اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

و بدأ من جديد تأليه الحاكم!!!

عبير يونس

Recommended Posts

لان من بالمجلس إخوان مسلمون ( حزب الحرية و العدالة ) الحزب له سلطه منفصله تماماً عن مكتب الإرشاد ..

مستقل مالياً و إدارية .. بالبلدي ملوش أي علاقة بمكتب الإرشاد .. رئيس الحزب كمثال مستقيل من الجماعة و غيره

مش قولت لك لازم تقرأ شوية عن فِكر الألتراس يا عماد

الألتراس الذين لا يرووا الشمس ويرون ما على مزاجهم وهواهم فقط

إنت هاتهزر وتفهمنا إن الحرية والعدالة منفصل تماماً عن مكتب الإرشاد ... يعني مثلاً ممكن نلاقي محمد المرسي بيهاجم الاخوان في تصرف ما ... أو ممكن نلاقي مكتب الإرشاد بيقول لاتباعه روحوا إنتخبوا حزب الوسط ؟

الألتراس يا عماد بيبقى زي الدبة اللي بتقتل صاحبها حباً ... او تخلي الناس تضحك عليه من كُتر حبها له

عندك أنته بقا يا باشا .. الحزب فعلاً منفصل عن الجماعة مالياً و إدارياً ..

و دا شيء معروف للكل .. إقرا إنت بس شوية عن المنافس :)

و كوادر الحزب و رئيس الحزب إستقالوا من الجماعة ..

و دا علي الملأ ياعني و مكتوب كمان بصفحة الحزب ..

ياعني المرشد ملوش اي علاقة دلوقتي بالحزب و ميتدخلش فيه و لا في قراراته نهائياً ،

الجماعة هترجع لأصلها تكون جماعة دعوية .. الحزب هو الذراع السياسي للجماعة و مُستقل من ناحية القرارات اللي ياخدها

و الفلوس و كل شيء .. و متبني فكرة الجماعة في المجال السياسي ..

إمال عينوا ليه رئيس للحزب ما كان المرشد موجود و خلاص إية الفايدة ياعني من تعيين رئيس للحزب !؟

و كمان رئيس الحزب دا إستقال من من مكتب الإرشاد ..

إقرا أنته بس و إن شاء الله تعرف أن كلامي صح ..

و آه ينفع رئيس الحزب يهاجم الجماعة إية المشكلة مش هوه دا العدل .. إحساسك بيقول مستحيل بس هوه دا الصح

أستاذ محمد المشرف وضع سؤال بخصوص ذلك في موضوع تعريف بحزب الحرية و العدالة و قال التالي

لو نجح حزب الحرية والعدالة وقام بتشكيل الحكومة ، هل من الممكن أن يقوم بالبحث عن مصادر التمويل المالي لتنظيم الإخوان المسلمين؟

ولو ثبت أن هناك تلاعب في مصادر التمويل والصرف ؛ هل يمكن لرئيس حكومة حزب الحرية والعدالة بمعاقبة المرشد العام لتنظيم الإخوان المسلمين؟

وهل يمكن أن نستيقظ في يوم على قرار من رئيس حكومة حزب الحرية والعدالة بحل تنظيم الإخوان المسلمين أو برفع دعوى حل تنظيم الإخوان المسلمين؟

طبعاً المشاركة كالعادة مش مبنية علي حوار كان مفتوح دي إتحطط كدا و خلاص .. و طبعاً رديت عليه بالتفصيل الممُل

حضرتك مش مقتنع تبقي مشكلتك الشخصية لية بقا ؟ لأن دا الكلام الفعلي و الرسمي الموجود دلوقتي

أنته مش مقتنع انهم ممكن يعملوا كدا و إحساسك بيقول كدا .. أنته حر يا باشا ..

بقا انا دبة ههههههههههههه يا راجل حرام عليك :P

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لان من بالمجلس إخوان مسلمون ( حزب الحرية و العدالة ) الحزب له سلطه منفصله تماماً عن مكتب الإرشاد ..

مستقل مالياً و إدارية .. بالبلدي ملوش أي علاقة بمكتب الإرشاد .. رئيس الحزب كمثال مستقيل من الجماعة و غيره

مش قولت لك لازم تقرأ شوية عن فِكر الألتراس يا عماد

الألتراس الذين لا يرووا الشمس ويرون ما على مزاجهم وهواهم فقط

إنت هاتهزر وتفهمنا إن الحرية والعدالة منفصل تماماً عن مكتب الإرشاد ... يعني مثلاً ممكن نلاقي محمد المرسي بيهاجم الاخوان في تصرف ما ... أو ممكن نلاقي مكتب الإرشاد بيقول لاتباعه روحوا إنتخبوا حزب الوسط ؟

الألتراس يا عماد بيبقى زي الدبة اللي بتقتل صاحبها حباً ... او تخلي الناس تضحك عليه من كُتر حبها له

عندك أنته بقا يا باشا .. الحزب فعلاً منفصل عن الجماعة مالياً و إدارياً ..

و دا شيء معروف للكل .. إقرا إنت بس شوية عن المنافس :)

و كوادر الحزب و رئيس الحزب إستقالوا من الجماعة ..

و دا علي الملأ ياعني و مكتوب كمان بصفحة الحزب ..

ياعني المرشد ملوش اي علاقة دلوقتي بالحزب و ميتدخلش فيه و لا في قراراته نهائياً ،

الجماعة هترجع لأصلها تكون جماعة دعوية .. الحزب هو الذراع السياسي للجماعة و مُستقل من ناحية القرارات اللي ياخدها

و الفلوس و كل شيء .. و متبني فكرة الجماعة في المجال السياسي ..

إمال عينوا ليه رئيس للحزب ما كان المرشد موجود و خلاص إية الفايدة ياعني من تعيين رئيس للحزب !؟

و كمان رئيس الحزب دا إستقال من من مكتب الإرشاد ..

إقرا أنته بس و إن شاء الله تعرف أن كلامي صح ..

و آه ينفع رئيس الحزب يهاجم الجماعة إية المشكلة مش هوه دا العدل .. إحساسك بيقول مستحيل بس هوه دا الصح

أستاذ محمد المشرف وضع سؤال بخصوص ذلك في موضوع تعريف بحزب الحرية و العدالة و قال التالي

لو نجح حزب الحرية والعدالة وقام بتشكيل الحكومة ، هل من الممكن أن يقوم بالبحث عن مصادر التمويل المالي لتنظيم الإخوان المسلمين؟

ولو ثبت أن هناك تلاعب في مصادر التمويل والصرف ؛ هل يمكن لرئيس حكومة حزب الحرية والعدالة بمعاقبة المرشد العام لتنظيم الإخوان المسلمين؟

وهل يمكن أن نستيقظ في يوم على قرار من رئيس حكومة حزب الحرية والعدالة بحل تنظيم الإخوان المسلمين أو برفع دعوى حل تنظيم الإخوان المسلمين؟

طبعاً المشاركة كالعادة مش مبنية علي حوار كان مفتوح دي إتحطط كدا و خلاص .. و طبعاً رديت عليه بالتفصيل الممُل

حضرتك مش مقتنع تبقي مشكلتك الشخصية لية بقا ؟ لأن دا الكلام الفعلي و الرسمي الموجود دلوقتي

أنته مش مقتنع انهم ممكن يعملوا كدا و إحساسك بيقول كدا .. أنته حر يا باشا ..

بقا انا دبة ههههههههههههه يا راجل حرام عليك :P

الحزب هو الجماعه والجماعه هى الحزب

وكلام ان الحزب منفصل كلام مايدخلشى على عاقل ابدا

لانك تقول ان الحزب يطبق سياسة الجماعه وهو الجناح السياسى للجماعه

يبقى ازاى منفصل

وحتى لو كان منفصل او متصل فهذا لايهمنى كمواطن مصرى

الذى يهمنى اننى لن انتخب الحزب والا الجماعه ومادام هناك صندوق انتخاب حر فأن الديمقراطيه سوف ترفع الحزب والجماعه فوق الاعناق اذا احسنوا وسوف تلقيهم فى سلة الزباله اذا لم يحسنوا

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

ابو هنا دا كلامك و رأيك الشخصي و لك الإحترام طبعاً ..

و أنا مش بقول راي أنا بقول حقيقة الحزب منفصل عن الجماعة مالياً و إدارياً ..

شكــراً

رابط هذا التعليق

شكــراً

لما يبقى رئيس الحزب وباقى المناصب تكون بالانتخاب ممكن نقدر ساعتها نفكر إن الحزب منفصل عن الجماعة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

أعتقد أن المشكلة ليست في انفصال الحزب عن الجماعة ماليًا وإداريًا، وإنما في توحده أم انفصاله عنها سياسيًا، خصوصًا أن الحزب هو الذراع السياسي للجماعة، وأنه متبني فكرة الجماعة في المجال السياسي. وخصوصًا أن الانفصال الإداري والمالي لا يقتضي بالضرورة الانفصال السياسي. :give_rose:

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

شكــراً

لما يبقى رئيس الحزب وباقى المناصب تكون بالانتخاب ممكن نقدر ساعتها نفكر إن الحزب منفصل عن الجماعة.

تفكر أو لا تفكر شيء لا يخصني يا فندم .. أنا قولت حقيقة وجهات النظر و الاراء تختلف حسب هوا اي شخص ..

منهم من يُصدق و منهم لا . شيء لا يهمني ..

تحيــاتي :give_rose:

رابط هذا التعليق

أعتقد أن المشكلة ليست في انفصال الحزب عن الجماعة ماليًا وإداريًا، وإنما في توحده أم انفصاله عنها سياسيًا، خصوصًا أن الحزب هو الذراع السياسي للجماعة، وأنه متبني فكرة الجماعة في المجال السياسي. وخصوصًا أن الانفصال الإداري والمالي لا يقتضي بالضرورة الانفصال السياسي. :give_rose:

بالفعل هوه متبني رؤية الجماعة في المجال السياسي و أنا ذكرت ذلك ..

لكن ما أقصده هنا أن الحزب ليه قرارته بعيده تماماً عن الجماعة .. ياعني مش مُلزمة من الجماعة ،،

لأن ليس شرط كل من ينتمي لحزب الحرية و العدالة أن يكون إخواني !

بدليل وجود نصارى بالحزب كثير جداً ..

هل هنا لو المرشد العام و مكتب الإرشاد إتفقوا علي شيء هل معنى ذلك أن قراره نافذ على الحزب و أعضاءه ..

كما يحدث بالجماعة ؟؟ لا طبعاً و دا مقصدي من الكلام

ان الحزب منفصل تماماً عن الجماعة مالياً و إدارية و متبني رؤية الجماعة سياسياً ..

و إلا كان المُرشد العام هوه رئيس الحزب و خلصنا .. إية الحكمة ياعني من تعيين رئيس و الشغلانة دي

الحزب لكل المصريين لو اوحد كافر مثلاً ياعني و حب انه يدخل الحزب اهلاً و مرحباً به في أي وقت ..

الجماعة ليها شروط محددة علشان تكون عضو فيها ..

و اي قرار من مكتب الإرشاد المُرشد من هوه واحدة اللي بياخد قرار زي ما الناس مُتخيلة أو فاهمة

مكتب الإرشاد فيه كذا شخص و كذا عقلية بتفكر بكذا مجال بكذا رؤية ..

ياعني اي قرار بيطلع من مكتب الإرشاد بيكون إتفحط تفكير و تحليل و دراسة من كل الزوايا و بعد كدة بيتم نشره

علي الموقع الرسمي للجماعة و بيكون مُلزم لكل من هوه منتمي للجماعة و من يخالف ذلك يعتبر إنشقاق عن صفوف الجماعة ..

لان من مباديء الإخوان و أركان البيعة العشر و أسس البناء التنظيمي ..

أركان البيعّه كالتالي : الفهم، والإخلاص، والعمل، والجهاد، والتضحية، والطاعة، والثبات، والتجرد، والأخوة، والثقة.

وهذه الأركان العشرة منها ما يتعلق بمقومات البناء التنظيمي التي تقوم عليها الجماعة

و منها الأخوة والثقة والطاعة .

فاي عضو في الجماعة بيكون علي علم تام قبل إنضمامة للجماعة أن أي امر من مكتب الإرشاد

بيكون مؤمن و و اثق فيه و مُلزم بيه ..

مش معقول بقا أطبق الكلام دا علي الحزب ؟؟ اللي بينتمي ليه نصاري مثلاً أو باقي المصريين ...

تحيـــاتي .. :give_rose:

رابط هذا التعليق

شكــراً

تفكر أو لا تفكر شيء لا يخصني يا فندم .. أنا قولت حقيقة وجهات النظر و الاراء تختلف حسب هوا اي شخص ..

بصراحة ونعم الرد

عموماً يعنى وجهة نظرى إن الجماعة استعجلت كل الانتخابات اللى فى مصر, سواء برلمان أو نقابات, بحجة إن ده الطريق الوحيد للديمقراطية واكتساب الشرعية...

وسبحان الله الانتخابات الوحيدة اللى ماستعجلتهاش الجماعة هى انتخابات حزبها, وبنشوف كل شوية إن اللى بينضم من الإخوان لأحزاب أخرى يتم فصله من الجماعة, ورغم ده كله بيقولوا إن الحزب منفصل عن الجماعة والجماعة منفصلة عن الحزب.

شكلنا خلصنا من الحزب الوطنى وحنلبس فى الحزب الوطنى اللى مركب دقن أو الحزب الوطنى فرع المعاملات الإسلامية.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

شكــراً

بصراحة ونعم الرد

عموماً يعنى وجهة نظرى إن الجماعة استعجلت كل الانتخابات اللى فى مصر, سواء برلمان أو نقابات, بحجة إن ده الطريق الوحيد للديمقراطية واكتساب الشرعية...

وسبحان الله الانتخابات الوحيدة اللى ماستعجلتهاش الجماعة هى انتخابات حزبها, وبنشوف كل شوية إن اللى بينضم من الإخوان لأحزاب أخرى يتم فصله من الجماعة, ورغم ده كله بيقولوا إن الحزب منفصل عن الجماعة والجماعة منفصلة عن الحزب.

شكلنا خلصنا من الحزب الوطنى وحنلبس فى الحزب الوطنى اللى مركب دقن أو الحزب الوطنى فرع المعاملات الإسلامية.

لو تسمحلي ياعني الكلام اللي بالأحمر دا جايبة منين ؟!؟

رابط هذا التعليق

شكــراً

بصراحة ونعم الرد

لو تسمحلي ياعني الكلام اللي بالأحمر دا جايبة منين ؟!؟

الموضوع ده معروف منذ إشهار الحزب, ولا أعلم حتى الآن إنه تم انتخاب أى قيادى من قيادات الحزب, ولكن تم اختيارهم من مجلس شورى الجماعة

أما في ما يتعلق بطريقة تأسيس الحزب واختيار قياداته فقد كانت أيضا مثيرة للجدل. إذ لم يتم اجراء انتخابات نزيهة وعلنية لاختيار قيادات الحزب ومنهم رئيس الحزب محمد مرسي ونائبه عصام العريان والأمين العام للحزب ووكيل المؤسسين محمد سعد الكتاتني. ما حدث هو أن مجلس الشورى العام لجماعة الإخوان، وهو بمثابة الهيئة العليا للإخوان ولا توجد له أي علاقة رسمية بحزب "الحرية والعدالة"، قام باختيار قيادات الحزب وتحديد مناصبهم بشكل سري،. وهذا ما أثار اعتراضات عديدة خاصة لدى شباب الإخوان الذين رأوا أن الجماعة تحاول فرض وصايتها علي الحزب منذ تأسيسه. الا أن رئيس الحزب محمد مرسي أشار إلى أن القيادة الحالية هي قيادة انتقالية مؤقتة إلى حين عقد مؤتمر للحزب سيتم من خلاله تنظيم انتخابات داخلية.

المصدر: حزب "الحرية والعدالة" :هاجس الاستقلالية

وده مقطع فيديو للقاء مع رئيس الحزب أعتقد إنه جاب سيرة الموضوع

http://www.youtube.com/watch?v=izk_ykyyMhQ

أما بخصوص فصل المنضمين لأحزاب أخرى, فده فيديو يخص هذا الموضوع

http://www.youtube.com/watch?v=c62VTbEbgbQ

shawshank

رابط هذا التعليق

كيف؟؟؟؟ و أين يذهب مبدأ الولاء والبراء و وما فائدة السمع و الطاعة

انتخب الشعب من يخدمه

ولم ينتخب فرعونا جديدا

الحاكم ... خادم للشعب و ليس سيده

الانتخابات ليست " مبايعة "

وأصوات الناخبين ليست " ثقة مطلقة "

رابط هذا التعليق

الخوف كل الخوف أن نطيح بديكتاتور ( ديمقراطي )

ونأتي بحكومة ورئيس يخضعون لديكتاتور بقسم السمع والطاعة.

ولنا فيما حدث في إيران العام الماضي عبرة

رئيس وحكومة يخضعون ( للمرشد الأعلى ) أو ( المرشد العام ).

أدعو الله ألا يتولى أمورنا إلا من كان بمقدوره العمل لصالح مصر وأهل مصر.

عندما تخرج على حاكم يحكم لكونه عسكريا فقد تتهم بأنك ضد حكم العسكر... يعنى مدنى

و عندما تخرج على ديكتانور يسارى... فأنت يمينى رأسمالى مثلا

و عندما تخرج على رأسمالى... فقد تكون تهمتك الإشتراكية ولاا الشيوعيه ...مثلا

لكن عندما تثور أو تنتقد.... (ناهيك على أن تخرج) على من يحكم بسم دين... ترى كيف تكون تهمتك... و عقوبتك

رابط هذا التعليق

مستكترين الفرحة !!

ياعني حته الفرحة كتيرة و كأن الفرحة دي علشان هدف الوصول للسلطة ..

أمال علشان إيه بالظبط؟؟؟

مش علشان ان الناس دي طلع عينها و عين ابوها أكتر من 30 سنة ظلم و تعذيب و قرف و ربنا كرمها بعد دا كله
..

ما قلناش حاجة... بس مهم الشيوعيين... و الماركسيين... و الشيعة... و البهائيين و عبده الشيطان طالع عينهم برضه فى السجون... و الظلم و القرف بسبب إختلاف الرئى... و الفكر ,... و العقيدة... فين نصيبهم من كيكية الثورة

مستقل مالياً و إدارية .. بالبلدي ملوش أي علاقة بمكتب الإرشاد .. رئيس الحزب كمثال مستقيل من الجماعة و غيره ..

المرشد العام لا يستطيع التدخل في أمور البرلمان ، خاصة بعد إنشاء الحزب و إستقلاله مالياً و إدارياً ..

قصدك أن عم أحمد مش هو الحاج أحمد

مصر إن شاء الله هتكون أحلي .. الناس دي جت بإرادة الشعب و برده لو الشعب مش عايزها هيمشيها !!

و هما عارفين كدا كويس .. الشعب حمّل الناس دي أمانه كبيرة و إن شاء الله هيكونا قدها و قدود

..

أتمنى ذلك... لان البديل لذلك... صعب أوى على الكل

رابط هذا التعليق

لكن ما أقصده هنا أن الحزب ليه قرارته بعيده تماماً عن الجماعة .. ياعني مش مُلزمة من الجماعة ،،

السياسة هي لب عمل الأحزاب السياسية. وتبني الحزب لرؤية الجماعة السياسية يقدح في استقلاله. يعني طبقًا لكلام حضرتك الحزب تابع للجماعة فيما تقرره من مواقف وثوابت ورؤى وايدلوجيات سياسية (إن صح التعبير). وبالتالي الحزب في النهاية غير منفصل عن الجماعة سياسيًا، حتى لو لم يكن مرشد الجماعة هو رئيس الحزب، وحتى لو كان للحزب استقلال مالي وإداري عن الجماعة. ما يعنيني أنا شخصيًا في عمل الأحزاب السياسية هو برنامجها ورؤيتها السياسييين.

وعمومًا لا يعيب الحزب تبعيته السياسية للجماعة، يعني مفيش مشكلة من وجهة نظري طالما أن أعضاء الحزب أنفسهم يؤمنون بفكر الجماعة ويتبنونها. لكني فهمت من كلام حضرتك أن من هو عضو بالحزب لا يشترط أن يكون ممن يؤمن بفكر الجماعة السياسي ويتبناه، بدليل وجود نصارى بالحزب، وترحيب الحزب بالكفار أعضاء فيه. وبالتالي نظريًا قد تظهر مشاكل على الأرض بمرور الوقت بسبب احتمال الصدام بين قرار الحزب (والذي لا يتنبى أعضاؤه بالضرورة الفكر السياسي للجماعة) وبين الفكر السياسي للجماعة. فمثلاً لو أخذ الحزب - ويوجد به نصارى كثير جدًا، ومرحب بعضوية الكفار فيه - قرارًا ما بعد تفكير وتحليل ودراسة وشورى داخل الحزب. وكان هذا القرار يصطدم ويتعارض مع الفكر السياسي للجماعة، والذي يتبناه الحزب. هنا تظهر المشكلة. هل يتخلى الحزب عن تبنيه للفكر السياسي للجماعة وينتصر لكيانه المستقل؟ أم يضرب برغبة أعضائه عرض الحائط ويبقي على تبعيته السياسية للجماعة؟ وتفصل مثل هذه السيناريوهات وشبيهاتها (إن وجدت) في مسألة تبعية الحزب سياسيًا للجماعة. وتتضاعف صعوبة المشكلة إن كان للحزب عدد لا بأس به من المقاعد بالبرلمان.

:give_rose:

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

السياسة هي لب عمل الأحزاب السياسية. وتبني الحزب لرؤية الجماعة السياسية يقدح في استقلاله. يعني طبقًا لكلام حضرتك الحزب تابع للجماعة فيما تقرره من مواقف وثوابت ورؤى وايدلوجيات سياسية (إن صح التعبير). وبالتالي الحزب في النهاية غير منفصل عن الجماعة سياسيًا، حتى لو لم يكن مرشد الجماعة هو رئيس الحزب، وحتى لو كان للحزب استقلال مالي وإداري عن الجماعة. ما يعنيني أنا شخصيًا في عمل الأحزاب السياسية هو برنامجها ورؤيتها السياسييين.

وعمومًا لا يعيب الحزب تبعيته السياسية للجماعة، يعني مفيش مشكلة من وجهة نظري طالما أن أعضاء الحزب أنفسهم يؤمنون بفكر الجماعة ويتبنونها. لكني فهمت من كلام حضرتك أن من هو عضو بالحزب لا يشترط أن يكون ممن يؤمن بفكر الجماعة السياسي ويتبناه، بدليل وجود نصارى بالحزب، وترحيب الحزب بالكفار أعضاء فيه. وبالتالي نظريًا قد تظهر مشاكل على الأرض بمرور الوقت بسبب احتمال الصدام بين قرار الحزب (والذي لا يتنبى أعضاؤه بالضرورة الفكر السياسي للجماعة) وبين الفكر السياسي للجماعة. فمثلاً لو أخذ الحزب - ويوجد به نصارى كثير جدًا، ومرحب بعضوية الكفار فيه - قرارًا ما بعد تفكير وتحليل ودراسة وشورى داخل الحزب. وكان هذا القرار يصطدم ويتعارض مع الفكر السياسي للجماعة، والذي يتبناه الحزب. هنا تظهر المشكلة. هل يتخلى الحزب عن تبنيه للفكر السياسي للجماعة وينتصر لكيانه المستقل؟ أم يضرب برغبة أعضائه عرض الحائط ويبقي على تبعيته السياسية للجماعة؟ وتفصل مثل هذه السيناريوهات وشبيهاتها (إن وجدت) في مسألة تبعية الحزب سياسيًا للجماعة. وتتضاعف صعوبة المشكلة إن كان للحزب عدد لا بأس به من المقاعد بالبرلمان.

:give_rose:

الحزب ليه برنامج يا فندم برنامج كامل اللي موافق عليه بينضم للحزب صح كدا ..

ياعني انا قريت برنامج حزب كذا و كذا و كذا و لقيت مثلاً ان حزب الحرية و العدالة لية رؤية واضحه و وسطي مش متشدد

و انه أهدافه 1 ، 2 ، 3 .. الخ ..

أمنت بالبرنامج دا بروح ع طول أشترك في الحزب و أكون عضو ليه

مرجعيتي للبرنامج في النقطة دي مش لفكر الجماعة ..

ياعني مش بقول الجماعة تفكيرها كذا و كذا و كذا يبقي خلاص مش هشترك في الحزب ..

لا بشوف البرنامج الخاص بالحزب و بناءً عليه بشترك فيه أو لا هل أهدافة و مبادئه و رؤيته تتوافق معي أم لا ..

الحزب الذراع السياسي للجماعة رؤية الإخوان ملخصها كلمتين ( مدنية بمرجعية إسلامية ) مفيش تشدد وسط لان مصر مينفعش فيها التشدد و نكون زي السعودية كدا

مش مستحيل لكنه صعب جداً في الوقت الحالي ..

البرنامج و التنفيذ و القرارات كلها من الحزب و رئيسه ..

أتمني تكون الرؤية وصلت لحضرتك .

رابط هذا التعليق

ياعني انا قريت برنامج حزب كذا و كذا و كذا و لقيت مثلاً ان حزب الحرية و العدالة لية رؤية واضحه و وسطي مش متشدد

برامج الأحزاب السياسية هي برامج سياسية. وحيث أن للحزب برنامج كامل، وللحزب رؤية واضحة، وحيث أنه متبني رؤية الجماعة في المجال السياسي، وحيث أنه الذراع السياسي للجماعة، فلابد أن يكون برنامج الحزب ورؤيته تابعة لـ ومتفقة مع الرؤية السياسية للجماعة. وفي هذه الحالة يكون من الصعب التوفيق بين ذلك وبين

لأن الاتنين هنا شيء واحد. لأن البرنامج برنامج سياسي، والحزب يتبنى الفكر السياسي للجماعة، إذن فبرنامج الحزب وفكر الجماعة متفقان.

فأنا شايف بناء على كلام حضرتك إن الحزب تابع سياسيًا للجماعة وليس مستقلاً. وتظل معضلة استقلال كيانه - الذي يضم نصاري كثير جدًا ويرحب بالكفار أعضاء - قائمة وفي صراع مع تبعيته للجماعة. كذلك أشعر ببعض التناقض بين تبني الحزب رؤية الجماعة في مدنية الدولة بمرجعية إسلامية وبين ترحيب الحزب بعضوية الكفار ووجود عدد كثير جدًا من النصاري فيه. فربما نظريًا في المستقبل وصل هؤلاء الكفار والنصارى لقمة الهرم القيادي في الحزب، أو صاروا أغلبية في الحزب، وربما ساعتها لن تكون مدنية الدولة بمرجعية إسلامية مبدأً ثابتًا ومستقرًا للحزب.

عميق تحياتي لحضرتك على المجهود الكبير في الرد والتوضيح :give_rose:

رابط هذا التعليق

برامج الأحزاب السياسية هي برامج سياسية. وحيث أن للحزب برنامج كامل، وللحزب رؤية واضحة، وحيث أنه متبني رؤية الجماعة في المجال السياسي، وحيث أنه الذراع السياسي للجماعة، فلابد أن يكون برنامج الحزب ورؤيته تابعة لـ ومتفقة مع الرؤية السياسية للجماعة. وفي هذه الحالة يكون من الصعب التوفيق بين ذلك وبين

لأن الاتنين هنا شيء واحد. لأن البرنامج برنامج سياسي، والحزب يتبنى الفكر السياسي للجماعة، إذن فبرنامج الحزب وفكر الجماعة متفقان.

فأنا شايف بناء على كلام حضرتك إن الحزب تابع سياسيًا للجماعة وليس مستقلاً. وتظل معضلة استقلال كيانه - الذي يضم نصاري كثير جدًا ويرحب بالكفار أعضاء - قائمة وفي صراع مع تبعيته للجماعة. كذلك أشعر ببعض التناقض بين تبني الحزب رؤية الجماعة في مدنية الدولة بمرجعية إسلامية وبين ترحيب الحزب بعضوية الكفار ووجود عدد كثير جدًا من النصاري فيه. فربما نظريًا في المستقبل وصل هؤلاء الكفار والنصارى لقمة الهرم القيادي في الحزب، أو صاروا أغلبية في الحزب، وربما ساعتها لن تكون مدنية الدولة بمرجعية إسلامية مبدأً ثابتًا ومستقرًا للحزب.

عميق تحياتي لحضرتك على المجهود الكبير في الرد والتوضيح :give_rose:

طيب تعرف ان فيه قيادي نصراني بالحزب ؟؟

المفكر المسيحي رفيق حبيب نائبا لرئيس الحزب دا الرابط ..

شوف واحدة واحدة ..

الحزب الذراع السياسي للجماعة و متبني رؤية الجماعة من الناحية السياسية .. تمام

البرنامج قايم علي فكرة الجماعة و مطروح لكل المصريين .. أنه يا جماعة دا البرنامج بتاعنا الموافق انه ينضم للحزب يتفضل مرحباً به ..

فبقا فيه أهداف و برنامج محدد الغاية هنا تنفيذه ..

الحزب ليه كيان منفصل تماماً عن الجماعة مالي و إداري ..

قرارات الحزب هنا طبعاً مش مُلزمة علي أي عضو بالحزب .. مش زي الجماعة و مبادئها ..

لان مستحيل طبعاً حد هيقبل كدا يقولك إية الحزب دا بيمشي كلامه علينا و و و و ناس هتقعد تفسر تفسيرات غريبة صح ؟؟,,

و إلا كانوا سموه حزب الحرية و العدالة للإخوان المسلمون فقط .. إنما هو لكل المصريين بإختلاف فكرهم .. الخ بيجمعهم برنامج واضح و محدد ..

أنا مثلاً عضو فيه لقيت ان فيه تقصير من الحزب أو او او .. من حقي أعترض و أجادل و أناقش و أقول دا صح و دا غلط . الخ

الجماعة غير كدا و وضعت ليك أركان البيعة العشر .. في المشاركة اللي فاتت ..

الإختلاف الداير هنا ان الناس مفكرة ان المرشد لو أخد قرار يبقي خلاص لا رجعه فيه من الحزب و أعضاءه و طبعاً دا كلام مش مظبوط

الحزب ليه رئيس و ليه إدارة منفصلة تماماً عن مكتب الإرشاد .. ( الرؤية و المنهج موضوع من الجماعة ) ..

و ناس كتير جداً وافقت علي هذا البرنامج و من هنا أخذوا قرار الإشتراك في الحزب

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أخونا الفاضل/ omda2006

والله أنا عاجز عن شكر حضرتك على المجهود الكبير، وعذرًا على إزعاجي أو بطئي في الفهم.

والحقيقة بعد توضيحات حضرتك، مازالت معضلة تبعية الحزب للجماعة قائمة لديّ. لكن عمومًا سيتضح ذلك في الأيام والشهور القادمة إن شاء الله.

:give_rose::clappingrose:

رابط هذا التعليق

الخوف كل الخوف أن نطيح بديكتاتور ( ديمقراطي )

ونأتي بحكومة ورئيس يخضعون لديكتاتور بقسم السمع والطاعة.

ولنا فيما حدث في إيران العام الماضي عبرة

رئيس وحكومة يخضعون ( للمرشد الأعلى ) أو ( المرشد العام ).

أدعو الله ألا يتولى أمورنا إلا من كان بمقدوره العمل لصالح مصر وأهل مصر.

عندما تخرج على حاكم يحكم لكونه عسكريا فقد تتهم بأنك ضد حكم العسكر... يعنى مدنى

و عندما تخرج على ديكتانور يسارى... فأنت يمينى رأسمالى مثلا

و عندما تخرج على رأسمالى... فقد تكون تهمتك الإشتراكية ولاا الشيوعيه ...مثلا

لكن عندما تثور أو تنتقد.... (ناهيك على أن تخرج) على من يحكم بسم دين... ترى كيف تكون تهمتك... و عقوبتك

الفاضل أو الفاضلة آل مصريم

ممكن بس نعرف مين اللي ادعى انه هيحكم باسم الدين...ياريت لو عندك اي تصريح مقروء او مرئي ان هناك من ادعى انه سيحكم باسم الدين ان تضعه لنا هنا لكي نعرف من هو الذي ادعى ذلك

ام هو مجرد ترديد كلام من حضرتك وخلاص

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

الفاضل omda2006

هل أطمع فى رد أو تفنيد لمقاطع الفيديو التى أدرجتها فى مداخلة سابقة رداً على سؤالك؟

وماذا يمكن أن يكون تفسير عدم الرد عليها رغم أنك شاركت بعدها فى الموضوع؟ هل هو سهو أم تجاهل أم عدم وجود رد أم اقتناع أم ماذا؟

تحياتى

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...