اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أشربوا بقه يابتوع الاستقرار

متعب

Recommended Posts

لايتوفقوا ابدا عن طلب استقرار الفساد .

استقرار اقامه دوله سوق العبور .

استقرار المافيا . استقرار دوله القواده ودوله الدعارة

ولايكفوا عن الاعتراض على اقامه دوله القانون والعداله الاجتماعيه

سنفونيه الانتخابات التى يتغنوا بها الان وهى من اروع السنفونيات الرائعه التى خلت من البلطجيه تماما

خلت من البلطجيه فى دوله البلطجة !!!! .

سابقه خطيرة من نوعها ومسيرة للتسائل .

لما تخلى البلطجيه عن الانتخابات بهذا الشكل الذى نراه رغم انها موسمهم .؟

لما تخلوا اهل الوطنى عن ما اسموه بحريق مصر وانهم الكتله الصامته وتهديداتهم بالفوضى ؟

لما تخلى امن الدوله هو الاخر عن دوره فى نشر الفساد والفتن والانقلابات ؟

لما تخلى اتباع مبارك وصفحات أسف ياريس عن المهاجمه فجأة واصبحوا يتغنوا بالسنفونيه التى لم يسبق لها مثيل ؟

فهل أفاق كل هؤلاء ورجعوا الى رشدهم فجأة ؟!!!!!

وتخلت ايضا البلطجيه عن دورها والذين ايضا هاجموا التحرير فى موقعه الجمل على مسمع ومرآى قواتنا الباسله دون الاعتبار لها !!!!

فهل نرى ايضا قصائد الشعر قريبا للبلطجيه وهم يتغنون بها فى حب الوطن واستقراره ؟!!!!

قضاة تستبعد . تسير ايضا التسائل لما استبعدوا هؤلاء رغم انهم فى حاجه الى قضاء فى هذا الوقت !!!

كل هذه التسائلات تصب فى حيز المأمرات التى لاتنقطع ولا تتوقف على مصر وشعبها ؟

أننا أمام مؤامرة جديده من مؤامرات النظام بكتلته كامله

أنتخابات ومؤسسات بدون دستور للبلاد . انفردوا بها دون غيرهم من الدول وسيكتب الدستور بعد اقامتهم بترحيب من كافه فئات الشعب على هذا .

وايضا الدستور الذى سيستفتى عليه الشعب . وناقص فقط على ان يقولوا ان الشعب الذى سيعلن نتيجه استفتاءه على الدستور !!!

فأسعدوابهذه بالسنفونيه قليلا .. لتروا المفاجأت الذى رماها احد رجال العسكر فى غيابات جب الساحه المصريه بأن المجلس من غير شرعيه وان العسكر لايحاسبهم احد وأن وثيقه السلمى قائمه وستسرى فى دماء هذه السنفونيه الرائعه !!!

فلننتظر قليلا .

ولنرى نتيجه استفتاء الشعب على الدستور القادم التى ايضا ستتعدى ال 77 فى المائه قريبا جدا

فمضى وقت البكاء عليكم

وستكتشفوا قريبا ان الحقيقه الوحيده فى مصر هى ميدان التحرير فى وقت لاينفع فيه الندم

تم تعديل بواسطة الباز افندى

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

• الردود 52
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انسى يا باز افندى

الحقيقه فى الصندوق

الحقيقه فى الطوابير اللى واقفه من الصباح الباكر

الحقيقه ان الناس عايزه دوله وانتم عايزينها عزبه

اعتقد ان كل الناس اللى راحت ادلت باصواتها مش كلها مغيبه ومضحوك عليها وعباقرة التحرير هما اللى فاهمين

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

انا ناسى خالص اهو

وقلت نتظر قليلا حتى نرى حقيقه الصناديق

ونشوف الدوله قريبا لاتستعجل الامور والحكم عليها

لنراها هل هى دوله أم عزبه تدار ؟

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الباز أفندي

.

.

.

.

.

.

خــــذ

..

..

اشربوا بقه يا بتوع الفوضى

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

اه . يابو ريم

انا عاوزكم تهلوا هنا بربطه المعلم

ونسمع احلى النغمات

بس نسيت تقول المقوله المعتاده بان مواضيعك لاترقى وبقيه التصنيفات

وبتوع الفوضى تركوها لبتوع الاستقرار

اما نشوف الاستقرار القادم هيبقى شكله ايه

وبتوع الفوضى دول هما ال خركوكم من الجماعه المحظورة الى المحظوظه

هما ال دخلوكوا الانتخابات وبقى ليكوا وجود وصوت

هما ال خرجوكم من المعتقلات والسجون

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

اه . يابو ريم

ونسمع احلى النغمات

لا يا حبيبي انا مش هاقول حاجة تزعلك خالص كفاية اللي انت فيه

بس لو تكرمت يعني ممكن تجاوبني بصراحة وشجاعة تقصد مين بالكلام ده

اللي ملون عليه بالاحمر

يعني علشان اوضح اكثر تقصد مين ب:

- لا يتوقفوا

- ومن هي دولة الدعارة والقوادة التي تقصدها

-ومن هم الذين يتغنوا بسينفونيه الفساد

فهل ممكن التوضيح ولك الشكر مقدما

لايتوفقوا ابدا عن طلب استقرار الفساد .

استقرار اقامه دوله سوق العبور .

استقرار المافيا . استقرار دوله القواده ودوله الدعارة

ولايكفوا عن الاعتراض على اقامه دوله القانون والعداله الاجتماعيه

سنفونيه الانتخابات التى يتغنوا بها الان وهى من اروع السنفونيات الرائعه التى خلت من البلطجيه تماما

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

لما تخلوا اهل الوطنى عن ما اسموه بحريق مصر وانهم الكتله الصامته وتهديداتهم بالفوضى ؟

لما تخلى اتباع مبارك وصفحات أسف ياريس عن المهاجمه فجأة واصبحوا يتغنوا بالسنفونيه التى لم يسبق لها مثيل ؟

صحيح جدا هذا الكلام, وسؤالك في محله بالفعل أخي الباز

هل أصبح كل هؤلاء فجأة هكذا مواطنون صالحون حتى يختفوا من على المشهد الإنتخابي أمس بهذه الطريقة المريبة ولا يمارسون عادتهم في إثارة الفوضى في الإنتخابات ؟

وستكتشفوا قريبا ان الحقيقه الوحيده فى مصر هى ميدان التحرير فى وقت لاينفع فيه الندم

هذه الحقيقة أنا لا أحتاج لتذكير بها , لأنها عندي بمثابة اليقين والعقيدة

وحتى أتأكد بالدليل القاطع والبرهان الساطع أن البرلمان القادم ليس واحدا من سلسلة برلمانات مبارك

وحتى أتأكد أن البرلمان القادم لم يأتي لوأد الثورة والتظاهرات ( تحت تبرير أن هناك الأن ممثلين عن الشعب وعلى جميع من في الميادين العودة إلى منازلهم )

فإن ميدان التحرير سيظل هو ممثلي الشرعي الذي أثق فيه واطمئن إليه .

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اه . يابو ريم

ونسمع احلى النغمات

ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين

صدق الله العظيم

سبحان الله يا اخي

مش دي الانتخابات التي يطالب بها العلمانييون ؟ !!

أليست هذه هي ديمقراطيتكم التي تظاهرون علينا ليل نهار ؟ !!

الآن وقد دقت ساعه الزحف :P فأين انتم من مبادئكم وديمقراطيتكم التي تغنيتم بها من قبل smk:

التحرير لا يمثل مصر

التحرير ما هو إلا فخ قد نصبهالله لكم ليزحف الإسلام والمسلمين نحو السلطة ولن نتركها بإذن الله بأصوات هذا الشعب المؤمن المسلم smk:

تصدق بالله يا باز

انا لسه مكلم واحد صاحبي زميل ليه في العمل وهو اهل للثقة وانا تعاملت معاه كثيرا وهوه المرحلة الثانية ولما سألته هتنتخب مين قال الكتلة المصرية أو الوفد الجديد :P

قولتله يا ليلتك الكوبيا تعلالي اللالي يا حبيبي تعاللي وروحت راصصله القديم والجديد قالي طيب انا مش بحب الاخوان قولتله عنك ما حبتهم هوه انت داخل تجوز وتناقشت معاه وانتهى الحوار وكان رده انا هنتخب الحرية والعدالة قولتله وعد قالي وعد smk:

اي خدعه يا باز نحن في الخدمة دائما smk:

رابط هذا التعليق

ياباز افندى

حضرتك جاى فى يوم عرس مصر وعايز ترمى حبر على فستانها الابيض

جاى فى اعظم ايام مصر وبتبكى وتنوح

افرح لاننا نضع لبنة الدوله

هتحصل اخطاء لكن هيبقى فيه دوله

لكن لو نصبنا خيمهوجلسنا فى التحرير ممكن يكون عندنا قهوه وليست دوله

تم تعديل بواسطة ابوهنا

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

شوف يا باز انا هاقول ليك رايى الشخصى :

- اتفق معك فى كثير مما كتبنه فانا لا اثق فى المجلس العسكرى بنسبة 100% ولكن خلينى اقول اثق به بنسبة 10% فقط

عارف انك ممكن تستغرب كلامى لكن دى الحقيقة وعلى فكرة اتوقع والله اعلم ان الاخوان برضه نفس الشىء مثلى

طيب هاتسال ليه ماعملتش دعم للتحرير هاقولك ورايى ده من واقع خبرة ودراية بطريقة تفكير قيادات الاخوان وهاشرحه ليك بمثال

نفترض انك راجل صغير فى الجسم وضعيف فى القوة وامامك راجل ضخم مصارع معه سلاح وعنده شلة كبيرة على نفس شاكلته ومستولى على حق لك

وعايز تاخد حقك منه اى طريقة سستتبع لاخذ حقك ؟

هل هتروح تضربه وتاخد حقك ؟

هل هاتجيب قرايبك الل ضعاف برضه وتحاولوا تضربوه وتاخدوا حقكوا ؟

هل هاتضحك عليه وتسايره لحد ما تجبره انه بنفسه يديك حقك ده وتاخده ؟

وطبعا فيه طرف تالت وهو واحد عمال يسخن فى الضعيف يقوله روح اضربه وهاتنتصر عليه

وفى نفس الوقت يروح للراجل المسلح يقوله اضرب الضعيف وسيبك منه مش هايقدر يعمل معاك حاجة انت معاك السلاح والدعم

طبعا انت فهمتانا اقصد ايه

الراجل الضعيف فى القصة هم الثوار وهم حاسين ان حقهم ضاع وده صحيح وله الحق فيه وطبعا اصحابهم وعزوتهم هم الشعب المصرى ومنهم الاخوان على فكرة والسلفيين

الراجل المسلح هم العسكر والجيش والداخلية

واتباعهم ومعاونيهم امريكا والدول الاوربية اللى مش عايزانا ناخد حريتنا

وطبعا اللى بيزنوا على الاثنين ويسخنوهم هم فلول مبارك وكلابه واللى بينفذوا تعليمات خارجية لتحقيق اهداف اعداءنا ودول مستنين اى لحظة صدام وهم اللى هايخدوا الغنيبمة كلها

وحقنا طبعا ان نحكم نفسنا ينفسنا

لجد كده اعتقد اننا متفقين

الحل الاول وهو ان الراجل الضعيف يضرب الراجل المسلح وياخد حقه

وده اللى بيعمله و بيايده الثوار دلوقتى

طيب الثوار بتهور الشباب عايزين يحاربوا ويقاموا الجيش فى معركة غير مامونة العواقب وحتى لو انتصروا هاتكون الخسائر كبيرة جدا لان ضربة الجيش قوية ومميتة

الحل الاخر اللى بيايده اللى عندهم خبرة فى الحياة و هو اضحك علي عدوك الضخم ده واحبره باحترامك وعدم الانجرار لاستفذاذته حتى لو الناس قالوا عليك ضعيف ومعندكش كرامة كمان وهفية زى مابنقول لحد ما تاخد هدفك وده الحل اللى اختاره الاخوان وغيرهم وهو حل ضبط النفس والانتخابات

انا هاترك ليك عقلك لحرية فهم اللى بيحصل انت وباقى الاعضاء

وارحوا ان اكون وفقت بالمثال اللى اعطيته لك

تم تعديل بواسطة raouf

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

صحيح جدا هذا الكلام, وسؤالك في محله بالفعل أخي الباز

هل أصبح كل هؤلاء فجأة هكذا مواطنون صالحون حتى يختفوا من على المشهد الإنتخابي أمس بهذه الطريقة المريبة ولا يمارسون عادتهم في إثارة الفوضى في الإنتخابات ؟

هذه الحقيقة أنا لا أحتاج لتذكير بها , لأنها عندي بمثابة اليقين والعقيدة

وحتى أتأكد بالدليل القاطع والبرهان الساطع أن البرلمان القادم ليس واحدا من سلسلة برلمانات مبارك

وحتى أتأكد أن البرلمان القادم لم يأتي لوأد الثورة والتظاهرات ( تحت تبرير أن هناك الأن ممثلين عن الشعب وعلى جميع من في الميادين العودة إلى منازلهم )

فإن ميدان التحرير سيظل هو ممثلي الشرعي الذي أثق فيه واطمئن إليه .

هل يعرفوا يعملوا زيك كده ويتناقشوا بالشكل ده

استحاله طبعا

هما بس يهلوا فى كلام لايودى ولا يجيب

المفترض ان الموضوع مليان تسائلات كما تفضلت وأجبت على بعض منها مشكورا طبعا

اليس من الافضل لهم ايضا ان يقتبسيوا هذه التسائلات ويجاوبوا عليها بدل هذه المهاترات التى لانطلع منها بشىء

مفيش اى مناقشه خالص نطلع بيها منهم

هأو

وياحلولى

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

الشعب هم الثوار وهم حاسين ان حقهم ضاع وده صحيح وله الحق فيه وطبعا اصحابهم وعزوتهم هم الشعب المصرى ومنهم الاخوان على فكرة والسلفيين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ممكن حضرتك الدليل على كلامك ؟ !!

الدليل ثم الدليل ثم الدليل

أين الدليل على أن الثوار هم من يمثلون الشعب المصري ؟

الانتخابات المتوقع لها مشاركة بما يقارب 40 مليون مصري والثوار مهما زادوا او نقصوا لن يتعدوا 3 مليون شخص smk:

ممكن حضرتك الدليل ؟ !!! وإن لم تأت بالدليل على ما تقولين فهذا كذب وتدليس وافتراء وتسفيه للشعب المصري بأكمله وحصره في مجموعة تعتصم في ميدان التحرير

رابط هذا التعليق

- اتفق معك فى كثير مما كتبنه فانا لا اثق فى المجلس العسكرى بنسبة 100% ولكن خلينى اقول اثق به بنسبة 10% فقط

عارف انك ممكن تستغرب كلامى لكن دى الحقيقة وعلى فكرة اتوقع والله اعلم ان الاخوان برضه نفس الشىء مثلى

طيب هاتسال ليه ماعملتش دعم للتحرير هاقولك ورايى ده من واقع خبرة ودراية بطريقة تفكير قيادات الاخوان وهاشرحه ليك بمثال

نفترض انك راجل صغير فى الجسم وضعيف فى القوة وامامك راجل ضخم مصارع معه سلاح وعنده شلة كبيرة على نفس شاكلته ومستولى على حق لك

وعايز تاخد حقك منه اى طريقة سستتبع لاخذ حقك ؟

هل هتروح تضربه وتاخد حقك ؟

هل هاتجيب قرايبك الل ضعاف برضه وتحاولوا تضربوه وتاخدوا حقكوا ؟

هل هاتضحك عليه وتسايره لحد ما تجبره انه بنفسه يديك حقك ده وتاخده ؟

وطبعا فيه طرف تالت وهو واحد عمال يسخن فى الضعيف يقوله روح اضربه وهاتنتصر عليه

وفى نفس الوقت يروح للراجل المسلح يقوله اضرب الضعيف وسيبك منه مش هايقدر يعمل معاك حاجة انت معاك السلاح والدعم

طبعا انت فهمتانا اقصد ايه

الشعب هم الثوار وهم حاسين ان حقهم ضاع وده صحيح وله الحق فيه وطبعا اصحابهم وعزوتهم هم الشعب المصرى ومنهم الاخوان على فكرة والسلفيين

الراجل المسلح هم العسكر والجيش والداخلية

واتباعهم ومعاونيهم امريكا والدول الاوربية اللى مش عايزانا ناخد حريتنا

وطبعا اللى بيزنوا على الاثنين ويسخنوهم هم فلول مبارك وكلابه واللى بينفذوا تعليمات خارجية لتحقيق اهداف اعداءنا ودول مستنين اى لحظة صدام وهم اللى هايخدوا الغنيبمة كلها

وحقنا طبعا ان نحكم نفسنا ينفسنا

لجد كده اعتقد اننا متفقين

الحل الاول وهو ان الراجل الضعيف يضرب الراجل المسلح وياخد حقه

وده اللى بيعمله و بيايده الثوار دلوقتى

طيب الثوار بتهور الشباب عايزين يحاربوا ويقاموا الجيش فى معركة غير مامونة العواقب وحتى لو انتصروا هاتكون الخسائر كبيرة جدا لان ضربة الجيش قوية ومميتة

الحل الاخر اللى بيايده اللى عندهم خبرة فى الحياة و هو اضحك علي عدوك الضخم ده واحبره باحترامك وعدم الانجرار لاستفذاذته حتى لو الناس قالوا عليك ضعيف ومعندكش كرامة كمان وهفية زى مابنقول لحد ما تاخد هدفك وده الحل اللى اختاره الاخوان وغيرهم وهو حل ضبط النفس والانتخابات

انا هاترك ليك عقلك لحرية فهم اللى بيحصل انت وباقى الاعضاء

وارحوا ان اكون وفقت بالمثال اللى اعطيته لك

مشاركه معقوله الى حد كبير

اروح الشغل بقى

ونيجى نكمل

صباح الفل

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

وهنروج بعيد ليه يا أخ رؤوف

ما عندنا مثال عارفينه كلنا وهو حرب اكتوبر

انتصرنا فيها واخذنا جزء صغير من الارض ..والباقي اخذناه بالتفاوض...ولو كملنا طريقنا وقتها بالحرب كنا سنفقد ما حققناه ..وموقعة الثغرة اكبر دليل لما حاول السادات يتهور ويتقدم بالقوات..فاحدث ذلك فجوة بين الجيش الثاني والثالث

- وحتى بعد رجوع سيناء كانت هناك طابا...لم نستردها..كان ممكن مع اي استفزاز اسرائيلي ننجر الى حرب ولكننا استطعنا اجبارها بالتفاوض والحق والقانون ان نأخذها منها وهذه اسرائيل...!!

- وتذكروا ايضا اننا لما اردنا ان نعمل اقوى دولة في الشرق الاوسط ايام عبد الناصر وقولنا اننا سنرمي اسرائيل في البحر واخذتنا العنترية...فاخذنا بعدها درس لن ننساه

- فالمسألة الان لا يجب ان تدار بالعواطف والحماس الأعمى ولكن بالخبرة والحنكة والدهاء وليس في هذا خيانة للشهداء او للشرفاء الذين قاموا بالثورة

بانتظار ردك اخي الباز على مداخلتي السابقة

رابط هذا التعليق

الانتخابات المتوقع لها مشاركة بما يقارب 40 مليون مصري والثوار مهما زادوا او نقصوا لن يتعدوا 3 مليون شخص smk:

ممكن حضرتك الدليل ؟ !!! وإن لم تأت بالدليل على ما تقولين فهذا كذب وتدليس وافتراء وتسفيه للشعب المصري بأكمله وحصره في مجموعة تعتصم في ميدان التحرير

وعليكم السلام ورحمة الله

اللى قام بالثورة يا اسامة هم كل الشعب المصرى الا كلاب مبارك طبعا

حنى المغتربين قمنا بالثورة ودعمها بطرق مختلفة

انا نافهمتش سؤالك بالظبط عن الدليل مش فاهم دليل على ايه يا ريت تشرح لى قصدك وهاجاوبك ان شاء الله

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

عفواً يا اخ أسامه

ياريت تبطل أسلوبك المستفز اللي بقى نغمة نشاز وأشبة بالأسطوانة المشروخة

التحرير ما هو إلا فخ قد نصبه الله لكم ليزحف الإسلام والمسلمين نحو السلطة ولن نتركها بإذن الله بأصوات هذا الشعب المؤمن المسلم

لا أنت زعيم الإسلام المتحدث بإسمه ولا أنت من السلطة اللي مش هاتتركها لمش عارف مين

ولا نحن كفار قريش اللي إنت جاي تهديهم

ولغة التفريق دي نغمة قديمة وممجوجة ومكروهة من الجميع

وأنصحك تقرأ وتذاكر الأول لتعرف أن شعب مصر ...

واخد بالك من الكلمة .. مصر

هو خليط من كل الاطياف والثقافات والمعتقدات

وان مجلس الشعب لن يكون مجلساً حقيقياً إلا إذا كان يمثل جميع الأطياف بما فيهم 7 أو 8 مليون مسيحي ... وبما فيهم من ليس إخوان أو سلفي يُحاول أن يصبح صوتاً اوحداً مثلما كان يفعل الحزب الوطني

كذلك في الدستور ... ما فيش في الدنيا دستور بتكتبه فئة معينة .. وإلا يبقى ميثاق بيعبر عنها هي فقط وليس دستوراً يعبر عن شعب باكلمة

لغة الغرور والتكفير والهجرة بتعود على أصحابها بالوبال وبيبقوا منبوذون من المجتمع ...

ولو قرات وذاكرت كويس هاتعرف إن الصندوق الإنتخابي ليس هو كل العملية .. وإلا كان الحزب الوطني سيد الكل ... لكن العملية الديموقراطية هي عملية متكاملة تشمل على الوعي والصناديق والاهم هو التطبيق والاهم الاهم هو إحساس المواطن البسيط إن هناك نتائج إيجابية

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أما رأي الإدارة الرسمي فيُمكنني ان أُعبر عنه بمنتهى البساطة واقول :

إن محاورات المصريين واضحة من إسمها ... هي مكان لكل مصري ... لكل مصري يريد الخير لهذا الشعب ويريد تجميع هذا الشعب

وبالتالي لغة لكم ... ولنا ... وإننا .... وأنتم

هي لغة غير مقبولة لدينا بأي حال من الاحوال

واهو عالم النت مليان ... وممكن اللي شايف نفسه زعيم ومتحدث رسمي بإسم جماعة معينة ... ممكن يروح عند مواقع لنا وإننا والسلطة لنا ومصر والسودان لنا وأنجلترا إن امكنا ويقعد يقول في خُطب عصماء هناك للصبح .. ويُنشيء هناك دولة من الخيال والوهم ويترك لنا مصر التي نعرفها ... مصر التي تحتضن الجميع .

هذا كلاماً نهائياً ومن ضمن مباديء المنتدى ... وكل شخص مهما كان إنتماءة يلتزم به على عيننا وراسنا من فوق وهو صاحب بيت .....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

وعليكم السلام ورحمة الله

اللى قام بالثورة يا اسامة هم كل الشعب المصرى الا كلاب مبارك طبعا

حنى المغتربين قمنا بالثورة ودعمها بطرق مختلفة

انا نافهمتش سؤالك بالظبط عن الدليل مش فاهم دليل على ايه يا ريت تشرح لى قصدك وهاجاوبك ان شاء الله

الذين قاموا بالثورة كل الاطياف وكل الانتماءات هذا لا ينكره عاقل وقت أن كانت هناك ثورة فعلا

لكن أن تحجر شعب مصر في ميدان التحرير والميدان فقط فهذا مما لا شك فيه لا يقبل عاقل

الانتخابات هي التي تمثل رأي الشعب وصوت الشعب والتحرير قد اكمل الرسالة وما يحدث في التحرير الآن هو أما فوضى أو اعتصامات فئوية ولا انكر الاعتصامات فمن حق اي فئة الاعتصام بما لا يعيق الدولة وبما لا يضر الآخرين، أي إن ارتئت الدولة ضرر الاعتصامات ووقف الحال فيجب على الدولة أن تمنع هذا الاعتصام في هذا المكان تحديدا بما لا يؤثر على مصالح الآخرين.

الأخ الفاضل سي السيد

عذرا اخي الكريم انا لا استخدم اسلوب استفزازي إلا عندما اجد ايضا نفس الاسلوب

فما خطه السيد باز ما هو إلا احتقار واستخفاف بالانتخابات ويؤخذ على انه دعوة للفوضى والبلطجة smk: حقدا منه على الدستور الاسلامي وشرع الله الذي سيطبق بإذن الله شاء من شاء وأبى من أبى ولينصرن الله من ينصره :)

خلاصة ما اردت قوله أن الانتخابات لمجلس الشعب صوتها وحمكها ونتيجتها هي الاساس وما دون ذلك ما هو إلا مجرد جعجعه لا تسمن ولا تغني من جوع وما دون ذلك ما هو إلا مجرد خوف وتخبطات المهزوم المنهزم الانهزامي الذي خسر وعلم حجمه الطبيعي وعرف قدره ومقداره ولن ولم يستوعب أن الإسلام هو دين الله وهؤلاء هم عباد الله وهذه الانتخابات ما هي إلا شهادة أمام الله يقر بها لما يقف امام ربه أنه اختار الإسلام .. اختار شرع الله فليجروا حسره هزيمتهم غير مأسوف عليهم وستحل البشائر بإذن الله رغم حقدهم وغلهم وسيكتسح شرع الله بإذن الله .. ولو استمر الوضع في الميدان على ما هو عليه من بعض الافراد أو حتى الانتماءات الحزبية فهذه هي الفوضى وام الفوضى بأسرها ويجب على الجميع احترام صوت الشعب واختيار الشعب، ولئن استمر الوضع هكذا فستكون فوضى وفتنة لا يعلمها عاقبتها إلا الله. والله ستكون طامه كبرى على مصر إن لم يرتضخ رافضي التيارات الاسلامية أو الحكم الاسلامي إلى رأي الشعب وصوت الشعب وغالبية الشعب ولنا ما حدث في الجزائر عبرة لأولي الابصار.

تم تعديل بواسطة XXusamaXX
رابط هذا التعليق

لغة التعصب هي التي أصبحت سائدة الآن

عرفتوا ليه الألتراس انتشر عندنا في مصر

الشباب الصغير .. المهتم بكرة القدم والرياضة .... تعلم التعصب بشدة .... وبالتالي أصبحوا متعصبون جداً في أفكارهم

وبالتالي نشطت الألتراس في مصر

ونحن اليوم ... ننشئ ألتراس جديد

ألتراس إخواني

وألتراس سلفي

وألتراس ليبرالي

وفي الحياة السياسية ..

هذا أمر لا يصلح على لاإطلاق

إنتخابات حرة ونزيهة

نتيجة الإنتخابات يجب أن يتم إحترامه من الجميع

حتى لو اختلفنا في الرأي والمنهج

ويجب أن يعمل كل شخص من موقعه ... سواء كان مؤيداً أو معارضاً ..

فقط لمصلحة مصر ... وكشف الأخطاء والعيوب .. لغرض تصحيح المسار

أما ما يحدث اليوم .... فهو تعصب في غير محله ...

ودعوة لإنشاء ألتراس سياسية في مصر ...

وهذا أمر يثير الخوف في قلوب الناس ...

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

إهـــــدا .. شــــويه...و كِـــــن يا بـــــاز

إللـــى بيحصــــل... ده .... إنــــــجــــاز

على عيـــنـنا .. وراســـنـا .. التــــحرير

بـــس... مــهـــوش مــِعيار .. يا كَبــيــر

ســيــبـــك .. مـــن شـُـغـــل ... التحويــر

ليــــه ســـــوداوى ... و ليــــه مُـنـحــــاز

إهـــــدا .. شــــويه...و كِـــــن يا بـــــاز

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...