اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لو الاخوان مسكوكى يا مصر حمشى و اسيبك

عطر الجنة

Recommended Posts

انا مخنوقة الان و حكمل بعدين

لانى خلاص على اخرى منهم

تحياتى

لا يا باشمهندسة عطر الجنة

احنا مانسبش مصر لحد واحنا قاعدين فيها بشروط الدولة المدنية والقائمة على المساواة بين افراد الشعب ولن نسمح لهم بان يحيدوا عن هذا الطريق المرسوم والمحدد لهم ونحن لم ولن نيأس مهما طال الزمان ولن يمنعنا عن مواجة أي فكر منحرف الا الموت ونفسنا طويل لابعد الحدود

بالنسبة للنقابات فهي تحكمها لوائح ونظم وعليها رقابة من الجهات الادارية فكثيرا ما كان الاخوان من قبل مسيطرون على بعض النقابات ولم يحدث انهم فكروا ان ينفذوا قناعاتهم الا ما هو يتفق والنظم المعمول بها

ونحن نتمنى ايضا ان يأخذوا فرصتهم في الحكم وان كنت اشك في ذلك حتى لو حصلوا على اغلبية فهم ليست لديهم القدرة او الشجاعة على الاقدام على تلك الخطوة في ظل هذه الظروف والتي تعصف بالبلاد الفتن فهم رفضوا من قبل الاشتراك في الحكومة الانتقالية حتى لا تنكشف عوراتهم ولا يفقدوا مؤيديهم

لا هانسيبها ولا هانمشي منها وقاعدين نراقبهم في قراراتهم وسنقف لهم بالمرصاد اذا اخطأو وسنحيهم اذا اصابوا

تحياتي

صح يا استاذ اسلام بالظبط كدا ، دا لو أغلبية الشعب عايزة كدة و بتقول نفس كلامك

إحنا نشوف الأغلبية و الشعب عايز إية و نعمله ،

و الأقلية هنقف ( إشارة إلى أغلبية الشعب ياعني ) لهم بالمرصاد لو حاولوا مجرد محاوله أنهم يعطلوا مسيرة الدولة نحو الديمقراطية و الرقي و إنها تكون من الدولة المتقدمة و يرجعونا تاني للقرف

و أعتقد أغلبية الشعب نفسه مش هتسيب الأقلية المُخربة دي في حالها .. مش الحكومة الجديدة و بس ..

فنسيب بقا الشعب يتنفس و يقول هيختار مين

و بهذه المناسبة أهديكم

رسالة إلي كل شعب مصر العظيم .. من الحرية و العدالة //

بصوتي.. هنقل سلطة التشريع من العسكر للمدنيين،

بصوتي.. هجيب حق الشهدا والمصابين،

بصوتي.. هكتب دستور مصر الجديد،

بصوتي.. هحدد نظام الدولة وصلاحيات الرئيس،

بصوتي.. هراقب الحكومة واحاسب الوزرا والمسئولين،

بصوتي.. همنع الفلول والفاسدين من سرقة وافساد مصر،

بصوتي.. هحدد ميزانية الصحة والتعليم في الموازنة العامة،

بصوتي.. هكمل الثورة وانجحها .. وابني مصر من جديد،

بصوتي.. هحسن اقتصاد مصر وازود الاستثمار وانشط السياحة،

بصوتي.. هختار برنامج الحزب اللي انا بنتمي ليه او بأؤيده،

بصوتي.. همنع التزوير ومش هسمح لحد يتلاعب بالنتيجة،

بصوتي.. هشارك في أول انتخابات بعد الثورة واختار اللي يمثلني،

بصوتي.. هحقق نسبة مشاركة تشرف مصر والعالم كله ينبهر بيها،

صوتي ثورتي.. صوتي حق بلدي عليا.. صوتي لمصر

ده على افتراض ما يجب ان يكون

للاسف هذا المجلس سيكون مشابه الى حد كبير لمجلس فتحي سرور اي مجلس الحزب الواحد وقد اعلنت انني لا اشارك في مسرحيات هزلية لانني ليس لدي موهبة التمثيل الهزلي والتي يبرع فيه الاخوان

وبفرض وصول الاخوان او غيرهم للمجلس وبثبات العوامل الاخرى على حالها

بردوا لن نسمح لهم ان يحيدوا عن مدنية الدولة وسنقف لهم بالمرصاد اذا اخطأو وسنحيهم اذا اصابوا

مش هي دي بردوا الديمقراطية يا عمدة ولا هايبقى المهاجم لهم كافر ابن سنين في سبعين والمؤيد لهم مؤمن تقي ورع

لا شك ان الاخوان تغيروا كثيرا فبعد ان كانت مطالبهم الغاء الحياة الحزبية والاحزاب اصبحوا مشاركين فيها

الاخوان بيستجيبوا للتغيير ويجي منهم

و الله لو وصل الإخوان ، و لقيت ان فيه أغلبية ضدهم زي ما انتة مُتخيل تبقي تعمل اللي انته عايزة محدش هيلومك

أما لو العكس ، فصدقني اول من هيقف ضدك هم أبناء بلدك نفسهم الشرفـــــــاء !

لمواجهة كل من تسول له نفسه أن يعيق حركة الديمقراطية و الإستقرار في البلد

و لمواجهة من يريد زعزعة الإستقرار الداخلي و نشر حالة الفوضى من جديد

فلنحترم الديمقراطية أياً كانت هي أتت بإخواني أو علماني أو ليبرالي

فالكل إن كنتم بالفعل تحترمون الديموقراطية كما تتدعون ، فلا بد أن تعملوا بها و نراها أفعلاً لا أقولاً

و الإختبار لذلك قادم قريباً إن شاء الله ..

دا مُلخص كلامي يا باشا ..

ماهي الديمقراطية مش بس رأي الاغلبية يا سيد عماد

الديمقراطية فيها حاجة اسمها معارضة ولا دي مش في ادبياتكم وكل حاجة عندكم رأي الاغلبية وبس

ولا المعارضة دي مش هايبقى لها وجود في ديمقراطيتكم

طبعا انا باقوللك انسى وقل لهم ينسوا وكل الغلط اللي هانشوفوا هانقول عليه غلط بعلو صوتنا وكل الصح هانقول عليه صح بعلو صوتنا بردوا لاننا بننقد وليس بننقض

وهانشوف كلام من هو الصح وكلام من هو الخطأ

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا مخنوقة الان و حكمل بعدين

لانى خلاص على اخرى منهم

تحياتى

لا يا باشمهندسة عطر الجنة

احنا مانسبش مصر لحد واحنا قاعدين فيها بشروط الدولة المدنية والقائمة على المساواة بين افراد الشعب ولن نسمح لهم بان يحيدوا عن هذا الطريق المرسوم والمحدد لهم ونحن لم ولن نيأس مهما طال الزمان ولن يمنعنا عن مواجة أي فكر منحرف الا الموت ونفسنا طويل لابعد الحدود

بالنسبة للنقابات فهي تحكمها لوائح ونظم وعليها رقابة من الجهات الادارية فكثيرا ما كان الاخوان من قبل مسيطرون على بعض النقابات ولم يحدث انهم فكروا ان ينفذوا قناعاتهم الا ما هو يتفق والنظم المعمول بها

ونحن نتمنى ايضا ان يأخذوا فرصتهم في الحكم وان كنت اشك في ذلك حتى لو حصلوا على اغلبية فهم ليست لديهم القدرة او الشجاعة على الاقدام على تلك الخطوة في ظل هذه الظروف والتي تعصف بالبلاد الفتن فهم رفضوا من قبل الاشتراك في الحكومة الانتقالية حتى لا تنكشف عوراتهم ولا يفقدوا مؤيديهم

لا هانسيبها ولا هانمشي منها وقاعدين نراقبهم في قراراتهم وسنقف لهم بالمرصاد اذا اخطأو وسنحيهم اذا اصابوا

تحياتي

صح يا استاذ اسلام بالظبط كدا ، دا لو أغلبية الشعب عايزة كدة و بتقول نفس كلامك

إحنا نشوف الأغلبية و الشعب عايز إية و نعمله ،

و الأقلية هنقف ( إشارة إلى أغلبية الشعب ياعني ) لهم بالمرصاد لو حاولوا مجرد محاوله أنهم يعطلوا مسيرة الدولة نحو الديمقراطية و الرقي و إنها تكون من الدولة المتقدمة و يرجعونا تاني للقرف

و أعتقد أغلبية الشعب نفسه مش هتسيب الأقلية المُخربة دي في حالها .. مش الحكومة الجديدة و بس ..

فنسيب بقا الشعب يتنفس و يقول هيختار مين

و بهذه المناسبة أهديكم

رسالة إلي كل شعب مصر العظيم .. من الحرية و العدالة //

بصوتي.. هنقل سلطة التشريع من العسكر للمدنيين،

بصوتي.. هجيب حق الشهدا والمصابين،

بصوتي.. هكتب دستور مصر الجديد،

بصوتي.. هحدد نظام الدولة وصلاحيات الرئيس،

بصوتي.. هراقب الحكومة واحاسب الوزرا والمسئولين،

بصوتي.. همنع الفلول والفاسدين من سرقة وافساد مصر،

بصوتي.. هحدد ميزانية الصحة والتعليم في الموازنة العامة،

بصوتي.. هكمل الثورة وانجحها .. وابني مصر من جديد،

بصوتي.. هحسن اقتصاد مصر وازود الاستثمار وانشط السياحة،

بصوتي.. هختار برنامج الحزب اللي انا بنتمي ليه او بأؤيده،

بصوتي.. همنع التزوير ومش هسمح لحد يتلاعب بالنتيجة،

بصوتي.. هشارك في أول انتخابات بعد الثورة واختار اللي يمثلني،

بصوتي.. هحقق نسبة مشاركة تشرف مصر والعالم كله ينبهر بيها،

صوتي ثورتي.. صوتي حق بلدي عليا.. صوتي لمصر

ده على افتراض ما يجب ان يكون

للاسف هذا المجلس سيكون مشابه الى حد كبير لمجلس فتحي سرور اي مجلس الحزب الواحد وقد اعلنت انني لا اشارك في مسرحيات هزلية لانني ليس لدي موهبة التمثيل الهزلي والتي يبرع فيه الاخوان

وبفرض وصول الاخوان او غيرهم للمجلس وبثبات العوامل الاخرى على حالها

بردوا لن نسمح لهم ان يحيدوا عن مدنية الدولة وسنقف لهم بالمرصاد اذا اخطأو وسنحيهم اذا اصابوا

مش هي دي بردوا الديمقراطية يا عمدة ولا هايبقى المهاجم لهم كافر ابن سنين في سبعين والمؤيد لهم مؤمن تقي ورع

لا شك ان الاخوان تغيروا كثيرا فبعد ان كانت مطالبهم الغاء الحياة الحزبية والاحزاب اصبحوا مشاركين فيها

الاخوان بيستجيبوا للتغيير ويجي منهم

و الله لو وصل الإخوان ، و لقيت ان فيه أغلبية ضدهم زي ما انتة مُتخيل تبقي تعمل اللي انته عايزة محدش هيلومك

أما لو العكس ، فصدقني اول من هيقف ضدك هم أبناء بلدك نفسهم الشرفـــــــاء !

فالكل إن كنتم بالفعل تحترمون الديموقراطية كما تتدعون ، فلا بد أن تعملوا بها و نراها أفعلاً لا أقولاً

و الإختبار لذلك قادم قريباً إن شاء الله ..

دا مُلخص كلامي يا باشا ..

ماهي الديمقراطية مش بس رأي الاغلبية يا سيد عماد

الديمقراطية فيها حاجة اسمها معارضة ولا دي مش في ادبياتكم وكل حاجة عندكم رأي الاغلبية وبس

ولا المعارضة دي مش هايبقى لها وجود في ديمقراطيتكم

طبعا انا باقوللك انسى وقل لهم ينسوا وكل الغلط اللي هانشوفوا هانقول عليه غلط بعلو صوتنا وكل الصح هانقول عليه صح بعلو صوتنا بردوا لاننا بننقد وليس بننقض

وهانشوف كلام من هو الصح وكلام من هو الخطأ

لا لا لا ركز في كلامي كويس و شوف أنا قولت إية الاول ..

بلاش تعمل زي واحد حبيبنا كلنا بيكلم و بيرد علي نفسه ، إية يا أستاذ إسلام إتغيرت و لا إية

شوف أنا كاتب إية

ول من هيقف ضدك هم أبناء بلدك نفسهم الشرفـــــــاء !

فأقصد طبعاً الناس اللي هتيجي تدمر و تعرقل المسيرة ياعني الحرامية و النصابين و الفلول و الأشكال اللي كلنا عارفينا دي و عارفين أساليبهم كويس .. الناس اللي تيجي تهدم اللي كل ما نخطى خطوه قدام هم يهدموها بدون وجه حق الناس اللي تعمل فوضى في البلد ،، مقصدش ابداً اللي ينقد نقد بناء ..

و الكلام دا طبعاً للي ينجح و ياخد أغلبية و إرتضينا بيه سواء بقا من أي تيار كان المهم اللي يختاره الشعب .. ياعني مش بحتكر الكلام دا علي الإخوان بس علي الكل بلا إستثناء ..

بالنسبة للحزب ( الحرية و العدالة ) فطبعاً نرحب بالنقد البناء و بنحترم جداً الإختلاف في وجهات النظر

و من حقك تعترض بعلو صوتك ان رأيت أي شيء خطأ و هذا حقك الكامل المشروع لا أحد مهما كان يلومك عليه

و دا شعار الحرية و العدالة ..

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

لكن ما هى الضمانة للشعب أنه سيطبق كما أتى به رسوله محمد صلى الله عليه وسلم دون خلطه بالهوى البشري عن طريق الزيادة أو النقصان فيه ؟؟

هايمسكوا ايدك ويقولولك والعشرة دول مش هانخلط اي حاة بالهوى

نرى قرارات تأخذها جماعة الإخوان لا يجد لها المتابع تفسيرا , وعندما يهاجم المخالفين لها القرار وتحتار الجماعة في إعطاء تبرير مقنع فنجدها تقول أن القرار يأتي من باب ( الحكمة في التصرف ) وهذا بالطبع رد فضفاض كان يستخدمه النظام السابق في توفير غطاء لبعض القرارات الغير مبررة ليقول أن القرار ( من حكمة الرئيس )

الكلام ده يمشي جوه الجماعة لكن طالما خرج منها للمجتمع فالكلام ده واقف ومايدخل في ذمتي بقرش ولازم هايبرروا كل قراراتهم ولازم هايبقى فيه شفافية غصب عنهم لان هذه الشفافية من افرازات الديمقراطية اللي بردو غصب عنهم ومش بمزاجهم هايلتزموا بيها

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

لكن ما هى الضمانة للشعب أنه سيطبق كما أتى به رسوله محمد صلى الله عليه وسلم دون خلطه بالهوى البشري عن طريق الزيادة أو النقصان فيه ؟؟

نرى قرارات تأخذها جماعة الإخوان لا يجد لها المتابع تفسيرا , وعندما يهاجم المخالفين لها القرار وتحتار الجماعة في إعطاء تبرير مقنع فنجدها تقول أن القرار يأتي من باب ( الحكمة في التصرف ) وهذا بالطبع رد فضفاض كان يستخدمه النظام السابق في توفير غطاء لبعض القرارات الغير مبررة ليقول أن القرار ( من حكمة الرئيس )

الكلام ده يمشي جوه الجماعة لكن طالما خرج منها للمجتمع فالكلام ده واقف ومايدخل في ذمتي بقرش ولازم هايبرروا كل قراراتهم ولازم هايبقى فيه شفافية غصب عنهم لان هذه الشفافية من افرازات الديمقراطية اللي بردو غصب عنهم ومش بمزاجهم هايلتزموا بيها

سؤال للجميع : هوه إحنا ليه بنحكم علي أي حاجة من قبل ما نجربها ؟؟

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

اخت عطر الجنة

عدم ترشيحي للإخوان ليس لأنهم ينادون بتحكيم شرع الله بين العباد طبعا , فكلنا نريد شرع الله ومتيقنين تماما أنه لصالح العباد ( ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير ) , لكن ما هى الضمانة للشعب أنه سيطبق كما أتى به رسوله محمد صلى الله عليه وسلم دون خلطه بالهوى البشري عن طريق الزيادة أو النقصان فيه ؟؟

أخشى على مصر إذا فاز الإخوان أن يكون نظام العمل في الدولة كما العمل في مكتب الإرشاد , يصدر القرار وعلى الجميع التنفيذ وعندما يسأل الناس عن حيثيات القرار يكون الرد أن الحكمة تستدعي ذلك وأن الطاعة واجبة

عموما إذا فازت الإخوان ووصلت للحكم في مصر وبددت هذه المخاوف وأخذت بأيدي مصر للأمام وطبقت شرع الله كما جاء عن نبيه بحذافيره وأن لا تجعل المناصب حكرا على المنتميين لها وتحرم مصر من الكفاءات لمجرد أنها كفاءات ليبرالية أو غير منتمية لها فسأكون أسعد الناس بها

لي تعليق بسيط بعد اذن حضرتك

بالنسبة لانه مفيش ضمانه ان الاخوان سيطبقون شرع الله كما انزل فهل يكون البديل اختياري لمن يجنب هذا الشرع تماما

أهلا أخت همسات

شوفي أختي : بالنسبة لي كلا البديلين سيئين ومرفوضين

إذا جاء من يجنب شرع الله فهو يحارب الدين بذلك

وإذا جاء من يتخذ شرع الله إسما فقط ويطبقه بالهوى فقد جعل الناس تبغض دين الله وشرعته

وهنا أصبحت النتيجة النهائية للبديلين واحدة وهي إبعاد الناس عن شرع الله

تحية لكي

رابط هذا التعليق

اخت عطر الجنة

عدم ترشيحي للإخوان ليس لأنهم ينادون بتحكيم شرع الله بين العباد طبعا , فكلنا نريد شرع الله ومتيقنين تماما أنه لصالح العباد ( ألا يعلم من خلق وهو اللطيف الخبير ) , لكن ما هى الضمانة للشعب أنه سيطبق كما أتى به رسوله محمد صلى الله عليه وسلم دون خلطه بالهوى البشري عن طريق الزيادة أو النقصان فيه ؟؟

أخشى على مصر إذا فاز الإخوان أن يكون نظام العمل في الدولة كما العمل في مكتب الإرشاد , يصدر القرار وعلى الجميع التنفيذ وعندما يسأل الناس عن حيثيات القرار يكون الرد أن الحكمة تستدعي ذلك وأن الطاعة واجبة

عموما إذا فازت الإخوان ووصلت للحكم في مصر وبددت هذه المخاوف وأخذت بأيدي مصر للأمام وطبقت شرع الله كما جاء عن نبيه بحذافيره وأن لا تجعل المناصب حكرا على المنتميين لها وتحرم مصر من الكفاءات لمجرد أنها كفاءات ليبرالية أو غير منتمية لها فسأكون أسعد الناس بها

بالنسبة لانه مفيش ضمانه ان الاخوان سيطبقون شرع الله كما انزل فهل يكون البديل اختياري لمن يجنب هذا الشرع تماما

أهلا أخت همسات

وإذا جاء من يتخذ شرع الله إسما فقط ويطبقه بالهوى فقد جعل الناس تبغض دين الله وشرعته

تحية لكي

لو تسمحلي يا أستاذ إبراهيم ؟؟

إية اللي مخلينا متأكدين 100 % انهم لا يطبقوا شرع الله ؟؟

ياعني عايزين دليل علي كدة ؟؟

و طبعاً مفيش لان دي حاجة أصلاً في علم الغيب

يبقي الحل إستخارة أمامي حزب يقول انه سيطبق شرع الله و حزب آخر

و يارب انا مش عارف مين الأصلح و محتار و ربنا سبحانه و تعالي هيهديك للصواب إن شاء الله

صح كلامي ولا أنا غلطان في شيء ؟؟

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ماحنا منتظرين بشوق نجربهم بس بنوضح لهم امور قد تأخذهم نشوة الفرح بنسيانها

وعلى رأي المثل اهي خربانة خربانة يعني هما يخربوا فيها اكتر من كده ايه

خليهم يدخلو حقل التجارب

رابط هذا التعليق

الأخوان تواجدهم في الشارع قوي

الأخوان جماعة عمرها 80 سنة

الأخوان منظمين

دي مش سبه في حقهم دي حقائق

اللي متضايق منهم يعمل زيهم و ينخرط في أحزاب يقويها و يقومها

طبعا مع إحتقاري لبعض أساليبهم

رابط هذا التعليق

خليهم يدخلو حقل التجارب

ممكن يخسروا و دا إحتمال وارد بنسبة 50 %

ياعني 50 % ينجحوا و 50 % يسقطوا ..

و دي حاجة في علم الغيب ، بس إحنا هنا بنفترض

لكن لو نجحوا ، زي ما حضرتك بتقول كدا يدخلوا حقل التجارب

و نقعد انا و انت نتفرج عليهم نشوف الناس دي هتعمل اية

و الله صلّحت من البلد خير و بركة ربنا يوفقهم ندعمهم المرحلة الجاية

عكوا الدنيا أكتر ما هي معكوكة تبقي أول و أخر مرة أرشحهم بعد كدة و أشوف حزب تاني

بسيطة خالص أهي ..

بس منجيش المجلس إنعقد النهارده ، الجمعة اللي بعدها نعمل مليونية و نقول الناس دي عملت إية :P ;)

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الأخوان تواجدهم في الشارع قوي

الأخوان جماعة عمرها 80 سنة

الأخوان منظمين

دي مش سبه في حقهم دي حقائق

اللي متضايق منهم يعمل زيهم و ينخرط في أحزاب يقويها و يقومها

طبعا مع إحتقاري لبعض أساليبهم

لو أمكن التوضيح ، و يبقي كتر الف خيرك ..

تحيــاتي :give_rose:

رابط هذا التعليق

خليهم يدخلو حقل التجارب

بسيطة خالص أهي ..

بس منجيش المجلس إنعقد النهارده ، الجمعة اللي بعدها نعمل مليونية و نقول الناس دي عملت إية :P ;)

اللي عاجبه من الكحل يتكحل

واللي مش عاجبه يرحل

معلش يا عمدة اصل الامثال المصرية باعتبرها حكم اكتر من اي حكم وبستعين بيها لما بلاقي لها لازمة

هي دي مصر

وهايخدوا فرصتهم واي انحراف او فسافس هايهتموا بيها ويسبوا الاهم هايشوفو الويل من الشعب

نصيحتي لهم يخلعوا دلوقتي عشان يحافظوا على رصيدهم بدال ما يبحتروه ويروح في مينت

تصدق اني كنت مع قطب اخواني بالامس وقال لي انهم لا يبحثون عن اغلبية ومش عايزين وزارة وكل اللي عايزينه تواجد ملحوظ ولو حصل وانهم اخذوا وزارة في اسوأ الظروف هاتكون وزارة خدميه وليس وزارة انتاجية عشان يبعدوا عن وجع القلب

المشكلة الحقيقية لو حصلوا على هذه الاغلبية وساعتها سيكونون مضطرون لتشكيل الحكومة ويشيلو الليلة يا ريس

المجلس العسكري عايز كحول يشيلو الليلة فحرام الاخوان يبقو هما الكحول

شوفت انا خايف عليكم اد ايه يا عمدة

رابط هذا التعليق

عاجل | اليوم التاسعة مساء ان شاء الله الدكتور محمد بديع المرشد العام على قناة مصر 25

تردد القناة مصر 25 هو 11488 افقى نايل سات

رابط هذا التعليق

خليهم يدخلو حقل التجارب

بسيطة خالص أهي ..

اللي عاجبه من الكحل يتكحل

واللي مش عاجبه يرحل

معلش يا عمدة اصل الامثال المصرية باعتبرها حكم اكتر من اي حكم وبستعين بيها لما بلاقي لها لازمة

هي دي مصر

وهايخدوا فرصتهم واي انحراف او فسافس هايهتموا بيها ويسبوا الاهم هايشوفو الويل من الشعب

نصيحتي لهم يخلعوا دلوقتي عشان يحافظوا على رصيدهم بدال ما يبحتروه ويروح في مينت

تصدق اني كنت مع قطب اخواني بالامس وقال لي انهم لا يبحثون عن اغلبية ومش عايزين وزارة وكل اللي عايزينه تواجد ملحوظ ولو حصل وانهم اخذوا وزارة في اسوأ الظروف هاتكون وزارة خدميه وليس وزارة انتاجية عشان يبعدوا عن وجع القلب

المشكلة الحقيقية لو حصلوا على هذه الاغلبية وساعتها سيكونون مضطرون لتشكيل الحكومة ويشيلو الليلة يا ريس

المجلس العسكري عايز كحول يشيلو الليلة فحرام الاخوان يبقو هما الكحول

شوفت انا خايف عليكم اد ايه يا عمدة

ياحنيــّــن :wub:

رابط هذا التعليق

تقطيع اللافتات - إستغلال الدين

كأمثلة لمنافسة غير شريفة

و علي فكرة مبيعملوش كده في الأحزاب الكرتونية

مبيعملوش كده غير في الوسط و العدل و إئتلاف الثورة مستمرة

بس متقعدشي تقولي آيه دليلك عشان ده شئ أنا شايف بنفسي و اتكتب في الإعلام

ده كإنتخابات

كديمقراطية بقه

طريقتهم المتعالية في التعامل مع الآخريين ،، حتي السلفيين اللي هما مخزونهم الإستراتيجي

رابط هذا التعليق

اخت عطر الجنة

أهلا أخت همسات

تحية لكي

لو تسمحلي يا أستاذ إبراهيم ؟؟

إية اللي مخلينا متأكدين 100 % انهم لا يطبقوا شرع الله ؟؟

ياعني عايزين دليل علي كدة ؟؟

و طبعاً مفيش لان دي حاجة أصلاً في علم الغيب

يبقي الحل إستخارة أمامي حزب يقول انه سيطبق شرع الله و حزب آخر

و يارب انا مش عارف مين الأصلح و محتار و ربنا سبحانه و تعالي هيهديك للصواب إن شاء الله

صح كلامي ولا أنا غلطان في شيء ؟؟

لا يا أخي عمدة أنا لم أقل أبدا أنني متاكد أنهم لن يطبقوا شرع الله بشكل صحيح

أنا قلت فقط ما هي الضمانة للشعب المصري أن شرع الله سيتم تطبيقه بشكل صحيح

أي أنني لا أجزم أن شرع سيتم تطبيقه بشكل صحيح ولا أجزم أن شرع الله سيتم تطبيقه بشكل يغلبه الهوى

وإعلموا أخي عمدة إذا قدر الله ووضع الشعب المصري ثقته في جماعة الإخوان فالحمل ثقيل جدا تنوء من حمله الجبال ومسئوليتكم كبيرة جدا ليس أمام شعبكم فقط ولكن امام الله سبحانه وتعالى , لأنكم ستكونون أول حزب ديني يصل للحكم في مصر بشكل ديموقراطي , وكما تعلم أن الإنطباعات الأولى تدوم , فإما أن تكون فترتكم سبب لترغيب الناس في الاحزاب الدينية والثقة فيها وإما أن تكون سببا لأن يبغض بعض الناس شرعة الله أو الأحزاب الدينية بشكل عام ويتم إغلاق الباب في وجه أي حزب ديني في المستقبل

بالنسبة لنقطة الإستخارة فكلامك صحيح جدا وأحيك

:give_rose:

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

يا جماعة ريحوا أنفسكم شوية

لما يبقى الاخوان يفوزوا بالاغلبية نبقى نفتح المواضيع دي نتناقش فيها

مفيش حد فوق ارادة الشعب..

ولو كان الاخوان ولو كان...خليفة من الخفاء حتى

لابد من العدل وطاعة الله...وعدم تجاهل حقوق ورغبات الشعب المطلوبة

وبعدين المجلس هيكون فيه احزاب اخرى كثيرة ، فلماذا نتكلم عن الاخوان فقط

وقد لا يفوز الاخوان باغلبية مين عارف

واتوقع انهم لو تجاهلوا ارادة الشعب سيخسروا كثيرا...ولازم نفهم انهم في البرلمان بيلعبوا سياسة مش دين....

- ولو نحجحوا فهو خير لنا جميعا ولو فشلوا فسيكون مصيرهم مثل مصير المخلوع...لاز نفهم الان ان اغلبية الشعب هي التي لها الغلبة وليس الحزب ده ولا الرئيس ده

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

تقطيع اللافتات - إستغلال الدين

كأمثلة لمنافسة غير شريفة

و علي فكرة مبيعملوش كده في الأحزاب الكرتونية

مبيعملوش كده غير في الوسط و العدل و إئتلاف الثورة مستمرة

بس متقعدشي تقولي آيه دليلك عشان ده شئ أنا شايف بنفسي و اتكتب في الإعلام

ده كإنتخابات

كديمقراطية بقه

طريقتهم المتعالية في التعامل مع الآخريين ،، حتي السلفيين اللي هما مخزونهم الإستراتيجي

متتعبش نفسك خالص يا عم أحمد و لا تدور و لا تجيب دليل ..

أنته هتقولي .. آدي دليل علي عكس كلامك مجملاً و تفصيلاً ..

إديني بقا أي حاجة صُغيرة كدة زي دول من الإعلام !!!

إتفضل يا باشا أدله على عكس ما تدعيه

يعني حبكت مفيش مكان فاضي تلزق فيه اعلاناتكم الا فوق اعلان الحرية والعدالة

ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ

فوجئ أعضاء حزب الحرية والعدالة بشمال القاهرة بتمزيق وطمس عدد من الملصقات والدعاية الخاصة بمرشحو الحزب في الانتخابات البرلمانية المقبلة.

وعرض الحزب على صفحته على موقع التواصل الإجتماعي فيسبوك صورا توضح تعمد عدد من الأحزاب التي تضم فلولا من الحزب الوطني المنحل بلصق ملصقاتها الدعائية على الدعاية الخاصة بحزب الحرية والعدالة.

ويخوض الحزب الإنتخابات البرلمانية في الدائرة الأولى بالقاهرة بقائمة على رأسها النائب السابق الدكتور حازم فاروق، وتضم القائمة مرشحين اثنين عن حزبي الكرامة وغد الثورة ضمن التحالف الديمقراطي من أجل مصر

مجهولون يمزقون لافتات " الحرية والعدالة" بالمنصورة

قام عدد من الأشخاص المجهولين بتمزيق لافتات الدعاية الانتخابية بالمنصورة مؤخرا وهو ما تسبب في إثارة حالة واسعة من الاستياء بين أهالي المحافظة.

ومن جانبه صرح اليوم المهندس إبراهيم أبوعوف - أمين الحزب بالدقهلية - بأن من قاموا بتمزيق الدعايا سواء كانوا تابعين للحزب الوطنى المنحل أو كانوا بلطجية تابعين لأي جهة فسوف نحاول معرفة هويتهم ونلاحقهم بالقانون؛ لأن أعمال البلطجة ليست من سلوكيات حزب الحرية والعدالة ولا من مبادئه.

حسبي الله و نعم الوكيل

ودا إستغلال الحزب ان الناس جاهلين و بيضحكوا عليهم بزيت و سكر

آل الإخوان هيوزعوا رز بسمتي و شاي ربيع ..

و لسه مفكرين ان الإخوان بتضحك علي الناس بشاي و سكر و مستغلين جهلهم و عدم و عيهم السياسي ، ماخدوش بالهم هما من إكتساحهم في إنتخابات النقابات أطباء و مهندسين و محامين و معلمين و صيادلة ! و يقولك زيت و سكر !

عايز دليل بقا زي ما انا جبتلك أكتر من دليل بعكس ما تدعيه جمله و تفصيلاً

رابط هذا التعليق

يا جماعة ريحوا أنفسكم شوية

لما يبقى الاخوان يفوزوا بالاغلبية نبقى نفتح المواضيع دي نتناقش فيها

مفيش حد فوق ارادة الشعب..

ولو كان الاخوان ولو كان...خليفة من الخفاء حتى

لابد من العدل وطاعة الله...وعدم تجاهل حقوق ورغبات الشعب المطلوبة

وبعدين المجلس هيكون فيه احزاب اخرى كثيرة ، فلماذا نتكلم عن الاخوان فقط

وقد لا يفوز الاخوان باغلبية مين عارف

واتوقع انهم لو تجاهلوا ارادة الشعب سيخسروا كثيرا...ولازم نفهم انهم في البرلمان بيلعبوا سياسة مش دين....

- ولو نحجحوا فهو خير لنا جميعا ولو فشلوا فسيكون مصيرهم مثل مصير المخلوع...لاز نفهم الان ان اغلبية الشعب هي التي لها الغلبة وليس الحزب ده ولا الرئيس ده

و الله يا أبو ريم لسه قايل كدة إتفضل قولت لو نجحوا و بنفترض

خليهم يدخلو حقل التجارب

و دي حاجة في علم الغيب ، بس إحنا هنا بنفترض

بسيطة خالص أهي ..

رابط هذا التعليق

ازيك يا عطر الجنة

انا مهندسة و انتخبت قائمة تجمع مهندسي مصر من غير ما يأثرو عليا بالدين ولا حاجة و قريت البرنامج بحيادية شديدة وكنت بقارن بضد الحراسة لحد الخميس و الحسم تم بسبب بند المساندة القانونية للمهندسين بينما ضد الحراسة بيقدمو استشارات بس

عارفة مهندسين شباب كتير تعبو من القهر القانوني ليهم و عدم التأمين و يوم ما يتأمن عليك يبقى على ان مرتبك 200 جنيه !!و تمضي الاستقالة ولو مش عاجبك امشي

و الشركات الكبيرة بالواسطة و الفلوس

هم البرنامج بتاعهم مية مية و ملامس لمشكلات المهندسين

معلش مش حضيع الفرصة دي لان في ناس مش عايزاهم خاصة ان دي انتخابات نقابية و ليست سياسية

و شكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بإلحاح شديد ينشر الاخوان بأن الكورونا انتصار من الله لهم وعقاب لاعدائهم حتى ان احدهم دعا من يصاب بالكورونا الي تفجير كورونته في رجال الشرطة والجيش  وقرأت انهم يتكتمون على اي اصابات قد تصيب احدا منهم لان الكورونا على اعتبار انها  مبتصيبش مؤمن  اعجبني مصطلح ذكره عبد الحليم قنديل وهو تتركة الاخوان اي ان الاخوان اصبح ولاؤهم لتركيا واردوغان اليوم  العدد الإجمالي للإصابات بكورونا في تركيا ارتفع إلى 124375، وهي أعلى حصيلة خارج أوروبا الغربية أو الولايات المتحدة وأكثر بقليل من روسيا
    • 2
      انا ومثاى كثيرون نعترف انه انضحك علينا بدايه من ثورة يتاير وهذه الوحيده اللى ما انضحكشى على فيها واعتبرتها مؤامره من اليوم الذى اعلن فيه الرئيس مبارك عدم ترشحه لفتره اخرى. اعتبرتها مؤامره من الجميع بمافيهم 6 ابريل والاخوان والليبراليين واى فرض شارك او حرض على الثوره والساده المشرفين ممكن يرجعوا لمشاركاتى وساعتها حظيب اكثر من 60 تقييم سالب. هذا على الرغم من كرهى لمبارك وعلى الرغم من انى انتخبت ايمن نور فى 2005 رغم يقينى ان مبارك ساعتها كان افضل منه مائة مره. انضحك على ساعة دستور غزوة الصثنادي
    • 26
      من أكبر الادعائات ضد الاسلاميين عموما, و الاخوان خصوصا, أنهم يكفرون كل من يعارضهم. فهل هذا الإدعاء كاذب؟ و إن كان حقيقيا, فهل لا يوجد تكفير من أصحاب هذه الادعائات؟ فى اسبوع واحد, اتهمنى 3 اعضاء بالكفر و الإلحاد... أحدهم اتهمنى بالكفر ضمنيا, بينما قام السيد طارق و السيد إسلام المصرى بإتهامى بالكفر علنا و بشكل واضح و صريح لا لبس فيه. و فى الحقيقة فهذا لا يعنى سوى شيئا واحدا... ان آفة التكفير هى آفة تبدو مرتبطة بالمصريين و العرب عموما... فربما يستخدمون سلاح التكفير ضد من يتعارض مع أفكارهم التقلي
    • 2
      ادراك متأخر جدا ولكن أن تأتي متأخرا خير من ألا تأتي أبدا يتساقط المتحالفون مع الجماعة من حولها حتى تتبقي القيادة الحالية وحدها تتحمل الذنب الأكبر بما آلت إليه الأمور وعندما تدرك هي حجم ما أجرمت يكون قد فات الأوان
    • 80
      اعتبر نفسي من الجهلاء في السياسه الداخليه و هناك مواضيع لا افهم منها الكثير نظرا لكثره القيل و القال، و عندي عده تساوءلات ارجو ممن يتصف بالخبره و الامانه ان يرد عليها 1- هل الاخوان المسلمون حركه دينيه ام حزپ سياسي؟ 2- هل اذا تولي الاخوان الحكم سيحجر علي الحريات، لا اقصد ارتكاب الفواحش- اعوذ بالله منها ؟ 3- هل ستميع الحياه النيابيه؟ 4- اذا كنا قد جربنا الاشتراكيه المصريه و الديموقراطيه المصريه فلم لا نجرب الاسلاميه المصريه؟ 5- هل الاخوان كانوا ارهابيين في اول ظهورهم كما يدعي البعض؟ 6- هل هم
  • أضف...