اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيدرال ميشن كيبيك 6/2011

Recommended Posts

أخي الفاضل HANYVERY كنت عايز استفسر عن موضوع الكورسات في السنتر انا موقف الكورسات من شهر ١٢ اللي فات وده طبعاً بسبب ظروف شغلي فهل هما هيطلبوا اي شهادات بكورسات في الفترة ديه ولا لأ وبالنسبة لزوجتي هل ضروري تاخد كورسات ولا عادي تتعلم هناك في كندا

شكراً جزيلاً

عزيزى ممكن توضحلى انت كنت كاتب مستوى كام فى الابليكشن ؟ وانت وصلت للمستوى الكام ؟ برضوه انت كاتب المستوى الكام للمدام ؟ وانت متوقع مقابلتك تكون امتى ؟

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

اللى قدم فيدرال فى ديسمبر 2010 وحصل على الفايل

نمبر فيدرال فى فبراير 2011

يتوقع امتى وصول الميديكال له ولعائلته

شكرا

ممكن اخر 2011 يبعتولوه الميديكال يعنى سنة تقريبا

رابط هذا التعليق

اللستة

الاسم............................ تقديم الفيدرال.......................recieved الفايل................in process

micrango................................................................... فبراير ٢٠١١........................

رمسيس............................5/6/2011...............................9/6/2011.........................

هانى فيرى........................ 9/6/2011...............................

ميدو............................... 16/6 /2011............................

ماريان...............................30/6/2011..........................

ابراهيم...............................7/7/2011.........................

شيربو................................7/7/2011

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

اللستة

الاسم............................ تقديم الفيدرال.......................recieved الفايل................in process

micrango................................................................... فبراير ٢٠١١........................

رمسيس............................5/6/2011...............................9/6/2011.........................

هانى فيرى........................ 9/6/2011...............................

ميدو............................... 16/6 /2011............................

ماريان...............................30/6/2011..........................

ابراهيم...............................7/7/2011.........................

شيربو................................7/7/2011

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

اللستة

الاسم...................اطفال................. تقديم الفيدرال......................recieved الفايل................process.

micrango............................................................................................. فبراير ٢٠١١........................

رمسيس.........................0..........................5/6/2011...............................9/6/2011.........................

هانى فيرى................................................. 9/6/2011...............................

ميدو........................................................ 16/6 /2011............................

ماريان......................................................30/6/2011............................

ابراهيم......................................................7/7/2011..............................

شيربو......................................................7/7/2011

تم تعديل بواسطة رمسيس
رابط هذا التعليق

اللستة

الاسم...................اطفال................. تقديم الفيدرال......................recieved الفايل................process.

micrango............................................................................................ فبراير ٢٠١١........................

رمسيس.........................0..........................5/6/2011...............................9/6/2011.........................

هانى فيرى................................................. 9/6/2011...............................

ميدو........................................................ 16/6/2011............................

ماريان......................................................30/6/2011............................

ابراهيم......................................................7/7/2011..............................

شيربو......................................................7/7/2011

رابط هذا التعليق

أخي الفاضل HANYVERY كنت عايز استفسر عن موضوع الكورسات في السنتر انا موقف الكورسات من شهر ١٢ اللي فات وده طبعاً بسبب ظروف شغلي فهل هما هيطلبوا اي شهادات بكورسات في الفترة ديه ولا لأ وبالنسبة لزوجتي هل ضروري تاخد كورسات ولا عادي تتعلم هناك في كندا

شكراً جزيلاً

عزيزى ممكن توضحلى انت كنت كاتب مستوى كام فى الابليكشن ؟ وانت وصلت للمستوى الكام ؟ برضوه انت كاتب المستوى الكام للمدام ؟ وانت متوقع مقابلتك تكون امتى ؟

انا عملت المقابلة خلاص ومعايا رقم الفيدرال ومستني المديكال بإذن الله انا بس وقفت الكورسات في السنتر هل في مشكله ولا لأ

رابط هذا التعليق

hi every one ,congratulation for passing interview and obtaining CSQ

plz, i want to know when i can use francisation en ligne service

merci and best wishes

mr ramsis post

so sorry for talking english in arabic

i will try talk english as soon as bossible

i want to know when i expect file nomber couse iam afraid to not recive my mail from

رابط هذا التعليق

شكراً جزيلاً

انا عملت المقابلة خلاص ومعايا رقم الفيدرال ومستني المديكال بإذن الله انا بس وقفت الكورسات في السنتر هل في مشكله ولا لأ

صدقنى اللغة هتنفعك كتييييييييييييييييييييييير جدا هناك عشان كده ماتسبهاش

انت عارف الفرنساوى زى السبرتو :blink: اول ما تسيبوا شوية تنساه,نصيحتى كمل فى الفرنساوى لو ناوى تعيش فى كيبيك :give_rose:

ربنامعاك

رابط هذا التعليق

hi every one ,congratulation for passing interview and obtaining CSQ

plz, i want to know when i can use francisation en ligne service

merci and best wishes

Exactement après 2 mois de obtenir le CSQ, vous pourrez inscrire dans le cours francisation en linge mais attention vous devrez changer la langue de votre ordinateur pour être le français

Bonne chance

رابط هذا التعليق

Application for Permanent Residence Outside Canada

This diagram explains each step in the application process. Please contact us for more information about Application Processing Times.

Status of your applicationExplanation

IN

PROCESS

(A decision has not been made yet.) Application Received by Citizenship and Immigration Canada (CIC)

We have received your application and will review it in order of receipt. We will send you an acknowledgement letter.

Documentation Verified by CIC

We are reviewing your application to make sure it is complete and that no documents are missing. We will return incomplete applications for resubmission.

An Interview May be Required

We will review the application and decide if an interview is necessary. If so, we will inform you in writing of the date, time and location of the interview.

WITHDRAWN

(An application can only be withdrawn when it is IN PROCESS.) Application Withdrawn

You may only withdraw your application before the Visa has been issued. There are no refunds after processing has started.

DECISION

MADE

(A decision has been made at this point.) Medical Results Received by CIC

We have received your medical results. We will contact you only if additional tests are needed.

Approval Status Determined

Your application will be either approved or rejected. We will inform you of the decision in writing.

Permanent Residence Status Determined

If your application is approved, we will send you your permanent resident documentation and a letter saying what we need to finalize your permanent residence.

COMPLETE

(This is the last step in the processing of your application.) Applicant Arrives in Canada and is Granted

Permanent Residence

You will need to meet with an Immigration Officer who will verify your documents and grant you permanent residence if all is in order.

المشاركة دي تستاهل بوسة

و وردة كمان

سجلني معاكم انا لسه مكتشف التوبيك ده حالا

تقديم فيدرال 30 يونيو 2011

و ما فيش جديد لسه بس يارب

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال

اللى قدم فيدرال فى ديسمبر 2010 وحصل على الفايل

نمبر فيدرال فى فبراير 2011

يتوقع امتى وصول الميديكال له ولعائلته

شكرا

اليومين دول ان شاء الله

هما وصلوا اللي باعتين في نوفمبر 2010

تحياتي

يارب ميديكال ليا و لكل المنتظرين

كل سنة و أنتم طيبين

رمضان كريم

المتنبي

رابط هذا التعليق

لستة فيدرال ميشن يونيو 2011

micrango................................................... فبراير ٢٠١١

رمسيس...........................5/6/2011...................9/6/2011

هانى فيرى..................... 9/6/2011

ميدو.......................... 16/6/2011

ماريان.........................30/6/2011

انفويير.........................30/6/2011

ابراهيم.........................7/7/2011

شيربو...........................7/7/2011

فيلومينا.......................12/07/2011

ربنا يوفقنا جميعا وعقبال مانكتب تاريخ الفيزا :give_rose:

صبرنا يا رب

رابط هذا التعليق

آه يا هانى ، ليه الكورنر ده،،،

اذا كنت شرحت من الاول كان هيكون صعب ،لكن الطريقة بتعت الهجرة اللى انا فيها مش كيبك لكنها الجزء الفيدرالىى بعد عملية الاختيار من مقاطعة اخرى و حصولى على شهادة مشابهة لل CSQ و هذه الطريقة تسمى provincial nominee بس تروح المقاطعات الانجليزى و لانى ماليش شبه او قليلا يا اخى من يدخلون من هذا الباب الضيق لذلك قلت خلينى معاكو علشان اكون دريان الدنيا ماشى الزاى فى سفارة القاهرة ،،،

لكن كل شبه بعضه فى الجزء الفيدرالى ،،،،

رابط هذا التعليق

آه يا هانى ، ليه الكورنر ده،،،

اذا كنت شرحت من الاول كان هيكون صعب ،لكن الطريقة بتعت الهجرة اللى انا فيها مش كيبك لكنها الجزء الفيدرالىى بعد عملية الاختيار من مقاطعة اخرى و حصولى على شهادة مشابهة لل CSQ و هذه الطريقة تسمى provincial nominee بس تروح المقاطعات الانجليزى و لانى ماليش شبه او قليلا يا اخى من يدخلون من هذا الباب الضيق لذلك قلت خلينى معاكو علشان اكون دريان الدنيا ماشى الزاى فى سفارة القاهرة ،،،

لكن كل شبه بعضه فى الجزء الفيدرالى ،،،،

ياحبيبى انت منورناوبتفيدناكتير بمعلوماتك بس انت كده رايحتينى لانى كنت حاسس ان الفايل نمبر بتاعى اتاخر مقياسا بيك لكن كده انا اطمنت شويا ربنامعاك وعايز اشوفك هناديمامش فى المطاريد بس :P :blush2: وربنا يوسعلك الباب الضيق بس كده بقى مش هنشوفك فى كيبيك يا ابو الفراعين ;)

رابط هذا التعليق

طبعا مبروك لكل الحاصلين على الCSQ بس يا جماعة دى بداية المشوار الطويل اللى كلنا بداءناه من اكتر من سنة من بحث على النت و تعليم فرنساوى و جرى واره التحضير و مصاريف و الذى منه

طبعا احنا دلوقتى كلنا هندخل مرحلة الفيدرال والانتظار لحد انشاء الله الميديكال و الفيزا

ومتجمعين فى كيبيك بعون الله

انا لسه مخلص الفيدرال بتاعى و بعته امبارح

بالرغم ان ورقنا كله كان كامل و خلصان الا انى اخد اسبوعين كاملين عشان ابعته

واليكم التالى :-

الاوراق اللى مطلوبه منكم

1- الفيش لازم يكون اصل و مترجم من وزارة العدل بلاظوغلى وده بياخد 3 ايام عشان تستلمه

2- كل الورق اللى باعته فى فايل كيبيك (شهادات ميلاد /صور الباسبور /شهادة الثانوية والجامعه وبيان الدرجات بتاعهم ) بيان درجات ثانوى بيطلع من وزارة التربية والتعليم فى المنيرة بالانجليزى خلف روزاليوسف من ش القصر العينى بس هما بيحتاجه كل بيانات المدرسة الثانوى بتاعتك

3- 6 صور لكل نفر من اللى مسافرين معاك 3.5 *4.5 حسب ال CHECK LIST

4- ايصال الدفع بتاع سيتى بنك ولازم تحط منه 3 صور حسبما ورد على لسان امن السفارة الكندية

5- اصل ال CSQ اللى مكتوب عليها من تحت IMMIGRATION 2

خدوا عندكوا بقى الابليكشنس :-

Guide à l’intention des travailleurs Qualifiés

DEMANDE DE RESIDENCE PERMANENT

ANNEXE 1

RENSEIGNEMENTS ADDITIONNELS SUR LA FAMILLE

ANNEXE 5

كل دول لازم يتقدموا فى الملف بتاعك و ارجوكم اقروهم كويس

صحيح فى ورقه كده دفعت بيها فى سيتى بنك طلع عنيا عقبال ما وصلتلها هسكانها وحتهلكوا

ده سايت السفارة الكندية فى مصر http://www.canadainternational.gc.ca/egypt-egypte/

طبعا انا فى الخدمه لو حد احتاج اى حاجه , متنسوش تصلولنا

اخوكم هانى

أ/ هاني الف مبروك انا متزوج والحمد لله نجحت في 6/2011 بس في مشكلة في application 5406 ممك تبعتلي الميل الخاص او رقم التليفون علشان استفر منك عن بعض الحاجات ولك جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

طبعا مبروك لكل الحاصلين على الCSQ بس يا جماعة دى بداية المشوار الطويل اللى كلنا بداءناه من اكتر من سنة من بحث على النت و تعليم فرنساوى و جرى واره التحضير و مصاريف و الذى منه

طبعا احنا دلوقتى كلنا هندخل مرحلة الفيدرال والانتظار لحد انشاء الله الميديكال و الفيزا

ومتجمعين فى كيبيك بعون الله

انا لسه مخلص الفيدرال بتاعى و بعته امبارح

بالرغم ان ورقنا كله كان كامل و خلصان الا انى اخد اسبوعين كاملين عشان ابعته

واليكم التالى :-

الاوراق اللى مطلوبه منكم

1- الفيش لازم يكون اصل و مترجم من وزارة العدل بلاظوغلى وده بياخد 3 ايام عشان تستلمه

2- كل الورق اللى باعته فى فايل كيبيك (شهادات ميلاد /صور الباسبور /شهادة الثانوية والجامعه وبيان الدرجات بتاعهم ) بيان درجات ثانوى بيطلع من وزارة التربية والتعليم فى المنيرة بالانجليزى خلف روزاليوسف من ش القصر العينى بس هما بيحتاجه كل بيانات المدرسة الثانوى بتاعتك

3- 6 صور لكل نفر من اللى مسافرين معاك 3.5 *4.5 حسب ال CHECK LIST

4- ايصال الدفع بتاع سيتى بنك ولازم تحط منه 3 صور حسبما ورد على لسان امن السفارة الكندية

5- اصل ال CSQ اللى مكتوب عليها من تحت IMMIGRATION 2

خدوا عندكوا بقى الابليكشنس :-

Guide à l’intention des travailleurs Qualifiés

DEMANDE DE RESIDENCE PERMANENT

ANNEXE 1

RENSEIGNEMENTS ADDITIONNELS SUR LA FAMILLE

ANNEXE 5

كل دول لازم يتقدموا فى الملف بتاعك و ارجوكم اقروهم كويس

صحيح فى ورقه كده دفعت بيها فى سيتى بنك طلع عنيا عقبال ما وصلتلها هسكانها وحتهلكوا

ده سايت السفارة الكندية فى مصر http://www.canadainternational.gc.ca/egypt-egypte/

طبعا انا فى الخدمه لو حد احتاج اى حاجه , متنسوش تصلولنا

اخوكم هانى

أ/ هاني الف مبروك انا متزوج والحمد لله نجحت في 6/2011 بس في مشكلة في application 5406 ممك تبعتلي الميل الخاص او رقم التليفون علشان استفر منك عن بعض الحاجات ولك جزيل الشكر

تحت امرك يا جون باشا 01520381625

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 457
      احاول ان افي بوعدي بكتابة موضوع كيف تهاجر بدون محامي نسخة 2009 وهو طبعا لا يختلف كثيرا عن الموضوع الاساسي السابق الا في بعض التفاصيل البسيطة ساوجزها اولا يجب ان تكون وظيفتك في اللستة الفيدرال ذات ال38 مهنة مع العلم انك لو كنت تعمل في احدي تلك الوظائف سابقا (العشر سنين اللي فاتت) لمدة سنة فانه يجوز لك التقديم ليس شرطا ان تكون المهنة تقابل المؤهل نقطة الاختلاف الثانية ان التقديم الان لا يتم الي السفارة مباشرة بل وحدة في كندا اسمها CENTRAL INTAKE UNIT موجودة في نوفا سكوتشيا لها عنوان
    • 6,136
      كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع
  • أضف...