اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تعرف على حزب الحرية و العدالة ..

Recommended Posts

للاسف يا افندي

ردودك غير مقتعة

وليس لديك اي رؤية

وما زالت تكرر حديث التوك شوو

وبتردد كلام غير منطقي

وبقلك كله هيبان في الصندوق

رابط هذا التعليق

• الردود 314
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شوف يا عمدة

حكاية إن الحزب شئ والجماعة شئ تانى دى ، ممكن تنطلى على شباب حديثى العهد بالجماعة وأفكارها ورؤيتها وأهدافها أو على مواطنين لم يعاصروا الجماعة أو يقرأوا عنها وعن تاريخها .. أو على أناس لا يهمهم فى الحياة إلا حتة لحمة ومعرض ملابس مستعملة تأتى من الخارج فى بالات زى بالات القطن بتاعة زمان (أراهنك إن فيه بعض الزملاء الأفاضل ما يعرفوش يعنى إيه بالة القطن)

أول شئ يبين لك حجم التدليس هو مكتب الحزب .. هل انتخبته الجمعية العمومية للمؤسسين أم هبط على الحزب بالباراشوت من مكتب الإرشاد ؟ .. مكتب الحزب هو الذى يقود الحزب وأفراده يا عمدة ..

تانى شئ .. أنظر إلى إعلانات اللحمة والملابس المستعملة .. ستجد إسم الجماعة ملاصق لاسم الحزب .. فياريت تشوف طريقة تانية تقنعنى بيها إن الحزب شئ والجماعة شئ وإن الحزب مستقل عن الجماعة (كما يروجون ويصدق الذين لا يعرفون)

تالت شئ يا عمدة .. أنظر إلى طريقتك فى الحوار .. وهى ما يتعلمه أعضاء الجماعة وحزبها .. أنت تحاول أن تفرض على من يحاورك فيما يتكلم وفيما لا يتكلم ..

عنوان موضوعك هو "تعرف على حزب الحرية والعدالة" .. وليس "تعرف على اللى انا عاوزك تعرفه عن حزب الحرية والعدالة" .. أنت تحاول أن تمنعنى عن الكلام عن "أساس الحزب" .. تحاول أن تجعل قراء موضوعك لا يعرفون عن الحزب سوى أنشطة تقوم بها عشرات بل مئات الجمعيات الخيرية فى صمت نبيل ، ولا تقوم به رئاء الناس من أجل أصواتهم الانتخابية .. إن كان ذلك كذلك فسأنتخب مرشحى جمعية رسالة أو أعضاء جمعية صحابة الخير إذا علقوا يافطة تقول إنهم كونوا حزب سياسى يسعى إلى الوصول للحكم

أنت تحاول تسطيح المعرفة وأنا أحاول تعميقها .. والمحاولتين تنطويان تحت عنوان موضوعك : "تعرف على حزب الحرية والعدالة" ..

ملحوظة أخيرة قبل أن أترك لك الموضوع تقص وتلصق فيه من مواقع جماعة الأخوان المسلمين ما يحلو لك من الصور والأخبار

الملحوظة هى : إذا إردت حضرتك .. أستطيع - كمشرف - أن أغير لك عنوان الموضوع إلى : "تعرف على حزب الحرية والعدالة .. ولا تناقش"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

هى الاعمال الخيريه بتاع حزب السكر والشاى ده بتكون معلنه بالشكل ده

معظم الاعمال الخيريه بتكون فى السر اعلنت عنها يبقى فى غرض وراها اذا انتهى الغرض اتعاملنا مع الوجه الاخر

هو كل ال بيعمل خير بيروح للدنيا كلها ويقول تعالوا انا بعمل خير !!!

ومطلوب طبعا من الشعب انه ينتخب حزب السكر والشاى

وبالروح بالدم نفديك ياتموين

ويعيش رجل السكر والاحسان

لاء ونطلع كمان بصفحه على الفيس بوك ونسميها كلنا السكر والشاى

واعضاء الصفحه تدوب فيها

دى اسمه استخفاف بعقول الناس البسطاء

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

هى الاعمال الخيريه بتاع حزب السكر والشاى ده بتكون معلنه بالشكل ده

معظم الاعمال الخيريه بتكون فى السر اعلنت عنها يبقى فى غرض وراها اذا انتهى الغرض اتعاملنا مع الوجه الاخر

هو كل ال بيعمل خير بيروح للدنيا كلها ويقول تعالوا انا بعمل خير !!!

ومطلوب طبعا من الشعب انه ينتخب حزب السكر والشاى

وبالروح بالدم نفديك ياتموين

ويعيش رجل السكر والاحسان

لاء ونطلع كمان بصفحه على الفيس بوك ونسميها كلنا السكر والشاى

واعضاء الصفحه تدوب فيها

دى اسمه استخفاف بعقول الناس البسطاء

حاضر حاضر .. إنتخابات النقابة موجودين ..

تصدق أول مرة أعرف أن الصيادلة و المعلمين و الأطبـــــــــــاء ناس بسطاء و غير متعلمين و بينضحك عليهم ..

لا بجد معلومة مفيدة .. و جديدة بصراحة

ياعم أنتخب اللي انته عايز تنتخبه بس تجيلي هنا بعد الإنتخابات تقولي عماد بيه أنا أحترم الديمقراطية و هسقفلك و الله و هقولك هارد لك ..

الايام جاية .. قول عليه حزب شاي و سكر قول مرتشي عام قول اللي انته عايزة

فيه رب شاهد و مطلع هيحاسبك علي كل كلمة ..

ياعم حزب شاي و سكر و الناس بتحبه ؟؟ مش بتزع أنته لية شاي و سكر زينا مثلاً علشان الناس تحبك

بنوزع ملابس مستعملة علي راي أبومحمد مش بتوزع زينا لية ؟؟

رابط هذا التعليق

هههههههههه

حلوة ياعمده

ال غيران مننا يعمل زينا ظريفه بجد

طيب خد دى كمان بمناسبه الظرف بقى

حزب السكر والشاى يدعوكم لصلاة عيد الاضحى

ومش عارف ده يعنى ايه الحقيقه

يعنى هو كده بيدعونا للاسلام يعنى

واذا لم يقوم حزب السكر والشاى بهذه الدعوة مش هنصلى العيد مثلا

العالم دى ظريفه بجد اخر حاجه

تم تعديل بواسطة الباز افندى

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

يا بار افندي

الحزب منفصل عن الجماعة في النواحي الادرية والمالية

عرفت يا بار

وياريت يا معلم لو عايز ندخل في نقاش ياريت يبقي اسلوبك احسن من كدة

مش تدخل تشتم وتتريق / ده لو عايز تدخل في نقاش هادف ومحترم

وانته حر يا معلم عايز تقتنع اهلا مش عايز اهلا برضة

والصندوق الانتخابي هو الحكم

..........

رابط هذا التعليق

حلوة ياعمده <br style="line-height: 27px; ">ال غيران مننا يعمل زينا ظريفه بجد <br style="line-height: 27px; ">طيب خد دى كمان بمناسبه الظرف بقى <br style="line-height: 27px; ">حزب السكر والشاى يدعوكم لصلاة عيد الاضحى <br style="line-height: 27px; ">ومش عارف ده يعنى ايه الحقيقه <br style="line-height: 27px; ">يعنى هو كده بيدعونا للاسلام يعنى <br style="line-height: 27px; ">واذا لم يقوم حزب السكر والشاى بهذه الدعوة مش هنصلى العيد مثلا <br style="line-height: 27px; ">العالم دى ظريفه بجد اخر حاجه

مش بقلك داخل تتريق

اشمعنا لما الحزن الوطني كان بيقول كدة مكنتش بتتكلم مثلا

ولا الاحزاب بتاعت دلوقتي لما تدعوا المصليين لصلاة العيد مش بتتكلم

بس بقلك انك داخل تتريق وتردد كلام وخلاص

وانته اصلا ولا عندك رؤية ولا عندك بطيخ

سلام يا بار

رابط هذا التعليق

شوف يا عمدة

حكاية إن الحزب شئ والجماعة شئ تانى دى ، ممكن تنطلى على شباب حديثى العهد بالجماعة وأفكارها ورؤيتها وأهدافها أو على مواطنين لم يعاصروا الجماعة أو يقرأوا عنها وعن تاريخها .. أو على أناس لا يهمهم فى الحياة إلا حتة لحمة ومعرض ملابس مستعملة تأتى من الخارج فى بالات زى بالات القطن بتاعة زمان (أراهنك إن فيه بعض الزملاء الأفاضل ما يعرفوش يعنى إيه بالة القطن)

أول شئ يبين لك حجم التدليس هو مكتب الحزب .. هل انتخبته الجمعية العمومية للمؤسسين أم هبط على الحزب بالباراشوت من مكتب الإرشاد ؟ .. مكتب الحزب هو الذى يقود الحزب وأفراده يا عمدة ..

تانى شئ .. أنظر إلى إعلانات اللحمة والملابس المستعملة .. ستجد إسم الجماعة ملاصق لاسم الحزب .. فياريت تشوف طريقة تانية تقنعنى بيها إن الحزب شئ والجماعة شئ وإن الحزب مستقل عن الجماعة (كما يروجون ويصدق الذين لا يعرفون)

تالت شئ يا عمدة .. أنظر إلى طريقتك فى الحوار .. وهى ما يتعلمه أعضاء الجماعة وحزبها .. أنت تحاول أن تفرض على من يحاورك فيما يتكلم وفيما لا يتكلم ..

عنوان موضوعك هو "تعرف على حزب الحرية والعدالة" .. وليس "تعرف على اللى انا عاوزك تعرفه عن حزب الحرية والعدالة" .. أنت تحاول أن تمنعنى عن الكلام عن "أساس الحزب" .. تحاول أن تجعل قراء موضوعك لا يعرفون عن الحزب سوى أنشطة تقوم بها عشرات بل مئات الجمعيات الخيرية فى صمت نبيل ، ولا تقوم به رئاء الناس من أجل أصواتهم الانتخابية .. إن كان ذلك كذلك فسأنتخب مرشحى جمعية رسالة أو أعضاء جمعية صحابة الخير إذا علقوا يافطة تقول إنهم كونوا حزب سياسى يسعى إلى الوصول للحكم

أنت تحاول تسطيح المعرفة وأنا أحاول تعميقها .. والمحاولتين تنطويان تحت عنوان موضوعك : "تعرف على حزب الحرية والعدالة" ..

ملحوظة أخيرة قبل أن أترك لك الموضوع تقص وتلصق فيه من مواقع جماعة الأخوان المسلمين ما يحلو لك من الصور والأخبار

الملحوظة هى : إذا إردت حضرتك .. أستطيع - كمشرف - أن أغير لك عنوان الموضوع إلى : "تعرف على حزب الحرية والعدالة .. ولا تناقش"

غريبة يا أخ محمد أن فيه موضوعين مفتوحين و نشطين كمان بيناقشوا فكر الجماعة و نازلين تقطيع في جماعة الإخوان المسلمين و حضرتك تسيبهم و جاي تناقش و تفتح مواضيع فرعية هنا

إذا انت مش مقتنع إن الحزب شيء و الجماعة شيء فدي رؤيتك لكن لا تفرضها عليا و تحاول أن تشتت الموضوع هنا ..

أنا بناقش هنا دور الحزب في الوقت الحالي طبيعي مش هقول الحزب ناقش الميزانية بتاعت الدولة و لا عمل إستجواب لوزير الداخلية و لا هتطرق خالص لأمور سياسية لان احنا في مرحلة قبل الإنتخابات والحزب لسة منجحش .. و انا قولت لحضرتك لما ينجح مليون % هعرض لحضرتك هنا دا أول بأول ..

لكن في الوضع الحالي بقول ان الحزب بينزل الشارع فعلاً و بيحتك بالمواطن المصري ..

الحزب بيساعد الناس المحتاجة و بيشوف ناقصهم اية و يعرف مشاكلهم و بيساعد علي حلها ..

ياعني مشاكل إجتماعية .. السياسية دا مش وقتها لان مفيش لسة مجلس شعب ..

هل ينفع مثلاً أدخل علي موضوع حزب المصريين الأحرار و أقعد أغير مسارة و أجيب فيديوهات سودة لنجيب ساويرس و أحط فيديهات لليبراليين و العلمانين و أقول شوفتم أدي حقيقة الناس دي ..

فالعكس أنا دخلت أمس للموضوع و قولت ( تمنياتي للحزب بالتوفيق و يحقق أهدافة لخدمة الوطن ) نفس اللفظ دا ..

مشككتش فيه نهائي ،، مضيعتش وقتي أقعد أحفر وراه و أطلع فيه عيوب ، بل شغلت و قتي فعلاً بموضوعي وأظهر مميزات الحزب اللي أنتي إليه و أدعوا الناس للإنضمام لية و أعرفهم البرنامج بتاعنا و أهدافها و طرق تنفيذه و كل جديد يخص لحزب ..

وفت وقتي أني اكون شخص إيجابي مش شخص سلبي أشغل بالي بالمنافس بتاعي و أحاول أشوه صورته علشان أقولهم دا كُخه و أنا اللي حلو ..

خلينا الله يباركلك نناقش هنا الحزب بس الجماعة مفتوحلها أكتر من موضوع ، حضرتك ما زلت مقتنع انهم واحد يبقي حضرتك حر لكن لا تفرض عليا رؤيتك دي .

انا هنا بناقش أهداف الحزب مش الجماعة ، برنامج الحزب مش الجماعة ....

لو اتناقشنا في أمور تخص الجماعة مش هنخلص دول 84 سنة يا راجل يا طيب !!

بخصوص الاعمال الخيرية المصريين عايزين اللي ينزل و يحس بيهم اللي ينزل و يعرف مشاكلهم مش اللي يطلع في التليفزيون و يتكلم و خلاص ..

أنا مقتنع تماماً ان فيه فرق بين ناس تقول و تعمل و ناس تقول و لا تعمل ..

حضرتك بصفتك الإشرافية تقدر تاخد القرار اللي أنته عايزة لا ألومك عليه أنته حر المنتدي بتاعكم و أنتم مشرفينه ..

لكن بالنسبة ليا مش هرد و مش هناقش أي شيء يخص الجماعة في هذا الموضوع ..

و الله يخليك لو انا دخلت دلوقتي حالا علي حزب المصريين الاحرار و جبتلك فيديوهات تدين الحزب و مؤسسية حضرتك تتوقع رد فعل صاحب الموضوع اية ؟؟ تتوقع هيسيبني في حالي ..

أنا أسيبة يعمر و يشتغل في موضوعه و أنا أشتغلفي موضوعه و العضو أو الزائر يشوف الموضوعين و هوه الي يختار انا مش بفرض شيء علي حد أنا مجرد بعرض رؤية حزب مُعين ..

لك التحية و التقدير ،،

رابط هذا التعليق

في البر .. في الجو .. في البحر ،،

إبداع من الحرية و العدالة :)

رابط هذا التعليق

شوف يا عمدة

غريبة يا أخ محمد أن فيه موضوعين مفتوحين و نشطين كمان بيناقشوا فكر الجماعة و نازلين تقطيع في جماعة الإخوان المسلمين و حضرتك تسيبهم و جاي تناقش و تفتح مواضيع فرعية هنا

إذا انت مش مقتنع إن الحزب شيء و الجماعة شيء فدي رؤيتك لكن لا تفرضها عليا و تحاول أن تشتت الموضوع هنا ..

أنا بناقش هنا دور الحزب في الوقت الحالي طبيعي مش هقول الحزب ناقش الميزانية بتاعت الدولة و لا عمل إستجواب لوزير الداخلية و لا هتطرق خالص لأمور سياسية لان احنا في مرحلة قبل الإنتخابات والحزب لسة منجحش .. و انا قولت لحضرتك لما ينجح مليون % هعرض لحضرتك هنا دا أول بأول ..

الحزب بيساعد الناس المحتاجة و بيشوف ناقصهم اية و يعرف مشاكلهم و بيساعد علي حلها ..

هل ينفع مثلاً أدخل علي موضوع حزب المصريين الأحرار و أقعد أغير مسارة و أجيب فيديوهات سودة لنجيب ساويرس و أحط فيديهات لليبراليين و العلمانين و أقول شوفتم أدي حقيقة الناس دي ..

فالعكس أنا دخلت أمس للموضوع و قولت ( تمنياتي للحزب بالتوفيق و يحقق أهدافة لخدمة الوطن ) نفس اللفظ دا ..

مشككتش فيه نهائي ،، مضيعتش وقتي أقعد أحفر وراه و أطلع فيه عيوب ، بل شغلت و قتي فعلاً بموضوعي وأظهر مميزات الحزب اللي أنتي إليه و أدعوا الناس للإنضمام لية و أعرفهم البرنامج بتاعنا و أهدافها و طرق تنفيذه و كل جديد يخص لحزب ..

وفت وقتي أني اكون شخص إيجابي مش شخص سلبي أشغل بالي بالمنافس بتاعي و أحاول أشوه صورته علشان أقولهم دا كُخه و أنا اللي حلو ..

خلينا الله يباركلك نناقش هنا الحزب بس الجماعة مفتوحلها أكتر من موضوع ، حضرتك ما زلت مقتنع انهم واحد يبقي حضرتك حر لكن لا تفرض عليا رؤيتك دي .

بخصوص الاعمال الخيرية المصريين عايزين اللي ينزل و يحس بيهم اللي ينزل و يعرف مشاكلهم مش اللي يطلع في التليفزيون و يتكلم و خلاص ..

حضرتك بصفتك الإشرافية تقدر تاخد القرار اللي أنته عايزة لا ألومك عليه أنته حر المنتدي بتاعكم و أنتم مشرفينه ..

و الله يخليك لو انا دخلت دلوقتي حالا علي حزب المصريين الاحرار و جبتلك فيديوهات تدين الحزب و مؤسسية حضرتك تتوقع رد فعل صاحب الموضوع اية ؟؟ تتوقع هيسيبني في حالي ..

أنا أسيبة يعمر و يشتغل في موضوعه و أنا أشتغلفي موضوعه و العضو أو الزائر يشوف الموضوعين و هوه الي يختار انا مش بفرض شيء علي حد أنا مجرد بعرض رؤية حزب مُعين ..

لك التحية و التقدير ،،

إنت مش واخد بالك من الجملة دى يا عمدة ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

شوف يا عمدة

لك التحية و التقدير ،،

إنت مش واخد بالك من الجملة دى يا عمدة ؟

أقص و ألصق و أعلق من موقع الحزب وليست الجماعة و أن تم ذلك فيكون نادراً أني أخدت شيء من موقع الجماعه لكن بوجه عام معلوماتي مُستمدة من الحزب اللي أنا منتمي ليه .. مع إني مش إخوان مسلمين .. راجع بس أنته المشاركات كويس و شوف المصادر منين هتلاقيها من موقع الحزب .. :)

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

ابتكر حزب الحرية والعدالة الجناح السياسي لجماعة الاخوان المسلمين ـ في حملاته الدعائية وسائل جديدة قال عنها الدكتور محمد سعد الكتاتني الأمين العام للحزب ـ إنها غير مكلفة ماديا وتعتمد علي الجهد التطوعي‏.

مشيرا إلي حملة مليونية الخير ومسرح العرائس والجولات التعريفية وجولات التكبير احتفالا بالعيد, وأوضح أن حملة مليونية الخير استهدفت ذبح عشرة آلاف رأس من الأضاحي لينتج عنها مايقرب من مليون ونصف مليون كيلو لحم وتوزيعها علي مليون أسرة ليستفيد منها5 خمسة ملايين مواطن في العيد.

كان فريق الحملة ـ التي يقودها ياسر رمضان قد أعلن عن وجود خدمة تحصيل صك الأضحية من المنازل ديليفري أو مكان العمل, بالتعاون مع مندوبين من الشباب المتطوع, بداية من سن المرحلة الاعدادية,للمشاركة في أعمال الخير رافعين شعار سعر الشحن زيرو, وثواب المنتج يتضاعف.

أكد مسئول الحملة ان فكرة المليونية كانت بدائية جدا وبسيطة في بدايتها, إلا أن الشباب طوروا الفكرة, ونفذوها من حيث الدعاية, سواء كنت عبر الـفيس بوك أو تعليق لافتات في أماكن متعددة أو مخاطبة الجمعيات في المناطق المختلفة, وجمع التبرعات واستقبال تليفونات المبترعين والذهاب إليهم لجمع التبرع وقيادة السيارات نصف النقل وغيرها, مشيرا إلي استمرار الحملة طوال أيام العيد لتشمل التوزيع وكذلك مع الجلود.

بينما اتحذ مجموعة من طلاب كلية الخدمة الاجتماعية بجامعة حلوان من مركز العلاج الاجتماعي الكائن داخل جامعة حلوان مقرا لهم لبيع اللحوم بأسعار زهيدة للطلاب وعمال وموظفي وأساتذة الجامعة بنفس سعر حصوله عليها بشكل مدعم.

وأكد مسئول الحملة أن الفكرة حازت إعجاب الجميع إلي أن وصل الأمر إلي الإقبال علي الحجز المسبق لضمان الحصول علي اللحوم بسعر زهيد.

وأعلنت مجموعة أخري من الشباب المتطوع تبنيها جمع صكوك الأضاحي وتوصيلها للجهات التي تقوم بدورها بإرسالها للصومال, في محاولة لإحياء روح الدعم وانقاذ الشعب الصومالي من المجاعة والجفاف, ونشروا بعدة طرق مراكز التبرعات في المحافظات المختلفة.

كما نظم الحزب احتفالا في مدينة المحلة بدأ بكلمات للمرشحين ثم حفلا ترفيهيا للأطفال ضم مسرح عرائس ومجموعة من الأغاني والمسابقات الفورية وأراجوز, وفي ختام الحفل وجه الحزب دعوة عامة لجماهير مدينة المحلة لحضور مهرجان العيد بالملعب المفتوح.

انا بساعد اهو يا عمدة علشان تاخد بالك منى فى الانتخابات اللي جاية هههههههههههههههههههههههههههههههههههه محمود مصطفى

مرشح عن محاورات المصريين على قائمة الاخوان لسنة 2015

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هههههههههـ مستني كيسين سكر و باكو شاي علي العنوان بتاعي ، غير كدة مش هرشحك ;)

بالفيديو.. ذبائح "مليونية الخير" لمشروع الأضاحى بالدقهلية

http://www.youtube.com/watch?v=DF9O0K7tM7c&feature=player_embedded

الرابط الخاص بي .. الخبر بالتفصيل و الصور

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أقامت أمانة المرأة بحزب الحرية والعدالة بكفر الدوار ، المعرض الخيرى الأول لتلبية احتياجات أبناء المدينة ، وذلك يوم الثلاثاء الأول من نوفمبر بحى كفر الدوار البلد ، بإشراف كلاً من أ. أمل شومان ، أ. رحاب المدبولى .

رابط هذا التعليق

المال آخر أسلحة سرقة أصوات المصريين بعد الثورة

المال وتزوير إرادة الناخبين كانا وجهان لعملة واحدة طيلة فترة حكم نظام حسنى مبارك السابق للسيطرة على مقاعد البرلمان وجعلها حصرية على نواب الحزب الوطنى (المنحل)،وبعد أن كان المرشح هو من يقدم المال رشوة للناخب للتصويت له، دخلت بعض الأحزاب الغنية على الخط وقدمت المال لمرشحين لينضموا إلى

قوائمها طمعا فى شعبيتهم ونجاحهم المحتمل.

وقال أحد رؤساء الأحزاب - التى تمارس العمل السياسى قبل ثورة "25 يناير"، طلب عدم ذكر اسمه- إن حزبه بذل جهودا مضنية من أجل تثبيت قواعد نوابه فى العديد من المحافظات ورغم أنه حزب فقير لايملك إلا جهود اعضائه الذاتية فقد استطاع تكوين أرضية صلبة وتواصل مع الناخبين ، واكتسب مرشحوه ثقة الناس ووضعهم الحزب على رأس قوائمه فى العديد من المحافظات إلا أن المفاجأة أن مرشحيه "سرقوا منه" فى غمضة عين واستغلت الأحزاب الغنية ضيق ذات اليد للحزب والمرشحين وأغروهم بالمال للانضمام إليهم بل ووضعهم على رأس قوائمهم استغلالا للشعبية التى يتمتعون بها، واعتمادا على أن كثيرا من الناخبين ستكون اختياراتهم على أساس الرموز الانتخابية للقوائم وليس على الأسماء.

وأضاف أن الأحزاب عرضت مبالغ مالية تتراوح مابين 5 آلاف إلى 100 ألف جنيه لكي تضم مرشحينا وهذا ما حدث بالفعل حيث تقلص عدد المرشحين بقوائم الحزب إلى النصف تقريبا، فبعد أن أعد 50 مرشحا لخوض الانتخابات تقلص إلى 27 فقط.

الرابط الخاص بي

تنويه المعارض الخيريه و اسواق الملابس و المواد التمونية التي يقيمها حزب الحرية و العدالة ليست ببلاش كما يعتقد البعض !!!

لكنها بأسعار مُخفضة و بسعر التكلفة ، لا تهدف إلى الربح .. ياعني بالبلدي علشان الناس اللي مش بتفهم البضاعة مش بتتوع علي الناس البضاعة بتتعرض في أسواق و بتتباع ليهم بمقابل مادي ( سعر تكلفتها ) مش سعر السوق ، كمساهمة من حزب الحرية و العدالة للشعب المصري العظيم ..

معلش وضحت أنا كدا لان ناس من إياهم قاعدين و اخدينها لبانه في الرايحة و الجاية ان الحزب بيوزع زيت و سكر علي الناس البسطاء لكسب عطفهم في الإنتخابات و هذا الكلام غير صحيح بالمره ....

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

[/frame]

يعني حبكت مفيش مكان فاضي تلزق فيه اعلاناتكم الا فوق اعلان الحرية والعدالة

ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنْفُسُهُمْ

مداخلتي دي ليست تشتيتا للموضوع

انما تعقيبا على ما جاء فيهاعن حزب الوسط

و اظن حق الرد مكفول

دا كلام عصام سلطان بهذا الخصوص

[frame]

بخصوص الصورة التي انتشرت عن وضع حزب الوسط ملصقاته على ملصقات حزب الحرية والعدالة، قال عصام سلطان نائب رئيس حزب الوسط: "هذه الصورة غير صحيحة على الإطلاق ويؤسفني أن أقول إنها مصنوعة والدليل على ذلك أن ناشر الصورة لم يقل أين مكانها هل موجودة في الإسكندرية أم في أسوان أم في قرية من القرى.. والحقيقة أن العكس هو الصحيح حيث وقعت واقعتان في الأسبوع الماضي آثرنا ألا نعلنهما للرأي العام حفاظا على علاقتنا مع الكل.. والواقعة الأولى أنه تم تمزيق لافتات حزب الوسط التي كانت تدعو لمؤتمر في محافظة بني سويف يحضره عصام سلطان وطارق الملط، كما تم تعليق لافتة بإحدى قرى دمياط وهي كفر سليمان بحري مكتوب عليها حزب الوسط هو الحزب الوطني الجديد وكلتا الواقعتين تمتا بيد شباب من الإخوان المسلمين وقد آثرنا ألا نثير ذلك في حينه اعتقادا منا بأنه شباب غير مسئول وأن قياداته سوف تؤاخذه على هذا الفعل.. ونؤكد أن حزب الوسط لا ولن يدخل في مثل هذه المماحكات الصغيرة وندعو الكل بالتوجه لمحاربة فلول الحزب الوطني وليس محاربة بعضنا بعضا".

رابط هذا التعليق

مباشر 6 إبريل

مباشر 6 ابريل | حصرى

بالمستندات مرشح حزب الحريه والعداله بالقائمه الاولى عن كفر الشيخ من فلول الحزب الوطنى المنحل

حصلت مجموعة 6 أبريل بكفر الشيخ على مستندات تفيد بأن أحد مرشحى حزب الحرية والعدالة كان احد الأعضاء السابقين بالحزب الوطنى .حيث يترشح ابراهيم طلحة فرج العضو السابق بالحزب الوطنى على قائمة الحرية والعدالة على مقعد العمال ويحمل الرقم 4 فى القائمة

رابط هذا التعليق

مباشر 6 إبريل

مباشر 6 ابريل | حصرى

بالمستندات مرشح حزب الحريه والعداله بالقائمه الاولى عن كفر الشيخ من فلول الحزب الوطنى المنحل

حصلت مجموعة 6 أبريل بكفر الشيخ على مستندات تفيد بأن أحد مرشحى حزب الحرية والعدالة كان احد الأعضاء السابقين بالحزب الوطنى .حيث يترشح ابراهيم طلحة فرج العضو السابق بالحزب الوطنى على قائمة الحرية والعدالة على مقعد العمال ويحمل الرقم 4 فى القائمة

بس ياريس يبقى احنا عرفنا سر السكر والزيت ويبقى الاخوان عاوزين ينهضوا بالفلول ويرستئوهم تانى تحت شعار الدين

ويبقى ده بركه الاجتماع السرى بتاع سليمان

ينهار ازرق . ده الخبر ده خطير جدا . ولازم ينتشر فى النت كله حالا

دول متستبعتشى عليهم اى شىء

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

مباشر 6 إبريل

مباشر 6 ابريل | حصرى

هل تعتقد أن الحزب يكون بهذه السذاجة و يرشح أحد الفلول علي قائمته ؟؟ و هوه يعلم تماماً ان الشعب المصري كل منه يعرف الفلول جيداً في دائرته ..

تستمر مهاجمه الإخوان مع إقتراب الإنتخابات ، دخلت علي الفيس بوك صفحة 6 إبريل مباشر و رأيت المستندات التي تدعم ذلك ..

لكن مش هقولك رأي فيها أنا عايزك تديب عيل صغير عندة 10 سنين و تقوله دي مظبوطة و لا لا ، و إحنا ككبار بقا أقولك إية هل حاجة زي دي تدينه ياعني الصورة اللي حضرتك حاطتها دي تدينه انه من الفلول مش انا ممكن اعمل زيها أكتر من مرة ..

الفيصل اية بقا نسأل حد بالفعل موجود لكفر الشيخ و هذه الدائرة و هوه اللي يقول إذا كان فعلاً من الفلول و لا لا ..

إذا أثبت فعلاً انه من الفلول فالحزب صدقني سيزيله من علي قائمته دا إذا أثبت أنه من الفلول .. الحزب أكررها أنه ليس بهذه السذاجة

علاه علي هل صفحة 6 إبريل مباشر مصدر موثوق منه .؟؟؟ خبر زي دا هتلاقي أول جريدة تنشره هيا المصري اليوم .. أنته عارف الجريدة دي بتعز الإخوان قد اية ..

فهتلاقي الحبر واخد صفحة أولي و بالبنط العريض ..

و علي أي حال شاكر مرورك و تواجدك الطيب بالموضوع ،،

أرق تحيــاتي :give_rose:

رابط هذا التعليق

مباشر 6 إبريل

مباشر 6 ابريل | حصرى

بس ياريس يبقى احنا عرفنا سر السكر والزيت ويبقى الاخوان عاوزين ينهضوا بالفلول ويرستئوهم تانى تحت شعار الدين

ويبقى ده بركه الاجتماع السرى بتاع سليمان

ينهار ازرق . ده الخبر ده خطير جدا . ولازم ينتشر فى النت كله حالا

دول متستبعتشى عليهم اى شىء

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

يقول رسول الله صلي الله عليه و سلم (لا تكن كالإمعة ، إن أحسن الناس أحسنت ، وإن أساؤوا أسأت ، ولكن وطنوا أنفسكم ، إن أحسن الناس أن تحسنوا ، وإن أساؤوا ألا تظلموا ) صدق رسول الله صلي الله عليه و سلم ..

مش أي حد يقول حاجة تجري تصدقها و تقول هنشرها ..

تريث أعتقد ربنا ميزّك عن غيرك بحاجة كدة اسمها عقل مش عارف هتعرفه و لا لا دا من وظيفته يحلل الأمور ..

خد شم في دي :clappingrose:

الفاضل omda2006

تم حذف فقرة من مداخلتك خرجت بها عن قواعد الكتابة وآداب الأختلاف في الرأي .. نرجو بالفعل ان تراعي اسلوب مخاطبة الزملاء مستقبلآ

عن الأدارة

تم تعديل بواسطة Scorpion
مخالفة القاعدة رقم 1 من قواعد الكتابة بالمح&#
رابط هذا التعليق

طبعا مباشر 6 أبريل

مصدر موثوق منه مادام قالوا بالوثائق

و واضح إن الموضوع جه تحت أيديهم

لاحظ ده من العلامات المائية اللي حطوها علي الصور عشان محدهش ينسبها لنفسه

هما كمان حطوا تأكيد آخر

نتيجة انتخاب لجنة الثلاثين ببندر كفر الشيخ

و عموما الحرية و العدالة أكيد هيرد

ننتظر و نشوف رده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...