اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اشتباكات عنيفة بين معتصمي ماسبيرو ومجهولين

Recommended Posts

• الردود 81
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

استأذنكم في كلمه لابو عمر و اخرج بسرعه بعد السلام عليكو

انت عمرك ما حتعرف تكون محايد يابو عمر

اورفوار

و عليكو السلام و رحمه الله و بركاته

اخويا و حبيبى زهيرى سلامات

جزاك الله خيرا

كنت احب اسمع رأيك.. المحايد... لكن ..معلش حظى وحش

و الله يابو عمر انا قولت رأيي المحايد كتير جدا

بس انت مش هتشوفه محايد لأنك غير محايد

و سبحان الله يمكن علشان انا (من وجهة نظرك) غير محايد مش شايف كلامك محايد

كل واحد يرى انه الصح فعلا لكن المشكله اننا لما بنغلط بنداري على غلطنا و نحاول نخبيه و نلتمس مليون عذر

بينما لو غيرنا عمل نفس الغلط نروح مجرسينله ...هو ده العيب بالنسبالي

تحياتي للجميع

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أشتباكات بين معتصمين ماسبيرو وبين مجهولين :

لأ هم ليسوا مجهولين ولا عفاريت و أشباح ، هم أنفسهم من حاولوا فض اعتصام 8 و 9 مارس فى ميدان التحرير

وعندما لم يستطيعوا فضه تدخلت الشرطة العسكرية وحدث ماحدث وقتها والا احنا بننسى .

مظاهرات للتعبير عن الرأى ممكن ومافيش مانع كلها كام ساعة ويبنفض المولد وكله يروح لعياله

أما حكاية الاعتصامات دى مسألة خطيرة ده مش ضغط زى بتاع المظاهرات كام ساعة وينتهى ... لأ ده ضغط متواصل

ويومى وتزداد فيه الاعداد والجموع وتصبح بعد فترة قصيرة وضع من الصعب التعامل معه والمطالب بتزداد

وتصبح أكثر جرأة وعمقا والا أحنا نسينا كيف بدات الثورة بالاعتصام المتواصل فى ميدان التحرير .

أضف لذلك هو الدخول الى منطقة محظورة على الجميع وهى دعوة الأجنبى لفرض حماية على الاقباط ، وهذا مرفوض

للجميع سواء اكان مسلما او مسيحيا ، جاهلا او مثقفا ، فما بالك بمن يحكمون !

فلقد طوى ملف الجماعات السلفية الى حين ولن يجراوا على الظهور حتى أشعار آخر - ودى كانت نهاية مسرحية ...-

وبالبلدى فلقد تم حرقهم سياسيا و اعلاميا وتم التلاعب بهم حتى أتوا بكل المطلوب منهم وكده دورهم خلص

أما عن الاخوة الاقباط اللى عاوزين حماية أجنبية وعاملين قلق فى البلد ، يبقى نفس سيناريو 9 مارس

ويضاف اليه تحذير واضح لقيادات الكنيسة بعدم الاستمرار والأ ..

سؤال برئ : هو ليه مافيش فيديو واضح بيظهر فيه الاخوة المجهولين اللى بيضربوا المعتصمين .

رابط هذا التعليق

يارب يسمعوا الكلام

سؤال معلش واقف في زوري هو البابا ما كانش واخد خبر باللي بيحصل من اسبوع و لا ايه؟

ولا يهمك يا بينك روز

البابا سحب كلامه

"الدستور"/ البابا يتراجع عن مطلبه بفض اعتصام ماسبيرو..ويؤكد:"عمري ما أضغط على ولادي"

وخدي عندك الفيديو الجميل ده لأعتداء المعتصمين في ماسبيرو على مصور العاشرة مساء

http://www.youtube.com/watch?v=oBnfeggcfGw

سؤوال على السريع :

لو السلفيين عملوا أعتصام في أي حوش بيت وقالوا نطالب بمحاكمة زبانية أمن الدولة وأفعالهم معنا على مدار الـ 30 سنة الماضية ، يا ترى كان هيبقى رد الجماعة الليبراليين والعلمانيين أيه ، أصلهم ساكتين اليوميين دول مش عارف ليه ؟؟

رابط هذا التعليق

سؤوال على السريع :

لو السلفيين عملوا أعتصام في أي حوش بيت وقالوا نطالب بمحاكمة زبانية أمن الدولة وأفعالهم معنا على مدار الـ 30 سنة الماضية ، يا ترى كان هيبقى رد الجماعة الليبراليين والعلمانيين أيه ، أصلهم ساكتين اليوميين دول مش عارف ليه ؟؟

عايز اسألك سؤال يا غريب و انت بالذات علشان عارف انك مش حتلف ولا حتدور

بربك يا شيخ لو في خلال خمس شهور اتحرقلك اربع مساجد مثلا في بلدك

ممكن اعرف ايه حيكون رد فعلك؟

اشكرك :clappingrose:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أقسملك بالله.. هعمل أعتصام في مكان لا يعطل مصالح الناس ولن أتعدى أبدا على أحد مهما كان إختلافي معه ، فما بالك بالمصور الغلبان

للأسف فيه شعور بالأضطهاد متعمد وليس له أي داعي ولا يمكن تجاهله عند الأقباط، ولا أنت أيه رأيك ؟

رابط هذا التعليق

أقسملك بالله.. هعمل أعتصام في مكان لا يعطل مصالح الناس ولن أتعدى أبدا على أحد مهما كان إختلافي معه ، فما بالك بالمصور الغلبان

للأسف فيه شعور بالأضطهاد متعمد وليس له أي داعي ولا يمكن تجاهله عند الأقباط، ولا أنت أيه رأيك ؟

حقولك على قناعاتي بكل صدق

اكيد بعضهم مزودها

و اكيد بعضهم مستقوي

لكن خسائرهم الاجماليه كتير (ده لو اعتبرناها مباراه رغم كراهيتي لهذا الوصف المفرق بين المصريين)

لو اتحرقلنا 4 مساجد في خمس شهور فتأكد يا غريب انه زي ما فيه زيك عاقلين و حيعتصموا بهدوء فتأكد ايضا من وجود المتحمسين و اللي اكتر منهم اللي هم المتطرفين و بكل تأكيد مش حيكون رد فعلهم زيك

انا عن نفسي اشكر المسيحيين حتى الآن على عدم ردهم على حرق الكنائس بحرق مساجد ليصبح الوضع خراب مصري تام

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

اكيد بعضهم مزودها

و اكيد بعضهم مستقوي

لكن خسائرهم الاجماليه كتير (ده لو اعتبرناها مباراه رغم كراهيتي لهذا الوصف المفرق بين المصريين)

لو اتحرقلنا 4 مساجد في خمس شهور فتأكد يا غريب انه زي ما فيه زيك عاقلين و حيعتصموا بهدوء فتأكد ايضا من وجود المتحمسين و اللي اكتر منهم اللي هم المتطرفين و بكل تأكيد مش حيكون رد فعلهم زيك

انا عن نفسي اشكر المسيحيين حتى الآن على عدم ردهم على حرق الكنائس بحرق مساجد ليصبح الوضع خراب مصري تام

يا سلام عليك يا زهيرى

أكيد بعضهم مزودها ..و أكيد بعضهم مستقوى

كده بكل بساطه

اربعين 40 سنه يا زهيرى و بعضهم مزودها

انت عارف مين البعض ده ..أكيد مش عوام المسيحيين اللى جاورونى و جاوروك و زاملونا فى الدراسه و الشارع و الاتوبيس

البعض ده شنوده الثالث و بيشوى و مرقس عزيز

هؤلاء هم رؤوس الفتنه و السبب المباشر فى ما يحدث الان بل و المحرك له و كله بالدليل و موثق

و يمكنك يا حنين القلب الرجوع الى حكم المحكمه على البابا شنوده علشان تعرف مين اللى مزودها و مطينها .

و بعدين يا زوه زوه :P خسائرهم الإجماليه سببها النظام السابق اللى كان البابا شنوده بيؤيده و هاينتخبه مدى الحياه

و المساجد حرقها أمن الدوله و البلطجيه و اتحداك ..اتحداك ..ان يكون مسلم ..سلفى ..او غيره امتدت يده

لجريمه هكذا و اتعجب من خلطك للامور بهذا الشكل

و المسيحيين الذين تشكرهم على عدم حرقهم للمساجد بالمثل يعرفون هذه الحقيقه أكثر منك يا ...زوهيرى

و بعدين هما بيتظاهروا من قبل حرق المساجد ...فاكر يا زهيرى من كام سنه لما اتمسك قسيس فى الصعيد

بيزنى بالنساء داخل الكنيسه و جريده النبأ فضحته و المظاهرات اشتعلت بسبب ذلك و بعدها حتى فى موضوع وفاء و كاميليا و العمرانيه ..

التظاهر المسيحى الان هو لوى ذراع الدوله لتنفيذ مطالب مثل ما حدث من قبل للافراج عن متهمين

و الان عن متهمى احداث امبابه و الضغط لحل موضوع كاميليا و أشياااااء أخرى .

.

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

قبل ان نتحدث عن العدل يجب التحدث بعدل

والاعتصام ده لا عدل فيه لاي طرف من الاطراف .. كيف يتم التحدث عن دولة مدنية والاخوة الاقباط يرفعون الصلبان واين هي الوحدة الوطنية ان كانت المطالبة بالافراج عن المعتقلين الاقباط فقط

علي اليوم السابع البومة المشئومة خبر ان المدعو موريس صادق يدعوا امريكا لاحتلال مصر ومنح حكم ذاتي للاقباط واعتماد اللغة القبطية لغة رسمية لهم

وفي حال صدق الخبر يبقي الاعتصام ده بيستغل اسوء استغلال

الغريب في الامر ان تقريبا كل مطالب المعتصمين اتحققت زي دور العبادة الموحد وفتح الكنائس المغلقة وقانون منع التجمهر امام دور العبادة

رابط هذا التعليق

اكيد بعضهم مزودها

و اكيد بعضهم مستقوي

و المساجد حرقها أمن الدوله و البلطجيه و اتحداك ..اتحداك ..ان يكون مسلم ..سلفى ..او غيره امتدت يده

لجريمه هكذا و اتعجب من خلطك للامور بهذا الشكل

و المسيحيين الذين تشكرهم على عدم حرقهم للمساجد بالمثل يعرفون هذه الحقيقه أكثر منك يا ...زوهيرى

.

طبعا انت تقصد الكنائس يابو عمر

طيب انا راجل بتاع حسابات و ارقام و دلائل و اثباتات

ممكن تفهمني بتتحداني على اي اساس؟ يعني ايه دلائلك و براهينك ان اللي حرق مش مسلم و لا سلفي؟

مجرد كلمات كالكلمات على رأي الاخ نذار قباني

انا عن نفسي لا املك دليل عن الفاعل لذلك لا اتحدى و لكن سوء العلاقه بين الفريقين بيكون عندي استنتاج و توقع للفاعل (بدون تأكيد)

اما انت فتأكيداتك ليس لها اي معنى يابو عمر لأنها لا تعدوا كونها اكثر من امنيات

ده اولا

ثانيا لو استغفر الله العظيم مره دخلت مواقع المسيحيين حتلاقي الاغلبيه منهم مقتنعيين تماما ان السلفيين هم اللي حرقوا الكنايس

اخرج من البوتقه المقفوله عليك يابو عمر و عيش الواقع

لو اتحرقلك اربع جوامع في ستة اشهر كان زمانك مولع الدنيا و بتتهم كل مسيحيين و اقباط الارض بحرقها

حط نفسك مكان الآخر مره واحده في حياتك علشان تعرف بيفكر ازاي و بالتالي تقدر تتعامل معاه

صدقني حتفيد و تستفيد و تشكر المسيحيين زيي اللي متأكدين من الفاعل و مع ذلك لم يردوا عليه بالمثل!

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

إذا كان الجميع الآن يراهن على أن اللذين إعتدوا على هؤلاء المعتصمين ماهم إلا بلطجية النظام السابق اللذين لا هدف لهم إلا خراب البلد

فأنا أراهن الآن على أن المعتصمين أنفسهم لا يقلون سوءاً عنهم

و محدش يقول لي حقهم و إعتصام سلمي .. لأن المسميات الزائفه لا تغير من الوقائع الحقيقيه من شئ

لا دول هم المسلمين المصريين و لا التانيين هم المسيحيين المصريين و لا يصح أصلاً دلوقت نقسمها مسلم و مسيحي حتى و لو على حسب المطالب

نحن في مرحله إن تم فيها تقسيم أو تفرقه فلا يصح إلا أن تكون مصري حريص على مصلحة البلد و آخر يحمل الجنسيه و لا يعمل بها

و عذراً أيضاً من هؤلاء اللذين يلتمسون الأعذار و يوزعونها بسخاء لا يمتلكونه لمن لا يستحقون

يعني إيه يا أخ زهيري بتشكرهم إنهم ماحرقوش مساجد؟

أنا مش فاهمه و الله إيه إللي بيحصل ده؟؟ يعني إييييه ؟ يعني حقهم ده إللي بيعملوه دلوقتي ؟؟ و بياخدوه منين ؟ بياخدو حقهم ده من رقبة مين دلوقت حد يفهمني ؟

هو الجهل و العمى و الغباء سيطر للدرجه دي ؟ يعني أنا لما أتجرح أمشي أدبح في كل اللي يقابلني و بس ؟

أنا لما يغلط فيا حد و يتعدى على حقوقي أقوم أولع روما بحالها .. هيحرقوا البلد كلها علشان أربع كنايس ؟

أنا هنا لا أقلل من شأن التعدي عليهم .. و لا أقلل من أهمية معاقبة الجناه .. و لا أقلل من أهمية وضع النقاط على الحروف و مساواة المصريين جميعاً ببعض في مواطنتهم و حقوقهم و واجباتهم

لكن أضع ملايين الخطوط تحت مراعاة الظروف الحاليه و محاولة المساعده على الإستقرار لضمان كل ما أريد بشكل شرعي و مقنن و ليس بالزراع

و حتى لا يقول من يقو أنني تركت البلطجيه و مسكت في المعتصمين ... أنا الآن لا يهمني سوى مصلحة مصر

فليذهب البلطجيه إلى المحرقه إن أرادوا بمصر سوءاً

و كل من هم سواهم ممن يريدون بمصر سوءاً أو يقدمون مصالح شخصيه و فئويه و فرعيه و عنصريه على مصلحة البلد

مسلمين كانوا أو مسيحيين بلطجيه أو من الناس المؤدبه .. كل من أراد بمصر شراً .. سواء عن عمد بهدف الإضرار بها أو عن أنانيه بهدف الحصول على أهداف أخرى على حسابها

لازم كلنا نفوق و نصحى قبل ما البلد تولع و نقول يا ريت اللي جرى ما كان

لازم المصريين اللي بجد إللي قلبهم عالبلد يبقالهم دلوقت دور و هم اللي يبقوا على وجه الأحداث مش المخربين

و بقول للمره المليون مش المخربين .. مهما كانت الكلمه المكتوبه في خانة الديانه في بطايقهم الشخصيه

المسلم لن يشفع له دينه إن كان مخرب و لا المسيجي سيستثنيه دينه من العقاب

ولا واضعي الزيت على النار سيسلمون منها

حسبنا الله و نعم الوكيل في كل هؤلاء .. من مسيحيين أو مسلمين .. معتصمين أو بلطجيه

حسبنا الله و نعم الوكيل في كل المخربين

رابط هذا التعليق

أنا مش فاهمه و الله إيه إللي بيحصل ده؟؟ يعني إييييه ؟ يعني حقهم ده إللي بيعملوه دلوقتي ؟؟ و بياخدوه منين ؟ بياخدو حقهم ده من رقبة مين دلوقت حد يفهمني ؟

و هي دي محتاجه شرح يا زهرة الجبل؟

حطي نفسك مكانهم (و فكري زي ما بيفكروا) و خلي عندك نفس قناعاتهم الحاليه و شوفي حتتصرفي ازاي

الناس دي كم كبييير منهم معتقد تماما ان السلفيين المسلميين هم اللي حرقوا الكنايس (بصرف النظر عن حقيقة الفاعل و دينه)

المهم هم او الكثير منهم يعتقدون ذلك

و رغم ذلك جمحوا غضبهم و سيطروا على اعصابهم و لم يردوا الصاع بالمثل

يبقى اقل شيئ نشكرهم على رزانة عقلهم و عدم تهورهم و حكمتهم

عيب نعمل كده؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

حطي نفسك مكانهم (و فكري زي ما بيفكروا) و خلي عندك نفس قناعاتهم الحاليه و شوفي حتتصرفي ازاي

الناس دي كم كبييير منهم معتقد تماما ان السلفيين المسلميين هم اللي حرقوا الكنايس (بصرف النظر عن حقيقة الفاعل و دينه)

عيب نعمل كده؟

لولا اني معاهدة الله اني ما انشرش اي فيديو يؤدي لنشر الفتنة كنت جيبت لحضرتك فيديو هنا بتاع حرق الكنيسة

شوية عيال صيع انا اسفة في التعبير بس هو دا اللي ينطبق صح

لابسين فانلات حملات كده و بناطيل شكلها جربان

و ماسكين سيوف في ايديهم و ماشيين يجعروا في الشارع و يرموا نار على الكنيسة و فجأة بقوا يقولوا الله اكبر و هجموا و طلعوا جوة يكسروا الازاز و كل اللي يقابلهم

انا اترعبت فعلا بجد من مناظرهم

و التحقيقات برأت السلفيين من حرق كنيسة العذراء ما هو التحقيقات مش هاتداري على حد تاني خلاص يبقى ليه ما نلتزمش بقى

يبقى لازم نشوف مين المخطط الحقيقي للاحداث دي

معاك ان لو حد حرق مساجد هانكون غضبانين بس مش لازم نوفر جو لحد يستغل غضبنا دا

و كلامي دا و الله يشهد الله اني هاقوله لو كان الامر بالعكس

يا جماعة دا مخطط و لسا هايتم اكتر من كده من تكفير المسيحين في عيشتهم عشان يبقى حل الانقسام هو الحل الوحيد قدامهم

نعمل احنا ايه بقى دورنا لازم يكون في توعية الناس دي

دورنا كمان مساعدة الامن في حفظ النظام مش نشغله كل شوية في مكان شوية قدام ماسبيرو و شوية قدام السفارة

و الجيش لحد دلوقتي محترم و مش عاوز يستخدم سلطته عشان ما حدش يتهمه بانه هاينقض على الحكم بس احنا كده بنضغط عليه في الاتجاه دا جامد و ما حدش يلوم الا نفسه ساعتها

لازم يكون للناس اللي بتفهم دور دلوقتي في تهدئة الامور و توعية الناس بالمخطط اللي شغال الله ينور و واضح جدا وضوح الشمس

يا ريت حضرتك يا استاذ زوهيري تعمل عمل جميل زي اللي سمعناهم من حضرتك و الله له تأثير و انتشار دلوقتي

غني اغنية توصل المفهوم دا للناس يبقى كده حضرتك عملت اللي عليك

و غيرك يعمل و هكذا يمكن عملنا دا يجيب فايدة و الناس تقتنع و تبدأ تشوف حلول لان الدولة لوحدها مش هاتقدر تعمل حاجه من غير جهود الناس

بس الاول لازم احنا من جوانا نقتنع ان في مخطط بيتنفذ عشان نقدر نفكر نصده ازاي

لكن تأييد الاعتصامات و الدفاع عنها و تبريرها في الوقت دا معناه خراب للبلد

رابط هذا التعليق

عيب نعمل كده؟

لولا اني معاهدة الله اني ما انشرش اي فيديو يؤدي لنشر الفتنة كنت جيبت لحضرتك فيديو هنا بتاع حرق الكنيسة

شوية عيال صيع انا اسفة في التعبير بس هو دا اللي ينطبق صح

لابسين فانلات حملات كده و بناطيل شكلها جربان

و ماسكين سيوف في ايديهم و ماشيين يجعروا في الشارع و يرموا نار على الكنيسة و فجأة بقوا يقولوا الله اكبر و هجموا و طلعوا جوة يكسروا الازاز و كل اللي يقابلهم

انا اترعبت فعلا بجد من مناظرهم

و التحقيقات برأت السلفيين من حرق كنيسة العذراء ما هو التحقيقات مش هاتداري على حد تاني خلاص يبقى ليه ما نلتزمش بقى

يبقى لازم نشوف مين المخطط الحقيقي للاحداث دي

معاك ان لو حد حرق مساجد هانكون غضبانين بس مش لازم نوفر جو لحد يستغل غضبنا دا

و كلامي دا و الله يشهد الله اني هاقوله لو كان الامر بالعكس

يا جماعة دا مخطط و لسا هايتم اكتر من كده من تكفير المسيحين في عيشتهم عشان يبقى حل الانقسام هو الحل الوحيد قدامهم

نعمل احنا ايه بقى دورنا لازم يكون في توعية الناس دي

دورنا كمان مساعدة الامن في حفظ النظام مش نشغله كل شوية في مكان شوية قدام ماسبيرو و شوية قدام السفارة

و الجيش لحد دلوقتي محترم و مش عاوز يستخدم سلطته عشان ما حدش يتهمه بانه هاينقض على الحكم بس احنا كده بنضغط عليه في الاتجاه دا جامد و ما حدش يلوم الا نفسه ساعتها

لازم يكون للناس اللي بتفهم دور دلوقتي في تهدئة الامور و توعية الناس بالمخطط اللي شغال الله ينور و واضح جدا وضوح الشمس

يا ريت حضرتك يا استاذ زوهيري تعمل عمل جميل زي اللي سمعناهم من حضرتك و الله له تأثير و انتشار دلوقتي

غني اغنية توصل المفهوم دا للناس يبقى كده حضرتك عملت اللي عليك

و غيرك يعمل و هكذا يمكن عملنا دا يجيب فايدة و الناس تقتنع و تبدأ تشوف حلول لان الدولة لوحدها مش هاتقدر تعمل حاجه من غير جهود الناس

بس الاول لازم احنا من جوانا نقتنع ان في مخطط بيتنفذ عشان نقدر نفكر نصده ازاي

لكن تأييد الاعتصامات و الدفاع عنها و تبريرها في الوقت دا معناه خراب للبلد

انا يا ستي و الله ما قولت ان السلفيين هم اللي حرقوا

لأني ببساطه ماعنديش دليل على كده

و لا عندي كمان دليل على عكس كده

كلامي كله كان موجه لابو عمر في اننا لازم نعرف شركائنا في الوطن حاسين بإيه و شاعرين بإيه و نتصرف على هذا الأساس

مش نفكر بشكل احادي مابيشوفش غير افكاره بس

انا عن نفسي ضد الاعتصامات في الوقت الحالي

لكن كمان دول بشر و اتحرقلهم عدة دور عباده في فتره قصيره

و مشاعرهم ملتهبه جدا

و مع ذلك كانوا حكماء من وجهة نظري و لم يقابلوا الفعل بمثله

لذلك بحييهم على عقلهم

بس يا ستي آدي كل الحكايه

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا و الله كمان ما قصدي حاجه غير اننا نسيب بقى مين السبب و مين اللي عمل و التوهة اللي عاوزين يشغلوها بينا

المسيحين عندهم حق في حاجات و لهم طلبات مشروعة ماشي و الله كلام زي الفل ما حدش يعترض عليه اطلاقا

المسلمين كمان لهم حق في انهم شايفين الكنيسة واخدة دور مالها اصلا و عايشة حياتها فوق سلطة القانون و دا حقيقي و ما حدش يقدر ينكره

بس لو فضلنا احنا الاتنين نخبط في بعض مصر هاتدفع التمن و احنا معاها

عاوزين نطبق مبدأ دلوقتي

انا و ابن عمي على الغريب

دا رأيي بصراحة عشان نخرج من الدايرة اللي عمالين نلف فيها و سايبين اللي عاوز يخرب البلد يشتغل براحته

رابط هذا التعليق

أيام ثورة 25 يناير كان هناك خبر أن السلفيين يحمون كنيسة بسيناء من هجوم بالأربيجيه

كنت ببحث عن الخبر فدخلت على رابط لمنتدى للأقباط ينقل الخبر ، المهم أني وجدت ردود أفعال الأقباط البسطاء فرحة عارمة بالخبر وظهور مشاعر وطنية نبيلة منهم تجاه السلفيين الذين حموا كنائسهم، بالرغم من أنه كانت توجد مداخلات في التعقيب على الخبر متوجسة وتحفز على الحذر من الخبر ..

الخلاصة أننا لا نختلف أن الأقباط المصريين البسطاء ناس أنقياء وفي منتهى الذوق والأخلاق والأخوة وحب الوطن

ولكن هناك يد خفية تلعب وتريد تأجيج كراهية الأقباط سواء للإسلاميين بشكل عام أو السلفيين في الوقت الحالي ، وهي المستفيد من حالة الإنقسام ، للدفع نحو غرض ما

لدي دلائل تؤكد الإشارة إلى : أشخاص + تيار فكري ، أنهم هم أصحاب اليد في تأجيج الكراهية والخوف لدى الأقباط

ولكني أحتفظ بها درء للفتنة

تحياتي ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...