اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نبات بتحبه او بيعبر عنك

Om Zayd

Recommended Posts

هيا دي يا أركان؟

http://groups.zorpia.com/group/tree_lovers_in_alexandria/forum/277875

كانت ريحتها بتستمر طول الصيف عكس الاشجار التانية اللي بتشطب في مارس-ابريل

رابط هذا التعليق

هيا دي يا أركان؟

http://groups.zorpia.com/group/tree_lovers_in_alexandria/forum/277875

كانت ريحتها بتستمر طول الصيف عكس الاشجار التانية اللي بتشطب في مارس-ابريل

ايوة هي دي مصراوية .. أشكرك

لو عارفاها اكيد هتوافقيني ان ريحتها حلوة جدا ولها ظل واسع .. مش عارفة ليه مش منتشرة زي كتير من الاشجار اللى تستخدم للتظليل

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

مليش فيهم خالص closedeyes.gif

الصفصاف

أروق شوية و ابقى اقولكم ليه

:give_rose:

تأثير شجر الصفصاف عليا عكس الروقان تماما

بيعملي سترس فظيع blink.gif بحس كانو شجرة بتقع سلو موشن

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

النخل ,,

كل سنتيمتر فيه مهم وليه لازمه ,,

الحمد لله فيه امل ... أخيرا اتفقنا في حاجة يا تيمور :)

بهزر معاك طبعا ( احنا اتفاقنا مساحته أكبر بكتير من خلافنا في بعض رأي و الود موصول دائما بإذن الله )

بس انا فعلا بحب النخلة جدا ...

و الأجمل من النخلة هو تشبيه الرسول صلى الله عليه و سلم أنها مثل المسلم

في صحيح مسلم عن عبد الله بن عمر يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن من الشجر شجرة لا يسقط ورقها وإنها مثل المسلم فحدثوني ما هي فوقع الناس في شجر البوادي قال عبد الله ووقع في نفسي أنها النخلة فاستحييت ثم قالوا حدثنا ما هي يا رسول الله قال فقال هي النخلة قال فذكرت ذلك لعمر قال لأن تكون قلت هي النخلة أحب إلي من كذا وكذا

وشبه النخلة بالمسلم في كثرة خيرها ، ودوام ظلها ، وطيب ثمرها ، ووجوده على الدوام ، فإنه من حين يطلع ثمرها لا يزال يؤكل منه حتى ييبس ، وبعد أن ييبس يتخذ منه منافع كثيرة ، ومن خشبها وورقها وأغصانها ، فيستعمل جذوعا وحطبا وعصيا ومخاصر وحصرا وحبالا وأواني وغير ذلك ، ثم آخر شيء منها نواها ، وينتفع به علفا للإبل ، ثم جمال نباتها ، وحسن هيئة ثمرها ، فهي منافع كلها ، وخير وجمال ، كما أن المؤمن خير كله ، من كثرة طاعاته ومكارم أخلاقه ، ويواظب على صلاته وصيامه وقراءته وذكره والصدقة والصلة ، وسائر الطاعات ، وغير ذلك ، فهذا هو الصحيح في وجه التشبيه ، وقيل : وجه الشبه أنه إذا قطع رأسها ماتت بخلاف باقي الشجر

أول ماقريت عنوان التوبيك جه على بالي النخلة

غير ذكرها في سيرة الرسول صلى الله عليه وسلم كتير.... ونخلة أبو الدحداح.... وضرب المثل بيها في الكلام عن الجنة

كمان أنا بأحس إنها غير كل النباتات كده

تحمل .... عطاء ....ودايما زراعتها فيها أمل وتفاؤل لأنها بتطرح بعد سنين

رابط هذا التعليق

مليش فيهم خالص closedeyes.gif

الصفصاف

أروق شوية و ابقى اقولكم ليه

تأثير شجر الصفصاف عليا عكس الروقان تماما

بيعملي سترس فظيع blink.gif بحس كانو شجرة بتقع سلو موشن

قعديني جنبك ع الكنبة يا ديمو

انا كمان لما بصيت عليهم حسيت عارفين احساس الواحد لما يبقي عامل شعره موزمبليط و نازل ماشي يتقمع كده في الشارع و هوووب يتكب عليه ميه....يروح الشعر مليس علي وشه

اهو انا بحس معاهم كده

بس طبعا دي وجهة نظر...ممكن ميتاخدشي بيها خاااااااالص...(و خصوصا انها تحسسكوا اني بشتغل عند حلاق بعد الضهر :lol:)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

طب اول ما لقيت التوبيك افتكرت الياسمين....لان ماما بتحبه جدا...و الحقيقة بحاول اكون مطيعة لامي في حاجة واحدة في حياتها...فبحبه معاها يعني و كدهوت

بس اللي بحبه اوي من اعماق اعماقي....هو القمح

مش عشان بحب العاشورا موووووووووت و عندي استعداد اكل منها فطار و غدا و عشا

و لا عشان طول فترة ثانوي كنت بحب اعمل شعري فورمة كده اسمها ضفيرة السنبلة....كنت المميزة بيها في المدرسة...(علمتهالي بنت العتيبي احلي صاحبة سعودية عرفتها في عمري)

و لا عشان اشتغلت فترة في مشروع معونة امريكية و كان رمز المعونة سنابل قمح و فيه ايدين ووراها علم امريكي....و كنت بكره الرمز ده جدا...لاني كنت بحس ان حتي القمح بتاعنا بايديهم هما...(استقلت انا ع فكرة...يعني مش جاسوس و لا حاجة الحمد لله)

عشان بحس في تكوين القمح جمال رباني عجيب

الحبات في السنبلة لازم تخلي الواحد ياخد نفس عميق كدهوت

لو بصيت علي حقل قمح...تحس انك واقف علي منجم ذهب....قادر يتحرك مع كل نسمة هوا...بتحس انك عندك ثروة جبارة

اللون الذهبي لازم يخليك تسال نفسك...طب الجنة بقي شكلها ايه؟؟؟

بحبه عشان بيفكرني بعطاء الله اللا محدود....فيه آيه في القران بس مش متذكراها الحقيقة...اللي هي لما الواحد يعمل خير ربنا يفضل يجازيه سنابل قمح كتيرة....عطاء رباني كما يليق بعظمة الله و نتضاءل امامه جدا

بحب القمح....و بطمع في عطاء الله

و يا رب اكون بشبه السنبلة

ميرسي كتير علي الموضوع الحلو...اللي يخلي الواحد يتوحد كده مع كل نعم الكون حوالينا

مسا حضرتك...سنابل قمح...."تزيد" عليكي دايما بالخير :give_rose:

رابط هذا التعليق

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿261﴾ سورة البقرة

رابط هذا التعليق

مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّـهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿261﴾ سورة البقرة

جزاكي الله كل خير

يا ريت انا اللي اشبه حبة القمح...مش هي اللي بتعبر عني

يا ريت اكون من اللي ربنا ذكرهم في "الذين ينفقون"

يا ريت

يا ريت

يا ريت

رابط هذا التعليق

مش هتصدقي .. كنت بحكي لزيد حكاية فرخة قررت انها تزرع قمح بدل ما تاكله

و انا بحكيله .. قلتله.. الحبة الواحدة تطلع سنابل و السنبلة مليااااااانة حبوب (30-50 حبة).. شفت الفرخة شاطرة و بتفكر ازاي؟؟

و لقيت الاية الجميلة دي جت في ذهني

و فكرتني قد ايه ربنا كريم اوي

جزاكم الله خيرا على التذكرة

رابط هذا التعليق

ايه حكايتكم مع الصفصاف؟؟

شكله رومانسي جدا و هو بيميل بدلع على النيل

"بلدنا على الترعة بتغسل شعرها"

و لا يهمك يا مصراوية

رابط هذا التعليق

زهرة اللوتس المقدسه عند الاجداد الفراعين

Nelumno_nucifera_open_flower_-_botanic_garden_adelaide-400x293.jpg

اللوتس تزين أشكالها عالمنا.

جميل منظرها

تتهادى على سطح الماء

تنثر اخضرارها

وروعة أزهارها

كل أجزائها صالحه للأكل ؟!

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

النعناع ... من لم يذق نعناع المدينة المنورة .. فهو لا يعرف معنى النعناع من اصله

وعصيرة لذيذ مع الليمون

وشاي النعناع .. او الشاي الطايفي زي ما نسميه هنا .. مفيد للهضم

من فوائد النعناع :

1-يعتبر النعناع دواء منشط للقلب والدورة الدموية إذا شرب كالشاي بانتظام

كما أنه ملين للمعدة والأمعاء ومضغه يخفف من آلام الأسنان ويزيل روائح

الفم

2-للقضاء على حموضة المعدة يشرب كأس مغلي من النعناع دون إضافة السكر

3-تم استخراج خلاصة من ورق النعناع ثبت فائدتها في تهدئة الجهاز العصبي

ومكافحة آفات المعدة والجهاز الهضمي والتخفيف من الخفقان والضعف العام وطرد

الديدان من الأمعاء والتخفيف من المغص

4-النعناع يريح ا؛شاء من الغازات ويقوي عمل الكبد والبنكرياس ويسكن السعال

المستعصي ويهدئ الأعصاب وحالات الغضب وهو مزيل للأرق ومدر للبول كما أنه

هاضم جيد للطعام

5-ثبت بان النعناع يعمل على تخفيف التشنجات المعوية كما يساعد على إفراز

العصارات المعوية الهاضمة، لذا يستحب تناوله بعد الوجبات الغذائية ليساعد

على الهضم

6-النعناع يدخل في تركيب جميع المراهم الطبية المستخدمة لعلاج الأمراض

الجلدية ويساعد في تخفيف آلام الأقدام إذا وضع في الماء الساخن قبل تغطيس

القدمين فيه

7-ثبت أن النعناع مساعد أكيد في توسيع الشعب الهوائية في حالة الإصابة

بنزلات البرد لذا ينصح باستخدامه في علاج الزكام الحاد وذلك بوضع ورقة في

الماء الساخن وشربه كالشاي أو إضافة أوراقه للشاي

8-للحصول على فائدة النعناع أثناء إعداده كالشاي ينصح بعدم غلي أوراقه بل

يستحب أن يتم صب الماء المغلي على ورق النعناع وإضافة بعض السكر ثم تركه

لمدة دقائق قبل شربه....

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      اليوم العالمى لذوى القدرات الخاصة 12/3 اسمحولى فى المقالة دى أكتفى باستعراض مجموعة من الصور وكلمة أوجهها للرئيعرض المقال كاملاً
    • 6
      رسالة من الدكتور مدحت خفاجي يطالب فيها بزراعة نبات السيفيا الذي يعطي حلاوة ٣٠٠ مثل السكر العادي و ليس به أي سعرات حرارية ، و حائز على موافقة الهيئة الأمريكية الفيدرالية للأغذية و الدواء FDA و إليكم نص الرسالة :   From: medhatkhafagy@hotmail.com To: media.office8@op.gov.eg; mkhafagy43@gmail.com; barid@ahram.org.eg; elberyahmed@yahoo.com; alraay@ahram.org.eg Subject: نبات السيفيا لتحلية الشاي الصعيدي Date: Sun, 30 Oct 2016 15:01:47 +0000   اكتسب المصريون عادات سيئة من
    • 12
      دايما نسمع جملة مشهورة قوى لما يتقدملنا احنا البنات واحد بيحبنا واحنا مش مقتنعين بيه خصوصا لو كنا بنحب واحد تانى نلاقى امنا العزيزة تقول يابنتى خدي الى بيحبك ومتخديش الى انت بتحبيه؟؟؟ انا بستغرب والله طب ماهو الراجل كمان عايز يتجوز الى بتحبوا وميتجوزش الى بيحبها وبالتالى كل واحد هيروح للي بيحبه بدل ماياخد الى بيحبها والى بتحبه دي هتجوز الى بيحبها بدل ماتجوز الى بتحبه وكل واحد يتجوز الى بيحبه طب مهو كدة محدش هيتجوز حد لان كل واحد فينا بيحب واحد وفى واحد تانى بيحبها والى بيحبها دا فى واحدة تانيه
    • 42
      فى حياه كل واحد منا مشروب مابقدرش يستغنى عنه اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى انا واحد من الناس مقدرش افتح عنيا من النوم بدون الشاى .و ساده ( من غير حليب ) و كشرى ( مش فتله ) فى ناس متقدرتش تفتح عينيها من غير القهوه او النسكافيه طبعا عارفين انا كتر تناول اى مشروب بكثره مش مفيد بس العلماء بيكتشفوا كل يوم فوائد عديده للشاى و القهوه كمان مفيده جدا بس ماتتعداش فنجانين فى اليوم يايلا كل واحد يقول ايه اكتر مشروب بيحبه .. و كمان بيحبه ليه .
    • 0
      القاهرة ـ من حنان عبد الهادي: هل يمكن استخراج الفضة من غير مناجمها في الصحاري والجبال، وهل نجد في نبات ما كميات من هذا المعدن النفيس، وهل إذا حدث يكون هذا طريقا لاكتشاف الذهب من غير هذا النبات؟ الإجابة بـنعم واثقة من قبل مخترع مصري التقته «الرأي العام» واستمعت إلى اكتشافه الفضة في نبات ما اعتبره «سرا» وفجر مفاجأة ثانية هي أن «الذهب في الطريق أيضا». صاحب الاكتشاف عضو جمعية المخترعين والمكتشفين المصرية محمد عبد الله حلابوش، كشف عن أن اكتشافه وجود الفضة في أحد النباتات جاء بالصدفة مؤكدا أن هذا الن
  • أضف...