اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بخصوص زيارة الاهل والحج

Recommended Posts

المشكلة ان الحملات رافضه تحجز لغير المقيمين

معرفش والله بتجيبوا الكلام ده منين؟؟؟؟؟؟

جايز أنا كنت بلف على شركات من المريخ وهم اللى قالولى مفيش أى مشكلة فى الزيارات!!!!!!!!!!!!!

سيبك من أيام كلام بتسمعه .... لكن لما تيجي ساعة التنفيذ هاتعرف الحقيقة

بالفعل أي حملة محترمة مرخص لها ودافعه تامين لوزارة الحج ... بترفض رفضاً تاماً إنها تعطي تصريح لأي حامل زيارة .. وبعدين أصلاً تصريح الحج بيطلع برقم الاقامة

لكن مع ذلك هاتلاقي مئات الحملات اللي بينظمها أشخاص وبيأجروا اتوبيسات بيطلعوا رحلات وبيعدوا من التفتيش لكن جميعها بيبقى السكن بتاعهم في العزيزية وبالتالي كل واحد مع نفسه بقى في الشوية اللي لازم يقضيهم في منى من بعد العشا وحتى منتصف الليل ... وطبعاً في عرفه ما فيش خيام وكل واحد برضوا مع نفسه ... لكن المضطر بقى بيقبل

يا أخى الكريم أنا مقصدش انه يطلع ترخيص للزيارات

لأ .. أنا قصدى ان كلام الناس بيوحى خلاص ان اللى جاى زيارة لا يمكن يحج

انا باقول لأ فى حملات صحيح ضخمة رسمية بترفض الزيارات

انما هناك حملات كتييييييييييييييير زى ما انت بتقول بتطلع الزيارات عادى جدا زى ما حضرتك قلت

وبالنسبة للتعب والمشقة .. الحج تعب ومشقة فى كل الأحوال .. أنا كنت فى جدة وخرجت فى حملة ب 5500 وتعبت برضه آخر تعب

وربنا المعين

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا جماعة بالنسبة لحج حاملي تاشيرات الزيارة .. فهنا في الرياض مثلاً بتلاقي حملات بالهبل

وكلها تقريباً متركزة في البطحا والمنفوحة

لو روحت شارع المنفوحة العام هاتلاقي إعلانات ملزوقة على المحلات وفي كل حته عن حملات من النوع ده بل إنني شاهدت إعلانات العديد من الحملات ملزوقة على مدارس الاولاد ... وفعلاً بتبدأ من 1500 ريال .. بس ما تصدقش حد يقول لك هايطلع لك تصريح .. زي ما قولنا التصريح بيطلع برقم الاقامة .. لكن هما ولاد عفريته وبيعدوكوا ولو حكمت يبقى بتنزل من الاتوبيس وتتمشى كام متر بتوع نقطة التفتيش والاتوبيس بيعدي بطرق كثيرة ويستناك الناحية التانية

وكما قال الاخوة إن إنت وحظك .. لان الحملات أو الناس اللي بتنظمها بينزلوا على منطقة العزيزية القريبة من الجمرات وبيهجموا عليها وبيأجروا كل حاجه قابلة للتأجير

تخيلوا ؟

مدارس

ورش

مصانع

شقق طبعاً

كله كله كله .... لان الكل بيكسب

منظم الحملة لو طلع له أتوبيسين تلاته .. يبقى بيكسب بشغل 10 سنين هنا في السعودية بدون مبالغة

وكمان صاحب المكان اللي بياجره في العزيزية يمكن في أقل من اسبوع بيطلع له ربح شغل شهور

- بالنسبة لتجديد الزيارة .. عادي طالما لم تتعدى المده المحددة للحد الأقصى للزيارة حتى لو أخدت ختم ممنوع الحج ...

ويمكن تمديد الزيارة بعد ما تنتهي بيومين بس مش اكتر من كده عشان الترحيل والغرامة

- للمرة الأخيرة . أوعى حد يكون زيارة يسمع كلام الحملات الرسمية الكذابين اللي يقول لك هانطلع لك تصريح رسمي ... بيفضل ينيم فيك لحد ما الحج يقرب ويرجع لك فلوسك ويقول لك أسف ما قدرتش لأن الزيارات ممنوع تحج والتصريح بيطلع برقم الاقامة ..

أحد أقاربي وزوجته أتوا العام الماضي زيارة ... وعملنا ما لا يُعمل هنا في الرياض ودفعنا لحملة محترمة 6000 ريال لكل واحد فيهم .. وخلاص اخدنا الاوكي ... وقرب الحج أعتذروا لنا ... لكن ربنا هدانا عن طريق ناس داخل مكه ساعدونا وحجزوا لنا في حملة داخل مكه ... وبالفعل الناس سافروا بالبر ودخلوا المشاعر قبل الحج وشكروا قوي قوي في الحملة الداخلية .. على ما أتذكر كانت بـ 4500 ريال للفرد وداخل المشاعر مش في العزيزية والكلام ده .... وهذه فكرة جيدة

شكرا جزيلا يا اخ س س على معلوماتك القيمة جدا واللي دايما بتتسم بالمصداقية الشديدة والصراحة وانا فعليا استفدت منك كتير

شكرا ليك

رابط هذا التعليق

ديه سعرها 10600 وده كتير

مافيش حمله اقل من كده وتقبل ووالدى ووالدتى بتاشيرة زيارة

اية اللي ب 10600 !!

بص حضرتك حملات العزيزية ارخص كتير جدا جدا دي اول نقطة

تاني نقطة ومن النقط المهمة جدا ان الحملات اللي هاتقبل الوالد والوالدة بتأشيرة زيارة عددها قليل جدا وبتيجي بعد محايلة والاسعار بتبدأ من 4500 فئة هـ باص

وشكرا

يا اخى الفاضل انت بتقول ايه بالظبط؟؟؟

يا ريت تتأكد من موثوقية المعلومات اللى عندك الأول قبل أن تدلى بدلوك فى الموضوع

حضرتك بتقول الحملات اللى هتقبل الزيارة قليلة جدا وبعد محايلة!!!!!!!!!!!!!!!

انا بنفسى لفيت على كذا شركة فى البطحاء بالرياض كلهم وبلا استثناء قالولى مفيش أى مشاكل فى موضوع الزيارات

وانا راجل معايا أمى وحماتى زيارة وسؤالى كان عن النقطة دى بالتحديد

وبعدين اللى زعلنى انك لسه منضم للمنتدى فى 21-9-2011 وداخل حامى جدا وبتعقد فى الناس

أرجوك اتأكد بس من معلوماتك الأول وتكون انت اللى سألت مش سمعت وخلاص

شكراً لك

اخي العزيز المسافر

موثوقية معلوماتي هي بحثي داخل المكاتب بذاتي

انت روحت البطحاء يبقى تستحمل البطحاء !! احنا بنتكلم عن ناس هاتيجي ومش عايزين مشاكل ليهم

وفعلا مافيش مشاكل في مواضيع الزيارات نهائيا الا (ان التصريح بيطلع للمقيمين بس) ولا حج الا بتصريح !! ولا مشوفتش الاعلان عند طريق خريص والدائري !! فهي مشكلة بسيطة فعلا

وربنا يتمم لحضرتك الحج على خير

وبعدين انا مسجل 21 - 9 يعني لسة صغير مثلا !! ولا اكمني مسجل بدري يبقى انا معلوماتي على قدي لازم اسئل واستكشف وابحث وبعدين استئذن حضرتك وارد

وكل كلامي أكد عليه أدمن الموقع س س فالموضوع ان حضرتك بتتهكم وبتهاجم بلا اي سبب

وانا فعلا سألت وحجزت وما بسمعش

وربنا يتمملك الحج على خير انت واسرتك وكل المسلمين

والسلام ختام

رابط هذا التعليق

ديه سعرها 10600 وده كتير

مافيش حمله اقل من كده وتقبل ووالدى ووالدتى بتاشيرة زيارة

اية اللي ب 10600 !!

بص حضرتك حملات العزيزية ارخص كتير جدا جدا دي اول نقطة

تاني نقطة ومن النقط المهمة جدا ان الحملات اللي هاتقبل الوالد والوالدة بتأشيرة زيارة عددها قليل جدا وبتيجي بعد محايلة والاسعار بتبدأ من 4500 فئة هـ باص

وشكرا

يا اخى الفاضل انت بتقول ايه بالظبط؟؟؟

يا ريت تتأكد من موثوقية المعلومات اللى عندك الأول قبل أن تدلى بدلوك فى الموضوع

حضرتك بتقول الحملات اللى هتقبل الزيارة قليلة جدا وبعد محايلة!!!!!!!!!!!!!!!

انا بنفسى لفيت على كذا شركة فى البطحاء بالرياض كلهم وبلا استثناء قالولى مفيش أى مشاكل فى موضوع الزيارات

وانا راجل معايا أمى وحماتى زيارة وسؤالى كان عن النقطة دى بالتحديد

وبعدين اللى زعلنى انك لسه منضم للمنتدى فى 21-9-2011 وداخل حامى جدا وبتعقد فى الناس

أرجوك اتأكد بس من معلوماتك الأول وتكون انت اللى سألت مش سمعت وخلاص

شكراً لك

اخي العزيز المسافر

موثوقية معلوماتي هي بحثي داخل المكاتب بذاتي

انت روحت البطحاء يبقى تستحمل البطحاء !! احنا بنتكلم عن ناس هاتيجي ومش عايزين مشاكل ليهم

وفعلا مافيش مشاكل في مواضيع الزيارات نهائيا الا (ان التصريح بيطلع للمقيمين بس) ولا حج الا بتصريح !! ولا مشوفتش الاعلان عند طريق خريص والدائري !! فهي مشكلة بسيطة فعلا

وربنا يتمم لحضرتك الحج على خير

وبعدين انا مسجل 21 - 9 يعني لسة صغير مثلا !! ولا اكمني مسجل بدري يبقى انا معلوماتي على قدي لازم اسئل واستكشف وابحث وبعدين استئذن حضرتك وارد

وكل كلامي أكد عليه أدمن الموقع س س فالموضوع ان حضرتك بتتهكم وبتهاجم بلا اي سبب

وانا فعلا سألت وحجزت وما بسمعش

وربنا يتمملك الحج على خير انت واسرتك وكل المسلمين

والسلام ختام

يا أخى أنا لا أتهكم ولا أهاجم بلا سبب .. السبب هو تعقيدك للأمور قدام الناس .. مشاركاتك كلها محبطة

معرفش فى ايه

كأن كل اللى كانوا جايين زيارات السنين اللى قبل كده لم يحجوا!!!!!!!!!!!!!

ومعرفش بقى أنا بحثت فين وسألت فى مكاتب ايه !! .. يمكن كانت المكاتب اللى رحتها فى كوكب تانى ومش فى البطحاء

على العموم ربنا ييسر لنا الحج جميعاً

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم موضوع مهم جدا جزاكم الله خير حتى انا اليوم زوجى قدم بوزارة الخارجية اوراق زيارة عائلية لأمى مش عارفة متى تبان النتيجة وازاى اخدها ونحج واحنا بالقصيم يعنى حملة ولا ممكن بالسيارة مع زوجى كده عادى؟ اتمنى احد يطمنى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم موضوع مهم جدا جزاكم الله خير حتى انا اليوم زوجى قدم بوزارة الخارجية اوراق زيارة عائلية لأمى مش عارفة متى تبان النتيجة وازاى اخدها ونحج واحنا بالقصيم يعنى حملة ولا ممكن بالسيارة مع زوجى كده عادى؟ اتمنى احد يطمنى

الحمله راحه لكم لان بيكون متوفر السكن وتنقلات في جميع المناسك الموافقه هتجي بعد كم يوم ان شاء الله قبل الاربعاء باذان الله

رابط هذا التعليق

للأسف .. غالبا الزيارة هاتترفض .. لإن الخارجية بتغلق باب الزيارات العائلية ما عدا للزوجة والأولاد ... وما عدا لبعض المهن - ده حصل من فترة مش عارف لسه موجود ولا لأ - زي الطبيب والمهندس ... وباقي المهن مش مسموح لهم يقدموا على زيارة لأبوهم وأمهم او حماه وحماته إلا بعد الحج

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

كل عام و انتم بخير والله وحشتوني

انا عندي سؤالين لاهل الخبرة

الأول انا امي و ابي جايين يوم 5 اكتوبر ان شاء الرحمن على جدة السؤال هل التجديد من جدة عادي ولا في مشاكل و

و السؤال التاني حد يعرف حملة في جدة تقبل الزيارات

ارجوكم من يستطيع الإجابة أو توفير اسم حملة او أي معلومات لا يبخل علي بالرد

و ربنا ييسر الحج للجميع

شكرا

رابط هذا التعليق

الحمد لله تمت الموافقة على الزيارة لامى تانى يوم من تقديمها اسأل الله يوفقنا للحج

ومشكورين على المشاركة

الف مبرررررررررروك ام فيصل وان شاء الله ربنا يكتب لوالدك الخير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

طيب فى حمله انا طلعت فيها العام الماضى شامله السكن والانتقالات داخل مكه للمشاعر باصات 30 راكب حديثه ومكيفه وسكن قريب من حى الجمرات طبعا بدون تصاريح بس الحمد لله مرينا بسلام وسعرها 1600 ريال وده جوال صاحبها لو حد حب يستفاد 0547360618

رابط هذا التعليق

الف مبرووووووك اختي ام القمر فيصل

ربناييسر لنا ولك حج بيت الله

حياتى ام عبد الرحمن ربى يسعدك ويسرنا اجمعين يارب

رابط هذا التعليق

طيب فى حمله انا طلعت فيها العام الماضى شامله السكن والانتقالات داخل مكه للمشاعر باصات 30 راكب حديثه ومكيفه وسكن قريب من حى الجمرات طبعا بدون تصاريح بس الحمد لله مرينا بسلام وسعرها 1600 ريال وده جوال صاحبها لو حد حب يستفاد 0547360618

اخى مصرى بالرياض ربى يوفقك

والله لو السعر ده حقيقى يجزاك الله خير هنتصل ونتفق بمشية الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

يا ريت لو حد يعرف حملات من الدمام يرد ضرورى لانى لسه جاى الدمام و مش عارف مكان المكاتب فين

و الله هدعيلكم هناك ان شاء الله

الدال على الخير كفاعله

وطني لو شُغلت بالخُلدِ عنه… نازعتني إليه بالخُلدِ نفسي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

يا ريت لو حد يعرف حملات من الدمام يرد ضرورى لانى لسه جاى الدمام و مش عارف مكان المكاتب فين

الدال على الخير كفاعله

انا ايضا ابحث عن حملات في جدة

لو ممكن حد يقولي على مكان تواجد الحملات في جدة ... مثل الرياض مكان تواجد الحملات في البطحاء

جدة اين تقع اماكن الحملات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا شباب

الدال على الخير كفاعله

انا ايضا ابحث عن حملات في جدة

لو ممكن حد يقولي على مكان تواجد الحملات في جدة ... مثل الرياض مكان تواجد الحملات في البطحاء

جدة اين تقع اماكن الحملات

فى البلد او كيلو 9

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...