اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بخصوص زيارة الاهل والحج

Recommended Posts

حملة - البلد الامين حج وعمرة

012866610 - 014708555

ممكن تبعتلى تليفونك على الخاص ضرورى

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

• الردود 77
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

012866610 - 014708555

انا مش عارف أبعت على الخاص لأنه مشترط عدد مشاركات محدد عشان أعرف أبعت رسالة ياريت تبعتلى رقم و إن شاء الله هكلمك يا ريس :)

رابط هذا التعليق

012866610 - 014708555

انا مش عارف أبعت على الخاص لأنه مشترط عدد مشاركات محدد عشان أعرف أبعت رسالة ياريت تبعتلى رقم و إن شاء الله هكلمك يا ريس :)

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

يا ريت الاخوة يقولو اية اخبار الحملة دي واية نظامها وجزاهم الله خيرا كثيرا على المجهود

رابط هذا التعليق

012866610 - 014708555

بكل الاحوال انا معايا برضة الوالد والوالدة

لو انتم الاتنين معاكم عدد ونكمل جروب ويبقى فيه تخفيض يبقى مية مية يا ريت تراسلوني على الموضوع دة وانا منتظر الردود

رابط هذا التعليق

ياريت لو حد وجد حمله كويسه فيخبرنا باسم الحمله

انشاء الله ناويين نروح الحج انا وزوجي ووالدي ووالدتي ربنا ييسرلنا الحج

ارجو الاهتمام

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

بعد بحث وتقصي واستقصاء وخلافة وجدت الاتي :

بالنسبة للحج وحملاتة فهي كثيرة والحمد لله في الرياض أما الاسعار فهي متفاوتة ولكن الواضح أن الحج هذا العام لن يكون في الفئات العادي مثل ج و هـ أقل من 6000 ريال بالاتوبيس

بالنسبة للزيارة فهي صبعة نوعا ما (الزيارة العائلية) والحملات معظمها من على الباب يقول لك ما عندي ولايمكن ولكن اذا كنت تعرف أحدا بعينه فهذا أفضل بكثير جدا

بالنسبة لحملات العزيزية (أنت وحظك) فهي حملة تقوم بدون تصاريح وتنفع الزائرين زيارة عائلية طبعا وهي متوفرة بأسعار متفاوتة من 1500 الى 3500 وممكن أكثر اذا كان المكان الذي سيكون فيه البيات جيدا ولكن لكي تكون الامور واضحة من البداية فهي حملات غير مرخصة الدخول وأنت وما قدرة الله لك ولكن على حد علمي لم نسمع عن أحد ذهب للحج ورجع ويكون البيات في شقق او فيلات او فصول في مدارس (تجهز طبعا للحجاج من مراتب وخلافة)

وانا وجدت حملة وأتمنى من الله أن تكون على قدر من الراحة حتى يستريح أهلي

من يريد أي معلومات يراسلني على الخاص وفقنا الله وإياكم ورزقكم الحج والطيبات وصالح الاعمال

رابط هذا التعليق

طيب لو سمحت الحمله في العزيزيه ولا حملات

وياريت سعرها وبعدها عن الجمرات ولو تفضلتم اسمها

عشان الواحد يعرف يقارن

رابط هذا التعليق

عشان الواحد يعرف يقارن

عزيزية والبعد 700 متر من جسر الجمرات

ترى جسر الجمرات مباشرة

رابط هذا التعليق

عشان الواحد يعرف يقارن

عزيزية والبعد 700 متر من جسر الجمرات

ترى جسر الجمرات مباشرة

طب الحملة دى بكام بالظبط

رابط هذا التعليق

انا والدى ووالدتى جاين بغرض الحج

ايه العمل

وفيه حد يعرف حملات ممكن تتطلعهم ؟ وتكون اسعارها كويسه

يا ريت ترجع للموضوع دة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=123776

رابط هذا التعليق

ديه سعرها 10600 وده كتير

مافيش حمله اقل من كده وتقبل ووالدى ووالدتى بتاشيرة زيارة

اية اللي ب 10600 !!

بص حضرتك حملات العزيزية ارخص كتير جدا جدا دي اول نقطة

تاني نقطة ومن النقط المهمة جدا ان الحملات اللي هاتقبل الوالد والوالدة بتأشيرة زيارة عددها قليل جدا وبتيجي بعد محايلة والاسعار بتبدأ من 4500 فئة هـ باص

وشكرا

رابط هذا التعليق

انا اقصد حملة البلد الامين كان فى احد الاخوه عارض تليفونها

انا اسفة على اللبس الى حصل

بالعكس انا بدور على حملات العزيزية لو حضرتك تعرف تليفون اى حمله ياريت تديهولى وبالذات ابو 4000 ده

رابط هذا التعليق

انا اقصد حملة البلد الامين كان فى احد الاخوه عارض تليفونها

انا اسفة على اللبس الى حصل

بالعكس انا بدور على حملات العزيزية لو حضرتك تعرف تليفون اى حمله ياريت تديهولى وبالذات ابو 4000 ده

للاسف والله يا اختي ما ينفعش احط لحضرتك ارقام علشان خاطر قوانين المنتدى

وللاسف ماينفعش ابعت رسائل خاصة علشان خاطر لازم عدد معين من الشركات بس حضرتك فيه شارع اسمة احمد بن حنبل في اشارة سوق حجاب في هناك شركات كتير عزيزية

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

ديه سعرها 10600 وده كتير

مافيش حمله اقل من كده وتقبل ووالدى ووالدتى بتاشيرة زيارة

اية اللي ب 10600 !!

بص حضرتك حملات العزيزية ارخص كتير جدا جدا دي اول نقطة

تاني نقطة ومن النقط المهمة جدا ان الحملات اللي هاتقبل الوالد والوالدة بتأشيرة زيارة عددها قليل جدا وبتيجي بعد محايلة والاسعار بتبدأ من 4500 فئة هـ باص

وشكرا

يا اخى الفاضل انت بتقول ايه بالظبط؟؟؟

يا ريت تتأكد من موثوقية المعلومات اللى عندك الأول قبل أن تدلى بدلوك فى الموضوع

حضرتك بتقول الحملات اللى هتقبل الزيارة قليلة جدا وبعد محايلة!!!!!!!!!!!!!!!

انا بنفسى لفيت على كذا شركة فى البطحاء بالرياض كلهم وبلا استثناء قالولى مفيش أى مشاكل فى موضوع الزيارات

وانا راجل معايا أمى وحماتى زيارة وسؤالى كان عن النقطة دى بالتحديد

وبعدين اللى زعلنى انك لسه منضم للمنتدى فى 21-9-2011 وداخل حامى جدا وبتعقد فى الناس

أرجوك اتأكد بس من معلوماتك الأول وتكون انت اللى سألت مش سمعت وخلاص

شكراً لك

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

المشكلة ان الحملات رافضه تحجز لغير المقيمين

معرفش والله بتجيبوا الكلام ده منين؟؟؟؟؟؟

جايز أنا كنت بلف على شركات من المريخ وهم اللى قالولى مفيش أى مشكلة فى الزيارات!!!!!!!!!!!!!

KNOWLEDGE IS POWER

:egyflag:

رابط هذا التعليق

المشكلة ان الحملات رافضه تحجز لغير المقيمين

معرفش والله بتجيبوا الكلام ده منين؟؟؟؟؟؟

جايز أنا كنت بلف على شركات من المريخ وهم اللى قالولى مفيش أى مشكلة فى الزيارات!!!!!!!!!!!!!

سيبك من أيام كلام بتسمعه .... لكن لما تيجي ساعة التنفيذ هاتعرف الحقيقة

بالفعل أي حملة محترمة مرخص لها ودافعه تامين لوزارة الحج ... بترفض رفضاً تاماً إنها تعطي تصريح لأي حامل زيارة .. وبعدين أصلاً تصريح الحج بيطلع برقم الاقامة

لكن مع ذلك هاتلاقي مئات الحملات اللي بينظمها أشخاص وبيأجروا اتوبيسات بيطلعوا رحلات وبيعدوا من التفتيش لكن جميعها بيبقى السكن بتاعهم في العزيزية وبالتالي كل واحد مع نفسه بقى في الشوية اللي لازم يقضيهم في منى من بعد العشا وحتى منتصف الليل ... وطبعاً في عرفه ما فيش خيام وكل واحد برضوا مع نفسه ... لكن المضطر بقى بيقبل

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا جماعة بالنسبة لحج حاملي تاشيرات الزيارة .. فهنا في الرياض مثلاً بتلاقي حملات بالهبل

وكلها تقريباً متركزة في البطحا والمنفوحة

لو روحت شارع المنفوحة العام هاتلاقي إعلانات ملزوقة على المحلات وفي كل حته عن حملات من النوع ده بل إنني شاهدت إعلانات العديد من الحملات ملزوقة على مدارس الاولاد ... وفعلاً بتبدأ من 1500 ريال .. بس ما تصدقش حد يقول لك هايطلع لك تصريح .. زي ما قولنا التصريح بيطلع برقم الاقامة .. لكن هما ولاد عفريته وبيعدوكوا ولو حكمت يبقى بتنزل من الاتوبيس وتتمشى كام متر بتوع نقطة التفتيش والاتوبيس بيعدي بطرق كثيرة ويستناك الناحية التانية

وكما قال الاخوة إن إنت وحظك .. لان الحملات أو الناس اللي بتنظمها بينزلوا على منطقة العزيزية القريبة من الجمرات وبيهجموا عليها وبيأجروا كل حاجه قابلة للتأجير

تخيلوا ؟

مدارس

ورش

مصانع

شقق طبعاً

كله كله كله .... لان الكل بيكسب

منظم الحملة لو طلع له أتوبيسين تلاته .. يبقى بيكسب بشغل 10 سنين هنا في السعودية بدون مبالغة

وكمان صاحب المكان اللي بياجره في العزيزية يمكن في أقل من اسبوع بيطلع له ربح شغل شهور

- بالنسبة لتجديد الزيارة .. عادي طالما لم تتعدى المده المحددة للحد الأقصى للزيارة حتى لو أخدت ختم ممنوع الحج ...

ويمكن تمديد الزيارة بعد ما تنتهي بيومين بس مش اكتر من كده عشان الترحيل والغرامة

- للمرة الأخيرة . أوعى حد يكون زيارة يسمع كلام الحملات الرسمية الكذابين اللي يقول لك هانطلع لك تصريح رسمي ... بيفضل ينيم فيك لحد ما الحج يقرب ويرجع لك فلوسك ويقول لك أسف ما قدرتش لأن الزيارات ممنوع تحج والتصريح بيطلع برقم الاقامة ..

أحد أقاربي وزوجته أتوا العام الماضي زيارة ... وعملنا ما لا يُعمل هنا في الرياض ودفعنا لحملة محترمة 6000 ريال لكل واحد فيهم .. وخلاص اخدنا الاوكي ... وقرب الحج أعتذروا لنا ... لكن ربنا هدانا عن طريق ناس داخل مكه ساعدونا وحجزوا لنا في حملة داخل مكه ... وبالفعل الناس سافروا بالبر ودخلوا المشاعر قبل الحج وشكروا قوي قوي في الحملة الداخلية .. على ما أتذكر كانت بـ 4500 ريال للفرد وداخل المشاعر مش في العزيزية والكلام ده .... وهذه فكرة جيدة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...