اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أشربوا بقه يابتوع الاستقرار

متعب

Recommended Posts

إهـــــدا .. شــــويه...و كِـــــن يا بـــــاز

إللـــى بيحصــــل... ده .... إنــــــجــــاز

على عيـــنـنا .. وراســـنـا .. التــــحرير

بـــس... مــهـــوش مــِعيار .. يا كَبــيــر

ســيــبـــك .. مـــن شـُـغـــل ... التحويــر

ليــــه ســـــوداوى ... و ليــــه مُـنـحــــاز

يخرب بيت الحلاوة يا راجل

ايه الحلاوة والجمال ده

ربنا يزيدك قسم وسمعنى

تستاهل 100 نقطة خضر

:give_rose::give_rose::give_rose::give_rose:

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يخرب بيت الحلاوة يا راجل

ايه الحلاوة والجمال ده

ربنا يزيدك قسم وسمعنى

تستاهل 100 نقطة خضر

الله يخليك ويكرمك يا أخى العزيز رؤوف:give_rose: .. الفضل برده يرجع للباز افندى .. ... الراجل ده بجد ((ماده خاااااااااااام.. للإلهااااااااااااااااااام)) هههههههههههههههههه

يبدو وأن الباز أفندى قد خُلِق ليعترض

لو الشرعيه فعلا هى شرعية ميدان التحرير .. مش بعيد لو المعجزه حصلت والزمالك خد الدورى السنه دى .. نلاقى دعوة من التراس الاهلى لعمل مليونيه فى التحرير((وهم قادرون على ذلك بسهوله)) تطالب برجوع درع الدورى لمكانه المفضل .. غصب وإقتدار .. ما هو فرض الرأى مبقاش بالديموقراطيه والانتخاب .. لكن بقى بلوى الدراع والفوضى والحشد .. وهكذا الامثله لا تعد ولا تحصى .. كل فئه عايزه تفرض رأيها ..تحتشد فى ميدان التحرير.. بما ان التحرير هو المعيار

انا مش ضد الثوره ..ولا الثوار.. ولا ميدان التحرير .. لكن بجد العمليه باخت اوى .. وبقى طعمها ماسخ

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ممكن حضرتك الدليل على كلامك ؟ !!

الدليل ثم الدليل ثم الدليل

أين الدليل على أن الثوار هم من يمثلون الشعب المصري ؟

الانتخابات المتوقع لها مشاركة بما يقارب 40 مليون مصري والثوار مهما زادوا او نقصوا لن يتعدوا 3 مليون شخص smk:

ممكن حضرتك الدليل ؟ !!! وإن لم تأت بالدليل على ما تقولين فهذا كذب وتدليس وافتراء وتسفيه للشعب المصري بأكمله وحصره في مجموعة تعتصم في ميدان التحرير

وعليكم السلام ورحمة الله

اللى قام بالثورة يا اسامة هم كل الشعب المصرى الا كلاب مبارك طبعا

حنى المغتربين قمنا بالثورة ودعمها بطرق مختلفة

انا نافهمتش سؤالك بالظبط عن الدليل مش فاهم دليل على ايه يا ريت تشرح لى قصدك وهاجاوبك ان شاء الله

الذين قاموا بالثورة كل الاطياف وكل الانتماءات هذا لا ينكره عاقل وقت أن كانت هناك ثورة فعلا

لكن أن تحجر شعب مصر في ميدان التحرير والميدان فقط فهذا مما لا شك فيه لا يقبل عاقل

الانتخابات هي التي تمثل رأي الشعب وصوت الشعب والتحرير قد اكمل الرسالة وما يحدث في التحرير الآن هو أما فوضى أو اعتصامات فئوية ولا انكر الاعتصامات فمن حق اي فئة الاعتصام بما لا يعيق الدولة وبما لا يضر الآخرين، أي إن ارتئت الدولة ضرر الاعتصامات ووقف الحال فيجب على الدولة أن تمنع هذا الاعتصام في هذا المكان تحديدا بما لا يؤثر على مصالح الآخرين.

الأخ الفاضل سي السيد

عذرا اخي الكريم انا لا استخدم اسلوب استفزازي إلا عندما اجد ايضا نفس الاسلوب

فما خطه السيد باز ما هو إلا احتقار واستخفاف بالانتخابات ويؤخذ على انه دعوة للفوضى والبلطجة smk: حقدا منه على الدستور الاسلامي وشرع الله الذي سيطبق بإذن الله شاء من شاء وأبى من أبى ولينصرن الله من ينصره :)

خلاصة ما اردت قوله أن الانتخابات لمجلس الشعب صوتها وحمكها ونتيجتها هي الاساس وما دون ذلك ما هو إلا مجرد جعجعه لا تسمن ولا تغني من جوع وما دون ذلك ما هو إلا مجرد خوف وتخبطات المهزوم المنهزم الانهزامي الذي خسر وعلم حجمه الطبيعي وعرف قدره ومقداره ولن ولم يستوعب أن الإسلام هو دين الله وهؤلاء هم عباد الله وهذه الانتخابات ما هي إلا شهادة أمام الله يقر بها لما يقف امام ربه أنه اختار الإسلام .. اختار شرع الله فليجروا حسره هزيمتهم غير مأسوف عليهم وستحل البشائر بإذن الله رغم حقدهم وغلهم وسيكتسح شرع الله بإذن الله .. ولو استمر الوضع في الميدان على ما هو عليه من بعض الافراد أو حتى الانتماءات الحزبية فهذه هي الفوضى وام الفوضى بأسرها ويجب على الجميع احترام صوت الشعب واختيار الشعب، ولئن استمر الوضع هكذا فستكون فوضى وفتنة لا يعلمها عاقبتها إلا الله. والله ستكون طامه كبرى على مصر إن لم يرتضخ رافضي التيارات الاسلامية أو الحكم الاسلامي إلى رأي الشعب وصوت الشعب وغالبية الشعب ولنا ما حدث في الجزائر عبرة لأولي الابصار.

وليخسىء الخاسئون

وموتوا بغيظكم

ودع الكلاب تسير والقافله تسخم

وبقيه الاسطوانه

هو ده بالصلاة على النبى ال وخدينه منكم

انته مين اصلا عشان تتحدث باسم الاسلام والمسلمين ومين ال اعطاك الحق ده ومين ال اعطاك حق التصنيف

ده حاقد وده بيثير الفوضى وابصر ايه واسمع ايه

خلاص كفرتوا الناس . انتوا حافظين على فكرة مش مزاكرين حتى . بوقين بنرميهم وخلاص ومش عارفين اصلا احنا بنتكلم على ايه من اساسه

بجد عزيز على نفسى جدا انكوا تمثلوا الاسلام بجد وكمان وضعت نفسك وكأنك علام الغيوب وتعرف ما يدور فى القلوب والاسماع حتى تصنف هذا وذاك

الكلام ده يمشى على منبر ينفع خطب للصم والبكم

انته عارف الموضوع الاول بيتكلم على ايه اصلا

طيب راجع الاول كده الموضوع وشوفه بيتكلم على ايه وبعدين اقتبس الاسئله المطروحه دى فى الموضوع وأجب عليها

تعرف تعمل ده

اشك الحقيقه

ومش هتعمل ده لانك لاتملك اجابه عليها الا بالرجوع للراجل الكبير البيج بوص يعنى

روح قله ايه الدنيا معاك

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يخرب بيت الحلاوة يا راجل

ايه الحلاوة والجمال ده

ربنا يزيدك قسم وسمعنى

تستاهل 100 نقطة خضر

الله يخليك ويكرمك يا أخى العزيز رؤوف:give_rose: .. الفضل برده يرجع للباز افندى .. ... الراجل ده بجد ((ماده خاااااااااااام.. للإلهااااااااااااااااااام)) هههههههههههههههههه

لو الشرعيه فعلا هى شرعية ميدان التحرير .. مش بعيد لو المعجزه حصلت والزمالك خد الدورى السنه دى .. نلاقى دعوة من التراس الاهلى لعمل مليونيه فى التحرير((وهم قادرون على ذلك بسهوله)) تطالب برجوع درع الدورى لمكانه المفضل .. غصب وإقتدار .. ما هو فرض الرأى مبقاش بالديموقراطيه والانتخاب .. لكن بقى بلوى الدراع والفوضى والحشد .. وهكذا الامثله لا تعد ولا تحصى .. كل فئه عايزه تفرض رأيها ..تحتشد فى ميدان التحرير.. بما ان التحرير هو المعيار

انا مش ضد الثوره ..ولا الثوار.. ولا ميدان التحرير .. لكن بجد العمليه باخت اوى .. وبقى طعمها ماسخ

مش نصبر شويه كده ياحج ونشوف النتايج الاول هتودينا لفين

جه وقت العملى ال نشوف فيه مين صح . التحرير ولا ال بيحصل دلوقتى

الايام فى جعبتها الكثير

نصبر ونشوف الدنيا فيها ايه

حلوين البيتين الشعر دول عجبونى على فكرة

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يخرب بيت الحلاوة يا راجل

ايه الحلاوة والجمال ده

ربنا يزيدك قسم وسمعنى

تستاهل 100 نقطة خضر

مش نصبر شويه كده ياحج ونشوف النتايج الاول هتودينا لفين

جه وقت العملى ال نشوف فيه مين صح . التحرير ولا ال بيحصل دلوقتى

الايام فى جعبتها الكثير

نصبر ونشوف الدنيا فيها ايه

حلوين البيتين الشعر دول عجبونى على فكرة

تفائل خيرا يا مان .. حتى لو ..لا قدر الله .. التجربة الانتخابيه الحاليه لم تأتى بثمارها المأموله .. اهو يبقى حاولنا وجربنا .. ونحسن ونجود فى اللى جاى ان شاء الله .. واهو نعتبرها اول خطوه فى طريق الألف ميل .. يا مان ده ربنا بجلالة قدره خلق الدنيا فى ست ايام ..وهو قادر على ان يقول للشئ كن فيكون .. واحنا بلدنا بقالها قرابة النصف قرن بتتدمر وبتتدهور .. عايز تصلح كل ده فى يوم وليله .. الا بقى لو معاك عصا موسى عليه السلام .. انا بدعوك بدورى ان تصبر.. حتى ظهور النتائج .. وأخلع نضارتك السوده

بالنسبه للزجل .. اى خدمه يا مان .. بس انت تغنى واحنا معاك .. انت اكثر جانب ايجابى فيك هو روحك الرياضيه . .. رغم نقدى اللاذع والساخر لك .. وده اللى بيشجعنى وبيحفزنى... للتفاعل معك بازجالى واشعارى اللى محلتيش غيرهم

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

bv:-

إهـــــدا .. شــــويه...و كِـــــن يا بـــــاز ..و كفايه يا برنس إستفزاز

و ارحموا مصر و فككوا عنها.. علشان منكوا دى جابت جاز

اوعى يغرك صبرها عنكوا.. او ضحكه صفرا من وش إزاز

و ارفع ايدك و ارجع بيتكوا.. و اقعد على الكرسي الهزاز

وسيبنا نبنى فى صمت و نحمى بلدنا من كل مخرب منحاز

..

مع كامل الاحترام و التقدير للبصيلى الكبير و سامحنى ان كنت تجاوزت حدى و تعديت على تخصصك

لكن بصراحه موقف الباز الغريب هو اللى شجعنى .

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

..

مع كامل الاحترام و التقدير للبصيلى الكبير و سامحنى ان كنت تجاوزت حدى و تعديت على تخصصك

هههههههههههههههههههههههه بركاتك با باز افندى .. عاش الباز افندى ملهم الجماهير ... بجد اضافه زجليه تفاعليه جميله .. مفيش اى تجاوز اخى الفاضل ابو عمر :give_rose: .. للاسف تقييماتى خلصت:clappingrose: .. بالنسبه لموقف الباز افندى .. هو مزودها حبتين .. وخايف اوى من العفريت .. واللى بيخاف من العفريت بيطلع له:closedeyes:

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

..

ايه ده انت طلعت انت كمان موهوب يا ابو عمر

شكل الباز هانسميه مفجر القدرة الشعرية فى الحاورات

واتوقع الجزء الثانى من المحاورات هيبقى اسمه مختارات المحاورات مما قيل فى الباز افندى مفجر الثورة الشعرية فى المحاورات

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

رابط هذا التعليق

طيب الحمد لله اني مش انا لوحدي الي حسيت ان كلام الاخ الباز كلام مستفز وغريب جدا جدا وعليه كان الاستفزاز بالاسفتزاز ولو عدتم عدنا smk:

طيب الأخ سي السيد متحامل عليه انا :closedeyes: .. اتنين متفقين ان كلام الاخ الباز مستفز وغريب ؟ !!

كلامه فحواه هيا بنا إلى الفوضى هيا بنا إلى التحرير وهذه الانتخابات تحت اقدامنا :closedeyes: والشرعية هي التحرير والشعب هو التحرير وما دون ذلك هم اذناب الفلول !!!!!

تم تعديل بواسطة XXusamaXX
رابط هذا التعليق

على فكره خلوني اقول حاجه مش عارف جديده عليكم ولا لأ

البرلمان ده سواء فاز فيه الاسلاميين او الليبراليين او اي حد كان

الفوز حيبقى سلاح ذو حدين

لو قدر ينتزع السلطه والشرعية من مجلس العسكر ويثبت رجولته امام الشعب حناخده وانا اولهم بالاحضان

ولو طلع برلمان مهزأ وشرابة خرج والله في سماه حيكون حفر قبره بايديه ومش حياخد من شرفاء شعب مصر غير بالجزمه

وكلها 6 شهور \ حد اقصى \ وتنعاد الانتخابات ويقابلوني لو حد ادى صوته تاني لناس اراجوزات مالهمش لازمه

خلص الكلام ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

[

مشاركه معقوله الى حد كبير

اروح الشغل بقى

ونيجى نكمل

صباح الفل

ترجع بالسلامة يا راز وهاستنى ردك على مشاركتى اللى كتبتها

رابط هذا التعليق

طيب الحمد لله اني مش انا لوحدي الي حسيت ان كلام الاخ الباز كلام مستفز وغريب جدا جدا وعليه كان الاستفزاز بالاسفتزاز ولو عدتم عدنا smk:

طيب الأخ سي السيد متحامل عليه انا :closedeyes: .. اتنين متفقين ان كلام الاخ الباز مستفز وغريب ؟ !!

كلامه فحواه هيا بنا إلى الفوضى هيا بنا إلى التحرير وهذه الانتخابات تحت اقدامنا :closedeyes: والشرعية هي التحرير والشعب هو التحرير وما دون ذلك هم اذناب الفلول !!!!!

يعنى قلتلك اقرأ الموضوع تانى ومفيش فايده برده

هو انا قلت الكلام ده فى الموضوع ولا بتقويلنى وخلاص

مش انا قلتلك انك معندكشى اجابات

وموتوا بغيظكم بقيه الاسطوانه وخلاص

طيب سيبك من الموضوع طالما مش فاهمه ومش عارف تجاوب

اكلمك على كلامك السابق بس يارب تجاوب

انته بتقول اسلاميه وهتقام الدوله شئتم ام ابيتم وبقيه الخطبه

اوكيه

تمام ويميتك ماشيه وزى الفل وكلام عليه اتنين كيلو عنب

السؤال بقى

مين ال هيقيم الدوله الاسلاميه والشريعه السماويه ؟

فاذا كان البج بوص وشركاه قالوا احنا مش هنمسك الحكم

يبقى عمر حمزاوى ال هيقيم الشريعه الاسلاميه ولا مين بقى بالصلاتو على النبى كدهوت

هه هتجاوب ولا هى سنه سوده وخلاص

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

وكلها 6 شهور \ حد اقصى \ وتنعاد الانتخابات ويقابلوني لو حد ادى صوته تاني لناس اراجوزات مالهمش لازمه

خلص الكلام ,,

أحسنت يا تيمور .. كده اتفقنا ان الانتخابات هى المعيار الرئيسى والبات والقاطع فى الفصل بين الامور .. انا بحاول اقرب وجهات النظر يا مان .. يمكن نتفق بجد ونقدر نكون ايد واحد .. سواء ثورجى او كنباوى

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

الفوز حيبقى سلاح ذو حدين

لو قدر ينتزع السلطه والشرعية من مجلس العسكر ويثبت رجولته امام الشعب حناخده وانا اولهم بالاحضان

ولو طلع برلمان مهزأ وشرابة خرج والله في سماه حيكون حفر قبره بايديه ومش حياخد من شرفاء شعب مصر غير بالجزمه

خلص الكلام ,,

كلام سليم..و أكيد كلنا بنتبني نفس المنطق...ولو تبين لي أن الذي اخترته بنفسي في الانتخابات..كان عاوز شو اعلامي و منظرة..وسلطة و بس..من غير شغل..أنا شخصيا هكون أول من يهاجمه و يسحب منه الثقة..

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

..

دى حلوة

تستاهل كاسين

فصحتك بقه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الفوز حيبقى سلاح ذو حدين

خلص الكلام ,,

انا عاوز الاول اقيم المشاركه دى بجد لانها اولا فى صلب الموضوع بعيدا عن المهاترات

وثانيا دخلت دماغى

بس عاوز اقولك على حاجه ياسيد تيمور من لايستبعد المأمرة من العسكر مخدوع

التقيم بقى منين بقه بالصلاة على النبى كده لان المنتدى ده غريب شويه مش فاهم نظامه

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

[

مشاركه معقوله الى حد كبير

اروح الشغل بقى

ونيجى نكمل

صباح الفل

ترجع بالسلامة يا راز وهاستنى ردك على مشاركتى اللى كتبتها

لو سألت ابنك الصغير هيقولك مين وليه والنظام ده عاوز يعمل ايه فى مصر

مين بقه غير النظام ورجالته وعصابته مش عاوز يعمل ال بتسئل عليه ده وبتلح على اجابته

مين بقه من العصابه الحاكمه ال عاوز مصر تعدى بخير

الطبلجى ولا بتوع طره لاند

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

خلص الكلام ,,

أحسنت يا تيمور .. كده اتفقنا ان الانتخابات هى المعيار الرئيسى والبات والقاطع فى الفصل بين الامور .. انا بحاول اقرب وجهات النظر يا مان .. يمكن نتفق بجد ونقدر نكون ايد واحد .. سواء ثورجى او كنباوى

ان شاء الله متفقين عشان الهدف واحد هو مصلحة البلد

يبقى العبره مش مين الفائز

العبره هو حيعمل ايه للبلد

وحيحافظ على هيبة البرلمان كممثل شرعي ( ووحيد ) للشعب المصري ام حيبقى مجرد ظل لمجلس العسكر

وآدينا مستنيين و ايدينا ع الزناد !

رابط هذا التعليق

الفوز حيبقى سلاح ذو حدين

خلص الكلام ,,

كلام سليم..و أكيد كلنا بنتبني نفس المنطق...ولو تبين لي أن الذي اخترته بنفسي في الانتخابات..كان عاوز شو اعلامي و منظرة..وسلطة و بس..من غير شغل..أنا شخصيا هكون أول من يهاجمه و يسحب منه الثقة..

الله عليك يا عطار

وليك عليا في المقابل لو طلع الفائز دكر من ضهر دكر حنخللي خدودنا ليه مداس

بس ياخد بتار الشهداء ويحقق احلام المصريين في الكرامه والحريه

رابط هذا التعليق

الفوز حيبقى سلاح ذو حدين

خلص الكلام ,,

انا عاوز الاول اقيم المشاركه دى بجد لانها اولا فى صلب الموضوع بعيدا عن المهاترات

وثانيا دخلت دماغى

بس عاوز اقولك على حاجه ياسيد تيمور من لايستبعد المأمرة من العسكر مخدوع

التقيم بقى منين بقه بالصلاة على النبى كده لان المنتدى ده غريب شويه مش فاهم نظامه

ميرسي يا باز هو ده المفروض اننا كلنا نتوحد مع بعض ضد النظام القديم اللي كلنا بدون استثناء قمنا بالثورة ضده

هو العسكر عاوز يفرقنا بس احنا حنكون انصح منه

ونتوحد ضده ان شاء الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...