اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شيخ سلفي بس حريف سياسه اوعى وشك !

Recommended Posts

أنا زهقت و مليت من المنتدي و من المواضيع بتاعته و الردود ..

بصراحة إتخنقت

لازم مبارة يومية ما بين سلفي × ليبرالي

إخواني × ليبرالي

سلفي × إخواني

مسيحي × مسلم

حاجة بجد تخنق أنا و الله العظيم ببكي و دمي إتحرق .....

أستغفر الله العظيم و أتوب إليه ..

رابط هذا التعليق

• الردود 87
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شِب .. وقِب .. ولِف .. ودور

حاور .. ناور.. إظلم .. جور

جادل .. واصل .. حلب التور

يا سُفسطائى

يا ستِقصائى

بردو مفيش فايده .. يا حنجور

كلام من الاخر

رابط هذا التعليق

طيب لما نحطهم كلهم جنب بعض هنلاقى ان مفيش منهم واحد طلع قال حاجه متوازنه حتى

انا كلامى مش على السلفين العاديين انا بتكلم على الرموز و النخبه و من يستمع له منهم و يسترشد برايهم

يعنى انا بتكلم دلوقتى عن من يتبعوا و ليس من يتبعهم

كل كلامهم بهذا الشكل

طيب ايه رايك فى الامثلة دى وليس للحصر

حازم صلاح ابو اسماعيل

صفوت حجازى

وجدى غنيم

مصطفى العدوى

محمد عبد المقصود

فيه امثلة كتيرة بس اللى عايز يشوف الصورة حلوة هيدور عليها

--------------------

هو ايه اخرة نقد السلفين لليبراليين واليبرالين للسلفين؟ والمسيحين للمسلمين والمسلمين للمسيحين؟

أبهذا تتقدم الامم وتتطور وهتبقى العيشة فل

ابهذا سنصنع طائرة او حتى توك توك

من الجميل ان ننشغل بالكيد لبعض والعداء لبعض لصالح عدونا الاساسى

اليس من المهم الانشغال بالعمل بدل الدخول فى جدالات لا تفيد ولا تثمن من جوع

تذكرت فيلم شورت وفانلة وكاب فى مشهد اجتماع الدول العربية ساعة توجيه الاتهامات انتم فعلتم الاول بل انتم ويرد عيه الاخر انتم وضيعوا الاجتماعات فى انتم وانتن ونحن واحناوهما

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

طيب ايه رايك فى الامثلة دى وليس للحصر

حازم صلاح ابو اسماعيل

صفوت حجازى

وجدى غنيم

مصطفى العدوى

محمد عبد المقصود

فيه امثلة كتيرة بس اللى عايز يشوف الصورة حلوة هيدور عليها

انا لا عايزه اشوف الصوره حلوه و لا وحشه

انا عايزهخ اشوفها زى ما هى

علشان اعرف اقيمها صح

و اخد قرارى صح

و مش هجادلك كتير و اجيبلك فيديوهات للشيوخ الى انت ذكرتهم مليانه اقصاء للاخر و شعلله للفتن

و اخر واحد فيهمخاص بوجدى غنيم و انظر كم المحبه و التسامح و التوازن الموجود فى كلامه و انظر كم التكفير الذى فى كلامه ثم احكم بعدها

و ليس هو فقط بل كل من ذكرت و ان تفاوتت النسب

لكن اليوتيوب مليان

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

و اخر واحد فيهمخاص بوجدى غنيم و انظر كم المحبه و التسامح و التوازن الموجود فى كلامه و انظر كم التكفير الذى فى كلامه ثم احكم بعدها

ممكن توضيح للجملة دى بعد اذن حضرتك مش فاهمها اوى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ممكن توضيح للجملة دى بعد اذن حضرتك مش فاهمها اوى

اقصد هذا اللقاء

شوفه حضرتك و احكم

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ySr8p3F3yXs

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

قول لي دور السلفيين لو تكرمت قبل الثورة مش بعدها لما برشطوا عليها وعملوا فيها ثوار

لما حصرت السؤال عن دور السلفين فى فترة قبل الثورة وفترة ما بعد الثورة فقط ؟؟

لما لم تسأل عن دورهم أثناء الثورة ؟

هل نسيت أنهم أثناء الثورة خرجوا علينا ليفتوا أن ثورة 25 يناير هى خروج عن الحاكم يأثم صاحبه شرعا , وبالتالي وطبقا لفتواهم يكون كل من مات فى الثورة ليس شهيدا وإنما هو فى النار !!

ورأينا شيوخهم وهم يخرجون علينا فى الفضائيات , واستعانت بهم القنوات الرسمية لكي يثبطوا الناس ويثنوهم عن الخروج بدعوى الفتنة والخروج عن الحاكم , ولكن الله سلم

تم تعديل بواسطة ابراهيم عبد العزيز

رابط هذا التعليق

قول لي دور السلفيين لو تكرمت قبل الثورة مش بعدها لما برشطوا عليها وعملوا فيها ثوار

لما لم تسأل عن دورهم ( العظيم ) أثناء الثورة ؟

هل نسيت أنهم أثناء الثورة خرجوا علينا ليفتوا أن ثورة 25 يناير هى خروج عن الحاكم يأثم صاحبه شرعا , وبالتالي وظبقا لفتواهم يكون كل من مات فى الثورة ليس شهيدا وإنما هو فى النار !!

ورأيناشيوخهم وهم يخرجون علينا فى الفضائيات , واستعانت بهم القنوات الرسمية لكي يثبطوا الناس ويثنوهم عن الخروج بدعوى الفتنة والخروج عن الحاكم , ولكن الله سلم

يا ريت كمان ما ننساش دورهم في حماية الكنايس وقت الانفلات الامني لما كونوا لجان شعبية لحماية الكنايس

يا ريت زي ما بنشوف دا نشوف دا

عشان العدل بس

رابط هذا التعليق

بصراحة إتخنقت

الفاضل omda2006

بما أن الكلام عن المنتدى - يمس بشكل ما - أسلوب إدارته .. فإن الإدارة تطلب من حضرتك اقتراحات محددة حتى لا تشعر بالاختناق عند زيارتك للمنتدى

ونرجو أن يكون ذلك باستخدام خاصية التقرير حتى يصل رأيك لأعضاء فريق الاشراف والتنسيق فى نفس الوقت .. وذلك حفاظا على وحدة الموضوع وتجنبا لتشتيت الحوار

مع خالص الشكر .. مقدما

أبو محمد

عن فريق الاشراف والتنسيق

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

الفاضل Be Smiley

أهلا وسهلا بك فى "محاورات المصريين"

كنا نود ترك مداخلتك وهى السادسة لك فى "محاورات المصريين" .. ففيها بعض من الفكر ، ولكن - فى نفس الوقت - فيها الكثير من الشخصنة ..

نرجو قراءة قواعد المشاركة - التى وافقت حضرتك عليها - مرة أخرى

أبو محمد

عن فريق الاشراف والتنسيق

رابط هذا التعليق

عشان خاطر المداخله الطويله دي رغم التقييمات السالبه المتواصله والتي قد تجعلك تحت المسائلة ارد عليك

الشيخ او المشايخ الافاضل لابد ان يكونوا قدوة في عفة اللسان وادب الحوار اغيرنا نحن البسطاء والعامه والدهماء

انما يطلع شخص بالمنظر ده يرغي ويزبد ويهتز ويعمم معتقدا انه بذلك قد ارضى الله فهذا لم يأت به الله ولا رسوله

فلولا رحمة من ربك لنت لهم

وغلطة اللي بتقول عليهم علماء بالف

لو كان تحدث عن تاليف القلوب و ازالة الضغائن كنا رحبنا بيه واستمعنا اليه

مش يقول اللي مضروب بالشبشب من مراته بينزل التحرير هو ده خبرته بالنشاط السياسي عيب ,,

المحترم بيحترم نفسه

والغير محترم فلا يلومن الا نفسه

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

للاسف ياتيمور تتبعكم لأخطاء المشايخ بيثبت في عقول الناس اللي بيتقال على الليبرالين

انتوا بتخسروا الناس بالطريقة دي وشوف اخر مليونية ليبرالية لم يشارك فيها غير الف واحد

بالنسبة للشيخ الزغبي

فالرجل كلامه اغلبه متزن وخصوصاً من ناحية الصوفين الذين يستحقوا الثناء على دورهم ورفضهم ان يكونوا خنجر في ظهر المسلمين

ممكن حكاية الشبشب ديه تكون فيها مشكلة لكن مجمل الكلام جيد جداً

رابط هذا التعليق

بصراحة إتخنقت

الفاضل omda2006

بما أن الكلام عن المنتدى - يمس بشكل ما - أسلوب إدارته .. فإن الإدارة تطلب من حضرتك اقتراحات محددة حتى لا تشعر بالاختناق عند زيارتك للمنتدى

ونرجو أن يكون ذلك باستخدام خاصية التقرير حتى يصل رأيك لأعضاء فريق الاشراف والتنسيق فى نفس الوقت .. وذلك حفاظا على وحدة الموضوع وتجنبا لتشتيت الحوار

مع خالص الشكر .. مقدما

أبو محمد

عن فريق الاشراف والتنسيق

الفاضل أبو محمد ..

يا فندم أنا اقصد أن غالبية الأعضاء هنا سواء من التيار الإسلامي أو الليبرالي كله بيعمم ودا خطأ من وجهة نظري ..

لما شيخ يطلع يقول كلمتين غلط أو صح ، نعمم ان كل السلفيين كدة و نفتح موضوع مخصوص علشان الشد و الجذب و دا يخش يخبط في دا و دا ..

و الكل ( إلا من رحم ربي ) قاعد بيتصيد الأخطاء للطرف التاني و بيطلع منها قضايا فرعية بتاخد حجم أكبر من حجمها و كذلك وقت أكبر من وقتها و بنسيب القضية الكبيرة اللي هيا مصلحة مصر ( مصلحتنا كلنا ) مهما كان فية إختلاف في أيدلوجيات و توجيهات كل واحد فينا

في كل المواضيع كدا ( إلا القليل ) حتي في باب الفنون لازم تلاقي السلفي و الليبرالي و مغيريين مسار الموضوع و أعتقد دا واضح لسيادتكم ..

أنا لو مخنوق فأنا اللي أمشي ، لكن حبيت أعبر عن اللي جوايا لأن كدة بجد زيادة أوي ..

يمكن تعبيري عن رآي كان فيه نوع من الحده ، لذا نلتمس منك العذر ..

الواحد بيدخل هنا بيكتب اللي في قلبة و لحظة عصبية لما شوفت الحوار اللي تم ما بين الفاضل تيمور و الأخ مكاوي ..

التحية و التقدير ،،

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

هل نسيت أنهم أثناء الثورة خرجوا علينا ليفتوا أن ثورة 25 يناير هى خروج عن الحاكم يأثم صاحبه شرعا , وبالتالي وطبقا لفتواهم يكون كل من مات فى الثورة ليس شهيدا وإنما هو فى النار !!

ورأينا شيوخهم وهم يخرجون علينا فى الفضائيات , واستعانت بهم القنوات الرسمية لكي يثبطوا الناس ويثنوهم عن الخروج بدعوى الفتنة والخروج عن الحاكم , ولكن الله سلم

أنا حزين جدا إن الكلام ده طلع منك يا استاذ ابراهيم فقد عهدتك عادلا فى اقوالك و لا تتبع اسلوب التعميم البشع الذى يتبعه العلمانيين , فى زملاء اخرين رددوا كلامك لكن لم اهتم بالرد عليهم لمعرفتى انهم غير حياديين و لا يهمهم الحقيقة فقط يهمهم الصاق التهم لتنفير الناس من الملتزمين اليك بعض الفيديوهات لبعض من مشاهير مشايخ السلفية و كلامهم او دورهم فى الثورة و انظر الى تواريخ الفيديوهات فقط لمن عنده حيادية .

الرباط الخاص بي

الرباط الخاص بي

الرباط الخاص بي

الرباط الخاص بي

الرباط الخاص بي

رابط هذا التعليق

أنا حزين جدا إن الكلام ده طلع منك يا استاذ ابراهيم فقد عهدتك عادلا فى اقوالك و لا تتبع اسلوب التعميم البشع الذى يتبعه العلمانيين , فى زملاء اخرين رددوا كلامك لكن لم اهتم بالرد عليهم لمعرفتى انهم غير حياديين و لا يهمهم الحقيقة فقط يهمهم الصاق التهم لتنفير الناس من الملتزمين اليك بعض الفيديوهات لبعض من مشاهير مشايخ السلفية و كلامهم او دورهم فى الثورة و انظر الى تواريخ الفيديوهات فقط لمن عنده حيادية .

لم أقصد التعميم يا اخي العزيز طارق , وعذرا لو لم احسن صياغة الكلم

كلامي كان موجها لمن وقف ضد الثورة او من كانت له فتاوى سلبية فيما بعد الثورة من شيوخ السلفية ولا أقصد الكل فهناك الافضال بالتاكيد ممن نضعهم فوق رؤوسنا, ولكن للاسف هناك شيوخا كبار منتمين للسلفية اخذوا مواقف سلبية ضد الثورة ( وبدون ضرب أمثلة بالأسماء لانك اكيد تعرفهم أكثر مني )

وكما تفضلت ووضعت روابط لشيوخ أجلاء ممن ناصروا الحق , فهناك ايضا روابط مثلها لمن قالوا عكس كلامهم

ولو كان الامر مقصورا على بعض الوجوه الغير معروفة لهان الامر

عموما لا تحزن يا اخي العزيز طارق فحزنك والله لا يرضيني ابدا

رابط هذا التعليق

علينا ان نتعود على مفهوم السلفية المطاط ومرن والمتغير طبقا للمكان وللزمان وكمان طبقا للهدف

ممكن تكون عصابة هدفها السرقة والنهب وتغطى كل افعالها بغطاء فكر سلفي وها نلاقي لها واحد ترزي يبحث ويضع قواعد من الدين وتبريرات للسرقة باسم الدين لها

ممكن تعمل حزب سياسي ايضا وتجيب اهدافه الانتهازية من قواعد و اومر من الدين على انها سلفيه

ولو شفت جماعة سلفيه ها تقف امام طموحاتك السياسية ممكن تعمل لها جماعة سلفية مضاده تكفرها وتحلل دمها بواسطة ترزي محترف يجيد تاليف قواعد وقوانين من الشريعة تخدمه لقتل وسفك دماء الفصيل الثاني

وهكذا ومحدشي فاضي يبحث ويدور على الحقيقة

الله يرحمة الشيخ عبد الله عزام لولا التأمر على حياته والتخلص منه في بشاور كان وضع حدود واصول لجميع الفصائل الدينية في افغنستان وتم ايقاف الحرب بينهم لكن دا مكانش وقتها في صالح اسرائيل بعد تحرير افغنستان

اخاف على مصر لان لا يوجد لديها اموال بترول تصرف على اتباع السلفيه فيها

فيتحولون الى عصابات مسلحة وتقتل وتنهب باسم الدين لتمويل جماعتهم وتتحول مصر الى مجموعة من العصابات المسلحة كما سبق ان ضاعت افغنستان بين عصابات زراع وتجار المخدرات

يأتي في آخر الزمان قوم حدثاء الأسنان سفهاء الأحلام يقولون من خير قول البرية يمرقون من الإسلام كما يمرق السهم من الرمية لا يجاوز إيمانهم حناجرهم فأينما لقيتموهم فاقتلوهم فإن في قتلهم أجرا لمن قتلهم يوم القيامة

رابط هذا التعليق

حتى انت يا حج ابراهيم..بتفتري على السلفيين، طيب على الاقل اعمل بالحديث اللي في توقيعك،،

يعني انت مش عارف ان مسألة الخروج على الحاكم لها اصول في السنة وفي الفقة الاسلامي

يعني انت عاوز اي مجموعة من الناس لا يعجبها حاكم معين يطلعوا بسرعة ويولعوا الدنيا والبلد علشان يسقطوه ، وممكن يطلع جبار زي بشار الاسد ويكون مصيرنا...زيهم

- ما هو لازم يكون فيه فرامل توقف المتهورين عن افعالهم، ولو طبقنا كلامك مثلا ، ولو افترضنا البرادعي مسك الحكم ، ووجد بعض الناس انه لا يعجبهم ..يقوموا يعملوا انقلاب او ثورة عليه ومش مهم لو تحول الامر الى قتال بعد ذلك... وبعدين كثير منهم كان موجود في الثورة ولم يأخذ بهذا الرأي...فلماذا نستنكر على المخالفين فقط

- واخيرا ما رأيك في الاسلامبولي قاتل السادات ألم نسمع من العديد من اعضاء المنتدى هنا..ومداخلتهم موجودة ووصفوه بالقاتل والمجرم واستنكروا ظهوره في الفضائيات

أهو الرجل خرج على الحاكم من وجه نظره وتخلص منه وعرض نفسه للقتل دون ان يعرض شباب مصر لثورة ولا لاعتصامات ولا خلافه...

فلماذا كان الهجوم عليه ووصفه بالمجرم.رغم انه خرج على الحاكم وقتله

- يعني لا كده نافع ولا كده نافع...

الرحمة حلللللوووه

تم تعديل بواسطة Abu Reem

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

لم أقصد التعميم يا اخي العزيز طارق , وعذرا لو لم احسن صياغة الكلم

كلامي كان موجها لمن وقف ضد الثورة او من كانت له فتاوى سلبية فيما بعد الثورة من شيوخ السلفية ولا أقصد الكل فهناك الافضال بالتاكيد ممن نضعهم فوق رؤوسنا, ولكن للاسف هناك شيوخا كبار منتمين للسلفية اخذوا مواقف سلبية ضد الثورة ( وبدون ضرب أمثلة بالأسماء لانك اكيد تعرفهم أكثر مني )

وكما تفضلت ووضعت روابط لشيوخ أجلاء ممن ناصروا الحق , فهناك ايضا روابط مثلها لمن قالوا عكس كلامهم

ولو كان الامر مقصورا على بعض الوجوه الغير معروفة لهان الامر

عموما لا تحزن يا اخي العزيز طارق فحزنك والله لا يرضيني ابدا

أخى الحبيب ردك الجميل أنسانى اى حزن :give_rose: , كل ما هنالك اننى حسبتك وقعت فى التعميم و لكنك الحمد لله لم تخيب ظنى فيك ,أخى الكريم انا معك فى كلامك لكن فى توضيح بسيط كثير من الاخوة اوضحة السفليين مش تنظيم موحد زى الاخوان لكنهم افراد قاموا على اساس تبيان الدين الصحيح و تنقيتة من البدع و الخرافات ثم تكون من هذه الافراد جماعات و تنظيمات بل مجموعات صغيرة تتبع المشايخ ومنهم من لا يتبع شيخ او جماعة , و بالطبع سيكون منهم المتطرف الذى يكفر الناس بدون دليل و منهم المفرط الذى يقول عن مبارك امير المؤمنين و جميعهم ليسوا سلفيين لان السلفى هو من يتبع الكتاب و السنة بفهم سلف الامة و بالطبع الخوارج و علماء السلطان ليسوا كذلك و كلامهم و افكارهم مردودة عليهم .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      3 حاجاتنفسية اوعى تعملها عشان تظبط حالتك النفسية ومزاجك-sleep on itدهتكنيك هايل يساعدك تتحكم فى تصرفاعرض الصفحة
    • 0
      هذه التماثيل ليس فيها شيء وليست اصناما تعبد ولكن ما نريده من السلفيين هو التحطيم المعنوي وليس الحسي لاصنامهم المعبودة مع الله ومن يقدسونهم مع الله او من دون الله .... سحقا لهم من جهلاء  فعلا فيه مرضى دائما في عقلهم الفحش حتى ممكن يشوفوه في طفلة صغيرة لم تبلغ فيه سن إظهار مفاتنها وممكن يروه في فستان متعلق في محل ملابس أو تمثال .... وللأسف شافوه باعترافهم في الحيوانات واتكلموا في التمتع بإناثهم .... لن نحطم لهم كل شيء لأن ما يستحق التحطيم هي نفساتهم المريضة وعقولهم الخربة
    • 0
      17 نقطه ستحدث إذا حكم اخواني مصر رأي أحد شيوخ السلفية في تنظيم الإخوان الإرهابي منشور على "يوتيوب" في 25/5/2012 ترى هل يراهم بشكل صائب؟ https://www.youtube.com/watch?v=sz-eQpYyQV0
    • 19
      كلنا يتذكر ماحدث في جمع قندهار من رفع لرايات واعلام مختلفة، والآن في تونس سلفي في الجامعة قام بإنزال العلم التونسي ورفع بدلا منه العلم الاسود أتمنى ألا يحدث هذا في مصر مستقبلا
  • أضف...