اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنا أسف يا أقباط مصر

se_ Elsyed

Recommended Posts

وأنا كمان آسف ياأخواني مسيحيي مصر وعزائي لأهالي كل الضحايا فهم كلهم مصريين

مش آسف لأني غلطت في حق أي واحد منكم ، لانكم إخواتي وأحبائي

أنا آسف أن أنضحك عليكم

أنضحك عليكم مرتين

مرة من النظام اللي مش قادر يأخذ قرار بترك تراخيص بناء دور العبادة للإدارت الهندسية والفنية فقط ومش قادر يضرب بأيد من حديد على ايادي اللي بيتعرضوا لبناء كنيسة

ومرة أنكم أنضحك عليكم من بعض القساوسة ورجال الكنيسة المتطرفين اللي عيشوكوا منفصلين عن مصر وصوروا لكم أنكم طائفة داخل مصر وهم اللي حايشوفوا مصالحكوا ، ضحكوا عليكوا لما فهموكوا أن مشكلة الماريناب محتاجة مظاهرات واعتصامات مسيحيي مصر في كل أرجاء المعمورة.

أنا آسف وحزين لوقوع قتلي من المسيحيين أو من الجيش ، وحزين لكل جريح من المسيحيين أو من الجيش ، وحزين أن ناس من المسيحيين ولعوا في سيارات الجيش وكسروا ممتلكات مواطنين مايعرفوهمش.

زعلان عليكم انكم إنضحك عليكم من متطرفي الكنيسة اللي عايزين يعلوا على أكتافكم وعلى جثث الغلابة منكم.

لو كان متطرفوكم يريدون فعلا أن يساووا بينكم وبين إخوتكم في الوطن كانوا اتصرفوا بشكل مختلف ، أمامهم المحاكم والقضاء وامامهم المحكمة الدستورية ، ولو كل دول لم ينصفوهم امامهم المحكمة الدولية ، لكن يحطوكوا في مواجهة مع الجيش والشرطة ويحرضوكوا على إستخدام العنف ضدهم ، فده له اسم واحد ، هو انهم متآمرون عليكم وعلى مصر.

مش عايز مسيحي واحد يزعل من كلامي ، أنا كنت ومازلت أنتقد بل وأهاجم السلفيين والمتطرفين من المسلمين الذين يدعون إلى الفرقة ، والآن جاء الدور على متطرفيكم أن يتم انتقادهم.

مصر بتاعتنا كلنا ، وعيب ان نصنف المصريين إلى فئات تبع عقيدتهم ، عيب قوي لم كل واحد يسأل التاني انت ايه ويقصد الديانة. نفسي اللي يتسأل منكم انت ايه يرد ويقول انا مصري ، مش قبطي ، وبدلا من أن يقوم القسيس أو الراهب بترديد ارفع رأسك فوق انت قبطي ، كان المفروض يكون أكثر تعقلا ويقول انت مصري.

ياريت ماتسمحوش للمتطرفين يخلوكوا عنصريين ، كونوا مصريين فقط ، ولما تحصل مشكلة في اسيوط سيبوا اهل اسيوط يحلوها ، ولما تحصل مسكلة في اطفيح سيبوا أهل أطفيح يحلوها ، لو فقراء ساعدوهم بالمحامين ، لكن ماتطلعوش تتظاهروا علشانهم لانهم مصريين زيكوا بالضبط واطلبوا من اخوانكم المسلمين يساعدوكوا على مساعدتهم بالقانون برضه وليس بالتقوقع داخل الكنيسة أو في الإحتماء بعباءة البابا.

دي نصحية من أخ ليكم له أصحاب كثير مسيحيين وله جيران مسيحيين وعارف هو بيتكلم على ايه لاننا بنتناقش بصراحة وبدون لف ودوران.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

من ياتى بحق هاؤلاء ايها العقلاء تأسفو لاولادكم الماساة عظيمة والثمن باهظ

http://youtu.be/tSW43ScK3mw

حسبي الله ونعم الوكيل على كل من مد يدة بالاعتداء على شباب مصر

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

وأنا كمان آسف ياأخواني مسيحيي مصر وعزائي لأهالي كل الضحايا فهم كلهم مصريين

مش آسف لأني غلطت في حق أي واحد منكم ، لانكم إخواتي وأحبائي

أنا آسف أن أنضحك عليكم

أنضحك عليكم مرتين

مرة من النظام اللي مش قادر يأخذ قرار بترك تراخيص بناء دور العبادة للإدارت الهندسية والفنية فقط ومش قادر يضرب بأيد من حديد على ايادي اللي بيتعرضوا لبناء كنيسة

ومرة أنكم أنضحك عليكم من بعض القساوسة ورجال الكنيسة المتطرفين اللي عيشوكوا منفصلين عن مصر وصوروا لكم أنكم طائفة داخل مصر وهم اللي حايشوفوا مصالحكوا ، ضحكوا عليكوا لما فهموكوا أن مشكلة الماريناب محتاجة مظاهرات واعتصامات مسيحيي مصر في كل أرجاء المعمورة.

أنا آسف وحزين لوقوع قتلي من المسيحيين أو من الجيش ، وحزين لكل جريح من المسيحيين أو من الجيش ، وحزين أن ناس من المسيحيين ولعوا في سيارات الجيش وكسروا ممتلكات مواطنين مايعرفوهمش.

زعلان عليكم انكم إنضحك عليكم من متطرفي الكنيسة اللي عايزين يعلوا على أكتافكم وعلى جثث الغلابة منكم.

لو كان متطرفوكم يريدون فعلا أن يساووا بينكم وبين إخوتكم في الوطن كانوا اتصرفوا بشكل مختلف ، أمامهم المحاكم والقضاء وامامهم المحكمة الدستورية ، ولو كل دول لم ينصفوهم امامهم المحكمة الدولية ، لكن يحطوكوا في مواجهة مع الجيش والشرطة ويحرضوكوا على إستخدام العنف ضدهم ، فده له اسم واحد ، هو انهم متآمرون عليكم وعلى مصر.

مش عايز مسيحي واحد يزعل من كلامي ، أنا كنت ومازلت أنتقد بل وأهاجم السلفيين والمتطرفين من المسلمين الذين يدعون إلى الفرقة ، والآن جاء الدور على متطرفيكم أن يتم انتقادهم.

مصر بتاعتنا كلنا ، وعيب ان نصنف المصريين إلى فئات تبع عقيدتهم ، عيب قوي لم كل واحد يسأل التاني انت ايه ويقصد الديانة. نفسي اللي يتسأل منكم انت ايه يرد ويقول انا مصري ، مش قبطي ، وبدلا من أن يقوم القسيس أو الراهب بترديد ارفع رأسك فوق انت قبطي ، كان المفروض يكون أكثر تعقلا ويقول انت مصري.

ياريت ماتسمحوش للمتطرفين يخلوكوا عنصريين ، كونوا مصريين فقط ، ولما تحصل مشكلة في اسيوط سيبوا اهل اسيوط يحلوها ، ولما تحصل مسكلة في اطفيح سيبوا أهل أطفيح يحلوها ، لو فقراء ساعدوهم بالمحامين ، لكن ماتطلعوش تتظاهروا علشانهم لانهم مصريين زيكوا بالضبط واطلبوا من اخوانكم المسلمين يساعدوكوا على مساعدتهم بالقانون برضه وليس بالتقوقع داخل الكنيسة أو في الإحتماء بعباءة البابا.

دي نصحية من أخ ليكم له أصحاب كثير مسيحيين وله جيران مسيحيين وعارف هو بيتكلم على ايه لاننا بنتناقش بصراحة وبدون لف ودوران.

مداخلة من مداخلاتك القيمة كنت عايز احدفك قبلة او حتى علامة خضراء بس انت فاهم الفولة يا معلم

هحدفك بوردة بلدى :clappingrose:

رابط هذا التعليق

خالص عزائي لكل مسيحي في مصر وأهالي الشهداء الذين قضوا في أحداث ماسبيرو

وادعو الله ان يثلج قلوب كل مصري بقصاص عاجل عادل

لكل من قتل عن عمد جندي مصري أو مسيحي مصري أو مسلم مصري

وأتمنى من كل قلبي كمصري قبطي مسلم أن أعيش لأرى مصر لكل مصري كما عهدها دوماً

دي نصحية من أخ ليكم له أصحاب كثير مسيحيين وله جيران مسيحيين وعارف هو بيتكلم على ايه لاننا بنتناقش بصراحة وبدون لف ودور

رابط هذا التعليق

مش عارفة يمكن تفكيري مختلف عنكم شوية

انا مش هاقدم تعازي او اعتذار لحد

لان اللي بيموت حد من اهله مش بيجري يقدم التعازي او يعتذر

لا اللي بيقدمله التعازي هما الاغراب

و بالتالي بما اني مصرية انا اللي منتظرة التعازي في اللي ماتوا

و ماليش دعوة بقى ديانتهم ايه او ملتهم ايه

.........................

البقاء لله

انا لله و انا اليه راجعون

اللهم اجرني في مصيبتي و اخلفني خيرا منها

وانا كمان يا بنك روز

أنا مصرى زيك .. وزى اللى فقدناهم يوم الأحد ..

مستنى اللى يعزينى .. فى اللى بيحصل لنا

أنا آسف يا مصر ..

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

مش عارفة يمكن تفكيري مختلف عنكم شوية

انا مش هاقدم تعازي او اعتذار لحد

لان اللي بيموت حد من اهله مش بيجري يقدم التعازي او يعتذر

لا اللي بيقدمله التعازي هما الاغراب

و بالتالي بما اني مصرية انا اللي منتظرة التعازي في اللي ماتوا

و ماليش دعوة بقى ديانتهم ايه او ملتهم ايه

البقاء لله

انا لله و انا اليه راجعون

اللهم اجرني في مصيبتي و اخلفني خيرا منها

وانا كمان يا بنك روز

أنا مصرى زيك .. وزى اللى فقدناهم يوم الأحد ..

مستنى اللى يعزينى .. فى اللى بيحصل لنا

أنا آسف يا مصر ..

وانا كمان معاكم

حسبي اللة ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...