اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إفطار وحدة وطنية .... بالملابس الداخلية

احمد رضوان

Recommended Posts

يعنى يقلع رجل دين هدومه علشان راح مؤتمر بيقدركم فيه فعلا هو غلطان احنا المفروض نتجنبكم بقى لما تردوا كل الردود دى لتبرير الموقف

وهو غلطان لان ماخدش اذن من اسقف و رتبه دينيه اعلى منة هو يستاهل

المسأله مش كده يامانو

المفروض هذا القسيس رجدل دين محترم مش اي حد يقله اقلع يقلع الا لو كان ناوي يعمل مشكلة وفتنة

حتى لو فرضنا جدلاً انهم هم من طلبوا منه يقلع وهذا سيناريو لا يصدقه عاقل

فالمفروض كان ينسحب بهدوء ويرفض انه يقلع ملابسة امام الناس هكذا واكيد انت او انا او اي شخص عاقل كان سينسحب

تم تعديل بواسطة MohamedAli
رابط هذا التعليق

• الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا وتصبر ليه ياعمدا روح فجر نفسك يابابا قدام كنيسة

يا حبيبي إحنا في الأول كنا مفكرين أن الأمن اللي قلعّه هدومة ..

طلّع الحقيقة أنه هوه اللي قام خالع هدومة لواحدة ، شكلة كان حران و لا إية منعرفش ..

بس اللي نعرفة أنه هوه اللي خلع هدومة محدش طلب منه كدة ..

ياعني داخل يقول إضطهاد للبيع .. وصوّر يابني علشان نزيع و ندعم الملف بتاعنا ..

---------------------------

أفجّر نفسي مرة واحدة ياعم أنا مصري ! و رسولنا الكريم و صانا عليكم و تعاليم دينا الإسلامي بتجبرنا ع إحترامكم و معاملتكم أحسن معاملة ..

أنا بس بعلق علي التمثيلية السخيفة اللي حصلت دي ، عايز تتقبل رآي أهلا ً و سهلا ً مش عايز حضرتك حر ..

و أنا مش ضدكم أنا بحلم باليوم اللي كلنا نكون فيه إيد واحدة و نبطل بقا الفتن الفتن الفتن اللي كل شوية تطلع و كل ما نبقي إيد واحدة نرجع نتفرق تاني ..

عرفت بقا دلوقتي مين سبب الفتن يا سيد ..

رابط هذا التعليق

سؤال من واحد مجنون و عايز حد عاقل عنده مخ بيفكر يرد عليا ...

لو أنته مكانه و داخل فندق و حصل نفس السيناريو دا عديت الإنذار صفّر و قالك إخلع هدومك ، بالله عليكم عايز إجابة منطقية هترد تقول إية أو تصرفك هيكون إية ؟؟؟

رابط هذا التعليق

فالمفروض كان ينسحب بهدوء ويرفض انه يقلع ملابسة امام الناس هكذا واكيد انت او انا او اي شخص عاقل كان سينسحب

ياعم أبسط حل ، كان عمل إتصال صغير لأي حد جوه الفندق كان في استقباله أو طلب يقابل مدير الفندق و شرحله الموقف ع التليفون ..

و الحد دا طلّع فهم موظف الأمن أن دا راجل دين لية اسمه و مينفعش اللي بيحصل دا ..

دا ياعني أبسط شيء ، و برده لو كان حصل كنت هبقي ضده ! لأن المعاملة لازم تكون فيها عدل و مساواه

بس أنا بقول متوصلش إني أخلع هدومي ...

لية ياعني هروح النار لو مدخلتش الفندق !

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

مش عارف تصرف الدكتور عصام بالاعتذار من القمص ليـــه .؟!

انا لو من الدكتور عصام شرف كنت يعثت وزير السياحه لفندق اخر او احد المطاعم الكبيره علي البحر من الي فيها جهاز تفتيش . في فسحه خاصه مثلا او اي سيناريو

ويتم تصويره وهو بيعدي من الجهاز . ويرد ويعدي منه مره اخري . بشكل يوحي للاخرين وللقمص بدرس سكاتي . . والحدق يفهم . ما فيش حد فوق القانون . يا جماعه عايزين الناس الكبيره تكون قدوه في كل حاجه . .

رابط هذا التعليق

يعنى يقلع رجل دين هدومه علشان راح مؤتمر بيقدركم فيه فعلا هو غلطان احنا المفروض نتجنبكم بقى لما تردوا كل الردود دى لتبرير الموقف

وهو غلطان لان ماخدش اذن من اسقف و رتبه دينيه اعلى منة هو يستاهل

أولا اللى فتح الموضوع مسلم والغرض من الموضوع هو توضيح أن إهانة رجل دين وحتى إن كان مسيحي غير مقبولة وان هناك أساليب أخرى اكثر آدمية للتفتيش ، وكان التعاطف أولا مع القمص ، ولكن بعد مشاهد الفيديو الرسمي أتضح ان القمص مخطئ حيث انتابته نوبة غضب قام على أثرها بخلع ملابسه بنفسه وبدون تدخل من احد ولم يتوقف الأمر عند ذلك بل إنه صور الأمر على أنه إضطهاد، هنا كان يجب الوقوف مع صغار موظفي الأمن الذين كانوا معرضين للرفت نتيجة التصرف غير الحكيم، وبالرغم من ذلك الكنيسة نفسها أدركت ان ما حدث تخطى حدود اللياقة من رجل هو قدوة وقامت بإيقافه والتحقيق معه وهذا موقف حكيم من الكنيسة يمكن البناء عليه.

على فكرة الموضوع ده حصل مع سوسن بدر لمل هددت انها حتقلع هدومها للمعتصمين في التحرير يعنى حتتبلى عليهم ، الظاهر ان عندنا ثقافة القلع دى مدفونة في العقل الباطن بس للأمانة سوسن بدر قالت انها جدة واستحالة تعمل كده

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ميصحش كده يا استاذ مانو

هو حضرتك جى ترمى كرسى فى الكلوب و تمشى و الا ايه؟

ادعوك لمتابعه المواضيع المهمه فى المنتدى و التى تفيد مصر و شعبها بدل مواضيع الاثاره

بالنسبه للموضوع الاصلى: ميصحش ان اى حد يتطلب منه انه يقلع هدومه او انه يتطوع انه يقلع هدومه

تصرف غير مقبول من القمص عويضه اطلاقا حتى لو حد طلب منه كده

و الكنيسه فتحت تحقيق معاه فعلا

اللينك من المصرى اليوم

ليا عتاب عند حضرتك يا استاذ عماد. ميصحش اى حد يتطلب منه انه يقلع هدومه

حضرتك كنت بتدافع عن الاجراء ده و كأنه عادى خالص

ميصحش برده

واكيد فيه جيل أوصافه غير نفس الاوصاف

إن شاف يوعى وإن وعي ما يخاف

http://www.youtube.com/watch?v=-ngd0DARowQ

رابط هذا التعليق

ميصحش كده يا استاذ مانو

ادعوك لمتابعه المواضيع المهمه فى المنتدى و التى تفيد مصر و شعبها بدل مواضيع الاثاره

بالنسبه للموضوع الاصلى: ميصحش ان اى حد يتطلب منه انه يقلع هدومه او انه يتطوع انه يقلع هدومه

اللينك من المصرى اليوم

ميصحش برده

استاذ ريمون

بجد و الله حضرتك انسان محترم فوق الوصف

:give_rose:

رابط هذا التعليق

ميصحش كده يا استاذ مانو

اللينك من المصرى اليوم

ميصحش برده

تحيـاتي لحضرتك أستاذ ريمون ،،

و الله يا فندم أنا ما كنت أقصد أي شيء ، أغلب الردود هنا كانت مع القمص و إزاي التصرف دا يحصل معاه ..

رآي الشخصي قبل ظهور الفيديو الأصلي كان عندي شك في موضوع ما ..

و لما إتنشر الفيديو الأصلي إتأكد دا ..

الأستاذ / مانو أعتقد أنه مشفش الفيديو الأصلي ..

أنا مش ضد حد و الله العظيم أنا ليا أصدقاء مسيحين نكن لبعض كل الإحترام و التقدير و بزعل أوي لما الأمور تبدأ تكون إيجابية ونتقدم خطوه لقدام و يجي واحد يرجعنا عشر خطوات لورا ، فكان لازم يكون فيه رد قاسي ..

أعذروني علي الرد ، و كل عام و حضرتك بخير ..

تحيـــــــاتي ،،

رابط هذا التعليق

الكنيسة تقرر : إيقاف القمص صاحب واقعة خلع الملابس بفندق جراند حياة

والخبر نقلا عن اليوم السابع :

علم "اليوم السابع"، أن هناك قرارا كنسيا صدر بإيقاف القمص بولس عويضة راعى كنيسة الزهراء، صاحب واقعة التفتيش فى فندق "جراند حياة"، والتى انتهت بخلع القمص ملابسه الخارجية، ووقوفه بملابسه الداخلية لأكثر من 10 دقائق، احتجاجا على ما سماه القمص بإصرار موظف الأمن على تفتيشه بأسلوب غير لائق.

وقالت المصادر، إنه تم تكليف الأنبا بسنتى، أسقف حلوان والمعصرة، بإخطار القمص بقرار الإيقاف، وبحسب وصف المصادر فإن ما فعله القمص عويضة، يعتبر شقا للكهنوت، مشيرة إلى أن الكنيسة القبطية الأرثوذكسية، لاتسمح لرجالها بخلع ملابس الكهنوت بهذه الطريقة مهما كانت الظروف.

وكان القمص بولس عويضة كاهن كنيسة العذراء بالزهراء ، زعم أن أمن فندق جراند حياة، أجبره على خلع ملابسه لتفتيشه ذاتيا، بعدما أطلقت بوابة الدخول الإلكترونية صافرة إنذار أثناء دخول القمص لحضور مائدة إفطار للوحدة الوطنية.

فى حين أن إدارة الفندق، رفضت هذه المزاعم، وقدمت لوزارة السياحة، ولبعض الشباب القبطى الذين نظموا وقفة احتجاجية أمام الفندق، التسجيلات الخاصة بالواقعة، والتى رصدتها كاميرات المراقبة، حيث كشفت التسجيلات أن القمص قام بخلع ملابسه بعد عبوره البوابة الإليكترونية أمام ذهول إدارة الفندق وبدون أن يطلب منه أحد ذلك.

على قدر فرحي لهذا القرار الحكيم من الكنيسة , إلا أنني لا استطيع أن اخفي حزني , لان القمص بولس عويضة من ثوار التحرير وواحدا من الذين أيدوا ثورة 25 يناير من أول يوم لها

رابط هذا التعليق

وبالنسبة للمنقبة لو لم يعجبها قانون فرنسا فلترجع لبلدها أكرم لها

مين قال انها ليست فرنسية؟؟؟؟؟؟

من نبرة صوتها ومن صاحبتها اللى كانت معاها

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

محدش طلب منه يخلع هدومه

هوا إتصرف كده من نفسه

عايز يوصل شعور للناس إن المسيحيين بتعاملوا معاملة غير لائقة في مصر

http://www.youtube.com/watch?v=qsTaS1eumPc

:closedeyes:

قالك مفبركينه وسابني أخلع

طب وإنتا تخلع ليه :happy:

وقاله عندك حزام ناسف ههههههههههههههههههه

:P

تم تعديل بواسطة EsoWay
رابط هذا التعليق

محدش طلب منه يخلع هدومه

هوا إتصرف كده من نفسه

عايز يوصل شعور للناس إن المسيحيين بتعاملوا معاملة غير لائقة في مصر

http://www.youtube.com/watch?v=qsTaS1eumPc

:closedeyes:

قالك مفبركينه وسابني أخلع

طب وإنتا تخلع ليه :happy:

وقاله عندك حزام ناسف ههههههههههههههههههه

:P

معلش في بؤين حمضانين اتقالوا كده مش قادرة اعديهم

يعني ايه بيعاملني كأني اجنبي على ارضي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هما اليومين دول في الاوتيلات بيقلعوا الاجانب هدومهم؟

و فين الفبركة في الصورة دا و لا اتقطع اصلا و ماشي بتسلسل عادي

و غير كده و كده ما عجبكش النظام و حسيته اهانة ليك خد بعضك و امشي و الحمدلله انت مش صايم يعني و هاتدوخ على ما تلاقي مكان تفطر فيه

رابط هذا التعليق

إيقاف القمص صاحب واقعة خلع الملابس بفندق جراند حياة

السبت، 13 أغسطس 2011 - 15:28

القمص بولس عويضة راعى كنيسة الزهراء

كتب شوقى عبد القادر

علم "اليوم السابع"، أن هناك قرارا كنسيا صدر بإيقاف القمص بولس عويضة راعى كنيسة الزهراء، صاحب واقعة التفتيش فى فندق "جراند حياة"، والتى انتهت بخلع القمص ملابسه الخارجية، ووقوفه بملابسه الداخلية لأكثر من 10 دقائق، احتجاجا على ما سماه القمص بإصرار موظف الأمن على تفتيشه بأسلوب غير لائق.

وقالت المصادر، إنه تم تكليف الأنبا بسنتى، أسقف حلوان والمعصرة، بإخطار القمص بقرار الإيقاف، وبحسب وصف المصادر فإن ما فعله القمص عويضة، يعتبر شقا للكهنوت، مشيرة إلى أن الكنيسة القبطية الأرثوذكسية، لاتسمح لرجالها بخلع ملابس الكهنوت بهذه الطريقة مهما كانت الظروف.

وكان القمص بولس عويضة كاهن كنيسة العذراء بالزهراء ، زعم أن أمن فندق جراند حياة، أجبره على خلع ملابسه لتفتيشه ذاتيا، بعدما أطلقت بوابة الدخول الإلكترونية صافرة إنذار أثناء دخول القمص لحضور مائدة إفطار للوحدة الوطنية.

فى حين أن إدارة الفندق، رفضت هذه المزاعم، وقدمت لوزارة السياحة، ولبعض الشباب القبطى الذين نظموا وقفة احتجاجية أمام الفندق، التسجيلات الخاصة بالواقعة، والتى رصدتها كاميرات المراقبة، حيث كشفت التسجيلات أن القمص قام بخلع ملابسه بعد عبوره البوابة الإليكترونية أمام ذهول إدارة الفندق وبدون أن يطلب منه أحد ذلك.

الموضوع تلخيصه من وجهه نظرى فى كلمتين

انقلب السحر على الساحر

هو اراد التصعيد فى اتجاه معين لحصد نتائج معينه

و لكنه لم يعمل حساب عوامل معينه

حد فاهم حاجه معينه ;)

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

مقصدهاش هيا تحديدا.. قصدي هل كل المنتقبات في فرنسا لسن فرنسيات؟؟؟

هل كلهن مهاجرات ؟؟ مش فيه منهم اللي اتولدت هناك او جدود جدودها فرنسيين؟؟؟

رابط هذا التعليق

شيزوفرنيا

الزهايمر

اكتئاب

أي خلل في المخ ( خبطة, جلطة, ورم , فيروس الخ)

قلع الهدوم فجأة في أماكن واوقات مش مناسبة من ضمن الاعراض النادرة لكل اللي فوق.

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

مقصدهاش هيا تحديدا.. قصدي هل كل المنتقبات في فرنسا لسن فرنسيات؟؟؟

هل كلهن مهاجرات ؟؟ مش فيه منهم اللي اتولدت هناك او جدود جدودها فرنسيين؟؟؟

وبغض النظر عن كونها فرنسيه او مهاجره هو مش ده (القانون الفرنسي فيما يخص النقاب) تعدي علي الحريات في بلد علمانيه المفروض ان

الناس فيها احرار , اللي حصل ده مش يتنافي مع مبادئ الحريه في الاعتقاد؟؟ومش يتنافي مع ابسط حقوق الانسان؟؟ هي دي العلمانيه اللي

بتبغض الاسلام والحريه بتوفرها لفئات وتحرم منها فئات تانيه عشان مش علي مزاجهم ,هي دي بقي العلمانيه الملوخيه زى ما سماها الشيخ

وجدي غنيم

اللي تخللي البوليس يعتقل واحده عشان ساتره جسدها بالكامل ؟؟ ما هي حره , كل واحد يلبس اللي يريحه ,اشمعني اللي مش لابسين

سايبينهم براحتهم علي الاخر

وللا هي الحريه بتيجي عند اي مظهر اسلامي وتتلغي؟

وكمان الطريقه اللي كتفوها بيها واعتقلوها كأنها مجرمه وارتكبت جريمه

المفروض مسلمي فرنسا يطالبوا بالغاء القانون المتعسف ده

ويطلبوا الحمايه من الامم المتحده ويطلبوا مبعوث لشئون الاقليات ,مش بس فالحين يعملوا لنا احنا مبعوث شرق اوسط

رابط هذا التعليق

من يعيش في بلد وجب عليه التزام القوانين وإلا العقوبة.

سؤال كمان بعد إذنكم

اذا أقر مجلس الشعب في مصر قانون يجرم كشف الشعر و الجسد عدا الوجه و الكفين

هل الكل هيلتزم به ام لا؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

هذا الفيديو الذي سجله الفندق ليؤكد انه خلع ملابسه بطريقة عصبية بعد مروره من البوابة

وليس لطلب من رجل الأمن

الظاهر حاول يظهر انه مضطهد امام العالم

وربما هذا احساسه الخاص الفعلى في ظل ما يحدث حاليا وخوف المسيحيين من الاضطهاد مستقبلا

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n_fOy8fd0-8#at=467

انتى شايفة انهم كانو مضطهدين سابقآ ؟؟؟؟؟ لا حول ولاقوة الا بالله

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...