اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحليل فنى لخطاب المشير طنطاوى

سكر

25 اصوات

1. 1. هل انت مؤيد ام معارض

Recommended Posts

• الردود 73
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا مع الخطاب بالرغم انه اقل من المتوقع ويجب على المشير

كشف حقيقه مصطلح الايدى الخفيه

عدم الاستهانه باى انسان 19 نوفمبر بدات 200 شخص وومستمرة بمليونيه

ضرب بايدى من حديد على البلطجيه

تطبيق قانون الغدر قبل الانتخابات

الغاء المحاكم العسكريه للمدنين

هو دة كان صعب عليه يقوله فى الخطاب

وحلوة قوى استفتاء التنحى الى فى الاخر

تم تعديل بواسطة موعود
رابط هذا التعليق

1- ممنوع انتقاد المجلس العسكري 2- التحرير مش داخل حدود مصر دا فى بلد تانية 3- شراء 6 شهور كمان بدل اللى خلصوا 4- الخطاب موجه للقادريين على التحكم فى الاستفتاءات او الانتخابات يعنى الاخوان و الفلول اللى معاهم فلوس 5- تقسيم البلد لناس جوا الميدان و ناس برا الميدان ربنا يستر و متحصلش موقعه جمل تانيه

تم تعديل بواسطة hanzmolar
رابط هذا التعليق

مقدرش أحكم على الخطاب بمعزل عن الـ 9 شهور الماضية. يعني فيه دلوقتي رصيد كبير من عدم الثقة، وكل الثقة في إن المجلس العسكري هو نفسه نظام مبارك المخلوع. يضاف إلى ذلك إن مفيش أفعال على الأرض، ده حتى لسه الضرب شغال في شارع محمد محمود. الخطاب وعود مفيش ليها أي ضمانات. المجلس العسكري كذابين مخادعين ومش مصدق أي واحد منهم. الناس بتطالب في التحرير برحيل المشير، يبقى يرحل. ليه متبتين في السلطة؟ ويعني ايه ممكن يتركوا السلطة لو اتعمل استفتاء ووافق الشعب؟ وهو الشعب أصلا كان جابكوا واللا اختاركوا؟ ده اللي اختاركوا للسلطة هو المخلوع! يبقى المخلوع يجيبك بسبب الثورة، ولما الثورة تقول تمشي تقول عايز استفتاء؟! ولو عندك ذرة كرامة، لما يطلع مئات الآلاف من الشعب يطالبوا برحيلك، وبعضهم بيطالب بإعدامك، ترحل من نفسك مش تقول استفتاء.

مربط الفرس هو عدم إحساسي بوجود إرادة ثورية أو نية للإصلاح والنهضة عند المجلس العسكري. وبيتأكد ده يوم بعد يوم طوال الـ 9 شهور الماضية. وتأكد أكثر وأكثر في خطاب المشير.

المشير وكل أعضاء المجلس ولاد نضيفة (على رأي م. تيمور) ومش هيسيبوا السلطة إلا لو حصل انقلاب في الجيش، أو بعد ما يدكوا مصر وشعبها زي ما بيحصل في سوريا.

أنا أرفض الخطاب :give_rose:

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

الراجل بيتربط من لسانه

وعد باجراء الانتخابات في موعدها لتسليم السلطة

واظن ان كل ما كان مطلوب من المجلس العسكري هو تسيير الامور حتى تسليم السلطة المدنية الى الشعب...وهذا ما اصبحنا بصدده الان لان الانتخابات ستجرى بعد اسبوع وهذا يعتبر نفس الوقت تقريبا الذي استغرقته تونس لاجراء الانتخابات رغم انتهاء ثورتها قبلنا

- وعد بأن يكون انتهاء انتخابات الرئاسة هو اخر يونيو...وهذا ما طالبنا به جميعا..

ليس لي عنده سوى تسليم السلطة

اما محاسبته عن وضع البلد...وعن الاقتصاد وعن الزراعة والصناعة والانتاج ومحاكمة مبارك...وحل مشاكل البلد التي تركها لنا مبارك خرابة وترك اعوانه فيها يخربون حتى الان

فهي ليست مسئولية المجلس العسكري لانهم ليسوا خبراء ي هذه الامور....وعلينا ان نقوم بما علينا في انتشالها من هذا كله عبر حكومتنا التي تأتي بأيدينا

- اي كلام عن الماضي وعن حقوق الشهداء وعن وعن نستطيع ان نثبت جدارتنا ونأخذ حقوقنا بأييدينا

وكل ما هو مطلوب من المجلس العسكري هو ما قاله تسليم السلطة ..فاتركوه يسلمها

ورد فعل بعض الغوغاء على الخطاب يدل على انهم لا يرضيهم اي شي...وسيشعلون الامور الان بعد ان ادركوا ان مصر متجهه الى الاستقرار ولكنهم لا يريدون ذلك ابدا...

والدور الان على شعب مصر للوقوف امام من لا يرضيهم اي شيء

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

لم أرى في الخطاب إلا نفس نوعية خطابات الرئيس السابق

خطاب منمق بكلمات براقة ( حافظنا وفعلنا وقمنا وشعب مصر العظيم وثورته المجيده والديموقراطية الحرة وووو إلخ ) ولكن على أرض الواقع تجد الصورة مختلفة والتصرفات مختلفة

ونفس أسلوب خطابات الرئيس السابق في إستخدام بعض الكلمات التي لها أكثر من محمل ومعنى لإتاحة حرية حركة

فعندما تكلم المشير عن تشكيل حكومة جديدة لم يقل أنه سيكون لها صلاحيات كاملة أو مطلقة لإدارة البلاد ولكنه قال (سيكون لها الصلاحيات الكفيلة بإدارة المرحلة الإنتقالية ) وطبعا كلمة الصلاحيات الكفيلة بإدارة المرحلة الإنتقالية سيحددها المجلس العسكري وكلمة فضفاضة تحتمل أي شىء

أيضا الكلام أن هناك هجوم على القوات المسلحة مما يؤثر بالسلب عليها , فلم يحدث أبدا أن هاجم أحد القوات المسلحة , وكل من يهاجم ينتقد المجلس العسكري بشكل محدد كحاكم للبلاد

وبالطبع لم يتم الكلام عن معاقبة من قتل 33 مصريا خلال الأيام الماضية وسيتفرق دمهم بين القبائل كما حدث مع سلفهم ال 880 في الثورة الأولى

المشكلة كما قال أخي شاوشنك أن المجلس العسكري لا يوجد عنده إرادة ثورية وكل خطوة يقوم بها لا تحدث إلا بعد مليونيات وسقوط قتلى وتعطل البورصة وسقوط جرحى ثم بعد ذلك يخرج لينفذ المطلب وهذه هي أساس المشكلة

لكل ما سبق أنا غير مؤيد للخطاب

تحياتي أخي الموعود

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

أنا معارض طبعًا طنطاوي كداب وجبان

وإيه الحرص الشديد على الإقتصاد

معندناش أغلى من أرواح المصريين إلي سفكهم وقتلهم و مسح بكرامتنا كلنا الأرض

وبعد مالطعنا 600 ساعة طالع بكلمتين هيفين زي شكله

طنطاوي المفروض ياخد أقرب طيارة لإني حسيت إني بتفرج على حسني لما كان مكانه كدا

رابط هذا التعليق

ملحوظه على جنب خدتوا بالكوا من المونتاج بتاع الخطاب يعنى مجلس عسكري بجلالة قدره مش عارف يمنتج 10 دقائق حيعرف يدير بلاد فى انتخابات الله اعلم حتبقى عاملة إزاى

رابط هذا التعليق

انا عن نفسى مش عارفه اذا كنت مصدقاه و لا عاوزه اصدقه من كتر خوفى و رعبى على البلد...انا عندى نفس احساس الايام العصيبه فى الثوره من بعد 28 يناير

حاسه بخوف و رعب طول ما انا قاعده و فى كل ثانيه بقول يا ترى كام رصاصه حرقت قلب ام دلوقت على ابنها؟؟

انا متلخبطه

سألني

احدهم ما أكبر دولة في العالم.. قلت له وبكل فخر (مصر).. قالي انت ملكش في

الجغرافيا.. قولتله انت اللي ملكش في التاريخ

رابط هذا التعليق

الخطاب فعلا مخيب لامال بس

انا شايف ان احنا بكرة كدة رايحين لسيناريو موقعة الجمل

بنفس السيناريو السابق لا زادت الم ولا نقص الم

انا ارفض الاستفتاء لان النتيجة معروفه

القوات المسلحة هتكتسح بنعم بامارة 70% بتاعت التعديلات الدستوريه

وبعدة هيكون اخد شرعيه موكدة من الشعب للجلوس

لو فى استفتاء يكون يبقى انتخابات رئاسه جكهوريه مباشرة قبل اى شى

رابط هذا التعليق

الخطاب كما كان متوقع..

الاستفتاء مقصود بيه انه يرحل فورا او ينتظر حتى منتصف العام القادم.. بديهى انه مش مقصود بيه انه يفضل فى الحكم على طول.

انا مع الخطاب ببساطة لانى مش شايف حاجة واحدة المجلس عملها تدل على سوء نيته فى عدم تسليم السلطة..

ممكن يكون فيه سوء نية او تصرف فى اى حاجة تانية.. زى مثلا انهم يكون ليهم سلطة على الميزانية اللى بتدخلهم فيضمنوا انها متقلش او عدم التفتيش ورا مرتباتهم و اساطيل العربيات و البلاوى التانية..

لكن تسليم السلطة, مفيهاش اى نية سيئة والله اعلم.

رابط هذا التعليق

ال مع المشير يروح يلحق يركبله جمل قبل الجمال ما تنشغل

وربنا المعبود لتتحاكموا حتتحاكموا

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

أنا مع الخطاب

و الفيصل بالنسبة ليا

إختيار الحكومة القادمة أو المجلس المدني بصلاحيات مطلقة أيهما اقرب

و أكيييد طبعا توقيف الضرب

و لا نترك التحرير حتي يتحققا

طبعا الإستفتاء ده هبل * الجبل

إستفتاء ايه ؟؟ علي 6 شهور

و لو حصل إستفتاء و قولنا لأ لحكم العسكر

لأن مفيش عاقل يقول نعم

آشطه هنعمل آيه بعدها بقه ؟؟

تم تعديل بواسطة Ahmed Anwer

رابط هذا التعليق

عن نفسي مع الخطاب نستحملهم شوية علشان نقدر نوصل لسلطة مدنية منتخبة ترضي جميع الاطراف

التصميم علي رحيل المجلس العسكري بدون وجود بديل يعني فوضي خصوصا اذا كان البديل غير منتخب

المشكلة ان رأينا مش مهم المهم رأي المعتصمين هل الخطاب كافي ليهم في الفترة دي

يا رب يقتنعوا لما مصر توصل بر الامان يبقي يعملوا في العسكر اللي هما عاوزينه

عايزين حق الشهداء طيب هو احنا اخدنا حق شهدا الثورة اللي ماتوا من اول ايام الثورة اصلا

خلينا نصبر وان شاء الله هيتحاسبوا علي كل روح شهيد لكن المهم اننا نختار الوقت المناسب

رابط هذا التعليق

الخطاب فعلا مخيب لامال بس

انا شايف ان احنا بكرة كدة رايحين لسيناريو موقعة الجمل

بنفس السيناريو السابق لا زادت الم ولا نقص الم

انا ارفض الاستفتاء لان النتيجة معروفه

القوات المسلحة هتكتسح بنعم بامارة 70% بتاعت التعديلات الدستوريه

وبعدة هيكون اخد شرعيه موكدة من الشعب للجلوس

لو فى استفتاء يكون يبقى انتخابات رئاسه جكهوريه مباشرة قبل اى شى

لا يوجد أي خوف من الإستفتاء على هذا الامر أخي موعود

بشرط أن يتم بالشكل الصحيح

فالإستفتاء ليس على بقاء القوات المسلحة أو لا في الحكم

ولكن الإستفتاء هو على بقاء المجلس العسكري أو لا في الحكم

وهناك فرق

لذلك إذا قاموا بهذا الإستفتاء سيقومون بعمله بالصيغة الأولى على أساس أن الإستفتاء عن الجيش كمؤسسة وليس عن المجلس العسكري كحاكم وفي هذه الحالة طبيعي جدا وكلنا أول الناس سنختار الجيش

لذلك إذا أرادو الإحتكام للإستفتاء فليكن بالصيغة الثانية الصحيحة الموصفة للواقع ووقتها لا تخشى من نتيجة الإستفتاء نهائيا

وأنت نفسك أخي العزيز وقعت في هذا اللبس عندما قلت ( القوات المسلحة هتكتسح بنعم بامارة 70% بتاعت التعديلات الدستوريه)

فإستفتاء الشعب المصري على قواته المسلحة شىء غير منطقي

لذا وجب التوضيح

رابط هذا التعليق

رغم إن أتمنى بشده أن تهدأ الأمور

و بقول يا رب تكون كل كلمه قالها صحيحه و صادقه

لكن في نقاط عديده في الخطاب فشلت في إبتلاعها أو تمريرها مرور الكرام

مثلاً عندما تكلم عن المحاكمات العسكريه لم يجزم أنها ستتوقف .. لكن ربطها بإستثناء و هو (( إلا بما يتفق مع القانون العسكري ))

يعني ممكن يبقى في محاكمات عسكريه لمدنيين و لما نقول ليه يبقى الرد الطبيعي إنه القانون العسكري بينطبق عليه

مع إن اللي أعرفه _ في حدود معرفتي المحدوده يعني _ إنه ميصحش تحت أي ظرف من الظروف أن يحاكم أي مدني محاكمه عسكريه

و مثل آخر عندما قال إنه لم تخرج طلقه واحده من الشرطه العسكريه إلى صدور المتظاهرين .. و كأننا كنا بنتفرج على شئ آخر و بنشوف تهيؤات و ليست حقائق

كان لازم يكمل الكلام و يقول إن كان في عناصر مندسه لبست ملابس جيش و إنتحلت شخصية الجيش و ضربت و سحلت الجثث و رمتها في الذباله علشان يبقى الكلام معقول

كان نفسي قوي يقول حتى إن كان في تصرفات فرديه من بعض أفراد جنود الجيش اللي نزلت و اننا لن نتوانى عن معاقبتهم

كانت نار ناس كتير هتبرد و كان هيبقى في مصداقيه تانيه خالص للكلام

و مع ذلك و الله العظيم أنا مع التهدئه .. عاوزين حل يضمن إستقرار الوضع شويه

لــــــكـــــــن

بدون أن نغفل حق الدم

بدون أن نغفل حق الدم

بدون أن نغفل حق الدم

لأن الشباب اللي ماتوا دول أطهر من ناس كتير عايشه و آمنه

و الشباب اللي إتصابوا أحق من ناس كتير بالحياه الطبيعيه السويه

و الشباب اللي فقدوا بصرهم دول لوحدهم نور و الله .. حرام نحرمهم من نور عيونهم و نقول لهم يعوض عليكم ربنا

صحيح هو ربنا هيعوض عليهم لكن كمان لهم علينا حق .. لو لم نحافظ لهم على هذا الحق يبقى ما نستاهلش نتمتع معاهم بالحريه اللي نزلوا يطالبوا بيها

لازم المجلس العسكري يبدي نيه واضحه لعقاب المتسبب مهما كان هو مين

مش معقول يغلط نفس غلطة المخلوع لما طلع خطاب و التاني و اللي بعدهم من غير حتى كلمة عزاء لأهالي الشهداء

ببساطه لأن الدم مش رخيص

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...