اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سيناريو تكسير عظام مصر

Recommended Posts

- أما الفاضل أحمد رضوان

يقول بكل هدوء واريحية ...لماذا لا يفوت المجلس الفرصة على اصحاب المؤامرات ويسلم السلطة الى رئيس مجلس الشعب....؟؟؟؟

- شفت يا عصام...التخبط...الان يتكلم عن تسليم السلطة لرئيس مجلس الشعب..

مجلس الشعب الذي كانوا يحاربوا قيامه ويسفهوا كل من كان ينادي بضرورة اجراء الانتخابات....ويسفهوا من دوره....الان يتكلموا عنه ؟؟؟؟!!!!! صدق اللي قال الناس دي مش عارفة هي عايزه ايه ؟؟؟؟

أبو ريم .... انت ما بتقراش اللى بيتكتب هنا للأسف

اتحداك تجيبلي من كل مواضيعي حاجه من اللى انت كاتبه فوق ده ........... ولو ما جبتش دليلك يبقى خسارة الواحد يضيع وقته للحوار معاك اصلا .... لأن انت بتقف تدافع فقط عن الباطل

ودي فرصتك تثبت عكس كلامي .... ولو جبت حاجه من مداخلاتي بتهاجم شرعية مجلس الشعب .... قسم احاسب عليه سأعتزل المحاورات نهائيا .... ويا رب تلاقي علشان كلامك يكون له ادنى مصداقية ... وانا منتظر وبرضه انا مع فاعليات 25 يناير

يسقط يسقط حكم العسكر وكل الموالين ليه والمنبطحين

تم تعديل بواسطة احمد رضوان

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ياجماعة بلاش وهم ان يوم 25 يناير سيكون ضد مجلس الشعب الذى نؤيده كلنا حتى لو اختلفنا مع البعض منهم

وبلاش تخوين كل من نزل بعد يوم 11 فبراير

وبلاش نغمة اننا كلنا ثوار لان ليس من المعقول ان يكون من الثوار العادلى ومبارك واحمد عز ورجالهم وكل من سرق اراضى مصر ونهب بنوكها من الثوار ونادى باسقاط النظام الذى هو من رجاله

كلنا اتفقنا مع الثوار فى المصالح وباركنا الثورة وعندما اتخلفت المصالح كفرنا بالثورة وبالثوار وقلنا عليهم بلطجية وخونة ويريدون هدم وحرق مصر

رابط هذا التعليق

عصام وكل الشباب تحبو اريحكم

لن يكون هناك اى اعداد تذكر فى التحرير وسيكون العدد بسيط

وهايحولوا يكثروا العداد عن طريق غلق الميدان حتى تبدوا الصورة كان الملايين هناك

لا اتوقع اكثر من 30-40-50 الف شخص والايام بيننا

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

إذا نزل هذا العدد إلى الشارع في أي دولة محترمة ، فيجب على المسئولين النزول اليهم والتحدث إليهم ومعرفة مطالبهم.

يظهر ان في مصر بنطبق مثل " العدد في الليمون "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

- أما الفاضل أحمد رضوان

يقول بكل هدوء واريحية ...لماذا لا يفوت المجلس الفرصة على اصحاب المؤامرات ويسلم السلطة الى رئيس مجلس الشعب....؟؟؟؟

- شفت يا عصام...التخبط...الان يتكلم عن تسليم السلطة لرئيس مجلس الشعب..

مجلس الشعب الذي كانوا يحاربوا قيامه ويسفهوا كل من كان ينادي بضرورة اجراء الانتخابات....ويسفهوا من دوره....الان يتكلموا عنه ؟؟؟؟!!!!! صدق اللي قال الناس دي مش عارفة هي عايزه ايه ؟؟؟؟

أبو ريم .... انت ما بتقراش اللى بيتكتب هنا للأسف

اتحداك تجيبلي من كل مواضيعي حاجه من اللى انت كاتبه فوق ده ........... ولو ما جبتش دليلك يبقى خسارة الواحد يضيع وقته للحوار معاك اصلا .... لأن انت بتقف تدافع فقط عن الباطل

ودي فرصتك تثبت عكس كلامي .... ولو جبت حاجه من مداخلاتي بتهاجم شرعية مجلس الشعب .... قسم احاسب عليه سأعتزل المحاورات نهائيا .... ويا رب تلاقي علشان كلامك يكون له ادنى مصداقية ... وانا منتظر وبرضه انا مع فاعليات 25 يناير

يسقط يسقط حكم العسكر وكل الموالين ليه والمنبطحين

اسلوبك غير جيد يا استاذ احمد

وعباراتك غير مقبولة لدي

كان بودي اجيب على اسئلتك ...

ولكن اسلوبك لم يسمح لي بذلك ، وأنا ليس طفل يلعب معاك لكي تقول لي خسارة الحوار معاك....

تستطيع ان ترد وتوضح اذا كان هناك خطأ في كلامي او اتهامات كاذبة او حتى تكون صبورا لتستفسر مني على ما جاء في مداخلتي....لكن ايا ما كان في مداخلتي فلا يحق لك ان تتكلم معي بهذا الاسلوب طالما لم اتجاوز في اسلوبي معك وتقول اني ادافع عن الباطل ؟!! فهل وصفتك بهذا وهل هذا يليق بك او تقبل ان اصفك بأسوأ منه ؟؟

على العموم لن ارد عليك بنفس اسلوبك وسالتمس لك العذر رغم ان معظم مداخلاتك بها اسلوب سخرية وتعالي

فقط اوضح ان كلامي الموجه لك كان بخصوص عبارتك عن تسليم العسكر السلطة لرئيس مجلس الشعب " واظن ان هذه العبارة انت قلتها " فانا لم افتري عليك كما تقول

اما باقي الحديث الذي تظنه انت اتكلم فيه عنك تحديدا فهو للتوضيح اتكلم فيه بصفة عامة لمن كانوا يعارضون اجراء الانتخابات وهم اعضاء معنا يعرفون ذلك

اخيرا اقول لك

" احيانا بعض عبارات النقد او السخرية الخفيفة تكون مقبولة ولكن

هناك عبارات واسلوب لا يمكن قبوله....ارجو ألا تستخدمه ...كما انني اخاطبك باستاذ او الفاضل..ومن الذوق ان تخاطبني بالمثل "

تحياتي ،،،

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

إذا نزل هذا العدد إلى الشارع في أي دولة محترمة ، فيجب على المسئولين النزول اليهم والتحدث إليهم ومعرفة مطالبهم.

مطالبهم معروفة واعلنوها

لكني قول لي من فضلك لما يكون هناك على الوجه الاخر 30 مليون او اكثر اعلنوا رغبتهم بالموافقة على الجدول الزمني الحالي..وموافقتهم على الانتظار الى نهاية يونيو بعد وضع الدستور وانتخاب رئيس منتخب

يبقى ساعتها المجلس يخضع لرأي مين..ال 50 الف أم ال 30 مليون..

- وسؤالي الثاني لو لم يعجب ال 50 الف استجابة المجلس العسكري لرغبات ال 30 او الاربعين مليون يبقى تفتكر الحل ايه بالنسبة لهم...الخضوع للامر الواقع أم اللجوء للعنف...

هات لنا الاجابة من امريكا بلاش مصر اللي بتطبق سياسة العدد في الليمون

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

أنا هنا ممكن أتفق معاك لو البرلمان دا فعلًا بيمثلنا

أنا إنتخبت الحرية والعدالة وإمبارح إتكلموا عن إحتفال في يوم 25 يناير فقط بدون معارضة للمجلس العسكري !!

مع إني مؤيد لهم في كثير من قرارتهم ولكن عتبان جدًا على مواقفهم الباردة

لو إنتا تضمن إن البرلمان دا هيتكلم بلسان الثوار والشعب المصري فعلًا مش بلسانه هوا بس وقتها هكون متفق معاك 100%

إحنا مش عايزين الإنشقاق في صفوف الشعب أين كان نوعه ولا أي قطرة دم تهدر تاني

ولا عايزين الخراب لبلدنا زي ماحضرتك صورتنا شوية مندرسين راسمين مخطط وسيناريوهات !

رغم الملاحظات الكبيرة عليهم ولكن هنتفق لمصلحة البلد

ومفتكرش حد هيعارض الكلام دا ولا يعترض عليه

أرجوك يا باشمهندس ان تتفق معى ان الشعب كله ثار من 25 يناير وحتى 11 فبراير... وأننا جميعاً ثوار .. وانه لم يسبق فصيل منا الاخر بفضل ولكن كان الفضل لله ثم لاتحادنا خلال تلك الفترة .. والخلود فى الجنة للشهداء ان شاء الله

وأن هذا الشعب قد اختار من يمثله وبالتالى فحق لهم ان نسمع لهم وحق لنا ان نطلب منهم وهم واعون تماما لمسئولياتهم كممثلين للشعب

وعذرا اخى انا لم اصوركم كمندسين راسمين مخطط وغيره .. لا بل لم اذكر مطلقا ذلك ... ان ما اتعجب له ان نعلن من الان ان مجلس الشعب متواطئ بناء على تصريح عضو وكأنه المتحدث باسم المجلس .. كل ما يطرح الان هم يعرفونه وسيتباحثونه مع المجلس العسكرى

واتمنى ان تلتمس لى العذر ان افترض اى سيناريو لشخص يتعدى راى الاغلبية ويتحداه اذ ان جوهر الديمقراطية قد انتهى بذلك وتكون اسوء الاحتمالات لديها فرصة تحقق .. خصوصا ان اللاعبين ليسوا من داخل مصر فقط وانما هناك قوى عديدة تتمنى بالفعل ان تنتهى دولة مصر تماماً .. وقد افترضت فى هذا السيناريو الاسود وجود مصلحة وهدف واضح نعلم ان اسرائيل تسعى اليه .. فما بالنا بالاهداف التى لا نعلمها وباللاعبن الذين هم خارج هذا السيناريو

لذا أريد ان انتظر جلسة مجلس الشعب لأرى ماذا سيفعلون اولا واعتقد ان اى شخص وطنى لا يقبل تهميش ممثليه الذين اختارهم بنفسه

يا أُستاذي الكريم الفاضل أنا لما قلت الثوار والشعب لإن فيه ثوار موجودين حاليًا اللي الشعب كرههم لإن كل شيء بيشوهم ومصورينهم إنهم أصحاب أجندات خارجية

وهما اللي عاملين كل المصايب رغم إن المجلس العسكري هوا دائمًا المتسبب في التظاهرات وهوا دائمًا الباديء في العنف وسبب في تجمع الشباب وتجمهرهم

ومش كل الشعب ثائر أنا بس مش عايز أدخل في نقطة مين الثوار ومين لاء لإننا تخطينا المرحلة دي ولكن الأطراف اللي حضرتك أشرت إليها هيا داخلية ولها إمتداد خارجي مش العكس

وهنا المصيبة إن فيه ناس من جوا البلد ومصريين وقيادات ولهم أهداف وأجندات وبيطبقوها بشكل علني ومش خايفين من حد

وبيلعبوا على كل الحبال

وننتظر ونشوف عمومًا كل الناس مترقبة محدش بيستعجل ولا بيستبق الأحداث لإن أصلًا في مصر بين يوم وليلة بتحصل تقلبات سريعة و مفيش حاجة بتستخبى !

بس أنا عايز أعرف من سيادتك إيه هوا الهدف الواضح اللي إسرائيل بتسعى اليه ؟! وإزاي هتستخدم شباب مصري وطني لتنفيذه طالما كلام حضرتك وسيناريوهاتك مش على الثوار؟!

رابط هذا التعليق

مطالبهم معروفة واعلنوها

لكني قول لي من فضلك لما يكون هناك على الوجه الاخر 30 مليون او اكثر اعلنوا رغبتهم بالموافقة على الجدول الزمني الحالي..وموافقتهم على الانتظار الى نهاية يونيو بعد وضع الدستور وانتخاب رئيس منتخب

- وسؤالي الثاني لو لم يعجب ال 50 الف استجابة المجلس العسكري لرغبات ال 30 او الاربعين مليون يبقى تفتكر الحل ايه بالنسبة لهم...الخضوع للامر الواقع أم اللجوء للعنف...

يا أخي الكريم حضرتك لما تقارن متظاهرين التحرير مع عدد الناخبين يبقى حضرتك بتقارن مقارنة غير عادلة لإن الثوار اللي فالتحرير راحوا إنتخبوا برضو ولإننا لازم كلنا ننتخب الناس اللي إحنا شايفين إنهم الأفضل حتى لو كانوا أفضل السيئين ولكن كمان مش معقولة هينزل التحرير 30 مليون واحد فيوم واحد ومكان واحد وعلى هدف واحد

لإنهم إنتخبوا على أيام ومراحل وفي مناطقهم وكانوا آمنين دا أبدًا لا يقارن بدا

أحداث التنكيل بالثوار اللي حصلت في التحرير أيام الإنتخابات رغم إن مكنش ليها أي مبرر فقط عشان يحطوا الناس بين المطرقة والسندن

يعني يخليني أروح أنتخب ويعمل فيا كل البدع قتل وتنكيل ويقولي أنا ضربتك بس خليتك تنتخب

ولو مش هتسيبني أضربك يبقى إنتا كدا للي مش عايز إنتقال سلسل للسلطة ومش عايز تحقق أهداف الثورة

وبعدين كمان خلي بالك أنا هضربك وهنتهك عرضك مقابل إني أديك فرصة تدي صوتك لحد يمثلك وبعد ما أخلص همشي بكل آمان وجزمتي فوق رقبتك

تقدر تقولي حضرتك هل إنتا راضي عن اللي حصل للثوار ولإقتصاد البلد و راضي عن خط سير المحاكمات وتواطئ الداخلية و المخابراات ؟

هل حضرتك راضي عن كل اللي بيحصلنا ؟

عايز الوضع دا يستنى كمان لحد مايسلمواالسلطة ؟!

طيب لو نزل التحرير مليون شخص هل العدد دا كافي بالنسبالك عشان يتبصلهم ويتسمع صوتهم ولا خلاص ملهمش صوت ؟

أصل طالما فيه ناس نازلة تتكلم في الميادين يعني المجلس دا مش بيمثلهم وهيا دي الطريقة الوحيدة لتوصيل صوتهم

معظم الشعب مش راضي عن المجلس العسكري هوا هوا الشعب اللي إنتخب وهينتخب

طيب لو كل الأمور مشت على ماهي عليه لحين تسليم السلطة وفعلًا دا تم هل حضرتك شايف إن المجلس العسكري دا يمشي كدا بكل بساطة بعد اللي عمله ؟!

رابط هذا التعليق

سيناريو خطير يا أستاذ عصام , انا شخصيا مقتنع بحدوث جزئيات كثيرة منه على الأقل حتى الرقم 8

مسألة تسليم السلطة لرئيس البرلمان ( الاسلامى ) كما يسمونه ما هي إلا خدعة مكشوفة و مفضوحة , فهم لا يستطيعون أن

يا للسخرية .. تسليم السلطة لمجلس الشعب الذى يعترضون على فصائله الآن .. ثم الإنقلاب عليه وتخوينه و إسقاطه هو الآخر وهلم جر.

ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين .

الله ينور عليك يا دكتور

والله ينور على الأستاذ / عصام

مازال المكر مستمرا...وكل يوم تجد افكار جديدة ومطالب جديدة ، والعجيب انك تجد هذه المطالب تتناقض تماما مع توجهاتهم قبل ذلك...

لكن كل يوم يثبت الشعب المصري انه لا ينخدع بسهولة...واصحاب النوايا السليمة يوفقهم الله دائما لاتخاذ القرار الصحيح...على عكس اصحاب النوايا الخبيثة الذين يفشلون في كل مرة.....

- ستفشل خطة الفوضى المدبر لها 25 يناير القادم....وستنزل القوى الاسلامية للاحتفال هذا اليوم بذكرى الثورة....وسكيون الحمد والشكر لله...الذي خلصنا من التوريث..الذي كان مخطط ..وهذا في حد ذاته فضل من الله

الحمد لله على كل شيء....ونتمنى ان نرى احتفالية جميلة يوم 25 يناير القادم.....

ولكن يظل انتظار الضربة واردا قبل او بعد هذا التاريخ...والله خير حافظا وهو ارحم الراحمين

مع الأسف نسبة ليست بالقليلة من المصريين ترفض هذا الطرح

و هم فى إعتقادى بين خائف من الفكرة ... فيرفضها ليطمئن نفسه

أو من أتباع النعامة و أنصار دفن الرأس حتى لا يرى ما يخيفه

أو من فئة المتحزلقين الظانيين بنفسهم العلم و هم أبعد ما يكون عنه

أو من أنصار نظرية (الفوضى الخلاقة)... يعنى القرد يصنع الكمبيوتر من مكوناته بالفوضى

و لا يبقى بعد ذلك فى إعتقادى إلا من شارك بالعمالة لإسقاط هذا البلد

الغريب إن من ينفون المخاطر الواردة ... ليس لديهم أى دليل على إطمئنانهم المريب هذا إلا شعارات فارغة من أى مضمون ...

...

الظاهر يا استاذ عصام ان هناك ناس لا تستطيع ان تستوعب ما يكتب...او انها تنسى ما كانت تتطالب به سابقا ثم تأتي الان لتتطالب بعكس ما كانت تتطالب به بعد الثورة

الفاضل آل مصريم / يقول

نسبة ليست قليلة ترفض هذا الطرح ، وهو الاحتفال والانتظار ليونيو لكي ترى هل يفي المجلس العسكري بوعده....بمعنى ان الفاضل/ آل مصريم يرى ان الغالبية تؤيد الثورة الثانية

طيب سؤال كده..للفاضل آال مصريم

لماذا لم ينزل الناس بعد احداث محمد محمود ، او احداث ماسبيرو ...او احداث القصر العيني الاخيرة...

لماذا لم ينزل الناس كما نزلوا فورا بعد موقعة الجمل..وعندها كانت بداية نهاية نظام مبارك..

لماذا لم ينزل الناس الى الان الى ثورة ثانية رغم ما حدث في الاحداث الاخيرة فاق ما حدث في موقعة الجمل ؟؟؟؟؟ واوعي تقول لي الناس خايفة او عايزة تعيش وتفضل في حالها ؟؟؟

...

يبدوا إن المعنى الذى قصدته لم أوضحه بشكل كافى

أنا أقصد إن من العقل و الحكمة التفكير جيدا فى السيناريو الذى ذكره الأستاذ عصام

من السذاجة أن نفكر فى أن الغرب يريد فعلا مصر قوية ديموقراطية... و هو ما نتوقعه من نتائج ثورة يناير 2011

و العمل كل يسير لإتلافها بحداث الصدام الذى نراه الآن... ليس بين الجيش و المدنين فحسب... بل ما هو تحت الرماد من فتنة طائفية و فتنه حزبيه و فتنه مناطق... و حركات فئوية و مشاكل نقابيه و غيره

بدلا من التهدئة لدوران العمل و الإنتاج ...مزيد من المطالب و الإستعجال لكل شىء... ربنا خلق الدنيا فى ستة أيام و للأسف الغالبية عايزينها تتغير فى ساعات... كل واحد يكلع يقول مش عارف إيه الآن.. و أبصر إيه يسيب الآن... سغل هيستريا أطفال... طبعا مش حيعجب الكلام

و بالمناسبة مفيش حاجة إسمها ثورة ثانية... هى كانت مرة... و لا قدر الله المرة التانيه حتكون هى الفوضى العارمه و المجزرة الكبرى التى ستذبح مصر كلها جيش و شرطه و شعب و كووووولوووووه

و تكون بداية تنفيذ السيناريوا اللى كتبه الغرب كما ذكر الأستاذ عصام... و وضع الخراب و التقسيم على طريق التفعيل

شويه عقل من الكل و كفايه شعارات... وتهييج للناس علشان المركب لما تغرق... بيغرق الكل و لن ينجوا إلا من يقفز قبل الغرق.... الفئراااااان

رابط هذا التعليق

مطالبهم معروفة واعلنوها

يا أخي الكريم حضرتك لما تقارن متظاهرين التحرير مع عدد الناخبين يبقى حضرتك بتقارن مقارنة غير عادلة لإن الثوار اللي فالتحرير راحوا إنتخبوا برضو ولإننا لازم كلنا ننتخب الناس اللي إحنا شايفين إنهم الأفضل حتى لو كانوا أفضل السيئين ولكن كمان مش معقولة هينزل التحرير 30 مليون واحد فيوم واحد ومكان واحد وعلى هدف واحد

لإنهم إنتخبوا على أيام ومراحل وفي مناطقهم وكانوا آمنين دا أبدًا لا يقارن بدا

أحداث التنكيل بالثوار اللي حصلت في التحرير أيام الإنتخابات رغم إن مكنش ليها أي مبرر فقط عشان يحطوا الناس بين المطرقة والسندن

يعني يخليني أروح أنتخب ويعمل فيا كل البدع قتل وتنكيل ويقولي أنا ضربتك بس خليتك تنتخب

ولو مش هتسيبني أضربك يبقى إنتا كدا للي مش عايز إنتقال سلسل للسلطة ومش عايز تحقق أهداف الثورة

وبعدين كمان خلي بالك أنا هضربك وهنتهك عرضك مقابل إني أديك فرصة تدي صوتك لحد يمثلك وبعد ما أخلص همشي بكل آمان وجزمتي فوق رقبتك

تقدر تقولي حضرتك هل إنتا راضي عن اللي حصل للثوار ولإقتصاد البلد و راضي عن خط سير المحاكمات وتواطئ الداخلية و المخابراات ؟

هل حضرتك راضي عن كل اللي بيحصلنا ؟

عايز الوضع دا يستنى كمان لحد مايسلمواالسلطة ؟!

طيب لو نزل التحرير مليون شخص هل العدد دا كافي بالنسبالك عشان يتبصلهم ويتسمع صوتهم ولا خلاص ملهمش صوت ؟

أصل طالما فيه ناس نازلة تتكلم في الميادين يعني المجلس دا مش بيمثلهم وهيا دي الطريقة الوحيدة لتوصيل صوتهم

معظم الشعب مش راضي عن المجلس العسكري هوا هوا الشعب اللي إنتخب وهينتخب

طيب لو كل الأمور مشت على ماهي عليه لحين تسليم السلطة وفعلًا دا تم هل حضرتك شايف إن المجلس العسكري دا يمشي كدا بكل بساطة بعد اللي عمله ؟!

اسمحي لي اخي الكريم ابدي اعجابي باسلوبك في الحوار وبقدرتك الجيدة في ترتيب افكارك وعرضها في صيغة تساؤلات

اسئلتك جيدة ومنطقية

ولكن نظرا لاضطراي للذهاب للنوم الان....فاسمحي لي ان ارد على مداخلتك غدا باذن الله

وتقبل شكري وتقديري لك اخي العزيز

رابط هذا التعليق

كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة باذن الله

والله مع الصابرين ,,

http://www.youtube.com/watch?v=rJZ-STX0x0c

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أخيراً عرفنا مين هو لاعب العرائس الخفى.

أنا بصراحة كنت كلما أقرأ هذا الاسم بفكر فى الراجل الكبير بتاع فيلم الرجل الثانى, أو الراجل اللى كان بيقول أنا البرادعى يا رشدى, أو الماسون الأعظم مثلاً, إنما يطلعوا CIA والموساد؟ أمال خفى إزاى يعنى مش فاهم؟

عموماً يعنى أنا لا يمكن أكذب اللى باشوفه وباسمعه وباعيشه وأصدق سيناريو الخيال العلمى ده.

لا يمكن أصدق اللى أصدر قانون يحمى بيه نفسه حتى بعد مايطلع على المعاش, وبيقول العسكرى يتحاكم فى قضايا الكسب غير المشروع أمام القضاء العسكرى حتى بعد التقاعد.

لا يمكن أصدق إن اللواء اللى بيطلع معاش بيكافئ بمنصب محافظ أو رئيس حى بحيث يستمر نهر الفلوس والمميزات فى الجريان, عنده رغبة فى تسليم السلطة والتخلى عن كل المكاسب والمميزات دى بسهولة.

لا يمكن أكذب عينى فى اللى شفته أثناء تأدية الخدمة العسكرية وأصدق إن المجلس العسكرى ماعندهوش مشكلة فى تسليم السلطة.

لا يمكن أفسر خروج قيادات من الإخوان بمقترح الخروج الآمن للمجلس العسكرى وعدم خروج أى لواء منهم بتصريح لرفض هذه المقترحات وأقول إنهم فوق الشبهات.

لا يمكن أصدق اللى ساب زكريا عزمى يروح قصر الرئاسة يخفى ويمحى ويفرم أى أدلة تدينهم.

لا يمكن أصدق اللى قال حنسلم السلطة بعد 6 شهور وبعدين رجع يقول لنا لا تسليم السلطة فى 2013 وبعد الضغط والمظاهرات قال طيب خلاص فى 2012.

باختصار... لا يمكن أكون فى صف من يؤيدهم توفيق عكاشة وأحمد سبايدر وأمثالهم زى ماكان سرايا والقط مؤيدين لمبارك.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

مطالبهم معروفة واعلنوها

من قال لك أن هناك 30 مليون أيدوا أداء المجلس العسكري أو خطط المجلس العسكري؟

من ذهبوا للإنتخابات ذهبوا لأن هناك إنتخابات تجرى ويجب أن يشتركوا فيها.

ممكن تكون مسافر السعودية لكن مش عاجبك شكل الطيار ولا شكل المضيفات ، والطيارة حتطلع في ميعادها ، ومفيش امامك إختيار ، فأنت مضطر تجاري تعليمات الطيار وتذهب للمطار في الموعد المحدد قبل الإقلاع وإلا بك أو بدونك فالطائرة ستقلع. ليس أمامك إلا إطاعة تعليمات الطيار أو أن تتخلف عن الركب.

ليس معنى كلامي أن الـ 30 مليون كلهم رافضين لأداء المجلس العسكري أو خططه ، فهناك ملايين من المؤيدين ، ولكن في المقابل هناك الملايين المعترضين على أدائه ، فرجاء بلاش الخلط.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)

رابط

رابط هذا التعليق

والله مع الصابرين ,,

ليست معركة ، وليست بحرب

المعروف انها تظاهرة للمطالبة بمطالب محددة

لو كانت هناك نية لإثارة الفوضي ، فالأفضل لكم ن تجلسوا في بيوتكم لأن لو قلبتوها فوضى وشغب ؛ فالشعب لن يرحمكم. من فضلك قل لقادة الحركة ذلك.

--

رابط

رابط هذا التعليق

مشكلة التيار الاسلامي اللي فعلا بعاني منها بشده هي التنميط

يعني بروتوتيب معين بلزقوه فيك وخلاص انت المفروض عليك تدور في فلكه الى آخر العمر مافيش حاجه اسمها ظروف اختلفت او مفردات جديده فرضت نفسها على الساحه كل ده هوا

قصدك ان باب الاجتهاد اتقفل و المفتاح ضاع

متقولش كده ياراجل

الاخ عصام اهو ماشاء الله نازل اجتهادات .. صحيح هي اجتهادات مردودة و معظمها فاسد

بس و ماله " ومالو لو ليله تهنا بعيد وسبنا كل الناس "

من حق كل الناس اللي تمتلك ادوات الاجتهاد انها تجتهد و الحياة بيييييس خالص

اجتهدت و طلع صح فلك اجران

اجتهدت و طلع غلط .. فلك اجر

فيه اجمل كم كده

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

ليست معركة ، وليست بحرب

لو كانت هناك نية لإثارة الفوضي ، فالأفضل لكم ن تجلسوا في بيوتكم لأن لو قلبتوها فوضى وشغب ؛ فالشعب لن يرحمكم. من فضلك قل لقادة الحركة ذلك.

اطمن يا استاذ محمد

6 ابريل بتشتغل بالقوة الناعمة

تيمور عشان صعيدي زي حالاتي

بيتكلم بالعافية شوية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

يا أُستاذي الكريم الفاضل أنا لما قلت الثوار والشعب لإن فيه ثوار موجودين حاليًا اللي الشعب كرههم لإن كل شيء بيشوهم ومصورينهم إنهم أصحاب أجندات خارجية

وهما اللي عاملين كل المصايب رغم إن المجلس العسكري هوا دائمًا المتسبب في التظاهرات وهوا دائمًا الباديء في العنف وسبب في تجمع الشباب وتجمهرهم

ومش كل الشعب ثائر أنا بس مش عايز أدخل في نقطة مين الثوار ومين لاء لإننا تخطينا المرحلة دي ولكن الأطراف اللي حضرتك أشرت إليها هيا داخلية ولها إمتداد خارجي مش العكس

وهنا المصيبة إن فيه ناس من جوا البلد ومصريين وقيادات ولهم أهداف وأجندات وبيطبقوها بشكل علني ومش خايفين من حد

وبيلعبوا على كل الحبال

وننتظر ونشوف عمومًا كل الناس مترقبة محدش بيستعجل ولا بيستبق الأحداث لإن أصلًا في مصر بين يوم وليلة بتحصل تقلبات سريعة و مفيش حاجة بتستخبى !

بس أنا عايز أعرف من سيادتك إيه هوا الهدف الواضح اللي إسرائيل بتسعى اليه ؟! وإزاي هتستخدم شباب مصري وطني لتنفيذه طالما كلام حضرتك وسيناريوهاتك مش على الثوار؟!

الهدف الواضح هو فرق تسد . . السيادة وتحقيق هدف [ ليس حلما أو وهما ] حاخاماتهم [ مرجعيتهم الدينية]

الهدف الواضح هو القضاء على مصر قبل أن يتزايد احتمال إقامة خلافة راشدة كما صرح المرشد العام وهم يعلمون هذا السيناريو من كلام حسن البنا رحمه الله

أدهشنى حقيقة المعرفة الواسعة للأمريكان ورواد صفحة CNN بهذه الحقائق التى لا يعلمها الكثيرون الا الان . . ولقد جادلونى فيما أكتب هناك دفاعا عن الثورة فى ايامها الاولى تحت هذا البند . . وكان دفاعى مستميتا عن الثورة حينها حتى تغير رأى العديديين منهم وأيدوا الثورة ولم يستخدموا كلمة chaos بل وغيروا صورة البروفايل . . المدهش لى انهم كانوا يخبرونى باغلاق البنوك وبنقص المواد الغذائية وبالصدامات قبل ان تحدث وكنت احذر اخوانى [ أشقائى ] فى ميدان التحرير حينها

لقد تبين لى بعد ان انتصرت الثورة وعاد أشقائى من الميدان ان هناك فصيلا وجد نفسه تائها بلا حزب أو منظمة او مؤسسة او اى كيان قانونى وبلا تاريخ . . ففضل أن يصنع تاريخه النضالى بنفسه على حساب باقى الشعب الثائر فامتهنوا الثورة وتفرغوا لها تماما . . يقودون جيشا من الطلبة او العاطلين عن العمل أو الالتراس . . وهؤلاء بطبيعتهم كانوا جاهزين نفسيا لوضعهم فى اى خطة للتفرقة وكان أداة اولى لتنفيذ مخطط محكم وهم لا يعلمون . . وهذه براعة التخطيط . . ان اجعلك تفعل ما تفعل وانت مقتنع تماما بنزاهتك ونزاهة فعلك ثم تفاجأ بالنتيجة فى غير مصلحتك. . بل وبالا عليك وعلى البلد.

واسرائيل تلعب على المتناقضات والالتباسات وتستغل الاستعداد لعدم فهمها ولو للحظة للتفرقة وكان هذا اسلوبهم مع الفلسطينين حتى انتهت الانتفاضة وانتهى تهديدهم لها تماما وجعلتهم يلهثون خلف حلم الدولة وفقط ولكنهم لا يستطيعون الدخول فى مراحل اخرى من بناء هيكلهم وبجوارهم دولة قوية تستعد للاستيقاظ من النوم بعد 30 سنة وخلافة ترسى دعائمها من خلال وصول الاسلاميين للحكم فى معظم دول الجوار

تركيا ومصر وتونس ولبنان . . وهو مزيج مرعب حقا ولن يكتمل بدون مصر

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

أخيراً عرفنا مين هو لاعب العرائس الخفى.

أنا بصراحة كنت كلما أقرأ هذا الاسم بفكر فى الراجل الكبير بتاع فيلم الرجل الثانى, أو الراجل اللى كان بيقول أنا البرادعى يا رشدى, أو الماسون الأعظم مثلاً, إنما يطلعوا CIA والموساد؟ أمال خفى إزاى يعنى مش فاهم؟

عموماً يعنى أنا لا يمكن أكذب اللى باشوفه وباسمعه وباعيشه وأصدق سيناريو الخيال العلمى ده.

لا يمكن أصدق اللى أصدر قانون يحمى بيه نفسه حتى بعد مايطلع على المعاش, وبيقول العسكرى يتحاكم فى قضايا الكسب غير المشروع أمام القضاء العسكرى حتى بعد التقاعد.

لا يمكن أصدق إن اللواء اللى بيطلع معاش بيكافئ بمنصب محافظ أو رئيس حى بحيث يستمر نهر الفلوس والمميزات فى الجريان, عنده رغبة فى تسليم السلطة والتخلى عن كل المكاسب والمميزات دى بسهولة.

لا يمكن أكذب عينى فى اللى شفته أثناء تأدية الخدمة العسكرية وأصدق إن المجلس العسكرى ماعندهوش مشكلة فى تسليم السلطة.

لا يمكن أفسر خروج قيادات من الإخوان بمقترح الخروج الآمن للمجلس العسكرى وعدم خروج أى لواء منهم بتصريح لرفض هذه المقترحات وأقول إنهم فوق الشبهات.

لا يمكن أصدق اللى ساب زكريا عزمى يروح قصر الرئاسة يخفى ويمحى ويفرم أى أدلة تدينهم.

لا يمكن أصدق اللى قال حنسلم السلطة بعد 6 شهور وبعدين رجع يقول لنا لا تسليم السلطة فى 2013 وبعد الضغط والمظاهرات قال طيب خلاص فى 2012.

باختصار... لا يمكن أكون فى صف من يؤيدهم توفيق عكاشة وأحمد سبايدر وأمثالهم زى ماكان سرايا والقط مؤيدين لمبارك.

تسلم ايديك يا استاذ محمد على سلسلة لا يمكن اصدق

تم تعديل بواسطة ماستر

ليس من المهم اين نقف، ولكن من الضرورى معرفه فى اى اتجاة نسير

رابط هذا التعليق

والله مع الصابرين ,,

ليست معركة ، وليست بحرب

طيب تيجي من حد تاني يا هندسه مش منك انت بكل عقلك وخبرتك ومقامك !!

ايه اللي جاب سيرة الشغب والتخريب بس !!

رؤوف بيتكلم عن قلة العدد ورديت عليه ان العبره في الحق مش بالعدد لكن بالمبدأ

ولما حطيت 300 سباتانز كان قصدي ان قوة مبدأهم نصرتهم رغم قلة اعدادهم

معقول فهمتها اننا حنمسك رماح وسيوف ودروع في التحرير !!!!

اذا كان بلدياتي فهمها :happy:

ماتفهمهاش انت !!!

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أترك لحضراتكم تفسير المينيووو على الغداء والعشاء

وربطها بالخيال العلمى الذى وضعت احد سيناريوهاته

نتنياهو: مبدأنا "تغدى بعدوك" و"ذنبه على جنبه"

الخميس ، 17 تشرين الثاني/نوفمبر 2011، آخر تحديث 15:00 (GMT+0400)gal_netanyahu_gi.jpg_-1_-1.jpgدبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- شدد رئيس الوزراء الإسرائيلي، بنيامين نتنياهو، على أن بلاده ستواصل محاربة ما وصفه بـ"الإرهاب"، والدفاع عن نفسها استناداً إلى مبدأين أساسيين، هما "تغدى بعدوك قبل أن يتعشى بك"، و"ذنبه على جنبه"، في الوقت الذي حذر فيه من أن إيران تشكل "تهديداً كبيراً" لإسرائيل والعالم.

وخصص رئيس الحكومة الإسرائيلية جزءاً كبيراً من خطابه أمام "الكنيست"، للحديث عن "التطورات الدراماتيكية الأخيرة في المنطقة"، ونقلت عن الإذاعة الإسرائيلية قوله إن "الوضع الجديد في المنطقة يتميز بعدم الاستقرار وعدم الوضوح، ولا يمكن لأحد أن يضمن استقرار أنظمة الحكم الجديدة التي نشأت، وطبيعة علاقاتها مع إسرائيل."

الرباط الخاص بي

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...