وفاكرين ان اي ثورة هيقوموا بيها ستنجح في اي وقت وفي اظروف وهذا خطأ جسيم

- الثورة نجحت لانها كانت مفاجأة وكان انضمام واتفاق الشعب كله حولها مفاجأة ثانية

- الان اللعبة اتكشفت...لذلك سيكون هناك صعوبة في نحاج اي ثورة لان الخصم مستعد ولان اصحاب الثورة انقسموا بين مؤيد ومعارض....كما ان الخصم اصبح هو المجلس العسكري والجيش والشرطة ايضا

- اذن لازم نستخدم فن الممكن...ونترك مخرج مشرف للعسكري...ونبتعد عن تخوينه او مهاجمته...فهو وعدك بأنه سيسلم السلطة واعلن ذلك امام العالم اجمع...

ونجح في انتخابات دون عنف او تزوير

- وباقي بضع شهور فقط ويفتح باب الترشح للرئاسة

ايه الداعي اقلب الطاولة على خصمي ....وادخل في مواجهة احاول ان اخرجه منها مخذولا ذليلا..

- اضغط عليه ايوه...وحذره بأنك صاحي وبان الشعب كله هينزل ياقاتل يا مقتول في حالة تنصله عن وعده

لكن لا تبدأ انت المعركة....وانت فقدت 3/4 قوتك التي كانت معك في 25 يناير...ولا تجبر خصمك على بقائه في الحكم باصرارك على اذلاله واظهاره بمظهر المجرم...وخاصة انك لو فشلت في هدفهك من ثورتك...فستكون انتهيت للابد ولا يعني نتائج الثورة دي هي اللي مضمونة واننا لما ننزل بثورة ثانية ضد الالة العسكرية ونقوله هنجوزك هنومة يقوم سايب الكرسي كده ببساطة ويقولك اتفضل....!!

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

على العموم اللي عاوز يعمل حاجة يعملها هو حر

وربنا يحفظ الجميع

شكرا جزيلاً بس اعتقد الرقم اقل شوية من الحقيقي وكمان ده فيه قامات عملاقة لا داعي لحصرها الآن أعلنت إنضمامها... لننتظر ونرى

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انا اعرف حزب الوفد ، التجمع ، الكتلة المصرية ، والمصريين الاحرار ، الحرية والعدالة ، والنور

احنا علينا نقول نصايحنا باخلاص للناس...وربنا يوفق الجميع ويدي كل واحد على قد نيته...

وربنا يحفظ الجميع

54 حزب على الورق .. لزوم الحاجات اللى زى كده ... مانشيتات جرايد يعنى

إيدك على 50 مليون يا ابوريم وانا اعملك 100 حزب فى اسبوع واحد ... دول لزوم التوكيلات والاعلانات فقط

لو احتجت اعضاء الاحزاب دول فى مليونية ... هاتكلفك اكتر بكثير ( بالنفر ) ...:)

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

وربنا يحفظ الجميع

الجملة الوحيدة الى ناقصة علشان يبقى كلام حسنى مبارك بالضبط "خليهم يتسلوا"

ان شاء الله يوم 25 يناير هيكون يوم فارق وهتشوف بنفسك

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

وربنا يحفظ الجميع

الجملة الوحيدة الى ناقصة علشان يبقى كلام حسنى مبارك بالضبط "خليهم يتسلوا"

ان شاء الله يوم 25 يناير هيكون يوم فارق وهتشوف بنفسك

اشكرك يا سيدي على كلامك الجميل وتشبيهك لي بحسني مبارك

وبالتالي فانا خائن وعميل وبحب مبارك وبحب المشير ، وبلعن في الثوار الشرفاء

كتر خيرك يا اخي

وربنا يوفقك...

رابط هذا التعليق

اشكرك يا سيدي على كلامك الجميل وتشبيهك لي بحسني مبارك

وبالتالي فانا خائن وعميل وبحب مبارك وبحب المشير ، وبلعن في الثوار الشرفاء

كتر خيرك يا اخي

وربنا يوفقك

الاخ الكريم من فضلك متقولش كلام انا لم اقولة,

الكلام الى كان مكتوب دة بالضبط نفس كلام حسنى مبارك السنة الى فاتت تقريبا فى نفس الميعاد,

اما عن التخوين والكلام دة بلاش السكة دى محدش قال كدة

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

• العوضي:توقيت الاستدعاء مريب واعتبره عيديه الثورة.. والنيابة التي استدعتني هي التي حققت معي في بلاغ الوزراء

علق طارق ألعوضي المحامى الحقوقي وعضو الحزب المصري الديمقراطي الاجتماعي على قرار استدعاؤه أمام النيابة بأنه العيدية بعد بمرور سنه على الثورة ، وقال قرار النيابة باستدعائي جاء بعد سنه كاملة من تقديم البلاغ ضدي بتهمة التحريض على حرق قسم الحدائق والاستيلاء على أسلحه ناريه من داخل القسم وهى عدد 9 طبنجات و2 بندقية إلى وتهريب المسجونين وقيادة عصابة من الملثمين.

يذكر إن ألعوضي هو صاحب البلاغ الذي كشف فيه أن الأطفال الذين ظهروا في فيديو العسكري الذي عرضه التليفزيون باعتبارهم متهمين في أحداث مجلس الوزراء تم القبض عليهم قبل الأحداث بأيام في وتم حبسهم على ذمة قضايا أخرى .

وأضاف ألعوضي في تصريح لـ”البديل” أن النيابة استدعته للمثول أمامها للتحقيق يوم 21 يناير الجاري، معتبرا استدعاؤه في هذا التوقيت لبدء التحقيق معه مريب.. وقال ألعوضي: البلاغ الذي قدم ضدي مر عليه سنه كاملة دون استدعاء وفوجئت بهم يستدعوني رغم أن النيابة التي حققت في بلاغي عن أحداث الوزراء هي نفس النيابة التي سأمثل أمامها في أواخر الشهر

وأكد ألعوضي أن قرار الاستدعاء شمل عضوين آخرين معه من الحزب المصري الديمقراطي الاجتماعي وهم خالد محمد عبد العزيز شعبان عضو مجلس الشعب عن الحزب وسيد خضير.

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...