اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشتباكات عنيفة بين معتصمي ماسبيرو ومجهولين

Recommended Posts

فرق تسد

إمضاء .. العصابة

ملاحظة:

السيد سيتنازل عن 140 ميليون والسيدة ستتنازل عن 20 مليون

أما الشئ الجميل أن مصطفى الفقى ضد محاكمة مبارك

والناس مازالوا يحاربون "عفريت العلبة"

تحياتى

الجهل أصل كل بلاء ، ومنبع كل نقيصة

رابط هذا التعليق

• الردود 81
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

اخى زهيرى بارك الله فيك

ممكن تفهمني بتتحداني على اي اساس؟ يعني ايه دلائلك و براهينك ان اللي حرق مش مسلم و لا سلفي؟

مجرد كلمات كالكلمات على رأي الاخ نذار قباني

انا عن نفسي لا املك دليل عن الفاعل لذلك لا اتحدى و لكن سوء العلاقه بين الفريقين بيكون عندي استنتاج و توقع للفاعل (بدون تأكيد)

اما انت فتأكيداتك ليس لها اي معنى يابو عمر لأنها لا تعدوا كونها اكثر من امنيات

ده اولا

ثانيا لو استغفر الله العظيم مره دخلت مواقع المسيحيين حتلاقي الاغلبيه منهم مقتنعيين تماما ان السلفيين هم اللي حرقوا الكنايس

اخرج من البوتقه المقفوله عليك يابو عمر و عيش الواقع

لا مش كلمات يا زهيرى

دى تحقيقات نيابه و تصريح وزير الداخليه و لا دول مش كفايه بالنسبه لك

و ها تقتنع بمواقع المسيحيين المقتنعين تماما ان السلفيين هم اللى حرقوا الكنايس براحتك..

ده حتى البرامج الحواريه فى الفضائيات التابعه لساويرس و غيره و المعروف خلفياتها ظهرت الحقيقه

عليها من انه لا علاقه للسلفيين تحديدا ..تحديدا ..يا زهيرى و يمكنك الرجوع مثلا لكلام خالد صلاح رئيس تحرير

اليوم السابع و لكلام و مقال بلال فضل عن هذا الموضوع

يبقى مين إللى حابس نفسه فى بوتقه المواقع المسيحيه و بيعتبرها مصدر اخباره إللى بيبنى عليها موقفه .

كلامي كله كان موجه لابو عمر في اننا لازم نعرف شركائنا في الوطن حاسين بإيه و شاعرين بإيه و نتصرف على هذا الأساس

مش نفكر بشكل احادي مابيشوفش غير افكاره بس

انا عن نفسي ضد الاعتصامات في الوقت الحالي

لكن كمان دول بشر و اتحرقلهم عدة دور عباده في فتره قصيره

و مشاعرهم ملتهبه جدا

و مع ذلك كانوا حكماء من وجهة نظري و لم يقابلوا الفعل بمثله

نعم.. نعم حكماااااااء ؟؟!!

أومال مين اللى بيقطع الطريق و يحرق الكاوتش و قافل الكورنيش فى القاهره و اسكندريه

و بيتظاهر و بيستنجد بامريكا

و هى الاعتصامات بالشكل ده

طيب النهارده نازلين ضرب فى الكل من الجيش حتى مصورى الفضائيات

و المصيبه إن البابا كما نشر موقع الدستور سحب طلبه بفض بلطجه ماسبيرو

عارف معنى كده إيه يا اللى بتتلقى معلوماتك من مواقع مسيحيه ؟؟ ;)

.

بالمناسبه اكثر من يعرف احساس شركاء الوطن و يتصرف بناء على ذلك هم المسلمين و سلفييهم خصوصا

لأن هذا دين يدينون به الى الله و ليس للارض او الوطن ..لوجه الله يا زهيرى و امامك تاريخ عريض

من حسن الجوار و حسن المعامله هو السائد و حتى الان و يكفيك ما فعله الطرفان مع بعضهما فى ميدان التحرير

حيث كان فيه المسيحيين الحقيقييين و ليس اتباع متطرفى الكنيسه التى حرمت على اتباعها الثوره

و التظاهر و لكن المسيحيين المخلصين المصريين بحق استجابوا لنداء العقل و الواجب ووقفوا فى الميدان مع اشقائهم المسلمين و صلوا بجانبهم فى امان و حموهم اثناء صلاتهم و مات منهم من مات معهم ..

هؤلاء هم المسيحيين الذين جاورناهم و عايشناهم سنين طوال اما البلطجيه فى ماسبيرو و من قبلها فى العمرانيه

و قبلها فى ساحه الكاتدرائيه و الذين تستقى اخبارهم من المواقع الوحشه ..فمصيرهم الى زوال ..يا زوهيرى .

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

أيام ثورة 25 يناير كان هناك خبر أن السلفيين يحمون كنيسة بسيناء من هجوم بالأربيجيه

كنت ببحث عن الخبر فدخلت على رابط لمنتدى للأقباط ينقل الخبر ، المهم أني وجدت ردود أفعال الأقباط البسطاء فرحة عارمة بالخبر وظهور مشاعر وطنية نبيلة منهم تجاه السلفيين الذين حموا كنائسهم، بالرغم من أنه كانت توجد مداخلات في التعقيب على الخبر متوجسة وتحفز على الحذر من الخبر ..

الخلاصة أننا لا نختلف أن الأقباط المصريين البسطاء ناس أنقياء وفي منتهى الذوق والأخلاق والأخوة وحب الوطن

ولكن هناك يد خفية تلعب وتريد تأجيج كراهية الأقباط سواء للإسلاميين بشكل عام أو السلفيين في الوقت الحالي ، وهي المستفيد من حالة الإنقسام ، للدفع نحو غرض ما

لدي دلائل تؤكد الإشارة إلى : أشخاص + تيار فكري ، أنهم هم أصحاب اليد في تأجيج الكراهية والخوف لدى الأقباط

ولكني أحتفظ بها درء للفتنة

تحياتي ...

مش معاك لازم نوضح الحقايق عشان نواجه

لكن الكلام بالمتداري كدا الناس مش هاتصدق

عاوزين ادلة نقدمها و تحليلات منطقية عشان نقدر نواجه اللي بيحصل

صدقني هو دا الحل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى زهيرى بارك الله فيك

ممكن تفهمني بتتحداني على اي اساس؟ يعني ايه دلائلك و براهينك ان اللي حرق مش مسلم و لا سلفي؟

مجرد كلمات كالكلمات على رأي الاخ نذار قباني

انا عن نفسي لا املك دليل عن الفاعل لذلك لا اتحدى و لكن سوء العلاقه بين الفريقين بيكون عندي استنتاج و توقع للفاعل (بدون تأكيد)

اما انت فتأكيداتك ليس لها اي معنى يابو عمر لأنها لا تعدوا كونها اكثر من امنيات

ده اولا

ثانيا لو استغفر الله العظيم مره دخلت مواقع المسيحيين حتلاقي الاغلبيه منهم مقتنعيين تماما ان السلفيين هم اللي حرقوا الكنايس

اخرج من البوتقه المقفوله عليك يابو عمر و عيش الواقع

لا مش كلمات يا زهيرى

دى تحقيقات نيابه و تصريح وزير الداخليه و لا دول مش كفايه بالنسبه لك

و هي النيابه حققت في كل الكنايس اللي اتحرقت يابو عمر؟؟؟ :)

و ها تقتنع بمواقع المسيحيين المقتنعين تماما ان السلفيين هم اللى حرقوا الكنايس براحتك..

انت بتتبلى عليا يا جدع انت؟؟؟ انا قولت انك لازم تشوف و تفهم اللي قصادك بيفكر ازاي مش تقتنع برأيه ..شوفت انت غير حيادي و بتفهم اللي يريحك بس ازاي؟

عليها من انه لا علاقه للسلفيين تحديدا ..تحديدا ..يا زهيرى و يمكنك الرجوع مثلا لكلام خالد صلاح رئيس تحرير

اليوم السابع و لكلام و مقال بلال فضل عن هذا الموضوع

و هم دول مصادر معلوماتك و ادلتك؟؟؟؟ :P

الموضوع واضح يابو عمر و الكنايس اللي اتحرقت كتير و معظمها لم يتم فيها التحقيق فبلاش تتعامل مع عقلي باستصغار لو سمحت و كلمني على اني بفهم شويه

يبقى مين إللى حابس نفسه فى بوتقه المواقع المسيحيه و بيعتبرها مصدر اخباره إللى بيبنى عليها موقفه .

حسبي الله و نعم الوكيل فيك يا أخي :) ...عموما انت برضه اللي حابس نفسك في البوتقه دي

كلامي كله كان موجه لابو عمر في اننا لازم نعرف شركائنا في الوطن حاسين بإيه و شاعرين بإيه و نتصرف على هذا الأساس

مش نفكر بشكل احادي مابيشوفش غير افكاره بس

انا عن نفسي ضد الاعتصامات في الوقت الحالي

لكن كمان دول بشر و اتحرقلهم عدة دور عباده في فتره قصيره

و مشاعرهم ملتهبه جدا

و مع ذلك كانوا حكماء من وجهة نظري و لم يقابلوا الفعل بمثله

نعم.. نعم حكماااااااء ؟؟!!

طبعا حكماء لأن لو الموضوع اتعكس كان المتشددين و المتطرفين من دينك ولعوا في كل كنايس مصر

أومال مين اللى بيقطع الطريق و يحرق الكاوتش و قافل الكورنيش فى القاهره و اسكندريه

مسلمين و مسيحيين بس انت بتشوف سطر و تفوت سطر

و بيتظاهر و بيستنجد بامريكا

انا ضد الاستنجاد بالخارج بس متأكد من ان الآيه لو اتعكست متطرفينك حيستنجدوا بالجن الازرق مش امريكا بس

و هى الاعتصامات بالشكل ده

طيب النهارده نازلين ضرب فى الكل من الجيش حتى مصورى الفضائيات

و المصيبه إن البابا كما نشر موقع الدستور سحب طلبه بفض بلطجه ماسبيرو

و ياما المتطرفين المسلمين ضربوا و قتلوا و كسروا انت مش عايش في مصر ولا ايه؟؟؟:)

عارف معنى كده إيه يا اللى بتتلقى معلوماتك من مواقع مسيحيه ؟؟ ;)

حسبي الله و نعم الوكيل فيك تاني smk:

.

بالمناسبه اكثر من يعرف احساس شركاء الوطن و يتصرف بناء على ذلك هم المسلمين و سلفييهم خصوصا

لأن هذا دين يدينون به الى الله و ليس للارض او الوطن ..لوجه الله يا زهيرى و امامك تاريخ عريض

من حسن الجوار و حسن المعامله هو السائد و حتى الان و يكفيك ما فعله الطرفان مع بعضهما فى ميدان التحرير

حيث كان فيه المسيحيين الحقيقييين و ليس اتباع متطرفى الكنيسه التى حرمت على اتباعها الثوره

كلام انشائي معاد و مكرر كثيرا و لا نرى منه على ارض الواقع الا نادرا فمفيش داعي نكتر من النظري و نسيب العملي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مش معاك لازم نوضح الحقايق عشان نواجه

لكن الكلام بالمتداري كدا الناس مش هاتصدق

عاوزين ادلة نقدمها و تحليلات منطقية عشان نقدر نواجه اللي بيحصل

صدقني هو دا الحل

حاضر ..

دى بعض الحيثيات التي وردت في حكم مجلس الدولة في قضية عزل الرئيس السادات للبابا شنودة في الدعوى رقم 934 لسنة 36 قضائية عام 1982 ، ركزي على المظلل بالأحمر

1- محاولة فرض استقلال الكنيسة عن الدولة ومؤسساتها الدستورية والسعى نحو إضفاء الصفة السياسية على منصب البطريرك ومحاولة تحدى القوانين القائمة فى مجال بناء الكنائس وإقامة الكليات الإكليرية وتوسيع الأديرة

2-استثمار الخلافات الفردية والحوادث العادية لتصوير الموقف على أنه صراع طائفى والمطالبة ببعض المطالب الطائفية

3-إعلان الصوم للضغط على المسئولين

4-استغلال قنوات الاتصال بين الكنيسة وتجمعات الأقباط فى الخارج كقوة ضاغطة على الرأى العام العالمى لتحقيق المطالب المذكورة

5-إرسال خطابات للمسئولين فى الدولة لتمثيل الأقباط بنسبة عددية كبيرة

6-تعبئة مشاعر المسيحيين ضد المسلمين

7- الشائعات عن تكاثر أعمال التعدى على المسيحيين فى مصر للتشكيك فى استقرار البلاد وإثارة الرأى العام العالمى لتشويه سمعة مصر فى الخارج

8-تحريض أبناء الطائفة على تخزين الأسلحة والاستعداد لمواجهة عزم المسلمين مهاجمتهم .

أما التيار العلماني فلا شك أنه أكبر المستفيدين من مثل النفخ في نار هذه الأحداث وتأجيجها لأنها تمثل قوة دفع نحو مزيد من العلمانية وعزل الدين عن الدولة

ويبدو هذا واضحا جليا في إسهامات الإعلام العلماني في تأجيج الأمور ومحاولة إلصاق التهمة بالسلفيين ، ولا يضر حتى لو تم إلصاقها بهم في البداية ثم بعد ذلك يكذب الخبر.

رابط هذا التعليق

و الحل؟

قصاد دا بقى قام السادات بطلق ايد الجماعات اسلامية

و ناس كتير منهم قامت بنفس الدور و شحن المسلمين على المسيحين

كتير من اللي مكتوب في دعوى الحكم انا شايفة انه اتنفذ بالحرف

طيب و الحل؟

رابط هذا التعليق

و الحل؟

طيب و الحل؟

الحل من وجهة نظري ان الكل يعترف انه مخطئ

الطرفين اخطأوا بنسب مختلفه

مفيش طرف بريئ

لو وصلنا للنقطه دي و ابتدينا من جديد مع تعلم عدم تكرار الخطأ حيبقى كله تمام

انما لعبة احنا ملايكه و هم الشياطين زي ما ابو عمر بيحب يلعب دايما فدي لعبه حتودينا كلنا في داهيه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

و الحل؟

طيب و الحل؟

الحل من وجهة نظري ان الكل يعترف انه مخطئ

الطرفين اخطأوا بنسب مختلفه

مفيش طرف بريئ

لو وصلنا للنقطه دي و ابتدينا من جديد مع تعلم عدم تكرار الخطأ حيبقى كله تمام

انما لعبة احنا ملايكه و هم الشياطين زي ما ابو عمر بيحب يلعب دايما فدي لعبه حتودينا كلنا في داهيه

السلام عليكم

يا مفترى :P انا قلت فين إن إحنا ملايكه و هم الشياطين

انا مسلم يا محمد و دينى يأمرنى بالعدل مع البشر كلهم كافرهم و مؤمنهم

و مداخلاتى موجوده و خلاصتها انا انادى بالعدل الذى امر به الله عز و جل

و لو عندك دليييييل واحد على غير ذلك عليك به .

.

الشئ الطيب هو بدايه التغير العام للموقف من الكنيسه و الجناح المتطرف فيها

رغم وجود بقايا مجاملات للعهد السابق

إلا ان الشعور العام و الانطباع العام يوحى ببدايه تغير فى النظره العامه للسبب الحقيقى للفتنه

و انه ظهر جليا حقيقه مسئوليه السلفيين عن الحوادث التى الصقت بهم

و الاجمل الظهور الجلى لحقيقه شعور و تصرفات الكنيسه المصريه ممثله فى البابا و اتباعه

و وجود حاله استياء عامه لدى الشعب بما فيهم المسيحيين من تصرفات الكنيسه و هذا لعمرى هو بدايه

التغيير و لا استبعد ان نجد يوما ما مظاهرات امام و داخل الكنيسه من المسيحيين الشرفاء

يطالبون برحيل التيار المتطرف الذى أذى المسيحيين انفسهم و باقى الشعب فتره طويله

ادت الى ما نراه الان حتى وصل الامر الى الاستقواء بالخارج هكذا عينى عينك دون خجل او مواربه

فالحمد لله الذى فضحهم .

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

و هي دي محتاجه شرح يا زهرة الجبل؟

حطي نفسك مكانهم (و فكري زي ما بيفكروا) و خلي عندك نفس قناعاتهم الحاليه و شوفي حتتصرفي ازاي

الناس دي كم كبييير منهم معتقد تماما ان السلفيين المسلميين هم اللي حرقوا الكنايس (بصرف النظر عن حقيقة الفاعل و دينه)

المهم هم او الكثير منهم يعتقدون ذلك

و رغم ذلك جمحوا غضبهم و سيطروا على اعصابهم و لم يردوا الصاع بالمثل

يبقى اقل شيئ نشكرهم على رزانة عقلهم و عدم تهورهم و حكمتهم

عيب نعمل كده؟

أيوه عيب

لما تبقى بتتكلم عن مجموعه لا تمثل إلا نفسها واقفه تطالب بالتدخل الخارجي و عاوزه أمريكا تدخل تحميهم يبقى عيب عليهم و عاللي عاوز يشكرهم

لما تبقى بتتكلم عن مجموعه لا تمثل إلا نفسها واقفه تطالب بإستقلال المسيحيين و يبقى قضاءهم ذاتي و كأنهم عاوزين دوله داخل دوله و تفكيك نسيج وطني واحد خيوطه خيط مسلم و الآخر مسيحي يبقى عيب عليهم و عاللي عاوز يشكرهم

لما تبقى بتتكلم عن مجموعه لا تمثل إلا نفسها تتسبب في كل هذه البلبله في هذا الوقت الحرج سواء بقى كان بسوء نيه و بسابق إصرار و ترصد للإساءه للبلد أو حتى بجهل و غباء و مجرد حب ذات و تفضيل مصالح شخصيه على الوطن .. يبقى عيب عليهم و عاللي عاوز يشكرهم

تعرف حضرتك الكارثه فين ؟

الكارثه إن حتى لو سلمت لكلامك و آمنت بوجهة نظرك إنهم معذورين و عذرهم إنهم مقتنعين إن المسلمين أعدائهم و حقهم يحرقوا المساجد .. يبقى لازم أمام هذا العذر يظهر الواجب

يعني علشان أعذرهم بسبب ضغط الغضب يبقى واجبي أنا بقى كمواطن لست واقع تحت تأثير هذا الضغط الذي أراني الحق بعين زائغه إني أروح أقف قدامهم و أقول لهم لأ .. كده غلط .. مش دي الحقيقه و لا اللي انتوا بتعملوه ده هو الصح

يعني لو أنا شايفاه مواطن مصري مخلص لكنه واقع تحت صدمة الغضب يبقى أنا أروح أمسكه من كتفه و أهزه كده و أفوقه و أقول له إصحى بقى البلد هتولع

أفهمه إن ده غلط و أعلمه الصح إيه و ازيل عنه هذه الصدمه المزعومه و أبدله عين فطنه بدلاً عن عينه التي أغشاها الغضب

مش أقول أروح أسقف له و أرفع له القبعه و أشكره !!!!!

هو خلاص يعني الموازين إلى هذه الدرجه أصبحت مختله و لا مقياس لها

هؤلاء ليسوا كما تصورهم حضرتك مجموعه من العقلاء اللذين سيطروا على غضبهم و لم يحرقوا المساجد في ظل قناعتهم إن السلفيين هم من أحرقوا الكنائس

لا خالص

دول مجموعه إرتأت أن الإصتياد في الماء العكر الآن قد يحقق لهم أهداف لن تتحقق في جو الإستقرار و الهدوء الذي ينشده الجميع

إختاروا الوقت الحالي بالتحديد على كل ما فيه من نقاط ضعف تحتاج من الجميع إلى الترميم .. و بدل الترميم أخذوا في الضغط و كأنهم يهددون .. إما إحداث ثقوب جديده في جسد الوطن المهترئ أو أن تعطونا ما تعرفون أننا لا نستحقه .. فقط لإتقاء شرنا

يريدون تحقيق أهداف أكبر من حقوقهم كمواطنين مصريين عاديين بغير النظر لديانتهم

مش هم دول مسيحيين مصر .. و حط تحت دي ملايين الخطوط برضه .. مش هم دول مسيحيين مصر

دول قله منهم و أسوء من فيهم

و لازم نتعامل معاهم بحزم

خصوصاً بعد ما أكثر من جهه أثبتت أن الإعتداء على اكنائس كان بإيدي ليست صفتها المميزه هي الإسلام .. بل إحداث الفتنه و الوقيعه

يعني أنا علشان أنقاد لها و أسير على المخطط الذي رسمته هذه الأيدي بعد وضوح نواياها لي أصبح لست بأفضل منهم في شئ و أصبح جذء منهم

من الآخر معدش غير التصرف بحزم ... لمصلحة مصر قبل كل شئ .. لازم الجيش يعطيهم مهله

لازم يقول لهم أمامكم مهله فليذهب العاقل الفطن الذي همه على مصلحة بلده منكم إلى بيته و يطفئ نار الفتنه .. و ليبقى البقيه الباغيه التي لا هم لها إلا الخراب مكانهم و على الجيش التعامل مع المتمسك بالإعتصام بعد إنتهاء المهله

و علشان محدش يقول يعني إيه التعامل معهم ... فأنا وجهة نظري أن كل من يثبت عليه تهمة إحداث شغب أو إثارة الفتن في المرحله التي نمر بها الآن لا يجوز التعامل معه بغير الإعدام علناً

حتى يكون عبره لمن لا يعتبر

أم كريم

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

http://100fm6.com/vb/showthread.php?t=307645

نص مطالب الأقباط

قبل فض الأعتصامات

مطالب الاقباط

1- رجوع جميع القبطيات المخطوفات والمختفيات

2- فتح جميع الكنايس المغلقة والعمل فيها

3- تغيير هويات المتنصرين حالاً من السجلات المدنية

4- رجوع لجنة الأرشاد والنصح لكل متأسلم ومتنصر

5- ألغاء الخطاب الاسلامي الذي يحرض علي قتل وارهاب الغير

6- عمل قانون للحرية الدينية والأعتقاد وعدم التميز بين أبناء الوطن

7- حماية الكنايس من قبل الدولة لعدم الارهاب عليها

8- عمل قانون يجرم التحريض والفتنة وسب وقتل وارهاب وتكفيرالغير

9- عمل الأقباط فى الوظائف العليا للعمل فى وطنهم أسوة بغيرهم

10- محاسبة جميع اللذين هدموا الكنايس وقتلوا الأقباط من الكشح حتي أمبابة

11- أخذ موافقة الأقباط فى الحرب والسلم لانهم أبناء الوطن الاصليين

12- عمل دستور جديد وألغاء المادة الثانيه من الدستور فوراً والعمل لدولة مدنية

13- وقف أشهار المتأسلمين والرجوع للكنيسة أحتراماً قبل الأشهار

14- عدم التعتيم علي كل مايحدث داخل الوطن وأخص بهذا التليفزيون

15- قانون حرية بناء دور العباة لجميع أطياف الشعب المصري

16- ألغاء خانة الديانة من بطاقة الهوية ويكتب مصري لعدم التميز بين الشعب

17- ألغاء التزوير فى الأنتخابات كما حدث في السابق وأخرها الأستفتاء للدستور

18- ألغاء البرامج الدينية التي تحرض علي الفتنه والتعصب من المسلمين

19- تجنب الدين عن السياسة وفصلها في ظل الدولة المدنية

20- لاتهاون فى هذة المطالب والا سنهجر ونُقتل ويتم الانتهاء علي الاقباط -

أرجوا المطالبه بالحماية الدولية لتحقيق المساواة وعدم أهدار كرامة القبطي فى بلدة

وكفانا وعوود بلا حدوود كفانا ذل ومهانة فالموت لنا جميعاً أو السلام بيننا جميعا

افيقوا وأصحوا نحن لانريد دماء بل نريد العيش فى سلام

المسيح نور العالم ونحن أبناء اله الكون لانخاف من الشياطين

لان لنا عزاء من رب الأرباب وملك الملوك

وكل من يستهين بالمطالب سيكون

خائن للوطن ويٌحاسب

طيب بالله عليكم دا كلام وليه دلوقتي ؟ويعني ايه هانستنجد باسرائيل؟

لازم المجلس العسكري ياخد قرار فوري ويسيطر على الوضع .علشان نعرف من هم مثيري الفتنه

تم تعديل بواسطة قاهريه
رابط هذا التعليق

نص مطالب الأقباط

قبل فض الأعتصامات

مطالب الاقباط

10- محاسبة جميع اللذين هدموا الكنايس وقتلوا الأقباط من الكشح حتي أمبابة11- أخذ موافقة الأقباط فى الحرب والسلم لانهم أبناء الوطن الاصليين

خائن للوطن ويٌحاسب

طيب بالله عليكم دا كلام وليه دلوقتي ؟ويعني ايه هانستنجد باسرائيل؟

لازم المجلس العسكري ياخد قرار فوري ويسيطر على الوضع .علشان نعرف من هم مثيري الفتنه

الكلام ده بجد؟؟..

عاوزين نتأكد أولا قبل ما نحط أي تعليقات..عشان التعليقات هتبقي قاسية حبتين

تم تعديل بواسطة Alattar

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

الكلام ده بجد؟؟..

عاوزين نتأكد أولا قبل ما نحط أي تعليقات..عشان التعليقات هتبقي قاسية حبتين

حبتين ...بس ؟

اقسم بالله انا مارضيت اكتب حرف واحد بعد ماقراْت المطالب دي

وقلت اهدى شويه علشان مااكتبش حاجه تزعل حد مني

واقصد بكلمة تزعل حد ...لفظ يكون وحش

منك لله يا ميكل يا منير ....قادر عليك ربنا

رابط هذا التعليق

يلا

حضرتك فين بقى دلوقت يا أستاذ زهيري علشان تشكرهم براحتك

تعالى شوف المطالب

ودي كمان هديه

شوف البهوات اللي بيطلبوا الحمايه الدوليه

وصلت الـ .. بصراحه مش لاقيه كلمه لائقه لوصفهم ..

بيقولوا هيطلبوا الحمايه من إسرائيل كمان مش من أمريكا و بس

عاوزين يتفرجوا على فيلم ليلة سقوط القاهره

رجل دين مسيحي و بيقول في المكرفون للجميع لا هنفتح الشارع ده و لا هنفتح الشارع ده و لا هنفض الإعتصام

لأن إحنا معندناش ثقه في الناس اللي قعدنا معاهم

طب عاوز إيه سيادتك علشان ترجعلك الثقه؟

حسبنا الله و نعم الوكيل

أنا مش هعلق على مدى سخف و وقاحة المطالب

أنا عندي مطلب واحد دلوقتي

الجيش لازم يتعامل بحزم مع الموقف لإنهاء المهزله دي

هؤلاء لا يستحقون الصبر عليهم أكثر من ذلك لأنهم لا يعتبرون ... بل يتمادون من خطأ إلى الأفدح .. و البلد بصراحه مش ناقصه

بس صحيح هو فين المصدر ؟ هل هذه المطالب مقدمه بشكل رسمي

رابط هذا التعليق

مش عارفه الفيديو في المشاركه السابقه مش ظاهر ليه ؟

عموما ده هو الرابط

http://www.youtube.com/watch?v=40ajCY6TS3M

و بعد إذن حضرتك يا أستاذ غريب ممكن توضح وجهة نظرك؟

فين النفع هنا ؟

ربنا يكرمك يمكن نتفاءل إحنا كمان

تم تعديل بواسطة زهرة الجبل

رابط هذا التعليق

بعد اعادة قراءة المطالب مرة تانية بعد ما هديت لانها لاول وهلة ترفع الضغط في ثواني

في شوية حاجات اخدت بالي منها

فين مصدر الكلام دا

و قعدت لفيت على المواقع كلها ما لقيتش غير المطالبة بمحاسبة الفاعلين في الاحداث السابقة كلها

و خروج المعتقلين من الشباب

ما لقيتش نص البيان اللطيف دا خالص

تاني حاجه البيان اللطيف دا مكتوب بصيغة ركيكة جدا مش عارفه حسيت ان حد مش متخصص ابدا اللي كاتبه

و بالتالي تجنبت البيان لحد ما نتأكد من مصدره

الفيديو بقى المفروض حد محترم يطلع بيه على النيابة وش كده

و يتجاب بيشوي دا و يتسحل من قفاه

بس عندي سؤال مهم و بصراحة عقلي مش قادر يتوصل لحقيقة كلام القس فلوباتير ان وجودهم مرضي عنه و مش عاوز يقول مين

حد يعمل فيا معروف بقى و يقولي مين لو سمحتم

رابط هذا التعليق

نص مطالب الأقباط

قبل فض الأعتصامات

مطالب الاقباط

10- محاسبة جميع اللذين هدموا الكنايس وقتلوا الأقباط من الكشح حتي أمبابة

موافق على الكلام ده

11- أخذ موافقة الأقباط فى الحرب والسلم لانهم أبناء الوطن الاصليين

هو يعنى كان بيتاخد رأى المسلمين غريبه دى وبعدين ايه حكاية الاصليين دول احنا اصليين قووى قووى

فوق ما انت تتخيل ولو عاوز تتأكد جرب كده ودخل قوات اجنبيه علشان تحميك وانت هتعرف وقتها مين الاصلى ومين الفشنك

لا احنا عاوزين دوله مدنيه مرجعيتها القرأن والسنه والله احنا احرار وهنعمل استفتاء على كده انت بقى مش عاجبك ابقى اقول لاء

لكن مش هتمشى الاغلبيه على كيفيك ولا مش هى دى الديمقراطيه

مافيش حاجه اسمها رجوع للكنيسه ولا الكلام الفاضى ده اليى عاوزه يسلم يسلم واليى عاوز يتنصر يتنصر مافيش حد له سلطان على حد

فى موضوع الديانه ولا انت نسيت كلامك عن حرية الديانه ولا ايه

موافق

موضوع فصل الدين عن السياسه دى كلمه مطاطه قوى خلينا نقول تجنب استعمال الدين لتحقيق مصالح سياسيه يبقى كده الكل هيوافق لكن فصل

الدين عن السياسه مينفعش لان احنا كلنا لينا مرجعيه دينيه اكيد هتأثر علينا فى اتخاذ القرارات

ياراجل تهجر ايه بس وتقتل ايه بس اذا كنا معملنهاش ايام عز الاسلام والمسلمين هنعملها دلوقتى فى ايام الزل فكر بعقلك ومتخليش

حد يلعب فى دماغك

خائن للوطن ويٌحاسب

يا راجل حمايه دوليه ايه بس انت بتتكلم جد لو فكرت بس اى دوله تدخل مصر علشان حماية الاقباط اول تاس هتنضر فى الموضوع ده هو انتوا

لان اوعى تفتكر المصريين هيسمحوا بحاجه زى دى تحصل ولو حصلت هيبقى المصريين هيرفعوا شعار خربانه خربانه يبقى عليا وعلى اعدائى

مافيش حد هيحميك غير المسلمين ونفسك انزل فى الشارع وشارك فى الحياه وبلاش تنعزف فى الكنيسه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أحلى تعليق

لا يمكن لخط المترو ان يربط"السيدة زينب"ب"مارجرجس"الا اذامر ب"الصالح

وده كمان من عجائب الثورة........... اللى بيركب مترو الانفاق ومن القاهرة هيفهم كلامى

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

شوفتوا بقى عدم الحياد بتاعكم وضح جليا ازاي؟؟ :)

اول ما لقيتوا مجموعة مطالب (مجهولة المصدر) و منسوبه للمسيحيين

حصل ايه من بعض المسلمين؟ :)

اولا صدقوها على طول bv:-

ثانيا تجاهلوا عدم وجود مصدر

ثالثا ماطلعش حد يقول دي مطالب قله من المسيحيين و لا تعبر عن باقي الشعب المسيحي

بينما لو الكلام ده اتنشر عن المسلمين سيتبارى الجميع في السؤال عن المصدر و بعنف

و ستقومون بالنفي الفوري عن صلة هذا بالمسلمين

او ستلقون المسئوليه على فئه صغيره من المسلمين اللي ما بيعبروش عن حقيقة مشاعر غالبية المسلمين

هو ده التناقض و عدم الحياديه في التعامل

انا كل ده مش بناقش البيان ولا محتواه

بس بناقش رد فعل معظمكم الغير عادل

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...