اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تقديم بلاغ

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest En:Bahgat
      1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة  انا طالب فى كليه الهندسة وخلصت اعدادى على خير الحمدللة  ودلوقتى المفروض اختار التخصص الى هدخلة ومحتار اوى  مع العلم ان التخصصات المتااحة  {هندسة بترول وعمارة وتخطيط وميكانيكا ومدنى ونظم وكهرباء } فياريت لو حد يعرف يفدنى  وجزاكم الله كل خير
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يمكن عنوان الموضوع غريب شوية ولكن بالتفاصيل ممكن عرفوا سبب حيرتي انا مهندس مدني متخرج من سنوات .. اعمل فترة قصيرة و اقعد سنة كاملة و هكذا و فرص العمل في مصر في الحضيض .. شاء القدر ان فرص العمل في الخليج للمهندس المدني تنحدر و تتدهور خصوصا في السعودية واصبح اللي هناك يحذر من في مصر من السفر لتأخر الرواتب لمدد تصل ل 5 شهور و اكثر. خروجا من مأزق البطالة و العطالة و قلة الرزق قررت دراسة اللغة الالمانية في البداية للعمل ككول سنتر بمرتب كويس ( اغير الكاري
    • 5
      سلام عليكم انا مصري عايش في الخليج, الحمد لله جاتلي فرصة اعمل دكتوراة في مونتريال في مجال تخصصي, الفكرة بقى انهم عايزني اخد كورسات فرنساوي و مواد على حسابي لمده سنة تقريبا هتكلفني حوالي 30 الف دولار (هستلف جزء منهم) و بعدها ادرس 3 سنين, هقبض في الشهر عن الأبحاث اللي هعملها حوالي 1500 دولار. انا اسرتي عبارة عني انا و مراتي و البيبي اللي هيتولد في ابريل/ مايو ان شاء الله و خايف اني بعد ما اقعد و اصرف كل الفلوس دي الحالة تبقى ضنك و معرفش اجيب فلوس تاني مش عارف انا صح و لا ده قلق زياده عن اللزوم؟
    • 3
      صباح الفل على عيون شباب احلى منتدى انا جايلى عرض فى جده منطقة البلد - عمارة الملكة فى شركة نجارة وعقارات محاسب ب 2500 ريال شامل البدلات والتأشيرة محاسب فكنت عاوز اعرف اية رأيكم فى العرض ولما قعدت مع الكفيل قال ان فى زيادة بعد 3 شهور انا بصراحة قولت هدخر الف ريال شهريا والباقى هقسمة بمعنى 500 ريال سكن و 800 أكل وشرب الشركة اللى كنت شغال فيها بتصفى وكل الشغل اللى جاى بمرتبات ضعيفة علم ان عندى خبرة كويسه بالمحاسبه
    • 15
      السلام عليكم يا اخوانى الاعزاء بصراحة انا فى حيرة شديدة بقالى اسبوعين اولا بيانات عنى حاليا:- -المهنة محاسب تكاليف و مراجع (فى مقام رئيس قسم لكل منهما)لانى لوحدى فيهما -انا درست لمدة سنتين دبلومة التكاليف جامعة عين شمس و لسه مخلصها بس لسة النتيجة ماطلعتش -السن 35 سنة و نصف -الدراسة ب تجارة شعبة محاسبة -الدفعة 1998 يعنى من 13 سنة -مكان العمل الحالى بمصر مصنع زجاج بالعاشر من رمضان -الراتب الحالى الصافى 1700جنيه بخلاف الانتقالات و الحوافز و التامينات الاجتماعية يعنى قول حوالى 2500 او 2600
  • أضف...