اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نبات بتحبه او بيعبر عنك

Om Zayd

Recommended Posts

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

زي ما واضح من العنوان

فيه نباتات بنحسها شبهنا

او بنحبها و نشتاق نشوفها

باختصار.. نباتك ايه؟

و يا ريت تقولنا ليه؟

و لو امكن صورة له

دمتم بخير

رابط هذا التعليق

عن نفسي باحب قوي ريحة نبات الريحان

لكن باعشق الورد البلدي الاحمر

وباحسه بيعبر عني (الورد البلدي)

اما عن صوره للنبات اللي باحبه :give_rose:

(اصل بصراحه مش باعرف ارفع صور على المنتدى) :blush2:

اما عن ليه باحبه ؟

امممممممم.................

باحس انه بيبعث على البهجه وبيخليني فرحانه ومتفائله وريحته هاديه

كمان الورد البلدي الاحمر ...

ماعتقدش ان حد فينا مايعرفش انه بيكون اول هديه من .......اغلى الناس

.

تم تعديل بواسطة rewsha
رابط هذا التعليق

روشة العزيزة

بحب الريحان جدا برده - و في الاكل كمان

:closedeyes:

اما الورد ..بحبه في الجناين.. مبحبش اقطفه

بزعل لما بيدبل في الفاز

و بيصعب عليا و هوا بيترمي

رابط هذا التعليق

وهذه هدية مني

اضغط فقط على اسم النبات الذي تحبه وتعرف على أسراره

تم تعديل بواسطة amgadibrahim

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

عموما انا بحب كل النباتات والزهور موت

ومش باحب حد يقطفه من الجناين لكن كمان باحب اشوفه عند محلات بيع الورد منظره جميل جدا

بس مش عارفة زمان كنت مرتبطة بنبات معين اسمه الكوليس يمكن عشان دا اكتر نبات منتشر فى حدايق اسكندرية

وقتها خصوصا منطقة الشلالات وساعة الزهور الوجودة هناك

ودى صورته

رابط هذا التعليق

ودى تشكيلة تانية منه

معروف نبات الكوليس باسم نبات ( السجاد )

عشب معمر يربي في أصص نظراً لجمال أوراقه الزخرفية وساقه جوفاء مربعة سهلة الكسر وأوراقه بيضة مسننة جيملة الألوان وهو يخرج

أزهار في الشتاء والربيع ويتكاثر النبات بالعقلة الطرفية في الربيع والخريف حيث تؤخذ العقل من أطراف الأفرع وتغرس في الرمل المخلوط

بالبتموس وبعد تكوين الجذور يتم نقلها الى إصص مناسبة ويحتاج نبات الكوليس الى رطوبة كافية لتكوين الجذور ، كما يحتاج الى التسميد

بالأسمدة النيتروجينية لزيادة نموه الخضري مع ضرورة قص الأفرع بعد أن يبلغ طول النبات 15 سم وذلك بهدف تشجيع النموات الجانبية وانتاج جيدة كما هو يحتاج الى ضوء كاف لأظهار الوان الاوراق

تم تعديل بواسطة Hend ali
رابط هذا التعليق

النخل ,,

كل سنتيمتر فيه مهم وليه لازمه ,,

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

نخل البلح من اكثر الحاجات اللي افتقدتها لما سافرت

بالذات منظره على شط النيل

و طول طريق القطار

حقوق الملكية تخصني انا يا ام زيد

رابط هذا التعليق

الصفصاف

أروق شوية و ابقى اقولكم ليه

:give_rose:

عشان ايام الطفولة كنتوا بتلعبوا استغماية وتستخبوا فيه ,,

صح ! :happy:

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا على الهدية

بس معرفناش .. نبات حضرتك المفضل و ليه و كده يعني؟

:protest:

أصل بصراحة كل صفة ولها نبات مختلف

يعني يوجد النبات المفضل من حيث الرائحة

وواحد آخر من حيث الشكل

وآخر من حيث اللون

وكمان واحد من حيث الطعم

لو خلطت كل دول مع بعض

يطلع نباتي المفضل

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

الملوخية

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

النخل ,,

كل سنتيمتر فيه مهم وليه لازمه ,,

الحمد لله فيه امل ... أخيرا اتفقنا في حاجة يا تيمور :)

بهزر معاك طبعا ( احنا اتفاقنا مساحته أكبر بكتير من خلافنا في بعض رأي و الود موصول دائما بإذن الله )

بس انا فعلا بحب النخلة جدا ...

و الأجمل من النخلة هو تشبيه الرسول صلى الله عليه و سلم أنها مثل المسلم

في صحيح مسلم عن عبد الله بن عمر يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن من الشجر شجرة لا يسقط ورقها وإنها مثل المسلم فحدثوني ما هي فوقع الناس في شجر البوادي قال عبد الله ووقع في نفسي أنها النخلة فاستحييت ثم قالوا حدثنا ما هي يا رسول الله قال فقال هي النخلة قال فذكرت ذلك لعمر قال لأن تكون قلت هي النخلة أحب إلي من كذا وكذا

وشبه النخلة بالمسلم في كثرة خيرها ، ودوام ظلها ، وطيب ثمرها ، ووجوده على الدوام ، فإنه من حين يطلع ثمرها لا يزال يؤكل منه حتى ييبس ، وبعد أن ييبس يتخذ منه منافع كثيرة ، ومن خشبها وورقها وأغصانها ، فيستعمل جذوعا وحطبا وعصيا ومخاصر وحصرا وحبالا وأواني وغير ذلك ، ثم آخر شيء منها نواها ، وينتفع به علفا للإبل ، ثم جمال نباتها ، وحسن هيئة ثمرها ، فهي منافع كلها ، وخير وجمال ، كما أن المؤمن خير كله ، من كثرة طاعاته ومكارم أخلاقه ، ويواظب على صلاته وصيامه وقراءته وذكره والصدقة والصلة ، وسائر الطاعات ، وغير ذلك ، فهذا هو الصحيح في وجه التشبيه ، وقيل : وجه الشبه أنه إذا قطع رأسها ماتت بخلاف باقي الشجر

رابط هذا التعليق

اشكرك يا عادل ولك في القلب اكثر ,,

الحمد لله ان جعل هواي على مثل ضربه رسول الله ,,

رابط هذا التعليق

عيونك أمهات .. وبيوت

وحضنك ضل شجرة توت

وقلبى.. لو ف أخر الكون

يجيلك ...حتى لو بيموت

((غناء حسن عبد المجيد وحميد الشاعرى))

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

من وانا في ثانوي وكان في مدرستي خميلة مكسوة بنبات الياسمين .. رائحته رائعة جدا

وافتكر كان في شارعنا وبعيد شوية عن بيتنا شجرة كبيرة جدا لها زهور شكلها هش قوي اسمها - دقن الباشا-

كنت احب امشي قريب منها دايما لرائحتها الرائعة

مشفتش زى الشجرة دي في مكان تاني

اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعف عنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      اليوم العالمى لذوى القدرات الخاصة 12/3 اسمحولى فى المقالة دى أكتفى باستعراض مجموعة من الصور وكلمة أوجهها للرئيعرض المقال كاملاً
    • 6
      رسالة من الدكتور مدحت خفاجي يطالب فيها بزراعة نبات السيفيا الذي يعطي حلاوة ٣٠٠ مثل السكر العادي و ليس به أي سعرات حرارية ، و حائز على موافقة الهيئة الأمريكية الفيدرالية للأغذية و الدواء FDA و إليكم نص الرسالة :   From: medhatkhafagy@hotmail.com To: media.office8@op.gov.eg; mkhafagy43@gmail.com; barid@ahram.org.eg; elberyahmed@yahoo.com; alraay@ahram.org.eg Subject: نبات السيفيا لتحلية الشاي الصعيدي Date: Sun, 30 Oct 2016 15:01:47 +0000   اكتسب المصريون عادات سيئة من
    • 12
      دايما نسمع جملة مشهورة قوى لما يتقدملنا احنا البنات واحد بيحبنا واحنا مش مقتنعين بيه خصوصا لو كنا بنحب واحد تانى نلاقى امنا العزيزة تقول يابنتى خدي الى بيحبك ومتخديش الى انت بتحبيه؟؟؟ انا بستغرب والله طب ماهو الراجل كمان عايز يتجوز الى بتحبوا وميتجوزش الى بيحبها وبالتالى كل واحد هيروح للي بيحبه بدل ماياخد الى بيحبها والى بتحبه دي هتجوز الى بيحبها بدل ماتجوز الى بتحبه وكل واحد يتجوز الى بيحبه طب مهو كدة محدش هيتجوز حد لان كل واحد فينا بيحب واحد وفى واحد تانى بيحبها والى بيحبها دا فى واحدة تانيه
    • 42
      فى حياه كل واحد منا مشروب مابقدرش يستغنى عنه اكيد كلنا كمصريين بنحب الشاى بطريقه عجيبه و حتى لما حد يجى يعزم حد يقوله تعالى اشرب شاى انا واحد من الناس مقدرش افتح عنيا من النوم بدون الشاى .و ساده ( من غير حليب ) و كشرى ( مش فتله ) فى ناس متقدرتش تفتح عينيها من غير القهوه او النسكافيه طبعا عارفين انا كتر تناول اى مشروب بكثره مش مفيد بس العلماء بيكتشفوا كل يوم فوائد عديده للشاى و القهوه كمان مفيده جدا بس ماتتعداش فنجانين فى اليوم يايلا كل واحد يقول ايه اكتر مشروب بيحبه .. و كمان بيحبه ليه .
    • 0
      القاهرة ـ من حنان عبد الهادي: هل يمكن استخراج الفضة من غير مناجمها في الصحاري والجبال، وهل نجد في نبات ما كميات من هذا المعدن النفيس، وهل إذا حدث يكون هذا طريقا لاكتشاف الذهب من غير هذا النبات؟ الإجابة بـنعم واثقة من قبل مخترع مصري التقته «الرأي العام» واستمعت إلى اكتشافه الفضة في نبات ما اعتبره «سرا» وفجر مفاجأة ثانية هي أن «الذهب في الطريق أيضا». صاحب الاكتشاف عضو جمعية المخترعين والمكتشفين المصرية محمد عبد الله حلابوش، كشف عن أن اكتشافه وجود الفضة في أحد النباتات جاء بالصدفة مؤكدا أن هذا الن
  • أضف...