اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص السيارات للمغتربين

Recommended Posts

نفس القصة.......... عاوز اعرف اخبار لومينا

معروض على لومينا 2001 اتوماتيك ب 13 رياال

حالتها مش بطالة....... ماشية 250 الف تقريبا

برجاء سرعة الرد

لا غالية يا استاذ سقراط

هو ممشى 250 الف للومينا عادى وزى السلام عليكم

بس موديل 2001 قديم

انصحك زود شوية لحد 19-20 وهات 2004-2005 نظيف

وفيه واحدة كويسة موديل 2004 وماشية 172 بس

وبدون حوادث عيبها الوحيد انها بدون مثبت سرعة

وتخلص 19 الف تقريبا

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

• الردود 235
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الله ينور عليك انتا كدا جيت للمفيد : بص يا باشمهندس رؤوف الغالي ،، انا طبيب اسنان شاب و بموت في الجري بس جاهل تماما في الميكانيكا و تقييم السيارات و خصوصا المستعملة منها و مقتنع جدا باختيارك ل لومينا و لكن ازاي اقدر اعرف ان حالتها كويسه و مش هتقرفني عند الميكانيكية (و ده اكتر حاجة باكرهها في العربيات) يعني مثلا المعقول بتاع اي عربية انها تمشي كام كبلو في السنة مثلا و كل سنة المفروض سعرها ينزل قد ايه و ازاي اعرف ان صاحبها مهمل و لا كان مهتم بيها و محافظ عليها ولا مطلع عينيها ..و ايه هيا عيوب اللومينا عموما لأني سمعت ان الكابرس بتعطل بسرعة فمش عارف هيا نفس الحكاية و لا ايه.. و هكذا

معلش انا عارف ان السؤال واسع شويه ولكن كرمكم هوا اللي مطمعني

و جزاك الله خيرا .

لا الموضوع ده كبير ومش بيجى بالشرح ولا حتى بالكشف فى الورش

تعرف ازاى استخدام العربية من المالك السابق بالخبرة

لو انت فى المنطقة الشرقية قولى وانا اساعدك واشوف معاك العربية اللى عاجباك

و الله انتا كلك ذوق و جدعنه بس للأسف انا في المنطقة الغربية اقرب الاسواق الي هي جدة و مكة لاني على البحر الاحمر.

طيب بالنسبة ل لومينا 2007 نضيفة تعمل كام تقريبا ؟؟

و يعني ايه : "اوعى تركب لومينا الا ايه وان غير كده ابعد لان ممكن تتعبك " ؟؟

تم تعديل بواسطة اسامة ابو محمد
رابط هذا التعليق

و الله انتا كلك ذوق و جدعنه بس للأسف انا في المنطقة الغربية اقرب الاسواق الي هي جدة و مكة لاني على البحر الاحمر.

ربنا يبارك فيك

اللومينا فئات هى

LS

LTZ

LTZ = sunroof + leather

S

SS

Royal

كلهم واحد الا الاس اس والرويال موتورهم 8 سلندر

معظم السوق هتلاقى ال اس ودى سعر النظيف فى حدود 35

بس تخلى بالك لان كثير من ال اس كانوا ايجار ومغيرين العداد الا اذا تاكدت انك تشتريها من المالك الاول وده لازم فى اللومينا بالذات

احسنهم بدون منازع ال تى زد بفتحة وجلد ودى هاتعدى ال40 بس هاتتبسط منها ولا يوجد منها ايجار

الاس اس والرويال ليهم سعر تانى لانهم سبورت وبيبدأ تمنهم من 55 وطالع

وتانى لو احتجت اى حاجة او محتاج مساعدتى صور لى العربية اللى عجباك بالتفصيل وارسل لى الصور وان شاء الله اقدر اساعدك

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

ربنا يبارك فيك

اللومينا فئات هى

LS

LTZ

LTZ = sunroof + leather

S

SS

Royal

كلهم واحد الا الاس اس والرويال موتورهم 8 سلندر

معظم السوق هتلاقى ال اس ودى سعر النظيف فى حدود 35

بس تخلى بالك لان كثير من ال اس كانوا ايجار ومغيرين العداد الا اذا تاكدت انك تشتريها من المالك الاول وده لازم فى اللومينا بالذات

احسنهم بدون منازع ال تى زد بفتحة وجلد ودى هاتعدى ال40 بس هاتتبسط منها ولا يوجد منها ايجار

الاس اس والرويال ليهم سعر تانى لانهم سبورت وبيبدأ تمنهم من 55 وطالع

وتانى لو احتجت اى حاجة او محتاج مساعدتى صور لى العربية اللى عجباك بالتفصيل وارسل لى الصور وان شاء الله اقدر اساعدك

طب لو جبت ال LTZ و فكرت ابيعها بعد سنتين تخسر قد ايه تقريبا???.

رابط هذا التعليق

طب لو جبت ال LTZ و فكرت ابيعها بعد سنتين تخسر قد ايه تقريبا???.

على حسب نظافة العربية دائما النظيف واللى ممشاه قليل سهل البيع ولا يخسر كثير

يعنى لو اشتريت ال تى زد ب37 مثلا الان

بعد سنتين تبيعها ب26-28 مثلا بشرط عدم وجود حوادث ونظيفة وممشى اقل من 150 الف

رابط هذا التعليق

فعلا متشكر جدا على ردك السريع ومعلوماتك القيمه وعلى فكره استفدت منك كتير جدا في موضوع الذهب

بس انا معرفش السياره الي حضرتك بتقول عليها انهااختها التوام وهى التيوتا الدوبل كبينة 4*4 يعني معرفش شكلها ايه؟ انا مقيم في سلطنة عمان بس المهم يا ترى السشياره الي بتقول عليها ديه 7سيت؟ ولا 4؟ لأن احنا الحقيقه اسره كبيره 6 افراد ويا ترى سعرها في مصر كام؟

وعموما انا كنت جايب الفورتشونر 2006 ب 9000 ريال عماني يعني 90 الف سعودي تقريبا

وفعلا شكرا على كل شئ

ولك تحياتي

لا شكر على واجب يا استاذ هشام وخصوصا انك هاتبقى جارى فى التجمع الخامس

طالما عيلة حضرتك كبيرة قول لى لما ترجع مصر هاتبقى ميزانيتك كام وانا ارشح ليك عربية تناسب العدد والبادجت بتاعك

انسى خالص موضوع الفورتشنر ده خراب وخسارة اقتصادية كبيرة

الحقيقه انا كنت فاكر ان ممكن جمركها يكون في حدود 120 الف مثلا مصري طبعا او اكتر شويه بسيطه بس على كلامك كده فعلا لازم انسى خالص انا اسرتي مكونه من 6 افراد لأني عندي 4 اكبرهم 13 سنه بس كمان سنتين تلاته مستحيل هتنفعنا السياره العاديه لازم 7 سيت وممكن ابيع بتاعتي هنا تعملها حوالي 80 الف مصري يبقى بنتكلم في حوالي 200 الف .. ايه رأيك؟

وبخصوص اننا هنبقى جيران في التجمع فلو انت ساكن هناك دلوقتي فأحنا اصلا جيران لأني عندي دوبلكس في عمارات التطوير بس هبيعها ان شاء الله لما ابدأ البنا على الصيف القادم بأذن الله

رابط هذا التعليق

أستاذ رؤوف ... مجهود محترم وربنا يباركلك على مساعدة الغير

اشتريت النترا 2012 من 3 شهور ب 55 (1600 cc) وعايز اعرف جماركها في 2014 او 2015

وياريت هل تعرف اعمل اجراءات التسجيل في السفارة لحد امتى ؟

رابط هذا التعليق

الحقيقه انا كنت فاكر ان ممكن جمركها يكون في حدود 120 الف مثلا مصري طبعا او اكتر شويه بسيطه بس على كلامك كده فعلا لازم انسى خالص انا اسرتي مكونه من 6 افراد لأني عندي 4 اكبرهم 13 سنه بس كمان سنتين تلاته مستحيل هتنفعنا السياره العاديه لازم 7 سيت وممكن ابيع بتاعتي هنا تعملها حوالي 80 الف مصري يبقى بنتكلم في حوالي 200 الف .. ايه رأيك؟

وبخصوص اننا هنبقى جيران في التجمع فلو انت ساكن هناك دلوقتي فأحنا اصلا جيران لأني عندي دوبلكس في عمارات التطوير بس هبيعها ان شاء الله لما ابدأ البنا على الصيف القادم بأذن الله

طيب هل انت محتاج عربية كبيرة فى مصر دلوقتى ؟

بصراحة لو مش راجع نهائى الان يبقى مالهاش لازمة وخصوصا انك داخل على معركة ضارية اتشويت قبلك فيها وهى البناء

المهم اذا كنت مصمم افضل سيارة فى الرنج ده جديدة هى الرانجلر 2011 مثلا وتمنها 260 تقريبا

باقى العربيات ال7 راكب ضعيفة بس هارتبهم ليك على قدر الامكان بالسعر التقريبى

- نيسان ليفانا 127 الف

كيا 115

تيريوس 130

دول اللى مشهورين شوية وللاسف مواتيرهم كلهم 1600 سى سى بس

غير كده تخش فى المستعمل بقى ممكن نلاقى جيب محترم زى الباجيرو واللاندكروزر موديلات 2000-2004 ودول سعرهم فى حدود 180 الف

وممكن تلاقى بليزر 2004 بسعر 190 كان فيه بتتباع فى كونتاكت كار

بس برضوا للاسف ما انصحكش بيهم لان الضريبة عالية بالاضافة لاستهلاك البنزين

رابط هذا التعليق

ويبارك ليك يا ستاذ احمد والف مبروك على العربية الجديدة ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها

جمرك الالنترا اذا نزلتها فى 2015 بعد شهر اكتوبر هاتكون فى حدود 28 الف ريال يعنى تقريبا 42 الف جنيه بعد خصم 20 % استهلاك 3

سنوات

بس لا انصحك تنزلها مصر لان اللى بتتقفل فى مصر هاتبقى ارخص بشوية ( ممكن 7000-1000 الف جنيه

المهم انت تروح السفارة قبل اكتوبر 2012 لان السنة الجمركية نهايتها عندهم 30 اكتوبر ومعاك عقد العربية وصورة من ايصال الدفع وبرنت

من المرور انك المالك الاول

فقط تسجلها وتختفظ بورقة التسجيل

رابط هذا التعليق

ويبارك ليك يا ستاذ احمد والف مبروك على العربية الجديدة ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها

جمرك الالنترا اذا نزلتها فى 2015 بعد شهر اكتوبر هاتكون فى حدود 28 الف ريال يعنى تقريبا 42 الف جنيه بعد خصم 20 % استهلاك 3

سنوات

بس لا انصحك تنزلها مصر لان اللى بتتقفل فى مصر هاتبقى ارخص بشوية ( ممكن 7000-1000 الف جنيه

المهم انت تروح السفارة قبل اكتوبر 2012 لان السنة الجمركية نهايتها عندهم 30 اكتوبر ومعاك عقد العربية وصورة من ايصال الدفع وبرنت

من المرور انك المالك الاول

فقط تسجلها وتختفظ بورقة التسجيل

شكرآ يا أستاذ رؤوف عالمعلومات القيمة

ونصيحة مقبولة ومنطقية وان شاء الله ساعة السفر هنشوف هتجيب لنا سعر حلو هنا ولا ندفع ال 42 الف وناخدها معانا

برضه عربيتك الزيرو بيكون ليها معزة خاصة

رابط هذا التعليق

شوف يا ريس

انا في الرياض

الحمدلله من فضل ربنا معايا فورد اكسبديشن 2009

العربية كويسة وكل حاجة بس عايز اغير لانه

Truck based

عايز حاجة اجمل وشيك كصالون انا محتار بين دول بالاضافة يهمني عزم الموتور والراحة و المساحة و الكماليات

Nissan Patrol-land cruiser-toyota sequoia

تنصح بايه خصوصا كلهم كسر زيرو يعني الليماشيةا 10,000 كيلو او اقل كمان

ولما ربنا يوفق هاعزمك علي شيشة في الوان :)

او تاخد ال 15 ريال ناشف في ايدك

يا حاج جعان انا فى نفس موقفك

لسه بايع عربيتى الاكسبدشن الاسبوع اللى فات برضوا بس لغرض التجديد

وللاسف فى لالاختيارات بتاعتك الاكسبدشن افضلهم فهى الاقوى والاوسع والافضل فى الصيانة وقطع الغيار

فقط التاهو او اليوكون افضل فى الداخلية والشكل من بره لكن الاكسبدشن يتفوق على الباقى فى كل شىء

انصحك لو زهقت من اللى معاك زييى هات الليمتد او الايدى بور هاتفرق معاك كثييييييييييييييييييييييير

انا اللى كانت معايا اكس ال تى وبعتها لتحديث الموديل

لو هاتبيع عربيتك قولى المواصفات وانا هاشتريها لانى بدور على اكسبدشن نظيف 2010-2011

ارسل لى على الخاص امكانياتك المادية وانا هانصحك بالافضل

ملحوظة : السيارات الكسر الزيرو من سيكويا ولاند كروزر بتمن الجديد تقريبا ولا تفرق عن الوكالة ثقافة سوق باه

الفورد حجم ملهاش مثيل انا معاك بس انا زهقت من الديكور الداخلي بتاعها مش عاجبني دلوقت انت شوفت الباترول الفل اوبشن مثلا 2010 فما فوق ؟

غير كدة مشكلة انها بتفصل علي سرعة 180 دي مش مريحة وانا بسافر كتير

في واحدة قدامي موديل 2010 ماشية 9000 كيلو حالتها ممتازة واللي زيها في الوكالة اغلي منها ب 46 الف ريال موديل 2011

للاسف انا واعد صديق ليا انة ياخد العربية باعتذرلك

رابط هذا التعليق

الفورد حجم ملهاش مثيل انا معاك بس انا زهقت من الديكور الداخلي بتاعها مش عاجبني دلوقت انت شوفت الباترول الفل اوبشن مثلا 2010 فما فوق ؟

في واحدة قدامي موديل 2010 ماشية 9000 كيلو حالتها ممتازة واللي زيها في الوكالة اغلي منها ب 46 الف ريال موديل 2011

لا انصحك بالباترول بديلا عن الاكسبدشن

طالما بتسافر الباترول مش مريح زى الاكسبدشن فى السفر

موضوع ان الاكسبدشن محدد السرعة ب167 كم ده سهل اى ورشة تلغيلك الفصلة لان دى برمجة

الاكسبدشن افضل من الباترول فى كل شىء الا فى الصحراء الباترول لا يوجد له منافس

اذا كنت بتتكلم على الباترول الشكل الجديد فبصراحة لم اجربه ولكنه فخم وشكله حلةو لكن يعيبه غلاء سعره وسعر قطع غياره بشكل غبى

رايى صعب تلاقى بديل جيد للاكسبدشن ورايى انتظر موديل 2013 سيتغير شكله داخليا وخارجيا كليا

رابط هذا التعليق

لا انصحك بالباترول بديلا عن الاكسبدشن

طالما بتسافر الباترول مش مريح زى الاكسبدشن فى السفر

موضوع ان الاكسبدشن محدد السرعة ب167 كم ده سهل اى ورشة تلغيلك الفصلة لان دى برمجة

الاكسبدشن افضل من الباترول فى كل شىء الا فى الصحراء الباترول لا يوجد له منافس

اذا كنت بتتكلم على الباترول الشكل الجديد فبصراحة لم اجربه ولكنه فخم وشكله حلةو لكن يعيبه غلاء سعره وسعر قطع غياره بشكل غبى

رايى صعب تلاقى بديل جيد للاكسبدشن ورايى انتظر موديل 2013 سيتغير شكله داخليا وخارجيا كليا

ماهو دة اللي انا بتكلم علية الشكل الجديد موديل 2010

من الباترول

انا فهمت من كلامك ان شكلك بتتكلم علي الباترول القديم

السفاري

دي عربية شكلها يسد النفس :))

رابط هذا التعليق

ماهو دة اللي انا بتكلم علية الشكل الجديد موديل 2010

من الباترول

انا فهمت من كلامك ان شكلك بتتكلم علي الباترول القديم

السفاري

دي عربية شكلها يسد النفس :))

اذا كان كده ماشى بس خط فى دماغك انهيار لسعر العربية مع كل سنة استخدام

ثمنها وكالة2011 يبدأ من 248 الف

سعرها الان بعد استخدام سنة 160

بعد سنتين 110 الف

يعنى عادة هاتخسرلك 100 الف ريال فى 3-4 سنين

لو عايز تغير ودخلت فى الشريحة دى انصحك بلكزس 570 افضل بمراحل وخاصة فى السعودية برستيج وشيك فى الجيب ولا ينزل من ثمنها شىء بالعكس بعد الاستخدام ممكن تبيعها بمكسب

رابط هذا التعليق

طيب سؤال فني ملوش دعوة بالموضوع :

هوا السيارة لو ماشية ممشى كبير -200 الف مثلا- بتكون مشكلتها في ايه ؟ يعني مثلا المكنة تتغير بس ولا مشاكل اخرى -العفشة التبريد - .. ارجو الافادة

رابط هذا التعليق

هوا السيارة لو ماشية ممشى كبير -200 الف مثلا- بتكون مشكلتها في ايه ؟ يعني مثلا المكنة تتغير بس ولا مشاكل اخرى -العفشة التبريد - .. ارجو الافادة

على حسب نوع السيارة وحجمها

يعنى لو بنتكلم على امريكى مثلا 6 سلندر و8 سلندر 200 الف دول زى تليين كده للماكينة ونص عمر الجير

الماكينة بتمشى فى الامريكى فوق نص مليون الجير لحد 300 الف بشرط تغيير الزيوت الوالسيور فى موعدها

المشكطلة فى الجلود والمقصات الخاصة بالتعليق لان دى بيكون الجلد نشف وتشقق من الاستخدام

دورة التبريد الامر سهل طالما محافظ على الياه الاصلية مش ميه الحنفية وبتغير الميه كل سنة او اتنين كمثال

الصالون الداخلى وده اهم شىء لان صعب تصليحه

الكورى بقى بعد 150 انسى لازم مكنة وجير

اليابانى معمر ايضا فى الماكينة والجير زى الامريكى لكن صالون وعفشة بيضيعوا بعد ال150 الف لقلة جودة المواد المستخدمة فى التصنيع مقارنة بالامريكى

لو فى دماغك عربية معينة قولى وانا اجاوبك

رابط هذا التعليق

على حسب نوع السيارة وحجمها

يعنى لو بنتكلم على امريكى مثلا 6 سلندر و8 سلندر 200 الف دول زى تليين كده للماكينة ونص عمر الجير

الماكينة بتمشى فى الامريكى فوق نص مليون الجير لحد 300 الف بشرط تغيير الزيوت الوالسيور فى موعدها

المشكطلة فى الجلود والمقصات الخاصة بالتعليق لان دى بيكون الجلد نشف وتشقق من الاستخدام

دورة التبريد الامر سهل طالما محافظ على الياه الاصلية مش ميه الحنفية وبتغير الميه كل سنة او اتنين كمثال

الصالون الداخلى وده اهم شىء لان صعب تصليحه

الكورى بقى بعد 150 انسى لازم مكنة وجير

اليابانى معمر ايضا فى الماكينة والجير زى الامريكى لكن صالون وعفشة بيضيعوا بعد ال150 الف لقلة جودة المواد المستخدمة فى التصنيع مقارنة بالامريكى

لو فى دماغك عربية معينة قولى وانا اجاوبك

ما احنا اتفقنا خلاص على اللومينا 2006-2007 LTZ يريت حضرتك تطبق الكلام ده عمليا عليها

رابط هذا التعليق

ما احنا اتفقنا خلاص على اللومينا 2006-2007 LTZ يريت حضرتك تطبق الكلام ده عمليا عليها

شوف يا ابو محمد من ضمن الطرق اللى تعرف بيها استهلاك السيارة تقسم الكيلو على سنين استهلاكها

اذا زاد عن 20-25 يبقى العربية استهلاكها عالى

طيب نطبق الكلام ده على سيارة 2007 مثلا وماشية 120

120\5 = 24 ا

الف كيلو يبقى استخدام عالى

لو ماشية 200

200\5 = 40

طبعا يبقى العربية دى مهلوكة

مشكلة الامريكى الموتور دايما كبير هو و الجير ووزنهم كبير جدا

فعفشة العربية وانظمة التعليق بتبوظ مع الاستهلاك

علشان كده لما تجيب عربية امريكى تكشف على التالى :

- اولا الحرارة

- التعليق

- حالة التابلوه وهل بتسمع اصوات وانت ماشى ولا لا

رابط هذا التعليق

شوف يا ابو محمد من ضمن الطرق اللى تعرف بيها استهلاك السيارة تقسم الكيلو على سنين استهلاكها

اذا زاد عن 20-25 يبقى العربية استهلاكها عالى

طيب نطبق الكلام ده على سيارة 2007 مثلا وماشية 120

120\5 = 24 ا

الف كيلو يبقى استخدام عالى

لو ماشية 200

200\5 = 40

طبعا يبقى العربية دى مهلوكة

مشكلة الامريكى الموتور دايما كبير هو و الجير ووزنهم كبير جدا

فعفشة العربية وانظمة التعليق بتبوظ مع الاستهلاك

علشان كده لما تجيب عربية امريكى تكشف على التالى :

- اولا الحرارة

- التعليق

- حالة التابلوه وهل بتسمع اصوات وانت ماشى ولا لا

اهو ده الكلام يا باشمهندس هوا دا اللي انا عاوز اعرفه جزاك الله خيرا و لا حرمنا الله نصائحك الغالية

بس سؤال تاني هيا لومينا 2007 تفرق ايه عن 2006 معلش انا عارف اني اسئلتي كتير بس كرمك هوا اللي طمعني

رابط هذا التعليق

اهو ده الكلام يا باشمهندس هوا دا اللي انا عاوز اعرفه جزاك الله خيرا و لا حرمنا الله نصائحك الغالية

بس سؤال تاني هيا لومينا 2007 تفرق ايه عن 2006 معلش انا عارف اني اسئلتي كتير بس كرمك هوا اللي طمعني

هو الاختلاف الاكبر فى الشكل الخارجى وداخلية السيارة والجير

اما التعليق هو هو و الشاسيه هو هو

2006 وخصوصا ال تى زد اكثر فخامة وراحة وقوة

2007 اعتمادى اكثر شوية وشكله جديد

الجير اقوى وتم حل بعض المشاكل البسيطة فى الموديل السابق

عامة لو عايز لومينا استنى عليا اسبوعين هابيع عربية الاولاد عندى لو عايزها ماتغلاش عليك

بس نستلم الجديدة ومراتى ترسى على عربية لان كل يوم براى شكل والله يعين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...