اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص السيارات للمغتربين

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله

عاوز اعرف جمارك السيارة تويوتا كورلا 2012 فول ثمن الشراء حوالى 88000 ريال انولها بعد 5 سنوات كام

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

• الردود 235
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اهو ده الكلام يا باشمهندس هوا دا اللي انا عاوز اعرفه جزاك الله خيرا و لا حرمنا الله نصائحك الغالية

بس سؤال تاني هيا لومينا 2007 تفرق ايه عن 2006 معلش انا عارف اني اسئلتي كتير بس كرمك هوا اللي طمعني

هو الاختلاف الاكبر فى الشكل الخارجى وداخلية السيارة والجير

اما التعليق هو هو و الشاسيه هو هو

2006 وخصوصا ال تى زد اكثر فخامة وراحة وقوة

2007 اعتمادى اكثر شوية وشكله جديد

الجير اقوى وتم حل بعض المشاكل البسيطة فى الموديل السابق

عامة لو عايز لومينا استنى عليا اسبوعين هابيع عربية الاولاد عندى لو عايزها ماتغلاش عليك

بس نستلم الجديدة ومراتى ترسى على عربية لان كل يوم براى شكل والله يعين

يا باشا دا انا يحصللي الشرف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

عاوز اعرف جمارك السيارة تويوتا كورلا 2012 فول ثمن الشراء حوالى 88000 ريال انولها بعد 5 سنوات كام

كرولا ايه اللى ب88000 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انت شكلك جبت تيوتا 1.8 لتر يا ريس

دى فئة تانية خالص فى الجمارك ويعدى جمركها 190 الف جنيه

اتاكد من السعة اللترية للعربية ورد لى

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

كرولا ايه اللى ب88000 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انت شكلك جبت تيوتا 1.8 لتر يا ريس

دى فئة تانية خالص فى الجمارك ويعدى جمركها 190 الف جنيه

اتاكد من السعة اللترية للعربية ورد لى

السعة اللترية 1.6 دى ثمنها بعض التقسيط

اسكندارنى محب للاسكندرية

رابط هذا التعليق

السعة اللترية 1.6 دى ثمنها بعض التقسيط

فى الجمارك مالهمش علاقة بتقسيط ولا انت جايب العربية بكام

هم عندهم قائمة باسعار العربية من المصنع

بعد 5 سنين حماركها هاتكون فى حدود 28000 الف جنيه

بس حط حاجة فى بالك حتى لو واخد العربية بالتقسيط مش هاتكون المالك الاول ولن يحق لك مزولها مصر

للتغلب على الموضوع ده بتتفق مع الشركة تكتب العربية باسمك وتاخد ورقة من المرور وتسجل فى السفارة انك المالك الاول وبعدين الشركة تنفلها باسمها تانى

الكثير من شركات التقسيط بتعمل كده وبياخدو 1500 ريال زيادة وساعات 1000 ريال كمان

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عزيزى المهندس رءووف ,شكرا جزيلاً لتعاونك ولنصائحك المتميزة

اذا ممكن تساعدنى , انا ابحث عن سيارة مستعملة جيدة , فى حدود 20 الف وانا مقيم بجدة , اريد سيارة معقولة للاستخدام اساساً داخل جدةوممكن اطلع بيها سفرية بسيطة للمدينةاو مكة

اذا فى نصيحة او تعرف حد فى جدةعايز يبيع عربيته اكون شاكر ليك.. وفى انتظار ردك الكريم

رابط هذا التعليق

اذا ممكن تساعدنى , انا ابحث عن سيارة مستعملة جيدة , فى حدود 20 الف وانا مقيم بجدة , اريد سيارة معقولة للاستخدام اساساً داخل جدةوممكن اطلع بيها سفرية بسيطة للمدينةاو مكة

اذا فى نصيحة او تعرف حد فى جدةعايز يبيع عربيته اكون شاكر ليك.. وفى انتظار ردك الكريم

والله يا باشمهندس انا اسف لان ماليش طرق فى شراء السيارات المستخدمة فى جدة او حتى الدمام

لو كنت قريب كنت نزلت معاك السوق واخترت ليك عربية

بس اللى اقدر اقوله ان فى خلال اسبوع ان شاء الله هابيع عربية الاولاد عندى ودى سعرها فى حدود المبلغ اللى معاك لو مهتم ارسلك تفاصيلها ولو عجبت ما تغلاش عليك

رابط هذا التعليق

والله يا باشمهندس انا اسف لان ماليش طرق فى شراء السيارات المستخدمة فى جدة او حتى الدمام

بس اللى اقدر اقوله ان فى خلال اسبوع ان شاء الله هابيع عربية الاولاد عندى ودى سعرها فى حدود المبلغ اللى معاك لو مهتم ارسلك تفاصيلها ولو عجبت ما تغلاش عليك

الف شكر يابشمهندس رؤوف

طبعا يا ريت تبعت لى تفاصيلها وشكراً جدا على ذوقك

رابط هذا التعليق

موضوع رائع الصراحة

نفسي افهعم حكاية الجمرك دي عشان اعرف افكر اشتري ايه وانزل بيها ان شاء الله

مع انك قلت لا انصحكم تشتروا سيارة هنا وتنزلوا بيها مصر مش فاهم قصدك ؟

رابط هذا التعليق

موضوع هايل والله

جزاك الله خيرا

انا موجود فى الامارات وعاوز سيارة فى حدود 15 الف

عارف ان المبلغ قليل بس اهو الى موجود حاليا

ومش عارف اجيب اية كويس ويكون قطع غيارة مش غالية

رابط هذا التعليق

ياجماعه عايز ابيع عربيتي الصغيره لاني مش فى احتياج ليها وهيا رينو كليو 2003 هاتش باك اتوماتيك الي عايز عربيه اقتصادية يبلغني

رابط هذا التعليق

موضوع رائع الصراحة

نفسي افهعم حكاية الجمرك دي عشان اعرف افكر اشتري ايه وانزل بيها ان شاء الله

مع انك قلت لا انصحكم تشتروا سيارة هنا وتنزلوا بيها مصر مش فاهم قصدك ؟

القصد اخى انك بعد ما تشترى العربية وتستخدمها ثم تنزلها مصر وتدفع الجمرك

يكون ثمنها فى بلدك + الجمرك اقل من ثمنها بمصر

النقطة الايجابية فقط انك بتبقى عارف استخدام السيارة السابق

رابط هذا التعليق

موضوع هايل والله

جزاك الله خيرا

انا موجود فى الامارات وعاوز سيارة فى حدود 15 الف

عارف ان المبلغ قليل بس اهو الى موجود حاليا

ومش عارف اجيب اية كويس ويكون قطع غيارة مش غالية

بالسعر ده حاول تجيب نيسان تيدا موديل 2006 مثلا

او نيسان صنى موديل 2007

رابط هذا التعليق

طيب سؤال عام يا بشمهندس رؤوف

ممكن تعملنا زى شرح موجز عن نظام الجمارك

يعنى افئات بتاعت العربيات ومن كذا لكذا فى الموديلات يبقى عليها جمرك كذا والتقسيمات من حيث السعر والموديل والسعة اللترية وجدول الجمارك بتاع كل

حالةيعنى تنظملنا معلومة عن هذا الموضوع ..نكون شاكرين لك

----

ممكن تقولنا العربيات اللى بتتمسك فى الجمارك وما بيفرجش عنها ( يعنى اصحابها ما بيدفعوش الجمارك بتاعتها بيعملوا فيها ايه؟؟؟)

ونظام بيعها ايه ... اصلى سمعت انها بتتباع باسعار خيالية بس اللى يعرف بيها ... ايه مدى صحة الكلام ده ؟؟؟

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

طيب سؤال عام يا بشمهندس رؤوف

ممكن تعملنا زى شرح موجز عن نظام الجمارك

يعنى افئات بتاعت العربيات ومن كذا لكذا فى الموديلات يبقى عليها جمرك كذا والتقسيمات من حيث السعر والموديل والسعة اللترية وجدول الجمارك بتاع كل

حالةيعنى تنظملنا معلومة عن هذا الموضوع ..نكون شاكرين لك

----

ممكن تقولنا العربيات اللى بتتمسك فى الجمارك وما بيفرجش عنها ( يعنى اصحابها ما بيدفعوش الجمارك بتاعتها بيعملوا فيها ايه؟؟؟)

ونظام بيعها ايه ... اصلى سمعت انها بتتباع باسعار خيالية بس اللى يعرف بيها ... ايه مدى صحة الكلام ده ؟؟؟

رؤوف باشا

سعادتك وعدت بجدول للجماركء بانتظار الوفاء بالوعد

سعادتك تحبذ BMW أو المرسيدس ===هل فعلاً إنت متأكد إن جمارك 1600 سى سي ممكن تصل إلي 40000 ألف جنيه؟؟

طيب وبعد كام سنة من بداية شراء السيارة؟ممكن تصل الجمارك إلي 40000 ؟؟طبعاص بفرض الشراء زيرو ومالك أول ؟؟

بعد إذن سعادتك تخبرنا من هو وكيل المرسيدس والبي إم بليو وكذلك الأودي ؟؟ في السعودية ؟؟ وإيه حكاية الطلبية ؟؟؟

وهل ممكن نقل الضمان إلي الوكيل المصري ؟؟

طلب أخير ومهم أليس من حق المغتربين المصريين سيارة واحدة بعد فترة غربة خمس سنوات بدون جمارك ؟؟؟

هل هذا بطلب عزيز لحكومتنا الجديدة اللذيذة

تم تعديل بواسطة drashry
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أحب الأول أشكرك أخ رؤوف على هذا الموضوع الجميل، ومعلوماتك ومساعدتك الرائعة لإخوانك المغتربين.. موضوعك يستحق 7 نجوم.. جزاك الله عنا خيرا

أنا لي استفسارين وأرجو منك الإفادة

أولاً: نوع عربيتي هو تويوتا كرولا موديل 2011 رقم 1 (فول أوبشن) 1.6 سي سي. المهم من أول يوم بستخدم بنزين 95، وقرأت من يومين بالصدفة في دليل المالك اللي معاي من تويوتا إن البنزين الموصى به لسيارتي يكون 91 فأعلى

المهم أنا نقلت سكن بعيد خارج أبوظبي وبسوق أكتر من 100 كيلومتر يومياً رايح جاي على طرق صحراوية سريعة، السرعة بين 120-140، وبقيت أحط بنزين تقريبا يوم والتاني... ولأن مصاريف البنزين كترت، حابب أغير إلى بنزين 91 لأن سعره أقل شوية..

فهل ده ممكن؟ هل هيأثر على المحرك؟ ولا عادي مفيش مشكلة طالما تويوتا نفسها محدداه من ضمن الأنواع الموصى بها.. ياريت كمان شوية نصائح مفيدة بخصوص استخدام كورولا

ثانياً: كم تقريبا تبلغ رسوم الجمارك لو نزلت العربية بعد سنتين وأنا المالك الأول، لأني حابب أنقل ملكيتها لأخوي إن شاء الله.. فكم الجمارك وكم رسوم نقل الملكية في مصر تقريباً

..

شكراً أخي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

أحب الأول أشكرك أخ رؤوف على هذا الموضوع الجميل، ومعلوماتك ومساعدتك الرائعة لإخوانك المغتربين.. موضوعك يستحق 7 نجوم.. جزاك الله عنا خيرا

أنا لي استفسارين وأرجو منك الإفادة

أولاً: نوع عربيتي هو تويوتا كرولا موديل 2011 رقم 1 (فول أوبشن) 1.6 سي سي. المهم من أول يوم بستخدم بنزين 95، وقرأت من يومين بالصدفة في دليل المالك اللي معاي من تويوتا إن البنزين الموصى به لسيارتي يكون 91 فأعلى

المهم أنا نقلت سكن بعيد خارج أبوظبي وبسوق أكتر من 100 كيلومتر يومياً رايح جاي على طرق صحراوية سريعة، السرعة بين 120-140، وبقيت أحط بنزين تقريبا يوم والتاني... ولأن مصاريف البنزين كترت، حابب أغير إلى بنزين 91 لأن سعره أقل شوية..

فهل ده ممكن؟ هل هيأثر على المحرك؟ ولا عادي مفيش مشكلة طالما تويوتا نفسها محدداه من ضمن الأنواع الموصى بها.. ياريت كمان شوية نصائح مفيدة بخصوص استخدام كورولا

ثانياً: كم تقريبا تبلغ رسوم الجمارك لو نزلت العربية بعد سنتين وأنا المالك الأول، لأني حابب أنقل ملكيتها لأخوي إن شاء الله.. فكم الجمارك وكم رسوم نقل الملكية في مصر تقريباً

..

شكراً أخي

شكرا لاطراءك اخى عبيد الله

موضوع التغيير الى البنزين لن يؤثر ابدا على السيارة وحالتها ولكن انت شخصيا هتحس بانخفاض اداء السيارة قليلا جدا يعنى فى السحب والشد وكده

لكن تاثير على المحرك وغيره لا يوجد ابدا ان شاء الله بس التوفير فى البنزين مش زى ما انت متوقع ليه لان فى بنزين 95 نسبة التطاير قليلة فمثلا لو اللتر فى بنزين 95 بيعمل معاك 14 كم

لو حطيت بنزين 91 هايعمل 12 كم كمثال

المهم لو قررت تنقل لبنزين 91 لازم تغير فلتر البنزين كمان افضل وطالما بتسافر يوميا من افضل الادوات لتقليل استهلاك البنزين استخدم مثبت السرعة على سرعة 120

هتلاقى استخدامك للبنزين انخفض بنسبة ملموسة

الجمارك ان شاء الله هاتكون فى حدود 25-30 الف درهم شامل كل شىء لحد ما تخد لوح واستمارة فى مصر

رابط هذا التعليق

هل لسة العربية موجودة يا بشمهندس ؟

رابط هذا التعليق

ازيك يا بشمهندس رؤوف

اشكرك على الموضوووع الجامد دا

وبصراحة انا مشترك فى المنتدى بسبب موضوعك

المهم

انا بعشق شكل اللومينا 2003 : 2006 جدا جدا

وعاوز اعرف معلومات عنها اكتر

عاوز اعرف احسنهم اية او اية الفرق بينهم

sl

ltz

s

ss

انا عجبنى شكل ( s ) بس عاوز اعرف تقريبا سعرها كام 2005 : 2006

النظيف منها

ولية بحس ان اللون الاحمر قليل منها ولا اانا مش باخد بالى ؟

وانا سمعت ان الدمام السيارات افضل من ناحية السعر عن الرياض هل دى اشاعة ولا حقيقة

معلش طولت عليك

سؤال اخير السيارة بتاعت الاولاد موديل كام وسعرها تقريبا كام ولونها اية ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...