اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لعب على كبير من سيادة المشير

se_ Elsyed

Recommended Posts

لو أن هذا صحيح بالفعل يا اخي العزيز محمود فهذه مصيبة , ويمكننا بذلك أن نشيع جنازة وعي الشعب المصري

نقلا عن اليوم السابع تعليق على الخبر التالى

سياسيون يحللون جولة المشير بالزى المدنى.. ناجح: ليس لها مغزى سياسى.. عمار: تتزامن مع انتهاء شرعية "المجلس" الذى يدشن لمرحلة جديدة.. وأبو بركة: رسالة طمأنة للشعب.. وأسماء: "مش عايزين حكم عسكرى"

الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:07

تعليقات (141)

1

الناس دى مرعوبه من إيه ؟

بواسطة: د . عصام حموده

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:34نحن نحب المشير ... هذا اكيد

نحن نحب المجلس العسكرى ... هذا اكيد

الحكم سيكون مدنياً ... هذا اكثر تأكيدا

هؤلاء السياسيون لا يعبرون عن الشعب وهذا واضح ... هذا اكيد جداً

الأنتخابات ستجرى فى موعدها ... هذا اكيد ايضاً

انتم ستسقطون ... هذا اكيد جداً جداً .

2

اتقوا اللة

بواسطة: محمد اسكندرية

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:48الراجل كان في زيارة شخصية في منطقة قريبة من هزا المكان واقول لاسماء بالزات خليكي في حالك الشعب لايطيق اي كلمة او تعليق منك

3

انتو عايزين ايه

بواسطة: واحد تانى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:48واحد بقولك بيطمئن الشعب والتانى بيقولك مش عايزين حكم عسكرى انتو مين السعب هو من سبقول كلمته

4

المشير رجل محترم

بواسطة: على حنيش

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:49المشير رجل محترم على رأس الجيش اللذى من افضل اجناد الارض وضح ذلك من خلال الثورة ولو كان له مارب فى الحكم لحكم البلاد رغم انف الجميع ولكن الرجل زاهد فى الحكم ولكن يريد تسليم البلاد فى ايدى امينه وخاصة انه لايوجد على الساحة الان من يقنع غالبية الشعب المصرى ,,,,,, البلاد فى حالة احتقان شديد وصلت الى ملاعب الكرة والشارع ويجب ان يستتب الامن فى البلاد حتى تسير الانتخابات فى امان (نعم المشير والمجلس العاسكرى ينال احترام غالبية الشعب )

5

انتو عايزين ايه

بواسطة: واحد تانى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:49واحد بقولك بيطمئن الشعب والتانى بيقولك مش عايزين حكم عسكرى انتو مين الشعب هو من سبقول كلمته

6

طبعا الزياره كانت مرتبه لان الهدف منها هو أرسال رساله للعالم ( أفهموها بقى)

بواسطة: ناجى السويفى - أسكندريه

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:49وياريت أخوانا السياسيين دول يعملوا حاجه لمصلحه البلد بدل النواح و التعديد - ياريت كمان محرر اليوم السابع ينشر التعليق ده علشان اولادى نفسهم يشوفوا تعليقاتى فى اليوم السابع (جريده و موقع كل المصريين)

7

ومن جانبها، قالت أسماء محفوظ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بواسطة: مواطن زهق

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:52هى كمان بقى من جانبها,,,,,خلاص البلد هتمشى بكل مفتى بيطلع يتكلم

يا جدعان ايام كاس الامم كنا 80 مليون مدرب

دلوقتى بقينا 80 مليون رئيس,,,,ده واحد اتفتش فى المطار طلع قال الثورة منجحتش و انا خايف على البلد و خايف حسنى مبارك يرجع يمسكنا تانى ( و الله شر البلية ما يضحك )

محللين و سياسيين و المغزى من لبس الزى المدنى انه هيرشح نفسه,,,,,ناس بتعشق الفتى

8

أمر عجيب من الناس اللي قلقانين من الزيارة

بواسطة: ahmed

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:52السؤال هو: لماذا يتخيل هؤلاء أنهم أكثر وطنية أو أكثر وعيا من الذين قاموا بتحية المشير والترحيب به؟؟ هل كانت ثورة ديمقراطية أم ثورة استبداد بالرأي وتشويه لإرادة الشعب؟؟ كل الشعب واعي وخايف على بلده..والناس دي حرة في رأيها لكنهم مش خايفين على البلد أكتر من غيرهم..وكلام أبو بركة صحيح وتحية لحزب العدالة..ولا عزاء لعمار علي حسن بتاع جمال البنا..طبعا كلكوا عارفين مين جمال البنا!! أحب بس أقول لأسماء محفوظ: السياسة مش بس انك تقولي لا أو تطالبي بالقضاء على الفساد..السياسة هي تحمل المسئولية ووضع الخطط اللازمة للقضاء على هذا الفساد بشكل عقلاني..لأن مش كل شئ بيتم بالثورية والخلع..الإدارة زي عمليات جراحية..وانتي بتقولي دارسة إدارة وفاهمة!! تواضعي أختي الكريمة واصعدي السلم درجة درجة إذا كانتي فعلا ترغبين في خدمة هذا البلد..أما البدأ من فوق والاستعجال فإما سيودي بمستقبلكم وإما سيودي بمستقبل البلد وإما سيودي بالاثنان معا..هذا الكلام لكيولغيرك..إذا كنم فعلا تحبون مصر فاعلموا أن الطريق الثوري له نهاية سواء رضيتم بذلك أم أبيتم..ولا تفضلوا مجدكم الشخصي على مجد مصر فتخسروا الاثنان معا!! وإن كنت آسف أن المؤشرات تقول أنكم لا تعبأون بكلامي لا أنا ولا غيري..فإن كان هذا حال المثقفين منكم..فما هو حال الذين سيدخلون لسبي بعد قليل؟؟

9

اانا عن تفسي موافقه

بواسطة: دكتوره هند

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:53لو نظرنا لكل المرشحين للرئاسه اعتقد ان ايا منهم لا يحظي بشعبيه المشير..الذي حمي الثوره وحقن دماء الشعب ويقودهم الي بر الامان

وارجو من اسماء محفوظ ان نتشاور بالعقل...هل في مرشحين الرئاسه من يستحق ان تعطيه صوتك ..

10

مش لاعب

بواسطة: بودى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:53فى 1952 الجيش يعمل ثورة , و الشعب يقف وراه , و الجيش ياخد السلطه.

و فى 25 يناير2011 الشعب يعمل ثوره , و الجيش يقف وراه , و الجيش ياخد السلطه برده!

لا يا عم انت بتخم ! مش لاعب معاك ثورات تانى!

11

أمر عجيب من الناس اللي قلقانين من الزيارة

بواسطة: ahmed

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 02:55السؤال هو: لماذا يتخيل هؤلاء أنهم أكثر وطنية أو أكثر وعيا من الذين قاموا بتحية المشير والترحيب به؟؟ هل كانت ثورة ديمقراطية أم ثورة استبداد بالرأي وتشويه لإرادة الشعب؟؟ كل الشعب واعي وخايف على بلده..والناس دي حرة في رأيها لكنهم مش خايفين على البلد أكتر من غيرهم..وكلام أبو بركة صحيح وتحية لحزب العدالة..ولا عزاء لعمار علي حسن بتاع جمال البنا..طبعا كلكوا عارفين مين جمال البنا!! أحب بس أقول لأسماء محفوظ: السياسة مش بس انك تقولي لا أو تطالبي بالقضاء على الفساد..السياسة هي تحمل المسئولية ووضع الخطط اللازمة للقضاء على هذا الفساد بشكل عقلاني..لأن مش كل شئ بيتم بالثورية والخلع..الإدارة زي عمليات جراحية..وانتي بتقولي دارسة إدارة وفاهمة!! تواضعي أختي الكريمة واصعدي السلم درجة درجة إذا كانتي فعلا ترغبين في خدمة هذا البلد..أما البدأ من فوق والاستعجال فإما سيودي بمستقبلكم وإما سيودي بمستقبل البلد وإما سيودي بالاثنان معا..هذا الكلام لكيولغيرك..إذا كنم فعلا تحبون مصر فاعلموا أن الطريق الثوري له نهاية سواء رضيتم بذلك أم أبيتم..ولا تفضلوا مجدكم الشخصي على مجد مصر فتخسروا الاثنان معا!! وإن كنت آسف أن المؤشرات تقول أنكم لا تعبأون بكلامي لا أنا ولا غيري..فإن كان هذا حال المثقفين منكم..فما هو حال الذين سيدخلون لسبي بعد قليل؟؟

12

واضحة

بواسطة: د . عادل الليثي

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 03:11واضحة .... محاولة تقييد الإعلام ... وقانون الطوارئ ...... محاولات إبقاء الوضع على ما هو عليه ... في الجامعات والقضاء والشرطة والمحافظين .... واضحة

13

يبقى الرئيس وليه لأ

بواسطة: ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 03:27ياريت المشير يبقى الرئيس . شخصيه لها احترامها وثقلها وهذا ما نحتاجه فى الاربع سنين القادمه وشخصيه وطنيه وأظنه اكثر وطنيه من كثير من المتشدقين بالثوره والنزاهه والوطنيه الجارفه ولا احسبهم الا لابسى ثياب العنتريه ويجرى الانتخاب على رئيس الوزراء هو الذى يدير شئون البلد كما فى انجلترا واسبانيا ودول ديموقراطيه اخرى تتبع هذا النظام وليه لأ

14

التعليق رقم 10

بواسطة: احمد الطويل

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 03:50حلوه يا واد يا بودى

15

الملعب المفتوح

بواسطة: أحمد الملا

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 04:16الملعب مفتوح لأى واحد أنه يرشح نفسه

والشعب هو الى من حقه يختار أن يكون الرئيس مدنى أو عسكرى

وأظن أن الشعب بلغ سن الرشد ويعرف يختار رئيسه

ومش واحده زى أسماء هى الى هتملى على الشعب إختياره

لأننا كبرنا على الوصاية من حد

16

النجم الثاقب

بواسطة: الطارق

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 04:24اخر ورقه للعسكر وهى غير صائبه

ولازم من كل القوى السياسيه والشعبيه والثوريه تجميع الشتات بعد كل عمليات التمزيق

التى تمت لكل القوى الثوريه

الشعب يريد اسقاط النظام

17

يلبس زى مايلبس هو حد داس لكم على طرف

بواسطة: محمد نجيب

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:30كل هذا الكلام يدل ان جموع الناس بتقف وراء المشير وانتم خايفين منة ولاكن انا متاكد انهم لايفكرون فى السلطة ولاكن هو رد على ما ورد على لسان المحامى خالد شو اعلانى من تامين شديد اثناء الادلاء بالشهادة وما خرج من بعض الناس عن اغتيالات الراجل

بيعطى رسالة للناس بيقول لهم اطمئوا ياما دقت على الراس طبول, مستعد للشهادة فى سبيل الواجب الوطنى

18

اللى بيتكلموا باسم الشعب

بواسطة: مصطفى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:34المشكلة ان بتوع الحزب الوطنى فاهمين ان بتعليقاتهم هنا هيغيروا حاجة

فاهمين انهم اما يكتبوا ضد اى حد ززى اساء محفوظ الناس هتسمع لهم

6 ابريل و بتنزل الشارع و منتشرة جداااااااا و محدش بيفتح بقه معاهم لانهم بيساعدوا الناس

اما بخصوص المشير و تعليقات اللجنة الالكترونية هنا و اللى متوهمين اعادة اليغمة و الضلال و عصر السواد القديم فى حلة مدنية جديدة

انسواااااااااااااااااااااااا

انسوواااااااااااااااااااا

لا انتوا ولا الف زيكوا ................ انسوا يغمة حكم العسكر دى نهائيا

انا كنت زيكوا كده بقول ان مصر مينفعهاش الا واحد عسكرى يمسكها ............ انما للاسف السواد و الخراب و ارجاع مصر عشرات السنين للوراء هو ما جنته مصر من حكم العسكر

و الشعب مش هيسمح بيه

الشعب اللى قام عليكم و على حكم العسكر و اسقطه للابددددددد

19

ناس غريبه

بواسطة: مصرى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:49يعنى المجلس قال الانتخابات بعد 6 اشهر نمتوا ف الشارع علشان تتأجل راح المجلس اجل الانتخابات بناءا على رغباتكم ودلوقتى بتقلولوه امش مدتك خلصت .......انتوا عايزينها سلطه وخراب مش اكتر والشعب المصرى المحب لبلده مع المجلس حتى نصل جميعا لبر الامان

20

أريد رئيسا مؤيد من الجيش

بواسطة: م. عمرو فوزى

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:53أريد رئيسا مؤيد من الجيش

21

نعم لحسن النوايا الحسنة لا للسياسين المتشككين

بواسطة: حسين

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:55نعم للنوايا الحسنة لا للسياسين المتشككين المنتفعين الذين لاهم لهم الا التشكيك وتفكيك الدولة فلا احد سوف يزعزع ثقتنا فى المجلس العسكرى .

22

بتعرفى تعملى بامية

بواسطة: jaco

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 06:55من هى اسماء حتى يتم اخذ اقوالها دائما يبدو ان تعرق احد من محررى اليوم السابع ، انها تقحم نفسها فى كل موضوع بذلك ، كل التعليقات على اسماء فى اى موضوع يذكر اسمها يستنكر وجودها ارجو من اسماء الاجابة على السؤال فوق

23

لا يلدغ المؤمن من جحرا خمس مراة

بواسطة: Hassan Elaraby

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 07:03لا لحكم العسكر مهما كاااان ...(( لا يلدغ المؤمن من جحرا لخاااامس مره))

محمد نجيب..جمال عبد الناصر..محمد انور السادات..محمد حسنى مبارك..

وكلاكت خامس مره.. ومش هنتعلم ابد .. محمد حسين طنطاوى... لكى الله يا مصر

24

الشعب موجود

بواسطة: معتز

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 07:09ألا يخجل من يطالب بحكم العسكر مرة أخرى

اتقوا الله وكفى

اذا كنتم تؤيدون العسكر في الحكم لماذا اذا قمنا بالثورة

كفاكم انبطاحا وعموما الشعب اللي قام بالثورة لم يمت بعد وسيظل مستيقظا

ومن يراهن على أن الشعب يؤيد خكم العسكر واهم الشعب يريد الحرية

25

المشير هو رئيس مصر القادم

بواسطة: kamal

بتاريخ: الثلاثاء، 27 سبتمبر 2011 - 07:12لا جدال لو المشير رشح نفسه سيكون الرئيس القادم وسيفوز بأكتساح..وسيكون هذا فى صالح مصر وأمنها وأمن شعبها...أما الأخرين ولا سيما التيارات الدينية سيكونوا خراب على البلد..معك يامشير ومع ترشيحك والله معظم الشعب حينتخبك لانه عايز يطمئن على نفسه ومستقبله .

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

نقلا عن موقع ياهو بعض التعليقات

التعليقاتELHAGA|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 13:15 بتوقيت مكّة المكرّمةهو احنا مش بيعجبنه حاجه خالص والله لو اتعمل ايه الناس برضه مش راضيه اللي بيفهم واللي مش بيفهم لازم يفتي المشير نزل التحرير نزل العتبه مش ديه القضيه ياجماعه لازم نبص لمصلحة البلد ونشتغل بدل حكاوى القهاوى كل واحد يعمل اللي عليه قبل مايطلب ده من غيره لوحتي كل واحد نظف قدام شقته اعملوا اي حاجه لمصلحة ولادكم ونوحد كلمتنا ونبقي ايد واحده مش كل واحد عايز يخطف ويجرى يارب احمي مصر من اللي فيها ويحمي الجيش وسيادة المشير وكان منور الشارع وتحيا مصربحب مصر|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 13:12 بتوقيت مكّة المكرّمةالبدلة حلوه بتفكرني بعادل إمام بمسرحية شاهد ما شفش حاجة ‏

ولا نسيتوا شهادة فخامة المشير

معرفش ما شفتش ممكن ‏

وكان فاضل يكملها بمسرحية الزعيم

لأ أصل ساعة الثورة أنا كنت في الحماممفروس|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 13:08 بتوقيت مكّة المكرّمةالمشير يتبول في الشارع ببدلة مدنية ... كيف هذا ؟؟؟dryasseromr|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 13:08 بتوقيت مكّة المكرّمةمش عاجب الناس المشير امال عاجبهم مين المرشحين المحتملين للرئاسة ولا الاخوان ولا 6 ابريل ولا السلفيين ارحمونا بقى وكفاية تفاهةمقهور|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 13:07 بتوقيت مكّة المكرّمةالمشير يتسول في الشارع ببدلة مدنية ... كيف هذا ؟

لتعليقاتاحمد عياد|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:52 بتوقيت مكّة المكرّمةافضل قائد وافضل مشير والله لو كان عمل زى غيره وضرب فى الشعب ما كان احد يقدر يعرف مصير مصر ايه ولكنه راجل شريف هو من معه تحيه كبيرة لسيادة المشير ومن معه من شرفاء اشرف جيش فى الكونhaleem|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:50 بتوقيت مكّة المكرّمةحلوه وليقه لكن من غير المدام , اشاره حلوهعبدالعليم محمود|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:49 بتوقيت مكّة المكرّمةلو كان المشير عاوز الحكم كان استولى على البلد من وقت الثورة ولكنه من الشرفاء فعلا

إخواني حكموا عقولكم

ليس كل الناس زي الموجودين في بورتو طره لاتنسوا أن الجيش المصري هو الذي حمى الثورة بعد الله سبحانه وتعالى ومازال حاميا لها حت تخرج البلد إلى بر الآمان

لاتنسوا أنه لايوجد موقف معادي للشعب من الجيش المصري على مر الزمان

عاش المشير صاحب اليد البيضاء التي لم تلوث بدماء شباب الثورة

عاش الجيش المصريezzattnabeel|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:47 بتوقيت مكّة المكرّمةياريت نسمع من سيادة المشير خطبة عصماء لأن البدلة وان كانت جميلة الا أنها صماءإلى مصررررررررررررررررررر|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:47 بتوقيت مكّة المكرّمةياعبيط وأين مبارك وعصابته من هذا الكلام

والله أعرف إن الواطى حسنى وعصابته تؤجر كتبة على النت الساعة 100 $ دولار

والبلطجى يوميته 5000 جنيه

يوميتك كام

وطبعا سيادتك منهم

وأقول لك حمـــــــراء

الشعب والجيش إيد واحدة<br class="Apple-interchange-newline"><br class="Apple-interchange-newline">ربنا يستر والفترة دى تعدى على خيرnano|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:37 بتوقيت مكّة المكرّمةما المشكلة فى انتخاب طنطاوى على الاقل عارفين انة راجل نظيف ومعملش ذى سوريا وقتل المتظاهرين ياريت ينتخب حد من المجلس واحنا هنرشحة علطولمصريه|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:36 بتوقيت مكّة المكرّمةمش عارفه الشعب المصرى ده سريع التحول كده ليه كفانا من حكم العسكر مش معنى أن سياده المشير قلع البدله العسكريه أنه قلع معاها كمان عقليته ومفاهيمه ومش معنى أن القوات المسلحه وقفت مع وليس ضد الثوره أننا نردلهم الجميل ونخليهم فى الحكم ، معلش ده هايكون أكبر مقلب شربناه بعد المخلوعإلى سليمان الحلبى|report_abuse.gifبلّغ عن إساءة | 2011/9/27 الساعة 12:33 بتوقيت مكّة المكرّمةياإبن العبيطة أنت من كتبة النظام السورى والدليل أقرأو تعليقاته فى أخبار سوريا على ياهو تجدون أنه يقول سوريا وبشار وطبعا حمراء ياحلبى ويهاجم أهل بلده

ياإبن الكلب ياواطى شوف بلدك ولاتجرؤ على كتابة كلمة على فشار

روح شوف خيبة فشار بن الجحش

مايسمى جيش سوريا يضرب أهل البلد ولايجرؤ على إطلاق رصاصة فى الجولان

شوف خيبتكم ياكلب أولاد الكلب<br class="Apple-interchange-newline">

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

أول شىء شكرا جزيلا على النقل يا أخي الكريم محمود

وبالفعل كما تفضلت حضرتك وقلت فإن التعليقات غالبيتها ضد التشكيك فى اهداف نزول المشير للشارع , بل وأرى أن الكثير منها ينادي بالمشير كرئيس

لكن عزاؤنا أن التعليقات الالكترونية لا تستطيع أن تجزم ان كلها خالصة لوجه الله والوطن وليس وراؤها مستفيدون

عموما اعود واكرر لو كانت هذه الاراء تمثل بالفعل توجه الرأى العام للشعب المصري وانا أشك , فيمكننا أن ننعي لانفسنا رسميا وعي شعبنا

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

وبالفعل كما تفضلت حضرتك وقلت فإن التعليقات غالبيتها ضد التشكيك فى اهداف نزول المشير للشارع

لكن عزاؤنا أن التعليقات الالكترونية لا تستطيع أن تجزم ان كلها خالصة لوجه الله والوطن وليس وراؤها مستفيدون

عموما اعود واكرر لو كانت هذه الاراء تمثل بالفعل توجه الرأى العام للشعب المصري وانا أشك , فيمكننا أن ننعي لانفسنا رسميا وعي شعبنا

العفو اخى الفاضل ابراهيم .. دنا كنت لسه حزيدك .. بس كفايه كده .. ولو حضرتك عايز تتاكد .. وموجود فى مصر .. اسال الناس بنفسك .. انا بقالى حوالى خمس ايام فى مصر .. وبعمل استطلاع على قدى .. فى الشارع المصرى .. بعيدا عن الانترنت.. وصدقنى حتعذر الناس .. وعلى فكره انا اكتر شئ لاحظته وتعجبت منه .. انقلاب الشارع على الاخوان المسلمين .. هل ده يعتبر عدم وعى ايضا من وجهة نظرك

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

كويس جدا

اهي المهلة انتهت عايزين نشوف مظاهرة كده زي بتاعت زمان من اخوانا السلفيين

مش قالوا نعم يالا يورونا

رابط هذا التعليق

وبالفعل كما تفضلت حضرتك وقلت فإن التعليقات غالبيتها ضد التشكيك فى اهداف نزول المشير للشارع

العفو اخى الفاضل ابراهيم .. دنا كنت لسه حزيدك .. بس كفايه كده .. ولو حضرتك عايز تتاكد .. وموجود فى مصر .. اسال الناس بنفسك .. انا بقالى حوالى خمس ايام فى مصر .. وبعمل استطلاع على قدى .. فى الشارع المصرى .. بعيدا عن الانترنت.. وصدقنى حتعذر الناس .. وعلى فكره انا اكتر شئ لاحظته وتعجبت منه .. انقلاب الشارع على الاخوان المسلمين .. هل ده يعتبر عدم وعى ايضا من وجهة نظرك

هناك فرق اخي محمود بين الحالتين

بالنسبة لما لاحظته انت ان هناك انقلاب فى الشارع على الاخوان المسلمين , ففي البيئة الدموقراطية وارد جدا ان يرتفع اسهم أحد التيارات فى فترة ويرتفع فى فترة اخرى ثم يعود للانخفاض ثم للارتفاع وهكذا حسب مواقفه الأنية, ولا يدل هذا على عدم وعي الشعب لأننا نرى نفس الشىء فى دول العالم .

لكن المصيبة إذا رأيت أن الشعب الذي ثار وضحى بالشهداء بالمئات للتخلص من الحكم العسكري هو من ينادي بالحكم العسكري , هنا يجب أن نقرا الفاتحة على وعيه

تحية لك اخي محمود

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

اللي يهدد او يتوعد أو يُعطي مهلة بدون أن تكون لديه رؤية أو خطة بديلة في حالة عدم الاستجابة ... بيبقى شكله بايخ قوي لو ما قدرش ينفذ كلامه والموضوع ده بيتحسب عليه مش له

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ركزوا على البلدة وخاصة الكرفتة في الصورتين وقلولي فيه فرق

الأولى في فرح حضرة الوزير لابن قائد المنطقة الشمالية اللواء أركان حرب حسن محمد أحمد وكان الفرح في وسط البلد

الثانية من الفيديو اللى إتصور في الشارع على حسب التلفيزيون المصري

لو فكرتوا شوية حتقدروا تختاروا إجابة للإسئلة التالية

- هل المشير عنده بدلة واحدة وكرفتة واحدة وقميص واحد ومغيرهمش من 2009

- هل الفيديو ده إتصور يومها وفيه لعب بالعقول

- هل من المعقول قيام المشير بجولة بدون حراسة وببدلة في ظل الإنفلات الأمني الموجود

اتوقع الموبيل اللي بيصور طنطاوي في الصوره التانيه جديد مش قديم من 2009

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

اللي يهدد او يتوعد أو يُعطي مهلة بدون أن تكون لديه رؤية أو خطة بديلة في حالة عدم الاستجابة ... بيبقى شكله بايخ قوي لو ما قدرش ينفذ كلامه والموضوع ده بيتحسب عليه مش له

أختلف معك يا اخ سي السيد

من يعمل على تغير الخطأ ولو حتى بالكلام فهو أفضل مليون مرة ممن يرى الخطا ويسكت , وهناك غيره من مرشحي الرئاسة لم ينبتوا ببنت شفة , فأي الفريقين أحق بالشكر والتحية ؟

فلو فرضنا أن الدكتور حازم لا يملك خطة بديلة فى حالة عدم الاستجابة , فهو يكون على الأقل قد حاول تغير المنكر باللسان , وكما تعلم ان تغير المنكر يكون باليد ثم باللسان ثم بالقلب وفي كل الاحوال الثلاثة مجهود صاحبه محمود وليس مذموم

رابط هذا التعليق

إديها في الهجايص للجماعة الهنود اللي بيصدقوا التصريحات

مصدر عسكري: طنطاوي لن يترشح للرئاسة

احفظ الخبراطبعأضف تعليق ارسل9/27/2011 1:16:00 PM

كتب - أحمد الشريف :

نفى مصدر عسكري مسئول أن يكون نزول المشير حسين طنطاوي –رئيس المجلس الأعلى للقوات المسلحة- الى وسط القاهرة، وتجوله بين المواطنين مساء أمس الاثنين هدفه نيته الترشح لمنصب رئاسة الجمهورية في الانتخابات المقبلة، أو جس نبض الشارع حول فكرة وجود مرشح ذو خلفية عسكرية.

وأوضح المصدر أن الزيارة جاءت بدون ترتيبات مسبقة وبدافع شخصي من طنطاوي بهدف التعرف على مطالب المواطنين والاقتراب من مشاكلهم على أرض الواقع، وأن ظهوره بالبدلة المدنية لم يكن سوى مصادفة حيث كان عائدا من مناسبة عائلية خاصة.

وقال المصدر ان المجلس العسكري برئاسة طنطاوي أكد اكثر من مرة أنه غير طامع في حكم مصر وحريص على تسليم البلاد لسلطة مدنية

طب ما هي السياسية والرئاسة سهله أهي

يعني أنا لو عديت من وسط البلد عشان رايح أشتري حلويات من عند العبد .. والمشوار كله من محطة المترو لحد المحل رايح جاي لم يتسغرق عشر دقايق ... يبقى أنا كده باتعرف على مطالب المواطنين وأقترب من مشاكلهم على أرض الواقع ؟

بالمناسبة .. مش هو نفس المصدر العسكري اللي قال لنا إن فترة حكم المجلس السمكري هي 6 شهور فقط ؟

ومش هو اللي قال إن بنهاية 2011 هايبقى عندنا رئيس منتخب بإرادة الشعب ؟

وهو نفسه الل بلع لسانه ولحس كلامه ولم يتم إفادتنا بإن كل ده إتلغى ليه

وهو نفسه اللي الانتخابات البرلمانية المفروض انها كمان شهر ونص ولسه ما قالوش للناس يا أهل ياللي هنا يالا عشان في إنتخابات برلمانية خلال كمان كام يوم

وهو نفسه اللي لم يضع خريطة لتسليم السلطة حتى الان

وهو نفسه اللي لم يذكر شيء من بعيد أو قريب عن الانتخابات الرئاسية

وهو نفسه الذي لم يوضح ألية تكوين لجنة وضع الدستور

وهو نفسه اللي قال الاسبوع الماضي : لا يوجد لدينا ألية واضحة لتمكين المغتربين من التصويت في الانتخابات

--

خدوا المفاجأة ...

وهو نفسه اللي من كام يوم قال للرئيس اللي المفروض جاي .. ولمجلس الشعب المنتخب ... وللشعب كله ... قال لهم بالفم المليان

طظ فيك يالا أنت وهو ... كلوا تراب

لإنه مد العمل بقانون الطواريء إلى شهر يونية 2012 ... والمفروض في التاريخ ده يكون عندنا مجلس شعب هو من يُقر ويقرر ذلك .. والمفروض بنأمل كمان إن يكون عندنا رئيس كمان ومع ذلك ... بيقول للكل .. انا الكل في الكل

كل سنة وإنتو طيبين

رابط هذا التعليق

من التعليقات الظريفة اللي قراتها على الموضوع ده

يلبس بدلة يلبس بوكسر يسقط يسقط حكم العسكر

---------

هما السادة الاخوان .. والاخوة السلفيين .. معانا برضوا ولا مع الناس التانيين ؟

ههههههههههههههههههههههه .. امبارح قرات تصريحات للأخوان المسلمين بيقولوا إنهم مع الحشد للمليونية يوم الجمعة القادمة التي تنادي بإنهاء الطواريء . لكنهم لن يشتركوا لأنهم يرفضوا الأسلوب ..

نفسي مره واحده يقولوا على الأسلوب البديل الخاص بهم

للأسف كل يوم بيتاكد لنا مين المصلحجية اللي مستعدين يبيعوا نفسهم عشان كرسي أو عشان لقب ...

أخص على كل واحد يبيع مصر عشان نفسه

رابط هذا التعليق

الفنان طلعت زكريا يستعد للقيام ببطولة فيلمه الجديد "طباخ المشير"

--------

عاوزين نعرف عيد ميلاد المشير إمتى عشان نقوم بالواجب ونحضر المانشتات

--------

من أسبوعين تلاته سمعت واحد منافق على التليفزيون المصري بيقول اه والله يا جماعة : أحد القادة الاسرائيليين إتقابل مع سعادة المشير قريباً .. وقال له إعجاباً بالنص : انا مش مصدق إن حضرتك بنفسك كنت قائد معركة مش عارف ام سحلول ولا ام الخلول أثناء حرب اكتوبر !!!

أقسم بالله ياجماعة

العيال ولادي كانوا جوه .. جم بقى جري على صرختي وأنا واقع في الارض وبأرفص ولقوا التليفزيون متكسر وعمال أقول : باكرهك يا اكتوبر ... باكرهك يا أكتوبر ... هاتوا لي نوفمبر .. انا عاوز نوفمبر

رابط هذا التعليق

منذ سنوات وانا الاحظ أن اخطاء الاخوان الاستراتيجية فادحة

في حين

ان الكوادر الشبابية والخط الاداري الادنى لديه حس عالي في كل مرحلة تخطيء فيها القيادة وتخونها حساباتها

وبالتالي يكسب الاخوان نجاحات الشباب واخفاقات الشيوخ

اقصد يكره الشارع الاخوان على المستوى الرسمي

لكن رصيد شبابهم يزيد في وعي وخاطر الدائرة المحيطة بهم من الناس

السلفيون لهم عذرهم لانهم عديمي الخبرة والحنكة السياسية

وبالتالي فلم استغرب انهم ضد 9 مارس وضد العباسية وضد كل شيء ومع العسكري على طول الخط

وكانت جمعة اعلام السعودية (29 يوليو) كأنها مبايعة في مولد السيدة للمجلس

http://www.masrawy.com/News/Egypt/Politics/2011/august/7/tantawy_pic.aspx

الجماعةا الاسلامية خارج الخدمة وحتى المجلس مش عاوز يلاعبهم او يلعب معاهم نفس لعبة العصا والجزيرة التي لعبها مع الاطياف الاسلامية السياسية

إذن المجلس اكلنا جميعا البلوظة منذ استفتاء نعم تدخلك الجنة و لا تدخلك النار وحتى يومنا هذا

واستكمالا للصورة القاتمة سنجد ان هيكل وزير اعلام وفدي ببصمات الحزب الوطني المنحل

ونجد تلفزيون كان بالصدفة في وسط البلد وخبط واحد في كتفه اووم إيه يبص يلاقية مولانا المشير ياولاد .. ياحلاوة المولد ياجدعان

باختصار .. اعلام موجه اكثر من اعلام الحرامي المخلوع واكبر دليل على ذلك تلك الجريدة المشمومة التي تدعى اليوم الساقع

ويكفي التسجيل الفضائحي لرئيس تحريرها خالد صلاح لان يتسقيل من الحياة نفسها وليس من العمل الاعلامي فقط لو عنده ذرة دم او حياء

http://www.youtube.com/watch?v=01f9Fph2m94

http://www.youtube.com/watch?v=Y1BMx9CTRdM&feature=related

وحتى لانعطي اليوم الساقع اكبر من حجمها نعود لسيادة المشير وتابعه قفه

ماهي توقعات الافاضل للخطوة القادمة للمجلس

إعلان المشير رئيسا

على وزن طرزان يجد ابناُ

اعلان دستوري جديد

يعني المشرحة ناقصه قتلا

اعلان عن تاجيل انتخابات المجلس الموقر

فكر ثواني وامسك وداني

رابط هذا التعليق

إعلان المشير رئيسا

على وزن طرزان يجد ابناُ

اعلان دستوري جديد

يعني المشرحة ناقصه قتلا

اعلان عن تاجيل انتخابات المجلس الموقر

أي خطوة من دول هايتخذها المجلس السمكري ... ستؤدي فوراً إلى حرب أهليه وصراع دموي يزهق أرواح الالاف

والحرب هاتكون بين الناس اللي فاهمه الملعوب من جهة

ومن جهة أخرى وفي نفس الكفه ( المجلس العسكري بعساكره اللي بيطيعوا الأوامر + الفلول اللي بيرووا بالتأكيد في المشير مبارك جديد + الغلابة اللي الفقر طحنهم ودفعوا ثمن زيادة نتيجة الثورة )

لكن أعتقد إن المجلس مش بالسذاجة دي

فالمجلس يا سادة يريد أن تأتي الرغبة من الشعب أو بعض الشعب الغلابة اللي بياكلوا من الأونطه .. ويترجوه يحكمنا عشان إحنا شعب قليل الأدب ما ينفعش معاه الا العساكر ...

وبالتالي سيتنازل المجلس ويقبل المهمة ويرشح واحد عسكري منهم ويعصروا على نفسهم لمونه ويحكمونا

لكن هيهات .....

فمن قام بالثورة الأولى .. يستطيع أن يقوم يثورة ثانية من أجل حريتة وكرامته وأرضه

رابط هذا التعليق

عاجل : انباء عن نزول عنان و الرويني لابسين تي شيرتات بترتر و راكبين مكن صيني في منطقة شارع فيصل

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أختلف مع أ / محمود بصيلي

لا يا باشا حزب الكنبة و عموم الشعب محتقن تماما زي النخبة و الثوار

أنتا عملت استطلاع صغير كام يوم

أنا عندي حزب كنبة في البيت و الشغل

بالعكس بيلوموا علي المجلس العسكري التخبط و المماطلة و عدم وضوح الرؤية و إعادة قانون الطوارئ من المقبرة

المشكلة دلوقتي إن الثوار تعبوا ، زي اللي عايزين يستريحوا شوية و بعدين يكملوا

لكن ساعة النداء هتلاقي الشعب معاهم ،،، الناس محتقنة فعلا

عاجل : انباء عن نزول عنان و الرويني لابسين تي شيرتات بترتر و راكبين مكن صيني في منطقة شارع فيصل

إمبارح كنت في مشوار في الدقي و قولت أرجع أجدد الذكريات في نص البلد

قعدت علي زهرة البستان أشرب نسكافيه (( و حجرين معسل ))

لقيت أحمد ماهر معدي ،، قمت ندهلته ، أ / أحمد ماهر ، قالي أيون

قمت سلمت عليه و قلتله مفيش حاجة أنا بس معجب بحضرتك

قالي ربنا يخليك كتر خيرك يا افندم

متواضع و ودود جدا الصراحة

** حكاية حقيقية مش من تأليف التليفزيون المصري **

رابط هذا التعليق

يا جدعان الخبر نزل والله اعلم بصحته ولكن اللى بيايده الصورة اللى حطها الاخ رودوس

المشير كان فى فرح اللواء فى وسط البلد وفى اخر الفرج اتمشى شوية

شخصيا بصراحة التفسير مقنع

ولا الوم اى منكم على تفكيره وظنه بالمشير

علشان محدش يفهمنى غلط ويقول انت مع الجيش اقروا بس توقيعى وانتم هاتعرفوا بس الان ارى ان اهم خطوة واولها الان الانتخابات هى اللى هتحدد اتجاه البلد وهل فعلا عملنا ثورة ولا لا

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يا جدعان الخبر نزل والله اعلم بصحته ولكن اللى بيايده الصورة اللى حطها الاخ رودوس

علشان محدش يفهمنى غلط ويقول انت مع الجيش اقروا بس توقيعى وانتم هاتعرفوا بس الان ارى ان اهم خطوة واولها الان الانتخابات هى اللى هتحدد اتجاه البلد وهل فعلا عملنا ثورة ولا لا

أنا لا أعيب علية بساطته وتواضعة بالشارع ولكن أعيب على المخور اللى إسمة مسبيرو اللى بيجهز فرعون جديد بعد أن تخطى الخمسة والسبعون عاما

كان يجب على المشير أن لايقع فى الغلطة دى

يعنى هو عاوز يقنعنا إن كاميرا التليفزيون كانت بالمصادفه

ولا إية بالضبط

طيب كان حد سجلها بالموبيل ونزلها على النت كانت هتبقى مبلوعة

مفيش فايدة الغباء له ناسة مبيتعلموش أبدا

اللهم إنى أعوذ بك من أن أشرك بك شيأ أعلمه وأستغفرك لما لا أعلمه

http://www.islamway.com/bindex.php?section...;scholar_id=109

رابط هذا التعليق

يعني بالله عليك يا رؤوف هانكون إحنا ملكيين أكتر من الملك ؟

إذا كان البيان اللي طالع من المجلس العسكري بيقولك إنه كان نازل بيلتحم بالشعب ويشوف نبض الشارع والخرابيط دي ... نفسر إحنا بقى على مزاجنا وإنه كان في فرح وعادي ومش عارف إيه ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...