اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما يخص محاكمة مبارك وأتباعه

Recommended Posts

رصد| محاكمة القرن| عاجل| المحكمة تأمر بالتحفظ علي الشاهد الخامس بتهمة شهادة الزور

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

• الردود 784
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

خد يا عطار تعليق موقع رصد وعدة مواقع أخرى بعد خبر التليفزيون

رصد| محاكمة القرن| المحامون عن المدعين بالحق لمدني يطالبون بتوجيه تهمة الشهادة الزور إلي شاهد الإثبات الخامس لتناقض أقواله.#

قريته يا ريس..و شفته كمان علي موقع التحرير..بقوللك ايه يا أبو الأسيان..أنا كنت سمعت زمان ان تضارب الأقوال ده في مصلحة المتهمين؟..الكلام ده صحيح ولا ايه؟

أنا كنت سمعت الكلام ده زمان بس مش عارف هل هو صحيح؟..و في كل الحالات؟..ولا ايه المعايير اللي بيحكموا بيها علي تضارب أقوال الشهود؟..

وبعدين لما شاهد يقول حاجة و يرجع ينفيها..هو ده التضارب؟..ولا شاهد يقول كلام وشاهد تاني يقول عكس الكلام ده؟

ما أنا مش فاهم زيك يا عطار ؟

تضارب الأقوال ده لصالح مين ؟

ويعني إيه تضارب أقوال أصلاً وهو معترف بكل حاجه أمام النيابة ثم يغير أقواله أمام المحكمة .. طب زمان كانوا بيطلبوا الطب الشرعي يكشف على الشاهد أحسن يكون إتعرض لضرب أو ضغط أو أو أو ..

طب دول إتعرضوا لإيه ؟

الأغرب من ذلك .. هي حسبة برمه ... أنا عندي 800 قتيل . والاف المصابين بعاهات مستديمة .. ولما كل المجرمين دول مش هما اللي قتلوهم ... يبقى إيه

- الشهدا جالهم نزلة برد وماتوا ؟

- والمصابين بعاهات مستديمة هما اللي فختوا عنيهم وأصابوا نفسهم عشان ينتحروا ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

النهاردة أبراهيم عيسى كابت مقال بيضرب راسه في الحيط وبيقول : معقول مصر كلها مافيهاش شاهد ملك على جرايم مبارك ونظامه ؟

وشاهد الملك في أبسط تعريفه هو شخص بيبقى مشارك في الجريمة بشكل ما وبيعترف على باقي المتهمين وعلى تفاصيل الجريمة وبالتالي بياخد براءة في حالات كثيرة وأقربها كان في قضية أغتيال السادات لما مقدم في الجيش إعترف إنه زود خالد الأسلامبولي بأبر ضرب النار اللي أستخدموها في الأسلحة ... وأخد براءة .

عشان كده ما فيش وزير ... ولا مسئول .. ولا ظابط أهله ربوه على الحق والصدق ... مافيش حد من دول يعترف ويقول الحق ؟

رابط هذا التعليق

المحكمة امرت بالقبض على الشاهد الخامس بتهمة الشهادة الزور

صلي عالنبي في قلبك يا ريم

إذا كان المجرم اللي هو اللوا المسئول عن الإتصالات في الأمن المركزي واللي تعمد إنه يعمل ديليت لكل الأتصالات المستجلة على السي دي وده حدث أمام النيابة أثناء المعاينة .. تخيلي ؟

بعد ده كله أخد سنتين ولسه ما أتنفذش عليه الحكم

يبقى بتاع الشهادة الزور هاياخد كام ؟

شهرين تلاتة أو 6 شهور بالكتير وهاتشوفي

رابط هذا التعليق

تصدقوا بالله ؟

ساعات باحس إني مجنون أو مخي متركب شمال

على سبيل المثال

لما البيه اللوا المجرم اللي النيابة لما أتحفظت على السي دي اللي فيها أوامر غرفة عمليات الأمن المركزي وجابت اللوا المسئول اللي متهم دلوقت عشان يشغل السي دي على نفس الجهاز المتسجل عليه منه واللي ما بيشتغلش إلا عليه .. راح تعمد إنه يعمل ديليت ويمحي جميع التسجيلات ....

الكلام ده من كذا شهر ..

هل مافيش حد فيكي يا مصر بيفهم في الكمبيوتر وعارف إن في مليون حاجه بتعمل داتا ريكفري وممكن الداتا دي ترجع تاني مهما حصل ؟

رابط هذا التعليق

كثر خيركم يا كويتين ان كنتو مع مبارك او مع الشعب المصري .

لو كان بتوكيل خاص من احد اسر الشهداء تبقي مقبوله ( حاله شخصيه فرديه ) . لكن بالحق المدنيه عن اسر الشهداء . وكأن مصر لايوجد فيها محامون

والترافع عن مبارك هل هو بتفويض شخصي من مبارك ..؟؟؟؟

لا اعتبر هذا تدخل .. بل اعتبره تطفل

أخي الكريم وطني حر

يجوز بل و مؤكد إنه لم يكن تدخل بل كان تطفل غير مقبول في المره الأولى

لكن اليوم و مع طلب المحاميين للإنضمام للدفاع عن المدعين بالحق المدني لا يمكن القول أنه تدخل أو تطفل

لأنه ببساطه رداً منهم على زملائهم اللذين تطفلوا أو كما قالوا تطوعوا للدفاع عن المتهم مبارك

و لا يعني ذلك إن مصر ليس بها محامين .. لكن يعني أن الكويت أيضاً بها محاميين شرفاء لديهم القدره على التمييز بين الحق و الباطل

و هي خطوه يجب أن نشكرهم عليها ما دام القصد منها هو كما قالوا بمثابة تصحيح أوضاع

و عدم نسب الفضل في ما قدمه المصريين لإخوانهم الكويتيون في حرب الخليج للرئيس المخلوع ..

بل للشعب المصري الكريم الذي ضحى بأبنائه من أجل قضيه عادله و لنصرة إخوه له كانوا في حاجه إلى عونه

على الأقل حتى يجد من تطوع للدفاع عن المخلوع من يقف في وجوههم من أبناء جلدتهم أنفسهم .. و هل كنا نطمع بأفضل من ذلك ؟

تحياتي لحضرتك

رابط هذا التعليق

على فكرة

للجلسة الثالثة على التوالي ينحسب فريد الديب هو وبعض طاقم الدفاع عن مبارك وباقي المتهمين

في جلسة الشهر الماضي أنسحب قبل أن يُقرر المستشار أحمد رفعت قرارا وقف البث وتأجيل المحاكمة ... إلخ .. هو مش إنسحب لكنه روح البيت !!!!!!!!!! غريبة مش كده ؟

طب في جلسة أول أمس اللي كانت تاريخية في تاريخ مصر كلها لإنها أستمرت أكتر من 11 ساعة متواصلة ... تخيلوا فريد الديب أخد معظم الناس بتوعه وروحوا بعد 4 ساعات .... عجيبة مش كده ؟

والنهاردة أهو أنسحب مره أخرى ومشي

أنا حاسس بحاجه بس مش قادر اقولها لأن القضاء هو أخر جدار باقي لنا وبعدها هانبقى في الطل

الله يكرمك يا أخ سي السيد قولها علشان اللي مش فاهمين زيي يفهموا

هو أنا مستغربه المعلومه .. لكن مش قادره أفهم بصراحه ممكن يكون مدلولها إيه

رابط هذا التعليق

يا جماعة الراجل طلع من الاشراف

ايه الظلم ده

ما قالكم عمرو مصطفي كله شغل فوتو شوب

http://www.youtube.com/watch?v=ca1MblZiVJA&feature=youtu.be

رابط هذا التعليق

رد الفعل الإسرائيلي عن محاكمة مبارك: المصريون أهانوا أعقل إنسان ببلادهم

تعليقات القراء الإسرائيليين على تقرير يديعوت أحرونوت ـ الذي اكتفي برصد الجلسة فقط ـ تميزت بالهجوم على المصريين حيث قال احد المعلقين :إنظروا ماذا يفعل المصريون للإنسان العاقل الوحيد ببلدهم ، بينما قالت احد المعلقات الاسرائيليات :« يؤلمني ما يحدث لمبارك ، لقد كان طيبا جدا بالنسبة لنا وكان رجل سلام ، المصريون ليس عندهم احترام للإنسان ما يحدث إهانة وعار » في حين قال معلق اخر : شئ سئ أن تكون عربيا ، العرب يعيشون في سيرك فقير وعنيف بينما قال أخر في تعليقه على تقرير الصحيفة :« كل مرة نفاجأ بالتفاهات التي يقوم بها المصريون تجاه رئيسهم السابق» .

وعلى برنامج التواصل الاجتماعي «تويتر» قال نيتاي بيريتس ـ ناشط سياسي اسرائيلي ـ :مبارك والقذافي والأسد قالا في البداية انه لا توجد ثورة لكن بعد ذلك اقترحوا إصلاحات بينما سخر التيزاخين ـ مدون اسرائيلي ـ من علاء وجمال مبارك قائلا : أنه في مصر كان هناك خلاف هل نحضر قفصا صغيرا لأطفال مبارك علاء وجمال لكن هذا لم يحدث للأسف .

ايلي باراش ناشط حقوقي إسرائيل علق على جلسة المحاكمة أمس بقوله :«مبارك في القفص ، القذافي تم إسقاطه ، والأسد في الطريق ، لم يعد هناك قائد عربي يقود المنطقة إلا اردوجان الذي يطاردنا بسبب حادث مرمرة

السؤال بقي

ايه الفرق بين أبناء مبارك المتأسفين يا ريس والصهاينة

رابط هذا التعليق

لو كان بتوكيل خاص من احد اسر الشهداء تبقي مقبوله ( حاله شخصيه فرديه ) . لكن بالحق المدنيه عن اسر الشهداء . وكأن مصر لايوجد فيها محامون

أخي الكريم وطني حر

لكن اليوم و مع طلب المحاميين للإنضمام للدفاع عن المدعين بالحق المدني لا يمكن القول أنه تدخل أو تطفل

لأنه ببساطه رداً منهم على زملائهم اللذين تطفلوا أو كما قالوا تطوعوا للدفاع عن المتهم مبارك

و لا يعني ذلك إن مصر ليس بها محامين .. لكن يعني أن الكويت أيضاً بها محاميين شرفاء لديهم القدره على التمييز بين الحق و الباطل

و عدم نسب الفضل في ما قدمه المصريين لإخوانهم الكويتيون في حرب الخليج للرئيس المخلوع ..

بل للشعب المصري الكريم الذي ضحى بأبنائه من أجل قضيه عادله و لنصرة إخوه له كانوا في حاجه إلى عونه

على الأقل حتى يجد من تطوع للدفاع عن المخلوع من يقف في وجوههم من أبناء جلدتهم أنفسهم .. و هل كنا نطمع بأفضل من ذلك ؟

تحياتي لحضرتك

اختي الفاضله فعلا انا اتفق معاك فيما ذكرتي الي حد ما . و قبول المحامين الكويتين خطوه لتصحيح اوضاع زملاءهم الاخرين . انا لا الوم الكويتين .كرده فعل علىما صدر من زملائهم الذين يدافعون عن مبارك . وهذه ليست قضيه فرديه للتعاطف مع المصريين .. ولكنها قضيه سياده . فشكرا لهم .. لكن مفروض وزير العدل المصري يرفض قبولهم للترافع . عن اي طرف في القضيه . لاننا بكدا بدانا ندول قضيتــنا وجريمتنا .

لا اجد اي مبرر لفبولهم للترافع . ويكفي من نقابه المحامين الكويتين التعبير عبر بيان ينفي علاقته بؤليك المجموعه وان نقابه المحامين الكويتين يقفون مع الشعب المصري ..... الخ .

لا اعتقد اننا بحاجه الى تدخل اطراف اخرى للترافع .

رابط هذا التعليق

أخي الكريم وطني حر

تحياتي لحضرتك

اختي الفاضله فعلا انا اتفق معاك فيما ذكرتي الي حد ما . و قبول المحامين الكويتين خطوه لتصحيح اوضاع زملاءهم الاخرين . انا لا الوم الكويتين .كرده فعل علىما صدر من زملائهم الذين يدافعون عن مبارك . وهذه ليست قضيه فرديه للتعاطف مع المصريين .. ولكنها قضيه سياده . فشكرا لهم .. لكن مفروض وزير العدل المصري يرفض قبولهم للترافع . عن اي طرف في القضيه . لاننا بكدا بدانا ندول قضيتــنا وجريمتنا .

لا اجد اي مبرر لفبولهم للترافع . ويكفي من نقابه المحامين الكويتين التعبير عبر بيان ينفي علاقته بؤليك المجموعه وان نقابه المحامين الكويتين يقفون مع الشعب المصري ..... الخ .

لا اعتقد اننا بحاجه الى تدخل اطراف اخرى للترافع .

كده فهمت وجهة نظر حضرتك

و أؤيدها بالطبع

لكن مع التأكيد على أن تكون الخطوه للجانبين معاً ..

يعني مينفعش نرفض المبادره الحاليه بعد قبول الأولى .. إلا إذا تم إيقاف الأولى و منعها من حضور الجلسات أو المرافعه

أي أن يكون رد الفعل الآن للجانبين ..

للجانب الذي يريد الدفاع عن مبارك .. برفض طلبه و منعه من المرافعه بل و حتى الحضور

و للجانب الآخر الذي أراد التضامن مع أهالي الشهداء بشكره أولاً على المبادره و حسن النوايا ثم بالإعتذار عن قبول طلبه موضحين أن القضيه لديها ما يكفيها من محاميين مصريين

هكذا بهذا الإسلوب الذي يختلف تنسيقه بين الرد على الوفد الأول و الوفد الثاني

حيث أن لكل تنسيق معناه الذي يستحقه من يوجه إليه

تحيتي و إحترامي لحضرتك

أم كريــم

رابط هذا التعليق

ايه الظلم ده

الأولانيه تحس إنها حلمت حلم و بتحكيه لحد يفسرهولها

خير اللهم إجعله خير لقت الأشراف جايين مالبحر

و قالولها إحنا أشراف زيك يا ماجده

آه و الله كان حلم و هي لسه صاحيه . . حتى عينيها باين عليها عشان كده مخبياهم بالنضاره

المزيع بيسألها طب و هو قال لك انتي الأسرار الخطيره دي ليه ؟ قالت له علشان عرف إني من الأشراف زيه

أشراف زي بعضيهم بقى و سرهم لبعض و كده يعني

الراجل لقى هاله من النور بتطوف حواليها فعرفها على طول و راح رايح مفضفض لها بكينونة نفسيته و باح لها بما تقبض روحه عليه من أسرار عسكريه

قال لها يا ماجده .. أنا إيراني و معايا عراقيين .. فكرتني ببوحه و هو بيقول الراجل ده متستر على عراقيين في بيته

و قال لها إحنا متخفيين في زي الشرطه المصريه عشان محدش يعرفنا إوعي ترشدي علينا الهي ربنا ما يفضح لك وليه

و هي بقى سابته ساعتها لأنه من الأشراف

و لقته عمال يوزع الجيش اللي كان جاي معاه في الفلوكه اللي كانوا عايمين عليها

قال لهم : المحموعه دي تطلع عالسطوح و المجموعه دي تدخل وسط مش عارف مين

بالزمه ده كلام عاقلين ؟

الناس دي قابضين كام علشان يهزأوا نفسهم للدرجه دي ؟

و إذ فجأة بقدرة قادر بقى سافل و منحط و قاتل و هو اللي عمل الفتنه بعد ما كان من الأشراف

و قالت مهو كان لازم يقتلوا اكبر عدد ممكن من المتظاهرين علشان يعملوا فتنه في البلد

يا ست مهو كان من دقيقه واحده من الأشراف زيك انتي و المخلوع

لاو إيه ... و كان معاه سلاح كده من أبو مرايا .. كان لساله مشط و يقلبه صالون حلاقه .. و طبعاً التفصيله الرفيعه دي علشان القناصه اللي الداخليه بتتنصل منهم

الحلم كان هيكمل بقى بحاجه واحده بس الظاهر حد صحاها بدري

كان فاضل لما يسألها المزيع و يقول لها أمال الناس اللي ماتت دول مين قتلهم تقول له مهو في اللقطه اللي بعدها كان في طيراً أبابيل

أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم

و التانيه مش عارفه تقول كلمتين على بعض و عماله بس تعمل بوشها حركات غريبه مش عارفه إيه ده

و الثالثه و الله لو مصدقه الكلام اللي بتقوله تبقى مسكينه و محتاجه طبيب نفسي

لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم

طول عمري كنت أعرف إن في هم يبكي و هم يضحك

إنما إنهرضه عرفت هم جديد

بيضحك و يبكي و يغيظ و حاجات كتير كده مع بعض

بس في الآخر أهو كله هم و محصل بعضه

لا حول و لا قوة إلا بالله العلي العظيم

رابط هذا التعليق

إسماعيل: سنطلب تنحية قاضي مبارك

www.alwafd.org

كشف ممدوح إسماعيل محامى أحد المدعين بالحق المدنى أن محامى المدعين بالحق المدنى سيتقدمون بطلب إلى وزارة العدل للمطالبة بتنحية المستشار أحمد رفعت رئيس محكمة جنايات شمال القاهرة

حد يزغرط عشان انا مش باعرف يا ولاد

كنا لسا بنتكلم

عاوزين يشيلوا احمد رفعت اللي الكل بيقول عليه قاضي محترم

ها تحبوه نجيب انهي قاضي

و يجي القاضي اللي بعده و هوووووووب لا دا مش كويس عاوزين قاضي تاني

على فكرة مش مبارك اللي هايتعدم كده دا احنا اللي هايجيلنا في بيوتنا سكتة قلبية من الاخبار دي

رابط هذا التعليق

ايه الظلم ده

يادي الفضايح..

عمرنا ما سمعنا واحد طلع بيدافع عن زين العابدين ولا القذافي..

هما المفضوحين الموكوسين ما بيطلعوش غير عندنا احنا بس ليه؟

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

ايه الظلم ده

يادي الفضايح..

عمرنا ما سمعنا واحد طلع بيدافع عن زين العابدين ولا القذافي..

هما المفضوحين الموكوسين ما بيطلعوش غير عندنا احنا بس ليه؟

لا حضرتك و لا يكون عندك فكر

القذافي له ناس شبه دول كده برضه

و برضه واصلهم من الشعب الليبي المحترم من إستهجان و إستنكار و بـُـغض ما يستحقون

معنديش أخبار عن ذيول زين العابدين الحقيقه

لكن عموما أمثال هؤلاء الفضيحه تطالهم بأشخاصهم فقط

يعني الوحله بتبقى متفصله على أدهم بس

المفروض لما القصص دي كلها تخلص نجيب بتوع آسفين يا ريس دول كلهم و نعمل لهم بطايق شخصيه مختلفه عن عامة الشعب

يبقى فيها خانه كده تحت اي مسمى

و يبقى مكتوب فيها إحنا بتوع آسفين يا ريس

علشان يفضلوا في عين المجتمع كله في موضعم الذي يستحقونه

إنهم الجماعه بتوع آسفين يا ريس

رابط هذا التعليق

إسماعيل: سنطلب تنحية قاضي مبارك

www.alwafd.org

كشف ممدوح إسماعيل محامى أحد المدعين بالحق المدنى أن محامى المدعين بالحق المدنى سيتقدمون بطلب إلى وزارة العدل للمطالبة بتنحية المستشار أحمد رفعت رئيس محكمة جنايات شمال القاهرة

طيب و هم قالوا الكلام ده إمتى و كرد فعل قديم و لا جديد ؟

يعني الجلسه إللي إترفعت و مانزلتش تاني دي حصل فيها جديد مثلا فقالوا الكلام ده ؟

و لا ده إيه ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...