اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إفطار وحدة وطنية .... بالملابس الداخلية

احمد رضوان

Recommended Posts

طيب سؤال

فى حد من حضراتكم شاف واحد بيخلع هدومه فى مطار او فندق مثلا .

وبعدين ايه الشئ اللى خلى الجهاز يصفر ؟

وهل ماكنش يعرف يطلع الشئ ده بدون خلع ملابسه؟

رابط هذا التعليق

• الردود 90
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

هذا الفيديو الذي سجله الفندق ليؤكد انه خلع ملابسه بطريقة عصبية بعد مروره من البوابة

وليس لطلب من رجل الأمن

الظاهر حاول يظهر انه مضطهد امام العالم

وربما هذا احساسه الخاص الفعلى في ظل ما يحدث حاليا وخوف المسيحيين من الاضطهاد مستقبلا

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n_fOy8fd0-8#at=467

اول دخله ليه من البوابه خالص كانت الدقيقة 01:20

خلع ملابسه الدقيقة 01:40

يعني عشرون ثانيه فقط هو زمن الموقف !

اعتقد انه رد فعل مبالغ فيه خصوصا انه ما دخلش وطلع ولا مره عشان يبان مخنوق بالشكل ده

مش عاوز اتهمه انه قاصد لكن بفترض حسن النية واقول انه افووور حبتين

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

هذا الفيديو الذي سجله الفندق ليؤكد انه خلع ملابسه بطريقة عصبية بعد مروره من البوابة

وليس لطلب من رجل الأمن

الظاهر حاول يظهر انه مضطهد امام العالم

وربما هذا احساسه الخاص الفعلى في ظل ما يحدث حاليا وخوف المسيحيين من الاضطهاد مستقبلا

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=n_fOy8fd0-8#at=467

اول دخله ليه من البوابه خالص كانت الدقيقة 01:20

خلع ملابسه الدقيقة 01:40

يعني عشرون ثانيه فقط هو زمن الموقف !

اعتقد انه رد فعل مبالغ فيه خصوصا انه ما دخلش وطلع ولا مره عشان يبان مخنوق بالشكل ده

مش عاوز اتهمه انه قاصد لكن بفترض حسن النية واقول انه افووور حبتين

تحليل ممتاز يا تيمور ..

هوه فعلاً أوفر أوفر أوفر ، فكرني بفيلم ( كلمني شكراً ) .. بالصوت البطيء ( أنا كنت متأكد أنا كنت متأكد مع إني كنت شاكك ههههههه )

ممثلين يا عم الحاج و الله ،،

رابط هذا التعليق

يعني إيه كوك زيرو ... يعني تروح إفطار وحدة وطنية في فندق جراند حياة يقوم الإمن يقلعك هدومك

عرض برنامج “محطة مصر” الذى يقدمه الإعلامى معتز مطر على قناة “مودرن حرية”، فيديو يكشف فيه إجبار القمص بولس عويضة، أحد رجال الدين المسيحى المعروفين، على خلع ملابسه، أثناء دخوله فندق جراند حياة، لحضور إفطار للوحدة الوطنية.

وقال مطر إنه أثناء دخول “بولس” للفندق أطلقت بوابة الدخول الإلكترونية صافرة إنذار، فقام”القمص” بإخراج المفاتيح والموبايل ومقتنياته الخاصة، ومع تكرار صافرة الإنذار طلب مسئولو الفندق من”القمص” خلع ملابسه فى مشهد مؤسف، وقدم هشام زعزوع نائب وزير السياحة، من جانبه اعتذارا على الهواء خلال مداخلة لـ”محطة مصر” للقمص بولس عويضة، وتعهد بإجراء تحقيق مع إدارة الفندق.

بعد مشاهدة الفيديو الأصلي أتضامن مع موظفي الفندق لأن تصرف القمص كان سيؤدي لفقدانهم وظائفهم في حال عدم وجود فيديو يوضح الحقيقة وهنا اعتقد ان هناك عدة نقاط يجب تتبعها وهي كالتالي

من قام بالتصوير الأول قام بنشره والهدف من وراء ذلك

يجب التحقيق مع القمص لأنه كان الممكن أن يؤدي لفتنة طائفيه وخاصة بعد بث الفيديو وتصويره على إنه إهانة لرجل دين وليس موقف شخصي

هل ترون انه من المعقول إحتفاظ الفندق بفيديو التصور للبوابات وعدم إحتفاظ المخابارات العامة بفيديو الثورة المصرية

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

مش عارف هل الموضوع ممكن يتطور أكثر من كدة ولا أيه (ليصل مثلا للمطالبة بالحماية الدولية) ، بس بجد الخبر ده مستفز جدا :

وقفة لشباب ماسبيرو أمام جراند حياة احتجاجا على معاملة القمص بولس

نظم اتحاد شباب ماسبيرو وقفة احتجاجية صامته مساء أمس، الخميس، أمام فندق جراند حياة، احتجاجا على إهانة القمص بولس عويضة، واعظ الثورة كرمز دينى بخلع ملابسه أثناء مروره على بوابة الدخول الإلكترونية للتفتيش، مما يمثل إهانة لرجال الدين بصفة عامة ورمز من رموز المجتمع.

وأكد هانى رمسيس، عضو المكتب السياسى للاتحاد، أنهم يعبرون عن استيائهم بشدة لهذا التصرف غير المحسوب والتعامل مع رمز دينى بهذه الطريقة أثناء دعوته لحضور مائدة إفطار الوحدة الوطنية بالفندق وخلع ملابسه أمام الجميع للتفتيش.

وأضاف أن الاتحاد قام بتنظيم هذه الوقفة الصامتة أما جراند حياة، حاملين الشموع والشارات السوداء ولافتات لإدانة إدارة الفندق، والمطالبة بالتحقيق فى هذه الواقعة ومحاسبة المسئولين عليها لإهانة رمز من رموز الدين، وقال إن المصريين جميعا لا يرضون بهذه الواقعة ويرفضها المسلمون والأقباط، وأكد رمسيس أن الوقفة لم تشهد أى هتافات مراعاة للصيام الإخوة المسلمين، وتقديرا لهم.

وفى نفس السياق انتقد بعض الأقباط القمص بولس لأنه قام بهذا الفعل، ورضخ لمطالبهم بخلع ملابس، وكان عليه أن يرفض ويغادر الفندق ويرفض الدخول ولا تهان كرامته بهذه الطريقة كرمز دينى.

الجدير بالذكر أنه أثناء دعوة القمص بولس عويضة كاهن كنيسة العذراء بالزهراء لحضور مائدة إفطار للوحدة الوطنية أجبر أمن الفندق القمص على خلع ملابسه، عندما أطلقت بوابة الدخول الإلكترونية صافرة إنذار، فقام "القمص" بإخراج المفاتيح والموبايل ومقتنياته الخاصة، ومع تكرار صافرة الإنذار طلب مسئولو الفندق من"القمص" خلع ملابسه فى مشهد مؤسف.

رابط هذا التعليق

عصام شرف إتصل بالقمص عويضه تليفونياً ليتعذر له !!!!!

وطالب بفتح تحقيق في الواقعة

لما إتكلمناعن الموضوع كان كل تركزينا على رفض إجبار شخص أياً على خلع ملابسه بهذه الطريقة وأمام الملأ

لكن لو كان اللي حصل هو رد فعل عنيف ومستفز من القمص على تفتيشة .. يبقى هو غلطان طبعاً

وعلى حسب مكالمته التليفونية بالأمس مع محمود سعد اللي سمعتها بالكامل .. قال بالنص : رجل الأمن إنسان غبي - ودي سقطه من رجل دين المفروض إنه محترم وده سب علني لإنسان مش موجود ومن حقه ياخد التسجيل ده ويرفع به قضية على الشخص المتجاوز هذا - وأضاف لما الجهاز صفر قال له رجل الأمن أن يمر مره أخرى على الجهاز ... فقال له القمص ما معييش حاجه .. غير الأسورة الطبية المعدنية اللي بأرتديها عشان عندي الغضروف وصعب تتخلع .. تحب أخلع لك الهدوم ؟ وراح خالع هدومه

بس للامانة يا جماعة وعشان نكون منصفين .. ياريت نشوف الفيديو تاني

هانلاقي إن العملية كانت ميغه وناس كتير كانت بتعدي من غير ماحد يوقفهم .. ماحدش يقول لي مافيش حد فيهم معاه مفاتيح أو موبايل او لابس أنسيال أو سلسلة ... وبعدين كان في ناس بتعدي من خارج الجهاز زي الواد الأجنبي او شنطة اللي في نص الكليب

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

عصام شرف إتصل بالقمص عويضه تليفونياً ليتعذر له !!!!!

وطالب بفتح تحقيق في الواقعة

لما إتكلمناعن الموضوع كان كل تركزينا على رفض إجبار شخص أياً على خلع ملابسه بهذه الطريقة وأمام الملأ

لكن لو كان اللي حصل هو رد فعل عنيف ومستفز من القمص على تفتيشة .. يبقى هو غلطان طبعاً

وعلى حسب مكالمته التليفونية بالأمس مع محمود سعد اللي سمعتها بالكامل .. قال بالنص : رجل الأمن إنسان غبي - ودي سقطه من رجل دين المفروض إنه محترم وده سب علني لإنسان مش موجود ومن حقه ياخد التسجيل ده ويرفع به قضية على الشخص المتجاوز هذا - وأضاف لما الجهاز صفر قال له رجل الأمن أن يمر مره أخرى على الجهاز ... فقال له القمص ما معييش حاجه .. غير الأسورة الطبية المعدنية اللي بأرتديها عشان عندي الغضروف وصعب تتخلع .. تحب أخلع لك الهدوم ؟ وراح خالع هدومه

بس للامانة يا جماعة وعشان نكون منصفين .. ياريت نشوف الفيديو تاني

هانلاقي إن العملية كانت ميغه وناس كتير كانت بتعدي من غير ماحد يوقفهم .. ماحدش يقول لي مافيش حد فيهم معاه مفاتيح أو موبايل او لابس أنسيال أو سلسلة ... وبعدين كان في ناس بتعدي من خارج الجهاز زي الواد الأجنبي او شنطة اللي في نص الكليب

استاذ احمد

رمضان كريم

انت قاعد تعصر دماغك وتبرر فى موقف القمص

هو ده اسلوبهم وهى دى السبوبه اللى بيعيشوا منها

سبوبه الاضطهاد

وعشان الاضطهاد يبقى لازم جزمهم تكون فوق رؤس الجميع فى مصر

الراجل متكبر ان الموظف يسأله لان وصل لدرجه انه حس ان مصر كلها تحت قدميه

وهو فعلا احساس حقيقى لان تبرر بايه اتصال عصام شرف بفخامته

وايه دخل عصام شرف فى قضيه لاتمس الحكومه بشئ

يعنى لو انا اتخانقت فى الشارع مع هذا القمص وضربنا بعض يبقى السيد شرف هيتصل بالقمص يعتذر له

كفانا محاباه

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

انا كمان معترضة جدا على اتصال دكتور شرف بيه لتقديم الاعتذار

اعتذار عن ايه بالظبط هو حد عمله حاجه؟

كل سنه وحضرتك طيبه

القضيه ليست فى ان حد عمله حاجه ولا لا

القضيه هو ليه من الاصل يعتذر له

القمص ده تابع لمصر ام سفير لدوله اخرى

مواطن مصرى

لو رئيس الوزراء اعتذر ليه يبقى لازم يعتذر لكل مواطن مصرى تحصل له مشكله

انا كنت فى القنصليه المصريه بجده الاسبوع الماضى والموظف صور لى الورقه بريالين

ولم اجد من اشكى له واطالب رئيس الوزراء عصام شرف بالاعتذار

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ

رابط هذا التعليق

يجب أن نرفض أى محاولة لمعاقبة رجل الامن فى الفندق

الحكاية باختصار ان هناك من اعتاد على التدليل أيام الرئيس السابق , وإعتاد على أن يكون سيدا وان يخاطبه الناس ( بالباشا , وحضرتك , وسيادتك , والعفو يا فندم ........ الخ ) , وهذا الصنف لا يريد أن يندمج مع مصر الثورة التي لا يوجد فيها احد فوق القانون

هذا الصنف فى مصر تعود على انه فوق الاجراءات , وانه بمجرد ظهوره يقف الجميع له انتباها , لذلك عندما فوجىء بالوضع الجديد فى مصر أبى وراى فى ذلك اهانة له

فى رأي الشخصي أن موظف الامن فى الفندق طبق ما ننادي به فى مصر الثورة بعدم استثناء احد من الاجراءات الامنية , وهو بذلك يستحق التكريم حتى نشجع هذا النهج فى مصر , اما معاقبة هذا الموظف والتنكيل به من اجل ارضاء البعض فهو ردة للوراء وعودة لمراكز القوى فى مصر .

رابط هذا التعليق

الكنيسة توقف القمص وتحيله للتحقيق بسبب خلعه ملابسه

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

هو ده الصح و اللي فعلاً مفروض يحصل

بالمناسبه أنا بحثت على النت عن مصدر للخبر و لم اجد .. من فضلك ممكن حضرتك ترفق مصدر االخبر؟

و شكراً جزيلاً مقدماً

رابط هذا التعليق

هو ده الصح و اللي فعلاً مفروض يحصل

بالمناسبه أنا بحثت على النت عن مصدر للخبر و لم اجد .. من فضلك ممكن حضرتك ترفق مصدر االخبر؟

و شكراً جزيلاً مقدماً

عفواً : المصدر هو برنامج الحقيقة لوائل الإبراشي اليوم من خلال مداخلة هاتفية مع مسئول أبراشية حلوان .. إن لم أكن مخطئاً .. ولا اعرف ان كانت الحلقة تم بثها على الإنترنت أم لا لأنها ما زالت تذاع للآن

لك الله يا مصر

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

ياريت المسيحيين المصريين يشوفوا الفديو ده ويحمدوا ربهم على النعمة والتدليل اللي عايشين فيه

http://www.youtube.com/watch?v=VBNwjRlPuO8&feature=share

لو بإمكانك قطع الزاد والنعمة عنهم ، إفعلها!!!!!

بالنسبة للفيديو:

النقاب ممنوع فى الأماكن العامة في فرنسا بحكم القانون ومن ترتديه يتم القبض عليها أو عليه وتغريمه غرامة مالية

ومن ارتد النقاب هي مخالفة للقانون ويمكنك رؤية ذلك حيث تم القبض على المنقبة ولم يتم التعرض لمرافقتها المحجبة ( لاتزرو وازرة وزر أخرى )

من يعيش في بلد وجب عليه التزام القوانين وإلا العقوبة.

وبالنسبة للمنقبة لو لم يعجبها قانون فرنسا فلترجع لبلدها أكرم لها ، أما بالنسبة للمسيحيين في مصر ، فهم يعيشون داخل وطنهم ولافضل لأحد عليهم ورأس أي مسيحي برأس أكبر مسلم في مصر بحكم الدستور والقانون.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ياريت المسيحيين المصريين يشوفوا الفديو ده ويحمدوا ربهم على النعمة والتدليل اللي عايشين فيه

http://www.youtube.com/watch?v=VBNwjRlPuO8&feature=share

لو بإمكانك قطع الزاد والنعمة عنهم ، إفعلها!!!!!

بالنسبة للفيديو:

النقاب ممنوع فى الأماكن العامة في فرنسا بحكم القانون ومن ترتديه يتم القبض عليها أو عليه وتغريمه غرامة مالية

ومن ارتد النقاب هي مخالفة للقانون ويمكنك رؤية ذلك حيث تم القبض على المنقبة ولم يتم التعرض لمرافقتها المحجبة ( لاتزرو وازرة وزر أخرى )

من يعيش في بلد وجب عليه التزام القوانين وإلا العقوبة.

وبالنسبة للمنقبة لو لم يعجبها قانون فرنسا فلترجع لبلدها أكرم لها ، أما بالنسبة للمسيحيين في مصر ، فهم يعيشون داخل وطنهم ولافضل لأحد عليهم ورأس أي مسيحي برأس أكبر مسلم في مصر بحكم الدستور والقانون.

وايه اللي مزعلك ان وطنهم يدللهم ؟

رابط هذا التعليق

الناس دي مش مريحه نفسها و اخدين حقهم تالت و متلت في البلد و برده مش عاجبهم ..

المهم أنهم كدبوا الكدبة و صدقوها ، مضطهدين مضطهدين .. و كلام فارغ ..

هيا رسالة عايزين يوصلوها لأمريكا أن حتي رجال الدين المسيحي مضطهدين في مصر و بيتعاملوا معاملة سيئة ..

علشان يدخلولنا أمريكا بحجة حماية الأقليات ..

مخططات فاشلة و ماسخة و بصراحة قله أدب ..

أنا بجد إتخنقت مش عارف نعملهم إية طيب ، ناقص نديهم الرضعـّـه بإيدينا يمكن يتهدوا شوية و يلتزموا الصمت بقا ..

بدل ما كل يوم يطلعلنا واحد يعمل فتنه في وقت إحنا محتاجين فيه نكون إيد واحدة ..

لما الكبير بتاعهم يعمل كدة منعيبش ع الباقي ..

يارب إديني الصبر ،،

رابط هذا التعليق

يعنى يقلع رجل دين هدومه علشان راح مؤتمر بيقدركم فيه فعلا هو غلطان احنا المفروض نتجنبكم بقى لما تردوا كل الردود دى لتبرير الموقف

وهو غلطان لان ماخدش اذن من اسقف و رتبه دينيه اعلى منة هو يستاهل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...