اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كله سلف ودين

Bero

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فعلا يا جماعه انا صدقت ان كل حاجه في الدنيا سلف ودين انا عايزه احكيلكم حكايه انا شفتها بنفسي ومن ساعتها وهيا ماثره فيا جدا وكل اللي قلته يارب ارحمنا برحمتك

عايزه اعرف ايه اللي جرا في الدنيا

الحكايه من غير مطول عليكم اني شفت اب ربى ولاده كويس جدا وعلمهم وعملهم دكاتره وكان بينفزلهم كل اللي عايزينه

ايه اللي خده في المقابل من التربيه ديه انهم سرقوه ولما اكتشف الحكايه ديه وواجهم ضربوه وطردوه بره البيت انا شفت منظر الاب ده وهدومه مقطعه بكيت

ايه الليجرا في الدنيا ولاد تضرب ابوها واللي بيقتله

ليييييييييييييييييه ده كله

لا تعليق

يارب مكون زهقتكم بس انا حسيت اني عايزه احكي لحد

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

هى الدنيا كده

عبارة عن لقمة عيش بيجرى وراها مليون واحد

وكل واحد عاوز ياكلها لوحده

الاخلاق هى بقى اللى بتحكم الموضوع

فاذا كان الواحد معندهوش اخلاق فخلاص مش هتفرق معاه

ولسة يا ما هتشوفى

رابط هذا التعليق

بس قصتك دي معناها يا بيرو إن الأب ده كان بيعمل كده في أبويه وإن ربنا لم يغفر له هذا وبالتالي لما كبر الأولاد عملوا فيه نفس اللي هو عمله في أبوية .

وأعتقد بإن هناك جوانب خفيه في القصة .. على سبيل المثال مثلاً إنهم مش علشان طلعوا دكاترة ومهندسين وأصحاب مراكز يبقى إنهم إتربوا كويس ... فالتربية الحقيقية السليمة هي التربية الدينية وهي ما نراه من أُناس أصحاب مراكز مرموقة ومع ذلك عندما يرى والده او والدته ينحني ليقبل أيديهم ولا يجرؤ على رفع صوته في وجودهم وتكون كلمتهم أمر بالنسبة له حتى ولو كانت خطأ ... وعندما يموتوا يدعوا لهم ويتذكرهم بكل خير .

هذه هي التربية ...

أما التربية المعتمدة على تنفيذ مطالب الأولاد مهما كانت ... ومحاولة أن يكونوا في أحسن المدارس والجامعات وإهمال الجانب التربوي فهي تنتهي بأن يكون الشخص متكبر واناني واول ما يفعله في حياته عندما يحصل على كل ما يريد هو الجحود وإنكار فضل والديه عليه .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

هو فعلا يا جماعه الاب ده كان بيعامل والديه بطريقه سيئه علشان كدا بقولكم كله سلف ودين

ومن اعمالكم سلط عليكم

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

الذنب لا يبلى

و الدين لا ينسى

و الديان لا يموت

فأفعل ما شئت كما تدين تدان

ان الله يمهل و لا يهمل

تأكدى يا أخت أن هؤلأ الأبنأ سوف ينالون جزاء فعلهم fsh::

فلا تحزنى

و الله الموفق

اخيك

صديق الحزن

رابط هذا التعليق

عقوق الابناء ليس دائما دليل على عقوق الآباء لآبائهم بل قد يكون ابتلاء من الله سبحانه و تعالى :huh:

المهم بمناسبة السلف و الدين :P

من اسابيع قليله جدا كنت باتكلم عن ان المصريين بيحبوا جدا يهادوا بعض فى المناسبات اللى مالهاش مناسبه .. mfb: وكنت باقول اننا اما سافرنا مرسى مطروح كنت بانتقد الموضوع ده جامد عشان ماما و اختى كانوا هاريين نفسهم شرا حاجات ماكنتش عارفه هنرجع بيها ازاى rs:

و النهارده .. ;)

النهارده بس .. :huh:

نزلت اشترى شنطه كبيره عشان ارجع بيها الى جانب الشنطه اللى جيت بيها .. لانها مش هتكفى الهدايا .. lo:: دى اكيد امى غضبت منى واحنا فى مرسى مطروح و الحساب وصل وبزياده كمان :D

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

ترجعي بالسلامه ان شاء الله يا فيروز

بس لو سمحت وانتي عندك كنت عايزه اطلب طلب

يعني تبقي تجيبهولي معاكي

مشط كبريت لو سمحتي بقالي ساعه بوله البوتوجاز ومش عايز

اوعي تقولي الوزن وبتاع

rs:

السر في مأساتنا

صراخنا أضخم من أصواتنا

وسيفنا أطول من قامتنا

رابط هذا التعليق

أتذكر قصة مؤثرة لها صلة بالموضوع وصلتنى على الميل بتاعى ... ملخص القصة كالتالى :

كان الجد العجوز يجلس مع الابن و زوجته و حفيده على المنضدة يتناولوا الطعام .. فأسقط الجد الطبق و كسر

ثارت الزوجة على الجد وفرشت له الأرض ليجلس بعيدا عنهم يتناول الطعام الذى وضعته له فى طبق كبير من الخشب حتى لا يكسره !!

مرت الايام على هذا الوضع و الجد العجوزحزينا ، يتناول طعامه فى طبقه الخشب جالساً على الارض . حتى وجد الاب ابنه الصغير يمسك قطعة من الخشب و يحاول حفرها .. و عندما سأله الاب رد الابن ..

أجهز لك طبق من الخشب حتى أضع لك الطعام فيه عندما تصبح كبيراً مثل جدى !!!

أحاول إحراقَ كلِ النصوصِ التي أرتديها.

فبعضُ القصائدِ قبْرٌ،

وبعضُ اللغاتِ كَفَنْ.

وواعدتُ آخِرَ أنْثى...

ولكنني جئتُ بعد مرورِ الزمنْ...

...

! !

من قصيدة " متى يعلنون وفاة العرب؟؟"

لنزار قبانى

رابط هذا التعليق

مشط كبريت لو سمحتي بقالي ساعه بوله البوتوجاز ومش عايز

اوعي تقولي الوزن وبتاع

انتى بتقولى فيها :P انا فعلا كنت على وشك اتهف وزن فى المطار .. ولو الراجل كان فتح الشنطه اللى اشتريتها جديد دى عشان باقى الهدايا كان بصم بالعشره انى تاجرة شنطه مع ان والله العظيم الشنطه كلها كانت هدايا لا تهدف للربح .. :unsure:

ابو يوسف ..

انا قريت قصه مماثله لتلك التى اخترتها وكانت سبب فى بعض المنازعات مع من ارسلوها رغم انها لم تكن من تاليفهم الشخصى بس مش عارفه ليه رايى اللى قلته تعليقا عليها ضايق البعض .. يا ريت مايضايقكش :D

بيقول لك يا سيدى اسره لديها بيت كبير .. زوج و زوجه و ابناء .. الجد "والد الزوج" يعيش معهم و قد اختارت له الزوجه حجره متطرفه فى الحديقه بعيدا عن المنزل .. وفى يوم وجدت الام ابنها يرسم لوحه فسالته عنها فقال ارسم بيتى للمستقبل .. فسالته عن الركن البعيد الهادى "ده غير بتاع انغام طبعا" :P فقال انه الحجره التى اعدها لها لتعيش فيها فى المستقبل كما يعيش الجد الآن ..فالزوجه فزعت و نقلت حماها الى افضل غرف المنزل و الزوج اما رجع البيت و اكتشف التغيير ابتسم ابتسامه عريضه وشكر زوجته !! hpc:!:

انتهت القصه ..

والتعليق ببساطه هو ان هذا الزوج الذى يترك زوجته تضع والده فى ركن مهمل بالمنزل ويكتفى بان يترك الامر لضميرها حتى تتنبه اليه بطريقه عفويه غير مقصوده هو من يستحق التعليق على موقفه بالكثير من الامتعاض و الاستهجان non:: .. ليس فقط لانه زوج وينبغى ان تكون له القوامه و غير هذا من الامور المفروغ منها ولكن لانه لو ببساطه شديده سال نفسه لو كانت والدة زوجته هى التى تقيم معهم هل كانت ابنتها تسكت على تركها تعيش فى غرفه مهمله بعيده !! فكيف يقبل لابيه هذه المعامله وقد يكون هو صاحب الفضل الاساسى فى حصوله على هذا البيت من البدايه !! حاجه غريبه والله !! mf(

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...