اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

موضوع شامل : موقف الإخوان المسلمون من مظاهرات التحرير ..

21 اصوات

1. 1. هل تؤيد موقف الإخوان في عدم مشاركتهم رسمياً في مظاهرات التحرير ؟

• نعم مؤيد .
      13
    • غير مؤيد .
      8

Recommended Posts

أنا عندي سؤالين:

هم الإخوان شاركوا في المليونية واللا لأ؟ لأني قريت فوق إنهم ماشاركوش تفضيلا لمصلحة مصر على مصلحة الجماعة/الحزب، وتفضيلاً لإرضاء الله على إرضاء الناس. وقريت برضه فوق إنهم شاركوا بدليل إن أي واحد ينزل ميدان التحرير هيلاقي الإخوان موجودين.

لو شاركوا، ايه مبرراتهم للمشاركة؟ ولو ماشاركوش، ايه مبرراتهم لعدم المشاركة؟

ولكم جميعًا عميق تحياتي

انا في الحقيقه متلخبط شويه

منين لو الاخوان نزلوا يبقي عاوزين مكاسب انتخابيه

بس هما دورا علي ارضاء الله و منزلوش

و منين ان شباب الاخوان نزلوا و ماليين الميدان

الصراحه مش قادر افهم

ذكرت أن الأمر إختياري و ذكرت أيضاً أن بعض شباب الإخوان منهم من نزل و منهم من إلتزم قرار الجماعة

راجع آخر مشاركة لي .. علشان تعرف نزولهم لإية بالظبط لأن دا مُهم و فيه لبس عند السادة الأعضاء

لكني ذكرت الحقيقة كاملاً دون تحريف أو زيادة أو نقصان بالكلام ..

الناس اللي نزلت الميدان ( شباب الإخوان ) نزلوا للأتي :-

حماية و تهدئة المتظاهرين

المشاركة في إسعاف المتظاهرين في المستشفيات الميدانية

و ليس للأتي :-

الإعتصام

المطالب بخصوص رحيل المجلس العسكري الآن

الدخول في مواجهات و صدامات مع العسكر و الجيش

الهجوم علي مقرات الدولة و مديريات الأمن و محاولة إقتحام وزارة الداخلية

نزولهم فقط للتهدئة و الدفاع و إسعاف المصابين

كمان مش مُعتصمين و نايمين في الميدان

أتمنى تكون الرؤية كدة وضحت لحضراتكم ،،

أرق تحيــاتي ،،

رابط هذا التعليق

• الردود 88
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فرق كبير جداً بين الحشد و النزول بصفة شخصية ..

و العسكر منتظرنا ننزل بالحشد ..

رابط هذا التعليق

لمذا لم ينزل الإخوان إلي التحرير ؟

بقلم / محمد السروجي

جولة جديدة من المغالطات والمناورات والمؤامرات، سيناريوهات متتالية لإجهاض ثورتنا الرائعة والملهمة تصدى لها شعبنا اليقظ بوحدته الوطنية وتوافقه العام ، لكننا مازلنا نعاني كثرة المكائد وعناد الخصوم وصلابة الفلول ، خرجنا من سيناريو "فخ وثيقة السلمي" الذي أراد هو وغيره أن يشرعن لحكماً عسكرياً وفقاً لجدول زمني ينتهي بوضع الدستور وإهداء مصر للعسكر على طبق من ذهب ، فكانت مليونية حماية الديمقراطية التي أطاحت بهذا الوهم والحلم بل حولته لكابوس يعيشه أعداء الثورة وأعداء الديمقراطية.

وعلى الفور فُرض علينا السيناريو التالي "الفوضى المحكمة" أو الفوضى تحت السيطرة ، بدأت بالاعتداء المجرم الآثم على بعض المعتصمين في ميدان التحرير طلباً لحقوقهم العادلة والمشروعة في العلاج والتعويض ، فكان ما كان من بلطجة منظمة من كبار النافذين في جهاز الشرطة الذين أصروا وبعمد على تحويل الاعتصام والميدان إلى ساحات الحرب والعدوان ، على الفور دخل بترتيب مسبق أعداد كبيرة من البلطجية صناعة جهاز أمن الدولة المنحل بدعم مادي ومعنوي وإعلامي من بقايا رجال المال والأعمال أصحاب الملفات السوداء التي لم تُفتح بعد، وخرجت الأمور عن السيطرة – راجع ما نشر عن المكالمة الهاتفية التي سجلت لفلول النظام داخل سجن مزرعة طره بأنه خلال أسبوع ستحترق مصر وراجع إصرار فريق من الصبيان صغار السن الصدام مع الشرطة واقتحام مبنى وزارة الداخلية رغم وجود مئات الآلاف في الميدان بعيداً عن هذه المعركة وراجع لماذا تم الاعتداء على عدد كبير من أقسام الشرطة في وقت واحد على مستوى الجمهورية وراجع إصرار ضباط الشرطة على استخدام العنف والقنابل المسيلة للدموع وراجع عجز رئيس الوزراء ووزير الداخلية على إيقاف هذه المهزلة والمجزرة البشرية ضد الشعب المصري وراجع الإصرار على طلب إسقاط المجلس العسكري لتعم الفوضى وتضيع البلاد .

وقف الجميع يشاهد في بله عجيب ومريب ، المجلس العسكري الذي يحكم بنمط مرتبك يسوده التناقض والتباطؤ لدرجة مريبة سحبت المزيد من بساط الثقة من تحت قدميه ، حكومة شرف الفاشلة والعاجزة والتي لم تعبر يوماً عن الثورة بل ظلت تعبر عن بقايا فلول النظام وتوجهات بعض الأحزاب في بعض شخوصهم على كراسي الحكم ، إعلام الفتنة وشق الصف المدعوم مالياً وفكرياً من هنا وهناك بالمزيد من سكب الزيت على النار ، في هذه الأجواء الساخنة والملتهبة قرأ الإخوان السيناريو المتوقع وهو المزيد من الضغط والضخ الإعلامي وإلهاب المشاعر ودفع الجماهير إلى الميادين والشوارع دفعاً ليكون الصدام الكبير والمرتب ، معارك الشوارع بين شعب أعزل تُسرق منه ثورته وفرق البلطجة المدعومة بأمناء الشرطة والمخبرين وبقايا جهاز أمن الدولة المنحل وكبار الضباط الذين فقدوا مصالحهم بنجاح الثورة لتعم الفوضى وتهدد الأرواح وتسلب الأموال والممتلكات ، ويكون البديل الوحيد هو التدخل العسكري - الذي ربما نطلبه نحن بسياسة الأمر الواقع – وتعلن الأحكام العرفية وتتحول الثورة إلى انقلاباً عسكرياً بدرجة امتياز ، من أجل هذا ومنعاً لتنفيذ هذا السيناريو وغيره لم ينزل الإخوان إلى ميدان التحرير رغم نزول الآلاف من شباب الإخوان من تلقاء أنفسهم ، اختار الإخوان بحكمة ورشد أخف الضررين ، اختاروا موجات جديدة ومتتالية من التشويه والتحريض والإساءة والافتراء يتحملوها حسبة لله وحماية للوطن والثورة أملاً أن تهدأ الأمور وتزاح الهموم وتتضح الرؤى ولو بعد حين ، لكنهم لم يقفوا مكتوفي الأيدي فقد توصلوا هم والقوى الوطنية مع المجلس العسكري لبعض المطالب وإن كانت لا تحقق كل طموحات المصريين ، لكنها حل جزئي لمرحلة انتقالية مرتبكة ومشتبكة.

خلاصة المسألة ..... نحن بصدد مؤامرة كبرى تُطيح بالواقع والمستقبل ، وتأتي على الأخضر واليابس ، لذا نأمل أن نتسم بالوعي واليقظة والوحدة والتكاتف والصبر والقبول المتبادل ، لتؤد الفتنة التي أطلت برأسها وتحمى الثورة وتتم الانتخابات ويسير التحول الديمقراطي في طريقة المرسوم لنصل بمصر إلى بر الآمان..... حفظك الله يا مصر الثورة والأمل ......

رابط هذا التعليق

أنا عندي سؤالين:

هم الإخوان شاركوا في المليونية واللا لأ؟ لأني قريت فوق إنهم ماشاركوش تفضيلا لمصلحة مصر على مصلحة الجماعة/الحزب، وتفضيلاً لإرضاء الله على إرضاء الناس. وقريت برضه فوق إنهم شاركوا بدليل إن أي واحد ينزل ميدان التحرير هيلاقي الإخوان موجودين.

ولكم جميعًا عميق تحياتي

الصراحه مش قادر افهم

اللي فهمته من رد زميلنا الفاضل/ omda2006 إن الإخوان متواجدين في ميدان التحرير مع بقية الحشود، لكنهم متواجدين ليس بنية الاعتصام ولا المطالبة برحيل المجلس العسكري ولا الدخول في مصادمات مع الجيش ولا الهجوم على مقرات الدولة لكنهم متواجدين في ميدان التحرير مع بقية الحشود بهدف إسعاف المصابين وحماية وتهدئة المتظاهرين.

وأنا برضه بصراحة لسه متلخبط زي حضرتك، ومش عارف هم شاركوا واللا ماشاركوش. لأن مجرد التواجد في ميدان التحرير والبقاء به مع بقية الحشود هو مشاركة في المليونية، بصرف النظر عن نية اللي عمل كده. خصوصًا إن أفعاله على الأرض هي مشاركة (تهدئة وحماية وإسعاف المتظاهرين (مقدرش أقول إن الأطباء في المستشفيات الميدانية مثلا غير مشاركين في المليونية)) وإن نيته بعدم الاعتصام يدحضها فعل تواجده في الميدان أثناء المليونية وأثناء الاعتصام وأثناء مواجهة الشرطة والجيش وأثناء مطالبة الحشود برحيل المجلس العسكري. في الحقيقة أنا لسه مش فاهم ومتلخبط.

تقبل تحياتي :give_rose:

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مع احترامي وتقديري لحضرتك ول م تيمور

الا اني برده مش شايفة في بلدنا صف تاني نثق فيه

وهضرب لحضرتك ابسط الامثلة على كدة :

بشتغل في احدى الوزارات ......... كل قيادات الوزارة اتغيرت بعد الثورة ....... وعملنا مشاكل كتير علشان نشيل نائب الوزير ومن بعده وكيل الوزارة الفاسد

وفعلا قدرنا بفضل الله نغيرهم

بس ايه اللي حصل ؟؟؟

اخترنا احنا ناس تانيين ......... اخترنا رئيس مجلس ادارة جديد ثوري ومن ميدان التحرير كان بيشارك الثورة

وبالمناسبة هو لحد دلوقتي قاعد في الميدان ........ بس عملنا ايه ؟؟؟؟

ولا حاجة ومافيش جديد ......... نفس الفساد ....... نفس الروتين ........... نفس الشغل

بل الاكتر من كدة كمان انه عيين وكلاء للوزارة بدل اللي احنا رفضاناهم ........... وماشاء الله عليهم بجد .......... بيعملوا نفس الافعال المرفوضة ....... مش بس كدة ........ النهب والفساد بقى ليه مسمى قانوني

واكيد مش وزارتي بس هي اللي بيحصل فيها كدة ..... لالالالالالالالالالا دة كل وزارات مصر والحمد لله

بل اضف على ذلك القطاع الخاص

طيب ماكل دة نموذج مصغر من الواقع

وكل دة بيوصلني لنتيجة واحدة اكيدة هي ان مافيش في مصر صف تاني خالي من الشبهات ......... وكل الناس النضيفة اللي موجودة عندي محتاجة تأهيل وتدريب وتعليم علشان تقدر تتحمل مسئولية منصب ومايبقاش صورة او ديكور

بالنسبة لسؤال حضرتك عن ( أنا مش من الاخوان )

دة مجرد اقرار بالحقيقة علشان وجهه نظري عن الاخوان المسلمين مش نتيجة اني تابعة ليهم او عضوة

وماقولتش كدة علشان انفي عن نفسي اني من الاخوان لأن دة مش اتهام

يعني انا بعتبر الجملة دي مجرد توضيح ليس الا

أما بالنسبة لكلمات حضرتك اللي لونتها باللون الاخضر ............... فبصراحة شديدة اخشى أن أُسيء فهمها

وياريت حضرتك تشرحلي تقصد بيها ايه ؟

كل احترامي وتقديري لشخصك الكريم

لو اقدر اديكى 100 نقطة خضرا مش كفاية..

انتى حطيتى ايدك عالجرح و دستى جامد كمان..

المشكلة فى النظام.. النظام ده مش اللى شغالين بس.. لا.. نظام الدولة نفسه كإدارة و روتين و قوانين.. نظام بيخلى الواحد يسرق غصب عنه من المال السايب اللى مالوش صاحب ده..

احنا محتاجين فعلا اعادة تأهيل و اعادة تخطيط.. و ده مش هيحصل فى شهر ولا سنة.. محتاجين حد عنده رؤية يعمل إعادة هيكلة للدولة..

الناس متخيلة ان المجلس هيمشى و البرادعى هييجى معاه العصا السحرية اللى هتخلى مصر جنة مرة واحدة..

مع ان والله البرادعى نفسه وارد جدا انه يبقى فاسد من غير ما يحس..

مصيبتنا فى مصر "المماينة".. اننا بنماين.. و بنكبر.. و المهم الشكل حلو و خلاص.. و دى اكبر مشكلة فساد, حتى اخطر من الرشوة..

انتوا فاكرين ان البرادعى لما يجى فيه حد هيسمع كلامه؟

و لو حد سمع كلامه و فرجه على حاجة "شكلها" من برة انها مظبوطة.. هو هيفهم اصلا ان دى مظبوطة ولا بايزة؟

انا مدرستى كانت جنب وزارة التربية و التعليم فى السيدة زينب.. و كان الوزير كل شوية يجى..

هووب ياخدونا عالمعمل بتاع الكمبيوتر و نقعد قدام الكبيموترات اللى مبنشوفهاش غير مرة فى السنة و بيستخدمها الاساتذة بس علشان كانوا بيتفرجوا على قلة ادب.. و اول ما يمشى.. يالا ياض روح على فصلك.. و الوزير عايز يشوف حاجة معمولة و خلاص.. مش مهم صح ولا لا.. مش مهم مضمونها حقيقى ولا مظهر خارجى و بس..

مفيش مراجعة ولا مراقبة ولا متابعة اداء ولا اى حاجة خالص..

مفيش حاجة تشجع اصلا ان المسئول يبذل مجهود.. لان مجهوده ببساطة هيضيع فى النص وسط الهرجلة و الزبالة اللى احنا عايشين فيها.

احنا كلنا فاسدين بطبيعتنا.. دى سمة من سمات الشعب ده... و مش هتتغير الا بتغيير عجلة النظام و التروس و البلاوى اللى جوة..

و علشان كده انا بطالب ان حكومة اجنبية ننتدبها و تيجى تدور البلد دى.. مش عيب ولا حرام..

زى بالظبط مشاريع كتير دوروها الاجانب و كانت عشرة على عشرة..

ليه اهم مشروع عندنا نبوظه؟

اسمحلي أخي الفاضل

وان كنت اتفق مع حضرتك في رؤيتك الا اني اختلف في الجزء الاخير

احنا مش فاسدين اوي كدة لدرجة اننا نجيب حد من برة ......... احنا بس محتاجين اعادة تأهيل وفرز

محتاجين نفرز الصالح عن الطالح ....... ونأهل الصالح لتحمل مسئولية كبيرة

ومحتاجين علشان نضمن انه مش هيحيد عن الطريق السليم .......... محتاجين جهاز رقابي قوي

محتاجين اعادة هيكلة وتأهيل ورقابة قوية

لو عندي رقابة نزيهة قوية ......... ابليس نفسه مش هيقدر يفسد وينهب

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

أنا عندي سؤالين:

ولكم جميعًا عميق تحياتي

الصراحه مش قادر افهم

اللي فهمته من رد زميلنا الفاضل/ omda2006 إن الإخوان متواجدين في ميدان التحرير مع بقية الحشود، لكنهم متواجدين ليس بنية الاعتصام ولا المطالبة برحيل المجلس العسكري ولا الدخول في مصادمات مع الجيش ولا الهجوم على مقرات الدولة لكنهم متواجدين في ميدان التحرير مع بقية الحشود بهدف إسعاف المصابين وحماية وتهدئة المتظاهرين.

وأنا برضه بصراحة لسه متلخبط زي حضرتك، ومش عارف هم شاركوا واللا ماشاركوش. لأن مجرد التواجد في ميدان التحرير والبقاء به مع بقية الحشود هو مشاركة في المليونية، بصرف النظر عن نية اللي عمل كده. خصوصًا إن أفعاله على الأرض هي مشاركة (تهدئة وحماية وإسعاف المتظاهرين (مقدرش أقول إن الأطباء في المستشفيات الميدانية مثلا غير مشاركين في المليونية)) وإن نيته بعدم الاعتصام يدحضها فعل تواجده في الميدان أثناء المليونية وأثناء الاعتصام وأثناء مواجهة الشرطة والجيش وأثناء مطالبة الحشود برحيل المجلس العسكري. في الحقيقة أنا لسه مش فاهم ومتلخبط.

تقبل تحياتي :give_rose:

شوف خدها مني حاجة رسمية .. و حاسبوني عليها بعد كدة

الإخوان ترفض النزول لميدان التحرير

و ان الموجود الحين في الميدان لإسعاف المتظاهرين فقط في المستشفيات الميدانية

و لو حصل و جه بعد كدة لقيت أي إخواني بيقولك إحنا كنا في الميدان أول يوم

هكون أول من يقدم إستقالته للحزب فوراً

هكرر تاني الإخوان رافضون للنزول للميدان و الموجود بالميدان بعض الشباب بصفتهم الشخصية

و ليس بتكليف من الجماعة ، و أيضاً لن يطالبوا برحيل العسكر في الوقت الحالي

و دا رد رسمي بحت و مسؤول عنه أمام رب العالمين

رابط هذا التعليق

الاخوان بس تنزل تؤيد النظام وتؤيد العسكر

ده اخرهم . كبيرهم يعنى

ومحبر اخاك لا بطل

ولا صوت ولا نفس

لان لو حصل العكس هتطلع الفضايح بالصوت والصورة وهتبقى فضايحهم على عينك ياتاجر

واتحدى حد فيهم ينزل ضد النظام او ضد العسكر

يورونا كده شطارتهم

نزلوا ضد وثيقه اسمله السلمى . اعلنوا عن ده يعنى فى العلن . كده وكده يعنى

والنتيجه ايه لغايه دلوقتى

الوثيقه زى ما هى والعسكر متراجعشى عنها

ولا سمعنا صوت ولا نفس ليهم

العسكر سجل ليهم خيانات وبيع الثورة رسمى بالصوت والصورة لان دى طبيعه النظام

زى بالظبط كده ما كان بيتعامل مع الفنانات ال طلعت ايدت النظام . كان برده نفس المنوال

كل ال طلعوا يؤيدوا النظام ساعه الثورة سيدهاتهم موجوده

وياحلولى

ربنا يفك العقد بتاعه الاخوان دى

هأو

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

ده اخرهم . كبيرهم يعنى

ومحبر اخاك لا بطل

ولا صوت ولا نفس

يورونا كده شطارتهم

زى بالظبط كده ما كان بيتعامل مع الفنانات ال طلعت ايدت النظام . كان برده نفس المنوال

وياحلولى

هأو

البينّه علي من إدعى و اليمين علي من أنكر ..

ممكن دليل علي كلامك لو سمحت ..

تحياتي ،،

رابط هذا التعليق

الدكتور البر يؤكد

أن من نزل الميدان من الإخوان عادوا واكدوا الآتي :-

أن هنالك محاولة مشبوهة لاستدراج من بالميدان للاحتكاك بالشرطة ومحاولة خلق أزمة والتحريش بين المتظاهرين والشرطة ..

ويتبع هذا حالة م العنف الشديد جداً مع الشرطة ..

هذا كله دعانا للدعوة إلى التهدئة وحاولنا عدة مرات مع أطراف متعددة ، وفي كل مرة كان هنالك من ينفخ بالنار ..

نحترم كل أصحاب الرأي .. نحترم من نزل الميدان، وننتظر أن يحترم الآخرون رأينا ..

إذا كنا نزلنا الجمعة فهو تأكيد على عدم وجود صفقات بيننا وبين العسكري ..

نريد أن نكرس أخلاقية السياسة، والسياسة عندنا مبادئ وأخلاق وليس اللي تكسب به العب به ..

نزلنا الميدان في الجمعة لدعم انتقال سلمي للسلطة، ونزولنا الآن يناقض هذا الهدف ..

اجتهادنا بعدم النزول يمكن أن يغير إذا تغيرت المعطيات، ولكن حتى الآن كل يوم نتأكد فيه من صحة قرارنا ..

الفتنة تشبه وهي مقبلة، وتبين وهي مدبرة .. والكثير الآن بدءوا يكتشفون أن هنالك من يريد إشعال الموقف لخلط الأوراق من جديد ..

البعض يقولون الإخوان خسروا الأصوات .. نقبل أن نخسر الأصوات ولا نقبل أن نخسر البلد ..

عض الفئات تريد ديموقراطية بالمقاس تنتج شيئاً محدداً، فإذا أنتجت غيره فلا داعي للديموقراطية ..

إذا كنت ليبرالي أو ديموقراطي فلماذا تحاول فرض رأي على الشعب عبر آلية غير ديموقراطية

الديكتاتور السابق كان يفرض أمور على الشعب بحجة أن الشعب مش فاهم

وثيقة السلمي أرادت فرض شئ معين بدعوى أن الشعب غير قادر على الاختيار

لسلطة العليا هي سلطة الشعب ومن يتولي زمام الأمور هو من يريده الشعب أن يتولى زمام الأمور

الدكتور السلمي أدخل قضايا لا خلاف عليها وفي وسطها قضايا محل اختلاف، وإذا كانت قضايا خلافية فلا يصح فرضها على من يصنع الدستور

المجموعة التي خرجت بالعباسية ملكية أكثر من الملك، ونحن لا نريد هذا الاستقطاب، ونحن ندعو للتهدئة وإخلاء الميادين والانصراف للانتخابات ..

نريد أن يشهد العالم عرس ديموقراطي في مصر كما شهدته تونس

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

شوف خدها مني حاجة رسمية .. و حاسبوني عليها بعد كدة

الإخوان ترفض النزول لميدان التحرير

و ان الموجود الحين في الميدان لإسعاف المتظاهرين فقط في المستشفيات الميدانية

و لو حصل و جه بعد كدة لقيت أي إخواني بيقولك إحنا كنا في الميدان أول يوم

هكون أول من يقدم إستقالته للحزب فوراً

هكرر تاني الإخوان رافضون للنزول للميدان و الموجود بالميدان بعض الشباب بصفتهم الشخصية

و ليس بتكليف من الجماعة ، و أيضاً لن يطالبوا برحيل العسكر في الوقت الحالي

و دا رد رسمي بحت و مسؤول عنه أمام رب العالمين

عشان كده كانوا موجودين فى العباسيه النهارده بعصى المعلم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

أستاذنا الفاضل/ omda2006

عميق تحيتي لحضرتك على المجهود الكبير للتوضيح وإزالة اللبس والغموض.

لما الجماعة/الحزب اللي أنا بنتمي ليهم كان موقفهم في مفترق طرق خطير زي ده مش عاجبني، وكان موقفي عكس موقفهم تمامًا ... ايه يخليني أبقي على انتمائي ليهم؟ يعني اللي شاركوا في المليونية بصفة شخصية من أعضاء الإخوان المنطقي إنهم يخرجوا من الجماعة/الحزب. مش قادر أفهم حكاية إني أشارك بصفة شخصية دي. طيب ما هو أنا انتميت للجماعة/الحزب بصفة شخصية برضه. ازاي أشارك بصفتي الشخصية دي وأفضل على انتمائي للجماعة اللي قرارها بعدم المشاركة مضاد تمامًا لما أنا مقتنع بيه وعملته فعليًا بمشاركتي في المليونية (راجع مثلا موقف اسراء عبد الفتاح من حزب الجبهة)؟ دي أنا بصراحة مش فاهمها. ومش فاهم برضه ازاي أي قرار للجماعة يبقى ملزم لأعضائها، وفي نفس الوقت اللي حصل ده قرار، ومش ملزم للأعضاء (مثلما تساءل الزميل الفاضل/ ViralMind)! لكن عميق شكري لحضرتك على التوضيح :clappingrose::give_rose:

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

أستاذنا الفاضل/ omda2006

عميق تحيتي لحضرتك على المجهود الكبير للتوضيح وإزالة اللبس والغموض.

لما الجماعة/الحزب اللي أنا بنتمي ليهم كان موقفهم في مفترق طرق خطير زي ده مش عاجبني، وكان موقفي عكس موقفهم تمامًا ... ايه يخليني أبقي على انتمائي ليهم؟ يعني اللي شاركوا في المليونية بصفة شخصية من أعضاء الإخوان المنطقي إنهم يخرجوا من الجماعة/الحزب. مش قادر أفهم حكاية إني أشارك بصفة شخصية دي. طيب ما هو أنا انتميت للجماعة/الحزب بصفة شخصية برضه. ازاي أشارك بصفتي الشخصية دي وأفضل على انتمائي للجماعة اللي قرارها بعدم المشاركة مضاد تمامًا لما أنا مقتنع بيه وعملته فعليًا بمشاركتي في المليونية (راجع مثلا موقف اسراء عبد الفتاح من حزب الجبهة)؟ دي أنا بصراحة مش فاهمها. ومش فاهم برضه ازاي أي قرار للجماعة يبقى ملزم لأعضائها، وفي نفس الوقت اللي حصل ده قرار، ومش ملزم للأعضاء (مثلما تساءل الزميل الفاضل/ ViralMind)! لكن عميق شكري لحضرتك على التوضيح :clappingrose::give_rose:

جزاك الله خيراً أخي الحبيب ..

ما أنا وضحت لحضرتك اللي نزل منهم نزل لإية و لأي غرض بالظبط ، ودا بصفة شخصية كمان

ياعني الجماعة مش ألزمته علي كدا كمان ، و قالته لازم تنزل حتى علشان تسعف او تساعد المصابين ..

دا عمل إنساني من أفراد الجماعة بصفة شخصية و الجماعة غير مسئولة عنهم ( و أكررها مرة أخرى غير مسؤوله عنهم ) كل بصفته الشخصيه

اللي نزل نزل يساعد فقط .. و إسأل الموجودين بالتحرير هل شافوا إخواني بيطالب برحيل العسكر حالياً .. أم لا ؟؟

إجابته هتوضحلك كل اللي أنته عايزة ..

موضوع الحشد الرسمي كان هيوقعنا في فوضى ، لو المرشد قال ضرورة حشد الإخوان و النزول للميدان كانت هتبقى أكبر معركة مرت بيها مصر

ما بين الجيش و الشرطة من ناحية و الشعب من ناحية آخري

و الإخوان لواحدهم كانوا هيشيلوا الليلة .. فمسأله الحشد رسمياً دي ممنوع تماماً من مكتب الإرشاد

و مش كل شباب الإخوان برده اللي نزلت .. و زي ما قولتلك

إسأل أي حد في الميدان السؤال دا و إن شاء الله مفيش لخبطه بعد سماعك الإجابة

هل شافوا إخواني بيطالب برحيل العسكر حالياً .. أم لا ؟؟

رابط هذا التعليق

ده اخرهم . كبيرهم يعنى

ومحبر اخاك لا بطل

ولا صوت ولا نفس

يورونا كده شطارتهم

وياحلولى

هأو

تحياتي ،،

حلو تاهت ولقناها وانته حلتها

اليميين على من انكر

وانا قلت وانته بنتكر . صح كده

يبقى تحلف اليمين ان ده محصلشى وتحلف كمان انهم مكنوش متواجدين اليوم بالعباسيه وان نسبه كبيرة منهم بتنزل التحرير مش من اجل مناصرة التحرير . دول بيبعتوهم كجواسيس وبيجوا ينقلوا الاخبار ليهم وايه ال حصل ومحصلشى

يبقى تحلف على دول

سهله اهيه طالما انته واثق كده فى الاخوان

ارزع يمين تحاسب عليه امام الله

طيب هتقولى احلف انته وتلف وتدور والكلام ده عشان تهرب من اليمين

عنيى الاتنين

اقسم بذات الله كل كلمه قلتها انا صادق فيها وده حصل فعلا

يلا بقى من غير لف ولا دوران ارزعنى يمين زى ما رزعت انا

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

ده اخرهم . كبيرهم يعنى

ومحبر اخاك لا بطل

ولا صوت ولا نفس

يورونا كده شطارتهم

وياحلولى

هأو

تحياتي ،،

اليميين على من انكر

يبقى تحلف اليمين ان ده محصلشى وتحلف كمان انهم مكنوش متواجدين اليوم بالعباسيه وان نسبه كبيرة منهم بتنزل التحرير مش من اجل مناصرة التحرير . دول بيبعتوهم كجواسيس وبيجوا ينقلوا الاخبار ليهم وايه ال حصل ومحصلشى

يبقى تحلف على دول

عنيى الاتنين

يا حبيبي أنته قولت كلام هاتلي دليل عليه .. بلاش نشر إشاعات مٌغرضة و شوف توقيعي ( مُختصر للي بيحصل دلوقتي )

هاتلي أي مصدر عن كلامك دا و ساعتها يا سيدي تاخد مني رد

إنما أي كلام في الهجايص مينفهش حتى أرد عليك غير هاتلي دليل إنشالله من جريدة صفراء أي حاجة من أي حته المهم دليل يُبت كلامك

رابط هذا التعليق

الناس عايزة الاخوان يشاركوا ليه ، عشان يزودوا عدد الجثث اللي في المشرحة ، ما كفاية 38 شهيد

و هيا ايه نتائج مظاهرات 25 يناير ، ده لو دخلنا معركة مكناش خسرنا 1000 شهيد

نتائج ما سمي بالثورة ان غيرنا مبارك بمستشار مبارك

و دفعنا دم 38 شهيد عشان يتقدم معاد تسليم السلطة 6 شهور

يا بلاش المجلس بدل ما يمشي 2013 يمشي يونيو 2012 ، بدم 38 شاب مصري

ليهم حق المشايخ اللي بيحرموا المظاهرات

طبعا مش بقول الناس تسكت علي الظلم و تقعد مكتوفة الايدي ، بس الناس تاخد حقها بأي طريقة غير الطريقة الفاشلة دي

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

أنا شايف إن الإخوان بشكل رسمي مش بتشارك

بس شباب الإخوان بيشاركوا بشكل غير رسمي

يعني الجماعة بتشارك ومش بتشارك

والإجابة معرفش بصراحة أبعاد موقفهم صح أو خطأ

رابط هذا التعليق

أنا شايف إن الإخوان بشكل رسمي مش بتشارك

بس شباب الإخوان بيشاركوا بشكل غير رسمي

يعني الجماعة بتشارك ومش بتشارك

والإجابة معرفش بصراحة أبعاد موقفهم صح أو خطأ

سؤال ..

دور الشباب ( الإخوان ) اللي بيشارك إية بالظبط ؟؟

ياعني حد فيهم بيطالب برحيل المجلس العسكري في هذا الوقت ؟؟ أم لا

وضحلي دورهم بدقه لو سمحت و مطالبهم ..

أرجوك مستني ردك ،،

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ده اخرهم . كبيرهم يعنى

ومحبر اخاك لا بطل

ولا صوت ولا نفس

يورونا كده شطارتهم

وياحلولى

هأو

تحياتي ،،

اليميين على من انكر

يبقى تحلف على دول

عنيى الاتنين

يا حبيبي أنته قولت كلام هاتلي دليل عليه .. بلاش نشر إشاعات مٌغرضة و شوف توقيعي ( مُختصر للي بيحصل دلوقتي )

هاتلي أي مصدر عن كلامك دا و ساعتها يا سيدي تاخد مني رد

إنما أي كلام في الهجايص مينفهش حتى أرد عليك غير هاتلي دليل إنشالله من جريدة صفراء أي حاجة من أي حته المهم دليل يُبت كلامك

هههههههههههههههه

شفت بقه حطيتك فى مآزق ازاى

انا متوقع الحقيقه برده انك تلف وتدور وتهرب من اليمن ال انته اشترطه فى الحديث لان ببساطه شديده انتوا اول ناس عارفين كل حاجه وان ال انا قلته ده صح بدليل انك هربت من اليمن اهو

طيب

بص ياعمود انته يمكن مستغرب انى بعرف الحجات دى ازاى

انا اقولك ياسيدى

الاول بس حكايه الاجتماع السرى بتاعهم مع عمر سليمان الدنيا كلها عرفاه وهما نفسهم اتكلموا فيه وابحث لو انته متعرفشى ده هتلاقى ال انا بقوله ده صح

اما الفرعيات التانيه ال انا خلفت عليها دى

انا ليا ناس منهم مقربين شويه وبيجوا يسهروا عندى فلوكلك لوكلك فبعرف منهم كل شىء وفى اتنين منهم النهارده فى العباسيه لمناصرة العسكر رضوان الله عليه ولسه متصل بيهم من شويه وقالوا احنا فى السكه

بس فى سر هنا بينى وبينك يعنى

عشان اكون صريح يعنى اكتر هما ميعرفوش انى بنزل ده على النت

انا فى الخباسه كده باخد منهم الجديد مع اتنين قهوة واروح رازع ده على النت والفيس عن ثقه

والله على ما اقوله شهيد

فهمت بقه القصه

يعنى انا مبغنيش ببلاش

وطبعا لو انتوا تعرفوهم هتحزروهم ههههههههههه

مسائك فل

معرفشى بتجيبوا الورده منين عشان اديلك واحده

يلا سلام بقى عشان انا رايح مشوار ساعه كده

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

.. و إسأل الموجودين بالتحرير هل شافوا إخواني بيطالب برحيل العسكر حالياً .. أم لا ؟؟

ماهي الإجابة أنا عرفتها من حضرتك من غير ما أسأل. الإخوان لم يشاركوا في المليونية. الأعضاء في الإخوان اللي شاركوا ببساطة مش إخوان في الزمان والمكان دول. هم خلعوا عباءة انتمائهم للجماعة وشاركوا بصفتهم الشخصية. يعني الإخوان لم يشاركوا بتاتًا في المليونية. ولا عضو في جماعة الإخوان المسلمين شارك في مليونية اليوم. اللي شارك محمد وحسين وعلى وعبد الله. دول مش إخوان هنا ودلوقتي. ممكن خارج نطاق ميدان التحرير، أو مش النهادرة، يكونوا أعضاء في الجماعة، لكن هنا ودلوقتي لأ.

عميق تحياتي، وجزاني الله وإياكم كل الخير :give_rose:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

---------------

بالنسبة لسؤال حضرتك عن ( أنا مش من الاخوان )

دة مجرد اقرار بالحقيقة علشان وجهه نظري عن الاخوان المسلمين مش نتيجة اني تابعة ليهم او عضوة

وماقولتش كدة علشان انفي عن نفسي اني من الاخوان لأن دة مش اتهام

وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته

تحياتي لحضرتك أستاذة رضوى

وشكرا للمثال الواقعي جدا إللي حضرتك قولتيه بيختصر كلام كتير ..

وللتوضيح أنا في نفس الجهة مع حضرتك و موافقك تماما في مداخلتك الأولى و موافقك تماما في الكلام اللي بالأحمر فوق ده ..

وأعتقد هذا يفسر لحضرتك أيضا الكلام اللي بالأخضر و ما اقصده في أن غالبية المصريين يعيشون حالة ضبابية وغير مستوعبين لما يحدث وهناك طرف وحيد يحرك الميدان ويقيني أنه خطط لهذا الأمر و يمسك بزمام الأمور و يحركها و يحركنا في اتجاه يريده هو .. هو وليس نحن .

يعني الشعب صاحب القرار الأصلي مش عارف الطريق رايح على فين ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...